Twilight Imperium 4 ed - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1675
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 876 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: XLR8 »

maciej.kr pisze: 31 paź 2021, 19:22 Taka sytuacja: mam na planecie żeton taktyki. Zagrywam kartę dyplomacja. Przygotowuje wyczerpana planetę. Czy mogę w następnej akcji położyć na niej kolejny żeton taktyki i zrobić produkcję?? Jeżeli nie to jaki sens jest tej akcji?
Ma sens taki, że surowce z tej planety będziesz mógł wykorzystać gdzieś indziej. Np przy TECHNOLOGII czy innej budowie.
maciej.kr
Posty: 206
Rejestracja: 01 lip 2019, 22:03
Has thanked: 46 times
Been thanked: 42 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: maciej.kr »

Dziękuję. Czyli w jednej fazie na każdym hexie może znajdować się max 1 żeton czy na każdej planecie na hexie?
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1675
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 876 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: XLR8 »

maciej.kr pisze: 31 paź 2021, 20:09 Dziękuję. Czyli w jednej fazie na każdym hexie może znajdować się max 1 żeton czy na każdej planecie na hexie?
Widzę gdzie jest problem. :)
Aktywujesz UKŁAD czyli hex, a nie planety w układzie. Na boku planszetki jak rozsuniesz masz dokładnie opisane krok po kroku co się dzieje po aktywacji UKŁADU.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

Ja to bym w ogóle pozwolił sobie zaznaczyć, że po pierwsze nie ma się żetonów taktyki na planetach, a po drugie nie można "w następnej akcji położyć żeton taktyki i zrobić produkcję." Kluczem jest to, że planszetka gracza opisuje co się dzieje nie tyle po aktywacji systemu, a podczas wykonywania akcji taktycznej.

Żeton taktyki, jak wspomniał przedmówca, w ramach aktywacji systemu (będącej częścią akcji taktycznej) kładzie się na systemie, a nie na planecie. W żaden sposób nie zużywa to zasobów z planet znajdujących się w tym systemie.

Zdolnością karty strategii dyplomacja można przygotować wyczerpane planety w wybranym systemie (wyczerpane czyli takie, których karty są wyczerpane, niezależnie od tego czy ich system jest aktywowany). Przygotowane w ten sposób karty planet można ponownie wykorzystać do płacenia zasobami lub wpływem (czy też po ewentualne zniżki technologiczne). A żeby to zrobić można na przykład w następnej turze wykonać akcję taktyczną i przejść przez wszystkie jej kroki: aktywacja (tu kładziemy żeton w systemie), ruch, bitwa, inwazja, produkcja (tu możemy wydać zasoby z przygotowanych wcześniej planet).

TI to jest gra bardzo proceduralna w swojej mechanice. Warto dobrze zaznajomić się z procedurą Akcji Taktycznej, bo ona pokrywa jakieś trzy czwarte wszystkiego co się dzieje na stole i wyjaśni bardzo wiele innych zdolności.
Ales9111
Posty: 3
Rejestracja: 12 lis 2021, 01:45
Has thanked: 2 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Ales9111 »

Witam mam pytanie co do tuneli czasoprzestrzennymi alfa beta. Jezeli juz watek byl to z gory przepraszam ale nie znalazlem wiec pytam 😉

Jezeli mam dwa kafelki alfa i jezeli jednoski stana na kafelku alfa bez planety i chca przeniesc sie poprzez tunel to musza ladowac na kafeleku alfa z planeta czy moga wyladowac na kafelkach osciennych?
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

Nie musisz korzystać z tunelu, jeśli o to pytasz. Natomiast ruch przez tunel normalnie zjada 1 punkt ruchu. Jeśli twoje jednostki mają więcej ruchu, możesz lecieć przez tunel i jeszcze dalej.
Ales9111
Posty: 3
Rejestracja: 12 lis 2021, 01:45
Has thanked: 2 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Ales9111 »

