Strona 1 z 12
Twilight Imperium 4 ed - zasady
: 09 sty 2019, 13:09
autor: HeWhoSawTheDeep
Czekam na TI już trochę i przy tak dużym wydatku, bardzo bałem się czy nie będzie zbyt wielu błędów, przez które nie będę w stanie grać poprawnie. Chciałbym zatem zapytać, by grać poprawnie:
1. O co chodzi z tym blokowaniem ruchu przez myśliwce?
2. Kiedy się rzuca kostkami za studnie grawitacyjną? Już czytając instrukcję, zastanawiałem się, gdyż nie było to w pełni doprecyzowane.
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 09 sty 2019, 13:46
autor: Strud
HeWhoSawTheDeep pisze: ↑09 sty 2019, 13:09
1. O co chodzi z tym blokowaniem ruchu przez myśliwce?
W obecnej instrukcji wszystkie statki blokują ruch przeciwników (nie można przelatywać przez taki system). oryginalnie myśliwce takiego ruchu nie blokowały.
HeWhoSawTheDeep pisze: ↑09 sty 2019, 13:09
2. Kiedy się rzuca kostkami za studnie grawitacyjną?
Rzuca się w trakcie ruchu, ale efekt (ew. zniszczenie statku) następuje dopiero w systemie docelowym. Ma to znaczenie dla ustalania ładowności oraz dla zdolności flagowca Yin.
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 09 sty 2019, 19:55
autor: cep6
Strud pisze: ↑09 sty 2019, 13:46
HeWhoSawTheDeep pisze: ↑09 sty 2019, 13:09
1. O co chodzi z tym blokowaniem ruchu przez myśliwce?
W obecnej instrukcji wszystkie statki blokują ruch przeciwników (nie można przelatywać przez taki system). oryginalnie myśliwce takiego ruchu nie blokowały.
W instrukcji udostępionej przez Galakte jest napisane, że "Statek nie może poruszyć się przez układ, w którym znajdują się statki innych graczy (z wyjątkiem myśliwców)." Więc nie blokują?
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 09 sty 2019, 23:13
autor: Strud
I to jest właśnie wersja pierwotna, ale w poprawionej wersji angielskiej (v 1.1) tekst brzmi "The ship cannot move through a system that contains ships that are controlled by another player", co oznacza, że wyjątek dla myśliwców już nie obowiązuje. To jest bardzo ważna zmiana.
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 10 sty 2019, 08:58
autor: Kitshu
Nie wiem czy taka ważna jak w polskiej instrukcji przy naczelnej zasadzie ładowności pisze coś takiego
"Liczba myśliwców i wojsk naziemnych, które gracz posiada
na obszarze przestrzeni kosmicznej układu, nie może
przekraczać łącznej ładowności statków tego gracza w tym
układzie"
Co od razu neguje samotne występowanie myśliwców na układach
zawsze z nimi bedzie musiał być jakiś statek do transportu
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 10 sty 2019, 08:59
autor: TuReK
Dok albo zaawansowane myśliwce i nie potrzeba innych statkow
Twilight Imperium -Świt Nowej Ery
: 11 sty 2019, 16:16
autor: Kajak
Kupiłem ta grę , ale nigdy w nią nie grałem, a wydaje się o tyle fajna co skomplikowana.
Moje pytania na dziś:
1.Czy brakujące "zasoby" przy produkcji można zastąpić dowolna ilością "dóbr" czy tylko jednym?
2. Czy planety kontroluje się tylko przy pomocy piechoty czy też można je kontrolować flotą?
Re: Twilight Imperium -Świt Nowej Ery
: 12 sty 2019, 01:18
autor: Casiliasplp
Kajak pisze: ↑11 sty 2019, 16:16
Kupiłem ta grę , ale nigdy w nią nie grałem, a wydaje się o tyle fajna co skomplikowana.
Moje pytania na dziś:
1.Czy brakujące "zasoby" przy produkcji można zastąpić dowolna ilością "dóbr" czy tylko jednym?
2. Czy planety kontroluje się tylko przy pomocy piechoty czy też można je kontrolować flotą?
AD.1
Wydaje mi się że tak ale może ktoś potwierdzi
AD.2
Planetę kontrolujemy tylko jeśli mamy na niej jednostki,jeśli opuszczamy planetę jednostkami zostawiamy tam żeton frakcji żeby zaznaczyć że jest nasza.
