Inis - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
osa1908
Posty: 260
Rejestracja: 15 maja 2016, 15:42
Has thanked: 88 times
Been thanked: 11 times

Re: Inis

Post autor: osa1908 »

Co sie dzieje z kartami np. miejsce kultu ,czy moge zagrac karte jesli nie ma juz go w zasobach i dobrac karte eposu??Czyli zeby zagrac karte wszystkie warunki musza byc spelnione??
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1342
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 552 times
Been thanked: 281 times

Re: Inis

Post autor: Atamán »

Kartę pory roku możesz zagrać zawsze, nawet jeśli jej efekt możesz wykonać tylko częściowo lub wcale. Np. możesz zagrać Nowe Klany, gdy w rezerwie masz tylko 1 klan albo nawet 0. Po prostu wykonujesz tyle z efektu karty, ile możesz (czasami wolisz zagrać kartę bez efektu zamiast spasować).

Jeśli skończyły się miejsca kultu to tak, możesz zagrać kartę Miejsce Kultu tylko po to, by dobrać kartę Eposu.

Jeśli skończą się cytadele, to karta Cytadela nie robi nic. Nie możesz jej zagrać tylko po to, by zabrać komuś kartę przewagi, bo tekst karty mówi o tym, by postawić cytadelę na terenie, na którym jesteś obecny, a potem dalsza część karty odwołuje się do TEGO terenu, na którym stanęła nowa cytadela.
Daro_ufo
Posty: 54
Rejestracja: 18 cze 2019, 17:35
Has thanked: 45 times
Been thanked: 2 times

Re: Inis

Post autor: Daro_ufo »

Jest może przetłumaczona ERRATA oraz FAQ do Inis, które znajdują się tutaj: https://boardgamegeek.com/filepage/1429 ... aqs-ver-11 ?
Aftan
Posty: 8
Rejestracja: 24 kwie 2020, 20:53
Been thanked: 1 time

Re: Inis

Post autor: Aftan »

Dr. Nikczemniuk pisze: 17 kwie 2018, 18:41 Podczas przygotowania do gry wybieramy Brana.
Czy potem podczas fazy Zgromadzenia znowu ustalamy kto jest Branem i dobieramy karty Przewagi?
Chodzi mi tylko o ten moment kiedy przechodzimy z początkowego przygotowania gry do pierwszej rundy i fazy Zgromadzenia.
Jeśli tak to już podczas przygotowania do gry trzeba kombinować jak rozmieścić klany aby potem, jeśli się uda, zgarnąć jakąś kartę Przewagi czy być Branem.
Chodzi Ci o to, czy podczas pierwszego wystawienia klanów na planszy, jeśli ktoś kto nie jest Branem wystawi 2 klany w stolicy a Bran tylko 1? Też mieliśmy to zagwozdkę. Gramy tak, że wybrany na początku Bran zostaje, nawet jak postawił mniej klanów w stolicy, tylko kartę przewagi bierze gracz z 2ma klanami.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1342
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 552 times
Been thanked: 281 times

Re: Inis

Post autor: Atamán »

Aftan pisze: 31 maja 2020, 12:06
Dr. Nikczemniuk pisze: 17 kwie 2018, 18:41 Podczas przygotowania do gry wybieramy Brana.
Czy potem podczas fazy Zgromadzenia znowu ustalamy kto jest Branem i dobieramy karty Przewagi?
Chodzi mi tylko o ten moment kiedy przechodzimy z początkowego przygotowania gry do pierwszej rundy i fazy Zgromadzenia.
Jeśli tak to już podczas przygotowania do gry trzeba kombinować jak rozmieścić klany aby potem, jeśli się uda, zgarnąć jakąś kartę Przewagi czy być Branem.
Chodzi Ci o to, czy podczas pierwszego wystawienia klanów na planszy, jeśli ktoś kto nie jest Branem wystawi 2 klany w stolicy a Bran tylko 1? Też mieliśmy to zagwozdkę. Gramy tak, że wybrany na początku Bran zostaje, nawet jak postawił mniej klanów w stolicy, tylko kartę przewagi bierze gracz z 2ma klanami.
No to gracie niezgodnie z zasadami.
Najpierw ustala się startowego Brana i losuje kierunek lotu wron, ustala stolicę, rozstawia początkowe klany.
A następnie rozpoczyna się gra od fazy zgromadzenia, podczas którego: ustalacie kto jest Branem (może być ta sama osoba, a może się zmienić), rozdaje się karty przewag, losuje kierunek lotu wron (może być taki sam, a może się zmienić) oraz robi się draft kart akcji.
Wrotek
Posty: 190
Rejestracja: 12 maja 2017, 16:05
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 16 times
Been thanked: 34 times

