Res Arcana - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Awatar użytkownika
mBird
Użytkownik wspierający
Posty: 116
Rejestracja: 16 lut 2017, 15:33
Lokalizacja: Wadowice
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

Re: Res Arcana

Post autor: mBird »

Dzięki.
Wrotek pisze: 28 mar 2020, 10:10
AD 1. Tapujesz zarówno górę jak i smoka w jednej turze i potem kładziesz dwie monety na górze.
Chciałbym się jeszcze upewnić. Tapując 2 kart korzystam z mocy jednej i drugiej?
Wrotek
Użytkownik wspierający
Posty: 185
Rejestracja: 12 maja 2017, 16:05
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 16 times
Been thanked: 33 times

Re: Res Arcana

Post autor: Wrotek »

Nie. Wykorzystujesz tylko górę.
staniach21
Użytkownik wspierający
Posty: 448
Rejestracja: 06 mar 2020, 08:43
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 173 times
Been thanked: 124 times

Re: Res Arcana

Post autor: staniach21 »

Obrazek
Czy ktoś mógłby mi wytluamczyc ostatnia moc tej enklawy? Bo ja to rozumiem, że biorę sb smoka przeciwnika i go zagrywam zabierając jego kartę co w tej grze jest niemożliwe :p Skłaniałbym się ku opcji sprawdź odrzucone karty swoje lub przeciwnika i sprawdź najtańszy koszt karty która tam leży I opłac jej ilość by położyć swojego smoka typu jak odrzucił ktoś darmowa kartę to mogę swojego smoka położyć za free??
Awatar użytkownika
Atamán
Użytkownik wspierający
Posty: 1314
Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 477 times
Been thanked: 264 times

Re: Res Arcana

Post autor: Atamán »

Wybierasz kartę smoka: możesz wybrać zarówno ze swoich kart odrzuconych albo z kart odrzuconych u innego gracza. Zagrywasz tego smoka płacąc jego normalny koszt +4 dowolne surowce.

Tak, dzięki tej enklawie możesz zagrać kartę, która nie trafiła do twojej talii. Czasami się to przydaje, czasami jest to nieprzydatne.
Awatar użytkownika
Tommy
Użytkownik wspierający
Posty: 1737
Rejestracja: 25 lut 2008, 15:18
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 89 times
Been thanked: 27 times

Re: Res Arcana

Post autor: Tommy »

Pytanie do dwóch kart:

Pies Obronny - rozumiem, że poświęcając jeden czerowny wstajemy psa obronnego? Czym de facto omijamy regułę, że aktywowane/tapnięte karty żadnej akcji już nie wykonują (nawet akcje nie wymagające aktywacji)?

Skarbiec - czy rozpatrywanie "zbiorów" jest w kolejności jaką wybiera gracz? Chodzi mi o sytuację, gdzie jest znacznik złota na karcie (z poprzedniej rundy), dobieram zatem do zasobów dwa dowolne znaczniki (oprócz złota), a potem w następnej kolejności ściągam złoto ze Skarbca? Czy też jedno, albo drugie (albo 2 znaczniki, albo złoto)?

Dzięki za wyjasnienie.

Obrazek
"I used to roll the dice
feel the fear in my enemy's eyes"
Eldaril
Posty: 53
Rejestracja: 13 sty 2020, 08:22
Has thanked: 17 times
Been thanked: 42 times

Re: Res Arcana

Post autor: Eldaril »

Psa Obronnego rozumiem tak (i tak gramy):
Gdy mnie atakują, bronię się Psem, obracam.
Jeśli zapłacę 1 czerwony ustawiam z powrotem pionowo.
Niepewność mam tylko w związku z enklawą, zdaje się Święty Gaj (ta dająca punkty za tapowanie zwierząt). Jeśli użyję do niej Pieska, to w zasadzie aktywuję tę kartę. Czy w tym przypadku też mogę jego unikalnej zdolności użyć? Nie zdarzyło się nam to jeszcze w grze więc nie było okazji do "dyskusji" nad stołem ;)

Co do Skarbca... Napisane jest na karcie "jeśli złoto leży...". Czyli, jeśli masz złoto na Skarbcu, albo w akcji Zbiorów bierzesz dwa surowce, albo zbierasz zgromadzone nań złoto. To trochę tak jak z Artefaktami na surowce, to albo to.
Awatar użytkownika
Tommy
Użytkownik wspierający
Posty: 1737
Rejestracja: 25 lut 2008, 15:18
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 89 times
Been thanked: 27 times

