Twilight Imperium 4 ed - zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Montesque »

Strud pisze: 06 mar 2022, 11:55 Mała uwaga, ulepszone myśliwce już blokują ruch.
To ciekawe, jakieś potwierdzenie?
Strud
Posty: 314
Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 30 times
Been thanked: 41 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Strud »

Wróc, sprawdziłem w Living Rules 2.0, jednak wszystkie blokują:

58.4 STEP 1—MOVE SHIPS
[...]
b The ship cannot move through a system that contains ships that are controlled by another player.
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Montesque »

Forum BGG też wskazuje na to, że początkowo zasady dopuszczały ruch przez układy z wrogimi myśliwcami - jako zasadę przeniesioną z 3 edycji, która następnie została uproszczona do braku możliwości ruchu przez układy z wrogimi statkami, bez wyjątków.
Skąd w takim razie Errata do polskiej edycji? :/ Strasznie to dezorientujące.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

Kiedyś można było latać przez cudze fightery, ale od czasów poprawki 1.1 do rules reference, już nie można.
Rules Reference pisze:The ship cannot move through a system that contains ships that are controlled by another player.
asd123
Posty: 67
Rejestracja: 18 gru 2016, 11:58
Has thanked: 5 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: asd123 »

Pytanie do frakcji Nomada i jej dodatkowej właściwości "podczas fazy polityki, po tym, jak wynik głosowania za którym głosowałeś lub który przewidziałem, zostanie rozpatrzony otrzymujesz 1 żeton dóbr". Czy przewidywanie wyniku odbywa się przy każdym głosowaniu czy tylko jak gracz grajacy nomada wykorzysta kartę akcji z tekstem "obstaw wynik głosowania(...)"?

Dwa pytania do frakcji nekrowirus. 1 - zdolność technologiczna osobliwość"raz na bitwę po tym jak zostanie zniszczona 1 jednostka przeciwnika, możesz otrzymać 1 posiadaną prze tego gracza technologię", ta technologia zabiera się graczowi tj. gracz nekro odkrywa ja ze swojej talii a karta technologii zostaje wyłożona przed graczem (tak ja bym to rozumiał) czy opcja 2 - nekro zabiera tą kartę na swój obszar gry? Opcja 3 - gracz któremu podbierana jest technologia cofa kartę technologii do talii na rękę. Rozumiem że to technologii uzyskanych w ten sposób nie liczą się wymagania na kartach technologii?
2 - kiedy nekrowirus wykorzystuje żetony rozdarcia wymiarów z dodatku? Czy tylko wtedy jak skopiuje technologie stoczni koterii?

Kolejne pytanie, karta technologii algorytm rozwoju si. "(...) możesz wyczerpać tę kartę aby zignorować jedno dowolne wymaganie", czy ta karta przy wyczerpaniu daje nam jedno wymagania wojenne (czerwone) plus jedno dodatkowe czy przy wyczerpaniu tylko to dodatkowe?

Nie znalazłem na dodatkowych kartach tego info, czym jest "żeton SZ"?
Awatar użytkownika
miszczu666
Posty: 264
Rejestracja: 24 kwie 2018, 15:13
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski
Has thanked: 48 times
Been thanked: 157 times
Kontakt:

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: miszczu666 »

Nomada - żeton dostajesz w przypadku gdy głosowałeś i wygrała opcja na którą oddałeś głosy, lub po użyciu karty akcji która wyłącza cię z głosowania ale pozwala przewidzieć wynik, który trafiłeś.
Nekrowirus - kopiuje technologię innego gracza, więc jego karta technologii zostaje tam gdzie była, a Nekro dokłada sobie technologię ze swojej talii. W przypadku kopiowania technologii frakcyjnej, kładziesz żeton ("X" lub "Y") na technologii innego gracza i musisz pamiętać że ją masz.
Algorytm rozwoju si - każda technologia sama z siebie wypełnia jedno wymaganie w swoim kolorze, a ta po wyczerpaniu pozwala ci zignorować dodatkowo jedno dowolne.
Żeton SZ - żeton Strefy Zdemilitaryzowanej - wchodzi do gry po (i tutaj już nie pamiętam) wybraniu planety z odpowiedniej karty agendy w fazie polityki. Ewentualnie po odkryciu karty eksploracji. Tego właśnie nie pamiętam na ten moment.
Moje tłumaczenia plików pomocy, skrótów zasad: ***LISTA***
Lista zawiera pliki pomocne przy Scythe (z dodatkami), Nemesis, Wojna o Pierścień (z dodatkami), Star Wars Rebelia (z dodatkiem)
asd123
Posty: 67
Rejestracja: 18 gru 2016, 11:58
Has thanked: 5 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: asd123 »

