Nemesis - pytania o zasady.

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8735
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2645 times
Been thanked: 2331 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Curiosity »

KOSHI pisze: 18 maja 2022, 23:26 Tak ostatnio kminiłem akcję żołnierza Nerwy ze stali i naszły mnie wątpliwości. To jest akcja jednorazowa i odrzucamy ją z gry i zostaje nam tylko 9 kart dostępnych czy wraca do puli?
Wraca do puli, niczego nie odrzucasz.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4445
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1344 times
Been thanked: 843 times
Kontakt:

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Hardkor »

Miałem dłuższą przerwe od nemesis, zagraliśmy dziś i totalnie nie byliśmy pewni jednej zasady. Po ataku larwy ona znika? Pamiętam, że graliśmy, że jak larwa zaatakuje to "wchodzi w Ciebie", więc znika z planszy (nawet jak już jedną masz to i tak atakująca znika), ale totalnie nie mogłem teraz tego znaleźć w instrukcji.
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 861
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 298 times
Been thanked: 283 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: KOSHI »

Znika w sensie ląduje na planszetce plus dobierasz kartę skażenia i dajesz ją na stos odrzuconych kart akcji. Jak już masz larwę to tylko dobierasz kartę skażenia i larwa znika.
Awatar użytkownika
Platfus
Posty: 26
Rejestracja: 21 paź 2020, 17:07
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Platfus »

Hardkor pisze: 21 maja 2022, 02:34 Miałem dłuższą przerwe od nemesis, zagraliśmy dziś i totalnie nie byliśmy pewni jednej zasady. Po ataku larwy ona znika? Pamiętam, że graliśmy, że jak larwa zaatakuje to "wchodzi w Ciebie", więc znika z planszy (nawet jak już jedną masz to i tak atakująca znika), ale totalnie nie mogłem teraz tego znaleźć w instrukcji.
Strona 20 w dziale "Skażenie".
Jeśli atak jest przeprowadzany przez larwę, nie dobieraj żadnej karty ataku intruza. Zamiast tego:
  1. Usuń figurkę larwy z planszy. Jeśli zaatakowana postać nie ma larwy na swojej planszy postaci, umieść ją tam.
  2. Otrzymujesz 1 kartę skażenia.
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 861
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 298 times
Been thanked: 283 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: KOSHI »

Wydarzenie Korytarze techniczne, alternatywna strona planszy. Jak rozpatrywać korytarze czerwone i niebieskie? Razem do kupy jako całość czy jako niezależne? W drugiej wersji robi się mętlik ale z drugiej strony są to chyba osobne instalacje... Miałem taki przypadek, że w czerwonych tunelach nie było szmerów a w niebieskich były. Jeden typ był w pomieszczeniu do wejścia do tuneli czerwonych a jeden do niebieskich. Jak to rozpatrywać? Ten w pokoju "czerwonym" dokłada znacznik, a ten z "niebieskiego" rzuca na szmery? Czy patrzymy bez kolorów na sam fakt, że w którychś korytarzach coś się rusza bez względu czy w 1 czy 2? Czemu ta gra ma takie niejasne zasady... Tyle gram i jeszcze jakieś gunfo tego typu kolejne wychodzi... :evil:
claY varY
Posty: 16
Rejestracja: 14 sty 2022, 19:18
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: claY varY »

KOSHI pisze: 23 maja 2022, 00:05 Wydarzenie Korytarze techniczne, alternatywna strona planszy. Jak rozpatrywać korytarze czerwone i niebieskie? Razem do kupy jako całość czy jako niezależne? W drugiej wersji robi się mętlik ale z drugiej strony są to chyba osobne instalacje... Miałem taki przypadek, że w czerwonych tunelach nie było szmerów a w niebieskich były. Jeden typ był w pomieszczeniu do wejścia do tuneli czerwonych a jeden do niebieskich. Jak to rozpatrywać? Ten w pokoju "czerwonym" dokłada znacznik, a ten z "niebieskiego" rzuca na szmery? Czy patrzymy bez kolorów na sam fakt, że w którychś korytarzach coś się rusza bez względu czy w 1 czy 2? Czemu ta gra ma takie niejasne zasady... Tyle gram i jeszcze jakieś gunfo tego typu kolejne wychodzi... :evil:
wg instrukcji: "Jedną z cech specjalnych tego układu są podwójne korytarze techniczne. Działają jak korytarze techniczne z trybu podstawowego, ale nie są ze sobą połączone (znacznik szmerów w „czerwonych” korytarzach
technicznych nie oddziałuje na „niebieskie” korytarze techniczne)."
Przewodnik
Posty: 10
Rejestracja: 23 cze 2014, 16:34
Has thanked: 3 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Przewodnik »

