Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
EsperanzaDMV
Posty: 1517
Rejestracja: 17 lut 2017, 14:40
Has thanked: 298 times
Been thanked: 634 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: EsperanzaDMV »

Zmienię temat z insertu na nowy druk PG. IUVI ogłosiło, że wydaje kolejną już grę ze stajni byłego GFP - Dominion. Myślicie, że to właśnie IUVI będzie tym tajemniczym wydawcą? Spinałoby się to logicznie jako spadkobierca gier po GFP.
Awatar użytkownika
trixon
Posty: 626
Rejestracja: 24 sie 2020, 10:08
Has thanked: 256 times
Been thanked: 287 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: trixon »

EsperanzaDMV pisze: 09 mar 2022, 10:37 Zmienię temat z insertu na nowy druk PG. IUVI ogłosiło, że wydaje kolejną już grę ze stajni byłego GFP - Dominion. Myślicie, że to właśnie IUVI będzie tym tajemniczym wydawcą? Spinałoby się to logicznie jako spadkobierca gier po GFP.
Wczoraj na live PN mówili, ze to nie oni wydają.
Akwamarynowy
Posty: 104
Rejestracja: 18 lut 2020, 17:32
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Akwamarynowy »

EsperanzaDMV pisze: 09 mar 2022, 10:37 Zmienię temat z insertu na nowy druk PG. IUVI ogłosiło, że wydaje kolejną już grę ze stajni byłego GFP - Dominion. Myślicie, że to właśnie IUVI będzie tym tajemniczym wydawcą? Spinałoby się to logicznie jako spadkobierca gier po GFP.
Gdzieś jakąś plotkę słyszałem/czytałem że to będzie Fishbone. Nie traktuj tego jako pewnika :) Swoje problemy miało to wydawnictwo więc poślizg terminowy stąd właśnie mógłby wynikać.
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Abizaas »

Fajnie jakby wydzielić tę powtarzającą się dyskusję o domniemanym polskim druku. Ja wszystkim zalecam zakup anglojęzycznej wersji z planszostrefy, bo gra jest niezależna językowo. A dla osób znających angielski tym lepiej, bo polska instrukcja jest dwuznaczna w paru kwestiach.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
rav126
Posty: 794
Rejestracja: 27 paź 2010, 00:56
Has thanked: 398 times
Been thanked: 500 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: rav126 »

Możesz przytoczyć w których?
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Abizaas »

rav126 pisze: 11 mar 2022, 13:08 Możesz przytoczyć w których?
Szczerze to jak czytałem instrukcję to miałem wątpliwość co do wyjaśnienia zasięgu i zasad dotyczących zaawansowanych technologii, ale jak teraz na szybko sobie to odświeżyłem to zdaje się, że wszystko jest przetłumaczone jasno i poprawnie. Przykład liczenia zasięgu nie informuje jasno, że brązowa planeta jest dokładnie w zasięgu 4, ale w sumie jest to drobnostka i nie nazwałbym tego błędem w tłumaczeniu (w angielskiej instrukcji zaznaczają, że jest to maksymalny możliwy zasięg). Podsumowując, nie mogę znaleźć fragmentu o który mi chodziło, możliwe że się wtedy pomyliłem i źle to zapamiętałem. W instrukcji jednak jest jeden mały błąd który zapamiętałem po tym, jak ktoś grupę fb wrzucił abominację planszy która była długą linią i twierdził, że to zgodne z zasadami (psuje to całkowicie balans gry).

Fragmenty zaznaczone na czerwono nijak nie znaczą tego samego. Według angielskiej instrukcji, mapa powinna być w kształcie podstawowym, a według polskiej można ustawiać byleby do siebie przylegały.
Obrazek

Spoiler:

Ogólnie to polska instrukcja jest dobra, sam nauczyłem się z niej gry. Nie zmienia to mojej opinii, że nie warto czekać na polską wersję, bo instrukcja i tak jest w pdf a gra nie wymaga znajomości języka.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
buhaj
Posty: 1036
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 837 times
Been thanked: 498 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: buhaj »

Abizaas pisze: 12 mar 2022, 10:08
rav126 pisze: 11 mar 2022, 13:08 Możesz przytoczyć w których?
Szczerze to jak czytałem instrukcję to miałem wątpliwość co do wyjaśnienia zasięgu i zasad dotyczących zaawansowanych technologii, ale jak teraz na szybko sobie to odświeżyłem to zdaje się, że wszystko jest przetłumaczone jasno i poprawnie. Przykład liczenia zasięgu nie informuje jasno, że brązowa planeta jest dokładnie w zasięgu 4, ale w sumie jest to drobnostka i nie nazwałbym tego błędem w tłumaczeniu (w angielskiej instrukcji zaznaczają, że jest to maksymalny możliwy zasięg). Podsumowując, nie mogę znaleźć fragmentu o który mi chodziło, możliwe że się wtedy pomyliłem i źle to zapamiętałem. W instrukcji jednak jest jeden mały błąd który zapamiętałem po tym, jak ktoś grupę fb wrzucił abominację planszy która była długą linią i twierdził, że to zgodne z zasadami (psuje to całkowicie balans gry).

Fragmenty zaznaczone na czerwono nijak nie znaczą tego samego. Według angielskiej instrukcji, mapa powinna być w kształcie podstawowym, a według polskiej można ustawiać byleby do siebie przylegały.
Obrazek

Spoiler:

Ogólnie to polska instrukcja jest dobra, sam nauczyłem się z niej gry. Nie zmienia to mojej opinii, że nie warto czekać na polską wersję, bo instrukcja i tak jest w pdf a gra nie wymaga znajomości języka.
[/quoteA propos tego układania kafli. Najlepiej je draftować i naprzemiennie układać. Co za kształty powstają ...
Awatar użytkownika
NestorZolo
Posty: 333
Rejestracja: 29 lis 2019, 08:14
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 506 times
Been thanked: 123 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: NestorZolo »

Najpierw tworzycie tą draftowaną mapę, a później licytujecie frakcje? Czy odwrotnie, wiedząc kim gracie świadomie tworzycie mapę "pod siebie"?
1.GWT, 2.BrassB, 3.Madeira, 4.Wildcatters, 5.ProjektGaja, 6.Skymines, 7.KlanyKaledonii, 8.Yokohama, 9.Endeavor, 10.Tyrrants, 11.Hansa, 12.A&K
gawelkozak
Posty: 10
Rejestracja: 11 mar 2022, 19:47
Been thanked: 4 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: gawelkozak »

NestorZolo pisze: 13 mar 2022, 10:09 Najpierw tworzycie tą draftowaną mapę, a później licytujecie frakcje? Czy odwrotnie, wiedząc kim gracie świadomie tworzycie mapę "pod siebie"?
chyba nie mialoby sensu najpierw mapa potem frakcje - najpierw trzeba wybrac frakcje i potem pod siebie mape ukladac
Awatar użytkownika
bardopondo
Posty: 720
Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
Has thanked: 175 times
Been thanked: 214 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: bardopondo »

gawelkozak pisze: 13 mar 2022, 10:29
NestorZolo pisze: 13 mar 2022, 10:09 Najpierw tworzycie tą draftowaną mapę, a później licytujecie frakcje? Czy odwrotnie, wiedząc kim gracie świadomie tworzycie mapę "pod siebie"?
chyba nie mialoby sensu najpierw mapa potem frakcje - najpierw trzeba wybrac frakcje i potem pod siebie mape ukladac
Zupełnie na odwrót. Instrukcja, społeczność graczy na bg.space i wszyscy z którymi grałem wybieriersliśmy frakcję pod setup, który mi.in stanowił zrandomizowaną mapę.

Ew. Po ułożeniu mapy, gracz który jako ostatni miałby wybierać frakcję, może obracać sektorami. Ale to i tak przed wyborem frakcji.

A tak w ogóle, to polecam licytację opisaną na BGG i na boardgamers.space.
gawelkozak
Posty: 10
Rejestracja: 11 mar 2022, 19:47
Been thanked: 4 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: gawelkozak »

bardopondo pisze: 13 mar 2022, 11:48
gawelkozak pisze: 13 mar 2022, 10:29
NestorZolo pisze: 13 mar 2022, 10:09 Najpierw tworzycie tą draftowaną mapę, a później licytujecie frakcje? Czy odwrotnie, wiedząc kim gracie świadomie tworzycie mapę "pod siebie"?
chyba nie mialoby sensu najpierw mapa potem frakcje - najpierw trzeba wybrac frakcje i potem pod siebie mape ukladac
Zupełnie na odwrót. Instrukcja, społeczność graczy na bg.space i wszyscy z którymi grałem wybieriersliśmy frakcję pod setup, który mi.in stanowił zrandomizowaną mapę.

Ew. Po ułożeniu mapy, gracz który jako ostatni miałby wybierać frakcję, może obracać sektorami. Ale to i tak przed wyborem frakcji.

A tak w ogóle, to polecam licytację opisaną na BGG i na boardgamers.space.
to totalnie na odwrot niz Twilight Imperium 4, moze tym sie sugerowalem
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Abizaas »

Gaja to szachowa sprawiedliwa turniejowa gra a nie ameri, stad pewnie inne podejście graczy.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4471
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1646 times
Been thanked: 2040 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

Abizaas pisze: 13 mar 2022, 13:15 Gaja to szachowa sprawiedliwa turniejowa gra a nie ameri, stad pewnie inne podejście graczy.
Burn! 😁😁😁
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4616
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1196 times
Been thanked: 1409 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Mr_Fisq »

karmazynowy pisze: 22 kwie 2022, 10:43
Spoiler:
Dodruk, choć wydawca inny.
Spoiler:
Dla mnie ze screena nie wynika, że będzie do dodruk. "Wydanie tej gry ponownie po polsku" brzmi raczej jakby przygotowywali wydanie od zera.
Rozmiar pudełka pewnie nie powinien się zmienić, ale kto wie ;)
Sprzedam: Wiosenne porządki: Horror w Arkham - 5 cykli, Łowcy A.D. 2114, Uśpieni Bogowie, Moje Miasto.
Przygarnę: Legendary Encounters: Firefly, Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
sasquach
Posty: 1803
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 921 times
Been thanked: 576 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: sasquach »

Wątpię, żeby mieli prawa do poprzedniego wydania, więc raczej wszystko będzie przygotowane od podstaw.
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Wasze Top 10 gier

Post autor: Abizaas »

XLR8 pisze: 25 cze 2022, 20:31 (...) problemy PG czyli brak balansu został przeze mnie zepchnięty na boczny tor, bo sama mechanika jest zbyt dobra żeby się tym przejmować. (...)
Problemy z balansem występują, to prawda. My gramy z licytacją przez bgs więc balans aż tak nas nie interesuje - wiedząc które rasy są silniejsze można je po prostu licytować, można też taki system zastosować przy standardowej planszowej wersji. Do tego zmienność setupu sprawia, że każda rasa jest słabsza/silniejsza zależnie od ustawienia. Po ponad 50 rozgrywkach uznaję około 2-3 rasy za mało lub wcale niegrywalne.

Zapewne znasz już te argumenty po 20+ partiach, ale zaznaczam dla osób czytających wątek.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4471
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1646 times
Been thanked: 2040 times

Re: Wasze Top 10 gier

Post autor: PytonZCatanu »

Abizaas pisze: 25 cze 2022, 20:41
XLR8 pisze: 25 cze 2022, 20:31 (...) problemy PG czyli brak balansu został przeze mnie zepchnięty na boczny tor, bo sama mechanika jest zbyt dobra żeby się tym przejmować. (...)
Problemy z balansem występują, to prawda. My gramy z licytacją przez bgs więc balans aż tak nas nie interesuje - wiedząc które rasy są silniejsze można je po prostu licytować, można też taki system zastosować przy standardowej planszowej wersji. Do tego zmienność setupu sprawia, że każda rasa jest słabsza/silniejsza zależnie od ustawienia. Po ponad 50 rozgrywkach uznaję około 2-3 rasy za mało lub wcale niegrywalne.

Zapewne znasz już te argumenty po 20+ partiach, ale zaznaczam dla osób czytających wątek.
Tradycyjnie się nie zgadzam 😉

Rasy w Projekcie Gaja dzielą się na rasy mocne niezależnie lub mało zależnie od setupu (np. Rój, Terranie, Takloni) i rasy mocne w określonych okolicznościach (Gleen, Baltak/Geoden).

Zakładając partie w doświadczonym gronie po prostu wybieramy te drugie kiedy widzimy dla nich dobra ścieżkę zwycięstwa. Rzadziej pojawią się na stole, ale jeśli już są to nie znaczy że nie mają szans, a tym bardziej że są niegrywalne

Odwołam się do statystyk zrobionych na podstawie kilkudziesięciu tysięcy partii na bgs: wszystkie rasy zajmują średnio ... drugie miejsce. Różnice pojawiają się dopiero kiedy rozwiniemy miejsca po przecinku. Jak na tak rozbudowana grę i na tak asymetryczne rasy uważam że jest to wynik świetny, potwierdzający bardzo dobry balans.

Brałeś udział w naszej forumowej lidze parę lat temu? Był tam pewien nicpoń, który wygrywał 90% partii (w 10% był drugi), i absolutnie nie robiło mu różnicy jaką rasę wybierał. Po prostu widział kiedy co 😉
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Wasze Top 10 gier

Post autor: Abizaas »

Spoiler:
By uściślić - próbówałem argumentować, że gra wcale nie jest "niezbalansowana", co jest raczej negatywną cechą. W pełni zgadzam się z wszystkim co opisałeś.


Odpowiadając na pytanie - czytałem o tym przypadku w lidze, aż nie chce mi się wierzyć ale jednak jest to możliwe, PG jest mało popularne ale ma ogromną głębię - widocznie bardzo dobrze ograł grę. Samemu nie grałem w lidze, jestem w planszówkach od 2020.

50+ partii w PG i wydaje mi się że w miarę ogarniam tę grę, ale w rzeczywistości to nie prawda. W szachy zagrałem dobre 3000+ partii i uważam siebie za gracza co najwyżej średniego. Po 50 partiach w PG możliwe że wjechał mi Dunning-Kruger Effect i tylko mi się wydaje, że gram dobrze. Bardzo prawdopodobne, że gram dość słabo, ale załapałem podstawy. Projekt Gaja jest bardzo mało popularną grą (w porównaniu do np. szachów), więc nawet grając średnio, możemy się spodziewać, że gramy świetnie (ponieważ porównujemy nasze wyniki do innych graczy, których jest niewiele).

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1658
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 275 times
Been thanked: 860 times

Re: Wasze Top 10 gier

Post autor: XLR8 »

Spoiler:
bzdury.
Pyton nie podał żadnych danych, ani nie rozwinął tych argumentów, a jak dla mnie to tylko bzdury. PG jest niezbalansowana i to fakt.
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Wasze Top 10 gier

Post autor: Abizaas »

XLR8 pisze: 25 cze 2022, 22:35 Pyton nie podał żadnych danych, ani nie rozwinął tych argumentów, a jak dla mnie to tylko bzdury. PG jest niezbalansowana i to fakt.
Ok, wcześniej poruszyłem ten wątek wymieniając najczęściej podawane powody uznawania PG za grę niezbalansowaną. Popierając Pytona, trudno mi nie zgodzić się z poniższym:
Spoiler:
Jakie są Twoje argumenty?
Spoiler:

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4471
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1646 times
Been thanked: 2040 times

Re: Wasze Top 10 gier

Post autor: PytonZCatanu »

XLR8 pisze: 25 cze 2022, 22:35
Spoiler:
bzdury.
Pyton nie podał żadnych danych, ani nie rozwinął tych argumentów, a jak dla mnie to tylko bzdury. PG jest niezbalansowana i to fakt.
Ludzie stojący za stroną bgs zalewają forum Projektu Gaja na BGG wieloma bardzo ciekawymi statystykami (lubię statystki więc zawsze takie rzeczy obserwuję), mają nawet podcast 🙂

I te dane pokrywają się z moimi odczuciami z ~200 partii 🙂

Oczywiście wszystko rozbija się o definicje zbalansowania. Być może twoja jest tak ostra, że jak Rój ma średnie miejsce 2.11, a Baltak 2.78, to dowód na brak balansu. Dla mnie nie jest. 14 ras i żadna nie różni sie o więcej niż 1.00 🤷
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4471
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1646 times
Been thanked: 2040 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

Gaia Project players:
Dear players,
We just released a new version of the game with new startup options:
- Banning factions: Tired of seeing the same factions each game? Worried a map makes a particular faction overpowered? Players can now select disallow specific factions each game
- Faction draft & auction: Players pay VP to play as your favorite factions. Or, better yet, save your VP and play as the underdog, showing everyone that flexible play is the true path to victory.
- Automatically drafting: Change up the game by letting the game randomly choose factions to bid on. Start seeing faction combinations that you've never seen before in a game, but be prepared to bid high to get the ones best suited to the map



Months of planning and volunteer hours have gone into making these features a top-notch experience. These are *totally optional* and don't replace the core game experience. If you discover this particular implementation isn't for you, we would invite you to continue to enjoy the existing experience supported by the official ruleset.

Enjoy the new features! I look forward to seeing more varied factions in upcoming games!


Fantastyczne nowe opcje do grania na BGA. Mnie szczególnie intryguje ta ostatnia 🙂
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: Abizaas »

W planszówki gramy w większości dwuosobowo - tzn. ilość czasu spędzonego przy grach planszowych w dwie osoby to około 60% całości, pozostałe 40% to partie zazwyczaj 4-5 osobowe, czasem 3 osobowe. Projekt Gaja to nasza ulubiona gra, ale szczerze coraz bardziej wątpię, że wyjmę ją na stół w dwie osoby. Jest to dobry sposób na nauczenie się gry i nie traci ona tak mocno jak niektóre tytuły. We dwoje da się przy tej grze całkiem dobrze bawić, ale ilość interakcji i ciekawych decyzji jest znacznie mniejsza niż w pełnym składzie. Graliśmy teraz czteroosobową partię z jednym początkującym graczem, zeszło nam 5h + tłumaczenie zasad około 30 minut i bawiliśmy się świetnie, w sumie to nie pamiętam kiedy ostatnio tak dobrze bawiłem się przy grze planszowej. W czwórkę mamy o wiele więcej ładowania i jesteśmy w stanie planować ambitniej i osiągać więcej. Jestem zdania, że Projekt Gaja jest zbalansowana właśnie pod czteroosobowy skład i chodzi w nim o wiele lepiej niż w 2-3 osoby. Pomimo, że jeden z graczy grał Rojem - więc w teorii trudniej było mu sięgnąć oddalone planety, to prawie cała plansza łącznie z jej brzegami była zasiedlana i na prawie każdym kaflu było wiele aktywności w trakcie gry.

W dwie osoby (a w mojej opinii nawet trzy) dużo z tego tracimy, jeżeli weźmiemy sąsiadujące kolory (np. czerwony i pomarańczowy), to najprawdopodobniej nie zasiedlimy wielu planet po drugiej stronie koła terraformacji (brązowych, białych i szarych). Nie mogę zgodzić się z opinią niektórych graczy, że odpowiedni skład do tej gry to trzy osoby.

Trudno mi nawet znaleźć obiektywne wady tej gry - najczęściej przywołuje się brak balansu ras, jednak licytacja i zmienny setup w większości rozwiązuje ten problem. Jeżeli przeciwnik zabierze nam rasę którą uważamy za wygrywającą w danym ustawieniu, wystarczy odpowiednio ją zalicytować. Niektórzy narzekają też na ciężar gry, ja wyciągnąłem Gaję z paroma początkującymi osobami i poza dość długim czasem tłumaczenia (30-60 minut zależnie od grupy, zakładając brak znajomości jakichkolwiek mechanik w grze), w trakcie gry nie było problemów z zrozumieniem jej mechanizmów. No i co tu więcej mówić, zawsze narzekam, że nie lubię długich gier, a 5h przy Projekt Gaja mnie nie rusza bo czas leci strasznie szybko i cały czas podejmuje ciekawe decyzje. Downtime jest dość niski, do tego ciągle patrzymy w planszetki innych graczy i śledzimy dokładnie ich ruchy. Nie wiem, czy jakakolwiek gra zdetronizuje Gaję z pierwszego miejsca w moim rankingu. Zazwyczaj sprzedaje gry które znudzą mi się po 10-15 partiach, a PG po 60 partiach uwielbiam jeszcze bardziej niż na początku. Wiem, że w Polsce Brass, Barrage i GWT są najczęściej wybieranymi euro, PG ze względu na brak polskiej wersji i za jej oprawę graficzną nie sprzedaje się tak dobrze, ja jednak polecam tę grę każdemu fanowi ciężkich euro, w mojej subiektywnej opinii jest zauważalnie lepszą grą niż 3 wymienione przeze mnie wcześniej tytuły.

Obrazek

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
buhaj
Posty: 1036
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 837 times
Been thanked: 498 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: buhaj »

Znakomita gra. Moim zdaniem świetnie "chodzi" Na dwie osoby. Faktycznie gra się trochę inaczej niż na więcej osób ale nie gorzej.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4471
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1646 times
Been thanked: 2040 times

Re: Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

Projekt Gaja od 2019 roku jest moim numerem 1 we wszystkich topkach. Gram w niego mniej ostatnio i czasem kusi mnie, że go zdetronizować, ale wtedy zadaje sobie zajebiście ważne pytania: jakie mam zarzuty? I odpowiedź brzmi: absolutnie żadnych. Gdybym miał ogranego FCM na tym poziomie to byłaby chyba jedyna gra mogącą zagrozić PG. I może Podwodne Miasta.

Z moich ~50 partii na żywo ok 20 to partie dwusobowe z żoną. Gra się trochę inaczej, ale absolutnie daleko mi od stwierdzenia że nie opłaca się grać. PG świetnie się skaluje - to jedna z jej przewag na Terra Mistica.

Dziwi mnie czas gry na 4 osoby - 5h? Gruba przesada. W gronie gamerow partie 4osobowe zajmowały nam 3h.
ODPOWIEDZ