Strona 1 z 2

Agricola: Wersja rodzinna - pytania, zasady

: 26 gru 2016, 18:04
autor: Nero
Witam na forum.
Jestem po 2 partiach Agricoli w wersji rodzinnej.
Mam kilka pytan:
- zboze: czy jak robie akcje obsianie pola: a mam 3 pola:
Jedno jest puste. Na drugim jest jeden żeton zboża a na 3 są 2. Co się wtedy dzieje? Obsiewam tylko puste pole? Czy wszystkie? jeśli wszystkie 3 to jak? Jeśli jedno to jaki jest sens funkcji obsiania 3 pol jak zawsze na każdym jest inna ilość zboża?
2. Czy na zniwach zabieram tylko po 1 zbożu z każdego pola?
W instrukcji na jednej stronie jest podane że mogę wymienić zboze i drewno na jedzenie w każdej chwili i nie jest to akcja. A na kolejnej jest ze wymiana na jedzenie w piecu to jest akcja.
Więc pytanie czy mogę na początku żniw wymienić owce, i inne dobra wymienić na jedzenie?

Czy wam też brakuje figurek owiec?

Dzięki i pozdrawiam

Agricola – wersja rodzinna

: 26 gru 2016, 20:01
autor: GrzeL
Nero pisze:Witam na forum.
Jestem po 2 partiach Agricoli w wersji rodzinnej.
Mam kilka pytan:
- zboze: czy jak robie akcje obsianie pola: a mam 3 pola:
Jedno jest puste. Na drugim jest jeden żeton zboża a na 3 są 2. Co się wtedy dzieje? Obsiewam tylko puste pole? Czy wszystkie? jeśli wszystkie 3 to jak? Jeśli jedno to jaki jest sens funkcji obsiania 3 pol jak zawsze na każdym jest inna ilość zboża?
2. Czy na zniwach zabieram tylko po 1 zbożu z każdego pola?
W instrukcji na jednej stronie jest podane że mogę wymienić zboze i drewno na jedzenie w każdej chwili i nie jest to akcja. A na kolejnej jest ze wymiana na jedzenie w piecu to jest akcja.
Więc pytanie czy mogę na początku żniw wymienić owce, i inne dobra wymienić na jedzenie?

Czy wam też brakuje figurek owiec?

Dzięki i pozdrawiam
Obsiewa się tylko puste pola. Można mieć kilka pustych pól.
Tak, zbieramy tylko po jednym znaczniku zboża z każdego pola.
Tekst z chmurki ze strony 11 „, ale wymaga to akcji” jest dodatkiem polskiego tłumacza.

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 26 gru 2016, 20:55
autor: Nero
Rzeczywiście. Teraz widzę że jest osobny dział. Sorki.
Dzięki za odpowiedź i Pomoc!
Czyli rozumiem, że tekst z chmurki jest błędny. I to jest w sumie logiczne. Dziwne, że wydawnictwo wydało errate co do ilości figurek a nie skorygowalo takiego błędu :mrgreen:

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 26 gru 2016, 21:00
autor: playerator
GrzeL pisze: Tekst z chmurki ze strony 11 „, ale wymaga to akcji” jest dodatkiem polskiego tłumacza.
Czyli babolem? Warto to jasno napisać.

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 28 gru 2016, 00:52
autor: Tvisty
Witam, ile razy na turę można korzystać z jednego usprawnienia (chodzi o zwykłe usprawnienia, których kafelki leżą poza planszą). Jakoś nie mogę tego znaleźć w instrukcji jasno określonego.

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 28 gru 2016, 01:03
autor: Nero
Ja gram tyle ile chcemy oprócz budynków na których wyraźnie jest napisane 1x

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 07 sty 2017, 16:43
autor: TTR_1983
predki pisze:W takim razie policzmy najbardziej krowodajny scenariusz:
Pierwsza krowa pojawia się w 8 rundzie. Załóżmy, że nikt jej nie weźmie. 2 krowa w rundzie 9. Jeden z graczy zabiera obie.
A nie jest czasem tak,że zawsze z planszy głównej bierze się tylko jedną krowę, a dobra dokłada się tylko na doczepianej części (drewno, trzcina, glina)?

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 07 sty 2017, 16:50
autor: predki
TTR_1983 pisze: A nie jest czasem tak,że zawsze z planszy głównej bierze się tylko jedną krowę, a dobra dokłada się tylko na doczepianej części (drewno, trzcina, glina)?
Nie. Na wszystkich polach ze strzałką, a takie są wszystkie pola ze zwierzętami, dokłada się jeden zasób co turę. Tak jest w dużej Agricoli i w małej (ACBAS). Pola z symbolem + dają po jednym zasobie.

