Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
pudding
Posty: 3
Rejestracja: 06 sty 2015, 22:48
Lokalizacja: Bytom

Re: Carcassonne

Post autor: pudding »

Dziękuję za poprawienie ;) i za udzielenie odpowiedzi.
radzi23
Posty: 3
Rejestracja: 20 sty 2018, 21:30

Re: Carcassonne

Post autor: radzi23 »

Dotyczy dodatku opat.

Włączamy do gry Opatów i niestety instrukcja kolejny raz nie wyjaśnia dokładnie wszelkich wątpliwości.

Fragment instrukcji:
"Po dołożeniu płytki z klaszorem lub ogrodem gracz może wybrać, czy umieści podwladnego, czy opata. Podwładny umieszany jest zgodnie ze standardowymi zasadami, opat musi zostać umieszczony na właśnie dołożonym klasztosze lub ogrodzie"

Moim zdaniem kilka rzeczy się tu wyklucza stąd moje pytanie:

1. Czy podwładnych można umieszczać na ogrodach?
2. Co do ostatniego zdania cytowanego z instrukcji: przecież podwładny również może być umieszczony na właśnie dołożonym kafelku.

Z góry dzięki za rozwiklanie z mojej perspektywy nkejasno napisanej instrukcji.
Awatar użytkownika
Qrzy
Posty: 855
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 65 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: Qrzy »

1. Nie. Ale można umieścić na kaflu, na którym znajduje się ogród, bo przecież jest tam jeszcze otaczająca go łąka a czasem jakieś miasto, prawda?
2. vide 1.
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Carcassonne

Post autor: Quille »

Moim zdaniem to też nie jest specjalnie precyzyjny zapis w instrukcji. Bo jak rozumiem chodziło o to, że opat może być umieszczony jedynie w ogrodzie albo w klasztorze. W sensie, że nigdzie indziej (na polu, w mieście, na drodze). Ale "musi" sugeruje co innego jednak. Że trzeba go umieścić, a przecież wcale nie trzeba. :roll:

I z tego co pamiętam była też taka zasada, że normalnego podwładnego można umieścić w klasztorze (jak brakło opata), ale nie w ogrodzie? Dobrze pamiętam, czy coś mylę?
Awatar użytkownika
Qrzy
Posty: 855
Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 65 times
Been thanked: 113 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: Qrzy »

Podwładny umieszany jest zgodnie ze standardowymi zasadami
Dla mnie to w pełni zrozumiałe. Czyli może być umieszczony na drodze, w mieście, na łące, w klasztorze, ewentualnie na wieży czy innym miejscu przewidzianym przez inne dodatki...
Keep Walking
Posty: 7
Rejestracja: 30 sty 2018, 21:12
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne - kupcy i budowniczowie

Post autor: Keep Walking »

Cześć,

mam pytanie związane z dodatkiem Kupcy i budowniczowie, dokładnie chodzi o poniższą sytuację.

Obrazek

Podczas rozbudowy miasta w którym znajduje się budowniczy mogę dobrać dodatkową płytkę. Czy dodatkowy (drugi ruch) obowiązuje również w sytuacji gdy pierwszą płytką (żółty prostokąt na zdjęciu) zamykam miasto z budowniczym?
toorbus
Posty: 6
Rejestracja: 12 sty 2017, 00:00

Re: Carcassonne - kupcy i budowniczowie

Post autor: toorbus »

Keep Walking pisze:Cześć,

mam pytanie związane z dodatkiem Kupcy i budowniczowie, dokładnie chodzi o poniższą sytuację.



Podczas rozbudowy miasta w którym znajduje się budowniczy mogę dobrać dodatkową płytkę. Czy dodatkowy (drugi ruch) obowiązuje również w sytuacji gdy pierwszą płytką (żółty prostokąt na zdjęciu) zamykam miasto z budowniczym?
Obrazek nie działa ale jeżeli zamykasz miasto w którym jest budowniczy to ściągasz pionki z miasta, podliczasz punkty i przysługuje Ci kolejny ruch.
mairwen
Posty: 9
Rejestracja: 02 gru 2008, 17:23
Lokalizacja: Katowice/Rybarzowice

Re: Carcassonne

Post autor: mairwen »

Mam pytanie odnośnie dodatku promy:
Mam meepla na drodze, wyciągam kafelek z jeziorkiem i dokładam do swojej drogi. Czy muszę dołożyć drugiego meepla, żeby położyć prom na kafelku?
Keep Walking
Posty: 7
Rejestracja: 30 sty 2018, 21:12
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne - kupcy i budowniczowie

Post autor: Keep Walking »

Dzięki za pomoc [emoji106][emoji5]


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Blom
Posty: 17
Rejestracja: 15 paź 2017, 18:23

Re: Carcassonne

Post autor: Blom »

mairwen pisze:Mam pytanie odnośnie dodatku promy:
Mam meepla na drodze, wyciągam kafelek z jeziorkiem i dokładam do swojej drogi. Czy muszę dołożyć drugiego meepla, żeby położyć prom na kafelku?
Oczywiście, że nie. Jedyne co musisz to położyć prom.
CSharpBeginner
Posty: 13
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19

Re: Carcassonne

Post autor: CSharpBeginner »

Kupcy i budowniczy

Jak działa podliczanie punktów za wina/zboże/sukno?

W instrukcji jest napisane, że za każdą przewagę +10 punktów. Jakby to wyglądało poniżej?

A) 2 graczy, ja mam 4 zboża, drugi gracz ma 2
B) 3 (lub więcej) graczy, ja mam 4 zboża, drugi gracz ma 2, trzeci gracz ma 2
C) 3 (lub więcej) graczy, ja mam 4 zboża, drugi gracz ma 2, trzeci nie ma żadnego.

W przypadku A jest to jeszcze dość zrozumiałe, mam 2 więcej, więc dostaję 2 razy 10 punktów. Nie wiem niestety jak to się ma w przypadku większej liczby graczy, z kim porównuje się osoba która ma najwięcej danego surowca.
KozaK69
Posty: 129
Rejestracja: 28 sty 2017, 11:16
Has thanked: 9 times
Been thanked: 25 times

Re: Carcassonne

Post autor: KozaK69 »

Osoba, która ma najwięcej żetonów danego rodzaju dostaje 10 pkt. i tyle, zatem we wszystkich przypadkach Ty dostajesz 10 pkt.
Nie ma znaczenia czy masz o 5 czy o 1 zboże więcej.

Zdanie w instrukcji faktycznie jest napisane niezbyt fortunnie.
BenePL
Posty: 25
Rejestracja: 23 sie 2016, 08:37

Re: Carcassonne

Post autor: BenePL »

Hej,

małe pytanie. Jak punktujecie w takiej sytuacji?
Spoiler:
Czy punktujecie via łąki czy via miasta?
Na BGA policzyło mi 18 pkt czyli 3pkt * 3miasta * 2meeple
Ale znam też zasady że każde miasto liczymy tylko raz, czyli byłoby to 9pkt.
Jak jest w polskiej wersji?

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
E2MD
Posty: 382
Rejestracja: 11 kwie 2017, 12:42
Lokalizacja: 43-518
Has thanked: 53 times
Been thanked: 135 times

Re: Carcassonne

Post autor: E2MD »

BenePL pisze:Hej,

małe pytanie. Jak punktujecie w takiej sytuacji?
Spoiler:
Czy punktujecie via łąki czy via miasta?
Na BGA policzyło mi 18 pkt czyli 3pkt * 3miasta * 2meeple
Ale znam też zasady że każde miasto liczymy tylko raz, czyli byłoby to 9pkt.
Jak jest w polskiej wersji?

Pozdrawiam
Wg mnie na BGA jest OK. Pionki są na dwóch różnych łąkach (czyli niepołączonych) więc liczymy je osobno.
Miasta liczymy raz dla jednego pionka więc masz 9 ale dla JEDNEGO pionka. Wyobraź sobie to, że po podliczeniu ściągasz i liczysz dalej.
Nie przyszedłem tutaj wygrać
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Carcassonne

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Zgadza się, czyli 18 pkt.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
BenePL
Posty: 25
Rejestracja: 23 sie 2016, 08:37

Re: Carcassonne

Post autor: BenePL »

Dla mnie też to punktowanie jest bardziej intuicyjne i fajniejsze.

Ale spójrzcie tutaj:

https://boardgames.stackexchange.com/qu ... n-carcasso
Spoiler:


Tu są przedstawione zasady, że kiedyś (przed 2009) punktacja za każde miasto punkty mogą być tylko raz.
Ale ja zamierzam grać tak jak sugerujecie Wy, BGA i najnowsze zasady. :)
kropka75
Posty: 58
Rejestracja: 06 mar 2018, 10:40
Been thanked: 3 times

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: kropka75 »

dzumandzi pisze:wrzuciłem kompendium wiedzy ver 0,85

http://www.sendspace.com/file/gexbgj

pozdrawiam
Wow, buty mi spadły.

Mam nadzieję, że ta instrukcja odpowie na wszystkie moje pytania, a co próbuję grać, to mam ich z dziesięć.

Dziękuję.
Świetna robota!
CSharpBeginner
Posty: 13
Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19

Re: Carcassonne

Post autor: CSharpBeginner »

Kopalnie złota.

Cześć, piszę by się upewnić co do zasad tego dodatku o jeden przypadek

Gdy dostawię kafelek, który kończy miasto na którym mam jako jedyny ludzika, oraz dodatkowo kafelek ten kończy drogę na której stoi ktoś inny to rozumiem, że pierw złoto obecne tylko na kafelkach które wchodzą w skład mojego miasta biorę ja, następnie złoto które jest na kafelkach które wchodzą tylko w skład drogi bierze przeciwnik oraz na koniec złoto na kafelkach które wchodzą zarówno w skład drogi jak i miasta rozdzielamy po kolei rozpoczynając od aktywnego gracza. Zgadza się?
KozaK69
Posty: 129
Rejestracja: 28 sty 2017, 11:16
Has thanked: 9 times
Been thanked: 25 times

Re: Carcassonne

Post autor: KozaK69 »

Też tak rozumiem ten zapis w instrukcji, aczkolwiek raczej nie należy on do najczęściej spotykanych ;)
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Carcassonne wieża

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

W mieście miałem swojego poddanego i budowniczego. Pojmano mi poddanego, co się dzieje z budowniczym? Wraca do mnie?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4125
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Carcassonne wieża

Post autor: tomb »

Moim zdaniem budowniczy zostaje, bo jedynie jego wystawienie jest związane z obecnością zwykłego pionka, ale już jego późniejsze działanie jest niezależne.
Ostatnio zmieniony 04 cze 2018, 13:30 przez tomb, łącznie zmieniany 1 raz.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
KozaK69
Posty: 129
Rejestracja: 28 sty 2017, 11:16
Has thanked: 9 times
Been thanked: 25 times

Re: Carcassonne wieża

Post autor: KozaK69 »

Było już takie pytanie viewtopic.php?t=15740
Zgodnie z tym wątkiem budowniczy wraca do ręki gracza, gdyż nie może on funkcjonować jako oddzielna jednostka. Dodałbym również że budowniczy nie może zostać wzięty w niewolę za pomocą wieży.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4125
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Carcassonne wieża

Post autor: tomb »

Rzeczywiście, nawet nowe zasady (angielskie, polskich nie sprawdzałem) dodatku Kupcy i Budowniczowie, mówią, że budowniczy wraca do ręki, jeśli nie ma na lokacji zwykłego pionka danego gracza.

Trzeba będzie wydrukować sobie najnowsze wersje zasad. A może jest jakiś zbiorczy plik, uwzględniający wszystkie niuanse?
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
kumcia82
Posty: 10
Rejestracja: 29 maja 2018, 19:57

Carcassonne: The Fruit-Bearing Trees

Post autor: kumcia82 »

Witam.
Czy wie ktoś może o co chodzi z tymi wartościami liczbowymi na tokenach z owocami (od 2 do 5) w jaki sposób się je punktuje? w jednej turze mogę: dołożyć płytkę ?położyć na niej meepla? zgarnąć token? sprawdzić jego wartość i zapunktować?
Pozdrawiam:)
KozaK69
Posty: 129
Rejestracja: 28 sty 2017, 11:16
Has thanked: 9 times
Been thanked: 25 times

Re: Carcassonne: The Fruit-Bearing Trees

Post autor: KozaK69 »

Gdy wykładasz drzewko kładziesz na nim stos czterech takich samych tokenów owoców, numerkami do dołu.
Gdy w kolejnych turach kładziesz płytkę terenu sąsiadującą z drzewem (w linii lub na ukos) i położysz na niej meepla to masz do wyboru dwie akcje:
1. Zbiory - zbierasz górny owoc ze stosu i dostajesz tyle punków ile jest na nim pokazane.
2. Sprzedaż owoców - Sprzedajesz "set" od 1 do 4 różnych owoców i dostaniesz za nie odpowiednią ilość punktów zależną od ilości sprzedanych owoców - wtedy liczby na nich wydrukowane nie mają znaczenia.
ODPOWIEDZ