Na czym polega genialność tej gry? Patrze na bgg i rating 7.8… czyli maks bardzo dobra… Przyglądałem się jej kiedyś, ale mechanicznie wydała mi się malo ciekawa… Czy może równać się GH?
Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- elayeth
- Posty: 1051
- Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 192 times
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
- strid3rr
- Posty: 482
- Rejestracja: 24 wrz 2017, 21:53
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 167 times
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Genialność to może za dużo powiedziane, ale gra na pewno jest na swój sposób wyjątkowa. Z Gloomhaven raczej nie może się równać, bo jednak mechanicznie, GH jest bardziej rozbudowane.
Natomiast Folklore wyróżnia przede wszystkim to, że jest to bardzo dobrze przeniesiona gra fabularna RPG na mechanikę gry planszowej. Jest w niej trochę gry paragrafowej oraz prostych mechanicznie walk, wyjętych z systemu D&D.
Generalnie Folklore stoi narracją i fabułą i to one są najciekawszymi elementami gry. Oprócz tego jest przemyślany, rozbudowany system rozwoju postaci, dużo przeróżnych przedmiotów i bardzo ładne figurki, o ile się je dokupi. Wykonanie też stoi na bardzo wysokim poziomie.
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Ejże ... ranking bgg to przecież - zgodnie z założeniem - ranking chęci ponownego zagrania w daną grę. To, jak wiemy, nie ma nic wspólnego z genialnością.
Nawet, jeśli przyjmiemy, że to ranking łączący popularność gier z tym, jak podobają się grającym, to wciąż nawet nie zbliżamy się do oceny genialności.
Mam podobne zdanie do poprzedników. FtA to wyjątkowa gra. Bardzo udane przeniesienie rpg na planszę. Czuć rozwój postaci i ich wyjątkowość. Czuć też, że twórcy doskonale się bawili, tworząc poszczególne postacie, ich umiejętności, drzewa rozwoju, czy też wydarzenia. Tu naprawdę często uśmiech pojawia się na twarzy i doskonale zapamiętuje się to, co się działo. Mechanicznie gra to stare rpg, rzucamy kośćmi, dodajemy ewentualne modyfikatory, porównujemy wynik z minimalnym oczekiwanym i wiemy, co się dzieje. Niemniej, z każdą partią czujemy, że nasza ekipa jest coraz silniejsza, każdy w niej coraz bardziej wyjątkowy, a wesołe turlanie kośćmi jest całkiem zgrabnie kontrolowalne przez obudowanie postaci początkowymi skilami, przedmiotami, nowymi skilami z drzewa rozwoju, modlitwami etc. W mojej opinii FtA ma bardzo fajny balans pomiędzy potyczkami a historią. Ok, czasem potyczki są zbyt długie, szczególnie, gdy wiemy, że wygrana to już tylko kwestia czasu, a jeszcze musimy przez 15 minut młócić złole. Niemniej, części fabularne są takie akurat - na kilka akapitów i nie sprowadzają się tylko do technicznego opisu starcia, zadania. To gra, którą każdemu polecam spróbować, przy równoczesnym odradzaniu kupowania w ciemno.
- elayeth
- Posty: 1051
- Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 192 times
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Ok. Dzięki za odpowiedzi. Popełniłem grzech, nie przejrzenia całego wątku... ale teraz, dzięki wam, przypomniałem sobie o co chodzi... lubię fabułę, ale fabuła bez mechaniki, w moim przypadku, niestety się nie sprawdza. Nie potrafię się dobrze bawić, gdy nie czuję, że mam jakaś kontrolę nad grą... dlatego faktycznie zachwycam się GH, a wszelkie DC, w których fabuła jest na pierwszym miejscu do mnie nie trafiły (np: Władca Pierścieni itp). Na pewno Folklore jest super grą dla graczy RPG... ale przy RPG ja ziewam. Szukam zatem dalej jakiegoś fajnego, mechanicznego DC... na ten moment jest to, w zasadzie, tylko GH... no może całkiem niezłe jest S&S... ale jednak 2 klasy niżej.