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 07 sty 2017, 16:55
autor: TTR_1983
predki pisze:
TTR_1983 pisze: A nie jest czasem tak,że zawsze z planszy głównej bierze się tylko jedną krowę, a dobra dokłada się tylko na doczepianej części (drewno, trzcina, glina)?
Nie. Na wszystkich polach ze strzałką, a takie są wszystkie pola ze zwierzętami, dokłada się jeden zasób co turę. Tak jest w dużej Agricoli i w małej (ACBAS). Pola z symbolem + dają po jednym zasobie.
A to ciekawe, bo polska instrukcja mówi że dokłada się tylko tam gdzie jest żółta strzałka. Przy krowie jest zielona.

Edit: Sprawdziłem instrukcję angielską i niemiecką, wychodzi na to,że Pan Michał po raz kolejny się popisałz tłumaczeniem. Masz rację, dokłada się wszędzie: przy zółych, zielonych i niebieskich strzałkach.

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 07 sty 2017, 20:01
autor: predki
Przyznam się, że zupełnie nie zwróciłem uwagi na kolory strzałek. Założyłem, jak widać słusznie, że jest jak w każdej innej Agricoli. A instrukcja rzeczywiście ma błąd. Może wcześniej były tylko żółte strzałki i na takiej wersji pracował tłumacz, a potem Klemens zmienił kolorki i tak wyszło.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 08 sty 2017, 14:25
autor: markus74
Ciekawa jest też sprawa obór w nowej wersji. W instrukcji jest napisane:
Jeśli w swoich zasobach posiadasz oborę, możesz ją położyć na nowym pastwisku.
Czy to znaczy, że w momencie pobrania obory nie muszę ją od razu postawić na pastwisku ?
Jak to się ma do ogólnej zasady nie przenoszenia raz postawionych obiektów w Agricoli ?
W innym miejscu instrukcji jest napisane:
Każda obora poza pastwiskiem może dać schronienie jednemu zwierzęciu.
Czyli mogę trzymać oborę wraz z 1 zwierzęciem w ogóle poza żetonami gospodarstwa ?

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 08 sty 2017, 15:29
autor: TTR_1983
Tak możesz trzymać oborę z jednym zwierzęciem zupełnie poza obszarem całego gospodarstwa.

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 08 sty 2017, 15:41
autor: markus74
TTR_1983 pisze:Tak możesz trzymać oborę z jednym zwierzęciem zupełnie poza obszarem całego gospodarstwa.
A jeśli dokupię pastwisko to mogę ją przenieść ? Bo co to znaczy, że mogę dołożyć oborę jak mam w swoich zasobach ?

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 08 sty 2017, 15:45
autor: TTR_1983
markus74 pisze:
TTR_1983 pisze:Tak możesz trzymać oborę z jednym zwierzęciem zupełnie poza obszarem całego gospodarstwa.
A jeśli dokupię pastwisko to mogę ją przenieść ? Bo co to znaczy, że mogę dołożyć oborę jak mam w swoich zasobach ?
W sumie nie wiem. Instrukcja milczy na ten temat, a sam nie miałem takiej sytuacji w grze, bo zawsze stawiam na pastwisku.
Instrukcja mówi tylko, że w momencie dobrania kładziesz na pastwisku lub poza nim.

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 08 sty 2017, 20:17
autor: markus74
TTR_1983 pisze: W sumie nie wiem. Instrukcja milczy na ten temat, a sam nie miałem takiej sytuacji w grze, bo zawsze stawiam na pastwisku.
Instrukcja mówi tylko, że w momencie dobrania kładziesz na pastwisku lub poza nim.
Pisze też przy omawianiu pastwisk, że jeśli w swoich zasobach posiadasz oborę, możesz ją położyć na nowym pastwisku. Czyli można wnioskować, że jeśli posiadam wolną oborę poza pastwiskiem to mogę ją w tym momencie przenieść na nowe pastwisko. Poza tym nigdzie nie pisze, że nie wolno przenosić obór. Pewnie wszyscy sugerujemy się tym, że w dotychczasowych wersjach Agricoli (w tym również Chłopi i ich zwierzyniec) raz położonej obory nie wolno przestawiać.

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 10 sty 2017, 20:57
autor: TV3
Na szybko:

WIATRAK

Byk jest w instrukcji czy na kaflu?

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 11 sty 2017, 00:27
autor: GrzeL
TV3 pisze:Na szybko:

WIATRAK

Byk jest w instrukcji czy na kaflu?
W instrukcji.

