Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz pytanie o zasady jakiejś gry - zamiast pisać na forum ogólnym, napisz osobnego posta na tym podforum. Uwaga! W tytule wątku podaj nazwę gry (i krótko czego dotyczy pytanie)!
Jeżyk
Posty: 2
Rejestracja: 27 mar 2006, 09:09
Lokalizacja: Wawa

Carcassonne - pytania i wątpliwości

Post autor: Jeżyk »

Witam,
Nabyłem ostatnio kolejny dodatek do Carcassonne – Księżniczka i smok.
No i w toku gry wyszło nam trochę niejasności, co do zasad, i chciałbym zasięgnąć Waszej opinii.

1. Żeton aktywujący smoka. W instrukcji jest napisane, że ten żeton dokłada się, jak normalny żeton i można dołożyć tam swojego pionka. A potem gra się przerywa i wkracza smok. No i OK., ale co w przypadku gdy:
a) Nie kładę pionka, ale za to zgodnie z instrukcją mogę położyć/przełożyć wróżkę do swojego pionka. Nam, grającym, wydało się to trochę niesprawiedliwe, by gracz, który aktywuje smoka mógł, już o tym wiedząc, ochronić swojego pionka, dołączając do niego wróżkę, jeszcze przed startem smoka.
b) Dokładam żeton ze smokiem do żetonu, gdzie jest jednocześnie budowniczy i aktywuję go, czyli mam jeszcze jeden ruch. I co, najpierw smok, potem jeszcze jeden mój ruch? My teraz tak gramy, ale czy dobrze?
c) A teraz na deser: dokładam żeton ze smokiem, który jednocześnie kończy zamek/drogę/kościół. W instrukcji jest napisane, że można normalnie położyć pionek na takim żetonie i potem rusza smok. A co z rozliczeniem zamku/drogi miasta? Jak wiadomo najpierw dokładamy pionki, potem rozliczamy punkty, a więc instrukcja nie precyzuje, czy możemy jeszcze się rozliczyć, czy dopiero po przejściu smoka. A smok może właśnie zeżreć pionek na ukończonym obiekcie!
2. Rozumiem, że smok, jeśli zje pionka z obiektu, na którym jest również budowniczy, to budowniczy pozostaje tam, aż do zamknięcia danego obiektu, nawet sam? I pewnie podobnie jest w przypadku zjedzenia farmera i pozostania świnki na polu, he?
3. Czy księżniczka może zjeść, znaczy poślubić jedynego rycerza na zamku jednocześnie zamykając ten zamek, czyli zamknąć pusty zamek? To też kwestia kolejności działań: czy najpierw go zjada, czy też najpierw rozliczamy zamknięty zamek...

A może ktoś ma jeszcze podobne wątpliwości?
funky_kamyk
Posty: 22
Rejestracja: 04 lut 2006, 23:53

Post autor: funky_kamyk »

Jakoś przeoczyłem wcześniej ten wątek..
a) Nie kładę pionka, ale za to zgodnie z instrukcją mogę położyć/przełożyć wróżkę do swojego pionka.
Dokładnie takie są zasady. Trzeba pamiętać, że wielkie znaczenie ma ułożenie wulkanu - a tę płytkę mógł położyć kto inny. Aktywacja smoka może być defensywna (mówię o graniu z kilkoma płytkami w ręku)..
b) Dokładam żeton ze smokiem do żetonu, gdzie jest jednocześnie budowniczy i aktywuję go, czyli mam jeszcze jeden ruch. I co, najpierw smok, potem jeszcze jeden mój ruch? My teraz tak gramy, ale czy dobrze?
Możesz położyć ludzika na płytce aktywacji. Potem przerwa na smoka. I powrót do normalności - czyli np. bonusowej płytki.
c) A teraz na deser: dokładam żeton ze smokiem, który jednocześnie kończy zamek/drogę/kościół. W instrukcji jest napisane, że można normalnie położyć pionek na takim żetonie i potem rusza smok. A co z rozliczeniem zamku/drogi miasta? Jak wiadomo najpierw dokładamy pionki, potem rozliczamy punkty, a więc instrukcja nie precyzuje, czy możemy jeszcze się rozliczyć, czy dopiero po przejściu smoka. A smok może właśnie zeżreć pionek na ukończonym obiekcie!
Dokładnie. Najpierw smok, potem rozliczanie.
Rozumiem, że smok, jeśli zje pionka z obiektu, na którym jest również budowniczy, to budowniczy pozostaje tam, aż do zamknięcia danego obiektu, nawet sam? I pewnie podobnie jest w przypadku zjedzenia farmera i pozostania świnki na polu, he?
Tak właśnie jest. Co więcej, taki 'bezpański' budowniczy wciąż umożliwia wyłożenie dodatkowej płytki.
Czy księżniczka może zjeść, znaczy poślubić jedynego rycerza na zamku jednocześnie zamykając ten zamek, czyli zamknąć pusty zamek?
Może. Takie miasto nie przyniesie punktów nikomu- może to być nawet lepszy ruch, niż pozostawienie otwartego bezpańskiego miasta.
Księżniczka może też poślubić dużego rycerza, a także budowniczego.


