Modyfikacje gier a kwestie prawne

Nasze home-rules do różnych gier, a także PRZETESTOWANE i ciekawe home-rules znalezione w sieci.
Ridley
Posty: 1
Rejestracja: 13 lis 2013, 03:20

Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: Ridley »

Dzień dobry,
chciałbym przeprowadzić gruntowną modernizację gry planszowej a konkretniej umieścić jedną z gier planszowych w innych uniwersum tematycznym. Czyli nowe grafiki i teksty na kartach które następnie wydrukuję. Czy miałbym z tego tytułu jakieś nieprzyjemności jeśli chciałbym opublikować moją pracą w internecie na forum dla graczy takim jak to czy BGG.


Pozdrawiam Sebastian
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: rastula »

Raczej nie. Mechanik gry nie podlega ochronie prawnej. Natomiast w dobrym tonie nawet jeśli projekt jest niekomercyjny warto zwrócić się do autora zasad. Po ilisci rethemow roznych gier na bgg można wnioskować że zgadzają się na takie fanowskie wersje print and play.
Fegat
Posty: 837
Rejestracja: 23 lut 2015, 08:22
Lokalizacja: Zabrze
Been thanked: 1 time

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: Fegat »

Jestem w temacie tak więc odpowiem. Mechanika gry jest objęta ochroną prawną i mimo tego, że w 99% przypadków nie ma na mechaniki żadnych patentów, to są i tak z automatu chronione prawem autorskim.

Bardzo upraszczając, wypuszczasz grę, która korzysta z mojej mechaniki, zmieniasz tylko całą "otoczkę". Drukujesz projekt, sprzedajesz, a ja Cię pozywam do sądu i z łatwością wygrywam sprawę.

Możliwe rozwiązania rozprawy są trzy:
-dostanę większość jak nie cały dochód ze sprzedaży gry
-zrzekasz się praw autorskich i dopisujesz mnie jako współautora - kiedy się "dogadamy" (oczywiście % zysków znowu kasuję ja)
-musisz wycofać ze sprzedaży wyprodukowaną już grę i zapłacić karę

Szanse na Twoje zwycięstwo, kiedy wrednie skopiowałeś mój utwór (mechanikę) masz raczej niewielkie, coś na podobieństwo trafienia "piątki" w lotto.
www.przystole.org <<=== Ameri, ameri i więcej ameri! :D
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4493
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1451 times
Been thanked: 1104 times

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: garg »

Fegat pisze:Jestem w temacie tak więc odpowiem. Mechanika gry jest objęta ochroną prawną i mimo tego, że w 99% przypadków nie ma na mechaniki żadnych patentów, to są i tak z automatu chronione prawem autorskim.

Bardzo upraszczając, wypuszczasz grę, która korzysta z mojej mechaniki, zmieniasz tylko całą "otoczkę". Drukujesz projekt, sprzedajesz, a ja Cię pozywam do sądu i z łatwością wygrywam sprawę.
To dlaczego Hasbro jak wydawca Monopolu nie zniszczyło jeszcze producenta Eurobiznesu? (który wydawany jest już od lat osiemdziesiątych)
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 417 times
Kontakt:

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: kwiatosz »

Fegat - jakiś przykład na potwierdzenie tego? Magic w sądzie się broni ale tylko w sytuacji takiego samego rozplanowania informacji na kartach połączonego z takim samym zastosowaniem kart. Ale już na przykład deckbuildingów jest od groma, każdy jeden legalny.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9480
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: MichalStajszczak »

Fegat pisze:Mechanika gry jest objęta ochroną prawną i mimo tego, że w 99% przypadków nie ma na mechaniki żadnych patentów, to są i tak z automatu chronione prawem autorskim.
Mechanika to w istocie zbiór relacji matematycznych i podobnie jak wzory matematyczne nie jest objęta ochroną z tytułu prawa autorskiego. Prawem autorskim może być natomiast objęta treść przepisów (o ile została "żywcem" przepisana) i konkretna postać graficzna
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2623
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 142 times

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: sqb1978 »

Fegat pisze:Jestem w temacie tak więc odpowiem. Mechanika gry jest objęta ochroną prawną...
Mylisz się.

