Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3351
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1032 times
Been thanked: 2000 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: Ardel12 »

W końcu udało mi się zakupić i zagrać finalnie w niby najlepszą grę (wg niektórych forumowiczów) Lacerdy. Pierwsza partia okupiona była sporą dawką błędów. Część zasad została przeze mnie źle zrozumiana i w trakcie partii następowały korekcje, więc dopiero druga część gry nabrała tempa. Najgorszym błędem było produkowanie aut w momencie zapełnienia wszystkich pól danego modelu(a nie 1 element -> 1 auto). Na szczęście było to tak absurdalne, że po 1 rundzie już to naprawiliśmy.

Sama gra bardzo mi się spodobała. W żadnej innej grze Lacerdy nie widziałem tak ogromnej interakcji między graczami. Kluczowe było dla mnie odgadywanie intencji innych graczy, by móc wykorzystać ich akcje na własną korzyść. Graliśmy z miłą Sandrą, więc prócz blokowania pól nie wiele robiła(przynajmniej takie mam wrażenie, ugranie powyżej 5 jednostek czasu było dla nas bardzo trudne). Kolejną partię spróbowałbym już z wredotą, bo widzę masę ciekawych opcji i pogłębienie walki o tory wiedzy oraz większe skupienie się na "bankowaniu" czasu.

Przed kolejną partią jeszcze raz czeka na mnie instrukcja, bo wciąż nie mam poczucia pewności co do wszystkiego. Nie pomaga w tym prawie zerowa informacja na planszy względem danych akcji jak i zachowań Sandry(gram w wersję DE). Pomijając to jestem zadowolony z wyglądu gry, choć cienkie planszetki to śmiech na sali. Nie mogę doczekać się kolejne partii, choć ponowne zebranie 4os może być ciężkie.
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: dwaduzepe »

ty masz w Kanbanie cienkie plaszetki?! to moze wersja DE jakas biedna, bo u mnie tektury grube jak cholera
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4081
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: brazylianwisnia »

dwaduzepe pisze: 20 lip 2021, 21:35 ty masz w Kanbanie cienkie plaszetki?! to moze wersja DE jakas biedna, bo u mnie tektury grube jak cholera
Przez wiele lat Kanban wyglądał tak:
Spoiler:
To że niedawno wyszedł Deluxe nie znaczy że z rynku zniknęła pierwsza wersja która była przez długie lata jak i druga(wspomniane Drivers Edition).
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: dwaduzepe »

brazylianwisnia pisze: 21 lip 2021, 01:20
To że niedawno wyszedł Deluxe nie znaczy że z rynku zniknęła pierwsza wersja która była przez długie lata jak i druga(wspomniane Drivers Edition).
fakt:) zapomnialem o tej wersji
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: detrytusek »

brazylianwisnia pisze: 21 lip 2021, 01:20
To że niedawno wyszedł Deluxe nie znaczy że z rynku zniknęła pierwsza wersja która była przez długie lata jak i druga(wspomniane Drivers Edition).
Ja np mam taką. Na pudełku mam napisane "Ian free" i sobie bardzo chwalę. :P :)
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4081
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: brazylianwisnia »

detrytusek pisze: 21 lip 2021, 08:34
Ja np mam taką. Na pudełku mam napisane "Ian free" i sobie bardzo chwalę. :P :)
Ian tworzy esencje piękna i przejrzystości ;-)
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
staniach21
Posty: 547
Rejestracja: 06 mar 2020, 08:43
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 209 times
Been thanked: 165 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: staniach21 »