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 11 sty 2017, 09:18
autor: TV3
Dzięki. Widzę, że i w anglojęzycznej ten feler występuje.

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 12 sty 2017, 10:22
autor: TV3
Kilka uwag do instrukcji i zasad.


1. str. 1, jest: 44 żetony „1 żywność”, powinno być: 37 żetony „1 żywność”

2. str 3, Faza przygotowania, jest: (...) w którym znajduje się symbol żółtej strzałki, powinno być: (...) w którym znajduje się symbol żółtej, niebieskiej i zielonej strzałki. W każde te miejsca pakujemy dobra co turę.

3. str 10, Wiatrak, jest: Raz w trakcie każdych żniw możesz przetworzyć 1 zboże w 1 żywność, powinno być: Raz w trakcie każdych żniw możesz przetworzyć 1 zboże w 3 żywności. (na kaflu Wiatraka jest to poprawnie ujęte).

4. str. 11, drugi dymek, jest: (...) ale wymaga to akcji. Nie, to nie wymaga akcji. Z usprawnień korzysta się w dowolnym momencie, nie wystawia się pampra, nie jest to akcją. Tego fragmentu zapisu nie powinno być.

5. Obsiej pole. Dla jasności - jedynie puste pola można obsiewać.

6. Skład - punktacja. Posiadając Skład dostaje się 1 punkt za każde 3 dowolne dobra, jednak nie można tu ponownie punktować dóbr, które już zostały zapunktowane przez inne usprawnienie. Np. posiadając 3 trzciny, Koszykarnię i Skład - za 2 trzciny dostajemy 1 punkt z Koszykarni i już tylko 1 wolna trzcina może być przeniesiona do Składu (za pozostałe 2 trzciny punkty już zostały przyznane).

7. Gliniane izby - punktacja. W grze dostajemy 1 punkt za każdy zbudowany kafel (niezależnie od wielkości i poza drewnianą chatą). Wyjątkiem jest chata z gliny - tu dostaje się 1 punkt za każdą izbę. Zatem podwójny kafel startowy, jeśli jest zmieniony na gliniany, da nam 2 punkty.

8. Ogrodzenie / Pastwisko. "Korzystając z tego pola akcji, zbuduj dowolną liczbę pastwisk.". Sformułowanie "dowolna liczba" odnosi się też do jednej, tej samej kolejki. Czyli w jednej akcji mogę, jeśli mnie stać, kupić więcej niż jeden kafel ogrodzenia/pastwiska.

9. Faza powiększania stada (trzeci etap żniw), str. 12, górny lewy dymek: "Jeśli nie masz gdzie umieścić nowo narodzonego zwierzęcia, nie rodzi się (nie możesz od razu przetworzyć nowego zwierzęcia na żywność; najpierw musi się urodzić).". To, że nie może się urodzić, może nastąpić tylko w jednym wypadku >>> gdy mamy jedną parę zwierząt jednego rodzaju i nie mamy miejsca aby umieścić trzecią sztukę (np. jedno zwierzę jest w izbie, drugie w luzem stojącej oborze). A upiec nowo powstałej sztuki na usprawnieniu nie możemy od razu. Ale - posiadając trzy lub więcej sztuk >>> urodzi się czwarta sztuka (na którą nie będzie miejsca) >>> jednak można przerobić wcześniej jedną z trzech na jedzenie, robiąc tym samym miejsce dla nowego (została nam para zwierząt, z której nowe zwierzę powstanie).






____________________________



I teraz jaj mam pewną wątpliwość. Jest remis, rozpatrujemy ilość żarcia- czyli michy. Niejasno w instrukcji wspomniane jest, że zboże w takiej sytuacji też powinniśmy dodawać do puli jedzenia. Prawda to?
Co więcej - gdzieś wyczytałem, że w wypadku remisu można by skorzystać jeszcze z usprawnienia (Palenisko, Kuchnia, Piec) i z nie wykorzystanych (niezapunktowanych) elementów (czyli z drewna i luzem leżącego zboża) upichcić chleb - zatem dostać kolejne żarcie. Tak to niby wygląda?