KOSHI pisze: 18 maja 2022, 23:26 Tak ostatnio kminiłem akcję żołnierza Nerwy ze stali i naszły mnie wątpliwości. To jest akcja jednorazowa i odrzucamy ją z gry i zostaje nam tylko 9 kart dostępnych czy wraca do puli? Bo wcześniej grałem, że odrzucam z gry... Poczytałem jednak trochę na BGG i chyba nie wywala się jej z gry. Żołnierz z tą kartą i aktywowanym pancerzem jest po prostu chyba tankiem z założenia... Pancerz chroni przed atakiem w ogóle a Nerwy, co prawda przed tym z zaskoczenia (więc nie w fazie wydarzeń) ale to jest i tak harde kombo zwłaszcza, że możemy zignorować efekt jak jest niekorzystny po wylosowaniu karty.
Nie, nie wywala, masz rację. Jednak pancerz jest przedmiotem jednorazowym i po zignorowanym ataku, kartę odrzucasz. To robi z naszego żołnierza "tanka" tylko do czasu aż nie stracimy pancerza. :D
nightmarek
Posty: 8
Rejestracja: 07 lut 2020, 16:31

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: nightmarek »

Czy wywalenie w kosmos królowej w żółtym pomieszczeniu za pomocą śluzy powietrznej odpalonej przez naukowca siedzącego przy kompie za pomocą karty Sieć wewnętrzna to legalny ruch?
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 861
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 298 times
Been thanked: 283 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: KOSHI »

Raczej tak o ile kompy w obu pomieszczeniach są sprawne tj. nie ma w tych pomieszczeniach awarii.

A, jeszcze jedno. Wszystkie drzwi do żółtego pomieszczenia muszą być zamknięte i nie uszkodzone.
nightmarek
Posty: 8
Rejestracja: 07 lut 2020, 16:31

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: nightmarek »

Dzięki. I jeszcze jedna rozkmina możliwości naukowca. W laboratorium leży trup ale nikogo tam nie ma. Czy naukowiec może zdalnie (sieć wewnętrzna) zbadać to ciało? Komputery działają w miejscu gdzie jest postać i w laboratorium.
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4445
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1344 times
Been thanked: 843 times
Kontakt:

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Hardkor »

nightmarek pisze: 27 lip 2022, 09:50 Dzięki. I jeszcze jedna rozkmina możliwości naukowca. W laboratorium leży trup ale nikogo tam nie ma. Czy naukowiec może zdalnie (sieć wewnętrzna) zbadać to ciało? Komputery działają w miejscu gdzie jest postać i w laboratorium.
Tak
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Fenrisek83
Posty: 817
Rejestracja: 30 maja 2018, 10:35
Has thanked: 121 times
Been thanked: 93 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Fenrisek83 »

nightmarek pisze: 27 lip 2022, 09:50 Dzięki. I jeszcze jedna rozkmina możliwości naukowca. W laboratorium leży trup ale nikogo tam nie ma. Czy naukowiec może zdalnie (sieć wewnętrzna) zbadać to ciało? Komputery działają w miejscu gdzie jest postać i w laboratorium.
Pomieszczenia muszą być sprawne czyli bez żetonu uszkodzeń.
Przewodnik
Posty: 10
Rejestracja: 23 cze 2014, 16:34
Has thanked: 3 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Przewodnik »