Moze podam przyklad o co mi chodzilo ze zdjecia stoje armia na kafelku nr 30 chce przesunac sie na kafelek nr 40( z tunelem beta) daje na niego zeton dowodzenia i armia sie na niego przesuwa.
1. Czy moge od razu teleportowac sie na kafelek nr 25 czy musze dac na niego zeton dowodzenia ale dopiero w nastepnej rundzie.🤔
2. Czy moge z kafelka nr 40 teleportowac sie na kafelki nr 19, 38, 37, 29, 33. Jezeli w instrukcji napisane jest ze tunele uwaza sie za sasiadujace kafelki. Czy tylko moge przejsc do kafelka nr 25.🤔
Mysle ze udalo mi sie zrozumiale napisac to co mnie nurtowalo 😉 Przy ruchu jednostek za 1
Obrazek
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

Po pierwsze w ramach akcji taktycznej poruszasz się tylko do kafelka, który aktywowałeś.
Po drugie kafelki z tym samym wormholem uważa się na sąsiadujące ze sobą.

Tak więc jeśli twoja flota jest na kafelku 30 i wykonując akcję taktyczną aktywujesz:
- kafelek 40, to ruszasz się na niego i tam zostajesz
- kafelek 25 ruszasz się na niego przez kafelek 40 (jeśli masz dość ruchu) i tam zostajesz
- kafelek 42/33/29/37/38/19 ruszasz się na niego przez kafelek 40 i przez kafelek 25 i tam zostajesz.

Po prostu traktuje 40 i 25 jako sąsiadujące i nic więcej. Wormhole nie powoduje żadnego dodatkowego ruchu, w ramach jednej akcji taktycznej aktywujesz tylko jeden system.
Ales9111
Posty: 3
Rejestracja: 12 lis 2021, 01:45
Has thanked: 2 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Ales9111 »

Ostatnie pytanie i juz nie truje. Co do ostatniego twojego myslnika. "Mam flote ktora moze poruszyc sie o jeden uklad."
1. Jezeli mam flote na 30 ukladzie aktywuje uklad 40(beta) i poruszam sie na niego, w nastepnej akcji moge aktywowac uklad np. 19 i poruszyc sie na niego ?
2. Z ukaladu 30 aktywuje uklad 40(beta) i poruszam sie na niego, nastepny aktywowany uklad 25(beta) poruszam sie na niego, i dopiero moge z 25 ukladu jezeli aktywuje 19 poruszyc sie na ten uklad.
Ktora z tych opcji jest poprawna przypominam mam flote o ruchu tylko o jeden uklad. Bo rozumuje jezeli uklady 40 i 25 sa sasiadujace to uklady np. sasiadujace z ukladem 25 powinny " tak samo sasiadowac z ukladem 40" czy za bardzo rozdmuchuje prosta zasade 😑 dzieki z gory za cierpliwos i ostateczne wyjasnienie😉
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

Ales9111 pisze: 16 lis 2021, 16:26 Ostatnie pytanie i juz nie truje. Co do ostatniego twojego myslnika. "Mam flote ktora moze poruszyc sie o jeden uklad."
1. Jezeli mam flote na 30 ukladzie aktywuje uklad 40(beta) i poruszam sie na niego, w nastepnej akcji moge aktywowac uklad np. 19 i poruszyc sie na niego ?
2. Z ukaladu 30 aktywuje uklad 40(beta) i poruszam sie na niego, nastepny aktywowany uklad 25(beta) poruszam sie na niego, i dopiero moge z 25 ukladu jezeli aktywuje 19 poruszyc sie na ten uklad.
Ktora z tych opcji jest poprawna przypominam mam flote o ruchu tylko o jeden uklad. Bo rozumuje jezeli uklady 40 i 25 sa sasiadujace to uklady np. sasiadujace z ukladem 25 powinny " tak samo sasiadowac z ukladem 40" czy za bardzo rozdmuchuje prosta zasade 😑 dzieki z gory za cierpliwos i ostateczne wyjasnienie😉
W ramach jednej akcji taktycznej aktywujesz jeden system i do niego lecisz. W następnej akcji możesz aktywować następny, ale lecieć tam mogą statki tylko z nieaktywowanych systemów, więc musiałbyś uprzednio w jakiś sposób zdjąć z systemu command token. Co więcej jeśli twoja flota ma 1 ruchu, to może się ruszyć z 40 do 25, ale nie do 19, bo z 40 do 19 to już dwa systemy (najpierw z 40 do 25, a potem z 25 do 19) i to wymaga 2 ruchu.

