Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - wątpliwości dot. łąki

Post autor: WRS »

ekhm...
zwyczajnie!
Jeśli na powstałej jednolitej drodze gracze mają po tyle samo meeple'i, to dostają tyle samo pktów.
Jeśli na powstałej jednolitej drodze jeden z graczy ma przewagę, to zdobywa pkty, a drugi musi obejść się smakiem. :twisted:
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6535
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - wątpliwości dot. łąki

Post autor: abadura »

Wszyscy gracze którzy mają największą sumę sił pionków (małe pionki: 1, duże pionki: 2, wóz: 1, burmistrz: liczba "tarczek" na mieście [może być 0]) punktują strukturę (miasto lub drogę) pełną punktacją.
Awatar użytkownika
vaski
Posty: 670
Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
Lokalizacja: Rawicz
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Carcassonne

Post autor: vaski »

Obrazek

Czy jeśli dostawię miasto z lewej i z prawej strony tego kafla to jest liczone jako jedno duże miasto, czy tworzy to dwa osobne miasteczka?
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Carcassonne

Post autor: Andy »

To będzie oczywiście jedno miasto.

Nota bene: obie łąki "przechodzą" pod mostem.
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: WRS »

Andy pisze:Nota bene: obie łąki "przechodzą" pod mostem.
Czy to nie nazbyt pochopna nota?

tutaj było to dyskutowane, a tutaj jawnie nazwane, że mosty traktowane są jako część drogi i dzielą łąki.
W wielu innych odwołaniach do mostów zawsze, konsekwentnie dzielą one łąki!
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Carcassonne

Post autor: Andy »

Sądziłem, że rozgraniczają łąki mosty drogowe (są takie), a nie te cudaczne wiadukty łączące miasta.

Tak rzadko już grywam w Carcassonne, że mnie ten problem już nie dotyczy. ;)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: WRS »

MisterC pisze:Zatem szkoda, że zamieszczony powyżej element ma narysowany most, który wygląda tak, jakby ewidentną intencją rysownika było zilustrowanie przejścia pomiędzy łąkami
Cóż. To pewnie wina graczy :twisted:
Są tak dociekliwi, że aż konieczny był leksykon podsumowujący przepisy różnych dodatków i interakcje między niemi.
Przypomnę tylko słynny kafel z krótkim skrzyżowaniem z pierwszych wydań, które to skrzyżowanie w późniejszych edycjach zarosło krzaczorami ;) (strona 2, kafel oznaczony EI)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Carcassonne

Post autor: Andy »

A te wykładnie, do których linkujecie, to są oficjalne, autorskie? Bo może to tylko pomysły jakichś carcassonne'owych renegatów? ;)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: WRS »

Swego czasu przeczytałem do spodu (tak już mam) niemal wszystko o Carcassonne. Pamiętam oba poruszone tu problemy (most nad rzeką, od którego się zaczęło i to nieszczęsne skrzyżowanie). Nie pamiętam natomiast dokładnie źródeł - wygooglałem obrazki i potwierdzające dyskusje. Wątpię, czy autor (i wydawca) na tyle się przejmują detalami, które poruszają dyskusje na BGG i np. Carcassonne Annotated Rules. Raz na jakiś czas - od wielkiego dzwonu - prostują najpoważniejsze niezgodności (wersje przepisów 1, 2 i 3).
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
vaski
Posty: 670
Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
Lokalizacja: Rawicz
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Carcassonne

Post autor: vaski »

Czy pionek zaznaczony przez niebieską strzałkę dostanie po trzy punkty za zaznaczone na czerwono miasta?
Obrazek
http://img192.imageshack.us/img192/7617/12052010510.jpg

Pytam, gdyż nie wiem czy żeton źródło, a raczej to gruzowisko wokół jego, nie dzieli mi pastwiska?
stykrotka
Posty: 3
Rejestracja: 16 maja 2010, 11:32

CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: stykrotka »

Czesc,
Dokupilam sobie wczoraj nowy dodatek do gry (jak w tytule).

No i po raz pierwszy zasady sa dla mnie niejasne a niektorych punktow nie rozumiem :(

Księżniczka

"Jeżeli w miescie stoi duzy pionek, ksiezniczka moze powrocic do rezerwy gracza, tylko jezeli w miescie nia ma zadnych innych pionkow".

a/Czy to znaczy ze zeton odkładam sobie na bok? Jesli tak to kiedy przychodzi moja kolejka to moge dolozyc oba? I ten z ksiezniczka i ten świeżo wylosowany?
b/ biorę ksiezniczke do rezerwy tylko wtedy gdy np. na zamku stoi moj duzy, podwojny pionek a nie stoi dodatkowo żaden mój inny?