Ian tworzy esencje piękna i przejrzystości ;-)
Gdyby nie ta nowa wersja nigdy człowiek by się nie dowiedział jak dobra gra jest Kanban :) I dodatkowo dzięki nowej grafice to dużo łatwiejsza gra. System ' ''chmurek'', a krzeseł to niebo, a ziemia w kwestii wygody
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3351
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1032 times
Been thanked: 2000 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: Ardel12 »

dwaduzepe pisze: 20 lip 2021, 21:35 ty masz w Kanbanie cienkie plaszetki?! to moze wersja DE jakas biedna, bo u mnie tektury grube jak cholera
Nie jest to wersja niemiecka EV, ale Driver Edition i tak to własnie wygląda jak wrzucone wyżej :)
EV zostanie zakupione jak gra na prawdę mi się spodoba i zobaczę wartość dodaną z wydania dodatkowych 250zł...
dwaduzepe
Posty: 687
Rejestracja: 27 maja 2020, 14:27
Has thanked: 125 times
Been thanked: 254 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: dwaduzepe »

Ardel12 pisze: 21 lip 2021, 15:40
dwaduzepe pisze: 20 lip 2021, 21:35 ty masz w Kanbanie cienkie plaszetki?! to moze wersja DE jakas biedna, bo u mnie tektury grube jak cholera
Nie jest to wersja niemiecka EV, ale Driver Edition i tak to własnie wygląda jak wrzucone wyżej :)
EV zostanie zakupione jak gra na prawdę mi się spodoba i zobaczę wartość dodaną z wydania dodatkowych 250zł...

tak tak, juz kumam, zapomnialem o istnieniu tej wersji:) zdecydowanie warto przesiasc sie na EV
Awatar użytkownika
anitroche
Posty: 769
Rejestracja: 23 kwie 2020, 10:09
Has thanked: 669 times
Been thanked: 781 times
Kontakt:

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: anitroche »

Od prawie dwóch lat zagrywam się w The Gallerist i teraz postanowiłam spróbować innych gier Lacerdy i wybór padł na Kanban EV i On Mars, z czego ten drugi czeka ciągle na półce na zagranie. A jeśli chodzi o Kanbana, to już po pierwszej rozgrywce miałam wrażenie, że gram w The Gallerist na sterydach. Wiele rzeczy na pierwszy rzut oka w obu grach jest podobnych i dopiero po przyjrzeniu się bardziej dokładnie mechanikom widać różnice. I teraz pytanie, czy potrzebuje dwóch ciężkich euro gier w kolekcji, które dla mnie są podobne?

Poniżej moje porównanie do The Gallerist, wrzucam w spojler jakby kogoś to nie interesowało, a poniżej skrócone podsumowanie tych przemyśleń 😉. (trochę się rozpisałam, a to i tak wszystko zostało opisane skrótowo i z dużymi uproszczeniami w opisach mechanik :D)

1. SCHEMAT DZIAŁANIA
Spoiler:
2. PUNKTOWANIE
Spoiler:
3. INTERAKCJA
Spoiler:
4. NEGATYWNY DUMMY PLAYER
Spoiler:
5. PLANSZETKI GRACZY
Spoiler:
6. REALIZOWANIE KONTRAKTOW I ULEPSZEŃ SAMOCHODÓW
Spoiler:
7. TRYB SOLO
Spoiler:
PODSUMOWUJĄC

To co opisałam powyżej jest oczywiście dużym uproszczeniem i jak widać, żaden ze wspomnianych punktów nie jest identyczny w The Gallerist i w Kanbanie, poza tym jest też między tymi grami sporo różnic w mechanice, o czym tutaj praktycznie nie pisałam. Jednak mi Kanban mocno przypomina Gallerista i obie gry dają mi podobne odczucia z rozgrywki. Mam wrażenie, że Lacerda wziął Kanbana i zaczął rozkminiać, co by można uprościć i wygładzić i tak powstał Gallerist (no chyba, że gry wymyślał w innej kolejności niż zostały wydane – pierwszy Kanban 2014 r., Gallerist 2015r.).

