Strona 1 z 1

Gry "hard to master"

: 10 sie 2017, 16:51
autor: Płk. Kruk
Witam. Poszukuję gry euro typu "hard to master". Czyli na przykład szachy bardzo cenią umiejętności i doświadczenie. Tylko, że chodzi o grę euro. Ważne, żeby nie było decydującego/ważnego czynnika losowego. Gra od 2 do 4 osób. Przydałaby się znośna skalowalność. Myślałem nad tytułami "neuroshima hex" i "metro 2033". Co o nich sądzicie? Pasują w pewnym stopniu do tego co powyżej napisałem? Czy znacie jakieś ciekawe tytuły? Z góry dziękuję za pomoc.

Re: Gry "hard to master"

: 10 sie 2017, 17:32
autor: Jiloo
Neuroshima o ile jest oparta na taktyce to ma sporą losowość w odciągu kafli.
Metro ma losowe walki z potworami, a walki pomiędzy graczami są mieszanką losowości i blefu.

Ze swojej strony polecam Terra Mystica. Losowość występuje tylko na etapie setupu, potem już wszystko zależy od ciebie i twoich współgraczy. Rasy są niesymetryczne wiec w podstawce masz do ogrania 14 ras.

Re: Gry "hard to master"

: 10 sie 2017, 17:37
autor: Zaan84
Pewnie będę pierwszym z wielu: Tzolkin

Re: Gry "hard to master"

: 10 sie 2017, 18:15
autor: Nadis
Tzolk`in, Terra Mystica - na pewno. Poza tym Seasons premiuje doświadczenie i znajomość kart, choć to w sumie można powiedzieć o niejednej karciance. Great Western Trail, gry żywieniowe Uwe Rosenberga... Robinson :D

Re: Gry "hard to master"

: 10 sie 2017, 19:47
autor: Pixa
Bez przesady z ta losowoscia w Hexie. To swietna gra i bardzo dobrze wpisuje sie w model "easy to learn, hard to master". Pomimo losowego dociagu zetonow doswiadczony gracz zje swiezaka bez problemow. Oprocz tego przy naprawde pechowym dociagu mozna wymienic zetony na nowe.

Istnienie tez OFICJALNY wariant dociagu wiekszej ilosci zetonow w celu zminimalizowania losowosci, ktorego jednak nikt prawie nie uzywa, bo losowosc to moim zdaniem maks 20% wygranej.

Generalnie gra godna polecenia, zdecydowanie moj numer 1 (kilkaset partii na koncie).

Re: Gry "hard to master"

: 10 sie 2017, 19:52
autor: Jiloo
Pixa pisze:Bez przesady z ta losowoscia w Hexie. To swietna gra i bardzo dobrze wpisuje sie w model "easy to learn, hard to master". Pomimo losowego dociagu zetonow doswiadczony gracz zje swiezaka bez problemow.
Prawda, dostałem bęcki aż miło.
Nie chciałem negować NH jako tako, tylko zwrócić uwagę, że jest tam też element losowy. To nie szachy, gdzie wszystkie figury są od razu na planszy. Ale chyba poleciałem za bardzo skrótem myślowym. Dzięki za pełną opinię.

Re: Gry "hard to master"

: 10 sie 2017, 20:24
autor: Płk. Kruk
Odnośnie Tzolk'in - ciekawy tytuł, ale niestety nie przemawia do mnie tematyka. Tetra Mystica przemawia do mnie bardziej, jeśli chodzi o grę, ale przez cenę niestety muszę odrzucić. Poszukuję czegoś max. około 150 zł ewentualnie troszkę więcej, jeśli tytuł jest warty

Re: Gry

: 10 sie 2017, 20:28
autor: Płk. Kruk
Jiloo pisze:Metro ma losowe walki z potworami, a walki pomiędzy graczami są mieszanką losowości i blefu.
Czyli rozumiem, że metro odpada. Szkoda, bo tematyka bardzo mi odpowiadała. Dzięki

Re: Gry "hard to master"

: 10 sie 2017, 20:31
autor: Płk. Kruk
I jeszcze mam jedno pytanie na temat Neuroshima Hex. Czy ten tytuł jest trudny do nauczenia (długie, skomplikowane zasady, itp.) Dla mnie to żaden problem, ale często gram z rodziną.

Re: Gry "hard to master"

: 10 sie 2017, 20:49
autor: Deathhammer
Sam trzon i zasady Neuroshimy są bardzo proste - 5-10 minut wyjaśniania. Po prostu gra daje ogromne możliwości, każda rozgrywka jest inna, a to dzięki losowemu doborowi żetonów oraz różnym kombinacjom armii, jakie gracze mogą wystawić przeciwko sobie. Każda frakcja ma unikalne jednostki ze swoimi zdolnościami, ale nie są one trudne do zapamiętania ani zrozumienia, a na pewno te z podstawowej wersji gry. Dodatki mogą wprowadzać nieco trudniejsze zasady, ale nie sprawiają nagle, że gra staje się Twilight Imperium :)

Ze swojej strony BARDZO polecam.

Re: Gry "hard to master"

: 10 sie 2017, 21:32
autor: Płk. Kruk
Czyli rozumiem, że Neuroshima Hex będzie świetną grą dla mnie. Dziękuję wszystkim za pomoc. Jak macie jakieś jeszcze tytuły to chętnie wysłucham. Jeszcze raz dzięki.