Re: Res Arcana

Post autor: Tommy »

Eldaril pisze: 14 maja 2020, 16:09 Psa Obronnego rozumiem tak (i tak gramy):
Gdy mnie atakują, bronię się Psem, obracam.
Jeśli zapłacę 1 czerwony ustawiam z powrotem pionowo.
Niepewność mam tylko w związku z enklawą, zdaje się Święty Gaj (ta dająca punkty za tapowanie zwierząt). Jeśli użyję do niej Pieska, to w zasadzie aktywuję tę kartę. Czy w tym przypadku też mogę jego unikalnej zdolności użyć? Nie zdarzyło się nam to jeszcze w grze więc nie było okazji do "dyskusji" nad stołem ;)
Jeżeli da się go podnieść nawet jak jest aktywny to również do Świętego Gaju.... Tak gramy, ale jest to dla mnie dziwne. Ta karta to chyba wyjątek.
EDIT: Znalazłem na BGG - wyglądana to, że dopóki masz czerwone i jest potrzeba (pies tapnięty) to go możesz wstawać.
Eldaril pisze: 14 maja 2020, 16:09 Co do Skarbca... Napisane jest na karcie "jeśli złoto leży...". Czyli, jeśli masz złoto na Skarbcu, albo w akcji Zbiorów bierzesz dwa surowce, albo zbierasz zgromadzone nań złoto. To trochę tak jak z Artefaktami na surowce, to albo to.
No tutaj właśnie mam duży problem.... powinno być - że jak złoto zostaje nie zebrane to bierzesz energie. Bo jeżeli kolejność ustala gracz zbierania, to czemu nie mogę najpierw zebrać energii, a potem zebrać złoto? Choć oczywiście logika podpowiada, że albo jedno albo drugie.

Edit: Również znalazłem na BGG - albo zbierasz złoto, albo esencje...
"I used to roll the dice
feel the fear in my enemy's eyes"
GKabat
Posty: 3
Rejestracja: 10 maja 2020, 20:17

Res Arcana

Post autor: GKabat »

Dzień dobry,

jestem po kilku sesjach z tą grą i kilka zasad/mechanik jest dla mnie do końca zrozumiała. Poniżej zamieszczam listę moich pytań.
Z góry dziękuję za pomoc!

1. Czy w pierwszej rundzie/turze - tuż po rozpoczęciu gry- z naszych kart można zebrać esencje?
2. Karta "Wróżenie" - czy słowo "odrzuć" oznacza odłożenie kart na stos czy w stos wtasowanie?
3. Czy jeśli w danej rundzie pozostaje 2-óch graczy, którzy nie spasowali, to czy gdy jeden w końcu odpuści, drugi ma nadal jeden ruch czy nieograniczoną ich ilość?
4. Czy gracze zaczynają kolejne rundy naprzemiennie czy jest to uzależnione od tego kto pierwszy spasował?
5. Czy po zagraniu nakręcanej zjawy i "odtapowaniu" jej kartą "Ożywienie", mogę zagrać nią 2-gi raz oraz czy - w tej sytuacji - na początku następnej rundy będę miał 2 czy 4 esencje?
5a. Czy na Nakręcanej zjawie mogę zbierać dowolną ilość esencji, która "procentuje"?
6. "Kopalnia Krasnoludów" - czy do wyboru jest do rudnę punkt lub złoto? Czy jest to 1 pkt za każdą esencję złota na karcie?
7. Czy mogę używać zdolności kart w rundzie w której zostały one zagrane?
8. "Skarbiec" - czy ilość złota na karcie jest nieograniczona?
yrq
Użytkownik wspierający
Posty: 692
Rejestracja: 06 sie 2018, 10:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 244 times
Been thanked: 246 times

Re: Res Arcana

Post autor: yrq »

GKabat pisze: 18 maja 2020, 08:06
Spoiler:
1. Po rozpoczęciu gry mamy tylko maga, oni nie mają zdolności z przechowywaniem esencji. Tam gdzie jest symbol ręki esencje dostajemy prosto do puli.
2. Na stos kart odrzuconych.
3. Tyle ile chce.
4. Zaczyna ten kto spasował.
5. Każdą zdolność można zagrać wiele razy.
5a. Nie ma limitu esencji na komponentach.
6. Enklawy zwykle zbierają jakieś esencje i dają punkty w zależności od liczby trzymanych na nich. Jeśli zabierzesz z nich esencje to nie masz punktów.
7. Tak.
8. Tak.
GKabat
Posty: 3
Rejestracja: 10 maja 2020, 20:17

