Strona 1 z 2

Automobile: Początki motoryzacji / Kraftwagen (Matthias Cramer)

: 22 sty 2015, 09:59
autor: sipio
Matthias Cramer kazał trochę czekać na swoją kolejną własną grę ale jest w końcu Kraftwagen.
Termin to marzec/lipiec tego roku.
Zapowiada się na niemiecką wersję Automobile z użyciem mechanizmu znanego z Glen More.
Grafiki jakoś nie zachwycają, choć okładka rzeczywiście zacna.
Gra dla mnie wskakuje do obowiązkowego zakupu.

Re: Kraftwagen

: 21 kwie 2015, 09:18
autor: cezaras
Vester pisze: Będzie to ekonomia o samochodach z listwą czasu. Czyli Automobile zmieszane z Glen More. Z naciskiem na to drugie. Dla fanów autora, rzecz na radar.

https://boardgamegeek.com/boardgame/171879/kraftwagen
rzuciłem okiem na instrukcję i wygląda intrygująco.
Z Glen More wzięty jest mechanizm kolejności ruchów i wyboru kafelków. Przy czym w Kraftwagen kafelka nie zabieramy, ale kładziemy na początek łańcucha.
Dzięki temu liczba kafelków jest ograniczona i pewno łatwiej będzie docenić ich wartość nowym grczom. Mistrzem w Glen More nie jestem, ale wiem, że ogromną rolę odgrywa umiejętność odpowiedniej "wyceny" kafelka, który jest gdzieś daleko.
W kraftwagen różnicowanie "siły" kafelków opiera sie na liczbie akcji, które możemy wykonać (od 1 do 3) - przy czym kafelek definiuje jakie są to akcje.

Dalej to już zupełnie nie jest Glen :). Budujemy samochody (silnik + karoseria + serwis) i wystawiamy je do sprzedaży. To co zejdzie z rynku zależy od tego jacy będą kupcy, a to determinują gracze. Mamy cztery rodzaje kupców (tacy, którzy kupią auto
a)z najlepszą karoserią,
b)najlepszym silnikiem,
c)najlepszą obsługą/prestiżem,
d) najtańsze).
Ale możemy pokierować tak grą, że danej rundzie, w ogóle nie pojawi się gość, który kupuje patrząc np. na silnik.
Dodatkowo, jeśli dwa auta na rynku mają identyczny parametr, który akurat rozpatrujemy, to kupujący wybiera to tańsze. A cenę ustalamy sami wystawiając samochód na rynek.
A przychody ze sprzedaży to punkty, które decydują o zwycięstwie....
Potencjał na ciekawą i złośliwą interakcję.
Dodatkowo możemy uzbroić swój samochód rajdowy w silnik i brać udział w wyścigu, za udział w wyścigu są punkty i za miejsca i za liczbę przejechanych kółek....
(to dla mnie taki element feldowski -> alternatywna ścieżka zdobywania punktów).

Reasumując - wszystko jawne, spora duża interakcja.
Różnicowanie kolejnych rozgrywek kartami badań (a dokładnie kolejnością ich pokazywanie się - to jedyny element losowy). Powinno być ciekawie....
no i tylko 3 rundy, nie powinno być długo... pudełkowe 75 minut na pewno realne...

ja bym to określił jako kombo Glen More lecz nie z Automobile, tylko z Russian Railroads.

Re: Kraftwagen

: 21 kwie 2015, 10:10
autor: adikom5777
Zagraliśmy wczoraj w 4 osoby. Gra spełniła moje oczekiwania w 100%. Było sporo trudnych decyzji do podjęcia, trzeba być o krok przed konkurencją, bo może się okazać, że nasze samochody nie schodzą, czyli tracimy punkty zwycięstwa. Nie można zaniedbać rozwoju, karty postaci też potrafią być mega pomocne w odpowiednim momencie. Gra się nie dłużyła, skończyliśmy w godzinę z haczykiem. I jeszcze jeden plus: grę tłumaczy się 10 minut, zasady są bardzo spójne i proste. Gra na pewno zostaje u mnie w kolekcji.

Re: Kraftwagen

: 21 kwie 2015, 11:01
autor: palladinus
adikom5777 pisze:Zagraliśmy wczoraj w 4 osoby. Gra spełniła moje oczekiwania w 100%. Było sporo trudnych decyzji do podjęcia, trzeba być o krok przed konkurencją, bo może się okazać, że nasze samochody nie schodzą, czyli tracimy punkty zwycięstwa. Nie można zaniedbać rozwoju, karty postaci też potrafią być mega pomocne w odpowiednim momencie. Gra się nie dłużyła, skończyliśmy w godzinę z haczykiem. I jeszcze jeden plus: grę tłumaczy się 10 minut, zasady są bardzo spójne i proste. Gra na pewno zostaje u mnie w kolekcji.
Damn, wiedziałem, że tak się to skończy i trzeba będzie kupić...
Czuć coś z symulacji z Automobile albo Kanban czy raczej to bardziej abstrakcja jak właśnie wspomniany Glen More?

