Torres
Torres - zasady
Witam! Mam następujace niejasności związane z grą Torres:
1. Czy w obrębie swojej tury mogę wykorzystać punkty akcji np.: na wprowadzenie do gry dwóch rycerzy, poruszenie dwóch rycerzy, dwukrotne pociągniecie kart akcji czy wreszcie (najistotniejsze) dostawienie wież w dwóch różnych zamkach (oczywiście z zachowaniem reguł rozbudowy zamku i dysponowania jednym stosem wież na turę)?
2. W angielskiej (i polskiej) instrukcji akapit traktujący o tym, co robi się z wieżami pozostałymi ze stosu, po zakończeniu tury brzmi następująco:
"A player may choose to build fewer blocks in a turn than are in stack. The extra blocks may not be used to create new stacks, but he may distribute the unused blocks on any other stacks in his supply. Such stacks may be of any height."
"Gracz może zdecydować się zbudować w danej turze mniej wież niż znajduje się w stosie. Pozostałe wieże nie mogą być wykorzystywane do tworzenia nowych stosów, ale mogą być przestawione na inny stos znajdujący się w puli gracza. Stosy mogą mieć więcej niż trzy wieże."
Jakież było moje zdziwienie, kiedy w niemieckiej instrukcji wyczytałem dodatkowo:
"Kein Stapel darf höher als drei Bausteine werden. Dies bedeutet, dass ein Spieler während eines Zuges nie mehr als drei Bausteine einsetzen kann. Hat ein Spieler mehr Bausteine übrig, als er auf seinen verbliebenen Stapeln unterbringen kann, legt er die überzähligen Steine in den allgemeinen Vorrat zurück."
czyli mniej więcej:
"Żaden stos nie może być wyższy od 3-wieżowego. To oznacza, że gracz nie może podczas swej tury wykorzystać więcej niż 3 wieże. Jeżeli graczowi pozostanie więcej wież, niż może rozłożyć na swoje pozostałe stosy, nadmiar wież odkłada do wspólnej puli."
... i dalej klauzula, że to samo tyczy się sytuacji przy końcu fazy.
Wydaje się to trochę nieprzemyślane i - o ile ma jeszcze jako taki sens w przypadku rozgrywki 4-osobowej, gdzie stosy składają się z dwóch wież - to w przypadku dwóch grających, gdzie stosy są już "na dzień dobry" trzywieżowe - już nie bardzo (zabronione jest tworzenie nowych stosów z niewykorzystanych wież).
Ktoś może mnie oświecić?
1. Czy w obrębie swojej tury mogę wykorzystać punkty akcji np.: na wprowadzenie do gry dwóch rycerzy, poruszenie dwóch rycerzy, dwukrotne pociągniecie kart akcji czy wreszcie (najistotniejsze) dostawienie wież w dwóch różnych zamkach (oczywiście z zachowaniem reguł rozbudowy zamku i dysponowania jednym stosem wież na turę)?
2. W angielskiej (i polskiej) instrukcji akapit traktujący o tym, co robi się z wieżami pozostałymi ze stosu, po zakończeniu tury brzmi następująco:
"A player may choose to build fewer blocks in a turn than are in stack. The extra blocks may not be used to create new stacks, but he may distribute the unused blocks on any other stacks in his supply. Such stacks may be of any height."
"Gracz może zdecydować się zbudować w danej turze mniej wież niż znajduje się w stosie. Pozostałe wieże nie mogą być wykorzystywane do tworzenia nowych stosów, ale mogą być przestawione na inny stos znajdujący się w puli gracza. Stosy mogą mieć więcej niż trzy wieże."