-
- Posty: 9
- Rejestracja: 02 sty 2019, 18:36
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 3 times
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Wrzucając gry Folklore do koszyka w sklepie wydawcy ładują się jakieś rabaty a przy zakupie powyżej 200$ dostawa free
-
- Posty: 572
- Rejestracja: 01 sie 2017, 10:07
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Has thanked: 265 times
- Been thanked: 176 times
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Nie wiem czy dobrze było wrzucać tę informację, bo kolega Grahf kupił figurki za 199$...i zapłacił 100$ za przesyłkę. Ja bym się ugryzł w co nieco chyba na Jego miejscu...bo mógł dodać coś za 2 dolce i.. ehhh .Raynold1987 pisze: ↑04 mar 2022, 16:47 Wrzucając gry Folklore do koszyka w sklepie wydawcy ładują się jakieś rabaty a przy zakupie powyżej 200$ dostawa free
-
- Posty: 216
- Rejestracja: 14 maja 2019, 19:18
- Has thanked: 70 times
- Been thanked: 66 times
- Kontakt:
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Dlaczego dla mnie ta gra jest genialna?
Jest w niej coś takiego co nie pozwala o niej myśleć w tygodniu, kiedy brak czasu na granie. Co będzie dalej, jakie przygody, jakie zadania poboczne nam sie przytrafia?
Ostatnio rozpocząłem nowa kampanie w składzie egzorcysta, telepatka i łuczniczka. Jesteśmy w połowie przygody i gra wyglada, po za głównym wątkiem fabularnym, kompletnie inaczej niż poprzednim razem.
Różnorodność zadań, przygód na mapie, zdarzeń w mieście, losowość (tak lubię losowość), rpg na planszy, super oprawa graficzna, niezłe figurki ( zwłaszcza spod ręki @lunatykuku), możliwość rozwoju postaci, ekwipunek, statusy itd itp. Dla mnie gra roku 2021, świetny sandbox i engine do tworzenia własnych przygód (nawet wydali do tego manual). Niesamowita przygoda, wrażenia i emocje po odgrywanych przygodach.
Małe zastrzeżenia to zajebiscie nudna mapa świata i mechanika walki.
Jest w niej coś takiego co nie pozwala o niej myśleć w tygodniu, kiedy brak czasu na granie. Co będzie dalej, jakie przygody, jakie zadania poboczne nam sie przytrafia?
Ostatnio rozpocząłem nowa kampanie w składzie egzorcysta, telepatka i łuczniczka. Jesteśmy w połowie przygody i gra wyglada, po za głównym wątkiem fabularnym, kompletnie inaczej niż poprzednim razem.
Różnorodność zadań, przygód na mapie, zdarzeń w mieście, losowość (tak lubię losowość), rpg na planszy, super oprawa graficzna, niezłe figurki ( zwłaszcza spod ręki @lunatykuku), możliwość rozwoju postaci, ekwipunek, statusy itd itp. Dla mnie gra roku 2021, świetny sandbox i engine do tworzenia własnych przygód (nawet wydali do tego manual). Niesamowita przygoda, wrażenia i emocje po odgrywanych przygodach.
Małe zastrzeżenia to zajebiscie nudna mapa świata i mechanika walki.
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Planuje ktoś może robić zamówienie w najbliższym czasie w sklepie wydawcy?? Byłbym chętny połączyć z kimś zamówienie. Przy większym zamówieniu w koszyku dostaję większe zniżki
- Sir_Yaro
- Posty: 1639
- Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 351 times
- Kontakt:
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Ja myślałem o kupieniu figurek do iglicy, ale z wszystkimi opłatami dodatkowymi wychodzi mi prawie 400zł co jest absurdalnie za dużo. Więc jakby to mocno przyciąć to może bym się skusił...