Kanban to dla mnie Gallerist z dorzuconą dużo większą interakcją między graczami, dorzuconą Sandrą, która utrudnia rozgrywkę, dorzuconą dodatkową warstwą planowania, dużo lepiej dopracowanym trybem solo i zmiennym w czasie gry punktowaniem. Niestety to wszystko co jest dodane sprawia, że dla mnie osobiście gra jest zbyt ciężka i przekombinowana (choć wszystkie mechanizmy tutaj działają ze sobą świetnie, tylko dla mnie jest tego za dużo). Co więcej, mam w kolekcji wiele gier i Kanban nie wychodziłby na stół na tyle często, żeby nie musieć przypominać sobie miliona mikro zasad za każdym razem. No i Kanban moim zdaniem działa najlepiej solo lub na 3 i 4 osoby (choć w tych składach nie grałam, ale po rozegranych grach solo i dwuosobowych pozwolę sobie wysunąć takie przypuszczenie, co więcej tak sobie myślę, że mogę mieć rację, bo w końcu pan Turczi wymyślił automę do Kanbana, tak żeby symulowała grę trzyosobową zapewne nie bez powodu 😉). A ja najczęściej gram we dwie osoby i w takim składzie The Gallerist działa super.

Wszystkie mechaniki, jakie zawarto w Kanbanie doceniam i każda z osobna mi się podoba, jednak razem w jednej grze tego wszystkiego jest dla mnie za dużo, więc Kanban wylatuje z kolekcji, a Gallerist zostaje. Ciekawe, jakie wrażenia będę miała po zagraniu w On Mars 😉, ale tutaj po obejrzeniu co nieco o tej grze na YT, widzę, że jednak sposobem gry różni się od Kanbana i Gallerista, więc mam nadzieję, że się spodoba i nie będę musiała tak jak w tym przypadku rozważać, którą z gier zatrzymać, bo obie wydają mi się podobne.
Ostatnio zmieniony 22 wrz 2021, 12:53 przez anitroche, łącznie zmieniany 3 razy.
"Cześć, mam na imię Ania i dzisiaj pokażę wam jak wygląda rozgrywka w wariancie solo w..."

Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
Awatar użytkownika
anitroche
Posty: 769
Rejestracja: 23 kwie 2020, 10:09
Has thanked: 669 times
Been thanked: 781 times
Kontakt:

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: anitroche »

Aaaaa no i przed sprzedażą nagrałam rozgrywkę solo, można obejrzeć o tutaj: Kanban EV - pełna rozgrywka solo

Mam nadzieję, że nie ma za dużo błędów w tej rozgrywce. Jednak będę wdzięczna za wszelkie komentarze z poprawkami, jeśli coś źle grałam. Za wszelkie błędy w zasadach z góry przepraszam.
"Cześć, mam na imię Ania i dzisiaj pokażę wam jak wygląda rozgrywka w wariancie solo w..."

Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: detrytusek »

Ja aż takich podobieństw nie widzę. Niektóre zresztą są tak ogólne, że ciężko to nazwać podobieństwem (przesuwanie pionka po planszy na inne pole, akcje przynoszące punkty, kładzenie czegoś na planszetkę...). W co drugim eurasie coś z tej listy występuje.
Sam fakt braku pieniędzy bardzo mocno zmienia podejście. Zupełnie inaczej się gra jeśli muszę przeliczać czy mi wystarczy do 1-ego.
Z luźnych uwag:
W Kanbanie też są cele końcowe, a projekt punktuje 3 razy bo i przy kładzeniu i podczas spotkania zarządu (ewentualnie) i na koniec (również ew.)
Raczej to Gallerist powinien przypominać Kanbana :).
Pewne problemy z gubieniem się są związane z nieograniem. Całkiem to naturalne. Po jakimś czasie nie występuje problem z ogarnianiem celów tymczasowych i końcowych.
I ciekaw jestem tego "miliona mikrozasad". Zadowolę się 5-oma :).
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
ckbucu
Posty: 354
Rejestracja: 20 mar 2017, 20:56
Has thanked: 394 times
Been thanked: 551 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: ckbucu »

