Etherfields (Michał Oracz)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Hrosskar
Posty: 355
Rejestracja: 30 cze 2020, 18:36
Has thanked: 73 times
Been thanked: 77 times

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Hrosskar »

yrq pisze: 19 lip 2022, 09:35
brazylianwisnia pisze: 19 lip 2022, 09:08 Zmiany nie są duże. Kilka poprawek, lepsza instrukcja i inna forma zapisu gry. Możesz spokojnie zacząć grać. Lepsza instruckaj Ci się nie przyda, karty podmienisz a zapis możesz już stosować inny.
No ta mapa wyglądała na mocno zmienioną - nie tylko przez układ połączeń ale też ikonki i rozkład lokacji specjalnych. Nie przyglądałem się wnikliwie - fakt, ale wydaje mi się, że jest to duża ingerencja.
Ta mapa jest dostosowana, żeby grać bez drzemek, na które wiele osób narzekało. Jeżeli chcemy grać z drzemkami, to należy grać z tymi kartami świata, które przyszły z 1 falą. Pozostałe elementy 2.0 to karty do gry bez drzemek, plus poprawiona instrukcja.
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2267
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 395 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Leviathan »

Hrosskar pisze: 19 lip 2022, 10:13
yrq pisze: 19 lip 2022, 09:35
brazylianwisnia pisze: 19 lip 2022, 09:08 Zmiany nie są duże. Kilka poprawek, lepsza instrukcja i inna forma zapisu gry. Możesz spokojnie zacząć grać. Lepsza instruckaj Ci się nie przyda, karty podmienisz a zapis możesz już stosować inny.
No ta mapa wyglądała na mocno zmienioną - nie tylko przez układ połączeń ale też ikonki i rozkład lokacji specjalnych. Nie przyglądałem się wnikliwie - fakt, ale wydaje mi się, że jest to duża ingerencja.
Ta mapa jest dostosowana, żeby grać bez drzemek, na które wiele osób narzekało. Jeżeli chcemy grać z drzemkami, to należy grać z tymi kartami świata, które przyszły z 1 falą. Pozostałe elementy 2.0 to karty do gry bez drzemek, plus poprawiona instrukcja.
Nie do końca. Nowe karty Dreamworld ograniczają liczbę drzemek, jakie mogą nam się przytrafić w trakcie zbierania kluczy.
Hrosskar
Posty: 355
Rejestracja: 30 cze 2020, 18:36
Has thanked: 73 times
Been thanked: 77 times

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Hrosskar »

Leviathan pisze: 19 lip 2022, 10:30
Hrosskar pisze: 19 lip 2022, 10:13
yrq pisze: 19 lip 2022, 09:35

No ta mapa wyglądała na mocno zmienioną - nie tylko przez układ połączeń ale też ikonki i rozkład lokacji specjalnych. Nie przyglądałem się wnikliwie - fakt, ale wydaje mi się, że jest to duża ingerencja.
Ta mapa jest dostosowana, żeby grać bez drzemek, na które wiele osób narzekało. Jeżeli chcemy grać z drzemkami, to należy grać z tymi kartami świata, które przyszły z 1 falą. Pozostałe elementy 2.0 to karty do gry bez drzemek, plus poprawiona instrukcja.
Nie do końca. Nowe karty Dreamworld ograniczają liczbę drzemek, jakie mogą nam się przytrafić w trakcie zbierania kluczy.
Tylko to są chyba drzemki, które nie wymagają rozgrywania ich na mapie drzemki. Mały skrót myślowy z mojej strony.
Awatar użytkownika
Dako
Posty: 867
Rejestracja: 13 paź 2021, 18:37
Has thanked: 272 times
Been thanked: 254 times

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Dako »

