Scythe - zasady i pytania

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Barolek
Posty: 88
Rejestracja: 29 lip 2013, 20:22
Has thanked: 67 times
Been thanked: 71 times

Re: Scythe

Post autor: Barolek »

Hej
Przejrzałem wątek i nie znalazłem nurtującej mnie kwestii więc piszę :)
Jak wygląda produkcja robotników w sytuacji gdy na polu wioską mam już np 3 moich robotników? czy każdy produkuje jednego co łącznie da mi 6 workerów na hexie czy cała akcja da mi tylko jednego nowego pracownika? W naszej ostatniej partii mieliśmy z tym problem i postawiliśmy na drugą opcję.
Gatherey
Posty: 896
Rejestracja: 20 mar 2017, 09:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 16 times
Been thanked: 47 times

Re: Scythe

Post autor: Gatherey »

Barolek pisze: 20 mar 2019, 12:20 Hej
Przejrzałem wątek i nie znalazłem nurtującej mnie kwestii więc piszę :)
Jak wygląda produkcja robotników w sytuacji gdy na polu wioską mam już np 3 moich robotników? czy każdy produkuje jednego co łącznie da mi 6 workerów na hexie czy cała akcja da mi tylko jednego nowego pracownika? W naszej ostatniej partii mieliśmy z tym problem i postawiliśmy na drugą opcję.
1 worker = 1 produkcja. Czyli w Twoim przypadku, masz 3 workerów, którzy produkują 3 kolejnych workerów. Analogicznie jest z robotnikami na innych polach, którzy produkują drewno, stal itd.
Awatar użytkownika
13thcaesar
Posty: 607
Rejestracja: 13 kwie 2014, 21:11
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 47 times
Been thanked: 29 times

Re: Scythe

Post autor: 13thcaesar »

Pytanie dotyczące jednego modułu z dodatku Fenris Powstaje:
Spoiler:
evrard
Posty: 359
Rejestracja: 19 paź 2013, 08:32
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times

Re: Scythe

Post autor: evrard »

Przymierzamy się do kampanii Fenrisa. Nie rozumiem jednej rzeczy, może mój angielski jest za słaby. Nie wrzucam pytania jako spoiler bo kwestia dotyczy podstawowych zasad. Jak działa Triumph Log? Zaznaczamy gwiazdki w pionie i poziomie ale jak? Gier jest 8, a rzędów 5...
krwlng
Posty: 438
Rejestracja: 12 sie 2018, 14:15
Has thanked: 111 times
Been thanked: 131 times

Re: Scythe

Post autor: krwlng »

evrard pisze: 14 paź 2019, 20:35
Spoiler:
Każdą zdobytą gwiazdkę za dane osiągnięcie stawiacie w odpowiedniej kolumnie - jest bonus za wypełnienie kolumny (zdobycie danego osiągnięcia kilka razy w kolejnych partiach) i bonus za zdobycie całego rzędu (wszystkich możliwych osiągnięć, niekoniecznie w jednej grze).
evrard
Posty: 359
Rejestracja: 19 paź 2013, 08:32
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times

Re: Scythe

Post autor: evrard »

Czyli teoretycznie w pierwszej grze zdobyłem gwiazdki za cel, pracowników i jedną bitwę. W drugiej za cel, dwie bitwy i popularność. Łącznie daje mi to w pierwszym rzędzie zaznaczenie: celu, dwóch bitw, pracownika i popularności. W drugim zaś celu i bitwy. I w ramach Tripmg Loga na przestrzeni całej kampanii średnio opłaca się zdobywać konkretną gwiazdkę więcej niż 5 razy. Dobrze rozumiem?
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Scythe

Post autor: Lothrain »

Bardzo dobrze rozumiesz
evrard
Posty: 359
Rejestracja: 19 paź 2013, 08:32
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times

Re: Scythe

Post autor: evrard »

I teraz wszystko jasne. Dziękuje bardzo za pomoc :)
Awatar użytkownika
miszczu666
Posty: 264
Rejestracja: 24 kwie 2018, 15:13
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
Has thanked: 48 times
Been thanked: 157 times
Kontakt:

Re: Scythe

Post autor: miszczu666 »

Towarzysze Obywatele.
Przetłumaczyłem i udostępniam plik ze skrótem zasad do Scythe wraz z dodatkami Igrając z Wiatrem oraz Najeźdźcy z Daleka.