Re: Twilight Imperium -Świt Nowej Ery
: 12 sty 2019, 08:20
autor: Kajak
A flota jest jednostką.
Re: Twilight Imperium -Świt Nowej Ery
: 12 sty 2019, 12:35
autor: feniks_ciapek
Kajak pisze: ↑12 sty 2019, 08:20
A flota jest jednostką.
Ale flota znajduje się tylko w przestrzeni. Planety kontrolujesz tylko piechotą, system/przestrzeń kontrolujesz flotą. Jest drobny wyjątek z myśliwcami u jednej z ras, ale ogólna zasada mówi, że planety=piechota.
Re: Twilight Imperium -Świt Nowej Ery
: 12 sty 2019, 23:29
autor: Kajak
1.Czy "0" na kostce to zero czy dziesięć?
2.Ile można wykonać tur związanych z pojedyncza akcją ? Czy można np powtórzyć turę wykonując drugi (i następny raz ) akcje taktyczną ?
Twilight Imperium 4 ed - karty technologi
: 13 sty 2019, 13:05
autor: rexmundus
Witam
Mam pytanie o początkowe karty technologi które przynależą do poszczególnych ras. Dostaje 2 takie karty na początku rozgrywki czy te technologie są od razu opracowane i mogę z nich korzystać czy muszę w dalszych turach je opracować?
Dziękuje z góry za odpowiedz
Re: Twilight Imperium -Świt Nowej Ery
: 13 sty 2019, 13:34
autor: feniks_ciapek
Kajak pisze: ↑12 sty 2019, 23:29
1.Czy "0" na kostce to zero czy dziesięć?
2.Ile można wykonać tur związanych z pojedyncza akcją ? Czy można np powtórzyć turę wykonując drugi (i następny raz ) akcje taktyczną ?
1. 10
2. Pytanie jest niezbyt jasno zadane - chodzi o żetony taktyki/strategii, czy karty strategii? Karty strategii używasz raz na całą rundę, podobnie jak każdego żetonu taktyki/strategii. Każdy żeton służy do wykonania dowolnej liczby akcji w aktywowanym systemie (np. można się w nim pobudować i do niego polecieć). Zużyte żetony nie są wykorzystywane w następnych turach, nie licząc tego, że zaznaczają wykonane akcje i aktywowane już systemy (do ruchu, produkcji itp.)
Re: Twilight Imperium 4 ed - karty technologi
: 13 sty 2019, 13:35
autor: feniks_ciapek
rexmundus pisze: ↑13 sty 2019, 13:05
Witam
Mam pytanie o początkowe karty technologi które przynależą do poszczególnych ras. Dostaje 2 takie karty na początku rozgrywki czy te technologie są od razu opracowane i mogę z nich korzystać czy muszę w dalszych turach je opracować?
Dziękuje z góry za odpowiedz
To są technologie, które możesz wynaleźć. Technologie początkowe są wymienione wraz z jednostkami na planszetce danej rasy.
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 13 sty 2019, 13:42
autor: Kajak
Tura kończy się jak wszyscy wykonają akcje i wtedy ma miejsce następna tura, czy można kilka razy wykonywać np aktywacje układy czy tylko raz , może tak będzie bardziej przejrzyściej.
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 13 sty 2019, 14:25
autor: feniks_ciapek
Kajak pisze: ↑13 sty 2019, 13:42
Tura kończy się jak wszyscy wykonają akcje i wtedy ma miejsce następna tura, czy można kilka razy wykonywać np aktywacje układy czy tylko raz , może tak będzie bardziej przejrzyściej.
Dany układ może zostać aktywowany tylko raz przez danego gracza.
Tura kończy się, jak wszyscy spasują.
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 13 sty 2019, 15:05
autor: Kajak
A czy można aktywować drugi układ?
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 13 sty 2019, 16:18
autor: feniks_ciapek
Kajak pisze: ↑13 sty 2019, 15:05
A czy można aktywować drugi układ?