Re: Res Arcana

Post autor: GKabat »

Przede wszystkim, dziękuję za szybką odpowiedź! Mam jednak jedno "ale" do odpowiedzi na pkt. 6.
6. Enklawy zwykle zbierają jakieś esencje i dają punkty w zależności od liczby trzymanych na nich. Jeśli zabierzesz z nich esencje to nie masz punktów.
Tutaj nie sprecyzowałem do końca mojego pytania - chodzi mi o karty u spodu których widnieje symbol punktu łamany na symbol danej esencji(np. Święty Gaj). Dodatkowo, czy dobrze zrozumiałem, że esencje zgromadzone na tych kart można zbierać pomimo braku symbolu ręki?

Przy okazji, na myśl przyszła mi jeszcze jedna wątpliwość. Jeśli odrzucamy kartę, to trafia ona na odpowiedni, osobny stos. Kiedy karty do dobierania się skończą, tasujemy te, które wcześniej odrzucono i dobieramy z tej puli. Moje pytanie tyczy się sytuacji w której została np. jedna karta na stosie odrzuconych/stosie do dobierania - czy mogę tę kartę przez resztę gry zbierać do ręki i odrzucać naprzemiennie dobierając w ten sposób cały czas kolejne esencje?
yrq
Użytkownik wspierający
Posty: 692
Rejestracja: 06 sie 2018, 10:55
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 244 times
Been thanked: 246 times

Re: Res Arcana

Post autor: yrq »

Kopalnia Krasnoludów daje złoto "z ręką" do puli i ma akcję, która dokłada złoto na enklawę. Punktuje za liczbę złota zgromadzonych na enklawie.
Święty Gaj podobnie - daje nam esencję ale możemy też na nim zbierać.

Esencję z Enklaw możemy zgarnąć na początku tury (tak jak z innych komponentów).

Co do dobierania: generalnie tak, ale musisz mieć tyle efektów, które dobierają karty.
Gra zwykle kończy się w 4. rundzie, więc nie ma aż tyle czasu żeby dobierać mnóstwo kart ;)
Kowal092
Posty: 6
Rejestracja: 25 kwie 2016, 15:44

Re: Res Arcana

Post autor: Kowal092 »

Cześć,

Kilka rozgrywek już za mną i pojawiło mi się pytanie.

Czy mogę użyć akcji dolozenia na kartę życia w enklawie święty Gaj w kombinacji ze stworem niebianski rumak?
Teoretycznie nie ma on możliwości tapniecia bo ma tylko rączkę czyli zbieranie esencji w początkowej fazie rundy, więc nie mogę wykonać jednego z warunków (wymagane tapniecia świętego gaju i stwora)

Z góry dzięki za pomoc.
Wrotek
Użytkownik wspierający
Posty: 185
Rejestracja: 12 maja 2017, 16:05
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 16 times
Been thanked: 33 times

Re: Res Arcana

Post autor: Wrotek »

[...]

Tak, możesz tak zrobić.
SickMind
Użytkownik wspierający
Posty: 151
Rejestracja: 02 lip 2020, 12:16
Has thanked: 7 times
Been thanked: 21 times

Re: Res Arcana

Post autor: SickMind »

Siema.
Takie pytanie odnośnie tego przedmiotu:
Obrazek
Mam w stosie kart odrzuconych dwie karty i jedną w tali.
1.Mam rozumieć że jak mam ten przedmiot i go zatapuje to dobieram jedną kartę z mojej talii i obydwie karty ze stosu kart odrzuconych, a następnie je odrzucam zgodnie z opisem na magicznym przedmiocie?
2. Czyli najlepiej dobierać ten przedmiot jeżeli ma się na ręce jak najwięcej kart tak mam rozumieć?
Bo inaczej nie ma z niego żadnej korzyści.
3. Chyba że odrzucenie tych kart wiąże się z opisem jednej z akcji " odrzuć kartę i Zyskaj 1 znacznik złota albo dwa znaczniki esencji"
4. Czyli biorę w dowolnej konfiguracji np: 2 złota i dwie inne esencje lub 3 z łota?
Wrotek
Użytkownik wspierający
Posty: 185
Rejestracja: 12 maja 2017, 16:05
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 16 times
Been thanked: 33 times

