Strona 1 z 2

Prawa autorskie

: 20 sie 2014, 16:50
autor: Regit
Witam.
Mam pytanie odnośnie tworzenia gry.
Mam gotowy prototyp, testowany na znajomych, gra się całkiem przyjemnie.
Chciałbym przygotować kosztorys wyprodukowania gry oraz zebrać fundusze na np. polakpotrafi
Jednakże moje pytanie dotyczy praw autorskich. Co bym musiał zrobić, żeby przed umieszczeniem gry na polakpotrafi, zabezpieczyć się przed "podkradzeniem" pomysłu przez kogoś innego?
Czy mogę zarejestrować pomysł na grę zanim oficjalnie ją "ogłoszę światu"?

Re: Prawa autorskie

: 20 sie 2014, 16:54
autor: asiok
Nie - nie da się. Na rynku wciąż jest wiele kopii Monopoly etc.
Chronione są grafiki i instrukcja.

Edit:

Trochę więcej szczegółów masz np. tu:
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... +autorskie

Re: Prawa autorskie

: 20 sie 2014, 16:55
autor: BartP
W skrócie: nie bój, nikt Ci pomysłu nie ukradnie.

Re: Prawa autorskie

: 20 sie 2014, 16:57
autor: kdsz
Wydaje mi się, że nie możesz "opatentowac" mechaniki, więc pomysł zawsze może Ci ktoś ukraść, nawet jeśli już wydasz grę.

Re: Prawa autorskie

: 20 sie 2014, 18:54
autor: Regit
W takim razie musiałbym się dowiedzieć jakie by były koszty produkcji...
Talia będzie mieć około 210 kart, wymiarami zbliżone około do połowy zwykłej karty do gry.
Orientuje się ktoś z Was gdzie można uzyskać taką wycenę?

Re: Prawa autorskie

: 20 sie 2014, 19:23
autor: sqb1978
W drukarni? :)

Re: Prawa autorskie

: 20 sie 2014, 20:04
autor: c08mk
Grafiki będziesz mieć chronione.
Resztę może ktoś podkraść.
Zarejestrować na chyba raczej na podstawie prawa własności przemysłowej niż praw autorskich (ale to są już koszty).

Re: Prawa autorskie

: 22 sie 2014, 13:10
autor: Odokar
Regit pisze: Jednakże moje pytanie dotyczy praw autorskich. Co bym musiał zrobić, żeby przed umieszczeniem gry na polakpotrafi, zabezpieczyć się przed "podkradzeniem" pomysłu przez kogoś innego?
Niestety praktycznie nie jesteś w stanie się ochronić przed legalną kopią.
"... A to oznacza, iż każdy może, bez pytania o niczyją zgodę, stworzyć grę opartą na identycznych zasadach i wykorzystywać ją w celach zarobkowych. To natomiast, co podlega ochronie, to sposób wyrażenia tej gry, np. specyficzny kształt figur, wzory na szachownicy. Jeśli więc np. ktoś inny stworzy identyczną jak my grę, opartą na tych samych zasadach, z identyczną planszą i figurkami, to możemy zarzucić mu naruszenie naszych praw autorskich, ale nie dlatego, że zasady są takie same, tylko dlatego, że posługuje się identyczną planszą i figurami!..."
Więcej na
http://www.eporady24.pl/gry_a_prawo_aut ... 7,685.html

Re: Prawa autorskie

: 22 sie 2014, 15:48
autor: Jarzynek
Nie jestem prawnikiem, ani nie miałem z prawem autorskim wiele do czynienia, ale wydaje mi się, że twórca jest w jakimś zakresie chroniony. Nie można przecież wziąć dowolnej gry, dajmy na to Neuroshima Hex, zmienić grafikę, przeedytować instrukcję (bez zmieniania zasad), nazwać "Gladiatorzy" i sprzedawać bez obaw, że Portal będzie skutecznie dochodził swoich praw przed sądem. Chyba, że można?
O ile wiem, utwór ( w tym gra planszowa ) jest chroniony prawem autorskim w momencie jego publikacji ( czyli, np przedstawienia na KS).

Re: Prawa autorskie

: 22 sie 2014, 16:01
autor: MichalStajszczak
Jarzynek pisze:Nie jestem prawnikiem, ani nie miałem z prawem autorskim wiele do czynienia, ale wydaje mi się, że twórca jest w jakimś zakresie chroniony. Nie można przecież wziąć dowolnej gry, dajmy na to Neuroshima Hex, zmienić grafikę, przeedytować instrukcję (bez zmieniania zasad), nazwać "Gladiatorzy" i sprzedawać bez obaw, że Portal będzie skutecznie dochodził swoich praw przed sądem. Chyba, że można?
Można

Re: Prawa autorskie

: 22 sie 2014, 16:34
autor: schizofretka
Prawo Dżungli z polskich piratów, jeśli pominąć wszystkie klony xPoly i Scrableusza.

Re: Prawa autorskie

: 22 sie 2014, 18:46
autor: c08mk
MichalStajszczak pisze:
Jarzynek pisze:Nie jestem prawnikiem, ani nie miałem z prawem autorskim wiele do czynienia, ale wydaje mi się, że twórca jest w jakimś zakresie chroniony. Nie można przecież wziąć dowolnej gry, dajmy na to Neuroshima Hex, zmienić grafikę, przeedytować instrukcję (bez zmieniania zasad), nazwać "Gladiatorzy" i sprzedawać bez obaw, że Portal będzie skutecznie dochodził swoich praw przed sądem. Chyba, że można?
Można
Prawa autorskie chronią wartości "twórcze".

Gra planszowa to jest zespół schematów czy wzorów także np grę można by zastrzec jako wzór przemysłowy (np instrukcja jest schematem gry, układ planszy jest wzorem, BMW ma zastrzeżone wzory, Milka ma zastrzeżony kolor fioletowy, FFG ma zastrzeżone LCG).

Prawa autorskie chronią "z urzędu".
Wzory przemysłowe trzeba zastrzec czyli trzeba wyłożyć dobrą kasę na początek.

Re: Prawa autorskie

: 22 sie 2014, 20:32
autor: Odokar
c08mk pisze:
Prawa autorskie chronią "z urzędu".
Wzory przemysłowe trzeba zastrzec czyli trzeba wyłożyć dobrą kasę na początek.
To nic nie da pomimo grubej kasy
Zgodnie z art. 21 pr. aut., ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia, nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne

Przekładając to na nasz przykład: zasady gry w szachy to pewna idea, zbiór procedur. W momencie, gdy ktoś je wymyślił, choć wymagały one intelektualnego wysiłku, nie stały się jako takie przedmiotem prawa autorskiego. Przeciwnie – weszły one do domeny publicznej. A to oznacza, iż każdy może, bez pytania o niczyją zgodę, stworzyć grę opartą na identycznych zasadach i wykorzystywać ją w celach zarobkowych.

Re: Prawa autorskie

: 22 sie 2014, 20:38
autor: KubaP
Innymi słowy: Za żadne skarby nigdy nie wysyłaj ani nie publikuj swojej gry, bo gigantyczne konsorcja planszowe działające na polskim rynku i szpiedzy wydawnictw zagranicznych na bank czyhają tylko, by skraść Twój złoty pomysł 8)

Re: Prawa autorskie

: 22 sie 2014, 22:34
autor: c08mk
Odokar pisze:
c08mk pisze:
Prawa autorskie chronią "z urzędu".
Wzory przemysłowe trzeba zastrzec czyli trzeba wyłożyć dobrą kasę na początek.
To nic nie da pomimo grubej kasy
Zgodnie z art. 21 pr. aut., ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia, nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne

Przekładając to na nasz przykład: zasady gry w szachy to pewna idea, zbiór procedur. W momencie, gdy ktoś je wymyślił, choć wymagały one intelektualnego wysiłku, nie stały się jako takie przedmiotem prawa autorskiego. Przeciwnie – weszły one do domeny publicznej. A to oznacza, iż każdy może, bez pytania o niczyją zgodę, stworzyć grę opartą na identycznych zasadach i wykorzystywać ją w celach zarobkowych.
Bo to nie są prawa autorskie które cytujesz tylko już prawa własności przemysłowej a te można zastrzec za kasę np. poprzez patenty.

Re: Prawa autorskie

: 23 sie 2014, 08:40
autor: Odokar
Bo to nie są prawa autorskie które cytujesz tylko już prawa własności przemysłowej a te można zastrzec za kasę np. poprzez patenty.
Urzad patentowy przerabialem w praktyce odnosnie swojej gry internetowej Arena Albionu. Pomijajac rozne perturbacje i przebijanie sie przez procesy biurokratyczne udalo mi sie jedynie zastrzec nazwe i to tylko na konkretnym polu eksploracji. Koszt liczony w tysiacach i wazny na 5 lat. Co kolejne 5 trzeba odnawiac placac od nowa.

Oczywiscie mozna probowac :-) jednak fakty sa takie ze prawo nie daje dobrej i naturalnej ochrony kreatywnym tworca gier planszowych

Glownie na co mozna tutaj liczyc to wartosci etyczne

Re: Prawa autorskie

: 23 sie 2014, 09:45
autor: MichalStajszczak
Odokar pisze:udalo mi sie jedynie zastrzec nazwe i to tylko na konkretnym polu eksploracji. Koszt liczony w tysiacach i wazny na 5 lat. Co kolejne 5 trzeba odnawiac placac od nowa.
Można zastrzec nazwę jako "znak towarowy" na określoną (według tzw. klasyfikacji nicejskiej) klasę towarową. Jeżeli ktoś chce zastrzec nazwę na kilka klas, to opłata jest wyższa. Jest to chyba najskuteczniejsza ochrona, jeśli się ma dobrą nazwę, która stanowi istotny czynnik, wpływający na handlowy wizerunek gry (tzn. identyczna gra pod inną nazwą sprzedawałaby się gorzej).

Re: Prawa autorskie

: 08 wrz 2014, 14:36
autor: Rocy7
Mozna by teoretycznie probowac objac ochrona instrukcje jako "utwor" ale nawet wtedy ktos moze zrobic fanowska aranzacje, choc to tez kwestia na ile to mu sie uda.

Re: Prawa autorskie

: 08 wrz 2014, 14:45
autor: MichalStajszczak
Rocy7 pisze:Mozna by teoretycznie probowac objac ochrona instrukcje jako "utwor"
Ale jak ktoś wyrazi tę samą treść innymi słowami, to już będzie inny utwór

Re: Prawa autorskie

: 08 wrz 2014, 15:17
autor: pingus
Tutaj dosyć ciekawa i świeża sprawa z amerykańskiego rynku:

http://www2.bloomberglaw.com/public/des ... ign=buffer

Ale tak na poważnie to przypadki "ukradnięcia" w całym tym biznesie można policzyć na palcach jednej ręki, nie ma się czego obawiać.

Re: Prawa autorskie

: 08 wrz 2014, 15:23
autor: Odokar
pingus pisze:Tutaj dosyć ciekawa i świeża sprawa z amerykańskiego rynku:

http://www2.bloomberglaw.com/public/des ... ign=buffer

Ale tak na poważnie to przypadki "ukradnięcia" w całym tym biznesie można policzyć na palcach jednej ręki, nie ma się czego obawiać.
no nie wiem czy jednej ręki ...
o ile całych gier to tak, np.: Prawo Dżungli - Junge Speed, Monopoly - Eurobiznes, Scrabble - Scriba, itd...

O tyle wybranych mechanik to już inna sprawa.
Właściwie na palcach jednej reki można policzyć gry, które nie maja skopiowanych elementów mechanik od innych gier.

Re: Prawa autorskie

: 08 wrz 2014, 23:41
autor: pingus
Masz rację, mnie chodziło o takie planszówkowe planszówki, a to co wymieniłeś to gry na rynek masowy.

Re: Prawa autorskie

: 09 wrz 2014, 07:37
autor: Odokar
pingus pisze:Masz rację, mnie chodziło o takie planszówkowe planszówki, a to co wymieniłeś to gry na rynek masowy.
trochę nie zrozumiałem :-)

Re: Prawa autorskie

: 09 wrz 2014, 13:49
autor: pingus
Z pośród gier przez Ciebie wymienionych żadnej z nich nie nazwałbym nowoczesną planszówką (designer's boardgame).
Są to gry przeznaczone dla masowego klienta, nie dla hobbystów. Mi dwa posty temu chodziło o to, że przypadki kradnięcia gier wśród nowoczesnych planszówek można policzyć na palcach jednej ręki.

Re: Prawa autorskie

: 09 wrz 2014, 15:13
autor: MichalStajszczak
pingus pisze:Mi dwa posty temu chodziło o to, że przypadki kradnięcia gier wśród nowoczesnych planszówek można policzyć na palcach jednej ręki.
A wiesz dlaczego?