W ciągu ostatniego miesiąca zagrałem w całą "klasykę" Lacerdy solo. Tylko w Kanbana EV zagrałem solo raz (ale w tym tygodniu pewnie to naprawię :) ). Z moich odczuć, wszystkie te gry mają jakiś wspólny pierwiastek, natomiast nie są one do siebie przesadnie podobne. Nie na tyle, abym mógł stwierdzić, że np. Gallerist i Kanban są do siebie podobne i musiałbym walczyć z tym, którą z tych gier zachować w kolekcji. Nie mogę tak nawet powiedzieć o całej piątce (Lisboa, On Mars, Gallerist, Vinhos i Kanban EV). Każda z tych gier daje mi mega frajdę, natomiast najsłabiej z całej piątki solo wypada Gallerist, który jest po prostu swoistym żyłowaniem wyniku - interakcji z botem prawie nie ma, jedynie w akcjach International coś tam może się zadziać). Kanban EV w trybie solo chyba najwięcej komplikuje, ale najbardziej z tych wszystkich gier mamy tu poczucie grania z "żywym" przeciwnikiem (a nawet dwoma). Faktycznie, obsługa tego, nauczenie się akcji obu botów (które się od siebie różnią) i jeszcze akcji Sandry przy pierwszej rozgrywce zaprawia o zawrót głowy - ale jest do ogarnięcia.
Chyba pod względem tego, jak najciekawiej jest zrobiona rozgrywka solo bym to sklasyfikował: Kanban EV> On Mars > Lisboa = Vinhos > Gallerist. Mniej więcej też tak samo klasyfikuje się poziom "skomplikowania" grania solo.
Ja ogólnie jestem zachwycony każdą z tych gier. W Gallersita raz zagrałem rozgrywkę dwuosobową i żonie się bardzo podobał. W Lisboa grałem raz w 3 osoby i raz w dwie i obie rozgrywki był bardzo udane. Pozostałe tytuły czekają na ogranie w ekipie - jutro planujemy we 3 Vinhos w wersji 2016.
Czy jest sens trzymać na półce kilka takich zaawansowanych gier i kilka gier Lacerdy? Ja uważam, że jak najbardziej, z tym że ja w nie ostatnio dosyć sporo gram i na ten moment wiem, że będę grał chociażby solo (może z pominięciem Gallerista, który mi nie daje aż takiej frajdy solo). Każda z tych gier daje inne doznania, w każdej można bardzo fajnie powiązać mechanikę z tematyką (szczególnie w On Mars). No i gry pięknie prezentują się na półce - u mnie mają wydzielone miejsce wraz z Trickerionem i Feudum :)
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: detrytusek »

I w grach wieloosobowych jest podobnie. Oczywiście czuć, że jest to ten sam autor. Ba w Lizbonie jest przekopiowany cały tor reputacji z Gallerista ale mimo wszystko podobnymi bym ich nie nazwał (żadnej z żadną).
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
ckbucu
Posty: 354
Rejestracja: 20 mar 2017, 20:56
Has thanked: 394 times
Been thanked: 551 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: ckbucu »

detrytusek pisze: 22 wrz 2021, 13:46 I w grach wieloosobowych jest podobnie. Oczywiście czuć, że jest to ten sam autor. Ba w Lizbonie jest przekopiowany cały tor reputacji z Gallerista ale mimo wszystko podobnymi bym ich nie nazwał (żadnej z żadną).
Dokładnie - tor reputacji z Lisboa to chyba element który najbardziej rzuca się w oczy po poznaniu, że jest kopią z innej gry :D
Awatar użytkownika
anitroche
Posty: 769
Rejestracja: 23 kwie 2020, 10:09
Has thanked: 669 times
Been thanked: 781 times
Kontakt:

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: anitroche »

detrytusek pisze: 22 wrz 2021, 13:28 Ja aż takich podobieństw nie widzę. Niektóre zresztą są tak ogólne, że ciężko to nazwać podobieństwem (przesuwanie pionka po planszy na inne pole, akcje przynoszące punkty, kładzenie czegoś na planszetkę...). W co drugim eurasie coś z tej listy występuje.
Sam fakt braku pieniędzy bardzo mocno zmienia podejście. Zupełnie inaczej się gra jeśli muszę przeliczać czy mi wystarczy do 1-ego.
Nie no napisałam, że to moje odczucia i po prostu mi osobiście takie zestawienia wymienionych mechanik w obu grach sprawia, że mam wrażenie, że gram w podobne gry.
Przesuwanie pionka na inne pole - tu chodziło mi o to, że w obu grach mamy mechanizm, że worker jest tylko jeden i nie wraca do nas po skończonej turze i potem musi iść na inne pole akcji, chyba że zajdą pewne specjalne warunki
Akcje przynoszące punkty - tutaj napisałam konkretnie co mi się w obu grach kojarzy tak samo - dostawanie profitów za posiadanie ulepszeń na koniec tygodnia -> podobne dla mnie do dostawania profitów za posiadanych gości gdy np. skoncza sie bilety w kasie. Komuś innemu może się nie kojarzyć, ale mi się kojarzy ;).
Kładzenie czegoś na planszetkę - nie kładziemy czegoś tylko dla mnie elementy zdobyte w podobny sposób i po położeniu dostajemy podobnie "małe" bonusy. Tutaj też komuś może się nie kojarzyć - mi się kojarzy.

Wiem, że w różnych innych grach te elementy też występują, po prostu dla mnie to, że wymienione przeze mnie elementy w głównym wpisie, występują w obu grach, a w szczególności sam główny mechanizm przesuwania robotnika oraz ten schemat kolejnych działań do podjęcia, powodują, że dla mnie osobiście gry są podobne. Zapewne samo podobieństwo nie byłoby powodem do sprzedaży jednej z nich, ale gwoździem do trumny dla mnie tutaj było to, że Gallerist moim zdaniem o wiele lepiej się sprawdza na dwie osoby niż Kanban (w moim odczuciu), no i Kanban być może okazał się dla mnie zbyt ciężką i skomplikowaną grą jednak - zamiast czerpać frajdę z gry, to się mega zmęczyłam i to tak nieprzyjemnie. Ale jak też pisałam - widzę, że gra jest bardzo dobra, ale widać nie dla mnie.
detrytusek pisze: 22 wrz 2021, 13:28 W Kanbanie też są cele końcowe, a projekt punktuje 3 razy bo i przy kładzeniu i podczas spotkania zarządu (ewentualnie) i na koniec (również ew.)
Raczej to Gallerist powinien przypominać Kanbana :).
Tak wiem, że są cele końcowe, ale już się o tym po prostu nie rozpisywałam. Jak zaznaczyłam na końcu - gry mają wiele różnych rzeczy, nie zmienia to jednak faktu, że mi jakoś wydają się podobne w swoich głównych założeniach.
Ja zaczęłam przygodę od Gallerista, dlatego mi akurat Kanban przypomina Gallerista, a nie na odwrót i z takiego punktu widzenia pisałam post i dopiero pod koniec się zorientowałam, że gry wydawane były w odwrotnej kolejności :D. Coś tam potem pomodyfikowałam w swoim wpisie przed publikacją, ale i tak początkowy wydźwięk (błędny), że Gallerist przypomina Kanbana pozostał niestety.
detrytusek pisze: 22 wrz 2021, 13:28 Pewne problemy z gubieniem się są związane z nieograniem. Całkiem to naturalne. Po jakimś czasie nie występuje problem z ogarnianiem celów tymczasowych i końcowych.
Sam sposób punktowania nie był dla mnie trudny i go ogarniałam, chodziło mi raczej o to, że nie bawi mnie zbieranie na szybko pewnych elementów, bo zaraz zapunktują i tym samym ściganie się o nie z innymi graczami i to, że jest to szybki sprint, a potem cele nagle się zmieniają i kolejny sprint. Po prostu ten model punktacji mi nie przypadł do gustu i wolę spokojne długofalowe planowanie wszystkiego w Galleriście (dobieranie kafelków celów końcowych podczas gry w Galleriście jest również świadome i często ich wybór wynika właśnie już z tego co zaplanowaliśmy od samego początku, plus na ich realizację mamy czas do końca gry, a nie do momentu jak coś osiągnie w grze dane pole ;)). Mechanizmy w obu grach działają dobrze, ja po prostu wolę ten z The Gallerist.

