Strategos pisze:Mamy następującą tabelę rezultatów walki wręcz :
(wyjaśnienie- odnośnie morale są następujące stopnie : normalne osłabione , złamane ,nastepny stopień prowadzi do eliminacji oddziału)
<=O Atakujacy eleminowany - sprawdzian pościgu kawalerii , obońca moze wejsc na pole z którego atakował napastnik
1,2 Złamanie morale Atakujacego ucieka on o 2 pola - sprawdzenie czy ma miejsce pościg kawalerii, obońca moze wejsc na pole z ktorego atakowano,
3 Osłabienie morale atakującego jego ucieczka o 2 pola, obrońca może wejsc na pole z którego atakowano
4 Osłabienie morale atakującego ucieczka o jedno pole , obrońca nie może wejśc na pole skad atakowano
5 Osłabienie morale obońcy , ucieczka o jedno pole , atakujacy nie może zająć poja obrońcy ,
6 Osłabienie morale obrońcy ,ucieczka o dwa pola atakujący musi wejśc na opuszczone pole
7,8 Złamanie morale obrońcy , jego ucieczka o 2 pola , atakujacy musi wejsć na opuszczony heks , sprawdzian pościgu kawalerii
9 i wiecej :Obrońca wyeliminowany atakujacy musi wejsć na jego heks sprawdzian pościgu kawalerii
Kawaleria " szarżuje" -nie ma tu tego terminu jęsli nie dokonując zwrotu pzrebiegnie dwa heksy wtedy ma modyfukator plus dwa do walki .
Jej siła nie wyraża się jednak tylko w tym modyfikatorze gdyż impet atakujacej cieżkiej piechoty to plus 1 ( a tabela opisujaca modyfikacje w walce poszczególnych 3 rodzajów oodziałów tj kawalerii cieżkiej i lekkiej piechoty wskazuje na ujemny modyfikatror kawalerii przeciw cieżkiej piechocie -1 w sumie szarża daje 2-1 czyli plus jeden jako modyfikator do rzutu k 10 .
Kawaleria jest pzrydatna do zdnobywania VP bowiem jeśli osiągnie wynik wskazujący na możliwość pościgu mamy dodatkowy rzut.
0-2 bez efektu
3-5 ścigany wyeliminowany w pościgu
6 i więcej pościg poza mapę uciekajacy i ścigany wychodża poza mapę jednostka kawaleryjska mimo wygrania walki nie moze powrócić choć jej brak w dalszej grze nie wpływa ujemnie na punkty zwycięstwa.
W sumie więc tylko kawaleria wykonuje "ponowiony atak " a właściwie zadaje decydujacy cios w pościgu -przy odrobinie szczęścia .
Rolę nacisku na wybranym kierunku uderzenia pełni kontynuacja aktywacji skrzydła .
Starty z powodu ostrzału nie są poczatkowo tak dotkliwe dopiero pózniej mogąą zanim doprowadzą do eliminacji osłabionej jednostki spowodować jej rozpad w wyniku stopniowego utraty morale z tym że w przypadku oddziałów posiadajacych gorsze parametry idzie to szybciej.
Straty morale w wyniku walki wrecz mogą spowodować utratę jednostki stosunkowo szybko wystarczy przegrać jednostką trzy walki jeśli nie podreperuje się jej morale i out lub nawet jedna czy dwie co zdarza się rzadziej ale zdarza
. Do tego dochodzi skuteczny atak kawalerii , który może przyspieszyć znacznie eliminacje choć jak widać nie zawsze całkowicie bezkarnie.
Możliwe modyfikacje do walki wręcz:
powoływane wyżej zalezności zwiazane z rodzajami sił uczestniczacych w walce - minitabelaka 3x3
parametry wodzów,
róznica parametrów morale na żetonach
dezorganizacja i jej poziom ,
różnica siły walczacych - liczą sie jedynie przewagi 2 do 1 i 4 do 1
prowadzenie przed walka osrtzrału w tym oddanie salwy
teren itd
To może to być szybka gra tymbardziej, że żetonów w niektórych bitwach nie jest wiele) choć przecież nie musi
Te nagłe załamania choć tak dobrze się zapowiadało ,nieoczekiwane powodzenie ataku mnimo niesprzyjających zdawałoby się warunków odpowiada klimatowi zmagań na polach tej wojny domowej. Stało się to dla mnie widoczne po przeczytaniu bardzo dobrej książki Bellony z serii HB Naseby 1645 Jarosława Wojtczaka.