Wróżka

Tego juz kompletnie nie czaję. Czy dobrze rozumiem, ze jak juz jakis gracz wezmie sobie wrozke to pozostaje ona u niego do konca gry w przypadku, gdy postawi ją na łące????

Wrozke stawiam w jednym ruchu jak kładę pionka np. na zamku? Jak zamek zamknę i podlicze dodatkowo 3pkt za wróżke to ona zostaje na miejscu czy kladziemy ją do dyspozycji obok obszaru gry


Mam nadzieje, ze mi pomozecie i moze wynikną dodatkowe pytania jak zaczne grac :)
Awatar użytkownika
watman
Posty: 809
Rejestracja: 22 kwie 2010, 14:33
Lokalizacja: Tychy

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: watman »

stykrotka pisze: Księżniczka
"Jeżeli w miescie stoi duzy pionek, ksiezniczka moze powrocic do rezerwy gracza, tylko jezeli w miescie nia ma zadnych innych pionkow".
a/Czy to znaczy ze zeton odkładam sobie na bok? Jesli tak to kiedy przychodzi moja kolejka to moge dolozyc oba? I ten z ksiezniczka i ten świeżo wylosowany?
b/ biorę ksiezniczke do rezerwy tylko wtedy gdy np. na zamku stoi moj duzy, podwojny pionek a nie stoi dodatkowo żaden mój inny?
Zabrakło 'go' w cytacie lub instrukcji - "Jeżeli w miescie stoi duzy pionek, ksiezniczka moze go powrocic do rezerwy gracza, tylko jezeli w miescie nia ma zadnych innych pionkow" - czy teraz wygląda to logiczniej? :)
Kafelek z księżniczką nie zostaje w rezerwie - po dołożeniu go do miasta 'zbija' jednego z postawionych na mieście meepli, a ta reguła mówi, że dużego meepla można zbić tylko wtedy, jeśli jest jedynym na mieście (znaczy, wszystkie normalne meeple muszą być zbijane w pierwszej kolejności).
Wróżka
Tego juz kompletnie nie czaję. Czy dobrze rozumiem, ze jak juz jakis gracz wezmie sobie wrozke to pozostaje ona u niego do konca gry w przypadku, gdy postawi ją na łące????
Wrozke stawiam w jednym ruchu jak kładę pionka np. na zamku? Jak zamek zamknę i podlicze dodatkowo 3pkt za wróżke to ona zostaje na miejscu czy kladziemy ją do dyspozycji obok obszaru gry
nie, nie, nie :)
Wróżkę stawiasz na swoim kafelku ze swoim meeplem, o ile nie stawiasz w tym ruchu innego meepla... Jeśli postawisz wróżkę, to każdy następny gracz może ją zabrać, o ile nie stawia innego meepla w swoim ruchu. Wróżka daje co turę 1 punkt swojemu właścicielowi.
Sepelite me facie versa in terram, osculetur me mortuum mundus in culum... | In omnia pericula tasta testicula
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
stykrotka
Posty: 3
Rejestracja: 16 maja 2010, 11:32

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: stykrotka »

Dzięki za pomoc :) przyznam, że instrukcja jest bardzo lakoniczna.

Księżniczka
Czyli może zabrać dużego pionka tylko jeśli nie ma tam innych. Dla zobrazowania podaje scenariusze i proszę o potwierdzenie:
1/ na zamku stoją 3 pionki: 1 duży gracza A, 1 mały gracza A i 1 mały gracza B. W takiej sytuacji księżniczka nie może zabrać dużego pionka gracza A a jedynie wybrać do zabrania małe pionki gracza A lub B. Tak? :)
2/ na zamku stoi 1 duży pionek. W takiej sytuacji księżniczka nie może go zabrać.