Jakież było moje zdziwienie, kiedy w niemieckiej instrukcji wyczytałem dodatkowo:
"Kein Stapel darf höher als drei Bausteine werden. Dies bedeutet, dass ein Spieler während eines Zuges nie mehr als drei Bausteine einsetzen kann. Hat ein Spieler mehr Bausteine übrig, als er auf seinen verbliebenen Stapeln unterbringen kann, legt er die überzähligen Steine in den allgemeinen Vorrat zurück."
czyli mniej więcej:
"Żaden stos nie może być wyższy od 3-wieżowego. To oznacza, że gracz nie może podczas swej tury wykorzystać więcej niż 3 wieże. Jeżeli graczowi pozostanie więcej wież, niż może rozłożyć na swoje pozostałe stosy, nadmiar wież odkłada do wspólnej puli."
... i dalej klauzula, że to samo tyczy się sytuacji przy końcu fazy.
Wydaje się to trochę nieprzemyślane i - o ile ma jeszcze jako taki sens w przypadku rozgrywki 4-osobowej, gdzie stosy składają się z dwóch wież - to w przypadku dwóch grających, gdzie stosy są już "na dzień dobry" trzywieżowe - już nie bardzo (zabronione jest tworzenie nowych stosów z niewykorzystanych wież).
Ktoś może mnie oświecić?
Re: Torres - zasady
1. Tak. W instrukcji jest wyraźnie napisane, że możesz wykorzystać swoje punkty akcji jak Ci się żywnie podoba. W angielskiej instrukcji jest tylko wzmianka o dowolnej kolejności akcji, w niemieckiej reguły mówią o wykorzystaniu punktów akcji w "dowolnej kolejności i kombinacji" - nie wiem, dlaczego w angielskiej to opuszczono i znów ubolewam nad tym, że polską pewnie tłumaczono z angielskiego, zamiast z oryginalnej wersji językowej (naprawdę nie jest tak trudno znaleźć tłumaczy z niemieckiego - *mach mach* ;-).
2. Ta reguła nie jest nieprzemyślana, tylko ma inne konsekwencje w przypadku rozgrywki dla dwóch graczy. Oznacza ona ni mniej, ni więcej, tylko tyle, że jeżeli w jednym ruchu nie wykorzystasz wszystkich swoich "stosów" wież (a tak naprawdę wież klocków, ale nie ważne =), to reszta przepada. W wersji dwuosobowej gracze mają po prostu automatycznie maksymalną liczbę ruchów jeżeli chodzi o wstawianie wież, podczas gry w innych wariantach opłaca się je czasami "magazynować" na innym stosiku, który powinien być większy. Zauważ, że pierwsza faza trwa cztery rundy, a gracze mają 4x3 wieże. Druga i trzecia faza trwają już tylko po trzy rundy, a gracze znów dostają 4x3 wieże.
Nieprzemyślana to jest reguła w wersji angielskiej (i przez to naturalnie w wersji polskiej, *sigh*) - z łatwością można tworzyć sobie stosiki np. po pięć wież i potem za pomocą karty dającej np. dodatkowe punkty akcji obładować nimi całą planszę (a raczej: drastycznie zmienić różne zamki) - byłoby to strasznie niewyrównane i powodowało tragiczne "wahnięcia" punktacji i w nieprzewidywalny (dla drugiego gracza) sposób zmieniał układ zamków, jeżeli ktoś by na to wpadł. Jest to oczywiście problem przede wszystkim w wariancie dwuosobowym.
Zresztą na BGG były dyskusje na ten temat i to jest odpowiedź samego Kramera:
2. Ta reguła nie jest nieprzemyślana, tylko ma inne konsekwencje w przypadku rozgrywki dla dwóch graczy. Oznacza ona ni mniej, ni więcej, tylko tyle, że jeżeli w jednym ruchu nie wykorzystasz wszystkich swoich "stosów" wież (a tak naprawdę wież klocków, ale nie ważne =), to reszta przepada. W wersji dwuosobowej gracze mają po prostu automatycznie maksymalną liczbę ruchów jeżeli chodzi o wstawianie wież, podczas gry w innych wariantach opłaca się je czasami "magazynować" na innym stosiku, który powinien być większy. Zauważ, że pierwsza faza trwa cztery rundy, a gracze mają 4x3 wieże. Druga i trzecia faza trwają już tylko po trzy rundy, a gracze znów dostają 4x3 wieże.
