Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
garero
Posty: 11
Rejestracja: 28 lip 2009, 00:46
Has thanked: 2 times

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: garero »

Dziękuję. O to mi chodziło. Idę zatem walczyć... :wink:
garero
Posty: 11
Rejestracja: 28 lip 2009, 00:46
Has thanked: 2 times

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: garero »

Witam ponownie, grywam namiętnie, ale jak okazuje się nadal nie kumam wszystkich zasad, siedzę w głuszy, gdzie net ledwo śmiga, więc nie mam szans ściągnąć tu większego pdf'a z instrukcją. Dlatego pozwalam sobie zadać kilka pytań, licząc na to, że jakaś dobra dusza na nie odpowie.

1) losuję wulkan, dokładam żeton i stawiam tam smoka - mam jeszcze ruch pionem/mogę przestawić wróżkę?

2) zaczynam miasto i stawiam w nim burmistrza, kolejka wraca do mnie - czy mogę do tego miasta dostawić budowniczego? w sensie czy budowniczy tylko do rycerza? czy również burmistrza/wozu? no i rozumiem, ze po postawieniu burmistrza moge potem np grubasa czy zwyklego rycerza?

3) mam miasto, które połączyło się z innym, ale jest nieskończone - rozumiem, ze w tej sytuacji budowniczego już nie mogę dostawić?

4) mam miasto, które ma w sobie most na ktorym jest tarcza, licze ten zeton za 2pkt prawda? chodzi o to, że pod mostem idzie jeszcze kawalek miasta, ktory moglbyc niezaleznym miastem, ale je polaczylem...

5) jesli ksiezniczka wywala rycerza to budowniczy tez wypada, prawda?

6) jesli koncze miasta opactwem to rozumiem, ze ja dostaje z nich produkty?

pzdr


pd
TomuSS
Posty: 188
Rejestracja: 13 lip 2009, 17:46

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: TomuSS »

garero pisze:Witam ponownie, grywam namiętnie, ale jak okazuje się nadal nie kumam wszystkich zasad, siedzę w głuszy, gdzie net ledwo śmiga, więc nie mam szans ściągnąć tu większego pdf'a z instrukcją. Dlatego pozwalam sobie zadać kilka pytań, licząc na to, że jakaś dobra dusza na nie odpowie.

1) losuję wulkan, dokładam żeton i stawiam tam smoka - mam jeszcze ruch pionem/mogę przestawić wróżkę?

2) zaczynam miasto i stawiam w nim burmistrza, kolejka wraca do mnie - czy mogę do tego miasta dostawić budowniczego? w sensie czy budowniczy tylko do rycerza? czy również burmistrza/wozu? no i rozumiem, ze po postawieniu burmistrza moge potem np grubasa czy zwyklego rycerza?

3) mam miasto, które połączyło się z innym, ale jest nieskończone - rozumiem, ze w tej sytuacji budowniczego już nie mogę dostawić?

4) mam miasto, które ma w sobie most na ktorym jest tarcza, licze ten zeton za 2pkt prawda? chodzi o to, że pod mostem idzie jeszcze kawalek miasta, ktory moglbyc niezaleznym miastem, ale je polaczylem...

5) jesli ksiezniczka wywala rycerza to budowniczy tez wypada, prawda?

6) jesli koncze miasta opactwem to rozumiem, ze ja dostaje z nich produkty?

pzdr


pd
2) Jeżeli części miasta stykają się ze sobą bezpośrednio to nie możesz postawić nawet rycerza...
Tak jak jest napisane w zasadach...

3) To zależy czy masz tam rycerza... Jeśli tak to możesz... Jeśli nie, to nie....

4) Liczysz to za 4pkt, bo jest tam jak to powiedziałeś "tarcza"... myślę, że chodzi ci o herb...
jeśli tak to dostajesz 4pkt...

6) Tak...

PS Na inne nie odpowiedziałem, bo jest 12 w nocy i niczego nie jestem pewien...

PS2 Jak już mówiłem jest 12 i nie myślę na trzeźwo... xD Coś mogę mówić źle...
garero
Posty: 11
Rejestracja: 28 lip 2009, 00:46
Has thanked: 2 times

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: garero »

dzięki TomuSS, ale nadal mam wątpliwości...

1) rozmawiałem z kumplem via gg i wyjaśniłem i jestem pewien, że po ustawieniu smoka "nie umieszczam w tej kolejce żadnego swojego piona", zakładam zatem, że wróżki również nie.

