[Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Burska

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Zouave
Posty: 614
Rejestracja: 17 wrz 2009, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

[Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Burska

Post autor: Zouave »

II wojna burska to temat w Polsce niemal nieznany. Więc czas, by Żuaw go jakoś tam zaprezentował po swojemu.

Oparta częściowo o schemat Krwawych Stepów Krymu gra ukazująca jedną ze zwycięskich bitew Burów (potomków białych kolonistów z Europy, głównie Holendrów) z armią brytyjską realizującą cele imperialne (podporządkowanie jednej z dwóch republik burskich: Transwaalu wraz z jego najbogatszymi na świecie złożami złota i diamentów.

Różnice dotyczyły będą szyków (tylko tyraliera i wyjątkowo marszowa kolumna Brytyjczyków), ukierunkowania (tu go nie będzie) i wyników walki.
Poza tym ruch standardowy, strefy kontroli standardowe dla Zulusa (czyli strefa reakcji a nie kontroli), odmienne wyniki ostrzału i ataków na broń białą.
Plus karabiny maszynowe, haubice strzelające stromym torem, okopy, skandynawscy ochotnicy po stronie burskiej i piechota konna. Same smaczki.
Aktywacje takie jak w Komarowie (czyli parami z wyborem).

Mapa A1, żetonów jednostek (ale włącznie z żetonami aktywatorów) 112 sztuk łączne na obydwie strony.

Zajawka poniżej. Ikony wojaków na razie pożyczone (nie mam jeszcze swoich), ikony dział własnego wyrobu.

Obrazek
Jeden w Polsce turkusowy
To z Równego pułk morowy
Lance do boju...

Ku pamięci Józefa Łukasika, ułana 21 pułku ułanów nadwiślańskich.
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: mig »

Rewelacyjny temat. Czekam z niecierpliwością na gotowy produkt:)
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
Zouave
Posty: 614
Rejestracja: 17 wrz 2009, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Zouave »

Zaskoczyłeś mnie zainteresowaniem.
Chciałem powiedzieć, że szukam drugiej bitwy na druga stronę mapy.
Problemem jest nie tylko materiał kartograficzny ale i dane odnośnie walczących.
Na razie ma na uwadze Bitwę pod Colenso, ale nie wiem, czy ją wybiorę.
Jeden w Polsce turkusowy
To z Równego pułk morowy
Lance do boju...

Ku pamięci Józefa Łukasika, ułana 21 pułku ułanów nadwiślańskich.
Awatar użytkownika
anonim
Posty: 233
Rejestracja: 01 paź 2005, 14:20
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 48 times

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: anonim »

Nieźle wygląda i ciekawy temat bo bardzo egzotyczny a takie lubię. Nie podobają mi się te flagi które zapełniają ostanie wolne miejsca na żetonach. Myślę że różne narodowości w Armii burskiej powinny być zaznaczone przez różne kolory żetonów i np. Transwal można zostawić brązowy a Orani, by za bardzo się nie różniła, dać jasno brązowy ewentualnie na odwrót jeśli cała artyleria należy do Transwal. A w instrukcji napisać który kolor odpowiada jakim państwom czy narodowością i dodać flagi. Zamiast tego symbolu kawalerii przy armacie dałbym czarną sylwetkę konia, może być nawet bez jeźdźca. A tak po za tym czekam na tą grę.
(S)Ghost Stories z dodatkiem Black secret, Pan tu nie stał.
Awatar użytkownika
Grisznak
Posty: 88
Rejestracja: 09 wrz 2014, 13:02

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Grisznak »

Przyznam, że mi żetony wydają się ciut "zapchane" tymi wszystkimi informacjami, nie można by ich jakoś ujednolicić i umieścić w instrukcji?
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: mig »

