CO2
- warlock
- Posty: 4597
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1008 times
- Been thanked: 1879 times
Re: CO2
Spoko, i tak wielkie dzięki za pomoc .
Uczę się "na sucho" CO2 i Aquasphere, więc mózg mi dymi. Dopóki "fizycznie" nie rozegram partii w obie te gry to nie ułoży mi się to wszystko w głowie (a na mnie spoczywa ciężar ogarnięcia reguł i tłumaczenia ). Ale mam nadzieję, że damy radę - najwyżej będziemy posiłkować się instrukcją .
W razie czego pozwolę sobie podpytać o pewne kwestie .
Uczę się "na sucho" CO2 i Aquasphere, więc mózg mi dymi. Dopóki "fizycznie" nie rozegram partii w obie te gry to nie ułoży mi się to wszystko w głowie (a na mnie spoczywa ciężar ogarnięcia reguł i tłumaczenia ). Ale mam nadzieję, że damy radę - najwyżej będziemy posiłkować się instrukcją .
W razie czego pozwolę sobie podpytać o pewne kwestie .
- detrytusek
- Posty: 7329
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 457 times
- Been thanked: 1102 times
Re: CO2
Pytaj pytaj nie ma problemu. Zagraj sobie sam ze sobą na 2 ręce bo uczenie się na sucho jest bardzo trudne. Wręcz pewne jest, że siądziesz przed planszą i eeeeee....
Jak poprzesuwasz tekturę to samo wskoczy na swoje miejsce - zostaną detale.
Jak poprzesuwasz tekturę to samo wskoczy na swoje miejsce - zostaną detale.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Circadians: Nowy Świt
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Circadians: Nowy Świt
Wątek sprzedażowy
- warlock
- Posty: 4597
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1008 times
- Been thanked: 1879 times
Re: CO2
Jedna rzecz mnie pociesza - w wątku na BGG sam Vital Lacerda musiał 3 albo 4 razy odpowiadać Paulowi Groganowi (temu od Gaming Rules!) na to samo pytanie dotyczące odsyłania własnego naukowca z projektu Czyli zasady naprawdę są miejscami trochę niejasne i może nie jestem aż taki głupi
- detrytusek
- Posty: 7329
- Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 457 times
- Been thanked: 1102 times
Re: CO2
Heh, a to nie wiedziałem . Zasady wcale nie są jakoś wybitnie skomplikowane. Całe ZUO robi nieintuicyjna instrukcja. Polskie tłumaczenie nie pomaga bo ma błędy. Taki Kanban, który wg mnie jest trudniejszy wszedł mi dużo szybciej pod strzechę bo instrukcja jest fajna i przejrzysta.warlock pisze:Jedna rzecz mnie pociesza - w wątku na BGG sam Vital Lacerda musiał 3 albo 4 razy odpowiadać Paulowi Groganowi (temu od Gaming Rules!) na to samo pytanie dotyczące odsyłania własnego naukowca z projektu Czyli zasady naprawdę są miejscami trochę niejasne i może nie jestem aż taki głupi
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."
Do sprzedania: Circadians: Nowy Świt
Wątek sprzedażowy
Do sprzedania: Circadians: Nowy Świt
Wątek sprzedażowy
Re: CO2
Cześć,
Jestem przed pierwszą partią w CO2, przeczytałem instrukcję oraz wątek z pytaniami i mam wrażenie, że znam zasady i wiem na co zwracać uwagę z tzw "kruczków", ale nadal nie wyjaśnione pozostają dla mnie dwie kwestie:
1. W swojej rundzie mam do wykonania jedną z trzech akcji obowiązkowych i maksymalnie po jednej z akcji dobrowolnych (czyli potencjalnie 1 obowiązkowa i 3 dobrowolne). I tutaj pojawiła mi się wątpliwość, czy mogę dowolnie decydować o kolejności ich wykonywania, czy zawsze najpierw muszę wykonać akcję obowiązkową, a potem dobrowolne? W instrukcji jest tylko o możliwości skorzystania z akcji opcjonalnych (lub z ang. "free"), ale nie znalazłem nic o kolejności ich wykonywania.