-
- Posty: 216
- Rejestracja: 14 maja 2019, 19:18
- Has thanked: 70 times
- Been thanked: 66 times
- Kontakt:
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Uwaga: ryzyko małego spojlera;)
Oto dlaczego ta gra mnie tak zachwyca swoim klimatem i losowoscia…
Otóż wykonując zadanie poboczne grabarza z Waylin Point dotarliśmy do grobowców Gorana. Jest noc, nasza łuczniczka katem oka wypatrzyła światło pochodni w oddali. Okazuje się, ze oświetla wejście do jaskini (road event - purge all evil - wyciągnięta losowo!). W jaskini pod grobowcem czekają na nas Bruja i Skinwalker… nasz egzorcysta rozpoczyna inkantacje zaklęcia oczyszczenia i otacza drużynę zaklęciem ochronnym dającym bonus do obrony, telepatka zaklęciem mentalna implozja powoduje osłabienie wilkołaka…to będzie bardzo trudna potyczka…
Ta gra mimo swojej wielkiej losowości ocieka takimi smaczkami i klimatem… miód!
Oto dlaczego ta gra mnie tak zachwyca swoim klimatem i losowoscia…
Otóż wykonując zadanie poboczne grabarza z Waylin Point dotarliśmy do grobowców Gorana. Jest noc, nasza łuczniczka katem oka wypatrzyła światło pochodni w oddali. Okazuje się, ze oświetla wejście do jaskini (road event - purge all evil - wyciągnięta losowo!). W jaskini pod grobowcem czekają na nas Bruja i Skinwalker… nasz egzorcysta rozpoczyna inkantacje zaklęcia oczyszczenia i otacza drużynę zaklęciem ochronnym dającym bonus do obrony, telepatka zaklęciem mentalna implozja powoduje osłabienie wilkołaka…to będzie bardzo trudna potyczka…
Ta gra mimo swojej wielkiej losowości ocieka takimi smaczkami i klimatem… miód!
-
- Administrator
- Posty: 4616
- Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1196 times
- Been thanked: 1408 times
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Czy podstawka (Folklore: The Affliction) jest już pełnoprawną samodzielną grą, która daje pojęcie o całej serii, czy wymaga od razu uzupełnienia o jakieś konkretne dodatki, żeby się nie zrazić?
-
- Posty: 694
- Rejestracja: 28 wrz 2018, 09:49
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 457 times
- Been thanked: 388 times
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Największa zmiana w dodatku Fall of the Spire to usprawnienie walki - inicjatywy, jest osobny tor i bonusy. Jednak spokojnie można na podstawowych zasadach zobaczyć czy gra siądzie.
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Szczerze, to zaskakuje mnie to pytanie.
Jak sam określiłeś: jest to podstawka, więc tak, jest w pełni grywalna (przez domniemanie).
Kolejne części ją rozszerzają o kontent ale również urozmaicają wprowadzając nowe mechaniki, przez co jest po prostu jeszcze lepsza.
Chyba, że chciałeś zapytać: czy zawartość i przygoda z samego core boxa jest na tyle dobra, że nie trzeba pchać się od razu w dodatki?
-
- Administrator
- Posty: 4616
- Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1196 times
- Been thanked: 1408 times
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Po prostu czasem tego typu przygodówki potrafią mieć "wykastrowane" podstawki, zwłaszcza jeśli mówimy o retailach gier KS'owych, ale nie tylko (fani gier od FFG pewnie wiedzą o czym piszę ) i człowiek po dokupieniu jakiegoś dodatku dochodzi do wniosku, że został on sztucznie wykrojony z podstawki, a nie jest realnym rozszerzeniem do pewnej zamkniętej całości.QuBek pisze: ↑07 mar 2022, 17:03 Szczerze, to zaskakuje mnie to pytanie.
Jak sam określiłeś: jest to podstawka, więc tak, jest w pełni grywalna (przez domniemanie).
Kolejne części ją rozszerzają o kontent ale również urozmaicają wprowadzając nowe mechaniki, przez co jest po prostu jeszcze lepsza.
Chyba, że chciałeś zapytać: czy zawartość i przygoda z samego core boxa jest na tyle dobra, że nie trzeba pchać się od razu w dodatki?