Każdy pomysł na mechanikę gry lub nowy sposób prowadzenia rozgrywki, z chwilą jego upublicznienia, wchodzi w zasób tzw. domeny publicznej, co oznacza, że każdy może z niego korzystać. Z punktu widzenia prawa autorskiego każdy może produkować i komercyjnie eksploatować grę opartą na takich samych zasadach jak gra już istniejąca. Aby zasady zostały objęte ochroną prawną należy je opatentować. Niestety nie w Polsce, ponieważ nasze prawo patentowe wyłącza ochronę gier jako wynalazków.

Poza tym prawo autorskie chroni utwory. A utworem nie są np:
- odkrycia naukowe
- idee
- procedury (technologiczne, biurowe, z zakresu administracji państwowej);
- metody i zasady działania
- koncepcje matematyczne.

Podsumowując ochronie prawnej podlegają np. ilustracje z gry, plansze, treść kart, instrukcja, ale same zasady gry już nie.

Tu jeszcze casus wspomnianego Monopoly vs Eurobiznes: http://www.gf24.pl/3966/gwm-wygrao-dla- ... ukcji-gier
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9480
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: MichalStajszczak »

sqb1978 pisze:Tu jeszcze casus wspomnianego Monopoly vs Eurobiznes: http://www.gf24.pl/3966/gwm-wygrao-dla- ... ukcji-gier
To akurat z Eurobusinessem nic wspólnego nie miało. Sprawa dotyczyła serii gier (chyba łącznie 7), produkowanych dla Interkobo w Chinach. Była wśród nich gra World Business, która od Monopoly różniła się w znacznie większym stopniu niż Eurobusiness. Ale była też np. gra Okręty (w wersji Hasbro - Bitwa Morska), która nie ma konkretnego autora i w wersji "na kartce" znana była w Polsce juz od kilkudziesięciu lat (chyba nawet przed wojną).
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2623
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 142 times

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: sqb1978 »

Racja, niepotrzebnie podałem tytuł Eurobiznes, bo chodziło mi o spór o mechanikę. Ale ta gra jak dla mnie to klon Monopoly.

Obrazek
Fegat
Posty: 837
Rejestracja: 23 lut 2015, 08:22
Lokalizacja: Zabrze
Been thanked: 1 time

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: Fegat »

Czytając uzasadnienie sądu szczena mi opadła. Byłem w 2 kancelariach odnośnie prawa autorskiego i w obu jednoznacznie stwierdzili to co napisałem. Co prawda konsultacje nie dotyczyły samej mechaniki ale całego utworu, jednak nawet przy najmniejszym podobieństwie jest opłacalne podawanie do sądu podmiotu, który wykorzystał nasze treści/pomysł.
www.przystole.org <<=== Ameri, ameri i więcej ameri! :D
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9480
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: MichalStajszczak »

Fegat pisze:nawet przy najmniejszym podobieństwie jest opłacalne podawanie do sądu podmiotu, który wykorzystał nasze treści/pomysł
Oczywiście opłacalne dla kancelarii, która zarobi niezależnie od tego, jaki będzie wynik postępowania sądowego i dlatego taką informację otrzymałeś :wink:
Kajmak
Posty: 48
Rejestracja: 10 mar 2015, 23:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: Kajmak »

Wiem, że stary temat, ale myślę, że dość ważny. Zaintrygowało mnie, to co na GF (http://www.gamesfanatic.pl/2016/02/27/s ... sciotrupy/) napisali w recenzji Statki, łupy, kościotrupy. Mianowicie, że Trzewiczek musiał uzyskać licencję na zastosowaną w tej grze mechanikę. Myślę, że to rzuca trochę światłą na tę sprawę. A zatem jak to jest w końcu?
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: Rocy7 »