Zouave pisze:Zaskoczyłeś mnie zainteresowaniem.
Chciałem powiedzieć, że szukam drugiej bitwy na druga stronę mapy.
Problemem jest nie tylko materiał kartograficzny ale i dane odnośnie walczących.
Na razie ma na uwadze Bitwę pod Colenso, ale nie wiem, czy ją wybiorę.
Kiedyś bardzo się tematem interesowałem. Tylko, że niemal nie było literatury polskojęzycznej. Coś tam z GB sprowadzałem nawet, ale to były czasy przedinternetowe :) Teraz, niestety, już niewiele pamiętam :(
Colenso byłoby chyba bardzo najlepsze. A może Paardeberg albo Spion Kop? Pamiętam, że całkiem ciekawie przedstawiało się jeszcze oblężenie Mafekingu, ale chyba niespecjalnie na grę planszową w takim systemie się nadaje (a może się mylę?).

W każdym razie bardzo projektowi kibicuję i ze względu na temat biorę w ciemno ;)
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
Zouave
Posty: 614
Rejestracja: 17 wrz 2009, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Zouave »

anonim pisze:Nieźle wygląda i ciekawy temat bo bardzo egzotyczny a takie lubię. Nie podobają mi się te flagi które zapełniają ostanie wolne miejsca na żetonach. Myślę że różne narodowości w Armii burskiej powinny być zaznaczone przez różne kolory żetonów i np. Transwal można zostawić brązowy a Orani, by za bardzo się nie różniła, dać jasno brązowy ewentualnie na odwrót jeśli cała artyleria należy do Transwal. A w instrukcji napisać który kolor odpowiada jakim państwom czy narodowością i dodać flagi. Zamiast tego symbolu kawalerii przy armacie dałbym czarną sylwetkę konia, może być nawet bez jeźdźca. A tak po za tym czekam na tą grę.
Grisznak pisze:Przyznam, że mi żetony wydają się ciut "zapchane" tymi wszystkimi informacjami, nie można by ich jakoś ujednolicić i umieścić w instrukcji?
W zasadzie to macie obydwaj rację.
Symbol szyku można sobie podarować, bo poza tyralierą jest wyłącznie zbiorczy żeton kolumny dla Brygady Highland i Brygady Gwardii - a i to do czasu rozwinięcia po marszu.
Współczynniki do ostrzału można wstawić spokojnie do instrukcji.
Zostanie wtedy miejsce na flagi :P Taki mój konik, dobrze, że nie widzieliście żetonu pruskiego majora Richarda Albrechta, bo ten ma dwie :P
Symbol kawalerii na żetonie artylerii konnej to wzorzec z Krwawych Stepów Krymu.

Przy czym te żetony są takie jak w Krwawych Stepach, za wyjątkiem flagi u Burów. A do tych żetonów jestem mocno przywiązany. Tam jednak rodzajów piechoty było znacznie więcej i informacja na żetonach po prostu się przydawała.

Mimo to nać Klijent, nać Pannn!
mig pisze:Colenso byłoby chyba bardzo najlepsze. A może Paardeberg albo Spion Kop? Pamiętam, że całkiem ciekawie przedstawiało się jeszcze oblężenie Mafekingu, ale chyba niespecjalnie na grę planszową w takim systemie się nadaje (a może się mylę?).
Problemem jest materiał do zrobienia gry. Do Colenso w sumie go mam więc ten temat rozważę. Spion Kop też byłaby ciekawa, ale królestwo za materiały (mapę i Ordre de Bataille Burów).

Co do literatury, to sporo starszej jest w sieci. A ponieważ jestem miłośnikiem historyków XIX-wiecznych, to aj-waj ;-)

Tutaj wstawiam linki
Jeden w Polsce turkusowy
To z Równego pułk morowy
Lance do boju...

