Gra wojenna z figurkami, z dobrą mechaniką, w miarę nowa
: 03 lis 2016, 22:56
Hej forumowi koledzy. Piszę niniejszego posta z prośbą o rekomendację.
Od pewnego czasu szukam wojennej z figurkami, najchętniej z dużą planszą, eleganckim wydaniem i dobrą mechaniką. Zawsze lubiłem dobre strategie, militaria, a wśród moich ulubionych gatunków planszówek jest area control/dudes on the map. Mam w kolekcji Cyklady, Kemeta, Forbidden Stars, Blood Rage czy bardziej ekonomiczny Mare Nostrum. Chciałbym teraz pójść o krok dalej i zakupić pierwszą nowoczesną grę wojenną z prawdziwego zdarzenia. Chciałbym żeby to był taki wymarzony prezent pod choinkę
Ale żeby być precyzyjnym, podaje poniższe wymagania:
- tematyka: tutaj nie mam ścisłych kryteriów czy będzie to jakiś fantastyczny realm, bardziej historyczna gra, poświęcona np. I czy II WŚ. Chociaż epicki czynnik będzie mile widziany;
- wykonanie: Podstawą są figurki, bo żetony i płaskie elementy nie dają takiego klimatu (Heroes of Normandy?). Plansza oczywiście duża i pewnie z heksami. Super jeśli gra w tym aspekcie oferuję urozmaicenie np. dwustronną planszę, różne układy, dostępne dodatkowe plansze itp.;
- Setup: Wiele lat temu grywałem w tytuły wydawnictwa Dragon. Setup tych gier był niebotycznie długi, a już przebrnięcie przez instrukcje stanowiło pewne wyzwanie. Wciąż darze te tytuły sentymentem, ale chcę coś bardziej przystępnego, nowoczesnego, chociaż niekoniecznie z niskim progiem wejścia;
- mechanika rozstrzygania potyczek: Tu jest pewna trudność. Chciałbym żeby mechanika bitwy była realistyczna z ograniczoną losowością, choć niekoniecznie do zera, w końcu wydarzenia losowe czasem mają miejsce podczas bitew. Niech mechanika daje jakiś fun. Lubię np. potyczki w Kemecie, w Mare Nostrum już tak sobie;
- Czas gry: To gra bitewna więc pewnie za krótka nie może być, ale wolałbym żeby nie przekraczała tych 3 godzin;
- Liczba graczy : Jak mi się gra spodoba naprawdę, to mogę grać sam z sobą, serio. Jeśli będzie dla więcej niż 2 graczy, to będzie to dodatkowy atut;
- Rok wydania Ma to znaczenie bardziej dla mechanik w grze, dostępności na rynku, pewnie również ceny i samego wydania. Najlepiej jeśli nie będzie to tytuł z przed wielu lat, no chyba że to jakaś rewelacja, która przetrwała próbę czasu;
- Rozszerzenia Tak, oczywiście, ale konkretne, przydatne, warte kupna dodatki, a nie kupony odcinane od uznanego tytuły.
Po wstępnym rozeznaniu znalazłem poniższe gry, ale nie wiem na ile mogą spełniać moje wymagania i czy są naprawdę warte kupna i poświęcenia czasu. Tutaj serdecznie liczę na wasze wsparcie i fachową wiedzę, ale przede wszystkim propozycje.
Bitwy Westeros - Ubóstwiam Grę o Tron i cały realm Martina, ale z tego, co wyczytałem, gra ma słabej jakości figurki wymagające klejenia. Wyszło trochę dodatków, ale gra już jest out of print.
Memoir 44 Trochę starszy tytuł, bardzo uznany, a tematyka II WŚ jest całkiem ok. Nie wiem na ile Memoir 44 jest w stanie konkurować z mechanikami z nowszych gier (Bitwy Westeros, Battlelord) i do jakiego stopnia ten ogrom dodatków jest uzasadniony i czy jest sens pakować się w ten system.
Battlelore 2. ed. Gra z mechaniką z powyższych gier (?), i chyba stosunkowo najnowsza. Fantastyczny świat nie jest przeszkodą, nie za dużo też słyszałem o tym tytule. Jak się ma mechanicznie do Memoir 44 i Westeros?
Wojna o Pierścien 2. ed. Tolkienowski świat nawet zachęca, chociaż nie wiem czy nie jest zbyt czarno-biały. Jak to wygląda mechanicznie w praktyce?
Bitwa Pięciu Armii Chyba najnowsza z wymienionych gier, chociaż widzę, że pojawiają się postacie z książek i pytanie czy nie ma tu przypadkiem elementu przygodowego?