Re: Res Arcana

Post autor: Wrotek »

Ta karta ma sens jak masz więcej niż 3 karty. Odrzucenie kart z tego przedmiotu nie daje zasobów.
Awatar użytkownika
Curiosity
Moderator
Posty: 8094
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2184 times
Been thanked: 1824 times

Re: Res Arcana

Post autor: Curiosity »

Jako uzupełnienie powyższej odpowiedzi:
SickMind pisze: 02 sie 2020, 17:46 Mam w stosie kart odrzuconych dwie karty i jedną w tali.
1.Mam rozumieć że jak mam ten przedmiot i go zatapuje to dobieram jedną kartę z mojej talii i obydwie karty ze stosu kart odrzuconych, a następnie je odrzucam zgodnie z opisem na magicznym przedmiocie?
Tak, dobierasz te trzy karty, ale potem odrzucasz DOWOLNE 3, a nie że koniecznie te same.
2. Czyli najlepiej dobierać ten przedmiot jeżeli ma się na ręce jak najwięcej kart tak mam rozumieć?
Bo inaczej nie ma z niego żadnej korzyści.
Niekoniecznie. Tu bardziej chodzi o dokopanie się do konkretnej karty. Nawet jak masz jedną, to dobierasz 3 i potem ze wszystkich czterech kart odrzucasz trzy.
3. Chyba że odrzucenie tych kart wiąże się z opisem jednej z akcji " odrzuć kartę i Zyskaj 1 znacznik złota albo dwa znaczniki esencji"
Nie, to tak nie działa
4. Czyli biorę w dowolnej konfiguracji np: 2 złota i dwie inne esencje lub 3 z łota?
Jak wyżej, to tak nie działa. Korzyścią jest tu wymiana kart z ręki na inne.
Miałem za dużo gier, regał trzeszczał w szwach. Dokupiłem drugi trzeci regał i teraz wieje pustkami :( trzeci czwarty by się przydał.
Hejtowałem Zombicide i Awaken Realms zanim to było modne.
Pampuszek
Posty: 1
Rejestracja: 06 sie 2020, 20:48

Re: Res Arcana

Post autor: Pampuszek »

Dzień dobry mam pytanie odnośnie "przeklętej kuźni" aby zająć tę enklawę mocy muszę opłacić cały jej koszt plus następnie co runda i zbieranie esencji płacić za nią jedną śmierć aż jej nie aktywuję?
Plus co się dzieje po aktywacji?

Dzięki za odpowiedź pozdrawiam
Awatar użytkownika
Curiosity
Moderator
Posty: 8094
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2184 times
Been thanked: 1824 times

Re: Res Arcana

Post autor: Curiosity »

"Przeklęta Kuźnia" w fazie zbierania esencji, musi być opłacona: albo odrzucasz 1 znacznik śmierci, albo musisz tę Enklawę tapnąć.

Jeśli zapłacisz Śmiercią, to potem możesz odrzucając 2 Ognie i 1 złoto, kłaść na tej Enklawie złoto, co daje punkty zwycięstwa. Można to zrobić wielokrotnie, to bardzo mocne.

Ale jeśli ją tapniesz, to już nie będziesz mógł jej "zasilać" złotem. Czyli jeśli chcesz z niej mieć pożytek, to co turę "karm" ją Śmiercią. No chyba że nie masz Ognia i Złota (i nie masz widoków, żeby je zdobyć), wtedy bardziej opłaca się tapnąć.
Miałem za dużo gier, regał trzeszczał w szwach. Dokupiłem drugi trzeci regał i teraz wieje pustkami :( trzeci czwarty by się przydał.
Hejtowałem Zombicide i Awaken Realms zanim to było modne.
Dziami
Użytkownik wspierający
Posty: 266
Rejestracja: 18 maja 2012, 15:43
Lokalizacja: Stalowa Wola
Has thanked: 170 times
Been thanked: 68 times

Re: Res Arcana

Post autor: Dziami »

Małe pytanko.
Używam enklawy, która pozwala sprawdzić warunek zwycięstwa. Czy w takim wypadku przeciwnik ma okazję zrobić cokolwiek? Np spasować?
Czy jeśli ktoś posiada znacznik pierwszego gracza/ pasowania to dolicza punkt w takim wypadku?
jerzymarekw
Posty: 3
Rejestracja: 05 lut 2020, 14:23
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Res Arcana

Post autor: jerzymarekw »

Nie może spasować, bo spasowanie to akcja. Jedynie co może to jeśli ma Złoty posąg oraz 3 złota, to może je wydać aby dostać 3 punkty na czas tego sprawdzenia warunku zwycięstwa. Gracz który posiada znacznik pierwszego gracza dolicza punkt przy każdym sprawdzaniu warunku zwycięstwa.
Uncle_Grga
Użytkownik wspierający
Posty: 432
Rejestracja: 30 lis 2019, 12:07
Has thanked: 59 times
Been thanked: 162 times

Re: Res Arcana

Post autor: Uncle_Grga »

Właśnie ograłem dodatek Lux et Tenebrae. Jedna niejasnosc a za nią pytanie:

Jak interpretujecie umiejetność Demonolożki "odzyskaj 1 kartę" ?

Zagraliśmy, że to możliwość reaktywowania zniszczonego na daną potrzebę artefaktu. I to nie na rękę tylko do wylożonego decku. Na zasadzie odzyskaj co zniszczyłeś przed chwilą.

Ale może to znaczyć: 1) weź na rękę kartę ze stosu odrzuconych do swojego zasobu albo na rękę, albo 2) przygotuj kartę w decku (po prostu). Dwójka jest naiwna, ale jedynka? W teorii obie opcje mogły być

Instrukcja milczy w temacie, podobnie słowniczek i mini Faq. Ktoś widział jakiś twardy zapis? Angielski faq tudzież oryginalną instrukcję?
Awatar użytkownika
kurdzio
Użytkownik wspierający
Posty: 595
Rejestracja: 26 paź 2019, 13:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 81 times
Been thanked: 264 times

Re: Res Arcana

Post autor: kurdzio »

Uncle_Grga pisze: 11 paź 2020, 10:46 Instrukcja milczy w temacie
Nie milczy ;)
Odzyskiwanie. Zwój Przywrócenie i pierwsza moc Demonolożki pozwalają graczowi odzyskać 1 dowolną kartę z jego stosu kart odrzuconych i wziąć ją na rękę. Jeśli gracz nie ma odrzuconych kart, ta moc nie ma efektu.
modinik
Posty: 1
Rejestracja: 28 maja 2020, 18:14

Re: Res Arcana

Post autor: modinik »

1.Czy po zagraniu artefaktu z ręki od razu otrzymujemy esencję jaka znajduje się przy polu zbierz (podobnie jak to ma miejsce w Osadnikach: Narodziny imperium), czy musimy czekać do następnej rundy.
2.Na karcie "fechmistrz" znajduje się aktywuj kartę i usuń 1 znacznik śmierci aby otrzymać jeden znacznik złota na tą kartę. Kiedy i czy w ogóle znacznik złota ląduje w naszej puli zasobów?
Awatar użytkownika
kurdzio
Użytkownik wspierający
Posty: 595
Rejestracja: 26 paź 2019, 13:18
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 81 times
Been thanked: 264 times

Re: Res Arcana

Post autor: kurdzio »

modinik pisze: 17 paź 2020, 19:45 1.Czy po zagraniu artefaktu z ręki od razu otrzymujemy esencję jaka znajduje się przy polu zbierz (podobnie jak to ma miejsce w Osadnikach: Narodziny imperium), czy musimy czekać do następnej rundy.
2.Na karcie "fechmistrz" znajduje się aktywuj kartę i usuń 1 znacznik śmierci aby otrzymać jeden znacznik złota na tą kartę. Kiedy i czy w ogóle znacznik złota ląduje w naszej puli zasobów?
1. Dopiero w następnej rundzie.
2. Na początku następnej rundy podczas zbierania zasobów z komponentów można zebrać esencje.
Awatar użytkownika
grymir
Użytkownik wspierający
Posty: 695
Rejestracja: 04 lis 2008, 22:21
Lokalizacja: Wodzisław Śl / Gołkowice
Has thanked: 2 times

Re: Res Arcana

Post autor: grymir »

Pytanie co do tego czy dobrze rozumie działanie karty; KAMIEŃ FILOZOFÓW
Zapytam na przykładzie czy jest poprawny;

Aktywuje ten komponent +2 esencje życia + 15 esencji życia - otrzymuje 15 złota

Pytam bo osoba która tak zagrała rozniosła dzisiaj system :D
Tak wiele gier a tak mało czasu
ODPOWIEDZ