Wilki i owce

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
fotokate
Posty: 1
Rejestracja: 21 lis 2007, 11:36
Lokalizacja: Haga

Wilki i owce

Post autor: fotokate »

Witam, czy mogłabym prosić o przysłanie na e-mail zasad gry WILKI I OWCE? Kupiła w supermarkecie grę i niestety w środku nie było instrukcji gry. Dwa razy pisałam do Granny jednak nie byli łaskawi odpowiedzieć. Dziecko a gra leży.
Będę wdzięczna za instrukcję.
Pozdrawiam
felippe
Posty: 28
Rejestracja: 20 lip 2007, 12:42
Lokalizacja: Kraków

Post autor: felippe »

Spróbuję znaleźć u znajomego bo kiedyś graliśmy. Jak się uda to dam znać :) i podeślę skan/foty
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Post autor: melee »

http://www.wooly-bully.net/rules/index.html
Tu są zasady, o ile angielski nie przeszkadza. Po polsku niestety nie znalazłem.
Awatar użytkownika
draco
Posty: 2096
Rejestracja: 05 sty 2006, 23:15
Lokalizacja: Warszawa, żona też

Post autor: draco »

Fotokate, napisz priva do Michała Stajszczaka, bo to on jest autorem polskiego tłumaczenia instrukcji.
Awatar użytkownika
Visar
Posty: 41
Rejestracja: 13 sie 2007, 19:23
Lokalizacja: Nowa Osuchowa
Been thanked: 2 times

Post autor: Visar »

Awatar użytkownika
kolderek
Posty: 1368
Rejestracja: 15 paź 2007, 17:25
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time

Re: Wilki i owce

Post autor: kolderek »

Ja mam kilka pytań w związku z zasadami.

Kiedy można skończyć grę? W dowolnym momencie czy tylko podczas swojej tury?
Jeśli podczas swojej tury, to czy przed zagraniem kafelków czy można po?
Czy można dołożyć wilka do lasu gdy jest tam już myśliwy, który pilnuje wilka?

To chyba wszystko co nam się w trakcie gry wywiązało :-)
Awatar użytkownika
Vilk
Posty: 223
Rejestracja: 10 cze 2007, 16:55
Lokalizacja: Kraków

Re: Wilki i owce

Post autor: Vilk »

Grę można zakończyć w trakcie swojej kolejki nie wykładając żadnego kafelka.
Wilka nie można wystawić w lesie, w którym jest już myśliwy.

Przy okazji...
W moim towarzystwie gramy wg home rules:

1. Wszystkie kafelki (wilki i myśliwych również) dokładamy tylko podczas swojej kolejki. Nieraz bowiem zdarzyły się dyskusje, kiedy dwóch, trzech graczy chciało jednocześnie wystawić wilka/myśliwego. Teraz trzeba więcej planować.
2. Liczymy wszystkie ogrodzone owce każdego koloru, a nie tylko to największe stado. Przy oryginalnych zasadach często zna się wynik na długo przed końcem rozgrywki, a tak nawet "dwuowcowe" stada mają znaczenie i nikt nie pali się też, żeby szybciej kończyć.
Awatar użytkownika
Lim-Dul
Administrator
Posty: 1711
Rejestracja: 11 gru 2006, 17:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wilki i owce

Post autor: Lim-Dul »

Hm - o ile pierwsza zasada brzmi sensownie, to zmiana reguł punktowania zupełnie nie.
Właśnie cały witz polega na tym, by zbudować jedno jak największe stado. Przy Waszym sposobie punktacji gra sporo traci na interakcji, bo zamienia się już w czystą układankę "każdy sobie" - nie ważne co i jak ułożysz, i tak dostaniesz za to punkty. Losowość zaczyna też odgrywać o wiele większą rolę, bo "musisz" ludziom dawać punkty niepasującymi Ci kafelkami, a normalnie mogłeś je "wyrzucać" do stad, które i tak by się nie liczyły. W klasycznym wariancie można ostro napsuć innym graczom i moim zdaniem wałśnie o to chodzi - przynajmniej jeżeli wszyscy są już doświadczeni.
War does not determine who is right - only who is left. - Bertrand Russell
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
Awatar użytkownika
kruck
Posty: 239
Rejestracja: 29 sie 2005, 01:52
Lokalizacja: Lochy
Has thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Wilki i owce

Post autor: kruck »

Zgadzam się - pierwszą zaproponowaną zasadę warto stosować, ale co do największego stada, to bym pozostał przy tym, jak mówi instrukcja.
Awatar użytkownika
Vilk
Posty: 223
Rejestracja: 10 cze 2007, 16:55
Lokalizacja: Kraków

Re: Wilki i owce

Post autor: Vilk »

Zdecydowanie nie gramy "każdy sobie". W równej mierze poświęcamy uwagę na układanie własnych zagród, jak i na blokowanie ruchów przeciwników. Kiedy ktoś jest bliski zamknięcia kilkunastu owiec, to po prostu konieczność. Zwłaszcza bonusowy ruch po ujawnieniu koloru wymusza kontrakcję i psucie przeciwnikowi szyków. Nigdy też nie zdarzyło się (co oczywiście nie znaczy, że się nie zdarzy), żeby gracz nie miał innego wyjścia, jak dodać punkty przeciwnikowi.
Sprawdziłem też, że najbardziej prymitywna taktyka (zamykanie dwóch owiec) się nie sprawdza. Nie udało mi się w ten sposób wygrać w 5-6 grach. Potem dałem spokój.
Jednakże dzięki za uwagi, choć się z nimi nie zgadzam.
DooM77
Posty: 5
Rejestracja: 27 lip 2009, 22:40

Re: Wilki i owce

Post autor: DooM77 »

Nie zgadzam się z opinią o tym, że wilk nie może wejść do lasu, w którym jest już myśliwy pilnujący innego wilka. Gdyby było tak, jak napisałeś, to nie byłoby prawie żadnego sensu dostawiać myśliwego w celu ochrony lasu. Dopiero jak ktoś położy wilka, to warto by było przykryć go myśliwym i jednocześnie zabezpieczyć las, piecząc dwa gołąbki na jednym ogniu. Po co marnować myśliwego, skoro nie wiadomo, czy ktoś będzie chciał wpuścić wilka do naszego lasu - lepiej zareagować po fakcie. Dlatego wydaje mi się, że sprawiedliwiej byłoby, gdybyś nie miał racji (konfrontacje pomiędzy wilkiem i myśliwym i tak już zbytnio są na korzyść myśliwego, bo wilk nie może przegonić myśliwego, a myśliwy może wilka) ;). W instrukcji jest napisane, cytuję: "Kwadrat z myśliwym można umieścić w lesie, aby ochronić go przed wilkami (...) ALBO by wypędzić z lasu wilka", co sugerowałoby, że jak korzystamy z myśliwego w funkcji "przeganiacza wilka", to jednocześnie nie działa jego funkcja "strażnika lasu" ;P.

A poza tym gdzie jest napisane, że myśliwych lub wilki można dokładać poza swoją kolejką? Nigdzie nie napotkałem na taką wzmiankę w instrukcji.
Awatar użytkownika
Sztefan
Posty: 1690
Rejestracja: 01 wrz 2006, 17:18
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3 times

Re: Wilki i owce

Post autor: Sztefan »

DooM77 pisze:Nie zgadzam się z opinią o tym, że wilk nie może wejść do lasu, w którym jest już myśliwy pilnujący innego wilka.
Możesz się nie zgadzać a jednak str. 5 instrukcji (na górze, część: Myśliwy) mówi "(wilka nie można wprowadzać do lasu, w którym jest myśliwy)"
DooM77 pisze: A poza tym gdzie jest napisane, że myśliwych lub wilki można dokładać poza swoją kolejką? Nigdzie nie napotkałem na taką wzmiankę w instrukcji.
i znowu str. 5 (może masz wybrakowaną instrukcję?) część Dostawianie wilków i myśliwych"Gracz może dostawiać kwadraty z wilkami i myśliwymi w dowolnej chwili, nie tylko w turze swojego ruchu"
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Wilki i owce