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 12 sty 2017, 13:37
autor: GrzeL
TV3 pisze:I teraz jaj mam pewną wątpliwość. Jest remis, rozpatrujemy ilość żarcia- czyli michy. Niejasno w instrukcji wspomniane jest, że zboże w takiej sytuacji też powinniśmy dodawać do puli jedzenia. Prawda to?
Co więcej - gdzieś wyczytałem, że w wypadku remisu można by skorzystać jeszcze z usprawnienia (Palenisko, Kuchnia, Piec) i z nie wykorzystanych (niezapunktowanych) elementów (czyli z drewna i luzem leżącego zboża) upichcić chleb - zatem dostać kolejne żarcie. Tak to niby wygląda?
Nie. W oryginalnej instrukcji nie ma nic o używaniu zboża do rozstrzygania remisu.
Podczas ostatnich żniw zamieniasz całe zbędne (niepunktujące) zboże z własnych zasobów na żywność przy pomocy usprawnień lub bez.
TV3 pisze:Faza żywienia: "Teraz wszyscy muszą wyżywić swoje rodziny. Każdy członek rodziny, który wykonał w tej rundzie akcję, musi zjeść dwie porcje żywności."
Znaczy, że jak na akcję nie poszedł i został w chacie, karmić go nie muszę? Albo inaczej - czy ja przypadkiem nie muszę wszystkich wysłać do roboty? Bo to powyższe kursywą to może po prostu rozróżnienie w instrukcji na dorosłego i dzieciaka (który zje tylko jedną michę).
Musisz. Nie ma obowiązku wysłania wszystkich, ale jest to opłacalne, jeśli mamy taką możliwość.
W oryginale brzmi to mniej więcej tak:
Następnie wszystkich swoich członków rodziny musisz wyżywić. Za każdą osobę musisz oddać 2 żywności. Za osoby stojące we dwie na jednym z pól akcji, pokazanych poniżej, trzeba zapłacić za obydwie w sumie tylko 3 żywności.
TV3 pisze:Ogrodzenie. "Korzystając z tego pola akcji, zbuduj dowolną liczbę pastwisk." Czy sformułowanie "dowolna liczba" odnosi się też do jednej, tej samej kolejki? Czy w jednej akcji mogę, jeśli mnie stać, kupić więcej niż jeden kafel ogrodzenia/pastwiska?
Tak. Tak.
TV3 pisze:Można by jeszcze pogdybać, czy wolno blokować pola akcji (wysyłać człowieka np. na obszar z pastwiskiem mimo, że mnie nie stać na pastwisko, ale nie chcę, żeby współgracz je dostał).
Wprost nie ma sformułowanego zakazu, ale w opisie wykonania akcji jest o wykonaniu akcji, a nie o możliwości wykonania akcji, a w przypadku niektórych pól jest wprost napisane, że nie możesz z nich skorzystać, jeśli nie spełniasz odpowiednich warunków np. powiększanie rodziny.
W normalnej Agricoli jest to zakazane (z drobnym wyjątkiem wypuszczenia zwierząt).

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 12 sty 2017, 13:55
autor: TV3
GrzeL pisze:
TV3 pisze:I teraz jaj mam pewną wątpliwość. Jest remis, rozpatrujemy ilość żarcia- czyli michy. Niejasno w instrukcji wspomniane jest, że zboże w takiej sytuacji też powinniśmy dodawać do puli jedzenia. Prawda to?
Co więcej - gdzieś wyczytałem, że w wypadku remisu można by skorzystać jeszcze z usprawnienia (Palenisko, Kuchnia, Piec) i z nie wykorzystanych (niezapunktowanych) elementów (czyli z drewna i luzem leżącego zboża) upichcić chleb - zatem dostać kolejne żarcie. Tak to niby wygląda?
Nie. W oryginalnej instrukcji nie ma nic o używaniu zboża do rozstrzygania remisu.
Podczas ostatnich żniw zamieniasz całe zbędne (niepunktujące) zboże z własnych zasobów na żywność przy pomocy usprawnień lub bez.
Ale to na jedno wychodzi. Pytanie tylko kiedy się to robi - podczas żniw (czyli w trakcie gry) czy też dopiero przy podliczaniu punktów. Jedna upierdliwość wyjdzie, jeśli byśmy musieli to robić podczas ostatnich zbiorów (zatem w trakcie rozgrywki). Mając Skład - trzeba by zawczasu policzyć, czy któreś zalegające zboże - właśnie potem w Składzie nie będzie potrzebne do punktowania...


GrzeL pisze:
TV3 pisze:Można by jeszcze pogdybać, czy wolno blokować pola akcji (wysyłać człowieka np. na obszar z pastwiskiem mimo, że mnie nie stać na pastwisko, ale nie chcę, żeby współgracz je dostał).
Wprost nie ma sformułowanego zakazu, ale w opisie wykonania akcji jest o wykonaniu akcji, a nie o możliwości wykonania akcji, a w przypadku niektórych pól jest wprost napisane, że nie możesz z nich skorzystać, jeśli nie spełniasz odpowiednich warunków np. powiększanie rodziny.
W normalnej Agricoli jest to zakazane (z drobnym wyjątkiem wypuszczenia zwierząt).
Owszem, to pytanie dotyczyć powinno części pół akcji. Bo wątpliwości budzić mogą pola z Usprawnieniami, Łąki, Obsiewu pola i Zwierząt (choć tu w zasadzie wszystkie mogę wziąć... i wszystkie mogą mi uciec).

