Root - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
wrojka
Posty: 441
Rejestracja: 10 cze 2018, 00:00
Lokalizacja: Gdańsk Wrzeszcz
Has thanked: 219 times
Been thanked: 205 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: wrojka »

Yuri pisze: 10 lis 2021, 20:24 Gram jako Krucza Konspiracja. Jakie zastosowanie ma określenie "bezbronny" w paragrafie 13.2.5 w Księdze Praw? Czy pułapka walczy sama i sama zadaje obrażenia?
Embedded Agents. As defender in battle, if the
Corvids have a facedown plot token (even defenseless)
in the clearing of battle, they deal an extra hit.
tl:dr Ma to takie zastosowanie, że nawet jak Twój samotny [bez wojowników], nieodkryty plot token zostanie zniszczony na skutek ataku przeciwnika, to i tak zadasz mu 1 extra hit.

Defenseless - brak wojowników. Twój plot token nie jest wojownikiem, więc Twój 'max hits ROLLED' wynosi 0, a przeciwnik zada Ci extra hit po rzucie kośćmi.
Embedded Agents działa TYLKO jeśli jesteś obrońcą (tj. ktoś Cię atakuje) i token podstępu jest nieodkryty. Zadajesz wtedy extra hit atakującemu. Extra hity dzieją się po rzucie kośćmi.

Przykłady:
Spoiler:
Awatar użytkownika
Yuri
Posty: 2756
Rejestracja: 21 gru 2018, 09:58
Has thanked: 326 times
Been thanked: 1256 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: Yuri »

Czy kazdy żeton Intrygi Kruczej Konspiracji, aktywuje się w chwili zniszczenia podczas walki.
Moja kolekcja: https://boardgamegeek.com/collection/user/Yuri1984
RABATY, gdyby ktoś potrzebował: Portal = 15%, Mepel.pl = 5%, Planszomania.pl = 2%
Chcesz się zrewanżować kawą ? Zapraszam >>> https://www.buymeacoffee.com/yuri4891
Awatar użytkownika
wrojka
Posty: 441
Rejestracja: 10 cze 2018, 00:00
Lokalizacja: Gdańsk Wrzeszcz
Has thanked: 219 times
Been thanked: 205 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: wrojka »

Yuri pisze: 11 lis 2021, 18:36 Czy kazdy żeton Intrygi Kruczej Konspiracji, aktywuje się w chwili zniszczenia podczas walki.
Tylko Raid.
Mass
Posty: 1
Rejestracja: 16 lis 2021, 14:36
Has thanked: 3 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: Mass »

Witam. Proszę o pomoc. Pytanie dotyczy kruczej konspiracji.
1. Jak się pozbyć żetonu Wnyki? Teoretycznie nie można wejść ani wyjść z polany na której się znajduje.
Będę bardzo wdzięczny za pomoc.
Awatar użytkownika
wrojka
Posty: 441
Rejestracja: 10 cze 2018, 00:00
Lokalizacja: Gdańsk Wrzeszcz
Has thanked: 219 times
Been thanked: 205 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: wrojka »

Mass pisze: 21 lis 2021, 19:43 1. Jak się pozbyć żetonu Wnyki? Teoretycznie nie można wejść ani wyjść z polany na której się znajduje.
Będę bardzo wdzięczny za pomoc.
Wnyki mają efekt taki, że wrogowie nie mogą dokładać elementów na tą polanę ANI nie mogą się z niej poruszyć.
Pierwsze oznacza, że nie można tam np. budować/rekrutować czyli dokładać elementów 'spoza' planszy na tą polanę (można tym popsuć dekret Eyrie).
Drugie oznacza, że wojownicy nie mogą wyjść z tej polany, ALE mogą do niej wejść (nadal się sprawdza kontrolę jak przy normalnym ruchu).
Jak pozbyć się Wnyk? Walka.
Jak nie masz tam wojowników, to musisz paru wysłać RUCHEM i wtedy użyć BITWY.
Kajak
Posty: 177
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11
Lokalizacja: Niedaleko Nowej Huty
Has thanked: 103 times
Been thanked: 34 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: Kajak »

Dość późno odkryłem tą grę czyli wczoraj , niemniej jednak zgodnie z tym co o niej czytałem wystąpił u mnie efekt początkowy czyli "wow".
Zanim mi to minie będę miał kilkaset pytań za które serdecznie Wam współczuję.

