Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: Lothrain »

Na koniec toru, to jest zapisane w instrukcji, tylko trzeba poszukać.
litk
Posty: 847
Rejestracja: 30 lip 2018, 14:14
Has thanked: 177 times
Been thanked: 125 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: litk »

Gdyby była napisana zrozumiałym językiem to bym się nie pytał. Ale już na forum bgg się dowiedziałem.
xilk
Posty: 911
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 102 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: xilk »

litk pisze: 05 paź 2020, 21:11 2. Czy wykonując akcję zwiadu na nowy kafel, wszystkie myszy muszą być na tym polu zwiadu, czy wystarczy że tylko jedna z myszy wykonująca tę akcję?
Ja tylko dopowiem. O ile faktycznie wystarczy, że jedna mysz będzie na polu zwiadu, to są też czasem dodatkowe zasady. Czasem na polu zwiadu musi być konkretna mysz np. Nez w kanałach, otwierając wejście do rury lub myszy muszą być po tej samej stronie kafelka, gdy kafelek jest przedzielony przez wodę.
litk
Posty: 847
Rejestracja: 30 lip 2018, 14:14
Has thanked: 177 times
Been thanked: 125 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: litk »

Nez w kanałach, otwierając wejście do rury lub myszy muszą być po tej samej stronie kafelka, gdy kafelek jest przedzielony przez wodę.
Dzięki, ale to akurat jest jasno opisane w scenariuszach, w przeciwieństwie do całej masy innych rzeczy. Znalazłem FAQ do tej gry na 8 stron, z aż 69 pytaniami. Mam nadzieję że to pomorze lepiej ogarnąć tę grę.
litk
Posty: 847
Rejestracja: 30 lip 2018, 14:14
Has thanked: 177 times
Been thanked: 125 times

Re: Mice and Mystics / Magia i Myszy (Jerry Hawthorne)

Post autor: litk »

Tyle gram i nadal nie wiem czy dobrze, bo czy sługus żeby zaatakować mysz, musi stać na tym samym polu co ona, czy może atakować z sąsiedniego?

Na litość boską 6 porażka scenariusza nr 3. Czy w ogóle możliwe jest ukończenie tego scenariusza? Wydaje mi się, że nie z takimi zasadami bo scenariusz mówi żeby umieścić znacznik zakończenia tylko na 5 stronie toru zakończenia, a przecież mamy do pokonania aż 5 kafelków z czego po drodze na dwóch posiłkiem staje się puszek - trudny do pokonania, wraz z elitarnymi szczurzymi wojownikami, zgon przynajmniej 1 myszy na bank co daje +1 na torze, po drodze scenariusz każe przesunąć znacznik +2 pola na torze, ostatni kafel jest najtrudniejszy do przejścia tutaj też jeden zgon gwarantowany. Przecież to nie realne.

Okazuje się że wielu ludzi miało z tym problem, w instrukcji jest napisane: "Myszy zyskują jedną wskazówkę. Przesuń znacznik zakończenia o jedną stronę dalej na torze rozdziału." a ja za każdym razem przesuwałem klepsydrę. Jezu co za gra.
Ostatnio zmieniony 13 paź 2020, 00:28 przez litk, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Mice and Mystics / Magia i Myszy (Jerry Hawthorne)

Post autor: Lothrain »

litk pisze: 12 paź 2020, 23:19 Tyle gram i nadal nie wiem czy dobrze, bo czy sługus żeby zaatakować mysz, musi stać na tym samym polu co ona, czy może atakować z sąsiedniego?

Na litość boską 6 porażka scenariusza nr 3. Czy w ogóle możliwe jest ukończenie tego scenariusza? Wydaje mi się, że nie z takimi zasadami bo scenariusz mówi żeby umieścić znacznik zakończenia tylko na 5 stronie toru zakończenia, a przecież mamy do pokonania aż 5 kafelków z czego po drodze na dwóch posiłkiem staje się puszek - trudny do pokonania, wraz z elitarnymi szczurzymi wojownikami, zgon przynajmniej 1 myszy na bank co daje +1 na torze, po drodze scenariusz każe przesunąć znacznik +2 pola na torze, ostatni kafel jest najtrudniejszy do przejścia tutaj też jeden zgon gwarantowany. Przecież to nie realne.
Może atakować z sąsiedniego także. A scenariusz każe przesunąć który znacznik +2 pola na torze? Zakończenia, nie klepsydry :) Czyli masz siedem rozdziałów czasu. Da się przejść.
Awatar użytkownika
Reku_
Posty: 326
Rejestracja: 04 paź 2020, 12:23
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 42 times
Been thanked: 84 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: Reku_ »

