Strona 1 z 2

Ognisty podmuch

: 25 sty 2015, 19:46
autor: Erni
Instrukcja do Ognistego podmuchu mówi, że "Nie wolno wnieść Ofiary na pole z Ogniem. Nie wolno również na takim
polu zakończyć ruchu"
. Nie ma tu jednak mowy o tym, czy strażak może przebiec przez pole z ogniem, nie gasząc go w ogóle, ani nie zamieniając ognia na dym. W przypadku "zwykłego" strażaka nie ma problemu, bo wejście na pole z ogniem pozwala na usunięcie dymu lub zamianę ognia na dym, ale Ratownik i Paramedyk gaszą ogień/dym, płacąc podwójny koszt punktów akcji.
Pytanie: czy strażak może (mając 4 punkty akcji) przeskoczyć np. trzema punktami akcji przez pola z ogniem i zakończyć ruch na pustym polu?

Re: Ognisty podmuch

: 25 sty 2015, 19:54
autor: kdsz
Nie mam instrukcji pod ręką i nie mogę tego sprawdzić, ale wydaje mi się, że strażak może przejść przez pole z ogniem płacąc 2 punkty akcji

Re: Ognisty podmuch

: 25 sty 2015, 21:13
autor: AiS
kdsz pisze:Nie mam instrukcji pod ręką i nie mogę tego sprawdzić, ale wydaje mi się, że strażak może przejść przez pole z ogniem płacąc 2 punkty akcji
Dokładnie tak - sam strażak (albo strażak Sam) może wejść na pole z ogniem za 2PA, ale nie może na takim polu zakończyć ruchu.

Re: Ognisty podmuch

: 25 sty 2015, 22:35
autor: Erni
AiS pisze:Dokładnie tak - sam strażak (albo strażak Sam) może wejść na pole z ogniem za 2PA, ale nie może na takim polu zakończyć ruchu.
"Zwykły" strażak za 2 PA, ale Paramedyk lub Ratownik za 4 PA - czyli za wszystkie, które ma :(

Mam jeszcze jedną sprawę. Instrukcja mówi: "Na sąsiadujących z eksplozją polach bez Ognia, umieszczany jest żeton Zagrożenie – Ogień, a żetony z dymem są odwracane na stronę z Ogniem, nawet jeżeli pole znajduje się poza budynkiem".
I dalej: "Żetony Ogień na zewnątrz budynku są odrzucane".
Kiedy są odrzucane i gdzie? Do pudełka, czy do ponownego wykorzystania? I co, jeśli na zewnątrz budynku, w miejscu, w którym powinien znaleźć się ogień po rozpatrzeniu eksplozji, stoi wóz strażacki lub karetka?

Re: Odp: Ognisty podmuch

: 25 sty 2015, 22:56
autor: lesar
Do ponownego wykorzystania. Ogień i dym nigdy się nie kończą. Karetka i wóz strażacki przetrwają. Nic się nie dzieje.

Re: Ognisty podmuch

: 25 sty 2015, 23:04
autor: Erni
To tak na dobrą sprawę po co je w ogóle kłaść, skoro i tak od razu wracają na stos?

I jeszcze kwestia eksplozji. Jeśli eksplozja następuje bezpośrednio przy ścianie z jednym znacznikiem zniszczeń, to na tej ścianie dodaje się drugi znacznik zniszczeń. Ale czy w tej samej chwili ogień przedostaje się przez tę ścianę, czy też eksplozja jedynie niszczy ścianę?

Re: Odp: Ognisty podmuch

: 25 sty 2015, 23:18
autor: lesar
Eksplozja niszczy tylko ścianę. Ogień nie przedostaje się dalej ale przy kolejnej eksplozji już tak.
Co do ognia na zewnątrz to dla porządku rozprzestrzeniania się ognia należy żeton położyć aby nie przeoczyć obrażeń bo zawsze może tam stać strażak.

Re: Ognisty podmuch

: 25 sty 2015, 23:31
autor: Erni
Pytam o te eksplozje przy ścianach, bo na YouTubie widziałem przykład rozgrywki, gdzie prócz umieszczania drugiego znacznika zniszczeń gracz umieszczał po drugiej stronie kolejny żeton ognia. Gdy zastosowałem taki wariant u siebie, dom zawalił się po uratowaniu zaledwie dwóch osób...
Jeszcze kwestia drzwi. Eksplozja przy drzwiach zamkniętych jak rozumiem wyrywa drzwi, ale nie przepuszcza ognia. A jeśli drzwi są otwarte? Eksplozja je niszczy, to jasne, ale czy ogień przechodzi wówczas dalej?