Sprawy nurtujące mnie a dotyczące Łajzy( no dobrze , dobrze Włóczęgi):
1.Czy atak kuszą powoduje wrogość?
2.Czy przygotowując bladym Świtem przedmioty , jest przymus że muszą to być konkretnie 3 sztuki ( oraz 2 za dzbanek) czy może być ich mniej?
( I czy ma znaczenie że w "Księdze powtórzonego Prawa" jest na odwrót niż na planszetce , najpierw dzbanki potem 3 przedmioty)

Na razie tyle idę czytać dalej.
kasztan4321k
Posty: 141
Rejestracja: 08 sty 2021, 23:46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 67 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: kasztan4321k »

Kajak pisze: 01 sty 2022, 16:41 Dość późno odkryłem tą grę czyli wczoraj , niemniej jednak zgodnie z tym co o niej czytałem wystąpił u mnie efekt początkowy czyli "wow".
Zanim mi to minie będę miał kilkaset pytań za które serdecznie Wam współczuję.

Sprawy nurtujące mnie a dotyczące Łajzy( no dobrze , dobrze Włóczęgi):
1.Czy atak kuszą powoduje wrogość?
2.Czy przygotowując bladym Świtem przedmioty , jest przymus że muszą to być konkretnie 3 sztuki ( oraz 2 za dzbanek) czy może być ich mniej?
( I czy ma znaczenie że w "Księdze powtórzonego Prawa" jest na odwrót niż na planszetce , najpierw dzbanki potem 3 przedmioty)

Na razie tyle idę czytać dalej.
1. Jeśli w efekcie strzału z kuszy zabijesz wojownika przeciwnika to tak. Jeśli budynek albo żeton to nie.
2. Pierwszeństwo ma instrukcja - najpierw odświeżasz za pomocą dzbanków, potem trzy normalnie. Na planszetce jest błąd.
Nie, nie musisz odświeżać trzech, możesz mniej ale po co?
Kajak
Posty: 177
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11
Lokalizacja: Niedaleko Nowej Huty
Has thanked: 103 times
Been thanked: 34 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: Kajak »

Ano bo może być tak że nie mam dzbanuszka, mam za to dwa wyczerpane przedmioty, jeżeli byłby przymus co do 3 sztuk no to pupa zbita.
Ale powiadasz że nie ma .
Chyba lepiej by było jakby pisało "odnawiasz do 3 szt."
Dzięki.

Pytanie następne:
Dotyczy Orzełków. Czy umieszczenie karty Dominacji w Dekrecie to jest "zagranie jej dla symbolu"?
rogal
Posty: 240
Rejestracja: 14 maja 2020, 19:15
Has thanked: 28 times
Been thanked: 45 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: rogal »

Co się dzieje jak markiza de kot straci twierdzę? Czy w jakiś sposób może ja przenieść?
kasztan4321k
Posty: 141
Rejestracja: 08 sty 2021, 23:46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 67 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: kasztan4321k »

Kajak pisze: 01 sty 2022, 20:45
Pytanie następne:
Dotyczy Orzełków. Czy umieszczenie karty Dominacji w Dekrecie to jest "zagranie jej dla symbolu"?
Umieszczając karty w dekrecie rozpatrujesz tylko jej kolor, kompletnie nie interesuje Cię co tam jest napisane. W tym wypadku dodanie karty dominacji jest po prostu traktowane jako dodanie sobie kolejnej opcji werbunku/ruchi/walki/budowy.
W momencie zamieszek ta karta staje się ogólnodostępna.

rogal pisze: 02 sty 2022, 02:15 Co się dzieje jak markiza de kot straci twierdzę? Czy w jakiś sposób może ja przenieść?
Traci możliwość używania zdolności szpitala polowego.
Nie, nie możesz przemieszczać żetonów ani budynków :)

Nawiązując do twierdzy kotów:
-Markiza od razu po bitwie odrzuca karty by przywrócić je do twierdzy? W przypadku jako atakująca tak, ale czy w przypadku jako obrońca też od razu po bitwie odrzuca karty?
Na aplikacji mobilnej jest, że dopiero na początku swojego świtu, a nie kojarzę by w instrukcji było o tym wspomniane.

Wydaje mi się, że powinno się na początku swojego świtu bo w innym wypadku, gracz który atakuje twierdzę markizy przy dobrej ręce kotów, walczy tak naprawdę z zombie :)
Jeśli na początku świtu, gdy koty giną jako obrońcy - przed przekutymi zdolnościami i przed handlem z wydrami?
I jak najlepiej w sumie pilnować by nie pomieszać ile kotów zginęło?
Zostawić obok pokonanej polany?
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 547 times
Been thanked: 281 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: Atamán »

kasztan4321k pisze: 02 sty 2022, 04:00 Nawiązując do twierdzy kotów:
-Markiza od razu po bitwie odrzuca karty by przywrócić je do twierdzy? W przypadku jako atakująca tak, ale czy w przypadku jako obrońca też od razu po bitwie odrzuca karty?
Na aplikacji mobilnej jest, że dopiero na początku swojego świtu, a nie kojarzę by w instrukcji było o tym wspomniane.
To się robi od razu po tym, gdy koty giną.