Pytanie:
Tak z ciekawości bo ta nowa wersja gry 2.0 (update z drugiej fali kampanii) wnosi podobno jakieś zmiany do planszy/gry?
Czy i jak to wygląda w przypadku tej "lepszej" bo poziomej maty od playmaty?
Ktoś może się ustosunkować w kwestii czyli (dla dotychczasowych posiadaczy) jak i czy zmienia to rozgrywkę?
Awatar użytkownika
grzeslaw90
Posty: 1750
Rejestracja: 20 lis 2013, 18:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 179 times
Been thanked: 437 times
Kontakt:

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: grzeslaw90 »

Dako_W pisze: 19 lip 2022, 12:15 Pytanie:
Tak z ciekawości bo ta nowa wersja gry 2.0 (update z drugiej fali kampanii) wnosi podobno jakieś zmiany do planszy/gry?
Czy i jak to wygląda w przypadku tej "lepszej" bo poziomej maty od playmaty?
Ktoś może się ustosunkować w kwestii czyli (dla dotychczasowych posiadaczy) jak i czy zmienia to rozgrywkę?
Pierwsze słyszę żeby cokolwiek w planszy było zmieniane. Możliwe, że pomyliło Ci się z mapą świata snu, bo tam kafle zostały 'usprawnione'.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4078
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: brazylianwisnia »

Tak jak napisałem - jeśli zamierzacie grać na domyślnych zasadach a nie na opcjonalnych to zmiany naprawde nie są duże. To bardziej wersja 1.1 niz 2.0. Jak ktoś chce pograc to nie ma co czekać bo niewiele się tutaj zmieni. Nic się nie zmienia z plansza.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2267
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 395 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Leviathan »

Nie ma żadnych zmian na planszy. Zmienia się kilka z kafli (dużych kart)
Awatar użytkownika
Dako
Posty: 867
Rejestracja: 13 paź 2021, 18:37
Has thanked: 272 times
Been thanked: 254 times

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Dako »

Ok.
Wszystkim którzy odpowiedzieli dziękuję.
Dotarło.
Wystarczy.
:D
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2267
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 395 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Leviathan »

Jeżeli jesteście zainteresowani zobaczeniem, jak Etherfields chodzi w praktyce, to zapraszam do relacji z rozgrywki w pierwszy ze snów.

UWAGA: film zawiera spoilery.

Ostatnio zmieniony 29 sty 2023, 20:25 przez Leviathan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
arturmarek
Posty: 1476
Rejestracja: 31 paź 2017, 08:05
Has thanked: 256 times
Been thanked: 715 times

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: arturmarek »

Leviathan pisze: 24 lip 2022, 21:33
Spoiler:
Ja jestem przed pierwszą rozgrywką. Będę grał dwuosobowo. Czy pierwszy sen to jest coś w rodzaju samouczka? Czy to już pierwszy sen "zasadniczy"?

Planujesz też zrobić recenzję?
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4457
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1350 times
Been thanked: 845 times
Kontakt:

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Hardkor »

arturmarek pisze: 25 lip 2022, 10:51
Leviathan pisze: 24 lip 2022, 21:33
Spoiler:
Ja jestem przed pierwszą rozgrywką. Będę grał dwuosobowo. Czy pierwszy sen to jest coś w rodzaju samouczka? Czy to już pierwszy sen "zasadniczy"?

Planujesz też zrobić recenzję?
tak, pierwszy sen to samouczek.
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2267
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 395 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Leviathan »

arturmarek pisze: 25 lip 2022, 10:51
Leviathan pisze: 24 lip 2022, 21:33
Spoiler:
Ja jestem przed pierwszą rozgrywką. Będę grał dwuosobowo. Czy pierwszy sen to jest coś w rodzaju samouczka? Czy to już pierwszy sen "zasadniczy"?

Planujesz też zrobić recenzję?
Zasadniczo tak. Pierwszy sen jest instruktażowy.