Tyle oficjalne zasady. Ale najlepiej przetestować różne warianty i wybrać ten, który najlepiej Wam odpowiada.
Jeżyk
Posty: 2
Rejestracja: 27 mar 2006, 09:09
Lokalizacja: Wawa

Post autor: Jeżyk »

Hm...
Wielkie dzięki za spostrzeżenia!
Co do 1a, b, c, 3 to rzeczywiście można to wydedukować z ogólnych zasad, choć w przypadku 1a nadal wydaje mi się to niesprawiedliwe. Po co mam stawać na uszach, by chronić pionek, skoro ktoś kładąc aktywator smoka, może mi zabrać wróżkę?
Jednak z pkt.2 będę polemizował - bo budowniczego mogę dołożyć tylko i wyłącznie do swojego pionka. Czy zatem mam prawo użyć budowniczego, jeśli nie jest to mój obiekt (brak na nim mojego pionka, po zeżarciu)? No chyba, że przyjąć tak: zjedzony pionek, zostaje sam budowniczy. W kolejnym moim ruchu dokładam żeton, zajmuję obiekt i wówczas mam i to i to i mogę mieć następny ruch... Chyba, że wcześniej ktoś zajmie ten obiekt i ja nie będę mógł, (w prosty sposób) się na nim zadomowić, he?

PS: mam jeszcze jedną wątpliwość dot. połączeń łąki - są takie 2 klocki z drogą na mostku (nie pamiętam już w kt. dodatku) - dopatrzyliśmy się, że teoretycznie pod mostkiem łąka się łączy z tą po drugiej stronie drogi, ale chyba tylko z jednej strony. Znasz te klocki, jak grasz?
Torquemada.
Posty: 18
Rejestracja: 17 kwie 2006, 14:16
Lokalizacja: Mysłowice

Post autor: Torquemada. »

1. Jesli mam wróżkę przy pionku to co turę dostaję jeden punkt na początku?

2. Wrózka tak naprawdę co rundę może zmieniać właściciela jeśli nikt nie wykłada pionków?
Awatar użytkownika
Usul
Użytkownik wspierający
Posty: 302
Rejestracja: 29 sie 2006, 19:31
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Carcassonne- zasady i wątpliwości

Post autor: Usul »

Wczoraj mialem przyjemnosc sprobowac tej gry, ale wynikly pytania:
1. Kiedy sie uzywa bonusow z blanek (zdaje sie, ze napisane jest, ze z nastepna runda), bo niektore moim zdaniem na koniec gry, a niektore w nastepnej ?
2. Czy dobrze zrozumialem, ze najwiekszy palac daje do koncowej punktacji ilosc punktow rownej "najwiekszej dziurze" ?
3. Czy handlowcy (pionki polozone na pola) punktuja tylko za markety oraz czy "niezamkniete" pola tez punktuja (czyli markety sa niezalezne od tego) ?
Grzech
Użytkownik wspierający
Posty: 594
Rejestracja: 20 maja 2005, 13:55
Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Re: Carcassonne the Castle -czy warto na 2 osoby?

