Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
damiaols
Posty: 1
Rejestracja: 20 lip 2021, 19:59

Re:

Post autor: damiaols »

Rozumiem, że smok, jeśli zje pionka z obiektu, na którym jest również budowniczy, to budowniczy pozostaje tam, aż do zamknięcia danego obiektu, nawet sam? I pewnie podobnie jest w przypadku zjedzenia farmera i pozostania świnki na polu, he?
Budowniczy nie pozostaje świnka tak.
Morrowind
Posty: 22
Rejestracja: 03 paź 2021, 21:25
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: Morrowind »

Cześć :)

Na to forum przywiodła mnie wątpliwość dotycząca możliwości stawiania Klasztorów obok siebie w Carcassonne (podstawka z Rzeka i Opat). Ale skoro już wiem, że tak to mam jeszcze jedno pytanie. Na koniec gry podliczamy punktację i zastanawia mnie punkt dotyczący liczenia nieukończonych miast. W instrukcji jest:

Każde nieukończone miasto jest warte 1 punkt za płytkę i 1 punkt za herb, czyli połowę normalnej wartości”.

Już podczas pierwszej rozgrywki nie potrafiliśmy odnieść tego zapisu do zaistniałego scenariusza:

Obrazek

Jak widać zabrakło nam jednej płytki miasta aby je domknąć. I teraz z jednej strony wiadomo, że położona może tam zostać wyłącznie płytka miasta z murem z prawej, ale z drugiej – jej tam po prostu nie ma więc czy płytki z naklejkami 6, 7 i 8 powinno się traktować jako niedokończone miasto?

W związku z tym nie bardzo wiedzieliśmy jak przydzielić za ten układ końcowe punkty, bo ile ma dostać Niebieski, a ile Żółty gracz?

Interpretacje były takie:
A) Niebieski 10 a Żółty 1 – ponieważ płytki „niebieskiego” od 1 do 6 tworzą zwartą całość, a żółty stoi tylko na 8.
B) Niebieski 12 i Żółty 12 – ponieważ obaj stoją na nieukończonym mieście zbudowanym z płytek o 12 punktach łącznie.
C) Niebieski 12 a Żółty 0 – ponieważ niebieski ma tu przewagę liczebną nic się żółtemu za to miasto nie należy.

A może jeszcze inaczej? :) Proszę o wyjaśnienie.

PS. Wiem, że kafelek 4 nie może tak leżeć - to była robiona na szybko retrospekcja do zdjęcia :wink:
Awatar użytkownika
Curiosity
Administrator
Posty: 8735
Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2643 times
Been thanked: 2331 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: Curiosity »

7 i 8 to dwa osobne miasta.
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9425
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 503 times
Been thanked: 1441 times
Kontakt:

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: MichalStajszczak »

Moim zdaniem niebieski powinien dostać 8 punktów, a żółty 1, bo to są trzy oddzielne miasta.
Awatar użytkownika
Cin
Posty: 822
Rejestracja: 17 wrz 2007, 01:19
Lokalizacja: Warszawa, czasem Kielce
Has thanked: 4 times
Been thanked: 31 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: Cin »

MichalStajszczak pisze: 03 paź 2021, 22:29 Moim zdaniem niebieski powinien dostać 8 punktów, a żółty 1, bo to są trzy oddzielne miasta.
Dokładnie tak. Skąd w ogóle 12?

Pozostaje jeszcze pytanie z innej beczki - jak niebieski dał radę umieścić dwa meeple w tym mieście?
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9425
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 503 times
Been thanked: 1441 times
Kontakt:

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: MichalStajszczak »

Cin pisze: 03 paź 2021, 23:48 Pozostaje jeszcze pytanie z innej beczki - jak niebieski dał radę umieścić dwa meeple w tym mieście?
Morrowind pisze: 03 paź 2021, 22:24 to była robiona na szybko retrospekcja do zdjęcia
Chyba autor posta chciał na szybko zrobić obrazek, obrazujący problem i nie do końca zrobił to poprawnie. Być może stąd też wzięła się koncepcja 10 punktów dla niebieskiego gracza, bo w rzeczywistej partii to miasto wyglądało nieco inaczej.
Morrowind
Posty: 22
Rejestracja: 03 paź 2021, 21:25
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: Morrowind »

