Studium w Szmaragdzie 2 ed
- Wothan
- Posty: 525
- Rejestracja: 02 lis 2009, 10:11
- Lokalizacja: Mazury
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 16 times
Studium w Szmaragdzie 2 ed
Ostrząc zęby na premierę "Studium w Szmaragdzie" wgryzam się w instrukcję Jednej z akcji nie za bardzo rozumiem, tzn. rozumiem, ale przykład podany w instrukcji sprawił, że skołowaciałem. Chodzi o akcję "Przesunięcie znaczników". Rozumiem, że można zagrać karty podnoszące wartość na torze znaczników w dowolnej kombinacji, nawet czerwone z zielonymi. Następnie wszyscy gracze zyskują punkty równe różnicy poziomów obu torów, ok. Natomiast dalej jest napisane, że punkty można też stracić. Wiem, że nastąpi to podczas zakończenia gry. Ale z przykładu wynika, że gracze mogą też stracić punkty w czasie gry, ale jak? Skoro odejmujemy niższą wartość poziomu od wyższej to zawsze będzie to wartość dodatnia. Może ktoś mnie oświecić?
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Studium w Szmaragdzie
To jest wytłumaczone w instrukcji - utrata punktów nastąpi, jeśli niższy znacznik "nadgoni" wyższy. Wtedy różnica między nimi się zmniejszy (nawet do 0, jeśli się zrównają), co spowoduje odpowiedni spadek wartości punktów zwycięstwa u wszystkich graczy.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- Wothan
- Posty: 525
- Rejestracja: 02 lis 2009, 10:11
- Lokalizacja: Mazury
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 16 times
Re: Studium w Szmaragdzie
nie rozumiemozy pisze:To jest wytłumaczone w instrukcji - utrata punktów nastąpi, jeśli niższy znacznik "nadgoni" wyższy. Wtedy różnica między nimi się zmniejszy (nawet do 0, jeśli się zrównają), co spowoduje odpowiedni spadek wartości punktów zwycięstwa u wszystkich graczy.
Re: Studium w Szmaragdzie
Ja również mam wątpliwości jeśli chodzi o Przesunięcie znaczników, bo instrukcja znaleziona na znadplanszy w tym aspekcie zawodzi, o ile minusowe punkty chyba zrozumiałem, czyli ujemnych dostajemy tyle ile ruszył się pól znacznik, który został z tyłu, pod przypuszczalnym warunkiem , że nie wyprzedzi drugiego znacznika.
Dlatego też chcę się upewnić, że w sytuacji gdy znacznik Lojalistów jest na polu 2 a Restauracjonistów na polu 4 i zagrywamy tyle kart, że znacznik Lojalistów ląduję na polu 6 , wszyscy otrzymują 2 punkty, ponieważ znacznik Lojalistów przegonił drugi aż o dwa pola?
Druga sytuacja wątpliwą jest, co się dzieję gdy znacznik Lojalistów ma przewagę 2 pól nad drugim znacznikiem, zagranymi kartami zwiększamy przewagę o 2, wtedy ilość dodatkowych punktów dla wszystkich wynosi 4 ( tyle ile wynosi różnica pomiędzy dwoma znacznikami) czy 2 (tyle ile się zwiększyła się przewaga)?
Dlatego też chcę się upewnić, że w sytuacji gdy znacznik Lojalistów jest na polu 2 a Restauracjonistów na polu 4 i zagrywamy tyle kart, że znacznik Lojalistów ląduję na polu 6 , wszyscy otrzymują 2 punkty, ponieważ znacznik Lojalistów przegonił drugi aż o dwa pola?
Druga sytuacja wątpliwą jest, co się dzieję gdy znacznik Lojalistów ma przewagę 2 pól nad drugim znacznikiem, zagranymi kartami zwiększamy przewagę o 2, wtedy ilość dodatkowych punktów dla wszystkich wynosi 4 ( tyle ile wynosi różnica pomiędzy dwoma znacznikami) czy 2 (tyle ile się zwiększyła się przewaga)?
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Studium w Szmaragdzie
No to przykład ruchu na torach i ich punktowe konsekwencje:
L - 0
R - 0
Nikt nie ma punktów z torów.