Re: Inis

Post autor: Wrotek »

Czy można użyć karty Podbój w celu przeniesienia klanów na teren na którym jestem przywódcą i nie ma innych klanów? Czy w takim przypadku zainicjuje konflikt 'sam ze sobą' i będę mógł rozdzielić jednostki na inne tereny na którym jestem przywódcą?
piwko
Posty: 363
Rejestracja: 05 lut 2019, 12:09
Has thanked: 68 times
Been thanked: 101 times

Re: Inis

Post autor: piwko »

Moim zdaniem absolutnie nie. O ile możesz przenieść oczywiście klany w miejsce gdzie nie ma innych, to nie możesz rozpocząć konfliktu ze sobą.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1342
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 552 times
Been thanked: 281 times

Re: Inis

Post autor: Atamán »

piwo08 pisze: 13 lip 2020, 08:58 Moim zdaniem absolutnie nie. O ile możesz przenieść oczywiście klany w miejsce gdzie nie ma innych, to nie możesz rozpocząć konfliktu ze sobą.
Racja. :oops: Jak na terenie, na który wchodzisz są tylko Twoje klany (lub teren jest pusty), to nie ma konfliktu.

Żeby takie coś zrobić musiałby być choć 1 obcy klan - wtedy nawet jak ten klan schowa się do cytadeli, to konflikt się już rozpoczął i można robić manewry wycofania na sąsiednie tereny (na których jest się wodzem).
Awatar użytkownika
Michał M
Posty: 799
Rejestracja: 14 wrz 2014, 20:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 29 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Re: Inis

Post autor: Michał M »

Karta Bramy Tír na nÓg

Po tym, jak aktywowano efekt Bramy Tír na nÓg : Dobierz 1 kartę Eposu więcej; wybierz 1, którą zatrzymasz, a pozostałe odrzuć.

Pytanie pewnie dość zabawne o tyle, że na razie jestem przed pierwszą rozgrywką i jedynie przeczytałem instrukcję, więc pewnie pomijam coś oczywistego, ale... o co chodzi z aktywowaniem Bramy Tír na nÓg? Jak się to robi? Rozumiem działanie wszystkich innych kart Przewagi, tej ani trochę.
klusek05
Posty: 14
Rejestracja: 10 cze 2019, 13:16
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Inis

Post autor: klusek05 »

Michał M pisze: 07 wrz 2020, 22:34 Karta Bramy Tír na nÓg

Po tym, jak aktywowano efekt Bramy Tír na nÓg : Dobierz 1 kartę Eposu więcej; wybierz 1, którą zatrzymasz, a pozostałe odrzuć.

Pytanie pewnie dość zabawne o tyle, że na razie jestem przed pierwszą rozgrywką i jedynie przeczytałem instrukcję, więc pewnie pomijam coś oczywistego, ale... o co chodzi z aktywowaniem Bramy Tír na nÓg? Jak się to robi? Rozumiem działanie wszystkich innych kart Przewagi, tej ani trochę.
Na kaflu Bramy Tír na nÓg masz dodatkową zasadę, która działa podczas Fazy Zgromadzenia. Po tym jak ta zadziała, możesz zagrać tę kartę terenu.
Awatar użytkownika
Gamleer
Posty: 129
Rejestracja: 19 sty 2019, 09:33
Been thanked: 14 times

Re: Inis

Post autor: Gamleer »

Proszę o sprawdzenie poprawności tekstu na kartach pomocy. (dodatek Pory roku)

Obrazek

Obrazek
sensibileanima
Posty: 17
Rejestracja: 28 sie 2014, 13:54
Been thanked: 1 time