Dzisiaj miałem taką sytuację.
Wchodzę do kapsuły w sektorze ewakuacyjnym, korytarze obstawione z każdej strony szmerami. Rzucam na szmery i wyszło żeby dołożyć szmer, wiadomo, ściągam wszystkie szmery i losuję intruza.
Wylosowałem pusty żeton i według instrukcji muszę dołożyć szmery w każdym korytarzu prowadzącym do pomieszczenia.
Mam pytanko związane z tą sytuacją.
Czy całą sekwencję wchodzenia do kapsuły muszę wykonać jeszcze raz, czy jednak intruz się nie pokazał i mogę wystartować kapsułą?
Kontynuowałem grę że jeszcze raz musiałem wsiąść do kapsuły.
PerezSaj
Posty: 127
Rejestracja: 28 lis 2020, 21:56
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: PerezSaj »

Przewodnik pisze: 07 wrz 2022, 19:52 Dzisiaj miałem taką sytuację.
Wchodzę do kapsuły w sektorze ewakuacyjnym, korytarze obstawione z każdej strony szmerami. Rzucam na szmery i wyszło żeby dołożyć szmer, wiadomo, ściągam wszystkie szmery i losuję intruza.
Wylosowałem pusty żeton i według instrukcji muszę dołożyć szmery w każdym korytarzu prowadzącym do pomieszczenia.
Mam pytanko związane z tą sytuacją.
Czy całą sekwencję wchodzenia do kapsuły muszę wykonać jeszcze raz, czy jednak intruz się nie pokazał i mogę wystartować kapsułą?
Kontynuowałem grę że jeszcze raz musiałem wsiąść do kapsuły.
Ja bym powiedział że nie musisz powtarzać wsiadania do kapsuły. Po prostu intruz się nie pojawił i możesz zakończyć rundę w kapsule.
Awatar użytkownika
miszczu666
Posty: 264
Rejestracja: 24 kwie 2018, 15:13
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
Has thanked: 48 times
Been thanked: 157 times
Kontakt:

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: miszczu666 »

Przewodnik pisze: 07 wrz 2022, 19:52 Dzisiaj miałem taką sytuację.
Wchodzę do kapsuły w sektorze ewakuacyjnym, korytarze obstawione z każdej strony szmerami. Rzucam na szmery i wyszło żeby dołożyć szmer, wiadomo, ściągam wszystkie szmery i losuję intruza.
Wylosowałem pusty żeton i według instrukcji muszę dołożyć szmery w każdym korytarzu prowadzącym do pomieszczenia.
Mam pytanko związane z tą sytuacją.
Czy całą sekwencję wchodzenia do kapsuły muszę wykonać jeszcze raz, czy jednak intruz się nie pokazał i mogę wystartować kapsułą?
Kontynuowałem grę że jeszcze raz musiałem wsiąść do kapsuły.
Zgadzam się z przedmówcą.
Procedura wejścia do kapsuły jest nieudana w przypadku spotkania z intruzem. Tutaj do spotkania nie doszło, więc.... You're free to go!
Moje tłumaczenia plików pomocy, skrótów zasad: ***LISTA***
Lista zawiera pliki pomocne przy Scythe (z dodatkami), Nemesis, Wojna o Pierścień (z dodatkami), Star Wars Rebelia (z dodatkiem)
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 861
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 298 times
Been thanked: 283 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: KOSHI »

Czy po zniszczeniu gniazda dokłada się jaja do planszetki intruzów np. na skutek wyciągnięcia żetonu królowej na koniec fazy obcych? Czy wystarczy do realizacji celu, że gniazdo było wcześniej zniszczone (oznaczamy czerwonym kubikiem) czy jednak w gnieździe nie może być jaj? Mam w gnieździe pożar, gniazdo jest odcięte drzwiami od reszty statku, więc jajo spłonie w następnej rundzie i będzie po problemie, ale co, gdyby tak nie było?
Awatar użytkownika
Gamleer
Posty: 129
Rejestracja: 19 sty 2019, 09:33
Been thanked: 14 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: Gamleer »

KOSHI pisze: 11 wrz 2022, 15:51 Czy po zniszczeniu gniazda dokłada się jaja do planszetki intruzów np. na skutek wyciągnięcia żetonu królowej na koniec fazy obcych? Czy wystarczy do realizacji celu, że gniazdo było wcześniej zniszczone (oznaczamy czerwonym kubikiem) czy jednak w gnieździe nie może być jaj? Mam w gnieździe pożar, gniazdo jest odcięte drzwiami od reszty statku, więc jajo spłonie w następnej rundzie i będzie po problemie, ale co, gdyby tak nie było?
Instrukcja nie przewiduje takiej sytuacji. My gramy tak, że po zniszczeniu gniazda nie dokładamy jaj na kafelku gniazda.
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 861
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 298 times
Been thanked: 283 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: KOSHI »

Nie jestem do końca przekonany. Po rozwaleniu jaj gniazdo oznacza się jako zniszczone i warunek zwycięstwa jest wykonany. Nigdzie nie pisze w instrukcji, że nie mogą się tam później pojawiać jajka. Jest to o tyle istotne, że jednym z warunków zwycięstwa jest zdobycie jaja, co po zniszczeniu gniazda (np. nie planowanego) jest raczej nie możliwe (tylko w przypadku używania decku czołganie, w którym jest karta mówiąca o znalezieniu jaja w korytarzach jest taka szansa).
KmP900
Posty: 11
Rejestracja: 10 lis 2021, 08:04
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: KmP900 »

Autor gry wypowiadał się na ten temat.
W takiej sytuacji gniazdo zostaje zniszczone, zaznaczane jest to na planszy gniazda znacznikiem obrażeń. Cele uznaje się za zrealizowane, a np. w fazie koloni intruzów, przy dobraniu żetonu królowej normalnie dodaje się jajo, aczkolwiek status zniszczonego gniazda nie zmienia się i cele w dalszym ciągu są zrealizowane.
jah03
Posty: 1
Rejestracja: 29 sty 2021, 08:41

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: jah03 »

Po przeczytanie Polskiej angielskiej instrukcji i Nemesis_FAQ_v2.1. Mam pewne wątpliwości wynikające ze spójności tych trzech źródeł.

1. Naprawianie silników w zepsutej maszynowni
- Polska wersja: Opis pomieszczeń: Maszynownia#1:napraw (albo uszkodź) silnik: Możesz naprawić/uszkodzić silnik nawet wtedy, gdy w pomieszczeniu jest znacznik awarii, i jeśli wcześniej nie sprawdziłeś statusu silników.
- Angielska wersja: room sheet:Engine #1:Repair (or break) Engine: You can Repair / Break Engine even if there is a Malfunction marker in the Room and even if you have not checked the status of the Engines.
- Nemesis_FAQ_v2.1: Rooms:5):Will Nemesis explode when the Time Track moves into the red space and there are Malfunction markers on the Cockpit or on the Engine Rooms?
No. The state of Engines has nothing to do with condition of the room itself. Same for coordinates. Malfunction only prevents from checking/changing Engine states and Coordinates.
- Nemesis - GamePlaySHOW: https://youtu.be/NXeCOgsko8Y?t=2836: Kwapiński: "Uszkodzenie pomieszczenia oznacza ze nie ma dojścia do silników (...) nie można wchodzić z nimi w interakcję ale jeśli działa (silnik) to bedzie działał)"

Czyli mamy błąd w instrukcji. Każdy defakto może wybrać czy gra według wykładni instrukcji czy według wykładni Kwapińskiego.
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1586
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 717 times
Been thanked: 1065 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: ave.crux »

jah03 pisze: 27 wrz 2022, 10:25 Po przeczytanie Polskiej angielskiej instrukcji i Nemesis_FAQ_v2.1. Mam pewne wątpliwości wynikające ze spójności tych trzech źródeł.