2) hmm... jesteś pewien odpowiedzi? napisałeś "nawet rycerza", ale przecież budowniczego mogę postawić tylko w mieście, gdzie już kogoś mam (rycerz, burmistrz, wóz) i - spójrz na posty wcześniejsze i moje pytanie - wychodzi mi z wcześniejszych odpo, że różne fachy, wzajemnie się nie wykluczają... przyznam, ze ja gram teraz tak, iż zaczynam miasto - stawiam burmistrza, potem budowniczego, potem grubasa (bo zakładam właśnie, ze burmistrz i grubas się nie wykluczają) ;/

3) no tak, ale przecież wg zasad nie mogę dostawiać pionów "jeśli w nowo powstałych połączonych częściach miasta, odcinkach dróg lub kawałkach łąk, stoi już jakikolwiek inny pionek, nawet własny, nie można tam postawić kolejnego"

4) Ok, tu się zgadzamy (choć może uzupełnię grafiką, jak wrócę do stacjo- kompa), a napisałem tarcza nie herb, bo tak widnieje w instrukcji o burmistrzach ;-)

5) i 6) nadal z dużymi znakami zapytania


pozdrawiam serdecznie,
Awatar użytkownika
Andy
Posty: 5129
Rejestracja: 24 kwie 2005, 18:32
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 77 times
Been thanked: 192 times

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: Andy »

MisterC pisze:A kim jest 'grubas'?
Zapewne większym pionem liczonym jako dwa. U nas, jeśli taki leży na łące, to zwyczajowo nazywany jest lepperem. ;)
Gdy wszystko inne zawiedzie, rozważ skorzystanie z instrukcji.
TomuSS
Posty: 188
Rejestracja: 13 lip 2009, 17:46

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: TomuSS »

Dlaczego jest błędny...?
Jeżeli wszystkie piony są położone zgodnie z zasadami to może mieć tam 7 rycerzy, leppera (haha, genialne to jest xD), budowniczego...

Ale kolejność jest raczej nie taka... Burmistrz opłaca się wtedy gdy w mieście masz przynajmniej 2-3 tarcze...

Więc ja bym zrobił następująco (choć samo wykorzystanie wszystkiego jest raczej bezsensu..): lepper ---> budowniczy ---> burmistrz (jeśli w ogóle będzie potrzebny...)
TomuSS
Posty: 188
Rejestracja: 13 lip 2009, 17:46

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: TomuSS »

Aaa.. Rozumiem...
Więc z góry przepraszam :)
Teraz wiem o co ci chodzi i w zupełności się zgadzam...
fazer
Posty: 1
Rejestracja: 21 sie 2009, 19:04

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: fazer »

Witam, mam podstawkę i kilka dodatków a od niedawna też wieżę...

Mam kilka pytań (chyba powiązanych ze sobą?) (dzięki którym znalazlem to forum :P )
zwłaszcza do WIEŻY :
1)czy wieża należy do jednego gracza, tego który ją postawił/wybudował (graczA) czy do wszystkich graczy(BCDE) ?
2)czy wieżę mogą rozbudowywać inni gracze(BCDE) ? czy tylko gracz(A), który postawił fundamenty(pierwszy element wieży) ?
3)czy budowę wieży może zakończyć stawiając pionka na wieży gracz(A), który postawił fundamenty, czy inni gracze(BCDE) też?


Księżniczka i Smok i Budowniczy :
4)czy w przypadku, kiedy rycerz żeni się z księżniczką to dostaje w posagu budowniczego :lol: (czy też znika z planszy?) ? i czy budowniczy znika gdy smok zje rycerza?
Niuka
Posty: 1
Rejestracja: 09 gru 2009, 22:54

Carcassonne: Miasto

Post autor: Niuka »

Witajcie, właśnie zamówiłam niemiecką wersję gry, czy istnieje możłiwośc ściągnięcia polskiej instrukcji?
Awatar użytkownika
dumspirospero
Posty: 194
Rejestracja: 01 gru 2008, 11:31
Lokalizacja: Lublin

Re: Instrukcja Carcassonne Miasto

Post autor: dumspirospero »

Nie znalazłem polskiej instrukcji, ale jeśli Ci wystarczy, to tu jest angielska:

http://www.boardgamegeek.com/filepage/25109
melanz123
Posty: 5
Rejestracja: 26 gru 2009, 13:36

Carcassonne: Wieża

Post autor: melanz123 »

Witam!
Moje pytanie dotyczy dodatku do gry "Carcassonne" o nazwie "Wieża".
A mianowicie: Czy można postawić ludzika na fundament wieży gdy nie jest ona jeszcze rozpoczęta?

Z góry dziękuje za odpowiedź! :)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne: Wieża - pytanie

Post autor: WRS »

Witam,

jak mawia Mądra Księga - nie można.

Completely Annotated Rules
Question: Can I place a follower on a tower foundation to prevent a tower being built?
Answer: No. Only tower blocks can be placed on tower foundations. The tower can only be blocked when it already exists.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
melanz123
Posty: 5
Rejestracja: 26 gru 2009, 13:36

Re: Carcassonne: Wieża - pytanie

Post autor: melanz123 »

No to już wszystko wiem :)
Dzięki wielkie!
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4475
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1425 times
Been thanked: 1100 times

Re: Carcassonne: Miasto

Post autor: garg »

Powtórzę pytanie z początku wątku, bo może sytuacja się zmieniła. Czy ktoś ma może instrukcję do Carcassonne City po polsku?