Curiosity pisze: 03 paź 2021, 22:27 7 i 8 to dwa osobne miasta.
MichalStajszczak pisze: 03 paź 2021, 22:29 Moim zdaniem niebieski powinien dostać 8 punktów, a żółty 1, bo to są trzy oddzielne miasta.
A widzicie, na to nawet nie wpadliśmy :mrgreen: Ma to sens, dziękuję! :)
MichalStajszczak pisze: 03 paź 2021, 23:54 Chyba autor posta chciał na szybko zrobić obrazek, obrazujący problem i nie do końca zrobił to poprawnie. Być może stąd też wzięła się koncepcja 10 punktów dla niebieskiego gracza, bo w rzeczywistej partii to miasto wyglądało nieco inaczej.
Dokładnie tak :D Dzięki za pomoc i zrozumienie :)
Morrowind
Posty: 22
Rejestracja: 03 paź 2021, 21:25
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: Morrowind »

Ok, mam nową rozkminę - czy można przejąć okupowany już trakt? Powiedzcie proszę jak w poniższym scenariuszu rozdysponować punkty za ukończony trakt. Kafelek nr. 5 jest dokładany przez gracza Czerwonego który decyduje się od razu położyć na tym zakręcie swojego podwładnego. Przez co czerwonych będzie na tej drodze dwóch:

Obrazek

Tak więc czy po tym ruchu:
1. Czarny i Czerwony otrzymują po 5 punktów?
2. Czerwony dostaje 5 a Czarny nic bo doszło do przejęcia traktu?

Czy może jeszcze inaczej?

W instrukcji mowa o tym jest tu:
Obrazek

I tu:
Obrazek

Chyba poprawna jest druga opcja... Ale dlaczego instrukcja nic nie pisze o przejmowaniu traktów, pomimo iż opisuje np. przejmowanie miast :|
litk
Posty: 847
Rejestracja: 30 lip 2018, 14:14
Has thanked: 177 times
Been thanked: 125 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: litk »

Na każdym trakcie może być tylko jeden podwładny. Do przejęcia traktu może dojść więc tylko wtedy gdy połączysz płytką 3 różne trakty z czego w dwóch musiałbyś mieć swojego podwładnego, ale taka sytuacja wydaje się bardzo rzadka do osiągnięcia. W podanym przez ciebie przykładzie nie możesz dołożyć kolejnego podwładnego do traktu w którym już masz podwładnego, nie dochodzi tu do przejęcia tylko do remisu tak jak masz w instrukcji dokładnie ten sam przykład.

Dla uzupełnienia dodam jeszcze, że do przejęcia traktu może dojść jeszcze w sytuacji, gdy podczas zamykania traktu przez któregokolwiek z graczy, któryś z nich ma na zamykanym trakcie dużego podwładnego (z dodatku karczy i katedry), który działa jak dwóch podwładnych.
Morrowind
Posty: 22
Rejestracja: 03 paź 2021, 21:25
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: Morrowind »

litk pisze: 18 paź 2021, 18:33 Na każdym trakcie może być tylko jeden podwładny. Do przejęcia traktu może dojść więc tylko wtedy gdy połączysz płytką 3 różne trakty z czego w dwóch musiałbyś mieć swojego podwładnego, ale taka sytuacja wydaje się bardzo rzadka do osiągnięcia. W podanym przez ciebie przykładzie nie możesz dołożyć kolejnego podwładnego do traktu w którym już masz podwładnego, nie dochodzi tu do przejęcia tylko do remisu tak jak masz w instrukcji dokładnie ten sam przykład.

Dla uzupełnienia dodam jeszcze, że do przejęcia traktu może dojść jeszcze w sytuacji, gdy podczas zamykania traktu przez któregokolwiek z graczy, któryś z nich ma na zamykanym trakcie dużego podwładnego (z dodatku karczy i katedry), który działa jak dwóch podwładnych.
Acha... Dzięki :-)

Czyli jeżeli na niepełnym trakcie jest już czerwony gracz, a czarny gracz zamyka ten trakt, to na dokładanym przez siebie kafelku może położyć podwładnego wtedy gdy na trakcie który właśnie się zamknie, nie ma jeszcze czarnego, tak?
Alextasha
Posty: 264
Rejestracja: 15 kwie 2020, 19:00
Has thanked: 33 times
Been thanked: 106 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: Alextasha »

Wyobraź sobie sytuację że droga jest prosta

prosta droga na której nikt nie stoi
- dociągasz drogę > dokładasz do już istniejącej > nikt nie stoi na drodze = możesz położyć pionka
tura kolejnego gracza - dociąga drogę
- dokłada do istniejącej drogi > sprawdza czy ktoś stoi > tak, pionek gracza 1 = nie może dołożyć pionka

Ty również w kolejnym ruchu do tej drogi pionka nie możesz dołożyć. Sytuacja wygląda dokładnie tak samo kiedy dokładasz kafelek który zamyka drogę czy miasto. Po dołożeniu sprawdzasz czy już ktoś stoi na danej lokacji. Jak nie, to się dokładasz, jak tak to znaczy że po prostu zamykasz i zdobywa punkty ta osoba która już tam była lub ma przewagę (lub jest remis)
SPRZEDAM >> *click*
Morrowind
Posty: 22
Rejestracja: 03 paź 2021, 21:25
Has thanked: 21 times
Been thanked: 3 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: Morrowind »

Alextasha pisze: 19 paź 2021, 20:44 Wyobraź sobie sytuację że droga jest prosta

prosta droga na której nikt nie stoi
- dociągasz drogę > dokładasz do już istniejącej > nikt nie stoi na drodze = możesz położyć pionka
tura kolejnego gracza - dociąga drogę
- dokłada do istniejącej drogi > sprawdza czy ktoś stoi > tak, pionek gracza 1 = nie może dołożyć pionka

Ty również w kolejnym ruchu do tej drogi pionka nie możesz dołożyć. Sytuacja wygląda dokładnie tak samo kiedy dokładasz kafelek który zamyka drogę czy miasto. Po dołożeniu sprawdzasz czy już ktoś stoi na danej lokacji. Jak nie, to się dokładasz, jak tak to znaczy że po prostu zamykasz i zdobywa punkty ta osoba która już tam była lub ma przewagę (lub jest remis)
litk pisze: 18 paź 2021, 18:33 Na każdym trakcie może być tylko jeden podwładny. Do przejęcia traktu może dojść więc tylko wtedy gdy połączysz płytką 3 różne trakty z czego w dwóch musiałbyś mieć swojego podwładnego, ale taka sytuacja wydaje się bardzo rzadka do osiągnięcia. W podanym przez ciebie przykładzie nie możesz dołożyć kolejnego podwładnego do traktu w którym już masz podwładnego, nie dochodzi tu do przejęcia tylko do remisu tak jak masz w instrukcji dokładnie ten sam przykład.

Dla uzupełnienia dodam jeszcze, że do przejęcia traktu może dojść jeszcze w sytuacji, gdy podczas zamykania traktu przez któregokolwiek z graczy, któryś z nich ma na zamykanym trakcie dużego podwładnego (z dodatku karczy i katedry), który działa jak dwóch podwładnych.
Kurcze, dzięki :D Jakbym wydawał gry planszowe to bym Was do pisania instrukcji zatrudnił :wink:
nakago
Posty: 257
Rejestracja: 16 mar 2012, 16:38
Has thanked: 28 times
Been thanked: 38 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: nakago »

czy można wyteleportować mepla przez portal na płytkę na której siedzi smok np na miasto itd.?
czy można dołożyć płytkę z meplem na miasto, drogę do innej płytki na której siedzi smok?
Alextasha
Posty: 264
Rejestracja: 15 kwie 2020, 19:00
Has thanked: 33 times
Been thanked: 106 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: Alextasha »

Fizycznie nie może być żadnego meepla na kaflu gdzie znajduje się smok (bo by pożarł meepla od razu), ale za to w sąsiedztwie mu to nie przeszkadza (czyli tak, dołożyć obok można)
SPRZEDAM >> *click*
nakago
Posty: 257
Rejestracja: 16 mar 2012, 16:38
Has thanked: 28 times
Been thanked: 38 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: nakago »

ok dziękuję, i jeszcze dla pewności:

1. ciągnę płytkę z symbolem Smoka, nie dokładam na niej mepla, więc mogę przywołać w tym ruchu Wrożkę tuż przed ruchem Smoka?
2. opactwo - kiedy zamknie fragment miasta złożonego z 1 płytki z meplem - to miasto liczy się jako zamknięte za 2 czy 4 punkty (bądź wcale)?
Alextasha
Posty: 264
Rejestracja: 15 kwie 2020, 19:00
Has thanked: 33 times
Been thanked: 106 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: Alextasha »

1) Teoretycznie, jeśli dobrze pamiętam, po dociągnięciu kafelka ze smokiem w instrukcji było wyrażenie "grę na chwile się przerywa bo idzie smok" i tak gram w domu, że nie mogę już wróżki przełożyć bo nie było na to czasu. Z drugiej strony chyba gdzieś czytałam, że jest możliwość przełożenia wróżki bo się właśnie nie kładzie meepla. Ale dla mnie akcja "idzie smok" jest nadrzędna a potem rozpatrywanie kafla/możliwości czy mogę coś dołożyć czy nie.
2) nie mogę nigdzie znaleźć wyjaśnienia więc liczyłabym 2 pkt
SPRZEDAM >> *click*
Matijus
Posty: 1
Rejestracja: 08 sty 2022, 15:42

Carcassonne dodatek smok i księżniczka

Post autor: Matijus »

Witam. Jestem początkującym z różnymi grami itp. Ostatnio z żonką kupiliśmy sobie Carcassonne plus 3 dodatki w tym księżniczka i smok. Ogólnie zaczynaliśmy poznawanie gry od podstawki a z czasem dodawaliśmy dodatki. Ostatnio właśnie przyszedł czas na smoka i tu mam pytania na które nie znalazłem odpowiedzi. Co rozumiem, kafelka wulkan to legowisko smoka gdzie ona zaczyna swoją podróż po dodaniu kafelka z rysunkiem smoka (gdziekolwiek?) i wtedy gracz który wyłożył ten kafel rozpoczyna turę smoka z wulkanu tak? no dobra przyjmijmy że tak jest, a dalej co ? zrobimy te 6 ruchów smokiem i na przykład będzie na jakimś tam kafelku miasta i co dalej ? Co się dzieje wtedy ze smokiem ? Ściąga się go z pola gry i czeka aż znowu ktoś wylosuje wulkan? Dopiero wtedy wraca do gry? a co jeśli nikt do tego czasu nie wylosuje wulkanu a znowu wylosuje kafelek z rysunkiem smoka który to niby inicjalizuje ruch smoka ? Mam nadzieje że nie napisałem zbyt chaotycznie i byłbym wdzięczny za wyjaśnienie laikowi co i jak z tym :)

Ps. dziękuje za przeniesienie posta, Nie widziałem tego tematu a szukałem sporo. przeczytam w takim razie od początku do końca może coś znajdę.
PS. i znalazłem odpowiedz dziękuje :)
malysz69
Posty: 1
Rejestracja: 05 sty 2022, 22:02

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: malysz69 »

Pyta ie odnośnie dodatku Karczmy i Katedry.

Kilka razy zdarzyło się wylosować katedrę, gdzie jako aktywny gracz, nie miałem żadnego miasta lub miałem miasto w takim ułożeniu, że nie pasowała tam katedra oraz:
1) inne miasto zajęte przez gracza miało miejsce,
lub
2) w ogóle nie było możliwości dołożenia katedry.

Jak grać prawidłowo?

My podjęliśmy decyzję, że jeśli istnieje miejsce na stole trzeba dołożyć katedrę, nie ważne do czyjego lub wolnego miasta, a gdy nie ma żadnego miasta, ro zatrzymuje kafelek i dołoży go, jak tylko zajmie miasto (wylosuje kafelek z częścią miasta, umieści rycerza i dokłada Katedrę).
Alextasha
Posty: 264
Rejestracja: 15 kwie 2020, 19:00
Has thanked: 33 times
Been thanked: 106 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: Alextasha »

Dokładanie katedry jest takie samo jak każdego innego kafelka. Jeśli jest możliwość dołożenia do mapy, to się to robi. Nie patrzy się do kogo miasto należy.

Jeżeli nie ma możliwości, to kafelek odkłada się z gry i dociąga się nowy
SPRZEDAM >> *click*
KonradT
Posty: 621
Rejestracja: 15 maja 2012, 19:34
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 121 times
Been thanked: 37 times

Re: Carcassonne dodatek smok i księżniczka

Post autor: KonradT »

Matijus pisze: 08 sty 2022, 16:22 Witam. Jestem początkującym z różnymi grami itp. Ostatnio z żonką kupiliśmy sobie Carcassonne plus 3 dodatki w tym księżniczka i smok. Ogólnie zaczynaliśmy poznawanie gry od podstawki a z czasem dodawaliśmy dodatki. Ostatnio właśnie przyszedł czas na smoka i tu mam pytania na które nie znalazłem odpowiedzi. Co rozumiem, kafelka wulkan to legowisko smoka gdzie ona zaczyna swoją podróż po dodaniu kafelka z rysunkiem smoka (gdziekolwiek?) i wtedy gracz który wyłożył ten kafel rozpoczyna turę smoka z wulkanu tak? no dobra przyjmijmy że tak jest, a dalej co ? zrobimy te 6 ruchów smokiem i na przykład będzie na jakimś tam kafelku miasta i co dalej ? Co się dzieje wtedy ze smokiem ? Ściąga się go z pola gry i czeka aż znowu ktoś wylosuje wulkan? Dopiero wtedy wraca do gry? a co jeśli nikt do tego czasu nie wylosuje wulkanu a znowu wylosuje kafelek z rysunkiem smoka który to niby inicjalizuje ruch smoka ? Mam nadzieje że nie napisałem zbyt chaotycznie i byłbym wdzięczny za wyjaśnienie laikowi co i jak z tym :)

Ps. dziękuje za przeniesienie posta, Nie widziałem tego tematu a szukałem sporo. przeczytam w takim razie od początku do końca może coś znajdę.
PS. i znalazłem odpowiedz dziękuje :)
Smoka się nie zdejmuje. Zostaje on na kafelku, na którym skończył ruch. Po dołożeniu kafelka z ruchem smoka zaczyna on ruch od kafelka, na którym stoi.
Po dołożeniu kolejnego wulkanu, smok jest przenoszony na na nowy wulkan.
Blazejsurf
Posty: 3
Rejestracja: 02 kwie 2022, 19:44

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: Blazejsurf »

Witam wszystkich,

Czy niebieski gracz może położyć płytkę w niebieskim kółku i doprowadzić do połączenia miast?

Obrazek

Obrazek
kulka
Posty: 148
Rejestracja: 30 wrz 2016, 14:39
Has thanked: 17 times
Been thanked: 31 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: kulka »

Blazejsurf pisze: 02 kwie 2022, 19:56 Czy niebieski gracz może położyć płytkę w niebieskim kółku i doprowadzić do połączenia miast?
Oczywiście.
Majek
Posty: 62
Rejestracja: 07 lis 2010, 09:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: Majek »

Blazejsurf pisze: 02 kwie 2022, 19:56 Witam wszystkich,

Czy niebieski gracz może położyć płytkę w niebieskim kółku i doprowadzić do połączenia miast?

Jak najbardziej, w tym cały sens tej gry.
Blazejsurf
Posty: 3
Rejestracja: 02 kwie 2022, 19:44

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: Blazejsurf »

Hej,
Ale czy kolejny gracz zamykając miasto przejmuje je wtedy i dostaje wszystkie punkty za miasto, czy jest remis wtedy?
Awatar użytkownika
upadly_bankowiec
Posty: 248
Rejestracja: 11 lis 2018, 13:48
Has thanked: 58 times
Been thanked: 122 times

Re: Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: upadly_bankowiec »

To zależy kto ma więcej rycerzy w zamkniętym mieście. W przypadku remisu jest remis ;)
Mój kanał na youtube na którym możesz poznać/przypomnieć sobie zasady gier.
ODPOWIEDZ