Safari (EURO) (faza testów)
: 06 mar 2017, 00:15
Cześć,
przyszedł i czas na mnie, trafiłem tutaj ze swoim prototypem.
Wrzucę od razu zdjęcia z gry(2-5 graczy), która jest czarno biała, ale w pełni grywalna. Wszystko dlatego ponieważ jest to gra EURO i liczy się po pierwsze mechanika, w założeniu i marzeniach gra będzie kiedyś pięknie zilustrowana.
Klimatycznie gra toczy się u podnóża Kilimandżaro, w Kenii i Tanzanii wśród zamieszkujących te tereny plemion i zwierząt. Każdy z graczy prowadzi firmę, której celem jest pokazanie turystom zwierząt jak i innych atrakcji których oczekują, a także kwaterowanie ich na noc w hotelach, tworzenie dobrych relacji z wioskami tubylców, eksplorowaniu nieodkrytych terenów i co bardzo ważne robienie tego w taki sposób, aby nie zadzierać z urzędnikami.
Tak wiec mamy dużo zwierzątek, turystów, tubylców, stada krów (prawie że walutę masajską) no i Kilimandżaro. Myślę, że nie będę więcej czarował klimatem, bo ten każdy we własnym stopniu poczuje z opisu mechaniki/rozgrywki.
SET UP
Każdy gracz zaczyna grę z określoną przez firmę ilością gotówki i zasobów, takich jak: robotnicy których zatrudniamy w wioskach plemiennych, krowy, baryłki ropy
oraz ze swoją planszą gracza, na której mamy dostępne 4 rodzaje budynków:
- hotele
- wioski
- bazę
- stację paliw
do tego mamy 2 plansze:
I
Plansza do zabudowy oraz eksploracji
która składa się z 8 części każda z nich dobierana jest na początku gry przez graczy, od ostatniego do pierwszego, gracze dobierają sobie swój kawał lądu + później 2-3 wspólne kawałki do poszukiwań. Na tej planszy mamy różne tereny, które obecnie są oznaczone ikonkami, granice - między graczami (plemionami zamieszkującymi dane terytorium) rzeki którymi wypływają nasi poszukiwacze przygód, oraz Kilimandżaro w centralnej części.
II
Plansza z torami punktacji, licencji, ruchów, z możliwymi do zakupu (odkrycia na danych terenach) zwierzętami, turystami których zabieramy na..... safari dotacjami od rządu i wiele innych, które i tak na tym etapie niewiele mówią.
MECHANIKA
Tutaj zacznę od tego, że nie mam jeszcze ukończonej instrukcji, ponieważ gra jest ciągle optymalizowana. Samo tłumaczenie gry to około 30 minut, dlatego nie napiszę o wszystkim, tylko zarysuję mechanikę
Mamy dostępne ruchy, które nie kolidują z polityką rządu, jak i takie które są nie do końca legalne a więc:
dobre(przy odpowiednim rozegraniu samo używanie ruchów punktuje):
- zakup jednorazowej licencji +1
- zakup stałej licencji +1
- budowa hotelu
- asymilacja wioski
- budowa głównej bazy
- budowa stacji paliw
- zwierzęta
- ekspedycja
złe(ujemny punkty):
- kradzież krów
- robotnicy na czarno
- przebudowa
Każdy wykonany przez nas ruch, oznaczamy na odpowiednim torze(zły lub dobry), pula ruchów zarówno złych jak i dobrych ograniczona jest odpowiednio do ilości graczy.
Każde zwierzę ma: określoną cenę za jego pozyskanie, zysk jaki generuje z przejazdu safari, zysk punktowy oraz rodzaj terenów na których można je spotkać.
Aby wyruszyć na safari potrzebujemy mieć wykupioną licencję na jego organizowanie o długości takiej ile zwierzątek chcemy zobaczyć, standardowo safari które możemy zrobić na początku jest o długości 5. Każde zwierzę jest przynależne do konkretnych terenów na których możemy je spotkać, hipopotam w wodzie, ptactwo na każdym terenie itd. "kupując" zwierzęta wystawiamy je na swoją część mapy w liniach pionowych i poziomych tworząc sobie drogę przejazdową. Dojechać możemy aż do Kilimandżaro które w różnych wypadkach różnie punktuje, ale przeważnie jest to opłacalne:)
Oprócz kupna(zwiększania) licencji możemy zbudować hotel, na polu swoim, lub sąsiada (który, gdy zostanie obsłużony robotnikiem przynosi zarobek). Zasymilować wioskę, z której zatrudniamy robotników oraz w której to możemy hodować krowy. Wybudować główną bazę od której będziemy musieli prowadzić nasze safari zamiast od punktu startowego. Wybudować stację paliw, aby organizować coraz dłuższe wycieczki. Zorganizować ekspedycję (płacąc krowami lokalnym plemionom) w celu poszukiwania nowych miejsca do zwiedzania (takich jak Kilimandżaro) oraz zaspokojenia potrzeb rządowych (zysk w $ oraz innych zasobach)
Podczas pasowania możemy jako pierwsi wybrać turystów których chcemy obsłużyć (turyści mają swoje zachcianki, za które punktujemy gdy je spełnimy) oraz oznaczyć czy chcemy spełnić zadanie z ministerstwa turystyki (np. odkrycie nowych legowisk lwów[przejazd swojego safari obok lwa...] itd).
Gra ma 6 takich etapów, po każdym etapie organizujemy safari z którego punktujemy i zarabiamy.
Zdaję sobie sprawę, że talentu do pisania to ja nie mam. Więc to co napisałem nie odzwierciedla tego jak się gra i jak zawzięte rozgrywki były już toczone
tym bardziej że jest to tylko zarys.
Podam teraz trochę danych liczbowych
1. Liczba testów: 62 rozgrywki(2,3,4,5 osobowe) udokumentowane w excelu danymi z przebiegu i wynikami + setki gier - ja przeciwko mnie samemu dla wstępnego balansowania gry.
2. Liczba różnych osób które grały w grę: 10
3. Czas tłumaczenia: 30-40 min
4. Czas gry na osobę która gra pierwszy raz: 40 min, na doświadczoną: 30 min
5. Czas set upu: 8 min
6. Ciężkość gry w skali BGG, według testerów 3,5-4
7. Czas spędzony na tworzeniu mechaniki gry: od czerwca 2016 po 1-2 godziny dziennie, nie licząc grudnia
Podsumowując, spędziłem sporo czasu aby stworzyć tego małego potworka, osobiście po rozegraniu... xxxxx... partii gra mi się nadal przyjemnie i dobrze, myślę że żadnego testera też nie przymuszałem do kolejnych partii, a ciągle wracamy do tej gry.
Aktualnie chciałbym zaprezentować grę niezliczonej ilości graczy
wiec poszukuję testerów, chętnych grać czy to u mnie w domu (Sosnowiec), czy na przykład w Katowicach (w Ludiversum, Proscenium), czy też na zaproszenie na granie do kogoś w woj. śląskim. Bardzo chciałbym przerzucić grę na tryb online, na przykład tabletopię, nawet powoli próbuję ugryźć temat, ale póki co jest to odległe co najmniej o kilka miesięcy.
Liczę na odzew w temacie, lub wiadomościach prywatnych odnośnie wstępnych opinii i co bardziej chętnych testerów
zdjęcia z SET UPU początkowego
![Obrazek](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/922/naC1pH.jpg)
![Obrazek](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/924/uT9dUr.jpg)
![Obrazek](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/924/J4hZ2V.jpg)
zdjęcia z rozgrywki 5-osobowej
![Obrazek](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/922/3VVCVL.jpg)
![Obrazek](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/923/VovxMa.jpg)
![Obrazek](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/922/GoUNEk.jpg)
![Obrazek](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/923/Mf54uH.jpg)
przyszedł i czas na mnie, trafiłem tutaj ze swoim prototypem.
Wrzucę od razu zdjęcia z gry(2-5 graczy), która jest czarno biała, ale w pełni grywalna. Wszystko dlatego ponieważ jest to gra EURO i liczy się po pierwsze mechanika, w założeniu i marzeniach gra będzie kiedyś pięknie zilustrowana.
Klimatycznie gra toczy się u podnóża Kilimandżaro, w Kenii i Tanzanii wśród zamieszkujących te tereny plemion i zwierząt. Każdy z graczy prowadzi firmę, której celem jest pokazanie turystom zwierząt jak i innych atrakcji których oczekują, a także kwaterowanie ich na noc w hotelach, tworzenie dobrych relacji z wioskami tubylców, eksplorowaniu nieodkrytych terenów i co bardzo ważne robienie tego w taki sposób, aby nie zadzierać z urzędnikami.
Tak wiec mamy dużo zwierzątek, turystów, tubylców, stada krów (prawie że walutę masajską) no i Kilimandżaro. Myślę, że nie będę więcej czarował klimatem, bo ten każdy we własnym stopniu poczuje z opisu mechaniki/rozgrywki.
SET UP
Każdy gracz zaczyna grę z określoną przez firmę ilością gotówki i zasobów, takich jak: robotnicy których zatrudniamy w wioskach plemiennych, krowy, baryłki ropy
oraz ze swoją planszą gracza, na której mamy dostępne 4 rodzaje budynków:
- hotele
- wioski
- bazę
- stację paliw
do tego mamy 2 plansze:
I
Plansza do zabudowy oraz eksploracji
która składa się z 8 części każda z nich dobierana jest na początku gry przez graczy, od ostatniego do pierwszego, gracze dobierają sobie swój kawał lądu + później 2-3 wspólne kawałki do poszukiwań. Na tej planszy mamy różne tereny, które obecnie są oznaczone ikonkami, granice - między graczami (plemionami zamieszkującymi dane terytorium) rzeki którymi wypływają nasi poszukiwacze przygód, oraz Kilimandżaro w centralnej części.
II
Plansza z torami punktacji, licencji, ruchów, z możliwymi do zakupu (odkrycia na danych terenach) zwierzętami, turystami których zabieramy na..... safari dotacjami od rządu i wiele innych, które i tak na tym etapie niewiele mówią.
MECHANIKA
Tutaj zacznę od tego, że nie mam jeszcze ukończonej instrukcji, ponieważ gra jest ciągle optymalizowana. Samo tłumaczenie gry to około 30 minut, dlatego nie napiszę o wszystkim, tylko zarysuję mechanikę
Mamy dostępne ruchy, które nie kolidują z polityką rządu, jak i takie które są nie do końca legalne a więc:
dobre(przy odpowiednim rozegraniu samo używanie ruchów punktuje):
- zakup jednorazowej licencji +1
- zakup stałej licencji +1
- budowa hotelu
- asymilacja wioski
- budowa głównej bazy
- budowa stacji paliw
- zwierzęta
- ekspedycja
złe(ujemny punkty):
- kradzież krów
- robotnicy na czarno
- przebudowa
Każdy wykonany przez nas ruch, oznaczamy na odpowiednim torze(zły lub dobry), pula ruchów zarówno złych jak i dobrych ograniczona jest odpowiednio do ilości graczy.
Każde zwierzę ma: określoną cenę za jego pozyskanie, zysk jaki generuje z przejazdu safari, zysk punktowy oraz rodzaj terenów na których można je spotkać.
Aby wyruszyć na safari potrzebujemy mieć wykupioną licencję na jego organizowanie o długości takiej ile zwierzątek chcemy zobaczyć, standardowo safari które możemy zrobić na początku jest o długości 5. Każde zwierzę jest przynależne do konkretnych terenów na których możemy je spotkać, hipopotam w wodzie, ptactwo na każdym terenie itd. "kupując" zwierzęta wystawiamy je na swoją część mapy w liniach pionowych i poziomych tworząc sobie drogę przejazdową. Dojechać możemy aż do Kilimandżaro które w różnych wypadkach różnie punktuje, ale przeważnie jest to opłacalne:)
Oprócz kupna(zwiększania) licencji możemy zbudować hotel, na polu swoim, lub sąsiada (który, gdy zostanie obsłużony robotnikiem przynosi zarobek). Zasymilować wioskę, z której zatrudniamy robotników oraz w której to możemy hodować krowy. Wybudować główną bazę od której będziemy musieli prowadzić nasze safari zamiast od punktu startowego. Wybudować stację paliw, aby organizować coraz dłuższe wycieczki. Zorganizować ekspedycję (płacąc krowami lokalnym plemionom) w celu poszukiwania nowych miejsca do zwiedzania (takich jak Kilimandżaro) oraz zaspokojenia potrzeb rządowych (zysk w $ oraz innych zasobach)
Podczas pasowania możemy jako pierwsi wybrać turystów których chcemy obsłużyć (turyści mają swoje zachcianki, za które punktujemy gdy je spełnimy) oraz oznaczyć czy chcemy spełnić zadanie z ministerstwa turystyki (np. odkrycie nowych legowisk lwów[przejazd swojego safari obok lwa...] itd).
Gra ma 6 takich etapów, po każdym etapie organizujemy safari z którego punktujemy i zarabiamy.
Zdaję sobie sprawę, że talentu do pisania to ja nie mam. Więc to co napisałem nie odzwierciedla tego jak się gra i jak zawzięte rozgrywki były już toczone
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Podam teraz trochę danych liczbowych
1. Liczba testów: 62 rozgrywki(2,3,4,5 osobowe) udokumentowane w excelu danymi z przebiegu i wynikami + setki gier - ja przeciwko mnie samemu dla wstępnego balansowania gry.
2. Liczba różnych osób które grały w grę: 10
3. Czas tłumaczenia: 30-40 min
4. Czas gry na osobę która gra pierwszy raz: 40 min, na doświadczoną: 30 min
5. Czas set upu: 8 min
6. Ciężkość gry w skali BGG, według testerów 3,5-4
7. Czas spędzony na tworzeniu mechaniki gry: od czerwca 2016 po 1-2 godziny dziennie, nie licząc grudnia
Podsumowując, spędziłem sporo czasu aby stworzyć tego małego potworka, osobiście po rozegraniu... xxxxx... partii gra mi się nadal przyjemnie i dobrze, myślę że żadnego testera też nie przymuszałem do kolejnych partii, a ciągle wracamy do tej gry.
Aktualnie chciałbym zaprezentować grę niezliczonej ilości graczy
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Liczę na odzew w temacie, lub wiadomościach prywatnych odnośnie wstępnych opinii i co bardziej chętnych testerów
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
zdjęcia z SET UPU początkowego
![Obrazek](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/922/naC1pH.jpg)
![Obrazek](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/924/uT9dUr.jpg)
![Obrazek](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/924/J4hZ2V.jpg)
zdjęcia z rozgrywki 5-osobowej
![Obrazek](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/922/3VVCVL.jpg)
![Obrazek](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/923/VovxMa.jpg)
![Obrazek](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/922/GoUNEk.jpg)
![Obrazek](http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/923/Mf54uH.jpg)