Wormhole sprawia, że 25 sąsiaduje z 40 (i vice versa) tak samo jak 30 sąsiaduje z 40. Ruszasz się system po systemie. 19 już nie sąsiaduje z 40 bo i jak? Z układem 40 sąsiadują wszystkie sąsiadujące z nim kafelki i kafelek 19.

Gdyby sąsiadowanie 25 z 40 oznaczało, że wszystkie sąsiednie do 25 również sąsiadują z 40, to każdy kafelek na mapie sąsiadowałby z każdym. Bo skoro 34 sąsiaduje z 33, a sąsiedzi 33 sąsiadują z 34, to 34 sąsiaduje z 35 ;) Tak to nie działa.

W takcie ruchu policz ile właściwie ruchów z kafelka na kafelek wykonałeś. Z 30 do 40 to jeden, z 40 do 25 to drugi, z 25 na 19 to trzeci.
Ostatnio zmieniony 16 lis 2021, 17:06 przez donmakaron, łącznie zmieniany 1 raz.
MindFlyer
Posty: 17
Rejestracja: 27 kwie 2021, 16:22
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Twilight Imperium Ed 4, - CODEX

Post autor: MindFlyer »

Czołem!

Poszukuję polskich wersji instrukcji do Codex 1 i 2. Tak, wiem, że trwa aktualnie zbiórka na wydruk kart w MB - ale potrzebuje jeszcze instrukcji do ściągnięcia w języku polskim i wydrukowania (tak, wiem, że są po angielsku na FFG)

Może ktoś ma, albo widział, wie skąd ściągnąć, albo na maila może przesłać?

Dzieki z góry! :)
eleader
Posty: 44
Rejestracja: 01 kwie 2020, 11:43
Been thanked: 2 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: eleader »

witam,
Pytanie o rase Wirusa.
1.Czy dobrze rozumiem że umiejetoności frakcji pozwalaja mi zdobyc technologie innych graczy ale tylko taką na która pozwala moje drzewo technologi (symbole technologiczne posiadane już )?
2. Czy unikatowe technologie rasy pozwalaja mi skopiować dowolna technologie innego gracza nie patrząc na czy na drzewko technologiczne (symbole technologiczne posiadane już )?
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

Rasowa zdolność Technological Singularity pozwala po zniszczeniu w walce jednostki przeciwnika otrzymać a nie wynaleźć(gain a nie research) jedną z jego technologii. Tak więc nie trzeba posiadać odpowiednich wcześniejszych technologii.

Frakcyjne Technologie Nekro Virusa pozwalają kopiować frakcyjne technologie innych ras (nie trzeba posiadać prerekwizytów).

Ogólnie w obu przypadkach nie trzeba patrzeć na wcześniejsze technologie.

Instrukcja nie pozostawia w tej kwestii najmniejszych wątpliwości:
Rules Reference pisze:79.5 If an ability instructs a player to gain a technology, he does not research it; he takes it from his technology deck and places it in his play area, ignoring prerequisites.
Nekro Virus pisze:TECHNOLOGICAL SINGULARITY: Once per combat, after 1 of your opponent's units is destroyed, you may gain 1 technology that is owned by that player.
eleader
Posty: 44
Rejestracja: 01 kwie 2020, 11:43
Been thanked: 2 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: eleader »

To co mi daje kładzenie żetonów "X" i "Y" (oprócz umiejętności mecha) jak mogę po prostu skopiować technologie innego gracza i wysiąść odpowiadającą mu kartę technologii(ze swojego stosu technologi) do siebie?
Czy rozumiem Virus może mieć tylko 2 technologie jednocześnie przez cała grę ?
Strud
Posty: 314
Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 30 times
Been thanked: 41 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Strud »

Wszystkie "normalne" skopiowane technologie bierzesz ze swojego decku. Żetonów X i Y używa się do skopiowania technologii rasowych (kładziesz zetony na odpowiedniej technologii), co też implikuje, że jednocześnie takowe można mieć skopiowane maksymalnie dwie.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