Ku pamięci Józefa Łukasika, ułana 21 pułku ułanów nadwiślańskich.
Awatar użytkownika
anonim
Posty: 233
Rejestracja: 01 paź 2005, 14:20
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 48 times

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: anonim »

Grisznak pisze:Przyznam, że mi żetony wydają się ciut "zapchane" tymi wszystkimi informacjami, nie można by ich jakoś ujednolicić i umieścić w instrukcji?
Ilość wiadomości jest w sam raz. Pytanie jakie rozmiary ma żeton.
W Raszynie 1809 http://boardgamegeek.com/image/1801706/ ... size=large tyle samo jest wiadomości na żetonie i w szyku liniowym nawet flaga bez problemu się zmieści tylko że tam żeton jest kwadratem o boku 1,5cm. Jak tu jest podobny wymiar to wystarczy Trzcionkę zmniejszyć.
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2014, 19:46 przez anonim, łącznie zmieniany 1 raz.
(S)Ghost Stories z dodatkiem Black secret, Pan tu nie stał.
Awatar użytkownika
Zouave
Posty: 614
Rejestracja: 17 wrz 2009, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Zouave »

anonim pisze:
Grisznak pisze:Przyznam, że mi żetony wydają się ciut "zapchane" tymi wszystkimi informacjami, nie można by ich jakoś ujednolicić i umieścić w instrukcji?
Ilość wiadomości jest w sam raz. Pytanie jakie rozmiary ma żeton.
W Raszynie 1809 http://boardgamegeek.com/image/1801706/ ... size=large tyle samo jest wiadomości na żetonie i w szyku liniowym nawet flaga bez problemu się zmieści tylko że tam żeton jest kwadratem o boku 1,5cm. Jak tu jest podobny wymiar to przydało by się trochę Trzcionkę zmniejszyć.
Żeton ma dokładnie bok 1,5 cm.
Jeden w Polsce turkusowy
To z Równego pułk morowy
Lance do boju...

Ku pamięci Józefa Łukasika, ułana 21 pułku ułanów nadwiślańskich.
Awatar użytkownika
Grisznak
Posty: 88
Rejestracja: 09 wrz 2014, 13:02

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Grisznak »

Owszem, ale system, który Dragon stosował wtedy w "Waterloo" i "Raszynie" oraz "Quatre Bras" był według mnie przekombinowany. Aktualnie stosowany przez Taktykę i Strategię system "Napoleon" jest moim zdaniem wygodniejszy "w obsłudze".
Mi chodziło o to, że jeśli np. dla wszystkich żetonów jednego typu jakiś wskaźnik lub opcja jest identyczna, to można bez żalu zamieścić to w informacji. Najlepiej chyba w takich sytuacjach byłoby przygotować taką "pomoc gracza", zawierającą na jednej stronie tabelki + kluczowe informacje, dzięki czemu można by się do niej odnieść błyskawicznie, bez konieczności kartkowania zasad.
Awatar użytkownika
Zouave
Posty: 614
Rejestracja: 17 wrz 2009, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Zouave »

W sumie karta pomocy będzie, a ponieważ tabele terenu będa zajmowały mało miejsca, to zmieszczę informację o szykach i współczynnikach ostrzału. Na żetonie zostanie tylko współczynnik morale i... flaga u Burów :twisted:
Grisznak pisze:Aktualnie stosowany przez Taktykę i Strategię system "Napoleon" jest moim zdaniem wygodniejszy "w obsłudze".
Niestety system ten ma zdecydowanie mniej wspólnego z realiami XIX-iecznego pola walki niż "Waterloo" Góralskiego.
Jeden w Polsce turkusowy
To z Równego pułk morowy
Lance do boju...

Ku pamięci Józefa Łukasika, ułana 21 pułku ułanów nadwiślańskich.
Awatar użytkownika
Grisznak
Posty: 88
Rejestracja: 09 wrz 2014, 13:02

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Grisznak »

O, to ma szansę uczynić rozgrywkę dynamiczniejszą.
Swoją drogą, zastanawiam się, czy w planszówkach typu "heks i żeton" zadziałaby system rodem z np. Bitew Westeros, gdzie zamiast zasady "ja poruszam całą armią, atakuję, potem ty poruszasz swoją, atakujesz, a ja idę zrobić herbatę" każdy gracz na zmianę porusza określoną częścią swojej armii, np. będącą w zasięgu określonego generała.
Awatar użytkownika
anonim
Posty: 233
Rejestracja: 01 paź 2005, 14:20
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 48 times