1. Naprawianie silników w zepsutej maszynowni
- Polska wersja: Opis pomieszczeń: Maszynownia#1:napraw (albo uszkodź) silnik: Możesz naprawić/uszkodzić silnik nawet wtedy, gdy w pomieszczeniu jest znacznik awarii, i jeśli wcześniej nie sprawdziłeś statusu silników.
- Angielska wersja: room sheet:Engine #1:Repair (or break) Engine: You can Repair / Break Engine even if there is a Malfunction marker in the Room and even if you have not checked the status of the Engines.
- Nemesis_FAQ_v2.1: Rooms:5):Will Nemesis explode when the Time Track moves into the red space and there are Malfunction markers on the Cockpit or on the Engine Rooms?
No. The state of Engines has nothing to do with condition of the room itself. Same for coordinates. Malfunction only prevents from checking/changing Engine states and Coordinates.
- Nemesis - GamePlaySHOW: https://youtu.be/NXeCOgsko8Y?t=2836: Kwapiński: "Uszkodzenie pomieszczenia oznacza ze nie ma dojścia do silników (...) nie można wchodzić z nimi w interakcję ale jeśli działa (silnik) to bedzie działał)"

Czyli mamy błąd w instrukcji. Każdy defakto może wybrać czy gra według wykładni instrukcji czy według wykładni Kwapińskiego.
Nic nie ma tutaj złego.
Znacznik awarii mówi o tym, że nie możesz używać akcji pomieszczenia, czyli w tym przypadku akcja "sprawdź status silnika o koszcie 2" nie jest możliwa do wykonania
Akcja z karty naprawa w tym przypadku nie jest możliwa do wykonania, ale to wyjaśnia FAQ, który pokrywa się z tym co mówi kwapiński.
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 861
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 298 times
Been thanked: 283 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: KOSHI »

Zagmatwaliście to nieźle. Dla mnie żetony awarii służą 2 celom: ilości markerów potrzebnych do rozpołowienia statku oraz jako oznaczenie, że do czasu naprawienia pomieszczenia nie można korzystać z jego funkcji. O to chodziło? Bo chyba nie o to, że jak marker awarii jest w maszynowni to nie można go usunąć i grzebać w silnikach... :shock:
Awatar użytkownika
ave.crux
Posty: 1586
Rejestracja: 20 maja 2021, 08:34
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Has thanked: 717 times
Been thanked: 1065 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: ave.crux »

KOSHI pisze: 27 wrz 2022, 16:54 Zagmatwaliście to nieźle. Dla mnie żetony awarii służą 2 celom: ilości markerów potrzebnych do rozpołowienia statku oraz jako oznaczenie, że do czasu naprawienia pomieszczenia nie można korzystać z jego funkcji. O to chodziło? Bo chyba nie o to, że jak marker awarii jest w maszynowni to nie można go usunąć i grzebać w silnikach... :shock:
Tak, przy czym w normalnych warunkach żeton awarii nie powoduje problemu przy przeszukiwaniu i ogólnie używaniu kart w danym pomieszczeniu. W maszynowni ze znacznikiem awarii za pomocą karty napraw możesz odrzucić żeton awarii, ale nie możesz bez usuwania żetonu zmienić statusu silników
Nic na siłę, wszystko młotkiem. Wieczne narzekanie obrzydza radość grania.
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 861
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 298 times
Been thanked: 283 times

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: KOSHI »

Co się dzieje kiedy Koszmar ucieka do korytarza technicznego? Znika z planszy i tyle czy jak w podstawce dokładamy żeton do kolonii? Wnioskuje, że nie bo ich żetony mają tylko nr a nie symbole.
Awatar użytkownika
miszczu666
Posty: 264
Rejestracja: 24 kwie 2018, 15:13
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
Has thanked: 48 times
Been thanked: 157 times
Kontakt:

Re: Nemesis - pytania o zasady.

Post autor: miszczu666 »

KOSHI pisze: 09 paź 2022, 18:53 Co się dzieje kiedy Koszmar ucieka do korytarza technicznego? Znika z planszy i tyle czy jak w podstawce dokładamy żeton do kolonii? Wnioskuje, że nie bo ich żetony mają tylko nr a nie symbole.
Skoro po śmierci koszmaru wrzuca się losowy żeton do worka, to po jego ucieczce do korytarzy technicznych też się powinno to zrobić.


Obrazek
Moje tłumaczenia plików pomocy, skrótów zasad: ***LISTA***
Lista zawiera pliki pomocne przy Scythe (z dodatkami), Nemesis, Wojna o Pierścień (z dodatkami), Star Wars Rebelia (z dodatkiem)
ODPOWIEDZ