Zwróć uwagę, że grając Nekro Virusem masz swój deck technologii w kolorze gracza - dostając zwykła technologię, którą posiada inny gracz, masz skąd ją wziąć. W przypadku technologii frakcyjnych nie masz kopii ich kart, więc trzeba posłużyć się tymi żetonami.
eleader
Posty: 44
Rejestracja: 01 kwie 2020, 11:43
Been thanked: 2 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: eleader »

Dzieki za pomoc.wszystko jasne
Dopytam ale żeton "x I y" mogę też polozyc na karcie technologii nie rasowej. Aby naprzyklad dosyac szybciej bonusy do mecha ?
Strud
Posty: 314
Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 30 times
Been thanked: 41 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Strud »

Nie, mechy nie są technologią, którą się wynajduje - traktuje się je jak samo, jak jednostki nadrukowane na planszetce, więc Wirus nie może ich skopiować.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

eleader pisze: 22 gru 2021, 14:06 Dzieki za pomoc.wszystko jasne
Dopytam ale żeton "x I y" mogę też polozyc na karcie technologii nie rasowej. Aby naprzyklad dosyac szybciej bonusy do mecha ?
Chyba jednak nie wszystko jasne. Zdolność wprost mówi, że żetony kładzie się na technologiach frakcyjnych i tylko na nich.
Valefar Assimilator X pisze:When you would gain another player's technology using 1 of your faction abilities, you may place the "X" assimilator token on a faction technology owned by that player instead. While that token is on a technology, this card gains that technology's text. You cannot place an assimilator token on technology that already has an assimilator token.
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Montesque »

Czy podczas wykonywania akcji strategicznej "Budowa", aktywny gracz może zbudować dwie stacje kosmiczne?
Karta strategii mówi, że PSD lub stację, w drugim kroku PSD. Kompendium zasad, że PSD lub stację, w drugim kroku ponownie PSD lub stację.
Awatar użytkownika
sin
Posty: 672
Rejestracja: 24 mar 2019, 14:59
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 175 times
Been thanked: 300 times
Kontakt:

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: sin »

Montesque pisze: 05 lut 2022, 21:10 Czy podczas wykonywania akcji strategicznej "Budowa", aktywny gracz może zbudować dwie stacje kosmiczne?
Karta strategii mówi, że PSD lub stację, w drugim kroku PSD. Kompendium zasad, że PSD lub stację, w drugim kroku ponownie PSD lub stację.
Nie może, to błąd polskiego tłumaczenia - karta strategii jest poprawna, kompedium zasad jest błędne. W oryginale stoi:
Spoiler:
Great things are possible when one man's wisdom and an hour's effort are combined.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Montesque »

Znalazłem nieścisłość... Moja instrukcja, w wersji drukowanej, wskazuje, że ruch statków blokowany jest przez myśliwce innych graczy. Instrukcja w wersji pdf ze strony Galakty - przeciwnie - ruch blokują statki, z wyłączeniem myśliwców. Gdzie błąd (a może była jakaś zmiana, uściślenie zasad w międzyczasie)?
Awatar użytkownika
sin
Posty: 672
Rejestracja: 24 mar 2019, 14:59
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 175 times
Been thanked: 300 times
Kontakt:

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: sin »

Montesque pisze: 06 mar 2022, 09:07 Znalazłem nieścisłość... Moja instrukcja, w wersji drukowanej, wskazuje, że ruch statków blokowany jest przez myśliwce innych graczy. Instrukcja w wersji pdf ze strony Galakty - przeciwnie - ruch blokują statki, z wyłączeniem myśliwców. Gdzie błąd (a może była jakaś zmiana, uściślenie zasad w międzyczasie)?
Błąd w instrukcji drukowanej, tutaj errata.
Great things are possible when one man's wisdom and an hour's effort are combined.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Montesque »

sin pisze: 06 mar 2022, 09:45 Błąd w instrukcji drukowanej, tutaj errata.
Czyli ten sam błąd jest w angielskiej instrukcji pdf na stronie FFG. Dzięki!
Strud
Posty: 314
Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 30 times
Been thanked: 41 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Strud »

Mała uwaga, ulepszone myśliwce już blokują ruch.
ODPOWIEDZ