A co do tego, że gubienie się w jakiś akcjach może być związane z nieograniem i po ograniu gry znikają, zgadzam się i to jest również jeden z powodów do sprzedaży - Kanban by wchodził u mnie na stół na tyle rzadko, że nie byłoby opcji, żeby zasady zdążyły się utrwalić na tyle, żeby przy kolejnej rozgrywce je dobrze ogarniać.
detrytusek pisze: 22 wrz 2021, 13:28 I ciekaw jestem tego "miliona mikrozasad". Zadowolę się 5-oma :).
1. pamiętać, że trzeba wypychać auta najpierw elementami już ulepszonymi
2. pamiętać w grze solo, że po skończonej rundzie trzeba sprawdzić czy następuje recykling
3. pamiętać o dodawaniu punktów za przekroczenie pól na torach certyfikacji w wydziałach (znowu w grze solo)
4. pamiętać dodawać automom punkty przy przesuwaniu elementów na torze ulepszeń technologii (znowu gra solo, na planszetce pomocy jest tylko krótko wspomnaine że dać punkty z tego co pamiętam, co mam wrażenie, że przy następnej grze dla mnie by oznaczało już danie tylko 2 pkt za zrobienie ulepszenia technologii bez dodania jeszcze punktów z toru)
5. pamiętać, że Sandra każe wszystkich na końcu i tutaj nie uwzględnia się kolejności położonych na sobie pionków, w przeciwieństwie do tego jak rozpatruje się zdobywanie punktów na koniec gry za osiągnięcie maxa z certyfikacji na danym torze (jakoś wydało mi się to nieintuicyjne, że raz liczy się kolejność pionków jak na siebie weszły, a w innym już nie)
6. pamiętać, że w grze solo na koniec za maxa na trasach certyfikacji w wydziałach dostaje pkt tylko pionek na szczycie stacku, drugie miejsce i trzecie już nic nie dostają

To tak na szybko mi się teraz przypomniało, co wydawało mi się łatwe do zapomnienia w przyszłości (głównie z gier solo, bo tak ogrywałam Kanbana przez ostatnie dni). Pewnie jakbym wzięła instrukcję i zaczęła wertować, to by się jeszcze parę punktów znalazło ;).
"Cześć, mam na imię Ania i dzisiaj pokażę wam jak wygląda rozgrywka w wariancie solo w..."

Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
buhaj
Posty: 1044
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 857 times
Been thanked: 512 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: buhaj »

Coś jest na rzeczy ale ja bym to ujął inaczej. Moim zdaniem Vital ma pewien charakterystyczny styl mechaniki oparty na jednej głównej akcji w turze i kilku akcjach dodatkowych. Właśnie te akcje dodatkowe są wisienką na torcie. Ich ilość oraz sposoby ich zdobycia zapewniają przewagę. Jego twórczość w zasadzie podzieliłbym na dwa nurty mechanik, które ewoluują. Pierwszy zaczynający się od Vinhosa poprzez Kanbana, Gallerista kończy się na Lizbonie (która chyba w zamiarze jest finałem kończącym dzieło). Drugi rozpoczęty przez CO2, później Escape Plan (choć w mniejszym stopniu), jest kontynuowany na On Mars. I tu mam wrażenie, że będzie dalszy rozwój tego nurtu (nie patrzyłem jeszcze na WM). Podsumowując: w każdej grze wymienionej wyżej widać rękę tego projektanta ale są to tożsame pozycje "growe" z widocznym elementem rozwoju.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: detrytusek »