Ogólnie gra przebiega tak, że w trakcie fazy akcji każdy z graczy wykonuje 1 akcję na turę, potem gra wraca do 1 gracza i tak w kółko, dopóki wszyscy nie spasują. Czyli, powiedzmy na 5 graczy:
Tura 1:
Gracz 1. Aktywacja systemu A (wydany żeton taktyki), pozostali gracze
Tura 2:
Gracz 1. Aktywacja systemu B (wydany żeton taktyki), pozostali gracze
Tura 3:
Gracz 1. Aktywacja karty strategii, pozostali gracze
Tura 4:
Gracz 1. Pas, pozostali gracze
Tura 5:
Gracz 1 już nie gra. Pozostali gracze, którzy jeszcze nie spasowali.
Po tym, jak wszyscy spasowali, zaczyna się faza statusu, faza agendy (jeśli został zdobyty Mecatol) i kończy się runda.
Mam nadzieję, że to wyjaśnia.
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 13 sty 2019, 17:56
autor: Kajak
Oki , dzięki.
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 13 sty 2019, 22:19
autor: kubajakub
Podobno na karcie gdzie jest niszczyciel jest błąd? Powinien na trzecim miejscu być ruch, a nie ładowność. Porównując z wersją angielską.
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 13 sty 2019, 23:58
autor: Kajak
To prawda, na wszystkich kartach ras zamiast ruchu jest ładowność, sprawa dotyczy niszczycieli i myśliwców.
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 16 sty 2019, 20:32
autor: Wothan
Niech ktoś mi wytłumaczy jak można wydawać dobra.
1. Na produkcję można wydać tylko jeden żeton dóbr?
2. Co to znaczy, że można wydać żeton dóbr zamiast wpływów, ale nie na głosowanie w fazie polityki? To na co?
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 16 sty 2019, 22:25
autor: pinata
Wothan pisze: ↑16 sty 2019, 20:32
1. Na produkcję można wydać tylko jeden żeton dóbr?
Można wydać dowolną ich ilość.
Wothan pisze: ↑16 sty 2019, 20:32
2. Co to znaczy, że można wydać żeton dóbr zamiast wpływów, ale nie na głosowanie w fazie polityki? To na co?
Na wszystko co wymaga wydania wpływów. Najczęściej na kupowanie żetonów dowodzenia z karty strategii "Przywództwo" oraz na realizację celów wymagających wydania wpływów. W grze jest jeszcze kilka drobniejszych okazji na wydanie wpływów (np.: zdolność Indoktrynacja Bractwa Yin) - wszędzie tam możesz posłużyć się żetonami dóbr.
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 17 sty 2019, 09:21
autor: donmakaron
Wothan pisze: ↑16 sty 2019, 20:32
Niech ktoś mi wytłumaczy jak można wydawać dobra.
1. Na produkcję można wydać tylko jeden żeton dóbr?
2. Co to znaczy, że można wydać żeton dóbr zamiast wpływów, ale nie na głosowanie w fazie polityki? To na co?
Zawsze kiedy wydajemy
resource albo
influence (dwa zasoby z planet, nie wiem jak się przetłumaczyły na polski) możemy zamiast nich (w części lub w całości) wydawać dobra (Trade Goods), np. na zakup jednostek (tutaj trade goods zastepują resource) czy, jak pisał poprzednik, do zakupu żetonów dowodzenia z karty strategii (tu trade goods zastepują influence). W fazie agend nie wydaje się influence w celu oddania głosu (tylko po prostu się nimi głosuje czy też raczej siła twojego głosu jest równa sumie influence wykorzystanych do głosowania planet, ale wg zasad nie jest to wydawanie), stąd zapis przypominający, że nie można głosować trade goodami.
Re: Twilight Imperium 4 ed (Dane Beltrami, Corey Konieczka, Christian T. Petersen)
: 22 sty 2019, 16:44
autor: antevo
mam jedno pytanie, które pojawiło się po ostatniej grze. Jeżeli jednostka ma zdolność "działo kosmiczne" (Okręt flagowy królestwa xxcha) i na jej pole wleci obca flota, to można użyć tej zdolności? I ewentualne trafienia przyznaje się jeszcze przed rozpoczęciem bitwy i co za tym idzie, zniszczone jednostki ściąga się? Dzięki za odpowiedź