Re: Kraftwagen

: 21 kwie 2015, 11:05
autor: adikom5777
Będę miał grę na Pyrkonie, możemy zagrać :)

Re: Kraftwagen

: 21 kwie 2015, 11:07
autor: palladinus
adikom5777 pisze:Będę miał grę na Pyrkonie, możemy zagrać :)
I od razu dzień staje się lepszy :)

Re: Kraftwagen

: 21 kwie 2015, 11:19
autor: rastula
ja już mam - jestem w połowie instrukcji ;)...


a pudełko jest zaskakująco ciężkie - gruba tektura :)

Re: Kraftwagen

: 21 kwie 2015, 11:30
autor: misioooo
Czy ktoś z Was zacni koledzy i koleżanki może to jakoś przyrównać do gry Shipyard? Tutaj auta, tam statki budujemy... W Stocznie czujemy klimat, bo statki układamy z elementów i widzimy nasze twory ;) Jak jest w tym tytule? I jak z ciężkością tegoż przyrównując do Stoczni? (piszę o Stoczni, bo to jedna z naszych ulubionych gier i co tydzień ląduje na stole regularnie).

Re: Kraftwagen

: 21 kwie 2015, 11:41
autor: adikom5777
Podobna jest tylko listwa akcji, ruch robi gracz, który jest ostatni. Poza tym wszystko inne, nie budujemy nic na planszy. Na planszy gracza są 3 miejsca na karoserię lub silniki. Zgodnie z naszą technologią zdobywamy coraz lepsze karoserie i silniki do naszego warsztatu, aby wystawić gotowe auto na rynek. Do tego musimy wybrać po jakiej cenie chcemy sprzedać nasz samochód oraz jakiej jakości serwis zagwarantujemy klientowi. I najlepiej tak dopasować auto na rynek, aby wybrani klienci chcieli go kupić. Albo specjalną akcją, wybrać klienta który idealnie pasuje do naszych planów. Do tego wszystkiego ścigamy się na torze po kolejne punkty zwycięstwa. Jak pisałem gra ma naprawdę bardzo proste zasady i nie przytłacza, natomiast jest nad czym pomyśleć.

Re: Kraftwagen

: 21 kwie 2015, 23:07
autor: mig
Kurczę, tytuł mnie kiedyś skutecznie od gry odstraszył, ale chyba znowu wróci na radar. :)

Re: Kraftwagen

: 22 kwie 2015, 00:02
autor: pike
A czy może się ktoś wypowiedzieć, jak wygląda kwestia skalowalności?

Re: Kraftwagen

: 22 kwie 2015, 00:26
autor: veljarek
pike pisze:A czy może się ktoś wypowiedzieć, jak wygląda kwestia skalowalności?
i w kwestii losowości :)

Re: Kraftwagen

: 22 kwie 2015, 07:30
autor: adalbert
rastula pisze:ja już mam - jestem w połowie instrukcji ;)...


a pudełko jest zaskakująco ciężkie - gruba tektura :)
To powiedz coś, z łaski swojej, o jakości wydania, bo na BGG coś mało wiadomości. Jakos bardzo cicho przeszła premiera tej gry.

Re: Kraftwagen

: 22 kwie 2015, 10:14
autor: rastula
Jakość - bez uwag, gruba tektura, drewno bez skazy

Na zdjęciach gra wypada niezbyt estetycznie ale w rzeczywistości wszystko jest cacy, kolorowe gdzie trzeba i mega czytelne.

Stara dobra niemiecka jakość (i inżynierowie zasłużenia dla Wermachtu są ;)...


Zagrana pierwsza partia w 2 os.

Jak to na początku, drobne błędy, ale nie wypaczające mechaniki (wynik 102 vs 94)

Rozgrywka jest elegancka i nie przeładowana zbędnymi elementami. Akcje klarowne.

Bardzo podobał mi się mechanizm popytu i sprzedaży ( akcja wystawienia klienta vs dostarczenie na ryneksamochodu) - wzajemna interakcja między tymi elementami daje duże możliwości kombinowania.

W grze kluczowy element ma czas działania - cel jest zrozumiały i dość jasny - ale moment w którym mamy wykonać akację krytyczny (bo wystawiony samochód czy klient prawie nigdy nie może być zmodyfikowany) .

Szczególnie odczuwalne jest to w przypadku końca rundy - dobrze wymierzony może bardzo pokrzyżować plany przeciwnika.

Nie widzę problemów w rozgrywce 2 osobowej, choć nie mam porównania do innych ustawień jeszcze. Zapewne we 2 osoby łatwiej trafić potrzebną akcję "tanio".

Re: Kraftwagen

: 22 kwie 2015, 10:41
autor: rastula
veljarek pisze:
pike pisze:A czy może się ktoś wypowiedzieć, jak wygląda kwestia skalowalności?
i w kwestii losowości :)

elementy losowe są dwa / trzy dla 2 os.