anitroche pisze: 22 wrz 2021, 14:39 1. pamiętać, że trzeba wypychać auta najpierw elementami już ulepszonymi
2. pamiętać w grze solo, że po skończonej rundzie trzeba sprawdzić czy następuje recykling
3. pamiętać o dodawaniu punktów za przekroczenie pól na torach certyfikacji w wydziałach (znowu w grze solo)
4. pamiętać dodawać automom punkty przy przesuwaniu elementów na torze ulepszeń technologii (znowu gra solo, na planszetce pomocy jest tylko krótko wspomnaine że dać punkty z tego co pamiętam, co mam wrażenie, że przy następnej grze dla mnie by oznaczało już danie tylko 2 pkt za zrobienie ulepszenia technologii bez dodania jeszcze punktów z toru)
5. pamiętać, że Sandra każe wszystkich na końcu i tutaj nie uwzględnia się kolejności położonych na sobie pionków, w przeciwieństwie do tego jak rozpatruje się zdobywanie punktów na koniec gry za osiągnięcie maxa z certyfikacji na danym torze (jakoś wydało mi się to nieintuicyjne, że raz liczy się kolejność pionków jak na siebie weszły, a w innym już nie)
6. pamiętać, że w grze solo na koniec za maxa na trasach certyfikacji w wydziałach dostaje pkt tylko pionek na szczycie stacku, drugie miejsce i trzecie już nic nie dostają

To tak na szybko mi się teraz przypomniało, co wydawało mi się łatwe do zapomnienia w przyszłości (głównie z gier solo, bo tak ogrywałam Kanbana przez ostatnie dni). Pewnie jakbym wzięła instrukcję i zaczęła wertować, to by się jeszcze parę punktów znalazło ;).
Ad 1. To nie mikrozasada tylko zwykły, wielki zasad :). Przez mikrozasadę ja rozumiem jakiś wyjątek od reguły czyli zawsze robimy tak ale w określonej sytuacji inaczej.
Podpowiadam. Tylko w dziale zdobywania części dostaję jeden "czas" za zrobienie akcji.

Potem mamy solo to się nie wypowiadam.

Ad 5. No niech będzie :).

Więcej mi do głowy nie przychodzi. To nie jest tego typu gra.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
anitroche
Posty: 769
Rejestracja: 23 kwie 2020, 10:09
Has thanked: 669 times
Been thanked: 781 times
Kontakt:

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: anitroche »

detrytusek pisze: 22 wrz 2021, 18:04

Ad 1. To nie mikrozasada tylko zwykły, wielki zasad :). Przez mikrozasadę ja rozumiem jakiś wyjątek od reguły czyli zawsze robimy tak ale w określonej sytuacji inaczej.
Podpowiadam. Tylko w dziale zdobywania części dostaję jeden "czas" za zrobienie akcji.

Potem mamy solo to się nie wypowiadam.

Ad 5. No niech będzie :).

Więcej mi do głowy nie przychodzi. To nie jest tego typu gra.
W sumie racja - mea coulpa, wygląda na to, że raczej mam problem z zapamiętaniem po prostu zwykłych dużych zasad :D. Jak pisałeś problem by zniknął jakbym miała czas lepiej ograć grę i w ogóle grać częściej.
"Cześć, mam na imię Ania i dzisiaj pokażę wam jak wygląda rozgrywka w wariancie solo w..."

Zapraszam na mój kanał z pełnymi rozgrywkami solo: Gram Solo na YouTube
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: detrytusek »

anitroche pisze: 22 wrz 2021, 18:51 W sumie racja - mea coulpa, wygląda na to, że raczej mam problem z zapamiętaniem po prostu zwykłych dużych zasad :D. Jak pisałeś problem by zniknął jakbym miała czas lepiej ograć grę i w ogóle grać częściej.
I zachęcam do tego bo imo ta gra ma więcej głębi niż G. Szczególnie na 2 os. gdzie wykorzystywanie Sandry na swoją korzyść jest dodatkowym smaczkiem.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
buhaj
Posty: 1044
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 857 times
Been thanked: 512 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: buhaj »

detrytusek pisze: 22 wrz 2021, 20:02
anitroche pisze: 22 wrz 2021, 18:51 W sumie racja - mea coulpa, wygląda na to, że raczej mam problem z zapamiętaniem po prostu zwykłych dużych zasad :D. Jak pisałeś problem by zniknął jakbym miała czas lepiej ograć grę i w ogóle grać częściej.
I zachęcam do tego bo imo ta gra ma więcej głębi niż G. Szczególnie na 2 os. gdzie wykorzystywanie Sandry na swoją korzyść jest dodatkowym smaczkiem.
Z tym się nie zgodzę. Gallerist jest imo głębszy.
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: Pan_K »

