Achaja
: 22 wrz 2015, 16:15
Wrzucamy dla ułatwienia pierwszych rozgrywek.
ACHAJA FAQ - 22.09.2015:
PYTANIE 1. Czy po wyczerpaniu stosu kart intryg tasujemy stos kart odrzuconych i z niego dobieramy karty?
Odp. TAK.
PYTANIE 2. Książę Orion pozwala przesunąć kość z rezerwy czy tylko z obszaru Troy?
Odp. Można przesunąć tylko kość leżącą w obszarze Troy.
PYTANIE 3. Czy przesunięcie żetonu władzy do innej lokacji daje punkt władzy?
Odp. NIE.
PYTANIE 4. Czy usunięcie żetonu władzy z planszy odbiera punkt władzy?
Odp. NIE
PYTANIE 5. Czy rozpatrując efekt przykładowego wydarzenia gdzie każdy z graczy musi zastosować modyfikator -2 do wybranej swojej kości gracz może wybrać przykładowo kość z wynikiem 1? W efekcie nic się nie stanie.
Odp. W przypadku efektów kart wydarzeń gracz zmuszony do zastosowania modyfikatora do swojej kości musi wybrać swoją kość gdzie ten modyfikator będzie w pełni zrealizowany w przypadku braku takiej możliwość wybiera kość gdzie ten modyfikator jest spełniony w największym zakresie. Przykładowo jeśli gracz posiada kości z wynikami 1,2,3,5 a efekt wydarzenia wymaga zastosowania modyfikatora -3 do wybranej swojej kości wtedy musi wybrać kość z wynikiem 5. Jeżeli modyfikator wynosiłby -2 wtedy gracz miałby do wyboru kość z wynikiem 3 albo 5.
PYTANIE 6. Kafelek planszy RADA KRÓLEWSKA: Zapłać 4 sztuki złota i otrzymujesz dwa przerzuty dowolnych kości. Czy pozwala on przerzucić dowolną liczbę kości dwa razy.
Odp. NIE! Używając ten kafelek otrzymujesz dwa przerzuty pojedynczej kości. Symbol kości w grze oznacza zawsze pojedynczą kość a wyjątkiem są oznaczenia limitów kości w lokacji gdzie znajduje się liczba przy tym symbolu. Możesz dzięki wymienionej przez Ciebie lokacji wykonać jeden przerzut dwóch dowolnych kości albo dwa przerzuty tej samej kości.
PYTANIE 7. Czy broniąc się przed intrygą można używać kuzynów ilu się chce. Przykładowo Posiadam trzech kuzynów i postanowiłem zaryzykować zdając się na rzut kością. Niestety kuzyn zginął i nie ochronił mnie. Czy w takim przypadku mogę użyć kolejnego aby spróbować się dalej bronić?
Odp. Tak. Możesz poświęcać ilu chcesz kuzynów aż do skutku.
PYTANIE 8. Wydarzenie - "Przyjęcie na cześć Siriusa" - czy posiadając 19 sztuk złota muszę odrzucić 9 (bo wynika to z reguły opisanej na kracie i mam rozumieć nadmiar jako 9 sztuk złota 10 + 9 = 19) i za to dostaję 1 punkt władzy, czy mogę odrzucić 10 lub nawet 15 sztuk złota i dostać 3 punkty władzy. chodzi mi o to czy nadmiar to musi być różnica mojego złota - 10 sztuk od których działa karta wydarzenia i z tego obliczam dopiero ile dostanę punktów władzy.
Odp. Posiadając 19 sztuk złota musisz odrzucić 9 sztuk i otrzymujesz 1 punkt władzy a pozostałe 10 sztuk złota zachowujesz. Nie możesz decydować o odrzuceniu innej liczby sztuk złota.
PYTANIE 9. Postać - "Virion" - czy pierwsze użycie coś kosztuje i wprowadza jakikolwiek efekt do gry?
Odp. Jak wynika z opisu karty płacisz X złota i modyfikujesz o +/-X jedną dowolną kość. Taki jest efekt. Następnie umieszczasz na karcie Viriona żeton użycia.
PYTANIE 10. Postać - "Nolaan" - na innych kartach jest napisane swoje lub dowolne lub innego gracza. Tutaj tego słowa brakuje i nie wiem czy mogę zamienić 2 "dowolne" żetony władzy miejscami, czyli biorę swój żeton i żeton gracza Y i zamieniam miejscami? czy mogę zamienić żeton gracza X i Y miejscami.
Odp. Możesz zamienić dwa dowolne żetony miejscami.
PYTANIE 11. Intryga - "Przekupstwo" - czy wybrane przeze mnie kości muszą być tego samego koloru? czyli należeć do jednego gracza? (tutaj też brakuje słowa klucz "dowolne")
Odp. Dwie dowolne kości.
PYTANIE 12. Czy znacznik pierwszego gracza można przejąć tylko zagrywając kartę intrygi?
Odp. Znacznik pierwszego gracza można przejąć pasując jako pierwszy gracz w turze albo używając karty intrygi "Inicjatywa".
PYTANIE 13. Karta intrygi „Po kieszeniach ich!”. Czy jeśli wybrany gracz nie ma 4 sztuk złota, by wpłacić do banku, to musi cofnąć znacznik władzy i pobrać złoto?
Odp. Nie musi! Traci tyle złota ile posiadał. Oczywiście może też zdecydować się na taki ruch ale to jego dobrowolna decyzja.
PYTANIE 14. Czy po tym jak nie uda się mi obronić np. trzema kuzynami przed zagraną na mnie intrygą mogę zagrać jeszcze kartę kontry/reakcji?
Odp. Tak możesz zagrać.
PYTANIE 15. Czy jak jest na karcie odniesienie do dowolnej kości ("wybierz kość") i coś z nią zrób to czy można się bronić przed tym ulicznymi kuzynami i kontrami ?
Odp. Tak można, jeśli gracz będzie chciał modyfikować twoją kość. Ważne, aby gracz zagrywający taką kartę intrygi powiedział wyraźnie " będę modyfikował / przenosił / zamieniał miejscami twoją kość". Gracz ten nie musi mówić, którą kość konkretnie a ujawnia swój zamiar dopiero, kiedy intryga nie jest anulowana/przejmowana w żaden sposób. Możliwa jest także sytuacja, że gracz zechce zamienić dwie kości miejscami, które należą do jego dwóch oponentów wtedy oboje mogą się bronić zgodnie z zasadami i w kolejności zgodnej z kolejnością graczy w turze.
PYTANIE 16. W jakim celu jest dołączona do gry biała kość
Odp. Do rzucania na efekt kuzynów. Nie trzeba wtedy zdejmować kości z planszy.
ACHAJA FAQ - 22.09.2015:
PYTANIE 1. Czy po wyczerpaniu stosu kart intryg tasujemy stos kart odrzuconych i z niego dobieramy karty?
Odp. TAK.
PYTANIE 2. Książę Orion pozwala przesunąć kość z rezerwy czy tylko z obszaru Troy?
Odp. Można przesunąć tylko kość leżącą w obszarze Troy.
PYTANIE 3. Czy przesunięcie żetonu władzy do innej lokacji daje punkt władzy?
Odp. NIE.
PYTANIE 4. Czy usunięcie żetonu władzy z planszy odbiera punkt władzy?
Odp. NIE
PYTANIE 5. Czy rozpatrując efekt przykładowego wydarzenia gdzie każdy z graczy musi zastosować modyfikator -2 do wybranej swojej kości gracz może wybrać przykładowo kość z wynikiem 1? W efekcie nic się nie stanie.
Odp. W przypadku efektów kart wydarzeń gracz zmuszony do zastosowania modyfikatora do swojej kości musi wybrać swoją kość gdzie ten modyfikator będzie w pełni zrealizowany w przypadku braku takiej możliwość wybiera kość gdzie ten modyfikator jest spełniony w największym zakresie. Przykładowo jeśli gracz posiada kości z wynikami 1,2,3,5 a efekt wydarzenia wymaga zastosowania modyfikatora -3 do wybranej swojej kości wtedy musi wybrać kość z wynikiem 5. Jeżeli modyfikator wynosiłby -2 wtedy gracz miałby do wyboru kość z wynikiem 3 albo 5.
PYTANIE 6. Kafelek planszy RADA KRÓLEWSKA: Zapłać 4 sztuki złota i otrzymujesz dwa przerzuty dowolnych kości. Czy pozwala on przerzucić dowolną liczbę kości dwa razy.
Odp. NIE! Używając ten kafelek otrzymujesz dwa przerzuty pojedynczej kości. Symbol kości w grze oznacza zawsze pojedynczą kość a wyjątkiem są oznaczenia limitów kości w lokacji gdzie znajduje się liczba przy tym symbolu. Możesz dzięki wymienionej przez Ciebie lokacji wykonać jeden przerzut dwóch dowolnych kości albo dwa przerzuty tej samej kości.
PYTANIE 7. Czy broniąc się przed intrygą można używać kuzynów ilu się chce. Przykładowo Posiadam trzech kuzynów i postanowiłem zaryzykować zdając się na rzut kością. Niestety kuzyn zginął i nie ochronił mnie. Czy w takim przypadku mogę użyć kolejnego aby spróbować się dalej bronić?
Odp. Tak. Możesz poświęcać ilu chcesz kuzynów aż do skutku.
PYTANIE 8. Wydarzenie - "Przyjęcie na cześć Siriusa" - czy posiadając 19 sztuk złota muszę odrzucić 9 (bo wynika to z reguły opisanej na kracie i mam rozumieć nadmiar jako 9 sztuk złota 10 + 9 = 19) i za to dostaję 1 punkt władzy, czy mogę odrzucić 10 lub nawet 15 sztuk złota i dostać 3 punkty władzy. chodzi mi o to czy nadmiar to musi być różnica mojego złota - 10 sztuk od których działa karta wydarzenia i z tego obliczam dopiero ile dostanę punktów władzy.
Odp. Posiadając 19 sztuk złota musisz odrzucić 9 sztuk i otrzymujesz 1 punkt władzy a pozostałe 10 sztuk złota zachowujesz. Nie możesz decydować o odrzuceniu innej liczby sztuk złota.
PYTANIE 9. Postać - "Virion" - czy pierwsze użycie coś kosztuje i wprowadza jakikolwiek efekt do gry?
Odp. Jak wynika z opisu karty płacisz X złota i modyfikujesz o +/-X jedną dowolną kość. Taki jest efekt. Następnie umieszczasz na karcie Viriona żeton użycia.
PYTANIE 10. Postać - "Nolaan" - na innych kartach jest napisane swoje lub dowolne lub innego gracza. Tutaj tego słowa brakuje i nie wiem czy mogę zamienić 2 "dowolne" żetony władzy miejscami, czyli biorę swój żeton i żeton gracza Y i zamieniam miejscami? czy mogę zamienić żeton gracza X i Y miejscami.
Odp. Możesz zamienić dwa dowolne żetony miejscami.
PYTANIE 11. Intryga - "Przekupstwo" - czy wybrane przeze mnie kości muszą być tego samego koloru? czyli należeć do jednego gracza? (tutaj też brakuje słowa klucz "dowolne")
Odp. Dwie dowolne kości.
PYTANIE 12. Czy znacznik pierwszego gracza można przejąć tylko zagrywając kartę intrygi?
Odp. Znacznik pierwszego gracza można przejąć pasując jako pierwszy gracz w turze albo używając karty intrygi "Inicjatywa".
PYTANIE 13. Karta intrygi „Po kieszeniach ich!”. Czy jeśli wybrany gracz nie ma 4 sztuk złota, by wpłacić do banku, to musi cofnąć znacznik władzy i pobrać złoto?
Odp. Nie musi! Traci tyle złota ile posiadał. Oczywiście może też zdecydować się na taki ruch ale to jego dobrowolna decyzja.
PYTANIE 14. Czy po tym jak nie uda się mi obronić np. trzema kuzynami przed zagraną na mnie intrygą mogę zagrać jeszcze kartę kontry/reakcji?
Odp. Tak możesz zagrać.
PYTANIE 15. Czy jak jest na karcie odniesienie do dowolnej kości ("wybierz kość") i coś z nią zrób to czy można się bronić przed tym ulicznymi kuzynami i kontrami ?
Odp. Tak można, jeśli gracz będzie chciał modyfikować twoją kość. Ważne, aby gracz zagrywający taką kartę intrygi powiedział wyraźnie " będę modyfikował / przenosił / zamieniał miejscami twoją kość". Gracz ten nie musi mówić, którą kość konkretnie a ujawnia swój zamiar dopiero, kiedy intryga nie jest anulowana/przejmowana w żaden sposób. Możliwa jest także sytuacja, że gracz zechce zamienić dwie kości miejscami, które należą do jego dwóch oponentów wtedy oboje mogą się bronić zgodnie z zasadami i w kolejności zgodnej z kolejnością graczy w turze.
PYTANIE 16. W jakim celu jest dołączona do gry biała kość
Odp. Do rzucania na efekt kuzynów. Nie trzeba wtedy zdejmować kości z planszy.