miszczu666 pisze: 29 kwie 2022, 11:03 Nomada - żeton dostajesz w przypadku gdy głosowałeś i wygrała opcja na którą oddałeś głosy, lub po użyciu karty akcji która wyłącza cię z głosowania ale pozwala przewidzieć wynik, który trafiłeś.
Nekrowirus - kopiuje technologię innego gracza, więc jego karta technologii zostaje tam gdzie była, a Nekro dokłada sobie technologię ze swojej talii. W przypadku kopiowania technologii frakcyjnej, kładziesz żeton ("X" lub "Y") na technologii innego gracza i musisz pamiętać że ją masz.
Algorytm rozwoju si - każda technologia sama z siebie wypełnia jedno wymaganie w swoim kolorze, a ta po wyczerpaniu pozwala ci zignorować dodatkowo jedno dowolne.
Żeton SZ - żeton Strefy Zdemilitaryzowanej - wchodzi do gry po (i tutaj już nie pamiętam) wybraniu planety z odpowiedniej karty agendy w fazie polityki. Ewentualnie po odkryciu karty eksploracji. Tego właśnie nie pamiętam na ten moment.
Dzięki.
przy nekrowirusie wymagania na kartach nie są brane pod uwagę więc mogę podbierać dowolną technologie przeciwników (niezależnie czy jednostek, czy zwykłe)?
Czyli rozumiem że żetony rozdarcia wymiarów są tylko w przypadku skopiowania technologii stoczni koterii?
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

asd123 pisze: 29 kwie 2022, 13:01 Dzięki.
przy nekrowirusie wymagania na kartach nie są brane pod uwagę więc mogę podbierać dowolną technologie przeciwników (niezależnie czy jednostek, czy zwykłe)?
Czyli rozumiem że żetony rozdarcia wymiarów są tylko w przypadku skopiowania technologii stoczni koterii?
Żetony rozdarcia są używane tylko w przypadku kopiowania technologii używającej tych żetonów.

Nie pamiętam jak to dokładnie leci w naszym języku, ale zwróć uwagę, że zdolność nekrowirusa mówi "otrzymać (gain) technologię" a nie "wynaleźć (research) technologię". Wg rules reference kiedy wynajdujesz, musisz spełniać wymagania. Kiedy otrzymujesz, nie musisz.
Rules Reference 79.5 pisze:If an ability instructs a player to gain a technology, they do not research it. they take it from their technology deck and place it in they play area, ignoring prerequisites.
Dudu
Posty: 4
Rejestracja: 26 kwie 2022, 07:03

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Dudu »

Witam mam pytanie.
Wlatuje do systemu gdzie przeciwnik ma tylko piechura na planecie. Bombarduje planetę i zabijam piechura.Jednak przeciwnik rzuca mi karte akcji że nie mogę na niej ładować.
Czy ja wygrałem bitwę wtedy? (Potrzeba do realizacji celu)
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Montesque »

Dudu pisze: 08 maja 2022, 09:11 Witam mam pytanie.
Wlatuje do systemu gdzie przeciwnik ma tylko piechura na planecie. Bombarduje planetę i zabijam piechura.Jednak przeciwnik rzuca mi karte akcji że nie mogę na niej ładować.
Czy ja wygrałem bitwę wtedy? (Potrzeba do realizacji celu)
Zależy co dokładnie jest napisane na karcie celu. Bitwy kosmicznej nie było, była inwazja, ale nie bitwa naziemna, nie ma też ustanowienia kontroli (nie przejmujesz planety).
asd123
Posty: 67
Rejestracja: 18 gru 2016, 11:58
Has thanked: 5 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: asd123 »