2. Czy w momencie gdy realizuję karty celów NZ te same elektrownie mogą posłużyć do realizacji więcej niż jednego celu? Zakładam, że tak, ale wolę się upewnić. Oczywiście cele muszę realizować w kolejnych rundach, bo każdorazowo zużyję akcję opcjonalną związaną z kartami.
Będę wdzięczny za pomoc w rozstrzygnięciu powyższych kwestii - zwłaszcza tej z pkt 1, bo ona znacząco może wpływać na taktykę podczas rozgrywki.
Jestem przed pierwszą partią w CO2, przeczytałem instrukcję oraz wątek z pytaniami i mam wrażenie, że znam zasady i wiem na co zwracać uwagę z tzw "kruczków", ale nadal nie wyjaśnione pozostają dla mnie dwie kwestie:
1. W swojej rundzie mam do wykonania jedną z trzech akcji obowiązkowych i maksymalnie po jednej z akcji dobrowolnych (czyli potencjalnie 1 obowiązkowa i 3 dobrowolne). I tutaj pojawiła mi się wątpliwość, czy mogę dowolnie decydować o kolejności ich wykonywania, czy zawsze najpierw muszę wykonać akcję obowiązkową, a potem dobrowolne? W instrukcji jest tylko o możliwości skorzystania z akcji opcjonalnych (lub z ang. "free"), ale nie znalazłem nic o kolejności ich wykonywania.
2. Czy w momencie gdy realizuję karty celów NZ te same elektrownie mogą posłużyć do realizacji więcej niż jednego celu? Zakładam, że tak, ale wolę się upewnić. Oczywiście cele muszę realizować w kolejnych rundach, bo każdorazowo zużyję akcję opcjonalną związaną z kartami.
Będę wdzięczny za pomoc w rozstrzygnięciu powyższych kwestii - zwłaszcza tej z pkt 1, bo ona znacząco może wpływać na taktykę podczas rozgrywki.
Re: CO2
Po kilku latach zbierania kurzu, przyszedł czas na CO2. Gram tak sobie na dwie ręce już drugi wieczór i pojawiło się kilka wątpliwości.
1. Uruchomienie projektu lub budowa elektrowni, jeśli na tym polu stał mój naukowiec. Instrukcja mówki tak:
- w przypadku uruchomienia projektu: Jeśli w projekcie uczestniczyli twoi naukowcy, możesz ich tam pozostawić po jego uruchomieniu
- w przypadku budowy elektrowni: Odeślij naukowca z tego projektu (patrz 2.2. Akcje opcjonalne oraz 2.2.1. Naukowcy).
Zgodnie z powyższym, w pierwszym przypadku mam możliwość alternatywnie, pozostawienia lub odesłania naukowca, w drugim tylko odesłania. Odsyłanie następuje zgodnie z zasadą opisaną w 2.2. Akcje opcjonalne - 2.2.1. Naukowcy. Czy więc odesłanie naukowca należy traktować jako "wymuszoną" akcję opcjonalną, którą wg 2.2. można wykonać tylko jednokrotnie podczas tury? Czy może jest to akcja nadzwyczajna, niezależna od akcji opcjonalnej choć realizowana w podobny sposób?
2. 2.2.3 Zagrywanie kart i realizacji celów NZ.
Jest np. czwarta runda, na ręce gracza jest karta NZ dająca dochód pod warunkiem wybudowania elektrowni słonecznej. Tym czasem elektrownię gracz postawił kilka rund wcześniej. Czy to wystarczający warunek do odpalenia karty w późniejszych rundach?
1. Uruchomienie projektu lub budowa elektrowni, jeśli na tym polu stał mój naukowiec. Instrukcja mówki tak:
- w przypadku uruchomienia projektu: Jeśli w projekcie uczestniczyli twoi naukowcy, możesz ich tam pozostawić po jego uruchomieniu
- w przypadku budowy elektrowni: Odeślij naukowca z tego projektu (patrz 2.2. Akcje opcjonalne oraz 2.2.1. Naukowcy).