Odnośnie do pytania o recenzję, to jak najbardziej 😀
Awatar użytkownika
Shodan
Posty: 1222
Rejestracja: 24 cze 2017, 20:15
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 474 times
Been thanked: 444 times

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Shodan »

Udało mi się skończyć pierwszą kampanię z coreboxa. Sprawa trochę się wydłużyła, bo mi się towarzystwo rozjechało na wakacje.

O jakości wykonania, nieszczęsnej planszy, mechanice sporo już napisano, więc będę się streszczał, żeby za dużo się nie powtarzać.
Graficznie gra jest rozbuchana, karty są super zilustrowane, bardzo ładne maski i figurki dodają klimatu. Styl zgrywa się generalnie z tematem.
Mechanicznie to jest głównie przyjemny i prosty deckbuilding, w którym karty utylizujemy albo jako jeden z trzech zasobów albo zagrywamy dla opisanej na nich akcji. Główny twist polega na zdobywaniu w trakcie gry tzw. kart wiedzy, które wprowadzają nowe mechaniki, które zwiększają nasze możliwości oddziaływania na świat gry / pozyskiwania zasobów i jest to bardzo fajne rozwiązanie.
Dodatkowo każdy sen / drzemka posiada często własne zasady i tutaj duże brawa dla twórców gry za kreatywność.
W sumie mechanika jest świetnym wehikułem dla tego typu gry kampanijnej: nie nazbyt skomplikowana, ale bardzo elastyczna i dająca sporo satysfakcji z możliwości kombinowania.
Same sny są rodzajem escaperoomu z elementami paragrafówki, zaś drzemki to bardziej krótkie, taktyczne pojedynki z zazwyczaj upierdliwym przeciwnikiem.

Drzemki jak dla mnie były spoko, w dalszej części gry pojawiają się możliwości ich pomijania, pozbywania się niektórych z nich na zawsze albo takiego optymalizowania trasy na mapie świata snu, która pozwala zredukować ilość rozgrywanych drzemek do niezbędnego minimum. Największą wadą w systemie drzemek jest to, że mapa krajobrazu drzemek po każdym wejściu w sen musi być budowana od nowa zaczynając od 2 startowych kafelków z 10 finalnie dostępnych. Przy jej pełnym ułożeniu starcia robią się dużo bardziej interesujące i pojawia się sporo ciekawych opcji (szczególnie gdy obecne są karty dziwactw). Niestety rzadko kiedy mapa jest tak rozbudowana, do wejścia w kolejny sen zazwyczaj potrzeba zaliczyć tylko 2-4 drzemki i często krajobraz składa się tylko z 2 startowych oraz 1-2 dodatkowych kafelków. Wtedy następuje po prostu czołowe starcie ze stworem, bo na bardziej finezyjne manewry zwyczajnie nie ma miejsca. Szkoda, bo jest to niewykorzystany potencjał na bardziej emocjonujące pojedynki.

Sny są dość różnorodne, niektóre to prawdziwe perełki, inne są słabsze, ale większość trzyma poziom zapewniając przyjemne doznania z gry.

Wreszcie fabuła kampanii i poszczególnych snów. To jest niestety najsłabszy punkt całej gry. Fabuła po prostu nie dowozi. Spotykamy wiele potencjalnie ciekawych postaci,
Spoiler:
ale co z tego jeśli nie wiemy jakie są ich relacje z nami, czemu dla nich pracujemy, dlaczego nas prześladują, kim właściwie są i jaka jest ich rola w świecie snów. Zazwyczaj znikają po 1 śnie i już ich nie spotykamy. Również motywacje i historia bohaterów, w których się wcielamy są dość mętne
Spoiler:
Sny praktycznie nie są ze sobą fabularnie połączone chociaż historie, które opowiadają niektóre z nich, budziły w nas emocje. Niestety fabuła kampanii jest bardzo rozwodniona i mało angażująca, pod koniec była nam już właściwie obojętna.
Spoiler:
W tej formie kampania jest po prostu za długa (chyba 22 sny) i powinna być krótsza tak o 1/3. Wymuszona konieczność powtarzania niektórych snów, to również moim zdaniem słaby pomysł.

