Badacze Głębin/AquaSphere wariant solo
: 04 maja 2015, 08:29
autor: Pan_K
Pełna wersja tłmaczenia ze wszystkimi zmianami tu: https://boardgamegeek.com/article/19472064#19472064
Cześć,
właśnie przełożyłem na własny użytek (zatem bez ambicji literackich) wariant solo do Badaczy Głębin (na podstawie wersji z BGG):
https://boardgamegeek.com/thread/1335558/solo-variant
Sęk w tym, że nie mam polskiego wydania gry i nie dysponuję polską nomenklaturą. Czy ktoś mógłby rzucić okiem i dokonać korekty polskich odpowiedników. Starałem się moje decyzje translatorskie brać w nawiasy kwadratowe (ale bodaj nie jest to do końca konsekwentne). Wszelkie uwagi do samego tłumaczenia również mile widziane.
Wariant Solo do Badaczy Głębin
Jest to wariant pobij-swój-najlepszy wynik w grze przeciwko rywalowi, który rozmieszcza [Roboty] i [Łodzie Podwodne], oraz zbiera zasoby z planszy, jak robiłby to gracz. Programuje i używa [Centrali], tak że, jak w normalnej grze, możesz planować jego prawdopodobne posunięcia. Pomimo rozwlekłości niniejszych zasad, gra się zasadniczo bardzo szybko i intuicyjnie.
Przygotowanie:
Potrzebujesz kości K6 i K10 (albo użyj po prostu aplikacji do rzucania kośćmi). Twoim rywalem jest Nadrobot. Nie zbiera on punktów, nie używa [Laboratorium], ani nie przetrzymuje jakichkolwiek zasobów. Wybierz dla niego kolor. Używa on swojego [Inżyniera], [Naukowca] i Robotów. Będzie używał planszetki gracza jedynie do zaznaczania [ścieżki] swoich zaprogramowanych Robotów. Same [Roboty] i [Łodzie Podwodne] możesz umieścić obok planszetki: nie trzeba rozkładać ich, jak w normalnej grze.
Po wybraniu i przygotowaniu swojego Laboratorium/Sektora, wybierz losowo Sektor startowy dla Nadrobota i rozmieść normalnie jego części, Kryształ, Znaczniki Czasu, włączając w to Robota, którego ma on umieścić na jego [Symbolu Programu] (zgodnie z białym [Polem Akcji] jego Sektora).
Rzuć kością K6 dwa razy, aby wybrać 2 różne [Moduły Kontroli]: umieść jednego z robotów Nadrobota na każdym z nich.
Rozgrywka: Wykonujesz swoją [turę] jak zwykle.
W trakcie tury Nadrobota:
* Jeśli posiada 2 zaprogramowane Roboty na planszetce, wykona akcję. Rzuć kością, aby rozstrzygnąć, który Robot/która akcja zostanie użyty/wykonana.
* Jeśli nie ma żadnych zaprogramowanych Robotów na planszetce, zaprogramuje robota.
* Jeśli ma 1 zaprogramowanego Robota na planszetce, rzuć kością K6: Przy wyniku 1-3, wykona akcję; przy wyniku 4-6, zaprogramuje drugiego Robota.
Kiedy Nadrobot programuje Robota:
Rzuć kością, aby wybrać, na które z dwu [Pól Programowania] wejdzie jego Inżynier. Umieść jednego z jego Robotów na odpowiednim symbol programu na planszetce gracza. Jeśli znajduje się w najwyższym [Polu Programowania], wykona akcję zamiast programowania, albo spasuje, jeśli nie ma już akcji.
Kiedy Nadrobot wykonuje akcję: Rzuć kością K10. Nadrobot poruszy (albo nie) swojego Naukowca następująco:
1-3: Pozostaje w obecnym sektorze
4-5: Porusza się do sektora po lewej
6-7: Porusza się do sektora po prawej
8: Porusza się 2 sektory w lewo
9: Porusza się 2 sektory w prawo
10: Porusza się do sektora naprzeciwko
Następnie umieść zaprogramowanego Robota w [Module Kontrolnym] tego sektora, co może [wypchnąć] stojącego tam Robota (włączając w to jego własnego Robota) do [Stacji Załadunkowej]. Stosuje się zwykłe zasady [Stacji Załadunkowej]. Następnie wykonaj odpowiednią akcję w tym sektorze:
Weź Znaczniki Czasu: Odrzuć wszystkie Znaczniki.
Weź Kryształy: Odrzuć wszystkie Kryształy.