1)dwie odkryte karty ulepszeń (wybierasz jedną, drugą odrzucasz - na stół trafia nowy zestaw dwóch kart)

2)początkowa kolejność akcji na torze akacji


3) w grze na 2 osoby dodatkowo losujesz 2 z 4 płytek bonusów startowych - i z tych 2 gracze wybierają jedną.

Re: Kraftwagen

: 26 kwie 2015, 22:05
autor: cezaras
szybciutko wrażenia po pierwszych grach (2 gry - raz po razie, w 4 osoby)

1. reguły prościutkie, 10 możliwych akcji, w 5ciu rodzajach - ale kilka rzeczy wymagałoby sprecyzowania
tak czytam tą instrukcję i czuję taką niestabilność :)
z jednej strony pojawiają się wyjaśnienia sytuacji oczywistych, ale pojawiły nam się dwa pytania jak najbardziej racjonalne, i w instrukcji odpowiedzi odpowiedzi nie znaleźliśmy
(jedno na BGG już ktoś zadał)
(BTW: na BGG jest a'propos tej gry pytanie na które odpowiedzieli wydawca i autor - tylko, że rozstrzygnęli wątpliwość inaczej :roll: )

a) optymalizujemy ruchy i się rozwijamy (bo rozwój jest bardzo ważny)
b) walczymy na rynku ...... i tu świadomość możliwości rosła nam z rundy na rundę, z gry na grę. naprawdę można namieszać na maksa, pokrzyżować najlepsze nawet plany

3. dzięki temu od pierwszej (no może od drugiej) partii jest na maksa emocjonująco
wszyscy walczą z przeciwnikami... a nie z regułami
ale nie ma banału - sytuacje, że "z biegu" wiem co teraz powinienem wziąć :):):)

4.
Oceny graczy (nie geekowie, ale też zdecydowanie nie nowicjusze) bardzo, ale to bardzo, pozytywne
ja bym dał 8 a nawet 8,5 na 10

5.
i coraz bardziej doceniam Cramera
pora przyjrzeć się dokładnie Lancasterowi

Re: Kraftwagen

: 05 cze 2016, 15:00
autor: ChlastBatem
Jak już wiadomo od dawna G3 ma Wydać Kraftwagen. Pytanie tylko czy chce wydać starą edycję czy nową Kraftwagen V6?

cezaras pisze: pora przyjrzeć się dokładnie Lancasterowi
oj z tym to ostrożnie :P

Re: Kraftwagen

: 05 cze 2016, 15:21
autor: adikom5777
Tylko starą. Wersja V6 ma być tylko na rynek amerykański, ale się upewnię

Re: Kraftwagen

: 05 cze 2016, 23:26
autor: Ginet
Games Fanatic objął patronat medialny nad tą grą. Oto krótka zapowiedź jaka ukazała się na naszej stronie jakiś czas temu - LINK

Re: Kraftwagen

: 06 cze 2016, 13:48
autor: Leszy2
Mnie grafika odstrasza i mam dziwne skojarzenie z Zamkami Szalonego Króla.

Re: Kraftwagen

: 06 cze 2016, 14:11
autor: adikom5777
Niesłusznie. Gra jest świetna

Re: Kraftwagen

: 06 cze 2016, 14:20
autor: Leszy2
adikom5777 pisze:Niesłusznie. Gra jest świetna
Być może, ale gier świetnych jest bardzo dużo, a jak w dodatku są pięknie wykonane... to raczej właśnie wybiorę którąś z nich.

Re: Kraftwagen

: 06 cze 2016, 15:05
autor: rastula
Leszy2 pisze:Mnie grafika odstrasza i mam dziwne skojarzenie z Zamkami Szalonego Króla.

Ale to wyłącznie kwestia gustu - bo jeśli chodzi o projekt graficzny to jest on w pełni profesjonalny .

Gra jest czytelna i spójna stylistycznie. Mnie się przy okazji nawet podobna...

Re: Kraftwagen

: 06 cze 2016, 15:10
autor: BartP
Grafika stonowana i "na poważnie", ciekawy kontrast z inną, skądinąd równie dobrą, grą o samochodach z 2015: Automanią
Grałem na razie tylko raz, ale bardzo mi się podobała. Eurogra pełną gębą, ale sporo interakcji w grze. Przy wyborze akcji na rondelku/torze czasu; przy budowaniu samochodów, bo trzeba cały czas patrzeć, z jakimi samochodami konkurujemy; przy zdobywaniu wyzwań; przy definiowaniu popytu na pewne rodzaje samochodów. Właśnie ta interakcja najbardziej mnie urzekła. Nie ma nic negatywnego, nic złośliwego, a mimo to bardzo intensywnie konkurujemy z pozostałymi graczami, to nie jedna z tych gier, gdzie każdy sobie rzepkę skrobie, trzeba uważnie obserwować przeciwników, patrzeć, jakich akcji potrzebują, jak ładne/szybkie/tanie samochody są w stanie zbudować i jak to wpłynie na nasze możliwości budowy.

Re: Kraftwagen

: 06 cze 2016, 15:20
autor: Lubel
A znana jest już dokładniejsza data wydania PL?