Karty wysłanników z proroctwa królów można używać tylko i wyłącznie dla przeciwników? Nie można wyczerpać karty i użyć ich zdolności "na siebie"?
Awatar użytkownika
SetkiofRaptors
Posty: 457
Rejestracja: 15 maja 2020, 02:04
Has thanked: 243 times
Been thanked: 374 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: SetkiofRaptors »

asd123 pisze: 24 maja 2022, 08:17 Karty wysłanników z proroctwa królów można używać tylko i wyłącznie dla przeciwników? Nie można wyczerpać karty i użyć ich zdolności "na siebie"?
Jeśli napisane jest "dowolny gracz" to oznacza to "dowolny gracz" a nie "dowolny gracz poza tobą" ;) w TI4 wszystko jest jasne, tylko ludzie za bardzo kombinują.
Wrocław. Kupiłem sobie już Inis i jest super.
minibi
Posty: 28
Rejestracja: 13 gru 2014, 23:13
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: minibi »

Cześć. Jesteśmy po pierwszej rozgrywce. W trakcie gry nasunęło nam się pytanie, na które nie mogliśmy znaleźć "na szybko" odpowiedzi.

W SKRÓCIE

Gracz A - obrońca
Gracz B - atakujący
Układ - dowolny z dwiema planetami

Na obydwu planetach są wojska naziemne gracza A - powiedzmy po 2 jednostki na każdej z nich. Gracz A ma też statki w przestrzeni kosmicznej. Do układu wlatuje gracz B. Rozpoczynamy walkę w przestrzeni, którą wygrywa gracz B.
Następnie dochodzi do desantu .... i tu mamy wątpliwość. Czy desant dotyczy całego układu jednocześnie (obydwu planet), czy należy go przeprowadzić na każdej z planet z osobna?

W naszej rozgrywce przeprowadziliśmy inwazję najpierw na pierwszą planetę (wygrał ją gracz B), a następnie na drugą (wygrał gracz A). Zrobiliśmy tak, ponieważ gracz A miał 2 jednostki piechoty na każdej z planet. W konsekwencji wyszło trochę "dziwnie", bo gracz B podbił jedną planetę i miał statki w przestrzeni kosmicznej, natomiast gracz A miał piechotę na drugiej planecie.

Po rozegraniu tej części gry, doszliśmy do wniosku, że gracz A zbiera swoją piechotę (całą, z 2 planet), to samo robi gracz B i walczą - bez znaczenia, kto na jakiej plancie stoi - czy tak to powinno wyglądać ?
Moje gry : zobacz
Kupię / chętnie zagram: zobacz
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Montesque »

minibi pisze: 14 sie 2022, 19:13 czy tak to powinno wyglądać ?
Nie.
Zwycięzca bitwy kosmicznej powinien następnie zdecydować czy i jakie jednostki naziemne przydziela (w kroku inwazji) do każdej z planet z osobna. Np. gdyby aktywny gracz miał w tym momencie w przestrzeni kosmicznej 6 jednostek piechoty, mógłby zdecydować, że nie przechodzi do kroku inwazji i pozostawia jednostki naziemne na statkach, mógłby przydzielić wszystkie jednostki do jednej planety, a drugą pozostawić w rękach poprzedniego posiadacza lub próbować odbić obie planety przydzielając jednostki według własnego uznania do każdej z nich oddzielnie i na każdej z nich przeprowadzić bitwę naziemną, rozpoczynając od kroku dział kosmicznych.
minibi
Posty: 28
Rejestracja: 13 gru 2014, 23:13
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: minibi »

Dzięki!

Czyli zagraliśmy prawidłowo :|, choć nie wydawało nam się to "intuicyjne". W konsekwencji, gracz A kontrolował planetę nr 1 (miał tam 2 jednostki piechoty - na zdjęciu niebieskie), a gracz B planetę 2 (po wygranej bitwie zostały mu tam 3 jednostki piechoty).