Nieprzemyślana to jest reguła w wersji angielskiej (i przez to naturalnie w wersji polskiej, *sigh*) - z łatwością można tworzyć sobie stosiki np. po pięć wież i potem za pomocą karty dającej np. dodatkowe punkty akcji obładować nimi całą planszę (a raczej: drastycznie zmienić różne zamki) - byłoby to strasznie niewyrównane i powodowało tragiczne "wahnięcia" punktacji i w nieprzewidywalny (dla drugiego gracza) sposób zmieniał układ zamków, jeżeli ktoś by na to wpadł. Jest to oczywiście problem przede wszystkim w wariancie dwuosobowym.
Zresztą na BGG były dyskusje na ten temat i to jest odpowiedź samego Kramera:
Jednym słowem przy większej liczbie graczy można grać bez limitu, przy dwóch lepiej jest zachować limit. Dla Ciebie może wyglądać to trochę paradoksalnie, bo stwierdziłeś, że właśnie przy dwóch graczach ta reguła nie ma sensu, chociaż mam nadzieję, że Wolfgang Kramer i ja (Great minds think alike, eh? ;-) przedstawiliśmy dlaczego wszystko jest logiczne.Wolfgang Kramer pisze:Hello Steve,
the reason is, you have more influence on gameplaying at a game with four
players.
The problem of this new rule is the play with two players.
Here you have enough stones, so it could be that you only build stones on your
turn.
Therefore I would prefer the old rule at a game with two players.
Kind regards
Wolfgang
War does not determine who is right - only who is left. - Bertrand Russell
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
- bogas
- Posty: 2806
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 361 times
- Been thanked: 639 times
Re: Torres - zasady
Czy aby na pewno? Myślałem, że druga i trzecia faza trwają 3 rundy tylko przy 3 i 4 graczach, a przy 2 wszystkie fazy trwają 4 rundy. Możesz Lim-Dul wskazać fragment z instrukcji, który o tym mówi. No i po co w takim razie ten 4 stos w drugiej i trzeciej fazie? Łeb bym sobie dał uciąć, że to właśnie stosy z elementami wież służą do odmierzania rund i faz, ale już sam nie wiem. W Torresa już dość dawno nie grałem , a to przecież świetna gra jest.Lim-Dul pisze:Zauważ, że pierwsza faza trwa cztery rundy, a gracze mają 4x3 wieże. Druga i trzecia faza trwają już tylko po trzy rundy, a gracze znów dostają 4x3 wieże.
Re: Torres - zasady
Masz rację, yet again I stand corrected. Muszę chyba więcej spać. ;-)
War does not determine who is right - only who is left. - Bertrand Russell
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
---
Moja (niekompletna) kolekcja gier
Moja lista życzeń
Re: Torres - zasady
Ok.Lim-Dul pisze:... możesz wykorzystać swoje punkty akcji jak Ci się żywnie podoba.
Pardon, ich keine, ja pa polski goworitLim-Dul pisze:Zresztą na BGG były dyskusje na ten temat...
Brzmi bardzo rozsądnie...Lim-Dul pisze:Jednym słowem przy większej liczbie graczy można grać bez limitu, przy dwóch lepiej jest zachować limit.
No tak, zostaniemy jednak przy "old rule". Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Pozdrawiam.Lim-Dul pisze:Dla Ciebie może wyglądać to trochę paradoksalnie, bo stwierdziłeś, że właśnie przy dwóch graczach ta reguła nie ma sensu, chociaż mam nadzieję, że Wolfgang Kramer i ja (Great minds think alike, eh? przedstawiliśmy dlaczego wszystko jest logiczne.
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 02 cze 2008, 20:53
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Torres - instrukcja
odkopuje temat;-)
no wlasnie - ma ktos moze instrukcje pl i sie podzieli?:-)
no wlasnie - ma ktos moze instrukcje pl i sie podzieli?:-)
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Torres - instrukcja
Nie mam polskiej instrukcji (czyli nieco offtopic )
Ale - mniemając, iż germańska sprawia trudności - podpowiadam, że można znaleźć wersję:
czeską - świetnie się czyta przy intensywnym myśleniu (np: Skoćte s jednim z vaśich rytiru na volne polićko, ktere je aż o dve urovne vyśe)
tudzież
angolską (no bo Angole po angolsku mówią, chyba...)
Ale - mniemając, iż germańska sprawia trudności - podpowiadam, że można znaleźć wersję:
czeską - świetnie się czyta przy intensywnym myśleniu (np: Skoćte s jednim z vaśich rytiru na volne polićko, ktere je aż o dve urovne vyśe)
tudzież
angolską (no bo Angole po angolsku mówią, chyba...)
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 02 cze 2008, 20:53
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Torres - instrukcja
WRS pisze:Nie mam polskiej instrukcji (czyli nieco offtopic )
Ale - mniemając, iż germańska sprawia trudności - podpowiadam, że można znaleźć wersję:
czeską - świetnie się czyta przy intensywnym myśleniu (np: Skoćte s jednim z vaśich rytiru na volne polićko, ktere je aż o dve urovne vyśe)
tudzież
angolską (no bo Angole po angolsku mówią, chyba...)
te widzialam;) z angielskiej korzystam, w wolnej chwili robie tlumaczenie. ale szukam instrukcji pl, co by mozna od razu wydrukowac i do pudelka wlozyc;-) samotna instrukcja po niemiecku zdecydowanie odrzuca;-) musi miec towarzystwo spolszczonej;-)
ale i tak bardzo dziekuje za zainteresowanie
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Torres - zasady
Mam wątpliwości co do sformułowań w angielskiej wersji reguł, pobranej z Rio Grande Games (niestety niemieckiego nie znam, a w tej wersji mam grę):
Zatem czy w Torresie (wg zasad mistrzowskich) gracz rozpoczynający turę zmienia się?
2. If the players are still tied at the starting space, turn order is unchanged czy chodzi tu o sytuację z pierwszej fazy/roku, gdy gracze jeszcze nie punktowali i wciąż obowiązuje zasada "rozpoczyna najmłodszy"?
No bo jak już zaczną punktować, to raczej remisów w Torresie nie ma...
1. round czy chodzi tu o turę czy jednak o rok/fazę? Jeśli o turę (jak się domyślam), to czy to oznacza, że gracze - przed jej rozpoczęciem - mogą (za punkty akcji) "licytować" pozycję gracza rozpoczynającego kupując sobie dodatkowe punkty?Turn order
After the first round, the starting player is the player with the most points. If the players are still tied at the starting space, turn order is unchanged. Thus, when a player uses APs to move his scoring marker, he may change his turn order. Play is always clockwise around the table.
Zatem czy w Torresie (wg zasad mistrzowskich) gracz rozpoczynający turę zmienia się?
2. If the players are still tied at the starting space, turn order is unchanged czy chodzi tu o sytuację z pierwszej fazy/roku, gdy gracze jeszcze nie punktowali i wciąż obowiązuje zasada "rozpoczyna najmłodszy"?
No bo jak już zaczną punktować, to raczej remisów w Torresie nie ma...
- bogas
- Posty: 2806
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 361 times
- Been thanked: 639 times
Re: Torres - zasady
Chodzi tu o to, że podczas gry możesz przeznaczyć punkty akcji na punkty zwycięstwa (np. zamiast ruchu rycerzy czy budowy zamku). Czasem się zdarza, że taki "luźny" punkcik akcji albo 2 zostają i można wtedy przysunąć się na torze punktów. A, że o kolejności graczy po pierwszym roku decyduje ilość zdobytych przez nich punktów więc taką oto sugestię w instrukcji napisano. Nie ma żadnych licytacji itp.WRS pisze:Mam wątpliwości co do sformułowań w angielskiej wersji reguł, pobranej z Rio Grande Games (niestety niemieckiego nie znam, a w tej wersji mam grę):
1. round czy chodzi tu o turę czy jednak o rok/fazę? Jeśli o turę (jak się domyślam), to czy to oznacza, że gracze - przed jej rozpoczęciem - mogą (za punkty akcji) "licytować" pozycję gracza rozpoczynającego kupując sobie dodatkowe punkty?Turn order
After the first round, the starting player is the player with the most points. If the players are still tied at the starting space, turn order is unchanged. Thus, when a player uses APs to move his scoring marker, he may change his turn order. Play is always clockwise around the table.
Zatem czy w Torresie (wg zasad mistrzowskich) gracz rozpoczynający turę zmienia się?
2. If the players are still tied at the starting space, turn order is unchanged czy chodzi tu o sytuację z pierwszej fazy/roku, gdy gracze jeszcze nie punktowali i wciąż obowiązuje zasada "rozpoczyna najmłodszy"?
No bo jak już zaczną punktować, to raczej remisów w Torresie nie ma...
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Torres - zasady
Dziękuję za odpis.
Czyli mam rozumieć, że
Czyli mam rozumieć, że
jak WRS wcześniej pisze:w Torresie (wg zasad mistrzowskich) gracz rozpoczynający turę zmienia się
- bogas
- Posty: 2806
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 361 times
- Been thanked: 639 times
Re: Torres - zasady
Nie mam instrukcji przed sobą, ale generalnie gracz rozpoczynający zmienia się zawsze, nie tylko w wariancie mistrzowskim. Do tego gracz z najmniejszą ilością punktów może przestawić króla do dowolnego zamku.WRS pisze:Dziękuję za odpis.
Czyli mam rozumieć, żejak WRS wcześniej pisze:w Torresie (wg zasad mistrzowskich) gracz rozpoczynający turę zmienia się
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Torres - zasady
Rozumiem.
Pozwolę sobie jeszcze do kilku wątpliwości wrócić - jeno je w słowa ubiorę - bo dobrze się ten Torres zapowiada i nie chciałbym go w pierwszych rozgrywkach zepsuć.
Pozwolę sobie jeszcze do kilku wątpliwości wrócić - jeno je w słowa ubiorę - bo dobrze się ten Torres zapowiada i nie chciałbym go w pierwszych rozgrywkach zepsuć.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Torres - zasady
Nie żebym się miał za dobrą ekipę, ale czy można się umówić na grę w czasie Pionka?
Ja i moje Skarby oraz Folko i jego Skarby - jakoś z tego czwórkę uskładamy...
Ja i moje Skarby oraz Folko i jego Skarby - jakoś z tego czwórkę uskładamy...
Re: Torres - zasady
nie wiem czy skarby będą (chyba tak... ale...) a zagrać, jak będę miał czas, to z przyjemnością.
Ale grudniowy Pionek bardziej będzie przypominał u mnie pracę, więc nie wiem czy się uda...
Ale grudniowy Pionek bardziej będzie przypominał u mnie pracę, więc nie wiem czy się uda...
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
- bogas
- Posty: 2806
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 361 times
- Been thanked: 639 times
Re: Torres - zasady
Jeśli chcecie to tłumaczącego zasady też już macie (no chyba, że Veridiana zna).WRS pisze:Zaklepane!Veridiana pisze:Ja! Mnie weźcie, mnie!
Czyli skład jest!
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Torres - zasady
A pewnie że chcemy! Steam na ostatnim Pionku bardzo nam przypadł do gustu po P.T. Kolegi tłumaczeniu.Bogas pisze:Jeśli chcecie to tłumaczącego zasady też już macie
Taki skład aż żal byłoby rozbijać!
Zatem umówieni - Veridiana, Bogas, Folko i WRS. A jak się moje Skarby napatrzą, to potem już w dowolnem składzie, z jakże zacnymi tłumaczącymi!
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Torres - instrukcja
Ale już mam.swego czasu WRS pisze:Nie mam polskiej instrukcji
Jako że załączniki tu na forum są ograniczone, a jeszcze ostatnia korrekta przede mną nim na BGG wrzucę,
chętni proszeni o PW.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Torres - zasady
Nasunęły się pytania...
1.
Jaka jest kolejność naliczania bonusów? Królewskiego i mistrzowskich.
Rio Grande Games (dalej RGG) podaje:
"After all players have scored their castle positions (including those in the king’s castle), the king’s bonus is scored."
Ale nijak nie określa kolejności! A wobec przepisu:
"If a player’s marker would be on one that is already occupied after scoring all his castles, he should move his marker to the next empty space on the scoring track."
wydaje się to rodzić potencjalne konflikty.
Analogicznie nijak nie jest określona kolejność naliczania bonusów mistrzowskich.
2.
Czy w grze wg zasad mistrzowskich również wstępnie zajmuje się zamki?
RGG pisze tylko:
"each player takes a tower block and places it on an empty space on the board until all 8 starting castles have been placed"
Czyli dalej wg zasad podstawowych?
Gracz najmłodszy ustawia rycerza itd. a potem gracz ostatni ustawia króla.
3.
Na BGG pojawiła się notka (http://www.boardgamegeek.com/thread/92883), że W.Kramer zmodyfikował przepisy. Wieże, które nie zostały wykorzystane w danym roku można zachować (zgodnie z regułą "nie wyższe niż 3 piętra!") w kolejnym roku. (Oczywiście nie dotyczy gry dwuosobowej, gdzie zawsze mamy wieże trzypiętrowe.)
Ciekawi mnie, czy prócz BGG jest to gdzieś potwierdzone. Nie wiem po prostu kiedy było ostatnie wydanie Torresa. Na RGG tego przepisu jeszcze nie ma wprowadzonego. A może ktoś znający niemiecki widział potwierdzenie tego przepisu?
Czy należy to traktować jako kolejny, proponowany wariant?
4.
Czy dopuszczalne jest (o ile na pytanie 3. odpowiedź jest twierdząca) magazynowanie (nie stawianie na planszy!) wież wyższych niż 3 piętra w zasobach gracza?
1.
Jaka jest kolejność naliczania bonusów? Królewskiego i mistrzowskich.
Rio Grande Games (dalej RGG) podaje:
"After all players have scored their castle positions (including those in the king’s castle), the king’s bonus is scored."
Ale nijak nie określa kolejności! A wobec przepisu:
"If a player’s marker would be on one that is already occupied after scoring all his castles, he should move his marker to the next empty space on the scoring track."
wydaje się to rodzić potencjalne konflikty.
Analogicznie nijak nie jest określona kolejność naliczania bonusów mistrzowskich.
2.
Czy w grze wg zasad mistrzowskich również wstępnie zajmuje się zamki?
RGG pisze tylko:
"each player takes a tower block and places it on an empty space on the board until all 8 starting castles have been placed"
Czyli dalej wg zasad podstawowych?
Gracz najmłodszy ustawia rycerza itd. a potem gracz ostatni ustawia króla.
3.
Na BGG pojawiła się notka (http://www.boardgamegeek.com/thread/92883), że W.Kramer zmodyfikował przepisy. Wieże, które nie zostały wykorzystane w danym roku można zachować (zgodnie z regułą "nie wyższe niż 3 piętra!") w kolejnym roku. (Oczywiście nie dotyczy gry dwuosobowej, gdzie zawsze mamy wieże trzypiętrowe.)
Ciekawi mnie, czy prócz BGG jest to gdzieś potwierdzone. Nie wiem po prostu kiedy było ostatnie wydanie Torresa. Na RGG tego przepisu jeszcze nie ma wprowadzonego. A może ktoś znający niemiecki widział potwierdzenie tego przepisu?
Czy należy to traktować jako kolejny, proponowany wariant?
4.
Czy dopuszczalne jest (o ile na pytanie 3. odpowiedź jest twierdząca) magazynowanie (nie stawianie na planszy!) wież wyższych niż 3 piętra w zasobach gracza?