Kolega mnie pyta, a ja dawno już nie miałem instrukcji w ręku i nie pamiętam, więc szybie pytanie:

Czy jak sługus nie ma szans na obronę to rzuca kośćmi?
xilk
Posty: 911
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 102 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: xilk »

Reku_ pisze: 16 lis 2020, 21:16 Kolega mnie pyta, a ja dawno już nie miałem instrukcji w ręku i nie pamiętam, więc szybie pytanie:

Czy jak sługus nie ma szans na obronę to rzuca kośćmi?
Nie, mysz także nie. Na obronę sługus/mysz rzuca, gdy broni się przed obrażeniami.
aeiou871
Posty: 978
Rejestracja: 18 kwie 2017, 11:12
Has thanked: 311 times
Been thanked: 432 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: aeiou871 »

Reku_ pisze: 16 lis 2020, 21:54
xilk pisze: 16 lis 2020, 21:51
Reku_ pisze: 16 lis 2020, 21:16 Kolega mnie pyta, a ja dawno już nie miałem instrukcji w ręku i nie pamiętam, więc szybie pytanie:

Czy jak sługus nie ma szans na obronę to rzuca kośćmi?
Nie, mysz także nie. Na obronę sługus/mysz rzuca, gdy broni się przed obrażeniami.
Tak właśnie mi sie wydawało. Dzięki
hmmm... co to znaczy "jak sługus nie ma szans na obronę"? Na pewno jest tak, że jeśli nie wyrzucisz żadnych trafień, to sługus nie rzuca na obronę, ale nie jeśli wyrzucisz tyle ataku, że i tak się nie obroni. BGG wydaje się to potwierdzać...
Awatar użytkownika
Reku_
Posty: 326
Rejestracja: 04 paź 2020, 12:23
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 42 times
Been thanked: 84 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: Reku_ »

aeiou871 pisze: 16 lis 2020, 22:00 hmmm... co to znaczy "jak sługus nie ma szans na obronę"? Na pewno jest tak, że jeśli nie wyrzucisz żadnych trafień, to sługus nie rzuca na obronę, ale nie jeśli wyrzucisz tyle ataku, że i tak się nie obroni. BGG wydaje się to potwierdzać...
No to impas
xilk
Posty: 911
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 102 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: xilk »

Reku_ pisze: 16 lis 2020, 22:10
aeiou871 pisze: 16 lis 2020, 22:00 hmmm... co to znaczy "jak sługus nie ma szans na obronę"? Na pewno jest tak, że jeśli nie wyrzucisz żadnych trafień, to sługus nie rzuca na obronę, ale nie jeśli wyrzucisz tyle ataku, że i tak się nie obroni. BGG wydaje się to potwierdzać...
No to impas
No to teraz nie rozumiem, o co w końcu pytasz? Rozpiszę zatem odpowiedź:
1) Jeśli masz sytuację, że np. mysz atakuje i nie wyrzuciła obrażenia na żadnej z kości, to sługus nie rzuca na obronę, bo nie ma przed czym się bronić.
2) Jeśli za to masz sytuację, że np. mysz atakuje i wyrzuci 4 obrażenia, a sługus broni się 2 kostkami i ma 1 życie, to sługus rzuca na obronę, choć wiadomo, że zginie. Rzuca jednak nadal na obronę, ponieważ na jego kościach może wypaść ser, który należy normalnie dołożyć do serowego koła sługusów.
Awatar użytkownika
Reku_
Posty: 326
Rejestracja: 04 paź 2020, 12:23
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 42 times
Been thanked: 84 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: Reku_ »

