Carcassonne - pytania i wątpliwości
Re: Carcassonne
Dotyczy dodatku opat.
Włączamy do gry Opatów i niestety instrukcja kolejny raz nie wyjaśnia dokładnie wszelkich wątpliwości.
Fragment instrukcji:
"Po dołożeniu płytki z klaszorem lub ogrodem gracz może wybrać, czy umieści podwladnego, czy opata. Podwładny umieszany jest zgodnie ze standardowymi zasadami, opat musi zostać umieszczony na właśnie dołożonym klasztosze lub ogrodzie"
Moim zdaniem kilka rzeczy się tu wyklucza stąd moje pytanie:
1. Czy podwładnych można umieszczać na ogrodach?
2. Co do ostatniego zdania cytowanego z instrukcji: przecież podwładny również może być umieszczony na właśnie dołożonym kafelku.
Z góry dzięki za rozwiklanie z mojej perspektywy nkejasno napisanej instrukcji.
Włączamy do gry Opatów i niestety instrukcja kolejny raz nie wyjaśnia dokładnie wszelkich wątpliwości.
Fragment instrukcji:
"Po dołożeniu płytki z klaszorem lub ogrodem gracz może wybrać, czy umieści podwladnego, czy opata. Podwładny umieszany jest zgodnie ze standardowymi zasadami, opat musi zostać umieszczony na właśnie dołożonym klasztosze lub ogrodzie"
Moim zdaniem kilka rzeczy się tu wyklucza stąd moje pytanie:
1. Czy podwładnych można umieszczać na ogrodach?
2. Co do ostatniego zdania cytowanego z instrukcji: przecież podwładny również może być umieszczony na właśnie dołożonym kafelku.
Z góry dzięki za rozwiklanie z mojej perspektywy nkejasno napisanej instrukcji.
- Qrzy
- Posty: 863
- Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 113 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne
1. Nie. Ale można umieścić na kaflu, na którym znajduje się ogród, bo przecież jest tam jeszcze otaczająca go łąka a czasem jakieś miasto, prawda?
2. vide 1.
2. vide 1.
Re: Carcassonne
Moim zdaniem to też nie jest specjalnie precyzyjny zapis w instrukcji. Bo jak rozumiem chodziło o to, że opat może być umieszczony jedynie w ogrodzie albo w klasztorze. W sensie, że nigdzie indziej (na polu, w mieście, na drodze). Ale "musi" sugeruje co innego jednak. Że trzeba go umieścić, a przecież wcale nie trzeba.
I z tego co pamiętam była też taka zasada, że normalnego podwładnego można umieścić w klasztorze (jak brakło opata), ale nie w ogrodzie? Dobrze pamiętam, czy coś mylę?
I z tego co pamiętam była też taka zasada, że normalnego podwładnego można umieścić w klasztorze (jak brakło opata), ale nie w ogrodzie? Dobrze pamiętam, czy coś mylę?
- Qrzy
- Posty: 863
- Rejestracja: 05 lut 2017, 19:15
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 113 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne
Dla mnie to w pełni zrozumiałe. Czyli może być umieszczony na drodze, w mieście, na łące, w klasztorze, ewentualnie na wieży czy innym miejscu przewidzianym przez inne dodatki...Podwładny umieszany jest zgodnie ze standardowymi zasadami
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 30 sty 2018, 21:12
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Carcassonne - kupcy i budowniczowie
Cześć,
mam pytanie związane z dodatkiem Kupcy i budowniczowie, dokładnie chodzi o poniższą sytuację.
Podczas rozbudowy miasta w którym znajduje się budowniczy mogę dobrać dodatkową płytkę. Czy dodatkowy (drugi ruch) obowiązuje również w sytuacji gdy pierwszą płytką (żółty prostokąt na zdjęciu) zamykam miasto z budowniczym?
mam pytanie związane z dodatkiem Kupcy i budowniczowie, dokładnie chodzi o poniższą sytuację.
Podczas rozbudowy miasta w którym znajduje się budowniczy mogę dobrać dodatkową płytkę. Czy dodatkowy (drugi ruch) obowiązuje również w sytuacji gdy pierwszą płytką (żółty prostokąt na zdjęciu) zamykam miasto z budowniczym?
Re: Carcassonne - kupcy i budowniczowie
Obrazek nie działa ale jeżeli zamykasz miasto w którym jest budowniczy to ściągasz pionki z miasta, podliczasz punkty i przysługuje Ci kolejny ruch.Keep Walking pisze:Cześć,
mam pytanie związane z dodatkiem Kupcy i budowniczowie, dokładnie chodzi o poniższą sytuację.
Podczas rozbudowy miasta w którym znajduje się budowniczy mogę dobrać dodatkową płytkę. Czy dodatkowy (drugi ruch) obowiązuje również w sytuacji gdy pierwszą płytką (żółty prostokąt na zdjęciu) zamykam miasto z budowniczym?
Re: Carcassonne
Mam pytanie odnośnie dodatku promy:
Mam meepla na drodze, wyciągam kafelek z jeziorkiem i dokładam do swojej drogi. Czy muszę dołożyć drugiego meepla, żeby położyć prom na kafelku?
Mam meepla na drodze, wyciągam kafelek z jeziorkiem i dokładam do swojej drogi. Czy muszę dołożyć drugiego meepla, żeby położyć prom na kafelku?
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 30 sty 2018, 21:12
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Carcassonne - kupcy i budowniczowie
Dzięki za pomoc [emoji106][emoji5]
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Re: Carcassonne
Oczywiście, że nie. Jedyne co musisz to położyć prom.mairwen pisze:Mam pytanie odnośnie dodatku promy:
Mam meepla na drodze, wyciągam kafelek z jeziorkiem i dokładam do swojej drogi. Czy muszę dołożyć drugiego meepla, żeby położyć prom na kafelku?
-
- Posty: 13
- Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19
Re: Carcassonne
Kupcy i budowniczy
Jak działa podliczanie punktów za wina/zboże/sukno?
W instrukcji jest napisane, że za każdą przewagę +10 punktów. Jakby to wyglądało poniżej?
A) 2 graczy, ja mam 4 zboża, drugi gracz ma 2
B) 3 (lub więcej) graczy, ja mam 4 zboża, drugi gracz ma 2, trzeci gracz ma 2
C) 3 (lub więcej) graczy, ja mam 4 zboża, drugi gracz ma 2, trzeci nie ma żadnego.
W przypadku A jest to jeszcze dość zrozumiałe, mam 2 więcej, więc dostaję 2 razy 10 punktów. Nie wiem niestety jak to się ma w przypadku większej liczby graczy, z kim porównuje się osoba która ma najwięcej danego surowca.
Jak działa podliczanie punktów za wina/zboże/sukno?
W instrukcji jest napisane, że za każdą przewagę +10 punktów. Jakby to wyglądało poniżej?
A) 2 graczy, ja mam 4 zboża, drugi gracz ma 2
B) 3 (lub więcej) graczy, ja mam 4 zboża, drugi gracz ma 2, trzeci gracz ma 2
C) 3 (lub więcej) graczy, ja mam 4 zboża, drugi gracz ma 2, trzeci nie ma żadnego.
W przypadku A jest to jeszcze dość zrozumiałe, mam 2 więcej, więc dostaję 2 razy 10 punktów. Nie wiem niestety jak to się ma w przypadku większej liczby graczy, z kim porównuje się osoba która ma najwięcej danego surowca.
Re: Carcassonne
Osoba, która ma najwięcej żetonów danego rodzaju dostaje 10 pkt. i tyle, zatem we wszystkich przypadkach Ty dostajesz 10 pkt.
Nie ma znaczenia czy masz o 5 czy o 1 zboże więcej.
Zdanie w instrukcji faktycznie jest napisane niezbyt fortunnie.
Nie ma znaczenia czy masz o 5 czy o 1 zboże więcej.
Zdanie w instrukcji faktycznie jest napisane niezbyt fortunnie.
Re: Carcassonne
Hej,
małe pytanie. Jak punktujecie w takiej sytuacji?
Czy punktujecie via łąki czy via miasta?
Na BGA policzyło mi 18 pkt czyli 3pkt * 3miasta * 2meeple
Ale znam też zasady że każde miasto liczymy tylko raz, czyli byłoby to 9pkt.
Jak jest w polskiej wersji?
Pozdrawiam
małe pytanie. Jak punktujecie w takiej sytuacji?
Spoiler:
Na BGA policzyło mi 18 pkt czyli 3pkt * 3miasta * 2meeple
Ale znam też zasady że każde miasto liczymy tylko raz, czyli byłoby to 9pkt.
Jak jest w polskiej wersji?
Pozdrawiam
- E2MD
- Posty: 382
- Rejestracja: 11 kwie 2017, 12:42
- Lokalizacja: 43-518
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 135 times
Re: Carcassonne
Wg mnie na BGA jest OK. Pionki są na dwóch różnych łąkach (czyli niepołączonych) więc liczymy je osobno.BenePL pisze:Hej,
małe pytanie. Jak punktujecie w takiej sytuacji?Czy punktujecie via łąki czy via miasta?Spoiler:
Na BGA policzyło mi 18 pkt czyli 3pkt * 3miasta * 2meeple
Ale znam też zasady że każde miasto liczymy tylko raz, czyli byłoby to 9pkt.
Jak jest w polskiej wersji?
Pozdrawiam
Miasta liczymy raz dla jednego pionka więc masz 9 ale dla JEDNEGO pionka. Wyobraź sobie to, że po podliczeniu ściągasz i liczysz dalej.
Nie przyszedłem tutaj wygrać
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Carcassonne
Dla mnie też to punktowanie jest bardziej intuicyjne i fajniejsze.
Ale spójrzcie tutaj:
https://boardgames.stackexchange.com/qu ... n-carcasso
Tu są przedstawione zasady, że kiedyś (przed 2009) punktacja za każde miasto punkty mogą być tylko raz.
Ale ja zamierzam grać tak jak sugerujecie Wy, BGA i najnowsze zasady.
Ale spójrzcie tutaj:
https://boardgames.stackexchange.com/qu ... n-carcasso
Spoiler:
Tu są przedstawione zasady, że kiedyś (przed 2009) punktacja za każde miasto punkty mogą być tylko raz.
Ale ja zamierzam grać tak jak sugerujecie Wy, BGA i najnowsze zasady.
Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja
Wow, buty mi spadły.dzumandzi pisze:wrzuciłem kompendium wiedzy ver 0,85
http://www.sendspace.com/file/gexbgj
pozdrawiam
Mam nadzieję, że ta instrukcja odpowie na wszystkie moje pytania, a co próbuję grać, to mam ich z dziesięć.
Dziękuję.
Świetna robota!
-
- Posty: 13
- Rejestracja: 11 lis 2017, 10:19
Re: Carcassonne
Kopalnie złota.
Cześć, piszę by się upewnić co do zasad tego dodatku o jeden przypadek
Gdy dostawię kafelek, który kończy miasto na którym mam jako jedyny ludzika, oraz dodatkowo kafelek ten kończy drogę na której stoi ktoś inny to rozumiem, że pierw złoto obecne tylko na kafelkach które wchodzą w skład mojego miasta biorę ja, następnie złoto które jest na kafelkach które wchodzą tylko w skład drogi bierze przeciwnik oraz na koniec złoto na kafelkach które wchodzą zarówno w skład drogi jak i miasta rozdzielamy po kolei rozpoczynając od aktywnego gracza. Zgadza się?
Cześć, piszę by się upewnić co do zasad tego dodatku o jeden przypadek
Gdy dostawię kafelek, który kończy miasto na którym mam jako jedyny ludzika, oraz dodatkowo kafelek ten kończy drogę na której stoi ktoś inny to rozumiem, że pierw złoto obecne tylko na kafelkach które wchodzą w skład mojego miasta biorę ja, następnie złoto które jest na kafelkach które wchodzą tylko w skład drogi bierze przeciwnik oraz na koniec złoto na kafelkach które wchodzą zarówno w skład drogi jak i miasta rozdzielamy po kolei rozpoczynając od aktywnego gracza. Zgadza się?
Re: Carcassonne
Też tak rozumiem ten zapis w instrukcji, aczkolwiek raczej nie należy on do najczęściej spotykanych
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Carcassonne wieża
W mieście miałem swojego poddanego i budowniczego. Pojmano mi poddanego, co się dzieje z budowniczym? Wraca do mnie?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Re: Carcassonne wieża
Ostatnio zmieniony 04 cze 2018, 13:30 przez tomb, łącznie zmieniany 1 raz.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Re: Carcassonne wieża
Było już takie pytanie viewtopic.php?t=15740
Zgodnie z tym wątkiem budowniczy wraca do ręki gracza, gdyż nie może on funkcjonować jako oddzielna jednostka. Dodałbym również że budowniczy nie może zostać wzięty w niewolę za pomocą wieży.
Zgodnie z tym wątkiem budowniczy wraca do ręki gracza, gdyż nie może on funkcjonować jako oddzielna jednostka. Dodałbym również że budowniczy nie może zostać wzięty w niewolę za pomocą wieży.
Re: Carcassonne wieża
Rzeczywiście, nawet nowe zasady (angielskie, polskich nie sprawdzałem) dodatku Kupcy i Budowniczowie, mówią, że budowniczy wraca do ręki, jeśli nie ma na lokacji zwykłego pionka danego gracza.
Trzeba będzie wydrukować sobie najnowsze wersje zasad. A może jest jakiś zbiorczy plik, uwzględniający wszystkie niuanse?
Trzeba będzie wydrukować sobie najnowsze wersje zasad. A może jest jakiś zbiorczy plik, uwzględniający wszystkie niuanse?
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Carcassonne: The Fruit-Bearing Trees
Witam.
Czy wie ktoś może o co chodzi z tymi wartościami liczbowymi na tokenach z owocami (od 2 do 5) w jaki sposób się je punktuje? w jednej turze mogę: dołożyć płytkę ?położyć na niej meepla? zgarnąć token? sprawdzić jego wartość i zapunktować?
Pozdrawiam:)
Czy wie ktoś może o co chodzi z tymi wartościami liczbowymi na tokenach z owocami (od 2 do 5) w jaki sposób się je punktuje? w jednej turze mogę: dołożyć płytkę ?położyć na niej meepla? zgarnąć token? sprawdzić jego wartość i zapunktować?
Pozdrawiam:)
Re: Carcassonne: The Fruit-Bearing Trees
Gdy wykładasz drzewko kładziesz na nim stos czterech takich samych tokenów owoców, numerkami do dołu.
Gdy w kolejnych turach kładziesz płytkę terenu sąsiadującą z drzewem (w linii lub na ukos) i położysz na niej meepla to masz do wyboru dwie akcje:
1. Zbiory - zbierasz górny owoc ze stosu i dostajesz tyle punków ile jest na nim pokazane.
2. Sprzedaż owoców - Sprzedajesz "set" od 1 do 4 różnych owoców i dostaniesz za nie odpowiednią ilość punktów zależną od ilości sprzedanych owoców - wtedy liczby na nich wydrukowane nie mają znaczenia.
Gdy w kolejnych turach kładziesz płytkę terenu sąsiadującą z drzewem (w linii lub na ukos) i położysz na niej meepla to masz do wyboru dwie akcje:
1. Zbiory - zbierasz górny owoc ze stosu i dostajesz tyle punków ile jest na nim pokazane.
2. Sprzedaż owoców - Sprzedajesz "set" od 1 do 4 różnych owoców i dostaniesz za nie odpowiednią ilość punktów zależną od ilości sprzedanych owoców - wtedy liczby na nich wydrukowane nie mają znaczenia.