Obrazek

Idąc dalej - > czy w następnej kolejce swojego ruchu, gracz niebieski mógłby "załadować" piechotę na statki które ma w przestrzeni kosmicznej danego układu, a następnie dokonać inwazji na planetę nr 1 ? Czy w ogóle musi czekać, aż upłynie całą runda i ponownie będzie jego kolej?
Moje gry : zobacz
Kupię / chętnie zagram: zobacz
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Montesque »

minibi pisze: 14 sie 2022, 20:12 Idąc dalej - > czy w następnej kolejce swojego ruchu, gracz niebieski mógłby "załadować" piechotę na statki które ma w przestrzeni kosmicznej danego układu, a następnie dokonać inwazji na planetę nr 1 ? Czy w ogóle musi czekać, aż upłynie całą runda i ponownie będzie jego kolej?
Teoretycznie gracz niebieski może w swojej turze aktywować ten układ, przesunąć dowolną ilość statków do niego z jednostkami naziemnymi, bądź bez nich. Następnie przydzielić jednostki naziemne z Fria do tych statków (o ile posiadają ładowność), po czym po zwycięstwie nad Hakanami w bitwie kosmicznej, może dokonać inwazji na Abyz.
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: donmakaron »

Nie ma nic dziwnego w takiej sytuacji ;) Co to za problem, żeby statki jednego gracza hulały nad planetami innego gracza?

W takiej sytuacji gracz niebieski (zakładam, że nie gra Hacanem), może przeprowadzić akcję taktyczną, w ramach której aktywuje ten system, wleci do niego statkami, stoczy bitwę kosmiczną, wyląduje na Abyz (jeśli wygra walkę kosmiczną) i ewentualnie odpali produkcję jednostek z produkcją w tym systemie.

Czytając zasady odnośnie transportu z rules reference, dowiecie się, kiedy i jak można w trakcie ruchu podnosić piechotę z planet. Wychodzi na to, że niebieski może w ramach ruchu podnieść tych chłopków z Frii, następnie stoczyć walkę w kosmosie i (jeśli wygra) wylądować nimi na Abyz. Paragraf nie wspomina o tym, żeby statki przeciwnika blokowały taki ruch:
84 TRANSPORT
When a ship moves, it may transport any combination of fighters
and ground forces, but the number of units it transports cannot
exceed that ship’s capacity value.
84.1 The ship can pick up and transport fighters and ground forces
when it moves. During a tactical action, it can pick up and
transport units from the active system, the system it started its
movement in, and each system it moves through.
• These transported units remain with the transporting ship
until it is finished moving.
• Units being transported by a ship that is removed from the
board by a gravity rift are also removed from the board.
84.2 Any fighters and ground forces that a ship transports must
move with the ship and remain in the space area of a system.
84.3 Fighters and ground forces cannot be picked up from a system
that contains one of their faction’s command tokens other than
the active system.
84.4 A player can land ground forces on a planet in a system during
the “Invasion” step of a tactical action.
minibi
Posty: 28
Rejestracja: 13 gru 2014, 23:13
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: minibi »

Ok, a jeśli żeton dowodzenia leżący w układzie należy do gracza czerwonego i posłużył on właśnie do "wlecenia" do układu oraz zainicjowania bitwy w tej samej rundzie? Czy ten żeton, który aktywował ten układ może posłużyć czerwonemu graczowi do kolejnego ataku, na drugą planetę? Czy może uznajemy, że układ ten został już aktywowany, doszło do ruchu, walki i koniec? Ewentualnie, czerwony gracz musi teraz wlecieć do układu innym wojskiem i przeprowadzić ponownie inwazję na gracza niebieskiego (w układzie jest już żeton dowodzenia czerwonego gracza, więc mógłby wlecieć z sąsiedniego układu).
Moje gry : zobacz
Kupię / chętnie zagram: zobacz
minibi
Posty: 28
Rejestracja: 13 gru 2014, 23:13
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: minibi »

Gracz niebieski nie jest "problemem" - to wszystko jest dla nas oczywiste ;). Chodzi o czerwonego, który aktywował system, wleciał do niego, stoczył bitwę kosmiczna (wygrał), następnie przeprowadził inwazję na 2 planety, ale wygrał tylko na jednej z nich.

Sedno pytania, dotyczy tego, czy gracz czerwony może wykorzystać flotę która mu została po "wygranej" oraz wojska lądowe które ma na planecie i w kolejnej rundzie zaatakować jeszcze raz drugą planetę?
Moje gry : zobacz
Kupię / chętnie zagram: zobacz
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Montesque »

minibi pisze: 14 sie 2022, 20:37 czy gracz czerwony może wykorzystać flotę która mu została po "wygranej" oraz wojska lądowe które ma na planecie i w kolejnej rundzie zaatakować jeszcze raz drugą planetę?
Może, o ile uda mu się aktywować układ - musi pozbyć się swojego żetonu dowodzenia z tego układu.
minibi
Posty: 28
Rejestracja: 13 gru 2014, 23:13
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: minibi »

@Montesque - i właśnie o to mi chodziło :). Czyli uznajemy, że układ został już aktywowany i pomimo tego, że gracz czerwony jest już w tym układzie ze swoimi wojskami, to nie mogę wykonać ponownego ataku na niebieskiego gracza.

Ale rozumiem, że skoro układ został aktywowany przez czerwonego gracza, to może on do niego wlecieć innymi jednostkami (z sąsiednich układów)? - oczywiście, jeśli mają one odpowiedni zasięg.
Moje gry : zobacz
Kupię / chętnie zagram: zobacz
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Montesque »

donmakaron pisze: 14 sie 2022, 20:30 Nie ma nic dziwnego w takiej sytuacji ;) Co to za problem, żeby statki jednego gracza hulały nad planetami innego gracza?
Oczywiście. Jest nawet tajny cel, który można w ten sposób zrealizować :)
minibi pisze: 14 sie 2022, 20:45 Ale rozumiem, że skoro układ został aktywowany przez czerwonego gracza, to może on do niego wlecieć innymi jednostkami (z sąsiednich układów)? - oczywiście, jeśli mają one odpowiedni zasięg.
Nie może, dopóki w tym układzie leży już jego żeton dowodzenia.
minibi
Posty: 28
Rejestracja: 13 gru 2014, 23:13
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: minibi »

Dzięki wszystkim za błyskawiczną odpowiedź :).
Moje gry : zobacz
Kupię / chętnie zagram: zobacz
minibi
Posty: 28
Rejestracja: 13 gru 2014, 23:13
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: minibi »

[/quote]
Nie może, dopóki w tym układzie leży już jego żeton dowodzenia.
[/quote]

Zajrzałem jeszcze do instrukcji (PL) str. 13. Jest tam przykład ruchu gracza. Gracz zielony kładzie żeton dowodzenia, a następnie próbuje się ruszyć do aktywowanego układu z 3 różnych układów. Tu jest to możliwe, ale jeśli dobrze rozumiem, mogę się ruszyć do aktywowanego układu, tylko w momencie jego aktywacji?
Jeśli żeton dowodzenia już leży np. położyłem go w poprzedniej turze, to wówczas taki układ uznaje się za "zablokowany" i akcja ruchu do tego układu (jego ponowna aktywacja) nie jest dostępna - w sumie to chyba dopiero teraz to pojąłem?

Wcześniej rozumiałem to tak, że jak już ten żeton leży, to mogę tam nawet i 3x wlecieć.

PS. to by tłumaczyło sens istnienia karty strategii Dyplomacja
Moje gry : zobacz
Kupię / chętnie zagram: zobacz
Awatar użytkownika
Montesque
Posty: 266
Rejestracja: 15 lip 2020, 18:26
Has thanked: 22 times
Been thanked: 78 times

Re: Twilight Imperium 4 ed - zasady

Post autor: Montesque »

minibi pisze: 14 sie 2022, 21:13 w sumie to chyba dopiero teraz to pojąłem?
Jest tak, jak piszesz.
Akcja taktyczna, to: aktywacja układu, ruch, bitwa kosmiczna, inwazja, produkcja.
Żeby wykonać dowolny element akcji taktycznej, musisz najpierw aktywować układ. Nie możesz tego zrobić, jeśli już leży w nim Twój żeton dowodzenia. Potem wykonujesz pozostałe fazy akcji taktycznej. Ważne, że nie musisz wykonywać ruchu, by dokonać inwazji, czy przeprowadzić produkcję.
ODPOWIEDZ