xilk pisze: 16 lis 2020, 22:16
Reku_ pisze: 16 lis 2020, 22:10
aeiou871 pisze: 16 lis 2020, 22:00 hmmm... co to znaczy "jak sługus nie ma szans na obronę"? Na pewno jest tak, że jeśli nie wyrzucisz żadnych trafień, to sługus nie rzuca na obronę, ale nie jeśli wyrzucisz tyle ataku, że i tak się nie obroni. BGG wydaje się to potwierdzać...
No to impas
No to teraz nie rozumiem, o co w końcu pytasz? Rozpiszę zatem odpowiedź:
1) Jeśli masz sytuację, że np. mysz atakuje i nie wyrzuciła obrażenia na żadnej z kości, to sługus nie rzuca na obronę, bo nie ma przed czym się bronić.
2) Jeśli za to masz sytuację, że np. mysz atakuje i wyrzuci 4 obrażenia, a sługus broni się 2 kostkami i ma 1 życie, to sługus rzuca na obronę, choć wiadomo, że zginie. Rzuca jednak nadal na obronę, ponieważ na jego kościach może wypaść ser, który należy normalnie dołożyć do serowego koła sługusów.
Ok teraz już sie wszystko zgadza. Otworzyliście mi klapkę i mi sie przypomniało, że tak właśnie grałem. czyli "Jeśli za to masz sytuację, że np. mysz atakuje i wyrzuci 4 obrażenia, a sługus broni się 2 kostkami i ma 1 życie, to sługus rzuca na obronę, choć wiadomo, że zginie. Rzuca jednak nadal na obronę, ponieważ na jego kościach może wypaść ser, który należy normalnie dołożyć do serowego koła sługusów."

Wszystko się zgadza. Dzięki
MaciekK5454
Posty: 358
Rejestracja: 09 sie 2020, 20:44
Has thanked: 170 times
Been thanked: 192 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: MaciekK5454 »

Hejo,

Mam kilka pytań odnośnie trofeów indywidualnych:

1. Sermistrz: ...pierwsza mysz, która wyrzuci 3 lub więcej serów podczas ataku lub obrony... - rozumiem, ze trofeum dostaje mysz, która jako pierwsza wyrzuci 3 sery w jednym rzucie ataku lub obrony? Nie sumujemy serów z różnych ataków i obron?

2. Władca Karaluchów: ...pierwsza mysz, która pokona 4 karaluch podczas jednej potyczki... - odwrotnie niż powyżej, czy tutaj bierzemy pod uwagę, że potyczka może trwać kilka tur? Czy walkę z karaluchami pojawiające się na planszy w wyniku reguł specjalnych, opisywanych w scenariuszach, też traktujemy w tym przypadku jako potyczkę?

3. Zbieg:... Gdy zbieg zostaje pojmany nie traci kart [...], wszystkie inne zasady pojmania, takie jak utrata sera i usunięcie ran, wciąż obowiązują... - Czy po pojmaniu zbiega przesuwamy także znacznik klepsydry?

4. Pogromca kota: ...wszystkie duże figurki sługusów rzucają jedną kością mniej, gdy bronią się przed atakami Pogromcy Kota... - czy trofeum przypada myszy, która pokona pierwszą (jest zwycięstwo, ale Puszek nadal w grze), czy drugą kartę inicjatywy kota (definitywne pokonanie)? Czy Puszka też traktujemy "dużą figurkę sługusów", która broni się jedną kością mniej?
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: Lothrain »

MaciekK5454 pisze: 15 sty 2021, 12:43 1. Sermistrz: ...pierwsza mysz, która wyrzuci 3 lub więcej serów podczas ataku lub obrony... - rozumiem, ze trofeum dostaje mysz, która jako pierwsza wyrzuci 3 sery w jednym rzucie ataku lub obrony? Nie sumujemy serów z różnych ataków i obron?
Tak, w jednym rzucie.
MaciekK5454 pisze: 15 sty 2021, 12:43 2. Władca Karaluchów: ...pierwsza mysz, która pokona 4 karaluch podczas jednej potyczki... - odwrotnie niż powyżej, czy tutaj bierzemy pod uwagę, że potyczka może trwać kilka tur? Czy walkę z karaluchami pojawiające się na planszy w wyniku reguł specjalnych, opisywanych w scenariuszach, też traktujemy w tym przypadku jako potyczkę?
4 karaluchy na jednym kafelku planszy, czyli podczas jednej potyczki, ale może to trwać kilka tur.
MaciekK5454 pisze: 15 sty 2021, 12:43 3. Zbieg:... Gdy zbieg zostaje pojmany nie traci kart [...], wszystkie inne zasady pojmania, takie jak utrata sera i usunięcie ran, wciąż obowiązują... - Czy po pojmaniu zbiega przesuwamy także znacznik klepsydry?
Tak.
MaciekK5454 pisze: 15 sty 2021, 12:43 4. Pogromca kota: ...wszystkie duże figurki sługusów rzucają jedną kością mniej, gdy bronią się przed atakami Pogromcy Kota... - czy trofeum przypada myszy, która pokona pierwszą (jest zwycięstwo, ale Puszek nadal w grze), czy drugą kartę inicjatywy kota (definitywne pokonanie)? Czy Puszka też traktujemy "dużą figurkę sługusów", która broni się jedną kością mniej?
Drugą kartę inicjatywy, czyli ostateczne pokonanie. W tym wypadku nie ma znaczenia, jak potraktujemy Puszka, ale z założenia nie jest on figurką.
MaciekK5454
Posty: 358
Rejestracja: 09 sie 2020, 20:44
Has thanked: 170 times
Been thanked: 192 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: MaciekK5454 »