Może być zarówno wersja papierowa, jak i elektroniczna. Nie ukrywam, że bardzo mi na tym zależy :) . I nie chodzi tu o mnie (poradziłem sobie z angielską), tylko o osobę, która potrzebuje koniecznie polskiego tłumaczenia. Z góry dziękuję za każdą pomoc :D
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne: Miasto

Post autor: BloodyBaron »

w akcie desperacji zawsze można wrzucić w google translatora ;)
_________
Moje gry
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4475
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1425 times
Been thanked: 1100 times

Re: Carcassonne: Miasto

Post autor: garg »

BloodyBaron pisze:w akcie desperacji zawsze można wrzucić w google translatora ;)
To byłby akt naprawdę ostatecznej desperacji. Potem musiałby to jeszcze ktoś przetłumaczyć z googlowego na polski... :D
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
pt123
Posty: 66
Rejestracja: 20 lis 2007, 17:23
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: pt123 »

Witam!

Czy ktoś posiada i byłby skory udostępnić instrukcję do Carcassonne - Zamek? Niestety posiadam wersję niemiecką.

Pozdrawiam

PT
Awatar użytkownika
vaski
Posty: 670
Rejestracja: 13 kwie 2009, 13:34
Lokalizacja: Rawicz
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: vaski »

Objaśnienie symboli do Carcassonne Castle:
http://www.gry-planszowe.pl/e4u.php/1,M ... ymboli.JPG
Może Ci się przyda.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
piotrest
Posty: 162
Rejestracja: 01 lut 2010, 14:03
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 21 times
Been thanked: 7 times

Re: Carcassonne - dodatek Rzeka

Post autor: piotrest »

A ja mam jedno pytanie: czy kafelki rzeki dzielą łąki/farmy tak jak miasta, drogi? tzn. po każdej stronie rzeki jest inna farma?
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4475
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1425 times
Been thanked: 1100 times

Re: Carcassonne - dodatek Rzeka

Post autor: garg »

piotrest pisze:A ja mam jedno pytanie: czy kafelki rzeki dzielą łąki/farmy tak jak miasta, drogi? tzn. po każdej stronie rzeki jest inna farma?
Jak najbardziej TAK :)
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
m000c
Posty: 9
Rejestracja: 02 maja 2010, 17:35

Carcassonne - wątpliwości dot. łąki

Post autor: m000c »

Witam,

Mam wątpliwość dotyczącą obliczania punktów za łąki. Czy mógłby ktoś napisać ile pkt powinien dostać niebieski na podstawie fotki, którą załączam?

Pozdrawiam,
M
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - wątpliwości dot. łąki

Post autor: WRS »

Fotka nie pokazuje całej łąki...
Ale dla tego fragmentu, który widać mamy:
- dwaj chłopi niebieskiego (wystarczyłby jeden) oznaczają, że punktuje niebieski.
- łąka przylega do dwóch ukończonych miast, zatem punkty za łąkę (3) mnożymy przez ilość miast.
- nie ma świnek, czyli miasta punktują za 3 (a nie za 4, ze świnką)

Razem 2x3 - 6 punktów.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Carcassonne - wątpliwości dot. łąki

Post autor: zephyr »

Zależy na których zasadach punktowania łąk, są chyba ze 3 wersje w różnych edycjach Carcassonne

w zależności od wersji przyznaje się
- ileśtam (chyba 3) pkt za każde miasto przylegające do danej łąki
albo alternatywnie
- ileśtam (chyba 4) pkt za każde miasto, dla każdego miasta z osobna licząc ludzi na przyległych łąkach i dając punkty temu co ma przewagę

i ew w którejś wersji miasta 2 kaflowe pkt mniej, ale nie pamiętam w której i ile mniej

[co do zdjęcia to nie wiadomo, bo nie ma całej łąki... nie wspominając o tym że przy 2 sposobie punktowania trzeba uwzględnić też inne łąki przylegające do miast]
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - wątpliwości dot. łąki

Post autor: WRS »

zephyr pisze:Zależy na których zasadach punktowania łąk, są chyba ze 3 wersje w różnych edycjach Carcassonne
Ale jest też oficjalna ostateczna (póki co ;) ) wersja punktowania, która anuluje poprzednie.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
m000c
Posty: 9
Rejestracja: 02 maja 2010, 17:35

Re: Carcassonne - wątpliwości

Post autor: m000c »

Mam kolejne pytanie.
Jak punktować miasta (lub drogi) w momencie połączenia dwóch kawałków (i zamknięciu całości), które są przejęte przez dwóch różnych graczy?
ODPOWIEDZ