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: anonim »

Jeśli dobrze zrozumiałem to jedynym szykiem w grze to kolumna u Brytyjczyków bo cała piechota przez cały czas chodzi tyrarierą? W takim razie ten symbol tyrariery na żetonie jest faktycznie bez sensu. Skoro żetony są tej samej wielkości to pobaw się z wielkością Trzcionki na żetonach. W szczególności ten modyfikator ostrzału na czarnym prostokącie jest strasznie duży chociaż nazwy jednostek też nie są małe.
Podsumowując: Jedyną rzecz którą wyrzuć z żetonów to symbol tyraliery, w przypadku reszty zmniejsz tylko Trzcionkę. Jeśli dobrze dobierzesz wielkość Trzcionek to flagi, które też lubię, bez problemu zmieścisz pomiędzy morale a nazwą jednostki, czyli w miejscu tyraliery. W przypadku artylerii można flagi wsadzić przy nazwie jednostki ale najpierw tą nazwę trzeba zmniejszyć.
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2014, 21:06 przez anonim, łącznie zmieniany 1 raz.
(S)Ghost Stories z dodatkiem Black secret, Pan tu nie stał.
Awatar użytkownika
mig
Posty: 4046
Rejestracja: 24 lip 2010, 16:41
Lokalizacja: Konin
Been thanked: 4 times

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: mig »

anonim pisze:Trzcionki .
anonim pisze:Trzcionkę .
anonim pisze:Trzcionek .
Proszę, miej litość...
Planszostrefa - 11%, 3 Trolle - 5%
Mam / Chcę mieć / Sprzedam
Awatar użytkownika
Zouave
Posty: 614
Rejestracja: 17 wrz 2009, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Zouave »

Grisznak pisze:O, to ma szansę uczynić rozgrywkę dynamiczniejszą.
Swoją drogą, zastanawiam się, czy w planszówkach typu "heks i żeton" zadziałaby system rodem z np. Bitew Westeros, gdzie zamiast zasady "ja poruszam całą armią, atakuję, potem ty poruszasz swoją, atakujesz, a ja idę zrobić herbatę" każdy gracz na zmianę porusza określoną częścią swojej armii, np. będącą w zasięgu określonego generała.
Takie gry od dawna funkcjonują.

http://strategemata.pl/files/krym/instrukcja_krym.pdf

http://strategemata.pl/files/instrukcja_maciejowice.pdf

Przykłady polskich gier w takim systemie. Zagraniczne można wymieniać na kopy.

http://boardgamegeek.com/boardgame/3545 ... ition-1916

Jedna bardzo dobra gra w takim systemie

http://boardgamegeek.com/boardgame/7229 ... n-et-lepee

I druga.
Anonim pisze:Jeśli dobrze zrozumiałem to jedynym szykiem w grze to kolumna u Brytyjczyków bo cała piechota przez cały czas chodzi tyrarierą?
Jak na razie jedynym szykiem burskiej piechoty jest tyraliera. Brytyjczycy co do zasady stosują tyralierę (aczkolwiek nie jestem jeszcze przekonany, czy zawsze). Wyjątkiem były kolumny dwóch brygad sformowane na wzór napoleoński do marszu w nocy, na kompas. Stąd w grze będzie kolumna, ale nie będzie to szyk bojowy, a wyłącznie do manewru.
Kawaleria działa w tyralierze, artyleria nie ma szyku.
Skoro żetony są tej samej wielkości to pobaw się z wielkością Trzcionki na żetonach.
Nazwy jednostek są w czcionce "8", więc to juz jest malusia czcionka. Kwadraty są duże, to prawda. Ale jeśłi je usunę, to nie będzie problemu., Aczkolwiek ja wolę mieć takie dane na żetonie. Ot dla wygody.
Jeden w Polsce turkusowy
To z Równego pułk morowy
Lance do boju...

