Strona 1 z 2

Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 22 gru 2014, 09:58
autor: Odokar
Jakie są Wasze doświadczenia co do domowej produkcji gier ?
Z czego je robić i jakimi narzędziami ?

ktoś powie z panieru nożyczkami :-) hm..
tylko jakiego papieru ?
jakimi nożyczkami ?

Ktoś kto trochę podłubał to wie o czym mowa i jakie są problemy kiedy tekturę tnie się zwyczajnymi nożyczkami ;-)

Ja używam tektur o grubości 1 mm oraz papieru samoprzylepnego, na którym drukuje znaczniki, mapy, karty i przyklejam do tektury. Na dniach sprowadzam sobie Japońskie nożyczki firmy OLFA aby lepiej wycinać elementy.

Myślałem też o gilotynie do papieru ale nie wiem jaka jest dobra i w rozsądnej cenie ?

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 22 gru 2014, 12:54
autor: Fork
kiedy tekturę tnie się zwyczajnymi nożyczkami
Ja używam noża segmentowego (coś w tym stylu http://www.olfa.net.pl/products/OLFA-A- ... ntowy.html). Może być olfa, ale każdy inny się nada. Na pewno jest to stokroć lepsze i bardziej precyzyjne niż nożyczki :)

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 22 gru 2014, 17:25
autor: xilk
Fork pisze:Ja używam noża segmentowego (coś w tym stylu http://www.olfa.net.pl/products/OLFA-A- ... ntowy.html). Może być olfa, ale każdy inny się nada. Na pewno jest to stokroć lepsze i bardziej precyzyjne niż nożyczki :)
Dokładnie, do cięcia tektury najlepszy jest tzn. nożyk modelarski, czyli segmentowy, bo jak się stępi dana część, to ją łamiesz i tniesz kolejnym segmentem.

Nożyczki muszą być po prostu ostre i poręczne, a będą bez problemu cięły blok techniczny, na którym będziesz drukować np. karty. Gdzieś na tym forum był temat "zrób to sam" z kilkoma ciekawymi poradami, chociażby jak można robić żetony, czy znaczniki, chociażby z samy solnej ;)

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 22 gru 2014, 22:42
autor: chantelle
Tworzycie nowe gry? Czy kopiujecie już istniejące?

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 22 gru 2014, 23:05
autor: Paskudnik
+1 dla noża segmentowego - dla mnie to najlepsze możliwe narzędzie do wycinania i odkąd zacząłem go używać, zrezygnowałem z nożyczek niemal całkowicie (używam ich już bardzo sporadycznie i raczej do czegoś innego, typu przecinanie nici itp.). Natomiast wszelkie wycinki - szablony, naklejki skracanie kartek i wszystko co się tylko da objeżdżam właśnie nożem. Najlepiej według mnie wycina się na jakiejś szybie - dobry pomysł to szyba leżąca na stole nawet na stałe, ale i pionowa na zwykłym oknie jak najbardziej da radę (ku uciesze sąsiadów :) ). Oczywiście istnieje tu podświadoma obawa, że nożem zrobi się na szybie bruzdy jednak zapewniam całą swoją paskudną osobą, że zwykłym nożem można na szybie zrobić ślady co najwyżej w brudzie, ale na pewno nie w szkle - zweryfikowałem to setki razy.

Do bardzo precyzyjnego wycinania (np. przy szablonach) warto się zaopatrzyć w ostrze skalpela w jakimś sklepie medycznym, ale raczej do wycinania na potrzeby planszówek można się bez niego obejść.

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 23 gru 2014, 07:45
autor: Odokar
Paskudnik pisze:+1 dla noża segmentowego
Do bardzo precyzyjnego wycinania (np. przy szablonach) warto się zaopatrzyć w ostrze skalpela w jakimś sklepie medycznym, ale raczej do wycinania na potrzeby planszówek można się bez niego obejść.
A czego używasz aby trzymać linię prostą przy cięciu ?
Zwyczajna linijka raczej odpada bo taki nóż może w nią się wbić

Re: Odp: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 23 gru 2014, 07:57
autor: Lothrain
Linijki metalowej/aluminiowej, czy z czego ona tam jest.

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 23 gru 2014, 08:11
autor: Maxxx76
Aluminium to metal:-)

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 23 gru 2014, 08:39
autor: kwiatosz
Ja jadę nożem segmentowym przy linijce aluminiowej na macie do cięcia - taka mata kosztuje te 40zł, ale wystarcza na kawał czasu, polecam :) Natomiast bodajże Palmer uparcie twierdzi, że plastikowa linijka też wystarcza - bo zużyje się po bardzo podobnym czasie, kosztuje grosze w porównaniu, oraz w plastik wjechać nożem to nie taka prosta sprawa. Moja aluminiowa ma bajer - gumkę pod spodem, która trzyma kartkę przy cięciu.

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 23 gru 2014, 10:20
autor: Maxxx76
Aluminiowa linijka jest jednakowoż lepsza, moim skromnym zdaniem :-)

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 23 gru 2014, 10:31
autor: Pierzasty
Jeśli już to stalowa. Aluminiową zdecydowanie zbyt łatwo przypadkiem pokroić.

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 23 gru 2014, 10:32
autor: Palmer
Długofalowo metalowa jest rozsądnym wyborem, ale na parę razy plastiki dają radę ;)
Chociaż w obu przypadkach po 5 użyciach i tak się już idealnie prostej kreski od tej linijki nie zrobi.
Bajer w przypadku plastiku (zakładając, że mówimy tu cały czas o ekierce, nie prostej linijce) można uzyskać podklejając taśmę "gąskę".

