Zrobiłem sobie zestawienie rozszerzeń, wariantów i modyfikacji do rodziny WoP/China/Han. Wiele z nich można sobie wypróbować korzystając ze znaczników do innych gier lub wydrukować z plików na stronie autora. Zamierzam je sukcesywnie testować, bo gra chwyciła świetnie i wśród domowników, i wśród stałych gości.
WoP/China: Duel
Wariant dla 2 graczy. Polskie reguły:
http://michaelschacht.net/games/kardina ... ll;;pl.pdf
http://michaelschacht.net/games/china;N ... ek;;pl.pdf
WoP: The Vatican
Obok planszy umieszcza się planszetkę z dwoma parami kolumn. Lewa para to kolumny doradców, prawa – klasztorów. W swoim ruchu gracz może postawić doradcę w Watykanie zamiast stawiać coś na planszy. Postawienie takiego doradcy wymaga zagrania dwóch kart w jednym, dowolnym kolorze. W kolumnie może być postawiony tylko jeden doradca. Tylko jeden doradca może być postawiony na godle jednego kraju. Gracz, który ma swojego doradcę na godle danego kraju w kolumnie klasztorów, dostaje w tym kraju dwa razy więcej punktów za klasztory. Gracz, który ma swojego doradcę na godle danego kraju w kolumnie doradców, dostaje podwójną liczbę punktów za swoich doradców w tym kraju.
Han: The Forbidden City
Obok planszy umieszcza się planszetkę z czterema polami w kolorach krajów (za wyjątkiem fioletowego). W swoim ruchu gracz może postawić emisariusza w Zakazanym Mieście zamiast stawiać coś na planszy. Postawienie takiego emisariusza wymaga zagrania dwóch kart w jednym, dowolnym kolorze. Na polu może stać tylko jeden emisariusz. W całym Zakazanym Mieście można postawić najwyżej 2 emisariuszy. Gracz, który ma swojego emisariusza w Zakazanym Mieście dostaje dwa razy więcej punktów za dwory w regionach w tym kolorze. Emisariusz w Zakazanym Mieście nie wpływa na punkty za emisariuszy, drogi i porty.
China: Fortifications
5 neutralnych znaczników. Gracz może postawić taki znacznik wraz z dworem na wolnym polu kosztem takim jak zwykły dwór. Przy punktowaniu regionu gracz dostaje podwójną liczbę punktów, jeśli ma w nim fortyfikacje. Dostaje również podwójną premię za drogę, która zawiera fortyfikacje.
Han: Market Places (mapa „Ways of Diplomacy”)
Znacznik fortyfikacji może być postawiony na miejscu pod dwory wraz z emisariuszem, tworząc plac targowy. Wymaga dwóch kart w odpowiednim kolorze. Na znaczniku stawia się emisariusza (gracz, który nie ma już wolnego emisariusza nie może postawić placu targowego). Przy końcowym podliczaniu emisariusz ten dolicza się do tych, którzy znajdują się na polu emisariuszy. W trakcie gry obecność placu targowego nie ma żadnego znaczenia dla możliwości stawiania emisariuszy w danej dzielnicy. Plac targowy nie ma znaczenia dla punktowania dworów.
China: The Embassies
5 znaczników w kolorach graczy umieszczanych jest obok planszy. Gracz stawiając swój dwór może postawić pod nim jeden wybrany z dostępnych znaczników innych graczy. Nie wymaga to karty, lecz inne elementy nie mogą być już stawiane w tym posunięciu gracza. Gracz może postawić tylko jedną ambasadę. Na koniec gry gracz dostaje tyle punktów, ile dworów i emisariuszy ma w danym regionie gracz, w którego kolorze jest postawiona ambasada. Ambasada nie może być postawiona wraz z fortyfikacjami. Fortyfikacje nie dają żadnych punktów przy podliczaniu ambasad.
China: Mini-Erweiterung
18 zakrytych znaczników w trzech kolorach rozkładanych jest przed rozpoczęciem gry na planszy. W każdym regionie umieszczane są dwa, na polach innych niż rozdroża. Bezpośrednio przed położeniem dworu w danym regionie znaczniki w tym regionie są odkrywane. Gracz może wtedy zadecydować, w którym miejscu postawi dwór. Gracz, który postawi dwór na polu ze znacznikiem zabiera ten znacznik i trzyma zakryty. Na końcu gry gracz z największą liczbą znaczników w danym kolorze dostaje 6 punktów. Remisujący gracze dostają taki sam bonus.
China: Infuence Cards
9 kart pokazuje regiony sąsiadujące z poszczególnymi regionami. Układane są one obok planszy. Przy podliczaniu regionu gracz, który ma w nim najwięcej dworów, zabiera daną kartę. W przypadku remisu otrzymuje ją ten, który ostatni osiągnął zwycięski poziom. Od momentu zdobycia karty gracz dostaje 1 punkt za każdy dwór postawiony w regionach zaznaczonych na czarno. Jeśli ma więcej kart dających bonus za postawienie dworu w danym regionie, dostaje tyle punktów, ile ma tych kart.
http://michaelschacht.net/games/china;N ... ds;;us.pdf
Han: Ports
7 miejsc pod dwory tworzy równoległy region, punktowany na koniec tak jak każdy inny.
Han: Border Cities
6 miejsc pod dwory umieszczonych jest na granicach regionów. Postawienie tam dworów wymaga dwóch kart – albo w kolorze jednego z tych regionów, albo w kolorze obu. Dwory graniczne przynależą do obu regionów jednocześnie. Poza tym liczą się jak jeden dwór. Można wraz z nimi postawić zwykły dwór w jednym z dwóch regionów, do których dany dwór przynależy.
Han: Ways of Diplomacy
Mapa dla 2-4 graczy. Odkładane karty: 4 graczy – 3 karty każdego koloru, 3 graczy – 4 karty, 2 graczy – 5 kart. Dobieranie – tylko 3 odkryte karty.