To że w aplikacji działa to inaczej, to inna sprawa - to już trzeba by twórców aplikacji zapytać, dlaczego rozwiązali to w ten sposób, ale słyszałem sporo narzekań na to, bo tym sposobem likwidacja twierdzy markizy staje się dużo łatwiejsza niż w wersji planszowej. (tu jest przykład takiej dyskusji: https://steamcommunity.com/app/965580/d ... 861101465/). Wydaje mi się, że w aplikacji chyba dążyli do tego, żeby ograniczyć liczbę decyzji podejmowanych poza swoją turą. Szkoda, że kosztem balansu.
Kajak
Posty: 177
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11
Lokalizacja: Niedaleko Nowej Huty
Has thanked: 103 times
Been thanked: 34 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: Kajak »

Kompania Plemion gRrzecznych( Borsuki, Wydry czy inne tam Piżmaki):
Jak one przekuwają karty? Dla przykładu takiego "Poborcę Podatkowego"(który dla normalnych zasad wymaga 3 różnych komponentów).
1)Trzeba zainwestować 3 Fundusze na odpowiednich pustych polach Faktorii( lisim , króliczym ,mysim)?
2)Czy też wystarczy 1 fundusz i to na dowolnym pustym polu Faktorii?
3)Ewentualnie 3 fundusze na dowolnych polach Faktorii?

( BTW :fajna gra ale załapać ją ze wszystkimi niuansami to makabra ,a jeszcze to wytłumaczyć to już praktycznie potrzeba doktoratu w tej dziedzinie)
kasztan4321k
Posty: 141
Rejestracja: 08 sty 2021, 23:46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 67 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: kasztan4321k »

Kajak pisze: 02 sty 2022, 23:58 Kompania Plemion gRrzecznych( Borsuki, Wydry czy inne tam Piżmaki):
Jak one przekuwają karty? Dla przykładu takiego "Poborcę Podatkowego"(który dla normalnych zasad wymaga 3 różnych komponentów).
1)Trzeba zainwestować 3 Fundusze na odpowiednich pustych polach Faktorii( lisim , króliczym ,mysim)?
2)Czy też wystarczy 1 fundusz i to na dowolnym pustym polu Faktorii?
3)Ewentualnie 3 fundusze na dowolnych polach Faktorii?

( BTW :fajna gra ale załapać ją ze wszystkimi niuansami to makabra ,a jeszcze to wytłumaczyć to już praktycznie potrzeba doktoratu w tej dziedzinie)
E tam, wielokrotnie tłumaczyłem i nie jest tak źle, po wyjaśnieniu 10 razy człowiek sie uczy tego na pamięć xD

Opcja 1 - po jednym funduszu na odpowiednim pustym torze faktorii za symbol do przekucia na karcie.
Chcesz przekuc kartę co wymaga dwóch komponentów do przekuwania na żółtej polanie - musisz mieć dwa puste pola faktorii i zainwestować dwie wydry.
Awatar użytkownika
wrojka
Posty: 441
Rejestracja: 10 cze 2018, 00:00
Lokalizacja: Gdańsk Wrzeszcz
Has thanked: 219 times
Been thanked: 205 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: wrojka »

kasztan4321k pisze: 03 sty 2022, 00:19 Chcesz przekuc kartę co wymaga dwóch komponentów do przekuwania na żółtej polanie - musisz mieć dwa puste pola faktorii i zainwestować dwie wydry.
Tylko nadmienię, że można zainwestować wojowników dowolnego gracza do przekuwania :D
Kajak
Posty: 177
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11
Lokalizacja: Niedaleko Nowej Huty
Has thanked: 103 times
Been thanked: 34 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: Kajak »

Zgadałem się dziś w pracy z kumplem który mnie namówił na tą grę i pojawiła się kwestia kuszy dla Łajzy.
Otóż on twierdzi ze można nią ładować na sąsiednie polany. Prawdaż to jest czy fałsz?
Wrócę do domu to może znajdę w instrukcji, ale to wymaga gruntownej wiedzy którą na szybko nie dysponuję.
Wdzięczny bym był za rozwianie i tej nurtującej niecierpiącej zwłoki sprawy.
Ostatnio zmieniony 03 sty 2022, 12:12 przez Kajak, łącznie zmieniany 1 raz.
kasztan4321k
Posty: 141
Rejestracja: 08 sty 2021, 23:46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 67 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: kasztan4321k »