Kajmak pisze:Wiem, że stary temat, ale myślę, że dość ważny. Zaintrygowało mnie, to co na GF (http://www.gamesfanatic.pl/2016/02/27/s ... sciotrupy/) napisali w recenzji Statki, łupy, kościotrupy. Mianowicie, że Trzewiczek musiał uzyskać licencję na zastosowaną w tej grze mechanikę. Myślę, że to rzuca trochę światłą na tę sprawę. A zatem jak to jest w końcu?
Akurat Statki, łupy, kościotrupy to po prostu polska wersja gry https://boardgamegeek.com/boardgame/176 ... -grab-loot obie gry używają nie tylko identycznej mechaniki, ale też identycznych grafik i innych elementów.
Spoiler:
MichalStajszczak pisze:Oczywiście opłacalne dla kancelarii, która zarobi niezależnie od tego, jaki będzie wynik postępowania sądowego i dlatego taką informację otrzymałeś :wink:
też tak sądzę ;)

Polece ten artykuł

http://www.eporady24.pl/gry_a_prawo_aut ... 7,685.html
KonradT
Posty: 621
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 121 times
Been thanked: 37 times

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: KonradT »

Rocy7 pisze:
Kajmak pisze:Wiem, że stary temat, ale myślę, że dość ważny. Zaintrygowało mnie, to co na GF (http://www.gamesfanatic.pl/2016/02/27/s ... sciotrupy/) napisali w recenzji Statki, łupy, kościotrupy. Mianowicie, że Trzewiczek musiał uzyskać licencję na zastosowaną w tej grze mechanikę. Myślę, że to rzuca trochę światłą na tę sprawę. A zatem jak to jest w końcu?
Akurat Statki, łupy, kościotrupy to po prostu polska wersja gry https://boardgamegeek.com/boardgame/176 ... -grab-loot obie gry używają nie tylko identycznej mechaniki, ale też identycznych grafik i innych elementów.
Przeczytaj jeszcze raz artykuł. To nie chodzi o polską edycję gry tylko, że część zasad jest oparta na licencji.
That game is Rattle, Battle, Grab the Loot from designer Ignacy Trzewiczek and publisher Portal Games, and I contacted Trzewiczek to learn more about this odd coincidence. "Portal Games bought the license from IGAMES for using this [3D Dice Battle] system in our games in late 2014," he says. "The names of the designers and the logo of the system will be in the rulebook (according to the contract)."

As for the games themselves, Trzewiczek says, "In both games (7 Seas and Rattle, Battle) this system is used and players will toss dice in the box and resolve battles. The rest of the mechanisms in both games are different. 7 Seas is a role selection game about collecting sets of goods and selling them in various ports to earn money; Rattle, Battle is a game where players exchange goods in port to buy upgrades for their fleet and with better fleet sink more merchants (VP)."
Źródło: https://boardgamegeek.com/blogpost/4149 ... and-portal
Awatar użytkownika
bukimi
Posty: 925
Rejestracja: 08 mar 2013, 10:02
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: bukimi »

To jest ciekawe podejście do tematu. Teraz każdy kto będzie chciał tworzyć grę opartą na rzucaniu kości w pudełku i rozpatrywaniu ich układu będzie musiał kupić licencję? Nawet jeśli cała otoczka jest zupełnie inna?
Czym to różni się od mechaniki "rzuć kostką i przesuń pionek" albo "postaw kartę z ręki opłacając jej koszt"? Chyba nie ma wyraźniej linii między unikalną mechaniką, a po prostu zwykłą częścią gry?
Moja kolekcja na BGG (stan posiadania, na sprzedaż, oceny i komentarze): >KLIK<
Polecam transakcje z: Karioka, Voronwe, Deninis, Razul, Chaaber, cyberowca, tiamat997, syfon, joanna_kozlowska6, ArniK, GaGacek
Moje gry solo na Excela (w kodzie VBA): >KLIK<
KonradT
Posty: 621
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 121 times
Been thanked: 37 times

