Klimat w grach to w zasadzie poziom immersji i wynikających z tego doznawanych emocji jakie niesie za sobą doświadczanie gry.
A to oznacza, że każdy z nas klimat czuje troszkę inaczej - bo każdy inaczej reaguje na warstwę graficzną, jej spójność z mechaniką gry. Więcej ta sama osoba może odbierać rozgrywki w tą sama grę jako bardzo różniące się przeżycia - za co mogą być odpowiedzialni nasi współgracze - jestem pewien, że każdy średnio ograny planszówkowicz doświadczył tego - że raz gra "żarła", a innym razem było zupełnie "meh".
Bo tak na prawdę, rzeczony klimat naszych gier buduje się w dużej części w tym dość ograniczonym obszarze
pomiędzy naszymi uszami
Klimatowi można pomóc - zwiększyć stopień zanurzenia w "świecie przedstawionym" gry - muzyką, odpowiednio przygotowanym miejscem gry, ubiorem (cosplay). A czasami wystarczy po prostu zamknąć na chwilę oczy.
Do niedawna, czytelny pod tym względem podział na euro i amer powoli traci sens - gracze niezależnie od typu gry oczekują, że ta zapewni im po przez spójność mechaniki i tematu odpowiedni poziom doznań. I mam to za naturalne i oczywiste. Bo tak na prawdę gracze kupują zapudełkowane doznania - jasne, czasami bardzo różne, ale ostatecznie doznania.
Z tego powodu bardzo jestem ciekaw jak rozwiną się nowe trendy w grach, w których nacisk postawiony jest na storytelling, a mechanika jest niejako schowana pod niego. Gry legacy, gry typu Escape Room (w tym Time Stories), czy bardzo pionierski Michała Oracza This War of Mine - który chyba bardziej niż Trzewik realizuje postulat "games that tell stories". Zresztą w przypadku Ignacego też jestem ciekaw jak rozwinie robinsonowy koncept w Pierwszych Marsjanach.
Fajnie ten wątek zazębia się z innym pytającym o to
czy gry mogą być jeszcze lepsze - tak mogą - właśnie po przez intensyfikację emocji w grze jakie będą generować. Technologia w tym niewątpliwie pomoże - ale nie zastąpi. Bo gry planszowe to przede wszystkim ludzie i to co moją ze sobą w głowach siadając do gry.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)