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 23 gru 2014, 10:43
autor: Odokar
kwiatosz pisze:Moja aluminiowa ma bajer - gumkę pod spodem, która trzyma kartkę przy cięciu.
Oooo.. to jest dobre :-)

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 24 gru 2014, 00:19
autor: Paskudnik
Odokar pisze:A czego używasz aby trzymać linię prostą przy cięciu ?
Zwyczajna linijka raczej odpada bo taki nóż może w nią się wbić
Może to zabrzmi niewiarygodnie, ale nigdy nie szarpnąłem się na metalową linijkę, bo zwykła plastikowa zawsze spokojnie dawała radę i nie potrzebowałem niczego więcej.
Pierzasty pisze:Jeśli już to stalowa. Aluminiową zdecydowanie zbyt łatwo przypadkiem pokroić.
Dokładnie tak - jeśli ktoś ma niepewną rękę, to aluminiową linijkę też jak najbardziej wyszczerbi bo łatwo to zrobić. Z drugiej strony mi się nie udało zepsuć nawet plastikowej, więc nie ma co wpadać w przesadyzm. ;)

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 24 gru 2014, 01:24
autor: Maxxx76
Mi się nie udało zepsuć aluminiowej, no co najwyżej wygiąć:-)

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 24 gru 2014, 07:56
autor: Odokar
Maxxx76 pisze:Mi się nie udało zepsuć aluminiowej, no co najwyżej wygiąć:-)
Zazdroszczę wam pewnej reki :-)
ja jak tnę się denerwuje że coś nie wyjdzie, ręce mi latają, serce bije jak dzwon, pot występuje na czoło
i dosłownie wbijałem się w plastik, aluminiowej nie testowałem ;-)

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 24 gru 2014, 08:17
autor: Pierzasty
Paskudnik pisze:Z drugiej strony mi się nie udało zepsuć nawet plastikowej, więc nie ma co wpadać w przesadyzm. ;)
Ja często przy linijce tnę plastik. Nawet nie zauważę kiedy zacznę ciąć plastkową linijkę :lol:

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 24 gru 2014, 10:59
autor: Monk
Sam planuję niedługo zakup metalowej linijki, maty samoregenerującej i nożna krążkowego.

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 24 gru 2014, 11:14
autor: Odokar
Monk pisze:Sam planuję niedługo zakup metalowej linijki, maty samoregenerującej i nożna krążkowego.
Wybrałeś już coś konkretnego ?
jak tak to czy możesz umieścić link ?

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 24 gru 2014, 11:15
autor: Odokar

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 24 gru 2014, 12:38
autor: Pierzasty
Tak. Moim zdaniem nie warto. Jeśli będziesz wycinać z cienkiego papieru to zostaje ci ślad po igle, jeśli z grubego to już lepiej laserem.

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 24 gru 2014, 20:09
autor: Fork
Potwierdzam, nożyk do kółek wypada słabo. Poza tym ciężko się nim łapie małe promienie. Laser lub frezarka - o niebo lepsze wyjście.
Kiedyś mi łapa odpadała i miałem odciski od noża segmentowego, czy też skalpela. Krążkowym, przy dobrym nacisku tnę na dwa razy, a elementy planszówek (testowane na wypraskach) idą na raz.
Zaciekawiłeś mnie; krążkowy nie wymaga nacisku ręki?

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 24 gru 2014, 23:23
autor: Monk
Odokar pisze:
Monk pisze:Sam planuję niedługo zakup metalowej linijki, maty samoregenerującej i nożna krążkowego.
Wybrałeś już coś konkretnego ?
jak tak to czy możesz umieścić link ?
Sugerowałem się tym artykułem:
http://piotrnowinski.pl/wlasne-projekty ... rty-do-gry

Z tym, że pogrzebałem nieco głębiej i znalazłem dużo pozytywnych opinii o nożu krązkowym właśnie. Ponoć po prostu lepiej się nim tnie niż zwykłym segmentowym. Ludzie polecali nożyki Olfy, taką też pewnie wezmę matę.
Wychodzi więc na to, ze z zalinkowanego powyżej artykułu sięgnę po metalową linijkę oraz papier samoprzylepny. Wygląda mi to wszystko na porządny sprzęt, a wolę wziąć taki niż tracić czas i nerwy z jakimś badziewiem.

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 25 gru 2014, 11:07
autor: kwiatosz
Generalnie segmentowego też bardzo cisnąć nie trzeba, tylko wymaga to kilku pociągnięć i nieoszczędzania na ostrzach - japońskie odłamywane co 5 cięć to mój rymowany sposób na lekką pracę ;)

Ale fakt - krążkowego nie używałem.

Re: Ręczna produkcja gier - narzędzia

: 25 gru 2014, 13:37
autor: Lothrain
kwiatosz pisze:Generalnie segmentowego też bardzo cisnąć nie trzeba, tylko wymaga to kilku pociągnięć i nieoszczędzania na ostrzach - japońskie odłamywane co 5 cięć to mój rymowany sposób na lekką pracę ;)

Ale fakt - krążkowego nie używałem.
A ja zachęcony opiniami kupiłem krążkowy, używałem parę razy i nigdy więcej. Nijak nie potrafię go prosto prowadzić, poza tym trafiłem na tarczę z częściowym tępym ostrzem chyba, bo przy każdym obrocie zostaje miejsce gdzie nie tnie. Szlag mnie trafiał przy używaniu tej Olfy... Na segmentowy nie narzekam.