Kajak pisze: 03 sty 2022, 11:17 Zgadałem się dziś w pracy z kumplem który mnie na mówił na tą grę i pojawiła się kwestia kuszy dla Łajzy.
Otóż on twierdzi ze można nią ładować na sąsiednie polany. Prawdaż to jest czy fałsz?
Wrócę do domu to może znajdę w instrukcji, ale to wymaga gruntownej wiedzy którą na szybko nie dysponuję.
Wdzięczny bym był za rozwianie i tej nurtującej niecierpiącej zwłoki sprawy.
Fałsz.
Sprawdzone na wszystkich postaciach - żadna nie ma takiej możliwości, sprawdzone w zasadach - jest, że usuwasz z swojej polany.

Nie przesadzamy, włóczęga jest zbyt potężna frakcja by dostawał jeszcze coś takiego jak strzelanie na sąsiednie polany z kuszy 😂

Czemu Łajzą? Skąd się wzięło to tłumaczenie?
Kajak
Posty: 177
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11
Lokalizacja: Niedaleko Nowej Huty
Has thanked: 103 times
Been thanked: 34 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: Kajak »

1)Ha ,czyli konfabulował! Idę mu za karę rozbić dzbanek albo chociaż wyczerpać buty.
2)Czemu Łajza?A tak mi się wymyśliło bez powodu i bez przyczyny. Zresztą nie tylko to : Jaszczury Kulturyści, Plemiona Grzeczne,Sojusz Stworzeń Obleśnych ,takie tam rojenia bez znaczenia.
Awatar użytkownika
wrojka
Posty: 441
Rejestracja: 10 cze 2018, 00:00
Lokalizacja: Gdańsk Wrzeszcz
Has thanked: 219 times
Been thanked: 205 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: wrojka »

Kajak pisze: 03 sty 2022, 11:17 Zgadałem się dziś w pracy z kumplem który mnie namówił na tą grę i pojawiła się kwestia kuszy dla Łajzy.
Otóż on twierdzi ze można nią ładować na sąsiednie polany. Prawdaż to jest czy fałsz?
Fałsz grubymi nićmi szyty.
Kusza usuwa elementy tylko na polanie Włóczęgi/Vagabonda. Usunie wojownika, ew. budynek/znacznik gdy wojowników danego gracza już nie ma.

9.5.6.
Strike. Exhaust one [crossbow] to remove a warrior from your clearing. If a player has no warriors there, you may instead remove one building or token of that player.
Jeśli kusza usunie wojownika, to przechodzimy w stan wrogości (jeśli już go nie mamy), ale nie dostajemy żadnych punktów z tytułu wrogości (kusza =/= walka). Jeśli usuniemy budynek/znacznik to dostajemy normalnie VP (ale znowu, nie dostajemy ekstra punktu za wrogość, bo to nie była walka).

Z małych ciekawostek, to Koty nadal mogą użyć Szpitala Polowego by wskrzesić wojownika ubitego kuszą. Ba, dotyczy to też masowego wybijania Przysługami itd. (Whenever any number of Marquise warriors are removed from a clearing).
Kajak
Posty: 177
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11
Lokalizacja: Niedaleko Nowej Huty
Has thanked: 103 times
Been thanked: 34 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: Kajak »

To znaczy że kusza to po prostu gorsza wersja miecza? Ma jakieś zalety?
kasztan4321k
Posty: 141
Rejestracja: 08 sty 2021, 23:46
Has thanked: 11 times
Been thanked: 67 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: kasztan4321k »

Kajak pisze: 03 sty 2022, 15:57 To znaczy że kusza to po prostu gorsza wersja miecza? Ma jakieś zalety?
No ogólnie to jest źle jak włóczęga ma kusze.
Kusza nie wywołuje walki tylko pozwala bezkarnie zniszczyć komponent przeciwnika (najpierw wojownika, potem budynek/żeton). Przeciwnik nie może nic z tym zrobić - nie działa karta zasadzki, nie działa karta ignorowania obrażeń.
Jest to po prostu jeden bezkarny trup na konto szopa.
Miecz idzie przeżyć bo przy odrobinie szczęścia albo planowania ukażesz szopa za jego bojowy nastrój, przy kuszy tylko patrzysz.
Awatar użytkownika
wrojka
Posty: 441
Rejestracja: 10 cze 2018, 00:00
Lokalizacja: Gdańsk Wrzeszcz
Has thanked: 219 times
Been thanked: 205 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: wrojka »

