Strona 1 z 1

Rybacy z Catanu (Fishermen of Catan)

: 21 sie 2006, 13:04
autor: Groszek
Polska premiera Żeglarzy z Catanu już niedługo :D . Poniżej zasady do ciekawego rozszerzenia podstawowej wersji gry, który łatwo samemu przygotować. Jeżeli ktoś zauważy błędy w tłumaczeniu to proszę o uwagi. My gramy z wykorzystaniem sztonów z Rummikuba :) . Wygląd oryginalnych elementów do znalezienia pod adresem http://www.boardgamegeek.com/game/19343

Rybacy z Catanu (scenariusz do Osadników z Catanu autorstwa Klausa Taubera)

Przygotowanie

- Podstawowa wersja gry jest przygotowywana wg zwykłych zasad
- żetony z rybami zostają wymieszane i ułożone obok kart surowców do góry nogami
- jeden żeton z polem połowów jest układany na wolnym miejscu na każdej części ramki

Materiały do gry

11 żetonów po jednej rybie
10 żetonów po dwie ryby
8 żetonów po trzy ryby
1 żeton ze starym butem

6 żetonów z obszarami połowów oznaczonych numerami 4, 5, 6, 8, 9 i 10.

Zasady

Rozgrywka jest oparta o zasady z podstawowej wersji. Stosuje się dodatkowe poniższe zasady:

Każdy żeton połowów posiada trzy połączenia wybrzeża z łowiskami. Kiedy gracz założy osadę na połączeniu wybrzeża z łowiskiem może brać żeton z rybami w każdym przypadku, gdy wartość wyrzucona kośćmi jest równa z wartością żetonu. Gracze, którzy otrzymają żetony z rybami i kładą je przed sobą do góry nogami (aby były niewidoczne dla innych graczy).

Jeśli ktoś posiada miasto przy obszarze połowów otrzymuje dwa żetony z rybami, kiedy wypadnie numer łowiska przy którym stoi.

Jeżeli gracz wybuduje swoją drugą osadę w fazie budowania na połączeniu z łowiskiem, również otrzymuje żeton oprócz surowców.

Żetony z rybami zawierają 1, 2 lub 3 ryby. Podczas swojej tury gracz może może wykorzystać swoje żetony z rybami w celu uzyskanie pewnych korzyści. Im więcej ryb na żetonach z rybami, które podlegają wymianie, tym większe uzyskane korzyści:
- 2 ryby: Gracz może przenieść pionek złodzieja z powrotem na pustynię (ale nie ciągnie karty od żadnego z graczy, którzy posiadają osady lub miasta wybudowane przy pustyni)
- 3 ryby: Gracz może pociągnąć kartę surowców od innego gracza
- 4 ryby: Gracz może pociągnąć dowolną kartę surowca z banku
- 5 ryb: Gracz może natychmiast wybudować drogę
- 7 ryb: Gracz uzyskuje jedną kartę rozwoju za darmo

Jeżeli gracz wyda więcej ryb niż koszt korzyści, pozostałe ryby nie mają znaczenia (nie ma dodatkowych korzyści).

Żetony z rybami nie są liczone jako karty surowców i dlatego nie są zaliczane, gdy wypadnie w rzucie kośćmi liczba 7.

Gracz, który ruszy złodziejem nie może również ciągnąć żetonu z rybami od gracza, którego okrada.

Niektóre skrzyżowania są również połączeniami z portami. Gracz który założył osady na takim skrzyżowaniu odnosi z obu pól korzyści.

Gracz, który wyda żetony z rybami, kładzie je jako odkryte obok żetonów zakrytych. Gdy nie ma więcej zakrytych żetonów, wtedy żetony odkryte są mieszane i układane jako zakryte do wykorzystania.

Stary but: Gracz, który wyciągnie taki żeton musi pokazać go graczom (odsłonić) natychmiast. Gracz, który wylosował ten żeton może przekazać go któremuś z graczy podczas swojej tury tak długo jak długo inny uczestnik posiada tyle samo lub więcej punktów zwycięstwa. Jeżeli, ktoś posiada najwięcej punktów wśród graczy to musi poczekać z przekazaniem buta, aż którykolwiek z innych gracz osiągnie przynajmniej tyle samo punktów, co posiadacz starego buta.

Gracz, który posiada „stary but” musi uzyskać dodatkowy punkt zwycięstwa żeby wygrać, co oznacza, że musi mieć 11 punktów zwycięstwa w podstawowej wersji gry.

: 21 sie 2006, 15:11
autor: Legun
Czy są jakieś doświadczenia lub sugestie dotyczące wykorzystanie Rybaków w grze na 6 osób?

: 31 sie 2006, 19:50
autor: Groszek
Legun pisze:Czy są jakieś doświadczenia lub sugestie dotyczące wykorzystanie Rybaków w grze na 6 osób?
Widzę, ze się nikt nie odezwał. Niestety nie mam żadnych doświadczeń w grze na 6 osób (nigdy nie grałem). Nie znam dodatku i nie wiem jak wygląda, ale myślę, że można dokonać rozszerzenia o Rybaków po przeanalizowaniu jakie heksy lądu i porty oraz jakie wartości dochodzą w dodatku.