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 12 sty 2017, 14:12
autor: GrzeL
TV3 pisze:
GrzeL pisze:
TV3 pisze:I teraz jaj mam pewną wątpliwość. Jest remis, rozpatrujemy ilość żarcia- czyli michy. Niejasno w instrukcji wspomniane jest, że zboże w takiej sytuacji też powinniśmy dodawać do puli jedzenia. Prawda to?
Co więcej - gdzieś wyczytałem, że w wypadku remisu można by skorzystać jeszcze z usprawnienia (Palenisko, Kuchnia, Piec) i z nie wykorzystanych (niezapunktowanych) elementów (czyli z drewna i luzem leżącego zboża) upichcić chleb - zatem dostać kolejne żarcie. Tak to niby wygląda?
Nie. W oryginalnej instrukcji nie ma nic o używaniu zboża do rozstrzygania remisu.
Podczas ostatnich żniw zamieniasz całe zbędne (niepunktujące) zboże z własnych zasobów na żywność przy pomocy usprawnień lub bez.
Ale to na jedno wychodzi. Pytanie tylko kiedy się to robi - podczas żniw (czyli w trakcie gry) czy też dopiero przy podliczaniu punktów. Jedna upierdliwość wyjdzie, jeśli byśmy musieli to robić podczas ostatnich zbiorów (zatem w trakcie rozgrywki). Mając Skład - trzeba by zawczasu policzyć, czy któreś zalegające zboże - właśnie potem w Składzie nie będzie potrzebne do punktowania...
Nie ma to dużego znaczenia pod warunkiem, że ktoś najpierw tego zboża nie zapunktuje w którymś budynku, a później zamieni je na żywność. Dlatego lepiej się trzymać zasady, że gra kończy się wraz z końcem ostatnich żniw i wszystkie zamiany trzeba wtedy dokonać.

Re: Agricola – wersja rodzinna

: 12 sty 2017, 14:21
autor: TV3
Dla porządku - oprócz Składu jeszcze oczywiście Wiatrak punktuje wolne zboże.
A powyższe wyjaśnienia - moich wątpliwości - powędrują do ogólnego zbioru. Jakby kto miał wątpliwości bliźniacze ;)

Re: Agricola

: 27 kwie 2017, 11:39
autor: stary gracz
Witam.

Agricola wersja rodzinna.

1. Przebudowa.
Czy płacąc 3 gliny i 1 trzcinę odwracam wszystkie izby na stronę glinianą czy za każdą izbę muszę płacić z osobna?

2. Usprawnienie "Skład".
Czy usprawnienie to kumuluje się z innymi usprawnieniami?

Przykład: Posiadam skład, stolarnię, wiatrak oraz 6 drewna i 6 zboża.
Podliczam punkty:
- 3 pkt. za drewno z usprawnienia stolarnia
- 3 pkt. za zborze z usprawnienia wiatrak
- 4 pkt. za drewno i zborze z usprawnienia skład
Czy składu już nie powinienem brać pod uwagę bo wykorzystałem surowce w stolarni i wiatraku?

3. Punktacja.
Czy podwójny żeton glinianej chaty jest wart 1 czy 2 punkty?

Re: Agricola

: 27 kwie 2017, 21:35
autor: GrzeL
stary gracz pisze:Witam.

Agricola wersja rodzinna.

1. Przebudowa.
Czy płacąc 3 gliny i 1 trzcinę odwracam wszystkie izby na stronę glinianą czy za każdą izbę muszę płacić z osobna?

2. Usprawnienie "Skład".
Czy usprawnienie to kumuluje się z innymi usprawnieniami?

Przykład: Posiadam skład, stolarnię, wiatrak oraz 6 drewna i 6 zboża.
Podliczam punkty:
- 3 pkt. za drewno z usprawnienia stolarnia
- 3 pkt. za zborze z usprawnienia wiatrak
- 4 pkt. za drewno i zborze z usprawnienia skład
Czy składu już nie powinienem brać pod uwagę bo wykorzystałem surowce w stolarni i wiatraku?

3. Punktacja.
Czy podwójny żeton glinianej chaty jest wart 1 czy 2 punkty?
Ad 1
Wszystkie

Ad 2
Nie, jeden znacznik surowca może punktować tylko w jednym usprawnieniu.

Ad 3
2