Re: Inis - pytania o zasady

Post autor: sensibileanima »

Ja mam inne pytanie, czy w tej grze faktycznie można tak łatwo zablokować drugiego gracza (przy 2-osobowej rozgrywce)? Po 4-5 rundach w zasadzie dalsza rozgrywka nie miała sensu. Moje klany zostały zepchnięte na jeden kafelek, drugi gracz był branem, który decydował gdzie dokładać nowe tereny (z drugiej strony niż moje klany), próby najazdów kończyły się zawsze pozostawieniem jednego z jego klanów w cytadeli, w efekcie pozostawał na danym terenie, a ja mogłam wycofać swoje klany tylko na ten jeden kafelek. Czy taka opcja jest możliwa/częsta, czy coś źle graliśmy? Dokładanie klanów jest też do terenu, gdzie jest chociaż jeden klan, więc nie zmieniało to rozgrywki :/
krwlng
Posty: 438
Rejestracja: 12 sie 2018, 14:15
Has thanked: 111 times
Been thanked: 131 times

Re: Inis - pytania o zasady

Post autor: krwlng »

sensibileanima pisze: 03 lut 2022, 10:35 Ja mam inne pytanie, czy w tej grze faktycznie można tak łatwo zablokować drugiego gracza (przy 2-osobowej rozgrywce)? Po 4-5 rundach w zasadzie dalsza rozgrywka nie miała sensu. Moje klany zostały zepchnięte na jeden kafelek, drugi gracz był branem, który decydował gdzie dokładać nowe tereny (z drugiej strony niż moje klany), próby najazdów kończyły się zawsze pozostawieniem jednego z jego klanów w cytadeli, w efekcie pozostawał na danym terenie, a ja mogłam wycofać swoje klany tylko na ten jeden kafelek. Czy taka opcja jest możliwa/częsta, czy coś źle graliśmy? Dokładanie klanów jest też do terenu, gdzie jest chociaż jeden klan, więc nie zmieniało to rozgrywki :/
Raczej coś robicie źle - Bran cały czas draftuje kartę eksploracji? Po dołożeniu kafelka terenu w miejscu wskazanym przez Brana gracz zagrywający tę kartę stawia na nim swój klan. Stosujecie zasady draftu z wariantu 2 osobowego jak jest opisane w instrukcji?
sensibileanima
Posty: 17
Rejestracja: 28 sie 2014, 13:54
Been thanked: 1 time

Re: Inis - pytania o zasady

Post autor: sensibileanima »

krwlng pisze: 03 lut 2022, 12:46
sensibileanima pisze: 03 lut 2022, 10:35 Ja mam inne pytanie, czy w tej grze faktycznie można tak łatwo zablokować drugiego gracza (przy 2-osobowej rozgrywce)? Po 4-5 rundach w zasadzie dalsza rozgrywka nie miała sensu. Moje klany zostały zepchnięte na jeden kafelek, drugi gracz był branem, który decydował gdzie dokładać nowe tereny (z drugiej strony niż moje klany), próby najazdów kończyły się zawsze pozostawieniem jednego z jego klanów w cytadeli, w efekcie pozostawał na danym terenie, a ja mogłam wycofać swoje klany tylko na ten jeden kafelek. Czy taka opcja jest możliwa/częsta, czy coś źle graliśmy? Dokładanie klanów jest też do terenu, gdzie jest chociaż jeden klan, więc nie zmieniało to rozgrywki :/
Raczej coś robicie źle - Bran cały czas draftuje kartę eksploracji? Po dołożeniu kafelka terenu w miejscu wskazanym przez Brana gracz zagrywający tę kartę stawia na nim swój klan. Stosujecie zasady draftu z wariantu 2 osobowego jak jest opisane w instrukcji?
No właśnie coś muszę do tego usiąść jeszcze raz, bo aż nie mogłam uwierzyć, że tak dobra gra ma taki mankament blokujący.
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1342
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 552 times
Been thanked: 281 times