Re: Odp: Ognisty podmuch

: 25 sty 2015, 23:43
autor: lesar
Przy otwartych drzwiach ogień kroczy dalej pochłaniając drzwi. Dlatego warto zamykać czasem otwarte drzwi.

Re: Ognisty podmuch

: 25 sty 2015, 23:54
autor: Erni
Ok. Niepotrzebnie zasugerowałem się przykładem rozgrywki na YouTubie.
Dziękuję za pomoc :)

Re: Ognisty podmuch

: 26 sty 2015, 07:19
autor: kdsz
Erni pisze:"Zwykły" strażak za 2 PA, ale Paramedyk lub Ratownik za 4 PA - czyli za wszystkie, które ma :(
Wydaje mi się, że podwójny koszt dotyczy gaszenia ognia, a nie łażenia po nim. Ale być może źle interpretuję tę zasadę

Re: Ognisty podmuch

: 26 sty 2015, 08:48
autor: Erni
Czyli:
- zwykły strażak - wejście na pole z ogniem kosztuje 2 PA i jednocześnie powoduje całkowite ugaszenie ognia. Wejście na pole z ogniem za 1 PA powoduje zamianę ognia na dym.
- Paramedyk/Ratownik - wejście na pole z ogniem kosztuje 4 PA i jednocześnie powoduje całkowite ugaszenie ognia. Wejście na pole z ogniem za 2 PA powoduje zamianę ognia na dym (podwójny koszt).

Re: Ognisty podmuch

: 26 sty 2015, 09:49
autor: kdsz
Nie. Wejście na pole z ogniem nie powoduje usunięcia żetonu. Po prostu płacisz 2PA za wejście na to pole i tyle. Za gaszenie musisz zapłacić kolejnymi 2PA. Korzystniej jest zgasić ogień stając na sąsiednim polu a następnie wejść na to "wygaszone" pole. Wówczas wykorzystujesz tylko 3PA zamiast 4PA

Re: Ognisty podmuch

: 26 sty 2015, 12:41
autor: Erni
Widzę, że zbyt kiepsko zrozumiałem zasady... No ale po to właśnie są fora internetowe, by je takim jak ja wyjaśniać :)
Reasumując - mając 5 PA mogę dowolnym strażakim przejść przez dwa pola z ogniem i stanąć na trzecim (pustym lub z dymem) polu.

Re: Ognisty podmuch

: 26 sty 2015, 18:36
autor: AiS
kdsz pisze:
Erni pisze:"Zwykły" strażak za 2 PA, ale Paramedyk lub Ratownik za 4 PA - czyli za wszystkie, które ma :(
Wydaje mi się, że podwójny koszt dotyczy gaszenia ognia, a nie łażenia po nim. Ale być może źle interpretuję tę zasadę
Interpretujesz to bardzo dobrze. Należy rozróżnić akcję RUCHU od akcji GASZENIA. Za ruch każdy strażak (bez ofiary) płaci 1PA lub 2PA, jeśli wchodzi na pole z ogniem. Gaszenie generalnie kosztuje 1PA (dym) lub 2PA (ogień) i nie trzeba stać na polu z ww., aby go ugasić - może być to pole sąsiadujące. Ratownik i Paramedyk płacą podwójnie za gaszenie: 2PA (dym) i 4PA(ogień). Ratownik ma za to dodatkowe 3PA, które może wydać na ruch.
Podsumowując: nieekonomiczne jest gaszenie Ratownikiem i Paramedykiem (czasami jednak konieczne) jak również wchodzenie na ogień po to, żeby go ugasić żeby przeprowadzić AKCJĘ gaszenia na polu, na które właśnie weszliśmy.

Re: Ognisty podmuch

: 26 sty 2015, 20:13
autor: sirafin
AiS pisze:jak również wchodzenie na ogień po to, żeby go ugasić.
Wchodzenie na ogień, aby następnie przeprowadzić akcję gaszenia. Wiem, że to miałeś na myśli, ale kiedy nie piszemy precyzyjnie, później ktoś po przeczytaniu myśli, że wejście na ognień go gasi ;)

Re: Ognisty podmuch

: 26 sty 2015, 21:26
autor: AiS
Cztery posty wyżej było opisane, że wchodzenie na ogień nie gasi tegoż, ale masz rację @sirafin, że czytając tylko mój poprzedni post można go było różnie zrozumieć.
Poprawiam :-)

Re: Ognisty podmuch

: 27 sty 2015, 00:18
autor: b3r53rk3r
Cześć wszystkim,
Ja natomiast mam następujące pytania:
1) Wiadomo, że prowadzenie wozu strażackiego kosztuje nas 2PA, zabranie się jako pasażer kosztuje 0PA. Jednak czy żeby się zabrać jako pasażer musimy być na tym samym polu co wóz w momencie ruszania, czy wóz może nas zabrać po drodze na polu które mija w trakcie ruchu.
2) Czy wezwanie ambulansu drogą radiową kosztuje nas jakieś PA? Ja grałem tak, że kosztuje 2PA, chociaż instrukcja nie mówi tego jednoznacznie czy to jest darmowe czy traktujemy to jako jazdę pojazdem (czyli 2PA).
3) Czy w zasadach zaawansowanych jak wyniesiemy ofiarę poza budynek to ambulans może zabrać ofiarę po drodze w trakcie ruchu czy musimy ofiarę donieść do parkingu ambulansu.
4) Setup w zasadach zaawansowanych - ile dodatkowych punktów zapalnych (PZ) trzeba rozstawić wg poziomu trudności weteran dla powiedzmy 5 graczy:
* Na poziomach weteran i heros umieszczane są 3 dodatkowe żetony PZ
* Jeżeli w rozgrywce bierze udział 3 strażaków umieszczane są 2 dodatkowe żetony
* Przy 4 lub więcej strażakach umieszczane są 3 dodatkowe żetony

Nie jestem pewien tego narastania poziomu trudności, czy to powinno być 8 czy 6 znaczników. Instrukcja sugerowałaby tu różnicę 1PZ między grą w 3 a grą w 4+ osoby.

Re: Ognisty podmuch

: 27 sty 2015, 10:17
autor: Erni
Ad. 1. "Strażacy mogą jeździć wozem strażackim tylko jeżeli znajdują się na tym samym polu, co jego żeton. Strażacy znajdujący się na tym samym polu parkingowym, co pojazd, który będzie jechał, mogą do niego wsiąść jako pasażerowie za 0 PA."
Ad. 2. "Jazda pojazdem: 2 PA. Strażacy mogą jeździć wozem strażackim tylko jeżeli znajdują się na tym samym polu, co jego żeton. Mogą natomiast przemieszczać ambulans z innego pola za pomocą komunikatów radiowych. Strażak prowadzący wóz strażacki musi przemieścić się z wozem. Nie ma takiej konieczności w przypadku ambulansu."
Jak dla mnie przemieszczanie pojazdu jest równoznaczne z "jazdą', czyli kosztuje 2 PA.
Ad. 3. "Jeżeli ambulans przejedzie na pole, na którym znajduje się ofiara, jest ona ratowana za 0 PA."
Instrukcja mówi: "przejedzie na pole, na którym znajduje się ofiara", a nie "przejedzie przez pole, na którym znajduje się ofiara". A że ambulans zawsze zatrzymuje się na swoim polu parkingowym, oznacza to, że nie zabiera po drodze nikogo, kto znajduje się poza odpowiednim polem parkingowym. Trochę brutalne rozwiązanie i odstające od rzeczywistości, więc by było bardziej realnie i ludzko ja grając zabieram po drodze wszystkich chętnych :)
Ad. 4. Według mnie - razem będzie 6 dodatkowych PZ (3, bo wybierasz poziom weteran i kolejne 3, bo w akcji udział bierze czterech lub więcej strażaków).

Re: Ognisty podmuch

: 27 sty 2015, 18:40
autor: AiS
Ad. 1
Strażak prowadzący wóz bojowy płaci PA, pasażerowie - nie. Dodatkowo 2PA to koszt przejazdu na najbliższe pole parkingowe. Jeżeli chcesz przejechać na "drugą" stronę planszy - płacisz 4PA (polska instrukcja nie wspomina o tym :-( )
Ad. 2 i 3
Przejazd (wezwanie) ambulansu o jedno pole parkingowe kosztuje 2PA. Jazda ambulansem tak samo, ale żeby jechać trzeba być na polu z ambulansem lub go najpierw wezwać na pole parkingowe, na którym jesteśmy. Ambulans nie zabiera ani strażaków ani ofiar "z trasy". Ofiary muszą być dostarczone na pole z ambulansem (lub ambulans dostarczony na pole parkingowe, na którym "odłożono" ofiarę).
Ad. 4
punkty zapalne (weteran, 5 graczy): 3 początkowe + 3 za poziom trudności + 3 za liczbę graczy = 9
no i dodatkowe 6 z boku planszy do późniejszego umieszczania na planszy.

Jeżeli język angielski nie stanowi problemu polecam przeczytać instrukcję właśnie w tym języku.