Zgodnie z powyższym, w pierwszym przypadku mam możliwość alternatywnie, pozostawienia lub odesłania naukowca, w drugim tylko odesłania. Odsyłanie następuje zgodnie z zasadą opisaną w 2.2. Akcje opcjonalne - 2.2.1. Naukowcy. Czy więc odesłanie naukowca należy traktować jako "wymuszoną" akcję opcjonalną, którą wg 2.2. można wykonać tylko jednokrotnie podczas tury? Czy może jest to akcja nadzwyczajna, niezależna od akcji opcjonalnej choć realizowana w podobny sposób?
2. 2.2.3 Zagrywanie kart i realizacji celów NZ.
Jest np. czwarta runda, na ręce gracza jest karta NZ dająca dochód pod warunkiem wybudowania elektrowni słonecznej. Tym czasem elektrownię gracz postawił kilka rund wcześniej. Czy to wystarczający warunek do odpalenia karty w późniejszych rundach?
Re: CO2
Przy uruchamianiu projektu i budowie elektrowni, gdy na takim projekcie stoi Twój naukowiec, zużywasz akcję na jego ruch. Nie jest to darmowa akcja ruchu.(...)Czy więc odesłanie naukowca należy traktować jako "wymuszoną" akcję opcjonalną, którą wg 2.2. można wykonać tylko jednokrotnie podczas tury? Czy może jest to akcja nadzwyczajna, niezależna od akcji opcjonalnej choć realizowana w podobny sposób?
Przy uruchamianiu projektu i budowie elektrowni, gdy na takim projekcie stoi naukowiec innego gracza, płacisz mu 1 monetę a gracz, do którego należy naukowiec musi go usunąć z tego projektu. To jest darmowa akcja ruchu dla tego gracza.
Zwróć uwagę, że tylko w drugim przypadku, gdy gracz do którego należy usunięty z projektu naukowiec umieści tego naukowca w swoich zasobach ogólnych, otrzymuje od razu 1 punkt doświadczenia w dziedzinie odpowiadającej rodzajowi projektu.
Chyba pomieszałeś karty NZ z kartami lobbowania.Jest np. czwarta runda, na ręce gracza jest karta NZ dająca dochód pod warunkiem wybudowania elektrowni słonecznej. Tym czasem elektrownię gracz postawił kilka rund wcześniej. Czy to wystarczający warunek do odpalenia karty w późniejszych rundach?
Gdy masz wybudowane wszystkie rodzaje elektrowni widniejące na wybranej karcie NZ, możesz użyć akcji "Realizacja celów NZ", płacąc jeden zasób technologiczny. Od razu otrzymujesz wskazaną na karcie liczbę punktów,a kartę zachowujesz do końcowego podliczania punktów.
A sytuacja, którą opisałeś dotyczy karty lobbowania. I w tym przypadku jej działanie to dodatek do wskazanej akcji. Czyli w momencie wykonania akcji budowy elektrowni słonecznej, wykonujesz drugą akcję zagrania tej karty lobbowania i otrzymujesz wskazany bonus.
Re: CO2
Dziękuję, teraz wszystko jasne! Zagrałem kilka razy. Gra jest niesamowita (a mówi to inżynier-ekolog silniczek fajnie się zazębia i oddaje wszelkie niuanse współczesnej energetyki alternatywnej, pozwoleń na emisję, rozwoju itd. Wprawdzie rodzi się "CO2: Second Chance" ale po tak przyjemnej rozgrywce nie mam parcia na nowość (nietanią zresztą)
Re: CO2
Wydaje mi się że punkt 4 z rodzialu przepływ PNE odpowiada na pytanie:
"Rynek przekazuje PNE władzom regionu gdy:
a) zamieniasz elektrownie konwencjonalną na nową, ekologiczną
b) przesuwasz swój dysk na skali doświadczenia na pole dające wskazanemu regionowi premię w postaci PNE."