Jeśli znajdziecie jakieś błędy, proszę o informacje, poprawię i wrzucę aktualizację.
Skrót zasad - Scythe + Najeźdźcy z Daleka + Igrając z Wiatrem

Pozostałe pliki pomocy mojego tłumaczenia można znaleźć tu: [url=https://boardgamegeek.com/files/boar
Moje tłumaczenia plików pomocy, skrótów zasad: ***LISTA***
Lista zawiera pliki pomocne przy Scythe (z dodatkami), Nemesis, Wojna o Pierścień (z dodatkami), Star Wars Rebelia (z dodatkiem)
andrzej
Posty: 21
Rejestracja: 08 lip 2019, 17:47

Re: Scythe

Post autor: andrzej »

Witam kolegów. Grając ostatnio napotkałem kilka wątpliwości.
Pierwsza dotyczy kart premii za budowle.
1. Karta: Liczba twoich budowli w jednym ciągu. Jak to interpretować? skoro za jedną budowlę dostaję 2$, to za cztery pojedyncze 8$ ?
inna sytuacja: dwa ciągi po dwie budowle. Dostaję tylko za pierwszą parę 4$ i drugiej nie liczę ? bo jeśli miałbym dostać za dwie 8$ to trochę
bez sensu porównując z ułożeniem wszystkich budynków ( czterech ) w jednym ciągu za które mam 9$.
2. Karta: Liczba farm i tundr na których są twoje budowle. Jeśli wybudowałem budynek na farmie i na tundrze, to mam płacone za farmę i tundrę po 2$
czyli 4$, czy albo za farmę albo tundrę ?

Druga wątpliwość dotyczy premii za akcję "werbunek".
Zaistniała sytuacja wyczerpania akcji "werbunek" z dolnego rzędu. Instrukcja podaje przykład wyczerpania dla akcji "ulepszenie" czyli nie pozostaje już nic do ulepszenia, ale pomimo tego mogę dalej podejmować tą akcję płacąc koszt paliwa aby wziąć np. 3$. Jak będzie w przypadku werbunku ? jeśli są monety to je pobieram, a jak nie ma to, czy ja i gracze po prawej i lewej dostają jakąś premię ? może biorę kartę walki która została odsłonięta po wzięciu rekruta z tego pola akcji.
Z góry wielkie dziękuję za pomoc.
andrzej
Posty: 21
Rejestracja: 08 lip 2019, 17:47

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: andrzej »

Witam kolegów. Grając ostatnio napotkałem kilka wątpliwości.
Pierwsza dotyczy kart premii za budowle.
1. Karta: Liczba twoich budowli w jednym ciągu. Jak to interpretować? skoro za jedną budowlę dostaję 2$, to za cztery pojedyncze 8$ ?
inna sytuacja: dwa ciągi po dwie budowle. Dostaję tylko za pierwszą parę 4$ i drugiej nie liczę ? bo jeśli miałbym dostać za dwie 8$ to trochę
bez sensu porównując z ułożeniem wszystkich budynków ( czterech ) w jednym ciągu za które mam 9$.
2. Karta: Liczba farm i tundr na których są twoje budowle. Jeśli wybudowałem budynek na farmie i na tundrze, to mam płacone za farmę i tundrę po 2$
czyli 4$, czy albo za farmę albo tundrę ?

Druga wątpliwość dotyczy premii za akcję "werbunek".
Zaistniała sytuacja wyczerpania akcji "werbunek" z dolnego rzędu. Instrukcja podaje przykład wyczerpania dla akcji "ulepszenie" czyli nie pozostaje już nic do ulepszenia, ale pomimo tego mogę dalej podejmować tą akcję płacąc koszt paliwa aby wziąć np. 3$. Jak będzie w przypadku werbunku ? jeśli są monety to je pobieram, a jak nie ma to, czy ja i gracze po prawej i lewej dostają jakąś premię ? może biorę kartę walki która została odsłonięta po wzięciu rekruta z tego pola akcji.
Z góry wielkie dziękuję za pomoc.
Maties7
Posty: 2
Rejestracja: 14 gru 2015, 17:23

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: Maties7 »

Premię za budowle dostajesz tylko raz i jest zależna od progu jakiego osiągnąłeś.
1) W przypadku budowli w jednym ciągu, jeśli zbudowałeś cztery pojedyncze budowle to dostaniesz 2$, bo twoja najdłuższa linia to 1 i dostajesz nagrodę poziomu pierwszego, która jest warta właśnie 2$. Jeżeli masz dwa ciągi po dwie budowle dostajesz 4$.
2) W przypadku farm i tundr trzeba zwrócić uwagę, że oba obszary są prawidłowymi dla tej premii. Tak, więc jeśli masz budynek na farmie i na tundrze to znaczy, że masz prawidłowo postawione dwie budowle. Skoro masz prawidłowo dwie budowle to dostajesz nagrodę 4$. Po prostu sumujesz ilość budynków na farmie i tundrze i dopiero od tego jest zależna wysokość premii. Inny przykład: z zajęcie 2 farm i 2 tundr dostaniesz 9$.


Wyczerpanie akcja "werbunku" jest takie samo jak dla każdej innej akcji dolnego rzędu. Pobierasz monety. Jeśli rekrut dla danej akcji został odkryty to pobierasz za niego nagrodę. W przypadku wyczerpania "werbunku" oczywiście oznacza, że wcześniej odkryłeś danego rekruta, więc dobierasz kartę walki. Gracze po twojej lewej i prawej też dostaną premię, jeśli wcześniej odsłonili odpowiedniego rekruta. W tym przypadku muszą mieć odsłoniętego rekruta na akcji "werbunek", a wtedy też dostaną po karcie walki.
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 231
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: aaxxee »

Witam. Dla upewnienia. Czy można wykonać akcję dolnego rzędu a dopiero potem górnego?
Awatar użytkownika
miszczu666
Posty: 264
Rejestracja: 24 kwie 2018, 15:13
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
Has thanked: 48 times
Been thanked: 157 times
Kontakt:

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: miszczu666 »

aaxxee pisze: 05 mar 2020, 23:12 Witam. Dla upewnienia. Czy można wykonać akcję dolnego rzędu a dopiero potem górnego?
Nie. Tylko z góry na dół. Strona 10 instrukcji, kluczowe stwierdzenie pogrubiłem:

Podczas swojej tury po kolei wykonujesz następujące
działania:
1. Umieść znacznik akcji na innej sekcji swojej planszy
gracza niż w poprzedniej turze.
2. Wykonaj akcję górnego rzędu dla tej sekcji (opcjonalnie).
3. Wykonaj akcję dolnego rzędu dla tej sekcji (opcjonalnie).
Moje tłumaczenia plików pomocy, skrótów zasad: ***LISTA***
Lista zawiera pliki pomocne przy Scythe (z dodatkami), Nemesis, Wojna o Pierścień (z dodatkami), Star Wars Rebelia (z dodatkiem)
Awatar użytkownika
szafaaaa
Posty: 248
Rejestracja: 07 paź 2011, 17:42
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: szafaaaa »

Pytanko, mam 14 siły, 6 popularności i 5 położonych gwiazdek. Robię bolster (z odblokowanym Momumentem) podnoszę sile o 3 - kładę 6 gwiazdkę za 16 siły i od razu i kończę grę, czy mogę jeszcze podnieść popularność o 1 z Monumentu i przejść na wyższy tier punktacji?
mordajeza
Posty: 361
Rejestracja: 19 lut 2019, 13:16
Has thanked: 171 times
Been thanked: 246 times

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: mordajeza »

szafaaaa pisze: 06 mar 2020, 09:11 Pytanko, mam 14 siły, 6 popularności i 5 położonych gwiazdek. Robię bolster (z odblokowanym Momumentem) podnoszę sile o 3 - kładę 6 gwiazdkę za 16 siły i od razu i kończę grę, czy mogę jeszcze podnieść popularność o 1 z Monumentu i przejść na wyższy tier punktacji?
Jeśli dobrze rozumiem (i zawsze tak gram) - gra kończy się dokładnie w momencie położenia 6. gwiazdki, po tym fakcie już nikt nie może niczego zrobić.
Awatar użytkownika
miszczu666
Posty: 264
Rejestracja: 24 kwie 2018, 15:13
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
Has thanked: 48 times
Been thanked: 157 times
Kontakt:

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: miszczu666 »

szafaaaa pisze: 06 mar 2020, 09:11 Pytanko, mam 14 siły, 6 popularności i 5 położonych gwiazdek. Robię bolster (z odblokowanym Momumentem) podnoszę sile o 3 - kładę 6 gwiazdkę za 16 siły i od razu i kończę grę, czy mogę jeszcze podnieść popularność o 1 z Monumentu i przejść na wyższy tier punktacji?
Położenie szóstej gwizdki po podczas wykonywania górnej akcji skutkuje natychmiastowym końcem gry. Poniżej wycinek instrukcji.
Nie jestem jednak pewien, czy premia z budynku w górnej akcji nie powinna być otrzymana, skoro jest jej częścią.
Ale jestem w 100% przekonany, że na BGG jest na to odpowiedź. Tylko w pracy mam zablokowany dostęp do BGG, więc nie pomogę.

Podkreśliłem też jeden wyjątek, jeśli gwiazdka zostanie położona jako wynik dolnej akcji. Wtedy otrzymuje się wszystkie korzyści z tej akcji razem z premią za rekruta.

Obrazek
Moje tłumaczenia plików pomocy, skrótów zasad: ***LISTA***
Lista zawiera pliki pomocne przy Scythe (z dodatkami), Nemesis, Wojna o Pierścień (z dodatkami), Star Wars Rebelia (z dodatkiem)
lvb1rynt
Posty: 4
Rejestracja: 17 cze 2020, 10:25

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: lvb1rynt »

Witam! Mam dwa pytania odnośnie zasad w Scythe.
1. Czy wykonując akcję RUCH muszę wykorzystać każdy ruch, czy mogę np zrobić ruch tylko o jedno pole?
2. Mając jakąkolwiek kartę fabryki akcja RUCH na tej karcie traktowana jest jako akcja dolnego rzędu? Czy można wykonać tylko tą akcję? Pytam bo zdarza się, że mam wszystkich rekrutów bądź budowle i po prostu nie potrzebuję wykonywać "górnej akcji"
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: Lothrain »

lvb1rynt pisze: 31 lip 2020, 08:51 Witam! Mam dwa pytania odnośnie zasad w Scythe.
1. Czy wykonując akcję RUCH muszę wykorzystać każdy ruch, czy mogę np zrobić ruch tylko o jedno pole?
2. Mając jakąkolwiek kartę fabryki akcja RUCH na tej karcie traktowana jest jako akcja dolnego rzędu? Czy można wykonać tylko tą akcję? Pytam bo zdarza się, że mam wszystkich rekrutów bądź budowle i po prostu nie potrzebuję wykonywać "górnej akcji"
Możesz się ruszyć o mniej pól. Możesz też wykonać tylko jedną akcję z karty fabryki.
lvb1rynt
Posty: 4
Rejestracja: 17 cze 2020, 10:25

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: lvb1rynt »

[/quote]
Możesz się ruszyć o mniej pól. Możesz też wykonać tylko jedną akcję z karty fabryki.
[/quote]

Dzięki za odpowiedź. Jeszcze jedno. Jak dołączyć Automę do gry jako kolejnego gracza?
andrzej
Posty: 21
Rejestracja: 08 lip 2019, 17:47

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: andrzej »

cześć. Mam do was pytanie dotyczące dodatku Fenris powstaje.
Czy może mi ktoś wytłumaczyć przebieg walki Anihilatora np. z mechem. Tylko proszę nie odpowiadać że w instrukcji jest napisane. Anihilatora atakuje mecha : kto rzuca dwiema kośćmi? Bo jeśli gracz od mecha to wybierze wartość najniższą, jeśli Fenris to najwyższą. Czy w ogóle rzuca się dwiema kostkami? Jak jest z dobiorem kart walki podczas walki? Dobieram trzy z puli ogólnej czy ze swojej? A może jest tak że dobieram trzy z ogólnej a jedną ze swojej za jednego Anihilatora i wtedy sumuję wartości z kostki i kart. Proszę o dokładny opis przebiegu takiej walki. Z góry dziękuję.
Xavris
Posty: 81
Rejestracja: 25 wrz 2014, 09:31
Lokalizacja: Kielce
Has thanked: 11 times
Been thanked: 9 times

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: Xavris »

Po lekturze instrukcji jestem dość zaskoczony, bo gra wydaje się całkiem prosta do zrozumienia. Do tego jest w sumie fajnie napisana, chociaż po lekturze wątku wnoszę, że to zasługa dodruku, gdzie większość wątpliwości jest wyjaśniona.
Ale są jednak dwie rzeczy, których nie bardzo rozumiem.
1. Wytłumaczenie w intstukcji zdolności kamraci Polanii "nie tracisz popularności, gdy zmuszasz robotników przeciwnika do wycofania się po wygranej walce jako strona atakująca. Dotyczy to również innych działań, jakie podejmujesz w swojej turze, kiedy twoja postać lub mech zmusza robotników przeciwnika do wycofania się po walce". Pierwsze zdanie jest oczywiste i jasne, ale o co chodzi w drugim nie bardzo rozumiem.
2. Przy walce i sojuszach jest informacja, że pozostali gracze mogą próbować wpłynąć na wynik walki. Dobrze rozumiem, że chodzi o sytuację, gdzie gracz A i B się tłuką a gracz C proponuje jednemu z nich jakaś kasę, żeby się podłożył albo dowalił bardziej?
Awatar użytkownika
sin
Posty: 672
Rejestracja: 24 mar 2019, 14:59
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 175 times
Been thanked: 300 times
Kontakt:

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: sin »

Xavris pisze: 15 sie 2020, 01:25 1. Wytłumaczenie w intstukcji zdolności kamraci Polanii "nie tracisz popularności, gdy zmuszasz robotników przeciwnika do wycofania się po wygranej walce jako strona atakująca. Dotyczy to również innych działań, jakie podejmujesz w swojej turze, kiedy twoja postać lub mech zmusza robotników przeciwnika do wycofania się po walce". Pierwsze zdanie jest oczywiste i jasne, ale o co chodzi w drugim nie bardzo rozumiem.
Tutaj trzeba po prostu pamiętać, że każdorazowo gracz dowodzący tą frakcją nie traci popularności w wyniku zmuszenia robotników do wycofania.
Xavris pisze: 15 sie 2020, 01:25 2. Przy walce i sojuszach jest informacja, że pozostali gracze mogą próbować wpłynąć na wynik walki. Dobrze rozumiem, że chodzi o sytuację, gdzie gracz A i B się tłuką a gracz C proponuje jednemu z nich jakaś kasę, żeby się podłożył albo dowalił bardziej?
Tak jest i może też zadziać się nawet między graczami A i B, nawet już po rozpoczęciu walki. Zasadniczo nieformalne sojusze można zawierać dowolnie, ale ich ustalenia nie są mechanicznie w żaden sposób "wymuszalne", natomiast jedynym zasobem, którym można dowolnie przekazywać (do negocjacji, przekupstwa, haraczu itp) są właśnie pieniądze.
Great things are possible when one man's wisdom and an hour's effort are combined.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
Awatar użytkownika
miszczu666
Posty: 264
Rejestracja: 24 kwie 2018, 15:13
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
Has thanked: 48 times
Been thanked: 157 times
Kontakt:

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: miszczu666 »

sin pisze: 15 sie 2020, 10:38
Xavris pisze: 15 sie 2020, 01:25 ...
Tutaj trzeba po prostu pamiętać, że każdorazowo gracz dowodzący tą frakcją nie traci popularności w wyniku zmuszenia robotników do wycofania po walce.

...
Poprawiłem lekko twoją wypowiedź. Ważne jest to, że Polanią nie traci się popularności jeśli robotnicy zmuszeni są do wycofania się po walce. jeśli wejdziesz mechem lub postacią na pole zawierające tylko robotników przeciwnika, nie dochodzi do walki. Za to traci się popularność.
Moje tłumaczenia plików pomocy, skrótów zasad: ***LISTA***
Lista zawiera pliki pomocne przy Scythe (z dodatkami), Nemesis, Wojna o Pierścień (z dodatkami), Star Wars Rebelia (z dodatkiem)
Xavris
Posty: 81
Rejestracja: 25 wrz 2014, 09:31
Lokalizacja: Kielce
Has thanked: 11 times
Been thanked: 9 times

Re: Scythe zasady i dywagacje

Post autor: Xavris »

Obaj się skupiliscie na elemencie, który jest w instrukcji wyraźnie napisany i zrozumiały :) nie rozumiem jedynie, czym są te 'inne dzialania', bo jak dla mnie to jest zapis, który niepotrzebnie gmatwa prosta rzecz.
ODPOWIEDZ