Gra ukaże się nakładem niemieckiego wydawnictwa Spielworxx, znanego choćby z takich tytułów jak Dilluvia Project czy Solarius Mission, nie mówiąc o wspomnianym wcześniej Arkwright.
O samej grze usłyszałem pierwszy raz jakoś pół roku temu, lecz do tej pory większość szczegółów związanych z tytułem była raczej nieznana. Obecnie poza opisem na BGG ciężko znaleźć inne informacje o grze.
W spoilerze opis gry z BGG:
Spoiler:
Gentes is an interesting civilization game with an innovative timing mechanism.
"Gentes" is the Latin plural word for greater groups of human beings (e.g., tribes, nations, people; singular: "gens"). In this game, players take the role of an ancient people who are attempting to develop by building monuments and colonizing or founding new cities in the Mediterranean sea.
The game is played in six rounds, each consisting of three phases: preparation, actions, and tidying up. There are three epochs — rounds 1-2, 3-4, 5-6 — with new monument cards entering the game at the beginning of rounds 1, 3 and 5. Each player has a personal player map with a time track for action markers and sand timer markers. In the action phase of a round, the players take their turns in clockwise order, conducting one action per turn. Each action requires an action marker from the main board that is placed on the time track. Depending on the information on the action marker, you have to also pay some money or take sand timers that are placed on the time track. When you have no free spaces on your time track, you must pass for the remainder of the round. Therefore, the number of actions per player in a single round may vary significantly if, for example, you choose double sand timers instead of two single ones or take action markers that require more money but fewer sand timers. Single sand timers are dropped in the tidying up phase, while double sand timers are flipped to become single sand timer markers and stay for another round. The actions are:
Buy new cards from the common display
Build monuments (playing cards from your hand to your personal display for victory points and new options)
Educate your people
Build/found cities
Take money
To play a card, you must meet the requirements printed on that card, such as having specific persons on your personal board (e.g., two priests and four soldiers). These requirements are why eduction — i.e., getting specific people — is important, but that is not that easy because there are six different types of people — three on the left and three on the right side of your personal player board — and you have only six spaces in total for the two types in the same line. If you have three merchants, for example, you move your marker for counting merchants three spaces toward the side of the soldiers and thus you have only three spaces left for soldiers. By educating a fourth soldier and moving your soldier marker forward to its fourth space, you automatically lose one merchant because that marker is pushed back to its second space.
It is crucial to generate additional actions by using the specific functions of monuments in your display and cities you have built. Cities are expensive, but they create benefits at the end of each round or provide new options for taking an action without acquiring an action marker, gaining only a sand timer marker instead.
Try to have a steady income to avoid wasting actions to take money. Pay attention to the display of common cards, which is new in every single game, because the monument cards are shuffled randomly within the decks of epochs I, II and III. Collect identical symbols on the cards to benefit from the increasing victory points for a series of symbols. Build cities to enlarge your options!
Zachęcam do dyskusji
- K.
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 18 sty 2017, 11:18
autor: siepu
Nie ma jeszcze o czym, ale opis wygląda bdb. Szkoda tylko, że to Spielworxx (cena z kosmosu, mały nakład).
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 18 sty 2017, 11:37
autor: Trolliszcze
(...i paskudne grafiki).
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 09 sie 2017, 10:19
autor: adikom5777
Wczoraj miałem okazję poznać Gentes. Grałem zapoznawczą partię dwuosobową i gra mi się podoba. Zaskoczony jestem jasną i czytelną instrukcją. Spielworxx słynął z beznadziejnych instrukcji, a tu wszystko (prawie) jest jasne i czytelne. Gra ma fajny mechanizm listwy czasu. Każda akcja wymaga kładzenia żetonów klepsydr na planszy gracza, a akcję możemy wykonywać dopóki mamy miejsce na kolejne żetony, a niektóre akcje są bardziej czasochłonne od innych. W grze budujemy budynki na planszy, które są podstawowym źródłem zasobów (pieniądze, PZty, kostki wyroczni czy świątyń), kupujemy i zagrywamy karty cywilizacji, które są głównym źródłem punktów zwycięstwa oraz dają możliwość dodatkowych akcji lub modyfikują akcje. Bardzo ważne jest szkolenie swoich poddanych, dzięki którym możemy zagrywać karty cywilizacji. W grze interakcja występuje wyłącznie na planszy głównej i polega na wyścigu po lepsze miejsca na planszy (miasta, akcje), więc nie jest to tytuł dla osób lubiących ostrą interakcję między graczami. Podsumowując mam ochotę na więcej, choć nie jest to mój ulubiony Spielworxx (Ruhrschifffahrt oraz Arkwright nadal królują)
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 09 sie 2017, 18:41
autor: Rocy7
Całe szczęscie że brzydka i eurowata mogę sobie odpuscić;)
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 09 sie 2017, 18:49
autor: adikom5777
Tak, to zdecydowanie euro, więc możesz odpuścić. Nakład jest już wyprzedany
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 09 sie 2017, 20:45
autor: Ryu
Po Twojej "rekomendacji" cieszę się że udało się NIE kupić
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 18 sie 2017, 09:17
autor: piton
Mnie również udało się zagrać, trzyosobowa partia.
Zasady nie są skomplikowane i akcji do wyboru nie ma też dużo, więc coś mi do modelu Spielworxx nie pasowało Sama rozgrywka była już nieco bardziej wymagająca, bo trzeba sobie zaplanować jakie akcje chcemy i za ile czasu (klepsydr) będziemy i jesteśmy w stanie je wykonywać. Ta listwa czasu to udany wynalazek.
Z klepsydrami jest ciekawy myk, bo klepsydry na żetonie są pojedyncze albo podwójne (druga strona). Akcja kosztuje 3 klepsydry to: kładziemy 3 pojedyncze żetony (zapychamy tor) albo dwa żetony 2+1 czyli oszczędniej. Tylko każdy żeton podwójnej klepsydry w następnej rundzie gry zostaje na torze i zamieni się w żeton z jedną klepsydrą i blokuje nam dostępne miejsce/czas. Naprawdę trzeba sobie przy tym pogłówkować.
Sama gra, jak pisał Adik, to wyścig po poszczególne akcje, potem sobie rzeźbimy. Akcje kosztują kasę i klepsydry - im wcześniej po nie wystartujemy, tym zapłacimy mniej czasu/forsy, no i je w ogóle wykonamy
Punkty w grze dają karty (90% całości) i pozwalają robić ciekawe combosy - mają dodatkowe akcje/modyfikacje nadrukowane - więc ustawiamy pod karty całą grę. Żeby spełnić wymagania kart musimy zatrudniać ludzi lub odpowiednio nimi zarządzać - można np. w akcji dodatkowej zamieniać jednego ludka na innego, a żeby to zrobić musimy dostać odpowiednią kostkę z budynku na planszy. Więc stawiamy budynki, zatrudniamy ludzi, kupujemy karty i wykładamy karty, no i jeszcze zbieramy podatek (kasę) - i tak w kółko 6 rund
W grze na 3 osoby nie odczułem żadnej presji, zawsze dało się coś wykombinować. Nawet w karty szliśmy różne, inne combosy, więc ciśnienia podbierania akcji nie było. Czasem były przestoje przy przeliczaniu co zrobić i za ile klepsydr, szczególnie pod koniec gry. Czas naszej gry to około 2 godziny z tłumaczeniem. Patrząc na nasze granie to na 4 osoby czas nie powinien przekroczyć 2 godzin.
Ogólnie w grze jest sporo planowania i optymalizacji (czas i pieniądze), ale taktyki też, jak nam akurat akcję zabiorą. Gra jest ciekawa mechanicznie i dobrze poskładana, nic nie zgrzyta. Jak ktoś lubi takie optymalizacyjne łamigłówki średniej ciężkości, klejenie combosów, niezbyt mocną interakcję to polecam. Jakby było więcej dróg do punktowania, to sam mistrz Stefan F. by się tej gry nie powstydził Mi to przypomina "stare" eleganckie eurasy, które nie są przekombinowane na siłę - mało akcji, ale poziom kombinowania jest naprawdę satysfakcjonujący.
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 18 sie 2017, 10:04
autor: adikom5777
Nic dodać, nic ująć.
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 29 lis 2017, 09:53
autor: harrison
TL;DR Będzie wersja Deluxe via KS w Styczniu
Kickstarting Date: January 12, 2018 for a Deluxified edition
Designer: Stefan Risthaus
Artist: Harald Lieske (assuming nothing changes from first edition)
Publisher: Tasty Minstrel Games and Game Brewer in Europe
Players: 2-4
Play Time: 75-120 min
Description: Gentes is an interesting civilization game with an innovative timing mechanism, originally published by Spielworxx.
"Gentes" is the Latin plural word for greater groups of human beings (e.g., tribes, nations, people; singular: "gens"). In this game, players take the role of an ancient people who are attempting to develop by building monuments and colonizing or founding new cities in the Mediterranean sea.
Source: Game Brewer FB page
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 14 sty 2018, 21:43
autor: Galatolol
Zagrałem. Piton i Adam dobrze przybliżyli, o co chodzi, więc nie będę powtarzał. Główne mechanizmy (klepsydry, populacja, system akcji) mi się podobają. Niestety mapa z kategorii generyczne lokacje z arbitralnymi zasobami, nie lubię takich.
Grę uważam za niezbyt trudną, jednak grał z nami niedzielniak i miał kłopoty ze zrozumieniem, więc gateway to to nie jest. Poza możliwymi dłuższymi przestojami, gdy ktoś analizuje każdą kartę po kolei, tury idą szybko.
Widząc post powyżej, sprawdziłem na BGG co i jak i wychodzi na to, że kampania rozpocznie się 26 stycznia. Nie będę wspierał, bo aż tak mnie nie zachęciło, ale partyjki nie odmówię.
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 15 sty 2018, 08:42
autor: harrison
Galatolol pisze:
Widząc post powyżej, sprawdziłem na BGG co i jak i wychodzi na to, że kampania rozpocznie się 26 stycznia
hmm a nie 23? chyba, że był update w jakimś poście, którego nie widziałem
Spoiler:
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 15 sty 2018, 09:51
autor: Galatolol
Rzeczywiście, źle sobie zapamiętałem.
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 23 sty 2018, 22:38
autor: Paskudnik
Czy oprócz mnie ktoś jeszcze będzie to wspierał i byłby chętny na wspólne zamówienie? Myślę, że warto, bo wersja deluxe wygląda syto, a nawet zwykła wersja też jest w dobrej cenie. W sklepach deluxe będzie pewnie po 289+, patrząc na koszty transportu ze Stanów...
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 23 sty 2018, 23:13
autor: AkitaInu
Paskudnik pisze:Czy oprócz mnie ktoś jeszcze będzie to wspierał i byłby chętny na wspólne zamówienie? Myślę, że warto, bo wersja deluxe wygląda syto, a nawet zwykła wersja też jest w dobrej cenie. W sklepach deluxe będzie pewnie po 289+, patrząc na koszty transportu ze Stanów...
A jakie sa oszczednosci przy zamowieniu zbiorowym?
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 24 sty 2018, 08:51
autor: Holmes
[/quote]A jakie sa oszczednosci przy zamowieniu zbiorowym?[/quote]
Wygląda na to, że nie ma żadnych, piszą bodaj w FAQu. Z drugiej strony szipping $10, bywało gorzej...
Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 24 sty 2018, 08:57
autor: AkitaInu
To tak naprawde nie ma chyba sensu robić zbiorowego?
Ja na razie jestem na tak ale zobaczymy jak będe stał z funduszami kiedy kampania będzie dobiegać do końca
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 24 sty 2018, 12:07
autor: sidmeier
AkitaInu pisze:To tak naprawde nie ma chyba sensu robić zbiorowego?
Ja na razie jestem na tak ale zobaczymy jak będe stał z funduszami kiedy kampania będzie dobiegać do końca
Nie dajcie się zwieść chajpowi. To nie jest gra cywilizacyjna, a wygląda jak imprezowe euro z dużą liczbą móżdżeń. Ja nie kupię.
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 24 sty 2018, 12:19
autor: Holmes
sidmeier pisze:
Nie dajcie się zwieść chajpowi. To nie jest gra cywilizacyjna, a wygląda jak imprezowe euro z dużą liczbą móżdżeń. Ja nie kupię.
Imprezowe / euro z dużą ilością móżdżeń. Pick one
Heavy Cartboard zrobili gameplay, 3,5 godzinki. Się zobaczy, się zdecyduje.
Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 24 sty 2018, 12:45
autor: Deem
Holmes pisze:
sidmeier pisze:
Nie dajcie się zwieść chajpowi. To nie jest gra cywilizacyjna, a wygląda jak imprezowe euro z dużą liczbą móżdżeń. Ja nie kupię.
Imprezowe / euro z dużą ilością móżdżeń. Pick one
Heavy Cartboard zrobili gameplay, 3,5 godzinki. Się zobaczy, się zdecyduje.
Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka
No, ale czemu tylko jedno z dwóch? Zamiast klepsydr stawiasz kielonki i na końcu rundy gracz pije za każdy kieliszek, który został na jego planszy. Dzięki temu oprócz standardowego zwycięstwa wprowadzamy opcję „nagły zgon” i „there can be only one”
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 30 sty 2018, 16:54
autor: Paskudnik
AkitaInu pisze:To tak naprawde nie ma chyba sensu robić zbiorowego?
To Twoja opinia - dla mnie sens jest, jeśli Ty go nie widzisz to nikt Cię nie zmusza do wspierania.
Tymczasem, jest nas dwóch do wsparcia - jeśli byliby jeszcze inni chętni, moglibyśmy wziąć czteropak.
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 30 sty 2018, 17:44
autor: AkitaInu
Paskudnik pisze:
AkitaInu pisze:To tak naprawde nie ma chyba sensu robić zbiorowego?
To Twoja opinia - dla mnie sens jest, jeśli Ty go nie widzisz to nikt Cię nie zmusza do wspierania.
Tymczasem, jest nas dwóch do wsparcia - jeśli byliby jeszcze inni chętni, moglibyśmy wziąć czteropak.
Sppko, wyrażam opinie tylko, co tak agresywnie?. Jaka bedzie oszczednosc przy 4 paku?
GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 30 sty 2018, 19:08
autor: pvdel
Jedyna potencjalna oszczędność to skorzystanie z czyjegoś konta walutowego. Jak kupisz cztery sztuki, to każda zapakuja i wyślą osobno a za przesyłkę zapłacisz cztery razy.
EDIT: jeśli kombinujcie z retailer pledge, to bedą weryfikować czy jesteście sklepem. Osoba fizyczna nie może z tej opcji skorzystać. Jest to dość dokładnie opisane na stronie kampanii i w FAQ.
Re: GENTES - nowa gra cywilizacyjna twórcy Arkwright
: 31 sty 2018, 15:58
autor: bartekb8
Zaciekawiła mnie ta gra. Podoba mi się jej estetyka (zwłaszcza wersji deluxe) i konieczność ciągłej optymalizacji. Proste zasady ale sporo możliwości, drobne nagrody niemal przy każdym ruchu (karty, kasa, punkty, ludzie) - generalnie takie gry lubię najbardziej. Ciekaw tylko jestem jak jest z regrywalnością, czy po kilku grach rozgrywka nie stanie się zbyt przewidywalna. Ale na razie na plus i wersja KS kusi.