I jeszcze wskazówka odnośnie punktów zapalnych i instrukcji PL: wybuch to nie eksplozja a eksplozja to nie wybuch. Mając to na uwadze dużo łatwiej zrozumieć fazę rozprzestrzeniania się ognia i punkty zapalne.
:-)

Re: Ognisty podmuch

: 27 sty 2015, 21:12
autor: b3r53rk3r
Widzę, że grałem lekkim ułatwieniu bo ja założyłem, że pasażerów/ofiary można złapać po drodze. A teraz to targanie ofiar na parking wydaje się pracochłonne.. :P
No i te ruszanie pojazdem będzie utrudnione, no ale na pewno spróbuję się trzymać tych zasad następnym razem.


Skąd takie wielkie różnice w instrukcjach?? Może to efekt refleksji autora/wydawcy??

Czy gracie na 100% zasad zaawansowanych czy dokładacie jakieś swoje usprawnienia?

Re: Ognisty podmuch

: 28 sty 2015, 19:18
autor: AiS
b3r53rk3r pisze:(...)A teraz to targanie ofiar na parking wydaje się pracochłonne.. :P
Tak - i nabiera sensu rozprzestrzenianie się ognia poza budynek, bo pomimo, że pola na zewnątrz są bezpieczniejsze (tych pól nie można wyrzucić na kostkach) to jednak przy odpowiedniej dawce pecha ogień może dosięgnąć strażaka i/lub ofiarę znajdującą się poza budynkiem.
b3r53rk3r pisze:(...)Skąd takie wielkie różnice w instrukcjach?? Może to efekt refleksji autora/wydawcy??
Różnice nie są aż tak wielkie, to raczej kilka wyrazów / szyk zdania lub pominięcie jakiegoś słowa, które niby nie jest potrzebne w naszym języku, a jednak jego brak komplikuje sprawę. Ja stawiam na tłumacza, który po prostu nie grał w grę przed zabraniem się za tłumaczenie. :-)
b3r53rk3r pisze:(...)Czy gracie na 100% zasad zaawansowanych czy dokładacie jakieś swoje usprawnienia?
Wariant heroiczny jest dość wymagający, dodatkowo sama gra oferuje dodatkowe utrudnienia: zepsuty hydrant, samotna brygada itp.
Ja czasami stosuję mini-modyfikację, że nowy POI nie może - oprócz normalnych zasad - pojawić się w odległości mniejszej niż 2 pola od strażaka i innego POI, a jeśli tak wypadnie to przesuwam go zgodnie ze strzałkami na planszy, chociaż nie zawsze jest to utrudnienie ;-)

Re: Ognisty podmuch

: 29 sty 2015, 12:20
autor: Erni
Widzę, że mnogość pytań o zasady Ognistego podmuchu, ich różna interpretacja oraz różnice pomiędzy instrukcją polską a angielską są dowodem na to, że zasady gry wcale nie są tak łatwe do zrozumienia jak by się mogło na początku zdawać. Ale - zresztą w instrukcji też jest to napisane - niektóre zasady można sobie modyfikować, utrudniając lub ułatwiając rozgrywkę. Można np. za 2 PA jeździć ambulansem po całej planszy, ale w zamian dorzucić kolejne materiały niebezpieczne; można używać działka wodnego również za 2 PA (niezależnie od tego, czy jest się Kierowcą/Operatorem, czy nie), ale w zamian za to postawić sobie za cel uratowanie wszystkich POI.
A wie ktoś może, jak w dodatkach do Ognistego Podmuchu rozwiązano przemieszczanie się strażaków pomiędzy piętrami budynku?

Re: Ognisty podmuch

: 07 lut 2015, 11:18
autor: Erni
Nie oczekuję dosłownego tłumaczenia całego tekstu, ale czy mógłby mi ktoś w skrócie wyjaśnić na czym polega specjalność Strażaka - Weterana?
Link do karty: http://tense.org.pl/hosting/data/1423304031.jpg.

Re: Ognisty podmuch

: 07 lut 2015, 12:14
autor: niwgnip
Dodge - jeśli masz zachowany 1 AP (Punkt akcji w PL) to możesz przesunąć go o 1 pole w momencie gdyby miał być powalony przez wybuch. Po prostu robisz nim unik ;) Można wykonać wielokrotnie, tyle że potrzebujesz mieć punkty akcji do tego.

Strażacy którzy są w zasięgu 3 pól od Veterana (czyli w 3 ruchy doszli by na jego pole), mają 1 darmowy punkt akcji (nie można zachować na przyszłą turę) + dostają skilla "Dodge", ale kosztuje on 2 AP (zachowane podczas tury danego strażaka).
Ten darmowy punkt działa również tak, że jeśli strażak zaczyna turę dalej niż 3 pola, ale wejdzie w zasięg, to też bonus otrzymuje ;)

EDIT: Ten zasięg 3 pól liczysz tak, że po drodze nie może znajdować się ani dym, ani ogień, drzwi zamknięte, schody itd. Czyli po prostu czysta droga.