Post autor: Grzech »

Usul pisze:Wczoraj mialem przyjemnosc sprobowac tej gry, ale wynikly pytania:
1. Kiedy sie uzywa bonusow z blanek (zdaje sie, ze napisane jest, ze z nastepna runda), bo niektore moim zdaniem na koniec gry, a niektore w nastepnej ?
2. Czy dobrze zrozumialem, ze najwiekszy palac daje do koncowej punktacji ilosc punktow rownej "najwiekszej dziurze" ?
3. Czy handlowcy (pionki polozone na pola) punktuja tylko za markety oraz czy "niezamkniete" pola tez punktuja (czyli markety sa niezalezne od tego) ?
AD 1. dostępne od następnej rundy. Wyjątek to oczywiście dodatkowy ruch który wykonujesz natychmiast.
AD 2. dokładnie (dziury nie łączą się oczywiście rogami.
ad 3. punktują tylko markety leżące na łące gdzie leży nasz pionek. 3 pkt na koniec gry (lub 4 z bonusem)
Awatar użytkownika
Usul
Użytkownik wspierający
Posty: 302
Rejestracja: 29 sie 2006, 19:31
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Carcassonne the Castle -czy warto na 2 osoby?

Post autor: Usul »

Dzieki za odpowiedzi, jeszcze dopytam:
Ad.3 Czyli laka nie musi byc zamknieta ?
Ad.1 Jak nie wykorzystam w nastepnej rundzie to sie marnuja ? A co np. z bonusem dajacym +2 do palacu - on chyba sie liczy na koniec gry ?(podobnie jak np. dajacy 4 pkty za markety) I w ktorym momencie jest dodawny bonus +5pktow ?

I jedno nowe pytanie - bonusow nie mozna sciagac bo pociagnieciu ostatniego kartonika i wzieciu za niego punktow, czyli juz pkty za palac itp. nie moga dac juz bonusow ?
Grzech
Użytkownik wspierający
Posty: 594
Rejestracja: 20 maja 2005, 13:55
Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Re: Carcassonne the Castle -czy warto na 2 osoby?

Post autor: Grzech »

Usul pisze:Dzieki za odpowiedzi, jeszcze dopytam:
Ad.3 Czyli laka nie musi byc zamknieta ?
Ad.1 Jak nie wykorzystam w nastepnej rundzie to sie marnuja ? A co np. z bonusem dajacym +2 do palacu - on chyba sie liczy na koniec gry ?(podobnie jak np. dajacy 4 pkty za markety) I w ktorym momencie jest dodawny bonus +5pktow ?

I jedno nowe pytanie - bonusow nie mozna sciagac bo pociagnieciu ostatniego kartonika i wzieciu za niego punktow, czyli juz pkty za palac itp. nie moga dac juz bonusow ?
Ad. 3 Łąka nie musi być zamknięta.
Ad. 1 żetony wykożystujesz:
5pkt na koniec gry
niezamknięte budynki/drogi - koniec gry
punktacja budynki/drogi x2 - w chwili zamykania budynku/drogi (nie można użyć z żetonem punktującym niezamknięte budynki/drogi)
podwyższona pkt marketów w chwili punktowania marketów - jeden żeton jeden zestaw marketów
+ 2 pola do pałacu - koniec gry dla ustalenia kto ma największy pałac
Po położeniu ostatniego kafelka i ewentualnym zapunktowaniu za niego (jeżeli możliwe wzięcu żetonu) pozostałe żetony powinny zostać usunięte z murów - nie można ich wziąść.
felippe
Posty: 28
Rejestracja: 20 lip 2007, 12:42
Lokalizacja: Kraków

Carcassonne - wieża + smok, dwa pytania

Post autor: felippe »

Szybkie pytania:

1: Czy smok zjada także pionki na wieżach?