: 01 wrz 2006, 17:54
autor: Sztefan
Odnośnie przekazywania buta - czy do punktów zwycięstwa dodaje się też te z kart rozwoju (w sensie jak ktoś zakupi w karcie rozwoju pkt zwycięstwa to kładzie go okrytego, by było wiadomo ile ma dokładnie punktów), czy nie wliczają się one podczas przekazywania buta?

: 02 wrz 2006, 00:31
autor: Van
Po to są one cały czas chowane i kamuflowane, żeby nie było wiadomo, że się ma dodatkowe punkty. Analogicznie do podstawowej wersji gry i w rybakach nikt nie będzie się przyznawał i prosił o starego buta.

: 26 wrz 2006, 12:08
autor: Groszek
Czy ktoś łączył ten dodatek z Żeglarzami (z konkretnym scenariuszem)? Jakie wrażenia?

Fishermen of Catan

: 11 mar 2008, 19:46
autor: BloodyBaron
Jakie macie doświadczenia z tym dodatkiem do Osadników?

Na papierze wydaje się on wnosić dość ciekawy motyw i rozwinięcie możliwości w grze dzięki uczynieniu atrakcyjnymi miejsc na planszy, które do tej pory z góry uznawane były za wyraźnie gorsze, czyli brzegów wyspy ze względu na tylko dwa pola dające szansę na produkcję.

Tymczasem możliwość kupna jednego dowolnego surowca już za 4 rybki wydaje się być dobrym powodem do stawiania osad i nawet miast na linii brzegowej. Tym bardziej, że jak mi się zdaje, rybek nie liczy się do limitu 7 surowców, więc nie zabiera ich złodziej i nie rabuje ich zbójcerz (czyli rycerz - ale w moim gronie doszliśmy do wniosku, że zbójcerz jest bardziej adekwatną nazwą z powodów oczywistych).

Poza tym cena zachęca, bo już za 20 peelenów można mieć element nieco urozmaicający rozgrywkę a nie zmieniający jej dramatycznie.

Błagam, zanim zaczniecie nowy wątek, sprawdźcie, czy już takiego/podobnego nie ma. /Geko

Re: Fishermen of Catan

: 11 mar 2008, 20:53
autor: BloodyBaron
BloodyBaron pisze:
Błagam, zanim zaczniecie nowy wątek, sprawdźcie, czy już takiego/podobnego nie ma. /Geko
Sorencjusz, Szukaj mi nie znalazł, aż się zdziwiłem... dzięki za interwencję Geko.

Re: Fishermen of Catan

: 11 mar 2008, 21:07
autor: Legun
BloodyBaron pisze:Jakie macie doświadczenia z tym dodatkiem do Osadników?

Na papierze wydaje się on wnosić dość ciekawy motyw i rozwinięcie możliwości w grze dzięki uczynieniu atrakcyjnymi miejsc na planszy, które do tej pory z góry uznawane były za wyraźnie gorsze, czyli brzegów wyspy ze względu na tylko dwa pola dające szansę na produkcję.

Tymczasem możliwość kupna jednego dowolnego surowca już za 4 rybki wydaje się być dobrym powodem do stawiania osad i nawet miast na linii brzegowej. Tym bardziej, że jak mi się zdaje, rybek nie liczy się do limitu 7 surowców, więc nie zabiera ich złodziej i nie rabuje ich zbójcerz (czyli rycerz - ale w moim gronie doszliśmy do wniosku, że zbójcerz jest bardziej adekwatną nazwą z powodów oczywistych).

Poza tym cena zachęca, bo już za 20 peelenów można mieć element nieco urozmaicający rozgrywkę a nie zmieniający jej dramatycznie.
U nas stał się nierozerwalną częścią gry. Jest świetnie zrównoważony i dodaje wiele smaczków. Jedna tylko rzecz wymagała doprecyzowania - buta można przekazać tylko na koniec swojego posunięcia. To znaczny, że nie można dać buta i dopiero wtedy coś zbudować. W każdym razie wszyscy nasi znajomi zamówili sobie "rybki".

Re: Fishermen of Catan

: 12 mar 2008, 12:55
autor: Groszek
BloodyBaron pisze:
BloodyBaron pisze:
Błagam, zanim zaczniecie nowy wątek, sprawdźcie, czy już takiego/podobnego nie ma. /Geko
Sorencjusz, Szukaj mi nie znalazł, aż się zdziwiłem... dzięki za interwencję Geko.
Według mnie nie ma za co przepraszać - ten wątek był wcześniej niż "ten drug" :)

A dodatek jest super - polecam każdemu - w końcu nadmorskie osady zostały dowartościowane i jest więcej możliwości.

Re: Fishermen of Catan

: 12 mar 2008, 14:44
autor: Geko
Groszek pisze:
BloodyBaron pisze: Sorencjusz, Szukaj mi nie znalazł, aż się zdziwiłem... dzięki za interwencję Geko.
Według mnie nie ma za co przepraszać - ten wątek był wcześniej niż "ten drug" :)
Przepraszać faktycznie nie ma za co. Nic się strasznego nie stało. Po prostu połączyłem dwa wątki i jednocześnie byłbym wdzięczny za sprawdzanie, czy już nie ma podobnego wątku do tego, którego chcemy rozpocząć. Po prostu często widuję rozpoczynanie nowych wątku dla danej gry, w sytuacji gdy już jest kilka rozpoczętych. A po co mnożyć byty ponad miarę... :mrgreen: