Mechanika wykorzystująca "rondel"

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
Maras
Posty: 598
Rejestracja: 25 paź 2006, 20:50
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Maras »

Witam wszystkich
nie miałem jeszcze okazji zagrać w grę z wykorzystaniem mechaniki rondla. Proszę o radę, która z gier jest najbardziej optymalna aby poznać ta mechanikę. Myślałem o Antike
Wiem, że o mechanizm rondla opieraja się także gry: Neuland, Hamburgum, Imperial. Wolę mniej "mozgożerne" pozycje
Z góry dziękuję
:D :D :D
Awatar użytkownika
Pancho
Posty: 2687
Rejestracja: 18 cze 2004, 08:40
Lokalizacja: W-wa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Pancho »

Antike będzie najbezpieczniejszym wyborem.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: kwiatosz »

Ja z kolei poleciłbym Imperiala. Po pierwsze Antike jest traumatycznie wręcz suche, wśród moich znajomych gra zbiera wysokie noty za mechanikę, ale nikt nie czuje się jakby sterował państwem - ot taka w zasadzie gra logiczna.
Imperial natomiast rządzi już samym faktem, że obracamy tam "dużymi bańkami". Jeśli wykupujesz np. Francję za 20 dużych baniek, to naprawdę jest to całkiem satysfakcjonujące, a przy tym Imperial oferuje niecodzienne oderwanie gracza od państwa startowego - jest to na tyle odmienna perspektywa, że gra moim zdaniem zdecydowanie wyróżnia się spośród innych - a Antike jest w zasadzie podobne do każdej pozostałej eurogry... Nie mówię że to źle, niemniej ja lubię czuć jakiś związek fabuły gry z tym co się dzieje na planszy.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: mst »

W Neuland nie ma mechanizmu rondla.

Imperial jest grą znakomitą ale chyba znacznie bardziej złożoną od Antike (do której właśnie czytam zasady :) ).
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
max_star
Posty: 125
Rejestracja: 21 wrz 2005, 11:49
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: max_star »

Polecam Antike - gra się bardzo przyjemnie i jeśli nie zależy Ci na jakiś mózgożernych zasadach gra będzie idealna.
kwiatosz pisze:Po pierwsze Antike jest traumatycznie wręcz suche, wśród moich znajomych gra zbiera wysokie noty za mechanikę, ale nikt nie czuje się jakby sterował państwem - ot taka w zasadzie gra logiczna.
Zdecydowanie czujesz związek miedzy,jak Pancho to nazwał, fabułą a tym co robisz na planszy. Być może w Imperialu jest to lepiej uchwytne (nie grałem). W Antike podoba mi się to że tak naprawdę nie jest to gra wojenna (w sensie walki wielkich armii) ale gra w której musisz rozłożyć siły na kilka różnych aspektów "życia" państwa. Nie można zaniedbać rozwoju naukowego, budowy świątyń, czy zdobywania nowych terenów. Mechanizm rondla jest naprawdę doskonałym pomysłem. :)
Zdecydowanie zagram: Rosyjskie Koleje
Z chęcią zagram: Caylus
Zawsze zagram: Zimna Wojna
Awatar użytkownika
Don Simon
Moderator
Posty: 5623
Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
Been thanked: 1 time

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Don Simon »

I warto posluchac odcinka Planszostacji poswieconego wlasnie grom z rondlem:

http://gamesfanatic.blogspot.com/2008/0 ... nek-6.html
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.
Awatar użytkownika
Maras
Posty: 598
Rejestracja: 25 paź 2006, 20:50
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Maras »

ŚWIĘTE SŁOWA
PATRZYSZ I NIEWIDZISZ
SŁUCHASZ I NIE SŁYSZYSZ - PLANSZOSTACJA.

DZIĘKI
Ostatnio zmieniony 19 sie 2008, 15:43 przez Maras, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6356
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 488 times
Kontakt:

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: yosz »

Maras pisze:...PANSZOSTACJA.
Wiem że to literówka.. ale przeczytałem Panchostacja ;) Chwytliwa nazwa (no bo jak inaczej.. DonSimonStacja?) - chłopaki zmienicie? 8)
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
Valmont
Posty: 1461
Rejestracja: 04 cze 2004, 08:08
Lokalizacja: Warszawa -serce w Białymstoku ;)

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Valmont »

Także poprę jednak Antikę, mimo że wolę Imperial. po prostu Imperial wywołuje u graczy skrajne reakcje, albo się go bardzo lubi, albo nie lubi. Antike jest bardziej neutralne pod tym wzgledem, jak na poczatek przygody z rondlem.
Wpieriod! - niekoniecznie efektywnie, ale efektownie.
Awatar użytkownika
Charon
Posty: 223
Rejestracja: 05 lip 2007, 00:09
Lokalizacja: Sopot

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Charon »

Ja też dorzucę parę słów zachwytu na temat Antike :D

Jeśli chodzi o gry z rondlem ta jest jedną z pierwszych (jeśli w ogóle nie pierwszą) z tą mechaniką, jest ona dzięki temu najbardziej klasyczna (jeśli o klasyce można mówić bo jednak ten mechanizm jest używany stosunkowo bardzo rzadko) i najłatwiej przyswajalna. Imperial mimo, że również wspaniały jest grą cięższą i niestety może powodować kwasy, no i co jak co ale jest na prawdę nietypowa grą. Antike zaś jest na prawdę prostą grą typu empiere building z całą gamą możliwości a do tego absolutnie pozbawioną elementu losowego co ja osobiście uważam za plus :) Gra jest też bardzo dobra na początek gier strategicznych itp. albo wręcz żeby pokazać zatwardziałym "monopolowcom" czy "chinczykarzom" że są gry planszowe bez kostek i bez kart :)

Gorąco polecam!
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: kwiatosz »

Jeśli chodzi o gry z rondlem ta jest jedną z pierwszych (jeśli w ogóle nie pierwszą) z tą mechaniką,
Imperial był już grany w latach 80tych - co prawda na samoróbkach, ale jednak :)
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: schizofretka »

Odświeżę temat. Antike, Imperial 2030 czy może Princes of Machu Picchu?
Jak poważny jest w Imperialu problem zgnojenia gracza w porównaniu np. do GoT?
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: WRS »

Znam (i lubię!) Imperiala (także w wersji 2030).
Nigdy nie czułem się "zgnojony". Ale gracz o słabych nerwach, przywiązany do "swojego" kraju wpada w coś w rodzaju lotniczego korkociągu. Co zarobi, to inwestuje w swój kraj i pogrąża swoją sytuację.
W tej grze arcyważna jest dywersyfikacja udziałów.
Widziałem rozgrywki, gdzie gracz wiodący miał od początku jeden kraj. I takie, gdzie zwycięzca w zasadzie wszystkimi zarządzał.
Polecam granie bez karty inwestora, z kupowaniem udziałów na początku wg uznania oraz z regułą (zaproponowaną przez P.T. Autora) o wyborze dla gracza bez flagi - albo kupuje dowolny udział albo dostaje z banku 1M. To zapobiega alienacji gracza, który się dał zapędzić w słabe udziały...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: zephyr »

w aGoT jest wspólny tort do pokrojenia, niczego się nie stworzy - trzeba kogoś pojechać

w Imperialu jesteś inwestorem, przemysł państw generuje dochód, atakowanie innych państw umiarkowanie ma sens, bije się o terytoria neutralne (oczywiście pojechanie sąsiada sprawia że o neutrale nie powalczy, ale trzeba uważać żeby innym nie zrobić za dobrze)

i jeśli ktoś nie ma skrajnego pecha albo się wszyscy na niego uwzięli to w Imperialu raczej rzadko się zdarza atakowanie konkretnego gracza na początku... dopiero w końcówce wiadomo kto gdzie zainwestował i kogo wypadałoby temperować

zwłaszcza że trzeba się przyzwyczaić że żaden kraj nie jest czyjś tylko jest inwestycja do wysysania pieniędzy (ale utopienie funduszy w kraju pobitym przez przeciwnika może być bolesne)

ma się więc do aGoT nijak

już prędzej w Antike można kogoś pogrążyć (choć też nie tak łatwo, ale na pewno łatwiej niż w Imperialu)

w Machu Picchu jest w ogóle rondel?

[edit]
co do zasad Imperiala - rozpoczęcie inne niż profesjonalne (z kupowaniem udziałów) to jakaś herezja nie imperial, te kraje są zupełnie niewyrównane i losowe początkowe udziały są idiotycznym pomysłem

o co chodzi z tym brakiem inwestora i 1M dla gracza bez rządu?
brzmi dziwnie, ja lubię standardowe zasady - 2M dla inwestora, jak nie masz rządu to możesz kupować za każdym razem po inwestorze
raz grałem na możliwość kupowania udziałów przez wszystkich po turze państwa ale mi się nie podobało - za łatwo utrzymywać państwo w swoich rękach i lubię sztuczki taktyczne z pilnowaniem inwestora iwyrywaniem kraju przed punktacją - trzeba uważać jak się szykuje duży skok gospodarki
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: mst »

zephyr pisze:w Machu Picchu jest w ogóle rondel?
Nie, plansza i sposób poruszania się po niej może trochę rondel przypominać (bardziej przy czytaniu reguł niz podczas gry, a zwłaszcza w zestawieniu z nazwiskiem Autora ;-)).
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: WRS »

zephyr pisze:o co chodzi z tym brakiem inwestora i 1M dla gracza bez rządu?
brzmi dziwnie, ja lubię standardowe zasady - 2M dla inwestora, jak nie masz rządu to możesz kupować za każdym razem po inwestorze
raz grałem na możliwość kupowania udziałów przez wszystkich po turze państwa ale mi się nie podobało - za łatwo utrzymywać państwo w swoich rękach i lubię sztuczki taktyczne z pilnowaniem inwestora iwyrywaniem kraju przed punktacją - trzeba uważać jak się szykuje duży skok gospodarki
Gra bez karty inwestora jest opisana na str. 16 (pdf z pl wersją instrukcji)
Natomiast ta druga modyfikacja to reakcja Gerdtsa na zarzuty, że łatwo pojechać gracza bez flagi/bez kasy - No money no flag
Gracz bez flagi może sporo uciułać. To stanowi spore zagrożenie dla każdego kto chce się trzymać jednego kraju. Ja ten wariant doceniłem i lubię. Warto spróbować.
Do kompletu w kolejnych rozgrywkach będę wprowadzał Swiss Bank variant, spodobał mi się w czasie rozgrywki w Imperiala 2030.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
agt
Posty: 1177
Rejestracja: 17 sie 2020, 13:48
Has thanked: 625 times
Been thanked: 320 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: agt »

Don Simon pisze: 19 sie 2008, 12:27 I warto posluchac odcinka Planszostacji poswieconego wlasnie grom z rondlem:

http://gamesfanatic.blogspot.com/2008/0 ... nek-6.html
Strona nie istnieje :(
Może i nie jest to dziwne po 15 latach :D
Jednak ja nadal nie wiem co to ten rondel. Szukałam na forum, jednak znalazłam zbyt mało.
Czy ktoś mi może wyjaśnić na czym polega ta mechanika?
Z góry dzięki :)
Barbarzyńca
Posty: 513
Rejestracja: 29 sie 2022, 10:24
Has thanked: 323 times
Been thanked: 170 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Barbarzyńca »

Koło podzielone jest na wycinki, konkretny wycinek pozwala wykonać konkretną akcję. Poruszając pionek o określoną, dozwoloną (np. maksymalnie 3) liczbę pól/wycinków wybieramy akcję na której nam zależy. Często wydanie jakichś zasobów pozwala na przesunięcie pionka o większą liczbę pól niż dozwolone bazowo. I tak kręcimy się w koło, jak w rondlu.

https://boardgamegeek.com/image/1128424/navegador
Awatar użytkownika
Abizaas
Posty: 1046
Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 615 times
Been thanked: 757 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Abizaas »

Rondel występuje np. w Teotihuacanie, GWT czy Czerwonej Katedrze. Chodzi o poruszanie swoim pionkiem/robotnikiem po polach na planszy na których można wykonywać akcje. Różni się od worker placementu głównie tym, że pracownik musi poruszać się o określoną liczbę pól w danym kierunku.

Kolekcja


ninety-percent of everything is crud
Fojtu
Posty: 3372
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 554 times
Been thanked: 1259 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Fojtu »

Ja tylko dodam, że to jest najprostsza, bazowa forma rondla. Do tego są jeszcze bardziej rozbudowane, późniejsze pomysły, jak Concodia, Great Western Trail czy Wicehrabiowie, gdzie jest mechanika podobna do rondla, ale mocniej rozbudowana.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9420
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 502 times
Been thanked: 1439 times
Kontakt:

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: MichalStajszczak »

Moim zdaniem najbardziej "przerondlowaną" grą jest Shipyard. A na bgg lista gier z rondlem zawiera blisko 200 pozycji, więc jest z czego wybierać.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: rastula »

MichalStajszczak pisze: 06 mar 2023, 09:49 Moim zdaniem najbardziej "przerondlowaną" grą jest Shipyard. A na bgg lista gier z rondlem zawiera blisko 200 pozycji, więc jest z czego wybierać.
od razu pomyślałem o Shipyard ...tam jest chyba 6 albo 7 rondli :D, przy czym na jednym wybieramy, na którym z pozostałych będziemy wybierać :D...

ostatnio odświeżyliśmy ten zacny tytuł ... słusznie będzie wznowiony - chociaż oczywiście cena pewnie zasmuci ... na szczęście stare wydanie działa zupełnie przyzwoicie, mimo braku figurek statków, załogi i plastikowych żurawi portowych ...;)...

tylko trzeba wyłożyć tych żetonów trochę, żeby zagrać :D



dorzucę jeszcze kilka "klasyków"
Antike i Antike Duelum ..."klasyczny" rondel by Maca Gerdts'a

w tych tytułach jeździmy w kółeczko...
Santiago de Cuba Michaela Rieneck'a
Colosseum ( K.J Wrede)
agt
Posty: 1177
Rejestracja: 17 sie 2020, 13:48
Has thanked: 625 times
Been thanked: 320 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: agt »

Fojtu pisze: 06 mar 2023, 08:36 Ja tylko dodam, że to jest najprostsza, bazowa forma rondla. Do tego są jeszcze bardziej rozbudowane, późniejsze pomysły, jak Concodia, Great Western Trail czy Wicehrabiowie, gdzie jest mechanika podobna do rondla, ale mocniej rozbudowana.
W Concordii chodzi o rynek kart i ich "tańszość" gdy spadają w lewo?
Fojtu
Posty: 3372
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 554 times
Been thanked: 1259 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: Fojtu »

agt pisze: 06 mar 2023, 10:22
Fojtu pisze: 06 mar 2023, 08:36 Ja tylko dodam, że to jest najprostsza, bazowa forma rondla. Do tego są jeszcze bardziej rozbudowane, późniejsze pomysły, jak Concodia, Great Western Trail czy Wicehrabiowie, gdzie jest mechanika podobna do rondla, ale mocniej rozbudowana.
W Concordii chodzi o rynek kart i ich "tańszość" gdy spadają w lewo?
Chodzi o to, że masz karty i nie możesz zagrać danej karty zanim nie zresetujesz ręki. To taki podtyp rondla, bo nie musisz grać kart w konkretnej kolejności, tylko tę jedną resetującą. Ale sam autor w ogóle jest totalnym rondlerem, nie znam jego gry bez rondla :lol:
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4498
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1658 times
Been thanked: 2081 times

Re: Mechanika wykorzystująca "rondel"

Post autor: PytonZCatanu »

Imperial 2030 możesz kupić obcenie za ok 80 zł. Świetna gra.

Powiem też coś kontrowersyjnego: gra z UKRYTYM rondlem jest trochę Concordia 🙂

Edit: dopiero doczytałem, ta opcja też już padła 😁
ODPOWIEDZ