I teraz zastanawiam się czy z F:tA coś wykrojono, czy jednak podstawka spełnia tę rolę zamkniętej całości.
- Jiloo
- Posty: 2411
- Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 521 times
- Been thanked: 452 times
- Kontakt:
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Zwróć uwagę, ze mówimy o grze która fundowała się na KS, ale dodatki powstawały sukcesywnie w odstępach 2 lat. Pierwsza zbiórka fundowała samą podstawkę. Dodatki na pewno urozmaicają i dodają więcej do gry, ale tu nie było nic wycinane.Mr_Fisq pisze: ↑07 mar 2022, 17:36 Po prostu czasem tego typu przygodówki potrafią mieć "wykastrowane" podstawki, zwłaszcza jeśli mówimy o retailach gier KS'owych, ale nie tylko (fani gier od FFG pewnie wiedzą o czym piszę ) i człowiek po dokupieniu jakiegoś dodatku dochodzi do wniosku, że został on sztucznie wykrojony z podstawki, a nie jest realnym rozszerzeniem do pewnej zamkniętej całości.
-
- Administrator
- Posty: 4616
- Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1196 times
- Been thanked: 1408 times
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
A:
- World Events Deck
- Recipies & Crafting Deck
?
- Jiloo
- Posty: 2411
- Rejestracja: 19 sie 2011, 14:11
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 521 times
- Been thanked: 452 times
- Kontakt:
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Nie jestem super specem od Folklore, wiec niech mnie w razie czego ktoś sprostuje.
Pierwsza edycja to był 2015 rok, a dodatki które wspominasz fundowały sie razem z drugą edycją i Dark Tales.
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Tak ale wydaje mi sie, ze chodzi o to, ze te 2 dodatki mocno „ulepszaja” gre. Sugeruje sie dokladac je od razu bo po prostu „robia gre lepsza”.
-
- Administrator
- Posty: 4616
- Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1196 times
- Been thanked: 1408 times
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Recipies & Crafting Deck zdecydowanie widzę na KS z 2015 roku:
Spoiler:
Edit:
Wygląda na to, że WED to rozszerzenie, cytat z z drugiego KS'a:
.World Events (FL03): Adds Environments, Festivals, Seasons, and Town events to Folklore: The Affliction. These optional mechanics provide additional variety and tension, altering your path through the main storylines for better or for worse.
.
Ok, czyli najlepiej podstawka + Accessory bundle:
https://www.planszomania.pl/przygodowe/ ... undle.html
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
W mojej ocenie wygląda to tak:
1. Podstawka to pełna gra - zawiera standees, story journal, decki losowych wydarzeń na drogach, poza nimi, decki przedmiotów, modlitw etc. Daje bardzo dobry obraz tego, czym może być FtA z dodatkami.
2. Kolejne rozszerzenia w coraz większym stopniu zwiększają poziom "planszowości" gry. Mając tylko podstawkę musimy trochę rzeczy notować. Mamy jakiś status - siup na karteczkę, kupujemy specyficzny dla postaci przedmiot - ołówek do ręki i na karteczkę, chcemy te karteczki - ściągamy plik i drukujemy. Z dodatkami pojawiają się dedykowane decki przedmiotów bohaterów, żetony statusów, książeczki z kartami do notowania, słowem fizyczne reprezentacje tego, co notujemy w klasycznym rpg czy paragrafówce w wydrukowanych kartach postaci/rozdziału etc.
3. Kolejne rozszerzenia "uplanszowiają" FtA też mechanicznie. Z jednej strony pojawiają dodatkowe mechaniki, ale podobne do już obecnych - np. deck town events, wchodzą nowe - klasyczne side questy czyli karty rumors, karty world events, czyli losowych modyfikatorów obowiązujących w danym rozdziale, czy też odejście od układu najpierw albo my, albo potwory i tak na zmianę na rzecz bardziej złożonego toru inicjatywy, ew. wprowadzenie walk na dachach budynków z wszelkimi konsekwencjami ataków z góry. Wciąż dominuje radosne turlanie kostkami, ale jest coraz bardziej obudowane innymi rzeczami.