Ku pamięci Józefa Łukasika, ułana 21 pułku ułanów nadwiślańskich.
Awatar użytkownika
Grisznak
Posty: 88
Rejestracja: 09 wrz 2014, 13:02

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Grisznak »

O, a jednak. W zachodnich grach się z tym spotykałem, w polskich jak dotąd - nie.
Awatar użytkownika
Zouave
Posty: 614
Rejestracja: 17 wrz 2009, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Zouave »

Wprawdzie moja gra (Stepy) została wydana w tym roku, ale przepisy są tworzone od 2007 r. i od samego początku były zaplanowane aktywacje.

Nawiązując do tego tematu powiem, że w Magersfontein planuję zrobić tak:

- gracz posiada marker aktywacyjny na wodza (Brytyjczycy po jednym na każdego dowódcę brygady, Burowie na każdego z dowódców, w tym naczelnego, gdyż ten też bezpośrednio dowodził centrum szyku burskiego) - każdy żeton ma współczynnik inicjatywy,
- aktywujemy wojsko parami,
- każdy z graczy tajnie wybiera żetonik aktywacyjny (czyli wybranego wodza) i kładzie go przed sobą rewersem do góry (na rewersie albo flaga Zjednoczonego Królestwa albo flagi obydwu republik burskich :twisted: :lol: ),
- każdy z graczy rzuca kością "10" i do wyniku dodaje współczynnik inicjatywy swojego wodza,
- gracz z niższym wynikiem melduje, którego wodza chce ruszyć,
- gracz z wyższym wynikiem decyduje, czy w pierwszej kolejności wybranego wodza porusza on czy tez przeciwnik,
- gdy obydwaj wybrani dowódcy zostaną aktywowani powtarzamy procedurę aż do momentu, gdy pula dowódców nam się wyczerpie.

Ten system aktywacyjny zastosowałem z powodzeniem w starej wersji Kraśnika i w przygotowywanej grze o Komarowie 1914 i jest on inny od systemu z Krwawych Stepów.
Jeden w Polsce turkusowy
To z Równego pułk morowy
Lance do boju...

Ku pamięci Józefa Łukasika, ułana 21 pułku ułanów nadwiślańskich.
Awatar użytkownika
Zouave
Posty: 614
Rejestracja: 17 wrz 2009, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Zouave »

Obrazek

Lansjerzy, lansjerzy,
malowane dzieci :P
Jeden w Polsce turkusowy
To z Równego pułk morowy
Lance do boju...

Ku pamięci Józefa Łukasika, ułana 21 pułku ułanów nadwiślańskich.
Awatar użytkownika
anonim
Posty: 233
Rejestracja: 01 paź 2005, 14:20
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 48 times

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: anonim »

mig pisze:Proszę, miej litość...
Próżne błagania, ja nie mam litości.
Nazwy jednostek są w czcionce "8", więc to juz jest malusia czcionka. Kwadraty są duże, to prawda. Ale jeśłi je usunę, to nie będzie problemu., Aczkolwiek ja wolę mieć takie dane na żetonie. Ot dla wygody.
Ja też wolę mieć takie dane na żetonie dlatego nie chcę ich usunięcia. W Raszynie jest zastosowana 6, więc jak byś dał 7 też było by czytelne. W czarnym prostokącie wielkość czcionki może być taka sama jak cyfry w czerwonym kółku bo wydaje mi się że jest większa i w tym momencie prostokąt też się zmniejszy. W ten sposób zyskasz dodatkowy milimetr a może półtora. To już były moje ostatnie rady na temat żetonów bo nie chcę być uznany za natręta.
(S)Ghost Stories z dodatkiem Black secret, Pan tu nie stał.
Awatar użytkownika
Zouave
Posty: 614
Rejestracja: 17 wrz 2009, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Zouave »

Absolutnie nie traktuje Twoich rad jako natręctwa. Po prostu ta zrobiłem żetony do Krymu i tak się przyzwyczaiłem. W realu nie są one nieczytelne i moze dlatego uważacie (niektórzy), że są mało czytelne, bo nie widzieliście ich w realu.
Jeden w Polsce turkusowy
To z Równego pułk morowy
Lance do boju...