L - 2
R - 0
Wszyscy dostają po 2 punkty.
L - 2
R - 1
Wszyscy tracą po 1 punkcie.
L - 2
R - 2
Wszyscy tracą po 1 punkcie.
L - 2
R - 4
Wszyscy dostają po 2 punkty.
Itd.
L - 0
R - 0
Nikt nie ma punktów z torów.
L - 2
R - 0
Wszyscy dostają po 2 punkty.
L - 2
R - 1
Wszyscy tracą po 1 punkcie.
L - 2
R - 2
Wszyscy tracą po 1 punkcie.
L - 2
R - 4
Wszyscy dostają po 2 punkty.
Itd.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- Wothan
- Posty: 525
- Rejestracja: 02 lis 2009, 10:11
- Lokalizacja: Mazury
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 16 times
Re: Studium w Szmaragdzie
A w tym przypadku czemu wszyscy tracą punkt skoro jest remis na torze?ozy pisze:No to przykład ruchu na torach i ich punktowe konsekwencje: (...)
L - 2
R - 2
Wszyscy tracą po 1 punkcie.
(...)
- Valarus
- Posty: 1270
- Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 20 times
Re: Studium w Szmaragdzie
Bo to nie są oddzielnie przykłady, tylko jeden pokazujący kolejne ruchy.Wothan pisze:A w tym przypadku czemu wszyscy tracą punkt skoro jest remis na torze?ozy pisze:No to przykład ruchu na torach i ich punktowe konsekwencje: (...)
L - 2
R - 2
Wszyscy tracą po 1 punkcie.
(...)
Wszyscy dostają tyle punktów, jaka jest różnica między pozycją na torach.
Czyli jeżeli sytuacja zmienia się z 2:1 (wszyscy mają 1 punkt) na 2:2, to wszyscy tracą ten jeden punkt, czyli wychodzą na zero.
- Wothan
- Posty: 525
- Rejestracja: 02 lis 2009, 10:11
- Lokalizacja: Mazury
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 16 times
Re: Studium w Szmaragdzie
Teraz rozumiem, dziekiValarus pisze:Bo to nie są oddzielnie przykłady, tylko jeden pokazujący kolejne ruchy.Wothan pisze:A w tym przypadku czemu wszyscy tracą punkt skoro jest remis na torze?ozy pisze:No to przykład ruchu na torach i ich punktowe konsekwencje: (...)
L - 2
R - 2
Wszyscy tracą po 1 punkcie.
(...)
Wszyscy dostają tyle punktów, jaka jest różnica między pozycją na torach.
Czyli jeżeli sytuacja zmienia się z 2:1 (wszyscy mają 1 punkt) na 2:2, to wszyscy tracą ten jeden punkt, czyli wychodzą na zero.
Re: Studium w Szmaragdzie
A ja nadal mam wątpliwości co do przesunięcia znaczników.
Zatem w pierwszej sytuacji :
Początkowo:
L - 2
R - 0
Po akcji:
L - 4
R - 0
Wszyscy dostają cztery punkty czy dwa ?
A w drugiej sytuacji :
Początkowo:
L - 2
R - 0
Po akcji:
L - 2
R - 3
Wszyscy dostają jeden punkt?
Zatem w pierwszej sytuacji :
Początkowo:
L - 2
R - 0
Po akcji:
L - 4
R - 0
Wszyscy dostają cztery punkty czy dwa ?
A w drugiej sytuacji :
Początkowo:
L - 2
R - 0
Po akcji:
L - 2
R - 3
Wszyscy dostają jeden punkt?
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Studium w Szmaragdzie
Najpierw wszyscy dostali dwa, po akcji robiącej:CezarIXen pisze:A ja nadal mam wątpliwości co do przesunięcia znaczników.
Zatem w pierwszej sytuacji :
Początkowo:
L - 2
R - 0
Po akcji:
L - 4
R - 0
Wszyscy dostają cztery punkty czy dwa ?
L - 2
R - 0
następnie wszyscy dostali kolejne dwa, po akcji robiącej:
L - 4
R - 0
Czyli wszyscy mają już po 4 punkty "z torów".