4. Częścią doświadczenia jest możliwość swobodnego doboru postaci. Podstawka ma ich 6, Dark Tales 6, Fall of the spire - kolejnych 6. Oczywiście można wziąć 3-4 z podstawki i jechać z koksem, ale ... samo wczytywanie się w karty postaci to niezła zabawa, a próba stworzenia wesołej i uzupełniającej się ekipy z 3-4 spośród 16 jeszcze lepsza. Tu jest trochę jak w Too Many Bones (ale tylko trochę )- każda postać to taki quasi-gearlock, którym się gra mocno inaczej.
1. Podstawka to pełna gra - zawiera standees, story journal, decki losowych wydarzeń na drogach, poza nimi, decki przedmiotów, modlitw etc. Daje bardzo dobry obraz tego, czym może być FtA z dodatkami.
2. Kolejne rozszerzenia w coraz większym stopniu zwiększają poziom "planszowości" gry. Mając tylko podstawkę musimy trochę rzeczy notować. Mamy jakiś status - siup na karteczkę, kupujemy specyficzny dla postaci przedmiot - ołówek do ręki i na karteczkę, chcemy te karteczki - ściągamy plik i drukujemy. Z dodatkami pojawiają się dedykowane decki przedmiotów bohaterów, żetony statusów, książeczki z kartami do notowania, słowem fizyczne reprezentacje tego, co notujemy w klasycznym rpg czy paragrafówce w wydrukowanych kartach postaci/rozdziału etc.
3. Kolejne rozszerzenia "uplanszowiają" FtA też mechanicznie. Z jednej strony pojawiają dodatkowe mechaniki, ale podobne do już obecnych - np. deck town events, wchodzą nowe - klasyczne side questy czyli karty rumors, karty world events, czyli losowych modyfikatorów obowiązujących w danym rozdziale, czy też odejście od układu najpierw albo my, albo potwory i tak na zmianę na rzecz bardziej złożonego toru inicjatywy, ew. wprowadzenie walk na dachach budynków z wszelkimi konsekwencjami ataków z góry. Wciąż dominuje radosne turlanie kostkami, ale jest coraz bardziej obudowane innymi rzeczami.
4. Częścią doświadczenia jest możliwość swobodnego doboru postaci. Podstawka ma ich 6, Dark Tales 6, Fall of the spire - kolejnych 6. Oczywiście można wziąć 3-4 z podstawki i jechać z koksem, ale ... samo wczytywanie się w karty postaci to niezła zabawa, a próba stworzenia wesołej i uzupełniającej się ekipy z 3-4 spośród 16 jeszcze lepsza. Tu jest trochę jak w Too Many Bones (ale tylko trochę )- każda postać to taki quasi-gearlock, którym się gra mocno inaczej.
Spoiler:
- Yuri
- Posty: 2730
- Rejestracja: 21 gru 2018, 09:58
- Has thanked: 321 times
- Been thanked: 1241 times
Re: Folklore: The Affliction (Nick Blain, Will Donovan)
Bardzo fajny i prosty koncept na ożywienie planszy i wprowadzenie tam mobilnych potworów:
https://boardgamegeek.com/filepage/2367 ... lothneopre
https://boardgamegeek.com/filepage/2367 ... lothneopre
Moja kolekcja: https://boardgamegeek.com/collection/user/Yuri1984
RABATY, gdyby ktoś potrzebował: Portal = 15%, Mepel.pl = 5%, Planszomania.pl = 2%
Chcesz się zrewanżować kawą ? Zapraszam >>> https://www.buymeacoffee.com/yuri4891
RABATY, gdyby ktoś potrzebował: Portal = 15%, Mepel.pl = 5%, Planszomania.pl = 2%
Chcesz się zrewanżować kawą ? Zapraszam >>> https://www.buymeacoffee.com/yuri4891