Dziękuję za szybką odpowiedź.

Jeszcze tylko dopytam odnośnie drugiego pytania w punkcie drugim: czy trofeum też przysługuje jak pokonam karaluchy które pojawiają się nie w wyniku karty potyczki a reguły specjalnej opisanej w scenariuszu?
Ostatnio zmieniony 15 sty 2021, 13:42 przez MaciekK5454, łącznie zmieniany 1 raz.
MaciekK5454
Posty: 358
Rejestracja: 09 sie 2020, 20:44
Has thanked: 170 times
Been thanked: 192 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: MaciekK5454 »

(do usunięcia)
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: Lothrain »

MaciekK5454 pisze: 15 sty 2021, 13:39 Dziękuję za szybką odpowiedź.
Jeszcze tylko dopytam odnośnie drugiego pytania w punkcie drugim: czy trofeum też przysługuje jak pokonam karaluchy które pojawiają się nie w wyniku karty potyczki a reguły specjalnej opisanej w scenariuszu?
Po prostu 4 karaluchy na jednym kafelku - jeśli pojawią się dodatkowe w wyniku zapełnienia koła serowego, albo innej reguły, będzie to wciąż ta sama potyczka.
MaciekK5454
Posty: 358
Rejestracja: 09 sie 2020, 20:44
Has thanked: 170 times
Been thanked: 192 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: MaciekK5454 »

A co w przypadku jak w wyniku ataku sługusa, w jednej turze, mysz zostaje pojmana i jednocześnie zapełnia się koło serowe, czy w takim wypadku przesuwamy klepsydrę o dwa pola?
xilk
Posty: 911
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 102 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: xilk »

MaciekK5454 pisze: 17 sty 2021, 08:33 A co w przypadku jak w wyniku ataku sługusa, w jednej turze, mysz zostaje pojmana i jednocześnie zapełnia się koło serowe, czy w takim wypadku przesuwamy klepsydrę o dwa pola?
Najpierw zapełniasz koło serowe, pojawiają się posiłki (o ile nie pojawiły się do tej pory na kaflu), a potem przesuwasz znacznik klepsydry najpierw o 1 za zapełnienie koła, a potem znów o 1 za pojmaną mysz. Zatem odpowiedź brzmi "tak", w takim przypadku przesuwasz znacznik klepsydry o 2 pola.
Picek
Posty: 181
Rejestracja: 14 maja 2013, 10:46

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: Picek »

Szukałem odpowiedzi powyżej i nie znalazłem. Sytuacja następującą: koło serowe ma już 5 kawałków, więc jeszcze jeden i nam się klepsydra przesunie. Filch atakuje szczura, wypadają dwa miecze, szczurowi wypada ser i łuk.
Filch przy zabiciu szczura może wziąć ser z koła sługusów - co zatem się dzieje?
1. Sługus podczas obrony dostał ser, więc koło się zapełnia, są posiłki, przesuwa się klepsydra, koło zostaje wyczyszczone z sera, Filch bierze ser "z pudełka"?
2. Filch zabiera pojawiający się kawałek sera i chroni przed efektami opisanymi powyżej?
7% zniżki w 3trolle - chętnie się podzielę, jak ktoś chce :)
xilk
Posty: 911
Rejestracja: 15 paź 2014, 19:16
Has thanked: 1074 times
Been thanked: 102 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: xilk »