Runewars Rozumiem, że to hybryda gry wojennej i przygodówki?
Dziękuję ze swojej strony za wszelkie pomocne sugestie i propozycje.
Od pewnego czasu szukam wojennej z figurkami, najchętniej z dużą planszą, eleganckim wydaniem i dobrą mechaniką. Zawsze lubiłem dobre strategie, militaria, a wśród moich ulubionych gatunków planszówek jest area control/dudes on the map. Mam w kolekcji Cyklady, Kemeta, Forbidden Stars, Blood Rage czy bardziej ekonomiczny Mare Nostrum. Chciałbym teraz pójść o krok dalej i zakupić pierwszą nowoczesną grę wojenną z prawdziwego zdarzenia. Chciałbym żeby to był taki wymarzony prezent pod choinkę
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
- tematyka: tutaj nie mam ścisłych kryteriów czy będzie to jakiś fantastyczny realm, bardziej historyczna gra, poświęcona np. I czy II WŚ. Chociaż epicki czynnik będzie mile widziany;
- wykonanie: Podstawą są figurki, bo żetony i płaskie elementy nie dają takiego klimatu (Heroes of Normandy?). Plansza oczywiście duża i pewnie z heksami. Super jeśli gra w tym aspekcie oferuję urozmaicenie np. dwustronną planszę, różne układy, dostępne dodatkowe plansze itp.;
- Setup: Wiele lat temu grywałem w tytuły wydawnictwa Dragon. Setup tych gier był niebotycznie długi, a już przebrnięcie przez instrukcje stanowiło pewne wyzwanie. Wciąż darze te tytuły sentymentem, ale chcę coś bardziej przystępnego, nowoczesnego, chociaż niekoniecznie z niskim progiem wejścia;
- mechanika rozstrzygania potyczek: Tu jest pewna trudność. Chciałbym żeby mechanika bitwy była realistyczna z ograniczoną losowością, choć niekoniecznie do zera, w końcu wydarzenia losowe czasem mają miejsce podczas bitew. Niech mechanika daje jakiś fun. Lubię np. potyczki w Kemecie, w Mare Nostrum już tak sobie;
- Czas gry: To gra bitewna więc pewnie za krótka nie może być, ale wolałbym żeby nie przekraczała tych 3 godzin;
- Liczba graczy : Jak mi się gra spodoba naprawdę, to mogę grać sam z sobą, serio. Jeśli będzie dla więcej niż 2 graczy, to będzie to dodatkowy atut;
- Rok wydania Ma to znaczenie bardziej dla mechanik w grze, dostępności na rynku, pewnie również ceny i samego wydania. Najlepiej jeśli nie będzie to tytuł z przed wielu lat, no chyba że to jakaś rewelacja, która przetrwała próbę czasu;
- Rozszerzenia Tak, oczywiście, ale konkretne, przydatne, warte kupna dodatki, a nie kupony odcinane od uznanego tytuły.
Po wstępnym rozeznaniu znalazłem poniższe gry, ale nie wiem na ile mogą spełniać moje wymagania i czy są naprawdę warte kupna i poświęcenia czasu. Tutaj serdecznie liczę na wasze wsparcie i fachową wiedzę, ale przede wszystkim propozycje.
Bitwy Westeros - Ubóstwiam Grę o Tron i cały realm Martina, ale z tego, co wyczytałem, gra ma słabej jakości figurki wymagające klejenia. Wyszło trochę dodatków, ale gra już jest out of print.
Memoir 44 Trochę starszy tytuł, bardzo uznany, a tematyka II WŚ jest całkiem ok. Nie wiem na ile Memoir 44 jest w stanie konkurować z mechanikami z nowszych gier (Bitwy Westeros, Battlelord) i do jakiego stopnia ten ogrom dodatków jest uzasadniony i czy jest sens pakować się w ten system.
Battlelore 2. ed. Gra z mechaniką z powyższych gier (?), i chyba stosunkowo najnowsza. Fantastyczny świat nie jest przeszkodą, nie za dużo też słyszałem o tym tytule. Jak się ma mechanicznie do Memoir 44 i Westeros?
Wojna o Pierścien 2. ed. Tolkienowski świat nawet zachęca, chociaż nie wiem czy nie jest zbyt czarno-biały. Jak to wygląda mechanicznie w praktyce?
Bitwa Pięciu Armii Chyba najnowsza z wymienionych gier, chociaż widzę, że pojawiają się postacie z książek i pytanie czy nie ma tu przypadkiem elementu przygodowego?
Runewars Rozumiem, że to hybryda gry wojennej i przygodówki?
Dziękuję ze swojej strony za wszelkie pomocne sugestie i propozycje.