Najpierw wszyscy dostali dwa, po akcji robiącej:CezarIXen pisze:A w drugiej sytuacji :
Początkowo:
L - 2
R - 0
Po akcji:
L - 2
R - 3
Wszyscy dostają jeden punkt?
L - 2
R - 0
następnie wszyscy stracili po jednym punkcie (czyli zachowali po jednym), po akcji robiącej:
L - 2
R - 3
Czyli wszyscy mają po 1 punkcie "z torów".
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- Wothan
- Posty: 525
- Rejestracja: 02 lis 2009, 10:11
- Lokalizacja: Mazury
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 16 times
Re: Studium w Szmaragdzie
Myślałem, że już załapałem o co chodzi, ale teraz całkiem zgłupiałem W instrukcji jest napisane: "Po przesunięciu znaczników należy odpowiednio dostosować punkty zwycięstwa, aby odpowiadały ich nowej pozycji. WSZYSCY gracze otrzymują liczbę punktów odpowiadającą różnicy pomiędzy pozycją obu znaczników". To ja rozumiem jak na torze jest jeden na 0 a drugi został przesunięty na 2, to gracze dostaną 2 pkt., ale jak znowu zostanie przesunięty drugi znacznik o 2 pola (czyli będzie na 4 polu toru) to teraz różnica pomiędzy pozycją obu znaczników wynosi 4 pola i wszyscy dostają 4 pkt.ozy pisze:Najpierw wszyscy dostali dwa, po akcji robiącej:CezarIXen pisze:A ja nadal mam wątpliwości co do przesunięcia znaczników.
Zatem w pierwszej sytuacji :
Początkowo:
L - 2
R - 0
Po akcji:
L - 4
R - 0
Wszyscy dostają cztery punkty czy dwa ?
L - 2
R - 0
następnie wszyscy dostali kolejne dwa, po akcji robiącej:
L - 4
R - 0
Czyli wszyscy mają już po 4 punkty "z torów".
Najpierw wszyscy dostali dwa, po akcji robiącej:CezarIXen pisze:A w drugiej sytuacji :
Początkowo:
L - 2
R - 0
Po akcji:
L - 2
R - 3
Wszyscy dostają jeden punkt?
L - 2
R - 0
następnie wszyscy stracili po jednym punkcie (czyli zachowali po jednym), po akcji robiącej:
L - 2
R - 3
Czyli wszyscy mają po 1 punkcie "z torów".
Tak samo przykład zawarty w instrukcji jest dla mnie niejasny: jeśli Restauracjoniści mieli na swoim torze znacznik na 3 polu to rozumiem, że wszyscy dostali 3 pkt., ale jeśli później Lojaliści przesuną o 3 pola znacznik do przodu to się zrównają, tym samym różnica między polami wynosi 0 pkt. i nikt nic nie zyskuje. Natomiast w przykładzie jest napisane, że wszyscy tracą 3 pkt. Naprawdę próbuję to objąć umysłem, ale chyba to sami Przedwieczni pisali ten przykład i jestem za mały, żeby to ogarnąć.
- Valarus
- Posty: 1270
- Rejestracja: 27 lut 2013, 23:12
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 20 times
Re: Studium w Szmaragdzie
To nie jest tak, że po każdym przesunięciu gracze dostają dodatkowe punkty. Czyli jeżeli pasek przesunie się na 2:0, to wszyscy dostają, a potem jak skoczy na 4:0 to nagle wszyscy mają jeszcze +4, czyli razem są już na pozycji 6. Jeżeli jest 2:0, to wszyscy mają 2 punkty za różnicę pomiędzy paskami, wiec na punktacji są na polu 2. Jak zrobi się 4:0, to różnica jest 4, więc wszyscy gracze są na polu punktacji 4. Jeżeli potem zrobi się 4:2, to różnica wynosi 2. Jako, że różnica się zmniejszyła, to punkty graczy również muszą się zmniejszyć. Wszyscy spadają na pole 2 w punktacji ogólnej. Jeżeli będzie 4:4, to w ogóle nie ma żadnej różnicy, więc bonus punktowy dla graczy wynosi 0. Spadają oni zatem na ogólnej punktacji na pole 0.