Post autor: Veridiana »

hmmm, a może rozwiązanie problemu tkwi w wilkach a nie myśliwym? dawałoby to jeszcze większą swobodę myśliwemu, ale chyba jednak zdanie "wilka nie można wprowadzić do lasu, w którym jest myśliwy" jest raczej jednoznaczne (jeśli tak brzmi zdanie, bo instrukcji nie mam obecnie w domu i nie sprawdzę). w takiej interpretacji chodzi o to, że jeśli chcesz zniwelować stado to musisz dołożyć kilka wilków jednocześnie do jednego lasu aby właściciel stada nie miał tak łatwo z ich wyganianiem.
chyba po prostu wilki nie są kwintesencją gry a jedynie dodatkiem. środek ciężkości zdecydowanie został przerzucony na budowanie a nie bieganie z flintą po lesie za futrzakami :)
DooM77
Posty: 5
Rejestracja: 27 lip 2009, 22:40

Re: Wilki i owce

Post autor: DooM77 »

Sztefan pisze:i znowu str. 5 (może masz wybrakowaną instrukcję?) część Dostawianie wilków i myśliwych"Gracz może dostawiać kwadraty z wilkami i myśliwymi w dowolnej chwili, nie tylko w turze swojego ruchu"
Tutaj oczywiście chylę głowę, jest o tym cały długi fragment w instrukcji, zupełnie o tym zapomniałem, przepraszam za wporwadzanie zamętu :(.
Sztefan pisze:Możesz się nie zgadzać a jednak str. 5 instrukcji (na górze, część: Myśliwy) mówi "(wilka nie można wprowadzać do lasu, w którym jest myśliwy)"
Jednak z tym dalej się nie potrafię zgodzić, jak już pisałem poprzednio, na tej samej stronie jest napisane: "Kwadrat z myśliwym można umieścić w lesie, aby ochronić go przed wilkami (wilka nie można wprowadzić do lasu, w którym jest myśliwy) albo by wypędzić z lasu wilka. Jeszcze wyraźniej to "albo" widać w angielskiej instrukcji, do której linka dał melee (http://www.wooly-bully.net/rules/index.html), tam jest napisane:
* A hunter token can be played on a wolf, canceling the effect of the wolf (see illustration).
* The hunter can also be placed in a forest without a wolf; it is then forbidden to place a wolf token in the same forest.
Fakt, że wzmianka o zakazie wprowadzenia wilka do lasu występuje jedynie przy drugiej gwiazdce oraz wytłuszczone przeze mnie słówko "then" w moim odczuciu sugerowałoby jednak, że myśliwy pilnujący wilka jest zbyt zajęty tą czynnością, żeby przeganiać inne wilki ;). Zdanie, które zacytowałeś ("wilka nie można wprowadzić do lasu, w którym jest myśliwy") i które brzmi dość ogólnie jest być może wstawką polskiego tłumacza (jeżeli polska instrukcja oparta była na tej z linka).
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9473
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 508 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Wilki i owce

Post autor: MichalStajszczak »

Jeżeli myśliwy wchodzi do lasu, w którym jest wilk, to wilk zostaje odstrzelony. Jednak myśliwy ma więcej niz jeden nabój, więc inne wilki nie mają prawa wejść do tego lasu
badjimi
Posty: 73
Rejestracja: 23 lis 2006, 19:34
Lokalizacja: Świecie

Re: Wilki i owce

Post autor: badjimi »

DooM77 pisze:...Po co marnować myśliwego, skoro nie wiadomo, czy ktoś będzie chciał wpuścić wilka do naszego lasu - lepiej zareagować po fakcie...
Z instrukcji wynika chyba, że możemy jednorazowo wprowadzić dowolną liczbę myśliwych bądź wilków.
W tym momencie zabezpieczanie lasu, w którym nie ma jeszcze żadnego wilka ma spory sens, ponieważ jeśli będziemy z tym zwlekać może się okazać, że przeciwnik wprowadzi jednym ruchem więcej niż jednego wilka, więc w celu obrony przed nimi będziemy zmuszeni zagrać odpowiednią ilość myśliwych. Których akurat nie będziemy posiadali w wystarczającej ilości :mrgreen:
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Wilki i owce

Post autor: Veridiana »

zadałam pytanie przez stronę gry (link kilka postów wyżej), chyba pytanie przyjęli, bo przyszedł mail po francusku (słowa nie zrozumiałam oprócz "responde" czy jakoś tak) ale gdzie się mam spodziewac odpowiedzi - nie mam pojęcia :?
ODPOWIEDZ