Strona 4 z 4

Re: Obcy (Artur Górski)

: 06 wrz 2020, 00:00
autor: Art37
Witam, Czy ktoś z Was posiada może skany do starej wersji gry planszowej obcy oraz dodatków o których mowa w tym temacie i mógłby się podzielić? Będę bardzo wdzięczny. ;)

Re: Obcy (Artur Górski)

: 17 paź 2021, 17:16
autor: Ramotny
Znalazłem w piwnicy grę ale brakuje kilku żetonów i nie wiem których.
Ma ktoś listę ile czego powinno być: np broni? W rewanżu mogę zeskanować co się da...
Obrazek

Re: Obcy (Artur Górski)

: 17 paź 2021, 17:51
autor: playerator
Ramotny pisze: 17 paź 2021, 17:16 (...) brakuje kilku żetonów i nie wiem których (...)
Sprawdź tutaj

Re: Obcy (Artur Górski)

: 18 paź 2021, 09:34
autor: Ramotny
playerator pisze: 17 paź 2021, 17:51
Ramotny pisze: 17 paź 2021, 17:16 (...) brakuje kilku żetonów i nie wiem których (...)
Sprawdź tutaj
O! Dziękuję..
W międzyczasie, po prześledzeniu wątku, znalazłem na chomiku skan pierwszej edycji z dokładnym opisem (PDF).
Mógłbym go tu wrzucić ale można tylko obrazki.

Re: Obcy (Artur Górski)

: 07 lis 2021, 10:23
autor: Gieferg
Takie coś dostałem ostatnio na urodziny:

Obrazek

https://images4.imagebam.com/64/fa/50/ME2I49Z_o.JPG
https://images4.imagebam.com/34/cf/ec/ME2I4A1_o.JPG
https://images4.imagebam.com/a8/6b/a3/ME2I4A2_o.JPG
https://images4.imagebam.com/06/84/83/ME2I4A4_o.JPG
https://images4.imagebam.com/5e/18/5f/ME2I4A6_o.JPG
https://images4.imagebam.com/86/8a/a8/ME2I4A8_o.JPG
https://images4.imagebam.com/24/e7/64/ME2I4AA_o.JPG


Pograliśmy wczoraj (7-godzinna partyjka) Kilka zmian w zasadach odświeżyło tę grę.


1) - strzelanie nie kończy tury, można strzelić i iść dalej
2) - znany z bitewniaków mechanizm z czekaniem na ruch przeciwnika (opóźnienie własnej akcji), daje spore pole do kombinowania.
3) dodanie do talii zadań kart zdarzeń (w przypadku wylosowania zdarzenia wykonuje się jego instrukcję i ciągnie się kolejną kartę) - przykładowo - Burke zdradza (gracz kontrolujący obcych przejmuje nad nim kontrolę na 4 tury), potrafi namieszać jak sobie stanie w korytarzu i zablokuje przejście.
4) dowodzenia - najwyższy stopniem wydaje rozkazy dając swoim podwładnym dodatkowe akcje
5) zwiększenie ilości obcych (wykluwają się na k12) i ich szybkości (6).
6) Transporter może zostać zniszczony
7) zamykane drzwi w korytarzach

Gra się zdecydoweanie ciekawiej.
partyjka zakończyła się zwycięstwem ekspedycji, które przypłacili życiem Drake i Vasquez, ale fakt faktem, było sporo szczęścia w losowaniu zadań. Gdyby nie to, mogło by się nie skończyć tak dobrze.

Re: Obcy (Artur Górski)

: 07 lis 2021, 10:27
autor: Yuri
Gieferg pisze: 07 lis 2021, 10:23 Takie coś dostałem ostatnio na urodziny:
Spoiler:
...
Wydana lepiej jak oryginał :roll: :wink:

Re: Obcy (Artur Górski)

: 07 lis 2021, 12:14
autor: Cyel
Mega! I są dodatkowe postacie... Jeszcze tylko jakby były figurki zamiast standów i żetonów (ksenomorfy mogłyby mieć siłę opisaną na podstawkach)...

Re: Obcy (Artur Górski)

: 07 lis 2021, 14:04
autor: pretorianstalker
Będą i figurki, ale tylko dla ekspedycji. Obcy muszą zostać w formie żetonów - za duży koszt. Czasem jest ich na planszy ze 30-40 żetonów.