Ku pamięci Józefa Łukasika, ułana 21 pułku ułanów nadwiślańskich.
Awatar użytkownika
Zouave
Posty: 614
Rejestracja: 17 wrz 2009, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Zouave »

Wracając do wątku drugiej bitwy zastanawiam się nad starciem nad Modder River (czyli bezpośrednio przed Magersfontein), wygranym przez Brytyjczyków.
Jedyne co mi nie gra to skala mapy (przy skali 500 metrów wychodziłaby straszecznie maciupka, ewentualnie zmiana skali na 400 metrów, ale to znowu rodzi problem z żetonami (zasięgi uzbrojenia).
Jeden w Polsce turkusowy
To z Równego pułk morowy
Lance do boju...

Ku pamięci Józefa Łukasika, ułana 21 pułku ułanów nadwiślańskich.
Awatar użytkownika
Zouave
Posty: 614
Rejestracja: 17 wrz 2009, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Zouave »

Podjąłem decyzję:
jako druga grę robię Bitwę nad rzeką Modder (starcie przed Magersfontein).
Mapa w skali 400 jardów (Magersfontein - 500 jardów).
Żetony prawie te same (obywatelami Oranje dowodził będzie generał Prinsloo.
Jeden w Polsce turkusowy
To z Równego pułk morowy
Lance do boju...

Ku pamięci Józefa Łukasika, ułana 21 pułku ułanów nadwiślańskich.
Awatar użytkownika
Zouave
Posty: 614
Rejestracja: 17 wrz 2009, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Zouave »

Nie będzie drugiej bitewki, bo byłaby zwykłą przepychanka na maleńkiej mapie.

Skończyłem pierwszy raz poprawiać przepisy do Magersfointein, żetony kończą się do próbnego druku.
Sprawa posuwa się szybko naprzód, jak komando burskie na dobrych konikach.
Jeden w Polsce turkusowy
To z Równego pułk morowy
Lance do boju...

Ku pamięci Józefa Łukasika, ułana 21 pułku ułanów nadwiślańskich.
Cuban
Posty: 11
Rejestracja: 10 cze 2007, 12:53

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Cuban »

I dobrze, lepiej iść w jakość a nie ilość:) mogę od razu zamieścić prośbę o zamieszczenie w nowej grze uwag autora dotyczących przepisów specjalnych konkretnych scenariuszy? W krwawych stepach brakowało mi kilku słów np. czemu Carthart aktywuje się na rzut kostką, od czego zależało wejście do bitwy rezerw pod Almą. Dla ludzi, takich jak ja, dla których gry historyczne są często jedynym (niestety) oknem na czasy minione, ciekawostki tego typu mogłyby być przyczynkiem do poszerzania tematu:)
Awatar użytkownika
Zouave
Posty: 614
Rejestracja: 17 wrz 2009, 19:35
Lokalizacja: Rzeszów

Re: [Strategemata] Magersfontein, 11.12.1899 r., Wojna Bursk

Post autor: Zouave »

Cuban pisze:I dobrze, lepiej iść w jakość a nie ilość:) mogę od razu zamieścić prośbę o zamieszczenie w nowej grze uwag autora dotyczących przepisów specjalnych konkretnych scenariuszy? W krwawych stepach brakowało mi kilku słów np. czemu Carthart aktywuje się na rzut kostką, od czego zależało wejście do bitwy rezerw pod Almą. Dla ludzi, takich jak ja, dla których gry historyczne są często jedynym (niestety) oknem na czasy minione, ciekawostki tego typu mogłyby być przyczynkiem do poszerzania tematu:)
Obiecuję, że skrótowo coś takiego zamieszczę zarówno co do Krymu (tu już na forach) jak co do Magersfontein (w instrukcji albo jakimś dodatku historycznym do niej).
Jeden w Polsce turkusowy
To z Równego pułk morowy
Lance do boju...

Ku pamięci Józefa Łukasika, ułana 21 pułku ułanów nadwiślańskich.
ODPOWIEDZ