Ogólnie w pierwszej wersji gry było to lepiej rozwiązane (jak z resztą prawie wszystko:P).
Ogólnie w pierwszej wersji gry było to lepiej rozwiązane (jak z resztą prawie wszystko:P).
- Wothan
- Posty: 525
- Rejestracja: 02 lis 2009, 10:11
- Lokalizacja: Mazury
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 16 times
Re: Studium w Szmaragdzie
2 pytanka do akcji zamachu:
- czy wymagane jest posiadanie wpływów w danym mieście tak jak w akcji pobierania karty? W instrukcji jwst napisane, że trzeba mieć przewagę w elementach.
- czy bomba z karty zamachowca też liczy się do sumy bomb?
- czy wymagane jest posiadanie wpływów w danym mieście tak jak w akcji pobierania karty? W instrukcji jwst napisane, że trzeba mieć przewagę w elementach.
- czy bomba z karty zamachowca też liczy się do sumy bomb?
Re: Studium w Szmaragdzie
Tak. Do zamachu musisz posiadać wpływy (przynajmniej jedne) ORAZ więcej agentów+wpływów niż którykolwiek z innych graczy w tym mieście ("broniący" nie muszą mieć wpływów).
Np. Masz w Rzymie 1 wpływy i 3 agentów (w sumie 4).
Gracz nr 2 ma 5 agentów (bez wpływów).
Nie możesz przeprowadzić zamachu.
Co do punktóz z torów L/R. Dla mnie proste tłumaczenie to:
Za każdym razem jak masz zmienić pozycję któregokolwiek znacznika na torach L/R:
1. Odejmij każdemu graczowi obecną różnicę punktów pomiędzy torami.
2. Zaktualizuj pozycje obu znaczników L/R.
3. Dodaj każdemu graczowi aktualną różnicę punktową z torów L/R.
Np. Masz w Rzymie 1 wpływy i 3 agentów (w sumie 4).
Gracz nr 2 ma 5 agentów (bez wpływów).
Nie możesz przeprowadzić zamachu.
Co do punktóz z torów L/R. Dla mnie proste tłumaczenie to:
Za każdym razem jak masz zmienić pozycję któregokolwiek znacznika na torach L/R:
1. Odejmij każdemu graczowi obecną różnicę punktów pomiędzy torami.
2. Zaktualizuj pozycje obu znaczników L/R.
3. Dodaj każdemu graczowi aktualną różnicę punktową z torów L/R.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Studium w Szmaragdzie
1. By wykonać zamach musisz mieć co najmniej 1 agenta i przewagę w elementach. Nie musisz zatem mieć kostek wpływów - przewagę możesz zrobić samymi agentami.Wothan pisze:2 pytanka do akcji zamachu:
- czy wymagane jest posiadanie wpływów w danym mieście tak jak w akcji pobierania karty? W instrukcji jwst napisane, że trzeba mieć przewagę w elementach.
- czy bomba z karty zamachowca też liczy się do sumy bomb?
2. Nie. Karty działają jednoznaczeniowo. Jeśli używasz jej jako zamach, to nie jest bombą.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Re: Studium w Szmaragdzie
Oj, mea culpa... Wpływy są chyba potrzebne przy kupnie kart? (+przewaga elementów oczywiście)? Pomyliłem akcje ;Pozy pisze:1. By wykonać zamach musisz mieć co najmniej 1 agenta i przewagę w elementach. Nie musisz zatem mieć kostek wpływów - przewagę możesz zrobić samymi agentami.Wothan pisze:2 pytanka do akcji zamachu:
- czy wymagane jest posiadanie wpływów w danym mieście tak jak w akcji pobierania karty? W instrukcji jwst napisane, że trzeba mieć przewagę w elementach.
- czy bomba z karty zamachowca też liczy się do sumy bomb?
2. Nie. Karty działają jednoznaczeniowo. Jeśli używasz jej jako zamach, to nie jest bombą.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Studium w Szmaragdzie
Dokładnie tak. Zawsze trzeba mieć przewagę, a do zabójstwa agenta, a zdobycia karty - wpływy.misioooo pisze:Oj, mea culpa... Wpływy są chyba potrzebne przy kupnie kart? (+przewaga elementów oczywiście)? Pomyliłem akcje ;P
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Re: Studium w Szmaragdzie
Jak wprowadzić Zombie do gry? Jest karta zombie, która pozwala zabijać agentów i tworzyć nowe zombie po zabiciu agenta za pomocą innego zombie, ale JAK PIERWSZY ZOMBIE pojawia się na planszy?
Czy zombie można poruszać jak agentów?
Czy zombie można poruszać jak agentów?
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Studium w Szmaragdzie
Pierwsze odpalenie akcji Zombie pozwala wystawić 2 egz. Kolejne pozwala najpierw nakarmić zombie, a potem dostawić kolejne. Itd., aż do 6 egz.
Nie. Tam gdzie postawisz, tam stoi.
Nie. Tam gdzie postawisz, tam stoi.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3237
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 60 times
- Kontakt:
Re: Studium w Szmaragdzie
Czy jeśli pozyskam kartę, która w prawym górnym rogu posiada symbol punktów, to dodaję sobie te punkty i wrzucam ją do talii (na odrzucone), a nie wykładam przy karcie tożsamości, tak? Na koniec gry takie karty wyławiam z talii i te z punktami w nieswoim kolorze odejmuję?
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Studium w Szmaragdzie
Tak, wrzucasz na odrzucone i dodajesz sobie punkty. A na koniec gry przeglądasz talię i odejmujesz sobie nieswoje punkty.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- Veridiana
- Administrator
- Posty: 3237
- Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
- Lokalizacja: Czyżowice
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 60 times
- Kontakt:
Re: Studium w Szmaragdzie
Dzięki. To jeszcze dwa pytania:
1) po co odkładać kartę, którą dokonałam zabójstwa obok swojej karty tożsamości, jeśli ta karta nie przynosi punktów? (chodzi o karty z pustym polem tekstowym i Sherlocka Holmesa)
2) proszę o nakreślenie ogólnego sensu ukrywania swojej tożsamości, bo tego na razie nie czuję
I upewnienie się: po rozdaniu kart na początku gry, żadne nowe karty do gry już nie wejdą i resztę talii można spokojnie odłożyć do pudełka, tak?
1) po co odkładać kartę, którą dokonałam zabójstwa obok swojej karty tożsamości, jeśli ta karta nie przynosi punktów? (chodzi o karty z pustym polem tekstowym i Sherlocka Holmesa)
2) proszę o nakreślenie ogólnego sensu ukrywania swojej tożsamości, bo tego na razie nie czuję
I upewnienie się: po rozdaniu kart na początku gry, żadne nowe karty do gry już nie wejdą i resztę talii można spokojnie odłożyć do pudełka, tak?
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Studium w Szmaragdzie
Ponieważ akcja zabójstwa jest jednorazowa i użyta w ten sposób karta musi opuścić talię. Co więcej, na karcie zabójstwa umieszcza się ofiarę, co pozwala innym śledzić na kogo polujesz - jakich graczy czy Przedwiecznych zabijasz.Veridiana pisze:Dzięki. To jeszcze dwa pytania:
1) po co odkładać kartę, którą dokonałam zabójstwa obok swojej karty tożsamości, jeśli ta karta nie przynosi punktów? (chodzi o karty z pustym polem tekstowym i Sherlocka Holmesa)
Rzecz kluczowa w sumie.Veridiana pisze:2) proszę o nakreślenie ogólnego sensu ukrywania swojej tożsamości, bo tego na razie nie czuję
Załóżmy, że grasz Restauracjonistą i szybko dasz innym pewność, kim grasz. Lojaliści rzucą się na Twoich agentów, by zarobić 3 punkty na każdym, ze zwykłych zabójstw jakie mają w talii startowej. Zanim się rozpędzisz, stracisz wszystkich agentów i gra się zakończy. A to tylko najprostszy przykład.
Tak. Co gwarantuje olbrzymią regrywalność.Veridiana pisze:I upewnienie się: po rozdaniu kart na początku gry, żadne nowe karty do gry już nie wejdą i resztę talii można spokojnie odłożyć do pudełka, tak?
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare