mam pomysł na grę ale nie mam mechaniki

Masz pomysł na grę planszową? Chciałbyś go kiedyś zrealizować? Chcesz się nim podzielić albo pomóc w realizacji jakiegoś pomysłu? Do dzieła!
Awatar użytkownika
Shinue
Posty: 127
Rejestracja: 28 lip 2007, 17:48
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 16 times
Been thanked: 2 times

mam pomysł na grę ale nie mam mechaniki

Post autor: Shinue »

mam pomysł na grę ale nie mam mechaniki. tzn mam fajne tło, w którym można by umiejscowić akcje gry (nie jednej) ale nie mam mechaniki. pewnie to żadna rewelacja, bo wymyślenie scenerii dla gry, to nie jest wielka sztuka, np. takie 'filary ziemi' równie dobrze mogłyby rozgrywać sie w Egipcie, gdzie budowalibyśmy piramidę, albo w roku 3024, a wtedy naszym zadaniem byłoby zbudowanie bazy księżycowej lub statku kosmicznego. ale wracając do tematu, jeżeli macie jakieś fajne pomysły na mechanikę, a potrzebujecie obudowy czaso-przestrzennej, to proszę o kontakt :)
Klub Gier Strategicznych "FENIX", Włocławek
Gry bitewne, RPG, karciane, planszowe.
Awatar użytkownika
Lim-Dul
Administrator
Posty: 1711
Rejestracja: 11 gru 2006, 17:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Lim-Dul »

Nie wiem na ile gra bez mechaniki może być wstępnie określana mianem fajnej, ale może podałbyś więcej szczegółów? Na razie napisałeś tylko, że Filary Ziemi mogłyby się rozgrywać w Egipcie lub w roku 3024. =)
War does not determine who is right - only who is left. - Bertrand Russell
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
Awatar użytkownika
Shinue
Posty: 127
Rejestracja: 28 lip 2007, 17:48
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 16 times
Been thanked: 2 times

Post autor: Shinue »

hmm... nie chciałbym wdawać się w szczegóły, ale gra byłaby z gatunku ekonomiczno-strategicznego. i nie chodzi mi o żadne uprawy ani budowanie, to byłoby coś dosyć oryginalnego. pomogło trochę?
Klub Gier Strategicznych "FENIX", Włocławek
Gry bitewne, RPG, karciane, planszowe.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Post autor: MichalStajszczak »

Skontaktuj się z dr Knizią. On wymyśla fajne mechaniki, ale niektórzy mają zastrzeżenia do fabuły jego gier
Awatar użytkownika
Shinue
Posty: 127
Rejestracja: 28 lip 2007, 17:48
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 16 times
Been thanked: 2 times

Post autor: Shinue »

he he he. z pewnością moja skromna osoba stworzyłaby sympatyczny duecik z dr knizią.... :P
Klub Gier Strategicznych "FENIX", Włocławek
Gry bitewne, RPG, karciane, planszowe.
Awatar użytkownika
Lim-Dul
Administrator
Posty: 1711
Rejestracja: 11 gru 2006, 17:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Lim-Dul »

Obrazek

:-D
War does not determine who is right - only who is left. - Bertrand Russell
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
Awatar użytkownika
Don Simon
Moderator
Posty: 5623
Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
Been thanked: 1 time

Post autor: Don Simon »

Shinue pisze:hmm... nie chciałbym wdawać się w szczegóły, ale gra byłaby z gatunku ekonomiczno-strategicznego. i nie chodzi mi o żadne uprawy ani budowanie, to byłoby coś dosyć oryginalnego. pomogło trochę?
Nie? Troche kuriozalne te posty...

Pozdrawiam
Szymon
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Post autor: ragozd »

Kupe swietnych pomyslow widzialem ostatnio w bibliotece :) troche gorsze przewaznie sa w wypozyczalni filmow albo mozna zobaczyc w TV ;)
ehh - pomysl to trzeba miec na gre, a nie mechanike czy fabule ...
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

ragozd pisze:ehh - pomysl to trzeba miec na gre, a nie mechanike czy fabule ...
Dokladnie! :)
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
westwood
Posty: 432
Rejestracja: 04 gru 2007, 02:45
Lokalizacja: Kraków

Re: mam pomysł na grę ale nie mam mechaniki

Post autor: westwood »

Shinue pisze:mam pomysł na grę ale nie mam mechaniki.
Miałem dziś kiepski dzień. Sądziłem, że pójdę spać w kiepskim nastroju. Dzięki tobie tak się nie stanie - rozluźniłeś mnie skutecznie :lol: Dziękuję.
@Lim-Dul Zabójczy obrazek :D
Awatar użytkownika
Lim-Dul
Administrator
Posty: 1711
Rejestracja: 11 gru 2006, 17:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Lim-Dul »

@Lim-Dul Zabójczy obrazek
Niestety nie mój. =)

Planuję zakup kilku koszulek z http://www.gameink.net/
War does not determine who is right - only who is left. - Bertrand Russell
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
Awatar użytkownika
Shinue
Posty: 127
Rejestracja: 28 lip 2007, 17:48
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 16 times
Been thanked: 2 times

Post autor: Shinue »

hmm... z waszych wypowiedzi wynika, że gra może być o czymkolwiek. np. o sadzeniu buraków lub o prasowaniu skarpetek ale jak ma dobra mechanikę, to wszystko inne przestanie być istotne? ja tak nie uważam.
mam fajny pomysł na temat gry. w wolnych chwilach spróbuję coś sprecyzować i zastanowić się nad mechanizmem (pomysły zaczynają już kiełkować).
Klub Gier Strategicznych "FENIX", Włocławek
Gry bitewne, RPG, karciane, planszowe.
Awatar użytkownika
Lim-Dul
Administrator
Posty: 1711
Rejestracja: 11 gru 2006, 17:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Lim-Dul »

Z mojej perspektywy tak właśnie jest, ale wiem, że nie wszyscy się ze mną zgadzają.

Za to chyba wszyscy zgadzają się z razgodem, że trzeba mieć pomysł na grę, a nie tematykę lub samą mechanikę.

Jeżeli wymyśliłeś samą tematykę to tak naprawdę nie wymyśliłeś niczego - równie dobrą "grą" jest w takim rozumieniu sprawy jakaś powieść, którą weźmiesz z półki, bo w niej także znajdziesz jakąś tematykę.

Tematyka i mechanika muszą w jakimś stopniu iść w parze - wtedy całość zaczyna przybierać choćby śladowy kształt gry.

P.S. Mój dowód na to, że mechanika jest ważniejsza: w "grę" z gotową mechaniką możesz zagrać (patrz: wszystkie gry abstrakcyjne), w grę z samą tematyką nie - ba, sama tematyka to w ogóle nie żadna gra. ;-)
War does not determine who is right - only who is left. - Bertrand Russell
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
Awatar użytkownika
Shinue
Posty: 127
Rejestracja: 28 lip 2007, 17:48
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 16 times
Been thanked: 2 times

Post autor: Shinue »

trudno się z Tobą nie zgodzić.
spróbuje wymyślić jakąś mechanikę
i połączyć wszystko w całość.
a nóż wyjdzie coś ciekawego...
Klub Gier Strategicznych "FENIX", Włocławek
Gry bitewne, RPG, karciane, planszowe.
Awatar użytkownika
Lim-Dul
Administrator
Posty: 1711
Rejestracja: 11 gru 2006, 17:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Lim-Dul »

a nóż wyjdzie coś ciekawego...
Nóż i widelec? Nie mogłem się powstrzymać. =)
War does not determine who is right - only who is left. - Bertrand Russell
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
Awatar użytkownika
Shinue
Posty: 127
Rejestracja: 28 lip 2007, 17:48
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 16 times
Been thanked: 2 times

Post autor: Shinue »

jakoś tak odruchowo mi się napisało :P
nie będę edytował poprzedniego posta ku przestrodze dla innych!
Klub Gier Strategicznych "FENIX", Włocławek
Gry bitewne, RPG, karciane, planszowe.
Awatar użytkownika
draco
Posty: 2096
Rejestracja: 05 sty 2006, 23:15
Lokalizacja: Warszawa, żona też

Post autor: draco »

Na fajną tematykę wpadam przynajmniej raz w tygodniu. I co z tego? Nic. Zacznij się przyzwyczajać, że tak to sie skończy lub pomyśl o procedurze testowania gry przez najbliższy rok.
Awatar użytkownika
westwood
Posty: 432
Rejestracja: 04 gru 2007, 02:45
Lokalizacja: Kraków

Post autor: westwood »

Shinue pisze:hmm... z waszych wypowiedzi wynika, że gra może być o czymkolwiek.
http://www.boardgamegeek.com/
Znajdź 5 tematów niewykorzystanych jeszcze w żadnej grze planszowej ani karcianej :P
Shinue pisze:np. o sadzeniu buraków
Skoro jest już gra o sadzeniu fasoli...
Shinue pisze:lub o prasowaniu skarpetek
Sam pomysł prasowania skarpetek jest dość zakręcony :lol: Jako materiał na grę ekonomiczno-strategiczną - rewelacja [choć ja bym tu widział raczej territory control :D ] Na początku gry każdy gracz otrzymuje 10 drewnianych znaczników skarpetek w swoim kolorze i 3 losowo wybrane karty żelazka. Rozpoczyna gracz w najmocniej wykrochmalonych majtkach.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Post autor: MichalStajszczak »

Jak słusznie zauważył Lim-Dul, istnieją gry, które mają samą mechanikę, a zadnej fabuły nie posiadają. I są to często gry bardzo dobre, np. Abalone, Blokus czy Pentago. (Chociaż ja czasami mówię klientom, że Abalone to planszowa wersja Sumo). Ale za to sama fabuła grą jeszcze być nie może.
Można oczywiście postawić pytanie: co powinno być pierwsze? Czy zaczynać od wyboru tematu, czy może najpierw opracować mechanikę i do niej dobrać fabułę? Myślę, że można stosować oba podejścia. Przywołane na początku Filary Ziemi najpierw miały fabułę i do niej dorobiona została mechanika (chyba, że najpierw powstała mechanika, a dopiero później Follet napisał książkę :lol: ). Ale mogę podać przykład odwrotny. Opisywana w pierwszym numerze ŚGP gra "Zając i jeż" (pierwsza laureatka nagrody Spiel des Jahres) miała na początku całkiem inną fabułę. Wydawca tej fabuły nie zaakceptował i na nie zmienionej mechanice powstała gra o tematyce zupełnie innej.
Awatar użytkownika
kruck
Posty: 239
Rejestracja: 29 sie 2005, 01:52
Lokalizacja: Lochy
Has thanked: 1 time
Kontakt:

Re: mam pomysł na grę ale nie mam mechaniki

Post autor: kruck »

Jeśliby patrzeć na temat uczciwie, to podstawą pozostaje jednak mechanika. Przecież nieomal każdą grę można przełożyć na inny język fabularny, widać to doskonale po tytułach Knizii, choć nie tylko. Zgadzam się jednak z opinią, że najważniejsze, to wpaść na pomysł GRY - jeśli do tego dojdzie odpowiednio oryginalna, acz grywalna mechanika i fajna otoczka klimatyczna, wówczas powstaje coś, czym będą się zachwycać geeki na całym, bożym świecie.
ODPOWIEDZ