Wróżka
Teraz jest jasne. Mogli napisać, że wróżkę można sobie zabrać od innego gracza przy każdej kolejce

Smok
Jeszcze pytanie co do smoka. Jest 6 żetonów wulkanu. To, że jak wylosuje się wulkan i trzeba postawić na nim smoka jest dla mnie jasne.
Ale czy po wykonaniu tych 6 ruchów smok zostaje na miejscu i rusza się z tego miejsca ponownie o 6 pól przy wylosowaniu żetonu ze smokiem?
Jeśli tak to co się dzieje jak znowu wylosujemy wulkan? Smok nadal zostaje na ostatnim miejscu czy zostaje przeniesiony na miejsce wulkanu?

I ostatnie pytania:
- czy jesli na zamku stoi pionek i budowniczy gracza A to księżniczką można strącić tylko pionek?
- czy budowniczy jest zablokowany do końca gry jesli gracz B księżniczką zamyka zamek graczowi A (strącając pionka).
Awatar użytkownika
watman
Posty: 809
Rejestracja: 22 kwie 2010, 14:33
Lokalizacja: Tychy

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: watman »

stykrotka pisze:Dzięki za pomoc :) przyznam, że instrukcja jest bardzo lakoniczna.
Księżniczka
Czyli może zabrać dużego pionka tylko jeśli nie ma tam innych. Dla zobrazowania podaje scenariusze i proszę o potwierdzenie:
1/ na zamku stoją 3 pionki: 1 duży gracza A, 1 mały gracza A i 1 mały gracza B. W takiej sytuacji księżniczka nie może zabrać dużego pionka gracza A a jedynie wybrać do zabrania małe pionki gracza A lub B. Tak? :)
tak, jako pierwsze musza byc zbite wszystkie male pionki...
2/ na zamku stoi 1 duży pionek. W takiej sytuacji księżniczka nie może go zabrać.
moze, o ile nie ma tam zadnych malych pionkow...
Smok
Jeszcze pytanie co do smoka. Jest 6 żetonów wulkanu. To, że jak wylosuje się wulkan i trzeba postawić na nim smoka jest dla mnie jasne.
Ale czy po wykonaniu tych 6 ruchów smok zostaje na miejscu i rusza się z tego miejsca ponownie o 6 pól przy wylosowaniu żetonu ze smokiem?
smok nie rusza sie od razu po postawieniu kafelka z wulkanem - po prostu staje na nim i czeka... rusza sei dopiero wtedy, kiedy wylosowany i dostawiony zostaje kafelek z ikona smoka...
Jeśli tak to co się dzieje jak znowu wylosujemy wulkan? Smok nadal zostaje na ostatnim miejscu czy zostaje przeniesiony na miejsce wulkanu?
przenosi sie na nowo dostawiony wulkan i na nim czeka na ruch...
I ostatnie pytania:
- czy jesli na zamku stoi pionek i budowniczy gracza A to księżniczką można strącić tylko pionek?
tu nie pamietam dokladnie instrukcji, ale na logike, mozesz zbic dowolny pionek...
- czy budowniczy jest zablokowany do końca gry jesli gracz B księżniczką zamyka zamek graczowi A (strącając pionka).
w momencie zamkniecia miasta przez dowolnego gracza wszystkie pionki wracaja do rezerwy swoich graczy, wiec budowniczy tez wroci i sie nie zablokuje...
Sepelite me facie versa in terram, osculetur me mortuum mundus in culum... | In omnia pericula tasta testicula
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
Kasiulinka
Posty: 1
Rejestracja: 17 maja 2010, 19:02
Lokalizacja: Wrocław

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: Kasiulinka »

Witam;
Mam pytanko odnośnie punktowania dziedzińców, a mianowicie czy punktujemy tylko zamknięte dziedzińce ?
Pozdrawiam i dziękuję.
SolusLupus
Posty: 122
Rejestracja: 02 lut 2010, 17:49
Lokalizacja: Gdynia

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: SolusLupus »

Punkty dostaje się za markety na zamkniętych dziedzińcach. Za same dziedzińce nie.
stykrotka
Posty: 3
Rejestracja: 16 maja 2010, 11:32

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: stykrotka »

Dzięki za podpowiedzi.

Myślę jednak, że ze względu na "ubogość" instrukcji do tego dodatku większość ludzi interpretuje sobie niektóre zasady jak uważa.
Kupcy i Budowniczowie oraz Karczmy i Katedry zostały jasno przedstawione

Jednak jak widzę każda instrukcja do dodatków musi się wg. nich chyba zmieścić na tej małej karteczce mimo, iż jest więcej różnych opcji i rozwiązań. Nie podali przykładów jak w poprzednich instrukcjach.
Jak się pytałam wśród znajomych to każdy gra jak chce :)


Ale jeszcze raz dzięki :)
Grzech
Posty: 594
Rejestracja: 20 maja 2005, 13:55
Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: Grzech »

Kasiulinka pisze:Witam;
Mam pytanko odnośnie punktowania dziedzińców, a mianowicie czy punktujemy tylko zamknięte dziedzińce ?
Pozdrawiam i dziękuję.
Dziedzińce nie musza być zamknięte, na koniec gry liczysz wszystkie stragany na danym (niekoniecznie zamkniętym) dziedzińcu.
SolusLupus
Posty: 122
Rejestracja: 02 lut 2010, 17:49
Lokalizacja: Gdynia

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: SolusLupus »

Grzech pisze:
Kasiulinka pisze:Witam;
Mam pytanko odnośnie punktowania dziedzińców, a mianowicie czy punktujemy tylko zamknięte dziedzińce ?
Pozdrawiam i dziękuję.
Dziedzińce nie musza być zamknięte, na koniec gry liczysz wszystkie stragany na danym (niekoniecznie zamkniętym) dziedzińcu.
A skąd ten wniosek?
Awatar użytkownika
vaski
Posty: 670
Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
Lokalizacja: Rawicz
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Carcassonne

Post autor: vaski »

Obrazek
Cześć
Czy drogi namalowane na tym kaflu dzielą łąkę ?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: WRS »

Zdecydowanie tak.
Drogi dochodzą do wsi, ot co!
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Grzech
Posty: 594
Rejestracja: 20 maja 2005, 13:55
Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: Grzech »

SolusLupus pisze:
Grzech pisze:
Kasiulinka pisze:Witam;
Mam pytanko odnośnie punktowania dziedzińców, a mianowicie czy punktujemy tylko zamknięte dziedzińce ?
Pozdrawiam i dziękuję.
Dziedzińce nie musza być zamknięte, na koniec gry liczysz wszystkie stragany na danym (niekoniecznie zamkniętym) dziedzińcu.
A skąd ten wniosek?
Z angielskiej instrukcji. Game end, nie liczą się niezamknięte : ścieżki, wieże i domy - brak informacji o dziedzińcach. Następnie w opisaniu punktowania dziedzińców nie ma nigdzie napisane że muszą być zamknięte.
SolusLupus
Posty: 122
Rejestracja: 02 lut 2010, 17:49
Lokalizacja: Gdynia

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: SolusLupus »

Zasada liczenia wynika z tego co jest dziedzińcem - otóż w polskim tłumaczeniu "Dziedzińce oddzielają od siebie ścieżki, wieże i domostwa", (z angielskiej instrukcji wynika, ze chodzi o oddzielanie jednego dziedzińca od drugiego) w związku z tym aby dostać za dziedziniec musi on istnieć, a istnieje jeśli jest ograniczony przez wyżej wymienione. A tak na prawdę dostaje się za markety na tym dziedzińcu.
bool
Posty: 9
Rejestracja: 29 kwie 2010, 17:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: bool »

tu nie pamietam dokladnie instrukcji, ale na logike, mozesz zbic dowolny pionek...
Według tej kompilacji:
http://carc.mjharper.de/CARnew.pdf
księżniczka może zbić tylko rycerzy a budowniczy nigdy rycerzem nie był. ;)
Grzech
Posty: 594
Rejestracja: 20 maja 2005, 13:55
Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: Grzech »

SolusLupus pisze:Zasada liczenia wynika z tego co jest dziedzińcem - otóż w polskim tłumaczeniu "Dziedzińce oddzielają od siebie ścieżki, wieże i domostwa", (z angielskiej instrukcji wynika, ze chodzi o oddzielanie jednego dziedzińca od drugiego) w związku z tym aby dostać za dziedziniec musi on istnieć, a istnieje jeśli jest ograniczony przez wyżej wymienione. A tak na prawdę dostaje się za markety na tym dziedzińcu.
Wieże i domostwa istnieją już po położeniu pierwszego kafelka z ich elementami - mogą być co najwyżej niedokończone (otwarte). Nie ma znaczenia z ilu kafelków składa się dziedziniec liczy się tylko stragany będące na nim. Oddzielenie dziedzińców ma znaczenie do kogo należy dany stragan.
ODPOWIEDZ