Re: Obcy (Artur Górski)

: 07 lis 2021, 15:39
autor: choczkins
pretorianstalker pisze: 07 lis 2021, 14:04 Będą i figurki, ale tylko dla ekspedycji. Obcy muszą zostać w formie żetonów - za duży koszt. Czasem jest ich na planszy ze 30-40 żetonów.
To będzie można kupić grę? Czy to jakieś PnP?
Wygląda fajnie no i pamięta się te czasy kiedy gra non stop lądowała na stole 😋

Re: Obcy (Artur Górski)

: 08 lis 2021, 21:52
autor: pretorianstalker
PnP - opcji sprzedazy nie bedzie ze wzgledu na prawa autorskie do samej gry jak i Obcego. :)

Re: Obcy (Artur Górski)

: 09 lis 2021, 21:05
autor: bdm
A ja chętnie bym nabył oryginał ale nie za tą cenę, za jaką chodzi, gdy tylko pojawi się na olx/allegro. Jeszcze rozumiem, gdyby jej stan był choćby przyzwoity, wszak gra ma swoje lata ale niektóre egzemplarze nie dość, że są niekompletne to jeszcze zawartość mocno zniszczona. :|

7-godzinna rozgrywka? :roll:

Re: Obcy (Artur Górski)

: 09 lis 2021, 23:40
autor: Gieferg
7-godzinna. W czym problem?
Raz, że 2 osoby z 4 pierwszy raz miały do czynienia z tą grą, trzecia pierwszy raz miała do czynienia z tą wersją. Sama wersja jest w fazie testów, więc czasami trzeba się było zastanawiać jak co powinno działać, w dodatku szereg nowych zasad dawał dodatkowe pole do kombinacji, więc nad ruchami trzeba było trochę pomyśleć. Tak czy inaczej oryginał w porównaniu wypada bardzo blado i już bym do niego nie miał ochoty wracać.

No a przy kilkunastogodzinnych godzinnych partyjkach Magii i Miecza na 10 planszach to i tak było jak z bicza strzelił :P

Re: Obcy (Artur Górski)

: 10 lis 2021, 11:02
autor: bdm
Problem z brakiem tego czasu na rozgrywkę.

Magia i Miecz na 10 planszach oczywiście trwała dłużej ale to były lata dzieciństwa i tego czasu było mnóstwo.

Jak tylko nowa wersja będzie gdzieś do kupienia to chętnie spróbuję choć sentyment do tamtej jest przeogromny.

Re: Obcy (Artur Górski)

: 10 lis 2021, 12:20
autor: Gieferg
Do kupienia to jej raczej nie będzie, bo to nieoficjalna przeróbka.

A najdłuższe partie w MiMa rozgrywałem, gdy dzieciństwo było już tylko odległym wspomnieniem :P

Re: Obcy (Artur Górski)

: 10 lis 2021, 12:47
autor: Gromb
Grałbym. I chętnie podpiąłbym się do grupowki PNP np. w MB PRINT gdyby ktoś to ogarniał w przyszłości. 7h mi nie straszne, ostatnio nad Zakazanymi Gwiazdami spędziliśmy porównywalny czas :?

Re: Obcy (Artur Górski)

: 11 lis 2021, 08:01
autor: bdm
Drukował ktoś Obcego? Da radę wydrukować to na sztywnym papierze żeby już niczego nie podklejać? Karty zadań jako że są dwustronne to wiadomo, że trzeba skleić razem ale nie chciałbym się bawić w podklejanie każdego żetonu na tekturę.
No i najważniejsza sprawa czyli plansza. Na BGG jest plik składający się z kilku części planszy. Jak to później połączyć żeby jakoś wyglądało? I papier musiałby być śliski żeby łatwo było się poruszać żetonami obcych.

Re: Obcy (Artur Górski)

: 11 lis 2021, 10:50
autor: Gieferg
nie chciałbym się bawić w podklejanie każdego żetonu na tekturę.
To przyklej całą kartkę i dopiero wytnij :P

Jak drukowałem swoje dodatki do Magii i Miecza, gdzie wszystko było dwustronne, kleiliśmy za każdym razem dwie kartki papieru foto, wychodziło idealnie. To będzie nawet prościej, bo przy żetonach odpada koniecznośc idealnego spasowania awersu i rewersu. Tylko klej trzeba równo rozprowadzić.

Re: Obcy (Artur Górski)

: 12 lis 2021, 10:37
autor: gocho
Kilka zmian w zasadach odświeżyło tę grę.


1) - strzelanie nie kończy tury, można strzelić i iść dalej
2) - znany z bitewniaków mechanizm z czekaniem na ruch przeciwnika (opóźnienie własnej akcji), daje spore pole do kombinowania.
3) dodanie do talii zadań kart zdarzeń (w przypadku wylosowania zdarzenia wykonuje się jego instrukcję i ciągnie się kolejną kartę) - przykładowo - Burke zdradza (gracz kontrolujący obcych przejmuje nad nim kontrolę na 4 tury), potrafi namieszać jak sobie stanie w korytarzu i zablokuje przejście.
4) dowodzenia - najwyższy stopniem wydaje rozkazy dając swoim podwładnym dodatkowe akcje
5) zwiększenie ilości obcych (wykluwają się na k12) i ich szybkości (6).
6) Transporter może zostać zniszczony
7) zamykane drzwi w korytarzach

Gra się zdecydoweanie ciekawiej.
Kiedyś się zagrywałem tytułem, więc dorzucę i swoją uwagę. Podoba mi się punkt 5. Najbardziej widoczna przewaga ludzi to ich większa szybkość niż obcych (6 akcji do 4 punktów ruchu) to praktycznie powodowało, że ostrożnie grający marines praktycznie nie mogli przegrać. Ale przypominam sobie też inną nie mądrą rzecz w "Obcym" - obcy mieli maks siłę (wytrzymałość) 4, a marines 5. To prowadziło do śmiesznych rzeczy, że nie opłacało się próbować ataku pojedynczym obcym o sile 1,2,3. 4-kowy obcy też miał sporą szansę by przegrać walkę wręcz. Hmmm. Jakim zatem cudem ci filmowi obcy atakując w pojedynkę zabijali tych odizolowanych ludzi? Wydaje mi się że w tej siłowej statystyce ludzi i obcych był ukryty największy babol tej gry. Dlatego cieszy mnie Twój punkt 2 "znany z bitewniaków mechanizm z czekaniem na ruch przeciwnika (opóźnienie własnej akcji), daje spore pole do kombinowania", ale nie rozwiązuje on do końca tego problemu większej siły marines w stosunku do obcych o którym pisałem. Może każdy obcy powinien rodzić się z min. 4+ siły (mniejszy rzut oznaczałby wyklucie facehugerra). Być może można by się pobawić z całym systemem walki wręcz (dodać inaczej walczące i działające (trudniejsze do trafienia) facehuggery, obcy rzadko mógłby być zraniony w walce wręcz, dodatkowo ryzyko oblania kwasem na krótkim dystansie itp) i strzelania (gdyby obcy mieli stać się silniejsi (widzę żeton 5kowego obcego) może inaczej powinny działać bronie - nie trzebaby sprowadzać siły obcego do zera). Dobry pomysł z Burke'm.

Re: Obcy (Artur Górski)

: 14 lis 2021, 19:14
autor: Gieferg
Obcy mają tu (na chwilę obecną) siłę od 1 do 5, przy czym zawsze gdy człowieka atakuje więcej niż jeden obcy, dostają oni +1 do siły za każdego dodatkowego tylko nie pamiętam teraz czy ten bonus jest jeden dla wszystkich czy dla każdego z osobna (sprawdzę w instrukcji jak wrócę do domu).

Te jedyneczki tak naprawdę mają swoje zastosowanie, bo jak się wypuści chmarę takich (np w jednej kolejce wyskakuje takich 10 i blokują korytarz), to marines szybko schodzi amunicja, gdy próbują się przez nie przebić, bo na każdego trzeba zużyć pocisk (tylko miotacz ognia kosi ich szybciej, bo wg nowych zasad obejmuje zasięgiem trzy pola).
Dobry pomysł z Burke'm.
W ostatniej partyjce gnojek najpierw stał sobie na skrzyżowaniu, blokując drogę ucieczki Vasquez, której kończyła się amunicja, a potem się odsunął, wpuścił jej obcych z drugiej strony i ją zjedli :evil:
ale nie rozwiązuje on do końca tego problemu większej siły marines w stosunku do obcych o którym pisałem.
Ma być grywalnie, niekoniecznie dokładnie tak, jak w filmie.
Być może można by się pobawić z całym systemem walki wręcz (dodać inaczej walczące i działające (trudniejsze do trafienia) facehuggery, obcy rzadko mógłby być zraniony w walce wręcz, dodatkowo ryzyko oblania kwasem na krótkim dystansie itp) i strzelania (gdyby obcy mieli stać się silniejsi
Zbytnie komplikowanie zasad sprawi, że dnia zabraknie, żeby to rozegrać, nawet teraz trwa to już długo.

Dlatego cieszy mnie Twój punkt 2 "znany z bitewniaków mechanizm z czekaniem na ruch przeciwnika
Z tym, że to mogą robić tylko i wyłącznie członkowie ekspedycji (nie wszyscy), nie obcy, więc działa wyłącznie na ich korzyść.

Re: Obcy (Artur Górski)

: 16 lis 2021, 13:30
autor: gocho
Być może można by się pobawić z całym systemem walki wręcz (dodać inaczej walczące i działające (trudniejsze do trafienia) facehuggery, obcy rzadko mógłby być zraniony w walce wręcz, dodatkowo ryzyko oblania kwasem na krótkim dystansie itp) i strzelania (gdyby obcy mieli stać się silniejsi
Zbytnie komplikowanie zasad sprawi, że dnia zabraknie, żeby to rozegrać, nawet teraz trwa to już długo.
Jakby nad tym posiedzieć to można by to znacznie uprościć, żeby system był szybszy niż jest obecnie (a - każdy obcy tyle samo siły, odpada liczenie przewagi w ataku, wyniki tylko zabity, ew. ranny, zmuszony do wycofania lub pudło, oblanie kwasem w walce wręcz lub przy strzelaniu z najbliższego dystansu to po prostu jakiś wynik na kostce np. feralna jedynka). Także masz rację z tą długością gry, ale nie w tym że nie da się tego uprościć. Jakbym miał skracać ten tytuł to przesunąłbym rozpoczęcie gry na moment gdy marines są już w jakimś miejscu bazy, mają już jakieś misje w ręku (i na planszy jest już nieco obcych), a nie wchodzą od włazu wejściowego.
Te jedyneczki tak naprawdę mają swoje zastosowanie, bo jak się wypuści chmarę takich (np w jednej kolejce wyskakuje takich 10 i blokują korytarz), to marines szybko schodzi amunicja, gdy próbują się przez nie przebić, bo na każdego trzeba zużyć pocisk (tylko miotacz ognia kosi ich szybciej, bo wg nowych zasad obejmuje zasięgiem trzy pola).
Te jedyneczki mnie nie przekonują. Wystrzelasz 3, a jednego zostawisz. Spokojnie wchodzę do pomieszczenia z obcym i nawet do niego nie strzelam, bo to jedynkowy obcy. Niech to raczej on ucieka. I kto tu jest potworem.

Re: Obcy (Artur Górski)

: 16 lis 2021, 19:33
autor: Gieferg
Te jedyneczki mnie nie przekonują. Wystrzelasz 3, a jednego zostawisz. Spokojnie wchodzę do pomieszczenia z obcym i nawet do niego nie strzelam, bo to jedynkowy obcy. Niech to raczej on ucieka. I kto tu jest potworem.
Ale nawet jedynkowy obcy sprawia, że nie możesz przejść - stoi pięciu takich w korytarzu i musisz wywalić na nich większość amunicji. A jak już wywalisz, to za nimi czeka jakaś 5tka :P
Jedynki są też doskonałym mięsem armatnim, do rzucania w kierunku członków ekspedycji, którzy czekają - strzelą raz czy dwa i zdejmą te atakujące ich jedynki (bo jak obcy do ciebie podejdzie to już czekać nie możesz), a potem atakują ich silniejsi obcy, którzy tylko czekali za rogiem na okazję.

Re: Obcy (Artur Górski)

: 16 lis 2021, 21:52
autor: Muleq
bdm pisze: 10 lis 2021, 11:02 Magia i Miecz na 10 planszach oczywiście trwała dłużej ale to były lata dzieciństwa i tego czasu było mnóstwo.
Ze wszystkimi dodatkami MiM zajmował nam około 40 minut :). Nasz rekord na dwie osoby z 1994 roku to 37 minut :)

Re: Obcy (Artur Górski)

: 19 lis 2021, 02:19
autor: Gieferg
Z tym, że graliśmy ze wszystkimi i do tego drugie tyle autorskich (Morze i szereg wysp, karty do Krainy wewnętrznej, Wioska itp.). Nie da się tego rozegrać w 40 minut :P