Re: Inis - pytania o zasady

Post autor: Atamán »

sensibileanima pisze: 03 lut 2022, 10:35 Ja mam inne pytanie, czy w tej grze faktycznie można tak łatwo zablokować drugiego gracza (przy 2-osobowej rozgrywce)? Po 4-5 rundach w zasadzie dalsza rozgrywka nie miała sensu. Moje klany zostały zepchnięte na jeden kafelek, drugi gracz był branem, który decydował gdzie dokładać nowe tereny (z drugiej strony niż moje klany), próby najazdów kończyły się zawsze pozostawieniem jednego z jego klanów w cytadeli, w efekcie pozostawał na danym terenie, a ja mogłam wycofać swoje klany tylko na ten jeden kafelek. Czy taka opcja jest możliwa/częsta, czy coś źle graliśmy? Dokładanie klanów jest też do terenu, gdzie jest chociaż jeden klan, więc nie zmieniało to rozgrywki :/
Coś robicie źle i to grubo.

1. Nawet jak Bran decyduje GDZIE dołożyć nowy kafelek, to i tak nowy klan na ten nowy kafelek wstawia osoba, która zagrała kartę Odkrywców.
2. Jak gracz chowa swój klan w cytadeli, to znaczy, że on przeżyje bitwę, ale gdy jesteś już jedynym graczem, który ma klany w bitwie (bo klany drugiego gracza zostały pokonane lub się wycofały), to jesteś wtedy jedynym graczem uczestniczącym w bitwie i możesz zdecydować się bitwę zakończyć. (bitwa się kończy, gdy wszyscy gracze uczestniczący w bitwie jednogłośnie zdecydują się zakończyć bitwę - klany ufortyfikowane, czyli w cytadeli nie biorą udziału w bitwie). Czyli wbijasz na kafelek, gdzie drugi gracz ma mniej klanów, on się chowa do cytadeli, pozostałe jego klany giną albo się wycofują, ty ogłaszasz koniec bitwy i wtedy jego klan wychodzi z cytadeli. Rezultat jest taki, że jesteś obecny na tym kaflu, a nawet jest spora szansa, że masz tam przewagę (czyli dostaniesz kartę w najbliższej fazie zgromadzenia, kontrolujesz jego klany na potrzeby warunku zwycięstwa itp.).
3. Jakbyś był bardzo stłamszony pamiętaj o zasadzie, że jak na początku swojej tury nie masz żadnego klanu na planszy, to przed zagraniem karty wstawiasz 2 klany na dowolne pola na planszy - co sprawia, że będziesz mieć wtedy obecność i wiele kart pozwoli dołożyć dodatkowe klany. Więc jak bardzo źle idzie, to polecam robić mocne ataki - osłabiaj przeciwnika, a przy okazji pozwól, by on Ciebie wybił do końca. Minusem tego podejścia jest to, że tracisz w takiej sytuacji 1 żeton wyczynu, ale na początku gry i tak zazwyczaj go nie masz.

Gra 2-osobowa jest specyficzna, bo konflikty zazwyczaj rozgrywa się do końca, a w grze na 3+ graczy czasami gracze się dogadują, że po wejściu na kafel w ogóle nie rozgrywają bitwy (uznają koniec bitwy przed jakimkolwiek manewrem) albo kończą bitwę po jakimś częściowym obiciu się, ale decydują nie iść na wyniszczenie (w myśl powiedzenie gdzie dwóch się bije, tam trzeci wygrywa grę). Dodatkowo może czasem dojść w pewnym momencie gry do takiej nierównowagi sił, że nawet manewr opisany w punkcie 3. nie pozwoli wrócić do gry. Nie jest to częste, ale zdarza się - zwłaszcza gdy jest duża różnica doświadczenia w grze.
sensibileanima
Posty: 17
Rejestracja: 28 sie 2014, 13:54
Been thanked: 1 time

Re: Inis - pytania o zasady

Post autor: sensibileanima »

Spoiler:
Dzięki, czyli trzeba usiąść jeszcze raz na spokojnie. Bo tak mi się wydawało, że to aż niemożliwe, żeby ta mechanika miała tak słaby punkt.
osa1908
Posty: 260
Rejestracja: 15 maja 2016, 15:42
Has thanked: 88 times
Been thanked: 11 times

Re: Inis - pytania o zasady

Post autor: osa1908 »

Co w sytuacji jak ktoś zagra karte eposu jako manewr konflikt natychmiast sie kończy.To czy ja posiadając karte WATAŻKA moge ja zagrac? po tym jak wykonano manewr umiesc jeden klan na tym terenie oraz wybierz gracza ktory wykona kolejny manewr.
klusek05
Posty: 14
Rejestracja: 10 cze 2019, 13:16
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Inis - pytania o zasady

Post autor: klusek05 »

IMO można - Elokwencja Ogmy kończy konflikt natychmiast, ale jest zagrana jako manewr. Oznaczałoby to spełnienie warunku watażki, czyli można rozpatrzeć efekt triskelionu - karta w końcu nie jest zagrana jako manewr i pozwala na dołożenie pionka, ale nie na wybranie kto następny będzie wykonywał manewr, bo konflikt się skończył.
WieszKto
Posty: 177
Rejestracja: 15 maja 2018, 14:21
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Re: Inis - pytania o zasady

Post autor: WieszKto »

Przeczytałem dziś w instrukcji że Geis można zagrać dopiero po tym jak zostanie w pełni zadeklarowane działanie karty Akcji. Czy jeśli Geis ignoruje działanie tej karty to jest sens omawiać co się chciało zrobić?
antonio3333
Posty: 698
Rejestracja: 19 lip 2021, 01:52
Has thanked: 42 times
Been thanked: 68 times

Re: Inis - pytania o zasady

Post autor: antonio3333 »

WieszKto pisze: 10 kwie 2023, 18:54 Przeczytałem dziś w instrukcji że Geis można zagrać dopiero po tym jak zostanie w pełni zadeklarowane działanie karty Akcji. Czy jeśli Geis ignoruje działanie tej karty to jest sens omawiać co się chciało zrobić?
Myślę, że bardziej tu jest ukłon dla nowych graczy. Ja na przykład gram tak, że jak już wszyscy znamy karty to leci karta i tylko czytamy nazwę i ktoś nagle bah i Geis.
Awatar użytkownika
Snaki
Posty: 79
Rejestracja: 03 kwie 2018, 09:33
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 53 times
Been thanked: 28 times

Re: Inis - pytania o zasady

Post autor: Snaki »

WieszKto pisze: 10 kwie 2023, 18:54 Przeczytałem dziś w instrukcji że Geis można zagrać dopiero po tym jak zostanie w pełni zadeklarowane działanie karty Akcji. Czy jeśli Geis ignoruje działanie tej karty to jest sens omawiać co się chciało zrobić?
No jak najbardziej. Jak ktoś zrobi słaba akcje co Ci nie zaszkodzi to machniesz ręką i lecimy dalej. Jak ktoś chce popsuć Twój plan to jasne że anulujesz
Awatar użytkownika
jacobPL
Posty: 143
Rejestracja: 05 paź 2020, 13:36
Lokalizacja: Warszawa / Poznań
Has thanked: 16 times
Been thanked: 39 times

Re: Inis - pytania o zasady

Post autor: jacobPL »

Wiadomo, że z Geisem trzeba być czujnym, ale powinno się go zagrać pomiędzy zagraniem karty akcji a rozpatrzeniem jej efektu fizycznie. Np. ktoś gra Migrację i mówi, skąd i dokąd będzie się przemieszczał - Geis. Samo zagranie Migracji nic Ci nie mówi i zazwyczaj nie musisz mieć z tym problemu. Miejsce Kultu - dołożenie gdzieś trzecigo czy czwartego - Geis, ale pierwszego - luz. And so on..
piwko
Posty: 363
Rejestracja: 05 lut 2019, 12:09
Has thanked: 68 times
Been thanked: 101 times

Re: Inis - pytania o zasady

Post autor: piwko »

Nie wiedziałem, że Geisa gra się po zadeklarowaniu całości ruchu. My graliśmy trochę w ciemno (tzn. po zagraniu karty dawaliśmy kilka sekund na reakcję Grisem) i u nas działało dobrze
ODPOWIEDZ