Pięknie dziękuję anitroche za kawał dobrej roboty. Również mam (przynajmniej na razie) większy sentyment do Gallerista, ale podobnie jak detrytusek zachęcałbym do popróbowania Kanbana dłużej. Zagrałem już kolka partii solo i z każdą partią jest coraz lepiej. Zgadzam się z listą drobiazgów do zapamiętania w solo - z tym że u mnie generalnie tak to działa, że niektórych reguł uczę się (nie wiedzieć czemu) dłużej. Gram zatem zasadniczo z instrukcją po ręką. Albo przynajmniej z pomocą gracza.

Może zrób tak: zanim sprzedasz Kanbana, spróbuj solo w On Mars i potem daj znać, jak wrażenia. Myślę, że Kanban wyda Ci się znacznie bardziej przystępny ;) A wtedy może Kanban zostanie :)
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Awatar użytkownika
lotheg
Posty: 795
Rejestracja: 11 paź 2017, 10:25
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 271 times
Been thanked: 276 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: lotheg »

Tylko pamiętajcie o jednej rzeczy: Kanban solo a Kanban multi to inne gry. Mam spore doświadczenie z Kanbanem (około 25 rozgrywek na żywo i ponad 100 partii online) i z ciekawości po zakupie wersji EV zagrałem raz solo...okazało się, że trzeba grać zupełnie inaczej niż przy grze z innymi graczami, więc mechanicznie staje się to trochę inną grą.
Kanban to najlepszy Vital, a Trajan jest lepszy od Zamków.
Wishlista
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: Pan_K »

lotheg pisze: 23 wrz 2021, 08:56 Tylko pamiętajcie o jednej rzeczy: Kanban solo a Kanban multi to inne gry. Mam spore doświadczenie z Kanbanem (około 25 rozgrywek na żywo i ponad 100 partii online) i z ciekawości po zakupie wersji EV zagrałem raz solo...okazało się, że trzeba grać zupełnie inaczej niż przy grze z innymi graczami, więc mechanicznie staje się to trochę inną grą.
To ważna uwaga, która ma zasięg znacznie szerszy: tak jest w przypadku wielu gier dla większej liczby graczy, z dołączonym wariantem dla jednego gracza (najbliższy przykład, który przychodzi mi na myśl, to Bonfire, ale to samo odnosi się do np. do Gallerista, o którym mowa w wątku).
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Kanban: Automotive Revolution / Driver's Edition (Vital Lacerda)

Post autor: detrytusek »

Dlatego zamiast grać solo zapraszamy na partyjki online :). Zobaczysz jak Ci się zmieni nastawienie.

Bo to jest tak...porównujesz G. którego masz już oblatanego i nie masz problemu z zasadami, strategią itp z K. który z racji dużo mniejszej liczby partii (a jeszcze solo) sprawia ww problemy. Ciężko, żeby G. nie wygrał z K. w takiej sytuacji. Dobre porównanie by było gdybyś znała obie na porównywalnym poziomie bo pewne wady, które wymieniasz mogą stać się zaletami. Np jeśli te cele w zarządzie przestaną być problemem, a zaczną elementem strategicznym, który zaczniesz wykorzystywać na swoją korzyść to zupełnie inaczej zaczniesz tę mechanikę postrzegać. Otworzy się nowe pole do kombinowania i mózg będzie zalany zupką satysfakcji.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
ODPOWIEDZ