Kajak pisze: 03 sty 2022, 15:57 To znaczy że kusza to po prostu gorsza wersja miecza? Ma jakieś zalety?
Nie wchodzisz w walkę:
Plusy:
+ Nie działają karty dotyczące walki (Zasadzka i np. Płatnerze? To co pozwala ignorować hity w walce)
+ Przeciwnik ci nie odda
+ Jaszczury nie dostaną akolity za zabitego wojownika (defending warriors become acolytes)
+ Przy użyciu kuszy, to Vagabond wybiera co chce usunąć (wojownicy najpierw!). W walce to obrońca przydziela hity (wojownicy najpierw!) ***

Minusy:
- Kusza nie może być użyta do inicjowania walki
- Kusza nie wlicza się w maximum rolled hits
- Nie dostajesz premii VP za wrogie elementy

*** Robi to taką różnicę, że w wycince gdzie kot ma 1 tartak i 8 drewna, to jak zrobisz walkę i rzucisz 3:0, to kot może zdecydować się na usunięcie 4 drewna. Jak użyjesz kuszy, to możesz wybrać usunięcie 1 tartaku.
Może mieć to większe znaczenie przy Kretach. Ty masz 1 miecz i 1 kuszę. Oni mają gołe 2 budynki + 1 tunel. Atakujesz ich 1 mieczem, rzucasz 1:0. Mogą usunąć 2 budynki i ponieść Cenę Porażki raz. Zkuszujesz im tunel i tyle.
Możesz też najpierw zkuszować im budynek, poniosą Cenę Porażki pierwszy raz, a potem ich atakujesz, rzucasz 1:0 i teraz muszą stracić budynek+tunel, czyli drugi raz robią Cenę Porażki.
Kajak
Posty: 177
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11
Lokalizacja: Niedaleko Nowej Huty
Has thanked: 103 times
Been thanked: 34 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: Kajak »

Dotyczy Myszowatych( Sojusz SL):

Przegrupowanie. Gracz usuwa jednego ze swoich
wojowników z polany bez Sympatyków i rozmieszcza tam żeton Sympatyków, po czym otrzymuje
Punkty Zwycięstwa widniejące na nowo odkrytym
polu na planszy Frakcji.


Moje pytanie brzmi czy można to zrobić na dowolnej polanie czy też tylko na sąsiadującej z Sympatykami?
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 547 times
Been thanked: 281 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: Atamán »

Kajak pisze: 04 sty 2022, 23:37 Dotyczy Myszowatych( Sojusz SL):

Przegrupowanie. Gracz usuwa jednego ze swoich
wojowników z polany bez Sympatyków i rozmieszcza tam żeton Sympatyków, po czym otrzymuje
Punkty Zwycięstwa widniejące na nowo odkrytym
polu na planszy Frakcji.


Moje pytanie brzmi czy można to zrobić na dowolnej polanie czy też tylko na sąsiadującej z Sympatykami?
Nie musi być sąsiadująca. Tyle tylko, że w praktyce nie jest tak łatwo daleko tymi wojownikami po mapie chodzić.
Kajak
Posty: 177
Rejestracja: 11 lut 2006, 00:11
Lokalizacja: Niedaleko Nowej Huty
Has thanked: 103 times
Been thanked: 34 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: Kajak »

Jeszcze jedna niejasność:
Czemu za zlikwidowanie budynku lub żetonu przy użyciu kuszy nie dostaje się PZ?

Znalazłem takie cos w instrukcji ( nie księdze praw):
Za każdym razem, gdy usuwasz budynek
lub żeton przeciwnika - nawet poza
walką - zdobywasz Punkt Zwycięstwa!
Awatar użytkownika
Atamán
Posty: 1341
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 547 times
Been thanked: 281 times

Re: Root - pytania i wątpliwości

Post autor: Atamán »

Te standardowe punkty dostanie - za sam fakt usunięcia żetonu / budynku.

Chodzi natomiast o te punkty wynikające z relacji "wróg" - gdy usuwasz w swojej turze, w walce komponenty swojego wroga (i to nie zależnie od tego, czy to jest wojownik, żeton czy budynek), to dostajesz za to punkty. W przypadku, gdy używasz kuszy, to tych punktów nie dostaniesz. Czyli zabijając z kuszy wojownika swojego wroga nie dostaniesz nic, a niszcząc mu żeton/budynek dostaniesz po 1 pkt. Podczas gdy w walce dostałbyś 1 pkt za każdego wojownika i po 2pkt za każdy żeton i budynek.
ODPOWIEDZ