2: 4 graczy A, B ,C, D. A w swoim ruchu zaczyna iść smokiem, czyli mamy ruch smokiem przez graczy A, B, C, D, A, B - czy normalną kolejnę kontynuuje C (bo B skończył grę smokiem, a tym samym B traci niejako kolejkę), czy też B?
Awatar użytkownika
jax
Użytkownik wspierający
Posty: 8108
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 65 times
Been thanked: 220 times

Re: Carcassonne - wieża + smok, dwa pytania

Post autor: jax »

felippe pisze:Szybkie pytania:

1: Czy smok zjada także pionki na wieżach?
Odpowiedzi poszukaj tutaj:
http://www.carcassonnecentral.com/
(chyba najlepsza strona o Carcassonne)
felippe pisze: 2: 4 graczy A, B ,C, D. A w swoim ruchu zaczyna iść smokiem, czyli mamy ruch smokiem przez graczy A, B, C, D, A, B - czy normalną kolejnę kontynuuje C (bo B skończył grę smokiem, a tym samym B traci niejako kolejkę), czy też B?
B nie traci kolejki. B wykonuje następny normalny ruch.
Ruszanie smokiem to jakby 'gra w grze'. Gdy się skończy, gra idzie dalej wg normalnej kolejności a nie na podstawie kolejności z tej mini-gry.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
rand
Użytkownik wspierający
Posty: 381
Rejestracja: 03 lis 2008, 22:07
Lokalizacja: Gdańsk Zaspa
Has thanked: 75 times
Been thanked: 59 times

Carcassonne

Post autor: rand »

Witam, trochę głupio otwierać nowy wątek ale nie ma tu chyba jakiegoś ogólnego tematu "pytania o zasady" czy coś takiego ;-)

Chodzi mi o to iż w podstawowej wersji w instrukcji jest napisane:
"Za kazde ukonczone miasto, z ktorym łączy sie łąka, gracz posiadajacy farmera na łące
otrzymuje 4 punkty bez wzgledu na wielkosc miasta."

Natomiast w dodatku kupcy i budowniczowie pisze:
"Swinka układana jest na łace i moze podniesc wartosc miasta dla rolnika. [...] Podczas punktacji koncowej gracz otrzymuje za kazde miasto
przylegajace do tej łaki 4 punkty zamiast 3."

To jak to w końcu jest za łąke normalnie jest 3 a ze świnką 4, czy normalnie jest 4 a ze świnką 5, gdzie jest pomyłka??
Awatar użytkownika
Filippos
Użytkownik wspierający
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: Filippos »

Normalnie jest trzy, a ze świnką cztery.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
bogas
Użytkownik wspierający
Posty: 2631
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 240 times
Been thanked: 510 times

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: bogas »

Filippos pisze:Normalnie jest trzy, a ze świnką cztery.
No i właśnie znów jak bumerang powraca temat różnic pomiędzy punktowaniem oryginalnym (niemiecka wersja) i angielskim (a później czeskim, polskim itd.). Kwestia rozbija się nie tylko o ilość punktów 3 czy 4, ale też o sposób punktowania.
No chyba, że instrukcja w dodatku mówi wyraźnie, że sposób punktowania zostaje, a ilość punktów zmniejsza się o jeden i tylko ze świnką zostają 4 punkty. Ale ja mam wszystko w niemieckich wersjach więc nie wiem jak to wygląda w polskiej.
Awatar użytkownika
Filippos
Użytkownik wspierający
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: Filippos »

No ja grałem i w realu wg instrukcji i na BSW (niemieckim wszak) właśnie tak jak napisałem. Na szczęście nie gram już w Carcassonne :twisted: ale zasady jeszcze pamietam.
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
bogas
Użytkownik wspierający
Posty: 2631
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 240 times
Been thanked: 510 times

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: bogas »

Filippos pisze:No ja grałem i w realu wg instrukcji i na BSW (niemieckim wszak) właśnie tak jak napisałem.
Ja zwykle gram w domu. Takie tłumy kupujących, by mnie rozpraszały :twisted:
Filippos pisze:Na szczęście nie gram już w Carcassonne :twisted: ale zasady jeszcze pamietam.
Ja na szczęście jeszcze od czasu do czasu mam okazję zagrać i czerpać przyjemność z tego, jak inni nie mogą wyjść ze zdumienia, że taka fajna gra, a przecież bez kostki :!: :shock:
Awatar użytkownika
Geko
Użytkownik wspierający
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: Geko »

Ogólnie to wygląda tak (cytuję fragment z BGG):

1st Edition
*Score each COMPLETED CITY.
*Look at each city and determine which player is "feeding" it with more farmers from all adjacent fields.
*Value: 4 pts for each city.
*COMPLETED CITIES made up of only two tiles are worth 2 pts instead of 4.

2nd Edition
*Score EACH FIELD.
*Look at each field and see who has the most farmers in it. That field is won by the player(s) with the most farmers in it who will be the only one(s) to score for that field. There can be ties. Once you know who will get all the points, THEN count up all completed cities that touch that field and score 4 points for each.
*Value: Each field scores 4 pts per completed city touching that field.
*COMPLETED CITIES made up of only two tiles are worth 2 pts instead of 4.

3rd Edition
*Score EACH FIELD.
*Look at each field and see who has the most farmers in it. That field is won by the player(s) with the most farmers in it who will be the only one(s) to score for that field. There can be ties. Once you know who will get all the points, THEN count up all completed cities that touch that field and score 3 points for each.
*Value: Each field scores 3 pts per completed city touching that field.
*There is no longer a distinction about cities made up of 2 tiles. ALL CITIES are now worth 3 points.


Zasadnicza różnica jest taka, że w 1. edycji rozpatrujesz miasta i dostęp do nich, czyli bierzesz każde miasto i patrzysz, który gracz ma do niego dostęp największą ilością rolników.W pozostałych rozpatrujesz łąki (czyli osobne obszary) i kto wygrywa na danej łące, ten dostaje punkty za każde miasto sąsiadujące z tą łąką.
Ja osobiście grywam (bo Carc z dwoma dodatkami to całkiem sympatyczna gra, nie wiedzieć czemu starzy wyjadacze się jej wstydzą) na zasadach 1. edycji. A świnka po prostu przynosi o 1 punkt więcej za wygrane miasto (czyli 5 lub 3, przy małym mieście). Jakoś to punktowanie łąk wydaje mi się najfajniejsze, bo nawet jak ktoś ładnie sobie odgrodzi łąkę i nie można się do niej już podłączyć, to zawsze można próbować podłączenia łąki do miasta z innej strony.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
Awatar użytkownika
yakos
Użytkownik wspierający
Posty: 237
Rejestracja: 13 cze 2008, 15:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: yakos »

W regułach przyznawania punktów za łąki zaszła jeszcze jedna zmiana (piszę na podstawie instrukcji niemieckich).
We wcześniejszych zasadach za każde zamknięte miasto dany gracz mógł tylko raz doliczyć sobie 3 punkty, nawet jeśli to miasto sąsiadowało z kilkoma łąkami, na których ten gracz miał przewagę w chłopach.
W nowszych zasadach takie miasto przynosi 3 punkty z każdej łaki, na której gracz ma przewagę.
Awatar użytkownika
Geko
Użytkownik wspierający
Posty: 6491
Rejestracja: 18 mar 2006, 22:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Niejasne zasady- Carcassonne.

Post autor: Geko »

Dokładnie, Yakos. To bardzo istotna różnica. Przypomniałem sobie o tym już po napisaniu posta.
Moje blogowanie na ZnadPlanszy.pl
Na BGG jako GekoPL. Ja tu tylko moderuję, żaden ze mnie administrator.
marpil
Posty: 12
Rejestracja: 12 gru 2008, 21:50

Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: marpil »

Witam, czy ktoś ma może przetłumaczoną instrukcję do Carcassonne Zamek.? Niemieckiego w ogóle nie rozumiem, mam instrukcję po angielsku,ale nie jestem pewna, czy dobrze wszystko rozumiem. A jakby ktoś miał, to może by się podzielił :-)
Dzięki z góry!
Awatar użytkownika
BloodyBaron
Użytkownik wspierający
Posty: 1308
Rejestracja: 15 sie 2007, 12:25
Lokalizacja: War Shau - czyli szał wojny? :)
Been thanked: 1 time

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: BloodyBaron »

Tłumaczeniem zasad nie dysponuję, ale w razie czego mogę odpowiedzieć na konkretne pytania jeśli masz wątpliwości.
_________
Moje gry
Filip z Lublina
Użytkownik wspierający
Posty: 1674
Rejestracja: 13 paź 2007, 08:46
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 19 times
Been thanked: 18 times

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: Filip z Lublina »

ja mam, a nawet kilka;)
1.kiedy nie mam już robotników to, czy kiedy zamykam jakiś obszar to mogę od razu wykorzystać zwalniającego się ludzika do nowo stworzonego czegoś?;)
2.czy jeśli mój największy dom nie jest zamknięty, ale mam bonus do punktacji takowego, to mogę tam przenieść swój kościół?
3.czy mogę użyć dwóch takich samych bonusów "x2" dla jednego budynku?
4.czy mogę użyć jednocześnie bonusu do punktacji niedokończonego budynku i bonusu "x2"?
5.czy za punkty na koniec gry też zbieram ewentualne bonusy?

reszty nie pamiętam, ale wiem, że coś tam jeszcze było;P
odezwę się jak sobie przypomnę;)
Grzech
Użytkownik wspierający
Posty: 594
Rejestracja: 20 maja 2005, 13:55
Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: Grzech »

Happosai pisze:ja mam, a nawet kilka;)
1.kiedy nie mam już robotników to, czy kiedy zamykam jakiś obszar to mogę od razu wykorzystać zwalniającego się ludzika do nowo stworzonego czegoś?;)
Nie, najpierw wystawia się pracowników a później się punktuje.
Happosai pisze:2.czy jeśli mój największy dom nie jest zamknięty, ale mam bonus do punktacji takowego, to mogę tam przenieść swój kościół?
Nie ponieważ używasz tego kafelka w końcowej punktacji. Kościół stawiasz na zamkniętych budynkach.
Happosai pisze:3.czy mogę użyć dwóch takich samych bonusów "x2" dla jednego budynku?
Hmmmm, tu nie pamiętam ale chyba nie.
Happosai pisze:4.czy mogę użyć jednocześnie bonusu do punktacji niedokończonego budynku i bonusu "x2"?
Nie, bonus x2 stosuje się tylko do zakończonych budynków.
Happosai pisze:5.czy za punkty na koniec gry też zbieram ewentualne bonusy?
Nie.
marpil
Posty: 12
Rejestracja: 12 gru 2008, 21:50

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: marpil »

Na przykład mam problem z podliczaniem punktów za drogę - według mojego rozumienia instrukcji drogę kończy albo "studzienka", albo jakiś budynek (oczywiście budynek z drogą), a studnia nie - czy mam rację? Czasami jest problem, bo buduję tę drogą długą bardzo i ona się rozgałęzia i czy na rozgałęzieniu mój pzreciwnik moze postawić sobie swój pionek, czy nie, skoro ja już tam stoję? A jeśli np droga ma od początku rozgałęzienie, to czy zawsze muszę wybrać, które jest "obstawiane" pzrez mnie, czy na końcu, gdy droga zostanie zamknięta, wybrac sobie takie, które mi się najbardzij opłaca?
Drogi to póki co mój największy problem.
Chyba następnym razem zrobię zdjęcia, żeby pokazać Wam moje punkty "sporne".
Pozdrawiam i dzięki za chęci.
Filip z Lublina
Użytkownik wspierający
Posty: 1674
Rejestracja: 13 paź 2007, 08:46
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 19 times
Been thanked: 18 times

Re: Polska instrukcja do Carcassonne Zamek

Post autor: Filip z Lublina »

masz rację co do miejsc zamknięcia drogi(można jeszcze na murach), ale rozgałęzienia nie mają znaczenia(pod warunkiem, że nie ma na nim kanału). posiadając ludzika na zakończonej drodze dostajesz punkty za nią całą i wszystkie jej rozgałęzienia. przeciwnik nie może się "dołączyć" do niej chyba, że "jego" droga po dołożeniu innego kafelka łączy się z Twoją.
Siva
Posty: 2
Rejestracja: 22 sty 2009, 14:08

Carcassonne - Księżniczka i Smok - zasady dodatku

Post autor: Siva »

Hej. Byłabym niezmiernie wdzieczna gdyby ktos mogl mi wytlumaczyc zasady dodatku. mam w swoim "zestawie" juz katedry, kupców i karczmy :) i ambitnie dokupilam sobie wieze i ta nieszczesna ksiezniczke, tyle ze instrukcja jest po czesku a ja nie mam w poblizu nikogo kto by mi to przetlumaczyl. dlatego bylabym wdzieczna za pomoc.
ODPOWIEDZ