Złap Ośmiornice: Odrzuć wszystkie Ośmiornice.
Umieść Łódź Podwodną: Umieść jedną z jego Łodzi Podwodnych
Weź [Kartę Badawczą]: Odrzuć wierzchnią [Kartę Badawczą]
Zaprogramuj Robota: Umieść jednego z jego Robotów na odpowiednim [symbolu pragramu] na planszetce.
Rozbuduj Laboratorium:Odrzuć wierzchni [Moduł Rozbudowy Laboratorium], a następnie umieść jednego lub dwa z jego Robotów w odpowiednich Sektorach, jeśli się da (jeśli dany Sektor nie jest już przez niego kontrolowany).
Zamiast rzucać kością K10, znajdź najbliższy Naukowcowi Nadrobota (rozpoczynając od jego aktualnego sektora) Moduł Rozbudowy Laboraorium oznaczony literą, której TY nie posiadasz. Rzuć kością w celu rozstrzygnięcia ewentualnego remisu. Umieść jego Robota i Naukowca w tym sektorze, następnie odrzuć Moduł Rozbudowy Laboratorium. Jeśli się da, umieść jednego lub dwa Roboty Nadrobota w odpowiednim Sektorze/odpowiednich Sektorach (jeśli nie kontroluje on już danego Sektora).
Jeśli nie da się wykonać akcji Nadrobota w wybranym sektorze – np. nie ma znaczników czasu, kiedy powinien on Wziąć Znacznik Czasu – wtedy będzie on próbował wykonać akcję w Sektorze, w którym wypchnąłby twojego Robota z [Modułu Kontrolnego]. Jego pierwszym wyborem będzie Sektor, w którym aktualnie znajduje się jego Naukowiec, następnie Sektor obok, potem kolejny itd. (Rzuć kością, aby wybrać spomiędzy dwu, jeśli zachodzi taka konieczność). Jeśli żaden z kontrolowanych przez ciebie sektorów nie pozwoli na wykonanie akcji, podejmie on ją w jednym z kontrolowanych przez siebie Sektorów, rozpoczynając od tego, w którym znajduje się jego Naukowiec itd.
[Uwagi na podstawie dyskusji pod wariantem:
- ustawienie początkowe jak dla dwu graczy (z neutralnymi Łodziami Podwodnymi);
- w przypadku, gdy Nadrobot nie może wykonać akcji we wskazanym Sektorze i wykonuje ją w innym, jego Naukowiec przemieszcza się do Sektora, w którym wykonywana jest akcja;]
właśnie przełożyłem na własny użytek (zatem bez ambicji literackich) wariant solo do Badaczy Głębin (na podstawie wersji z BGG):
https://boardgamegeek.com/thread/1335558/solo-variant
Sęk w tym, że nie mam polskiego wydania gry i nie dysponuję polską nomenklaturą. Czy ktoś mógłby rzucić okiem i dokonać korekty polskich odpowiedników. Starałem się moje decyzje translatorskie brać w nawiasy kwadratowe (ale bodaj nie jest to do końca konsekwentne). Wszelkie uwagi do samego tłumaczenia również mile widziane.
Spoiler:
Jest to wariant pobij-swój-najlepszy wynik w grze przeciwko rywalowi, który rozmieszcza [Roboty] i [Łodzie Podwodne], oraz zbiera zasoby z planszy, jak robiłby to gracz. Programuje i używa [Centrali], tak że, jak w normalnej grze, możesz planować jego prawdopodobne posunięcia. Pomimo rozwlekłości niniejszych zasad, gra się zasadniczo bardzo szybko i intuicyjnie.
Przygotowanie:
Potrzebujesz kości K6 i K10 (albo użyj po prostu aplikacji do rzucania kośćmi). Twoim rywalem jest Nadrobot. Nie zbiera on punktów, nie używa [Laboratorium], ani nie przetrzymuje jakichkolwiek zasobów. Wybierz dla niego kolor. Używa on swojego [Inżyniera], [Naukowca] i Robotów. Będzie używał planszetki gracza jedynie do zaznaczania [ścieżki] swoich zaprogramowanych Robotów. Same [Roboty] i [Łodzie Podwodne] możesz umieścić obok planszetki: nie trzeba rozkładać ich, jak w normalnej grze.
Po wybraniu i przygotowaniu swojego Laboratorium/Sektora, wybierz losowo Sektor startowy dla Nadrobota i rozmieść normalnie jego części, Kryształ, Znaczniki Czasu, włączając w to Robota, którego ma on umieścić na jego [Symbolu Programu] (zgodnie z białym [Polem Akcji] jego Sektora).
Rzuć kością K6 dwa razy, aby wybrać 2 różne [Moduły Kontroli]: umieść jednego z robotów Nadrobota na każdym z nich.
Rozgrywka: Wykonujesz swoją [turę] jak zwykle.
W trakcie tury Nadrobota:
* Jeśli posiada 2 zaprogramowane Roboty na planszetce, wykona akcję. Rzuć kością, aby rozstrzygnąć, który Robot/która akcja zostanie użyty/wykonana.
* Jeśli nie ma żadnych zaprogramowanych Robotów na planszetce, zaprogramuje robota.
* Jeśli ma 1 zaprogramowanego Robota na planszetce, rzuć kością K6: Przy wyniku 1-3, wykona akcję; przy wyniku 4-6, zaprogramuje drugiego Robota.
Kiedy Nadrobot programuje Robota:
Rzuć kością, aby wybrać, na które z dwu [Pól Programowania] wejdzie jego Inżynier. Umieść jednego z jego Robotów na odpowiednim symbol programu na planszetce gracza. Jeśli znajduje się w najwyższym [Polu Programowania], wykona akcję zamiast programowania, albo spasuje, jeśli nie ma już akcji.
Kiedy Nadrobot wykonuje akcję: Rzuć kością K10. Nadrobot poruszy (albo nie) swojego Naukowca następująco:
1-3: Pozostaje w obecnym sektorze
4-5: Porusza się do sektora po lewej
6-7: Porusza się do sektora po prawej
8: Porusza się 2 sektory w lewo
9: Porusza się 2 sektory w prawo
10: Porusza się do sektora naprzeciwko
Następnie umieść zaprogramowanego Robota w [Module Kontrolnym] tego sektora, co może [wypchnąć] stojącego tam Robota (włączając w to jego własnego Robota) do [Stacji Załadunkowej]. Stosuje się zwykłe zasady [Stacji Załadunkowej]. Następnie wykonaj odpowiednią akcję w tym sektorze:
Weź Znaczniki Czasu: Odrzuć wszystkie Znaczniki.
Weź Kryształy: Odrzuć wszystkie Kryształy.
Złap Ośmiornice: Odrzuć wszystkie Ośmiornice.
Umieść Łódź Podwodną: Umieść jedną z jego Łodzi Podwodnych
Weź [Kartę Badawczą]: Odrzuć wierzchnią [Kartę Badawczą]
Zaprogramuj Robota: Umieść jednego z jego Robotów na odpowiednim [symbolu pragramu] na planszetce.
Rozbuduj Laboratorium:
Zamiast rzucać kością K10, znajdź najbliższy Naukowcowi Nadrobota (rozpoczynając od jego aktualnego sektora) Moduł Rozbudowy Laboraorium oznaczony literą, której TY nie posiadasz. Rzuć kością w celu rozstrzygnięcia ewentualnego remisu. Umieść jego Robota i Naukowca w tym sektorze, następnie odrzuć Moduł Rozbudowy Laboratorium. Jeśli się da, umieść jednego lub dwa Roboty Nadrobota w odpowiednim Sektorze/odpowiednich Sektorach (jeśli nie kontroluje on już danego Sektora).
Jeśli nie da się wykonać akcji Nadrobota w wybranym sektorze – np. nie ma znaczników czasu, kiedy powinien on Wziąć Znacznik Czasu – wtedy będzie on próbował wykonać akcję w Sektorze, w którym wypchnąłby twojego Robota z [Modułu Kontrolnego]. Jego pierwszym wyborem będzie Sektor, w którym aktualnie znajduje się jego Naukowiec, następnie Sektor obok, potem kolejny itd. (Rzuć kością, aby wybrać spomiędzy dwu, jeśli zachodzi taka konieczność). Jeśli żaden z kontrolowanych przez ciebie sektorów nie pozwoli na wykonanie akcji, podejmie on ją w jednym z kontrolowanych przez siebie Sektorów, rozpoczynając od tego, w którym znajduje się jego Naukowiec itd.
[Uwagi na podstawie dyskusji pod wariantem:
- ustawienie początkowe jak dla dwu graczy (z neutralnymi Łodziami Podwodnymi);
- w przypadku, gdy Nadrobot nie może wykonać akcji we wskazanym Sektorze i wykonuje ją w innym, jego Naukowiec przemieszcza się do Sektora, w którym wykonywana jest akcja;]