Re: Gry "hard to master"

: 10 sie 2017, 22:24
autor: poooq
Zerknij na Tezeusza, dzieło autora Neuroshimy.

Re: Gry "hard to master"

: 10 sie 2017, 22:35
autor: Alwirin
+ 1 dla Tezeusza - mniej losowy od Neuroshimy, a przy tym bardziej szachowy - z powodzeniem można przewidywać ruchy przeciwnika do przodu na tyle, na ile starczy zwojów mózgowych. Różne nacje + niepowtarzające się talie w trakcie gry (tworząc talię losujemy 15 z 25 kart frakcji) dają wysoką regrywalność.

Re: Gry "hard to master"

: 10 sie 2017, 23:26
autor: Płk. Kruk
Z tego co patrzyłem to niestety Tezeusz jest trudniej dostępny od Neuroshimy hex. Wydaje się podobny z zarysem do Neuroshimy.

Re: Gry "hard to master"

: 11 sie 2017, 00:21
autor: asiok
Brass.

Pierwszą partię/dwie - ogarniasz reguły.

Po 3 partiach - wydaje Ci się, że grasz ze zrozumieniem.

Po 5 wydaje Ci się, że masz już zwycięską strategię.

Po pięciu kolejnych - zmieniasz ją na zupełnie inną.

Po 20 partiach czujesz się pewnie - i wydaje Ci się, że jesteś dobrym graczem.

Po 25 spotykasz gracza z ukończonymi 100 partiami i roznosi Cię na strzępy rozmawiając przez telefon i oglądając zrozumieniem Sharkanado 5.

I już jesteś pewny. Pewny tego, że miałeś rację - wciąż Ci się wydawało....

P.S. Dla mnie - szczególnie wybitny jest Brass 2-osobowy (wariant i plansza do wydrukowania na BGG - wraz z błogosławieństwem autora, w aktualnym wydaniu ma być już uwzględniona). Wersja 4-osobowa też bardzo ciasna ale bardziej losowa. Wersja 3-osobowa - raczej najsłabsza ze względu na mniejszą ciasnotę.

Re: Gry "hard to master"

: 11 sie 2017, 09:42
autor: Płk. Kruk
Brass jest sporo za drogi...

Re: Gry "hard to master"

: 11 sie 2017, 09:50
autor: warlock
Caylus - ostatnio grałem 1v1 w sieci z gościem, który rozsmarował mną podłogę... Zero losowości, liczy się czysty skill :).

Grą typu "hard to master" jest też Race for the Galaxy.

Re: Gry "hard to master"

: 11 sie 2017, 09:56
autor: Płk. Kruk
warlock pisze:Caylus - ostatnio grałem 1v1 w sieci z gościem, który rozsmarował mną podłogę... Zero losowości, liczy się czysty skill
Hmm... Tytuł zapowiada się ciekawie. Ściągnąłem instrukcje i teraz na jej podstawie ocenie. Dzięki za pomoc.
Do race for the Galaxy nie jestem przekonany...

Re: Gry "hard to master"

: 11 sie 2017, 10:07
autor: Jiloo
+1 do RftG
Jedna z naszych ulubionych gier z żoną. Tylko polskiej wersji już nie dostaniesz. Ale wszystko opiera się na symbolach.

Re: Gry "hard to master"

: 11 sie 2017, 10:11
autor: Pixa
Płk. Kruk pisze:I jeszcze mam jedno pytanie na temat Neuroshima Hex. Czy ten tytuł jest trudny do nauczenia (długie, skomplikowane zasady, itp.) Dla mnie to żaden problem, ale często gram z rodziną.
Jak już ktoś wspomniał zasady gry w Hexa są bardzo proste. Wytłumaczyłem je bez problemów kumatemu uczniowi klasy drugiej szkoły podstawowej (8latek?). Mimo to gra daje ogromne możliwości, mózg czasami paruje nad planszą. W podstawce są 4 armie, każda o innym stylu. Ten zestaw już starcza na godziny zabawy, a potem można dokupić kolejne armie (łącznie oprócz podstawki jest to około 12 unikalnych pudełeczek za ok. 30 zł). No i Hex pomimo możliwości grania w więcej osób jest zdecydowanie najlepszy 1vs1.

Ktoś wspomniał o Race for the Galaxy - również dobry tytuł, jednak poziom skomplikowania reguł jest wyższy niż w Hexie i przez pierwsze kilka partii ikonografia na kartach może sprawiać problemy.

Re: Gry "hard to master"

: 12 sie 2017, 02:43
autor: gregos
Sprawdź jeszcze sobie Pan Lodowego Ogrodu (w tej grze masz zupełny brak losowości). No i jeszcze brałbym pod uwagę Puerto Rico.

Re: Gry "hard to master"

: 16 sie 2017, 12:02
autor: hipcio_stg
Nikt do tej pory nie wspomniał to dodam do proponowanych blokus/blokus trigon. Blokus std polecam dla 2 i 4 graczy, natomiast trigon tylko dla 3 os.

Re: Gry "hard to master"

: 16 sie 2017, 12:38
autor: Tolis
Kolejność alfabetyczna:
- Antiquity
- Arkwright
- Brass
- Caylus
- Duck Dealer
- Dungeon Lords
- Food Chain Magnate
- Le Havre
- Neuland
- Road & Boats - najlepiej z dodatkiem &Cetera