A można było to zrobić o wiele lepiej. Niechby sny łączyły się w większe historie, składające się z 3-4 snów. Dla zobrazowania o co mi chodzi weźmy ostatni sezon Stranger Things i przełóżmy go na sny w EF: 1 sen: trafiamy do laboratorium, w którym prowadzono eksperymenty na mocami umysłu; 2 sen: poznajemy historię Vecny; 3 sen (opcjonalny): prowadzimy dochodzenie, żeby odnaleźć słabe punkty Vecny i artefakty, które pomogą go zniszczyć; 4 sen - konfrontacja z Vecną w jego koszmarnej posiadłości. To tylko przykład wymyślony na poczekaniu, ale taka historia rozwijana ze snu na sen byłaby o wiele bardziej wciągająca. Takie 4-5 podhistorii po 3-4 sny każda byłyby bardziej wciągające i sprawdziłyby się lepiej niż niby sandbox, który nam zaoferowano.

Gra nie jest szczególnie trudna (nie zginęliśmy ani razu, aczkolwiek ze 3 razy balansowaliśmy na krawędzi i musieliśmy powtarzać karnie tylko 1 sen). Graliśmy w składzie 2-3 osobowym i gra skalowała się bardzo dobrze. Myślę, że true solo jest trochę trudniejsze, bo czasami lepiej się rozdzielić, czy po prostu być w dwóch różnych miejscach na raz.
Jaka jest moja końcowa ocena? Może to trochę dziwne w świetle tego co napisałem powyżej, ale to jest nadal mocne 8/10. Dla mnie gra ma w sobie coś wciągającego, urzekającego, różnorodność i niepowtarzalność snów powodują, że nadal chce mi się grać, pomimo niesatysfakcjonującej fabuły kampanii. Koniec kampanii to świetny moment na zrobienie sobie przerwy, bo pod koniec jednak dopadło nas znużenie. Po poświęceniu EF pół roku grania dobrze będzie trochę odpocząć od tego tytułu przed zanurzeniem się w kolejną porcję snów. Dlatego tym lepiej, że następne kampanie są krótsze.


Na koniec kilka porad dla chętnych:
Spoiler:
EDIT
poprawione literówki i najbardziej koślawe zdania ;-)
Ostatnio zmieniony 04 sie 2022, 12:16 przez Shodan, łącznie zmieniany 1 raz.
Sajmonella
Posty: 112
Rejestracja: 03 mar 2022, 15:02
Has thanked: 30 times
Been thanked: 11 times

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Sajmonella »

Czy w retailu będą dostępne dodatkowe kampanie, te które były jako płatne addony podczas KS ?
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4457
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1350 times
Been thanked: 845 times
Kontakt:

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Hardkor »

Sajmonella pisze: 03 sie 2022, 18:46 Czy w retailu będą dostępne dodatkowe kampanie, te które były jako płatne addony podczas KS ?
Raczej tak (z TG tak zrobili, z GW tak samo)
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
Muleq
Posty: 597
Rejestracja: 13 cze 2018, 21:44
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 162 times
Been thanked: 156 times

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Muleq »

Po ponad półrocznej przerwie udało mi się wreszcie znowu rozegrać sesje Etherfields... i koszmary wróciły :). Od strony graficznej gra mnie niezmiennie zachwyca. Jestem pełen podziwu dla pomysłowości oraz ilości pracy włożonej w to żeby gra tak pięknie wyglądała. Zmiana układu kafelków, które zmieniają cały układ planszy to w mojej ocenie mechaniczna perełka!! Niestety inne aspekty gry już tak bardzo mnie nie zachwycają. To co mi doskwiera najbardziej to brak jakiegokolwiek poczucia celowości podejmowanych przeze mnie decyzji. Opisy fabularne zamiast naprowadzać i sugerować pewne rozwiązania to powodują tylko większy chaos i ból głowy. Zdaję sobie sprawę że wszystko można tłumaczyć specyfiką gry i faktem że jej akcja toczy się w nieoczywistym świecie snów gdzie wszystko się może zdarzyć ale w moim odczuciu na dłuższą metę jest to po prostu męczące a zakończenie sukcesem snu nie daje takiej satysfakcji jak np pokonanie Przedwiecznego w Eldritch Horror. Również współpraca między graczami w mojej ocenie zacznie lepiej wygląda w EH, a planowanie swoich ruchów ma dużo większe znaczenie niż w EF. Natomiast nie wiem co takiego ma ta gra w sobie ze mimo tych wszystkich mankamentów za każdym razem jak budzę się rano mam ochotę na kolejny sen :).
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2267
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 395 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Leviathan »

Zakończyliśmy niedawno pierwszą kampanię, więc uznałem, że to dobry moment na nagranie recenzji. Wleciała już na Wojennik TV:

Ostatnio zmieniony 29 sty 2023, 20:06 przez Leviathan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Sever
Posty: 124
Rejestracja: 16 sie 2014, 18:22
Has thanked: 37 times
Been thanked: 31 times

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Sever »

Hej, czy Etherfields w retailu jest już w wersji 2.0 pl?
Terry Pratchett - Smok to metafora całej przeklętej ludzkiej egzystencji. Jakby sam w sobie nie był paskudny, to jeszcze jest wielki, gorący i lata.
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4457
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1350 times
Been thanked: 845 times
Kontakt:

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Hardkor »

Sever pisze: 17 wrz 2022, 19:34 Hej, czy Etherfields w retailu jest już w wersji 2.0 pl?
Nie
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
Muleq
Posty: 597
Rejestracja: 13 cze 2018, 21:44
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 162 times
Been thanked: 156 times

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Muleq »

Mam pytanie do osób, które przeszyły pierwszą kampanię. Ile snów ( nie licząc tych do których trzeba wrócić ) liczy cała kampania??
Awatar użytkownika
the_ka
Posty: 469
Rejestracja: 13 lis 2006, 16:35
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 31 times
Been thanked: 27 times

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: the_ka »

Muleq pisze: 18 wrz 2022, 12:12 Mam pytanie do osób, które przeszyły pierwszą kampanię. Ile snów ( nie licząc tych do których trzeba wrócić ) liczy cała kampania??
33
Awatar użytkownika
Shodan
Posty: 1222
Rejestracja: 24 cze 2017, 20:15
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 474 times
Been thanked: 444 times

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Shodan »

Muleq pisze: 18 wrz 2022, 12:12 Mam pytanie do osób, które przeszyły pierwszą kampanię. Ile snów ( nie licząc tych do których trzeba wrócić ) liczy cała kampania??
W core box jest: Kampania podstawowa 22 sny ( z tutorialem) oraz Belshazar 11 snów.
gabens29
Posty: 446
Rejestracja: 21 paź 2017, 22:53
Has thanked: 226 times
Been thanked: 12 times

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: gabens29 »

Spoiler:
Jest jakieś specjalne wejście do kampanii Belshazar?
Awatar użytkownika
Shodan
Posty: 1222
Rejestracja: 24 cze 2017, 20:15
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 474 times
Been thanked: 444 times

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: Shodan »

gabens29 pisze: 18 wrz 2022, 13:12
Jest jakieś specjalne wejście do kampanii Belshazar?
Spoiler:
Awatar użytkownika
sin
Posty: 672
Rejestracja: 24 mar 2019, 14:59
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 175 times
Been thanked: 300 times
Kontakt:

Re: Etherfields (Michał Oracz)

Post autor: sin »

Spoilery do snu II-29 "Nie wchodzić. Grozi zawaleniem!" - pytanie do osób, które ukończyły sen.
Spoiler:
Great things are possible when one man's wisdom and an hour's effort are combined.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
ODPOWIEDZ