Picek pisze: 24 kwie 2021, 15:30 Szukałem odpowiedzi powyżej i nie znalazłem.
Nie pamiętam, aby było to gdzieś oficjalnie wyjaśniane. Osobiście ze znajomymi zawsze graliśmy tak, że Filch ratował przed zapełnieniem koła i z niego zbierał ser, nim koło się zapełni.
Babik
Posty: 245
Rejestracja: 08 maja 2013, 18:55
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 214 times
Been thanked: 72 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: Babik »

xilk pisze: 24 kwie 2021, 17:41
Picek pisze: 24 kwie 2021, 15:30 Szukałem odpowiedzi powyżej i nie znalazłem.
Nie pamiętam, aby było to gdzieś oficjalnie wyjaśniane. Osobiście ze znajomymi zawsze graliśmy tak, że Filch ratował przed zapełnieniem koła i z niego zbierał ser, nim koło się zapełni.
Jest, chociaż trzeba się dobrze wczytać w instrukcję. Str. 7. instrukcji "Przebieg tury mysich bohaterów": "darmowej akcji nie możesz użyć w trakcie wykonywania innej akcji". W nawiązaniu do akapitu "Posiłki" ze str. 15. oraz "Darmowe akcje myszy" ze str. 15.: "Darmowe akcje nie mogą być wykonywane w trakcie wykonywania innej akcji", to biorąc pod uwagę, że gracz wyrzucił ser atakując lub broniąc się za sługusa, czyli biorąc udział w walce oraz że akcja "walka" kończy się dopiero z momentem rozpatrzenia wszystkich jej konsekwencji (sługus dostał ser, koło się zapełnia, pojawiają się posiłki), Filch nie może zdjąć sera z koła sługusów przed zakończeniem walki (bo wykonuje jeszcze akcję "walka"), ani po jej zakończeniu (ponieważ serowe koło sługusów jest już puste).
Edycja:
Znalazłem nawet oficjalne stanowisko PHG w FAQ:
"1.2.3: If there are 5 cheeses on the minion cheese wheel and then a Rat Warrior rolls a cheese while unsuccessfully defending against Filch (who has the Pilfer ability), what is the result?
A: As mentioned before, cheese results always happen first. In this case, the cheese rolled by the minion would trigger the surge forcing Filch to take a cheese from the general supply".
"Życie społeczne wyposażone jest w ponadbiologiczne formy użyczające mu wyższe wartości w postaci zabaw lub gier. W nich właśnie społeczeństwo wyraża swoje poglądy na świat i życie".
Johan Huizinga, Homo ludens
Picek
Posty: 181
Rejestracja: 14 maja 2013, 10:46

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: Picek »

Dziękuję bardzo Babik,
Graliśmy ostatnio dalszą część kampanii i pojawiło się pytanie do rozdziału 4:
Spoiler:
7% zniżki w 3trolle - chętnie się podzielę, jak ktoś chce :)
Babik
Posty: 245
Rejestracja: 08 maja 2013, 18:55
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 214 times
Been thanked: 72 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: Babik »

Odpowiedzi dotyczące pytań odnośnie rozdziału 4.:
Spoiler:
"Życie społeczne wyposażone jest w ponadbiologiczne formy użyczające mu wyższe wartości w postaci zabaw lub gier. W nich właśnie społeczeństwo wyraża swoje poglądy na świat i życie".
Johan Huizinga, Homo ludens
Gloggie
Posty: 30
Rejestracja: 12 paź 2017, 14:28
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: Mice and Mystics (Magia i Myszy) - zasady.

Post autor: Gloggie »

Babik pisze: 26 cze 2021, 14:41 Odpowiedzi dotyczące pytań odnośnie rozdziału 4.:
Ad. 1.
Niestety, pojawiają się [...]
Na jakiej podstawie doszłaś/doszedłeś do takiej interpretacji? Z polskiej księgi scenariusza:
Kiedy mysz pokona pierwszego [...] połóżcie kolejnego [...]
Według mnie warunek nie działa dla drugiego przeszkadzaka. Ale oczywiście nie wiem jak brzmi oryginał, lub jak wypowiada się FAQ.
ODPOWIEDZ