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: KonradT »

bukimi pisze:To jest ciekawe podejście do tematu. Teraz każdy kto będzie chciał tworzyć grę opartą na rzucaniu kości w pudełku i rozpatrywaniu ich układu będzie musiał kupić licencję? Nawet jeśli cała otoczka jest zupełnie inna?
Z tego co się orientuję to Portal nie musiał tego robić. To był tylko ukłon w stronę autorów 3D Dice Battle system ponieważ, nie został on nigdzie opatentowany (mogę się mylić). Więcej informacji na temat korzystania z licencji na zbiór zasad można znaleźć w wątkach na temat D&D, d20, Open Gaming Licence i systemów autorskich albo w Portalu.
bukimi pisze:Czym to różni się od mechaniki "rzuć kostką i przesuń pionek" albo "postaw kartę z ręki opłacając jej koszt"? Chyba nie ma wyraźniej linii między unikalną mechaniką, a po prostu zwykłą częścią gry?
Tym to się różni, że nie ma wcześniejszego przypadku użycia mechaniki z 3D Dice Battle system w przeciwieństwie do "rzuć kostką i przesuń pionek" albo "postaw kartę z ręki opłacając jej koszt". Chociaż rozpatrywanie wyniku rzutu kośćmi na podstawie ich układu było w np. Klasówce. Tam rzucało się trzema kośćmi i tworzyło się numer pytania na podstawie odległości wyrzuconych kości od gracza (najbliższa kość wyznaczała liczbę setek, środkowa - dziesiątek, najdalsza - jednostek).
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: misioooo »

Ja powiem tak - jak tłumaczyłem jakieś instrukcje czy nawet inne "pomoce" to autora GRY zawsze pytałem o zgodę i ewentualne udostępnienie mi plików edytowalnych zamiast PDFów ;P Jak na razie zawsze dostawałem zgodę albo wogóle nie dostawałem odpowiedzi (czyli nikt nie powiedział "nie możesz" :) Często też dostawałem niezbędne pliki w wersjach edytowalnych - co znacznie ułatwia mi tłumaczenie...
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
bukimi
Posty: 925
Rejestracja: 08 mar 2013, 10:02
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: bukimi »

Tak z ciekawości zapytam - w jakiej postaci dostawałeś edytowalne wersje instrukcji?
Ostatnio tłumaczyłem instrukcję (i samą grę też) Inhabit the Earth za zgodą autora, korzystając z oryginalnej instrukcji w pdf. Zależało mi na zachowaniu oryginalnego układu oraz ilustracji. Ostatecznie skorzystałem z opcji własnoręcznego przerobienia pdf na plik MS Word i późniejszego ręcznego dopasowywania niektórych elementów (o dziwo układ tekstu zachował się praktycznie idealnie, za to poprawek wymagała większość ilustracji).

Autor zapytany o "edytowalną" wersję powiedział "OK, tylko nie wiem co to jest edytowalna wersja". W sumie nie do końca wiedziałem o co dokładnie go poprosić, tylko lekko zdziwiony faktem, że twórca gry nie jest zaangażowany w kwestie techniczne związane z powstawaniem instrukcji. Są ponoć programy do profesjonalnego edytowania pdf, ale nie chciałem szukać żadnego na chybił-trafił, a te z dobrymi opiniami najczęściej były płatne i zdecydowanie poza moimi możliwościami.
Moja kolekcja na BGG (stan posiadania, na sprzedaż, oceny i komentarze): >KLIK<
Polecam transakcje z: Karioka, Voronwe, Deninis, Razul, Chaaber, cyberowca, tiamat997, syfon, joanna_kozlowska6, ArniK, GaGacek
Moje gry solo na Excela (w kodzie VBA): >KLIK<
KonradT
Posty: 621
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 121 times
Been thanked: 37 times

Re: Modyfikacje gier a kwestie prawne

Post autor: KonradT »

Czasem jak muszę zrobić jakieś poprawki w pdfie to odpalam Inkscape. Każdy dobry program do grafiki wektorowej powinien przyjąć pdf jako plik źródłowy.
ODPOWIEDZ