Strona 30 z 34

Re: Carcassonne

: 14 lip 2019, 21:04
autor: czumi
Cześć.
Pytanie odnośnie Świni.

Jest pierwsze pole, na którym stoi Chłop oraz Świnia gracza 1
Jest drugie pole ( niepołączone z pierwszym ), na którym stoi tylko Chłop gracza 2.
W trakcie rozgrywki pole pierwsze i drugie łączą się.
Czy w takim razie gracz 2 może postawić swoją Świnie ? Nie przeszkadza mu Świnia gracza nr 1 ?
Pozdrawiam.

Re: Carcassonne

: 14 lip 2019, 21:33
autor: czumi
Cześć.
Mam pytania odnośnie szczególnego przypadku pasterza i owiec, w którym zamykam jego pole i zdobywam punkty.
1. Czy jeśli przeciwnik zamknie moje pole z owcami to też zabieram pasterza z owcami i zdobywam punkty ?
2. Czy jeśli wylosuję płytkę, na którym jest od razu zamknięte pole to czy mogę zrobić tak w jednym ruchu :
- układam płytkę
- stawiam pasterza, losuję owieczki,
- jako, że to pole od razu zamykam to zgarniam pasterza i owieczki i zdobywam punkty


Obrazek

Obrazek

Re: Carcassonne

: 15 lip 2019, 13:28
autor: konoppo
Witam.

Ja z kolei mam pytanie odnośnie połączenia dodatku Kopalnie Złota oraz Opat. W instrukcji do gry (Big Box) w opisie dodatku Kopalnie Złota jest opisane, że gracz który ma przewagę na zamykany obszarze (miasto, droga lub klasztor), zbiera sztabki z kafelków zaliczanych do tego obszaru. I tu pojawiają się 2 pytania :
1) czy jeśli gracz zamyka ogród (obudował go 8 kafelkami), to czy może zabrać sztabki złota z otaczających ogród kafelków? Ogród jednak nie jest klasztorem, stąd moje wątpliwości...
2) czy jeśli gracz ma w klasztorze (ew. w ogrodzie) opata i zdejmuje go przed ukończeniem obszaru, np. mając 7 punktów zamiast 9, to czy może wziąć sztabki złota z tych kafelków, za które dostaje punkty? Teoretycznie obszar nie jest ukończony, z drugiej strony, to taka specjalna zdolność opata, że można "ukończyć przed czasem", więc sam nie wiem.

Jestem ciekawy, czy w innych wersjach instrukcji zostało to opisane, albo czy są jakieś zwyczajowe rozwiązania w tej sytuacji. Nam takie sytuacje zdarzyły się już przy pierwszej grze z Kopalniami, więc zakładam, że są to częste sytuacje :)

Pozdrawiam
Konoppo

Re: Carcassonne

: 05 gru 2019, 17:10
autor: HeWhoSawTheDeep
Mam pytanie związane z dodatkiem "Cyrk objazdowy". Czy gdy kładę płytkę z nowym cyrkiem w efekcie czego zamykam jakiś obszar i punktuję podwładnym przylegającym do cyrku to:

a) Punktuje on jeszcze za cyrk nim go ściągnę
b) Najpierw punktuje za zamknięty obszar, ściągam go i dopiero punkty za cyrk

Re: Carcassonne

: 14 sty 2020, 09:32
autor: litk
Mam takie 4 pytania:
1. Czy podczas swojej tury można położyć więcej niż jeden pionek?
2. Czy podczas swojej tury można położyć pionek na innym kafelku niż który się wyłożyło?
3. Czy klasztory mogą stać obok siebie, czy musi być pomiędzy inimi jakiś dystans?
4. Czy minidodatku Rzeka I i Rzeka II można bez przeszkód ze sobą połączyć i grać wg zasad z Rzeka II?

Re: Carcassonne

: 14 sty 2020, 10:03
autor: WRS
litk pisze: 14 sty 2020, 09:321. Czy podczas swojej tury można położyć więcej niż jeden pionek?
Nie. Tylko dodatek Świta (przezroczyste meeple) daje taką możliwość.
litk pisze: 14 sty 2020, 09:322. Czy podczas swojej tury można położyć pionek na innym kafelku niż który się wyłożyło?
Nie. Ale niektóre dodatki pozwalają na przemieszczanie meepli.
litk pisze: 14 sty 2020, 09:323. Czy klasztory mogą stać obok siebie, czy musi być pomiędzy inimi jakiś dystans?
Tak. Nie ma żadnych ograniczeń. Należy też pamiętać, że w jednym z dodatków są - konkurencyjne wobec klasztorów - leśne kapliczki. Wówczas sąsiadujące klasztory i kapliczki walczą o punkty. Kto pierwszy się obuduje, ten ma punkty. Przeciwnik zostaje z niczym.
litk pisze: 14 sty 2020, 09:324. Czy minidodatku Rzeka I i Rzeka II można bez przeszkód ze sobą połączyć i grać wg zasad z Rzeka II?
Tak, można. Jednak należy mieć świadomość, że autor i wydawca wyraźnie zaznaczyli, że powinno się grać z 1 dodatkiem. Nie precyzują (oficjalnie) zasad rozgrywki z więcej niż 1 dodatkiem.

Re: Carcassonne

: 17 sty 2020, 23:01
autor: Blom
konoppo pisze: 15 lip 2019, 13:28 1) czy jeśli gracz zamyka ogród (obudował go 8 kafelkami), to czy może zabrać sztabki złota...
2) czy jeśli gracz ma w klasztorze (ew. w ogrodzie) opata i zdejmuje go przed ukończeniem...
Ja gram tak:
1. Jeśli ogród jest obudowany z każdej strony to bierzesz sztabki, ponieważ jest zakończonym obszarem - analogia do klasztoru.
2. Obszar nie jest zakończony, nie bierzesz sztabek. Tak samo jest gdy grasz z dodatkiem "kręgi w zbożu" i wycofasz piona z niezakończonego traktu lub miasta.

Re: Carcassonne

: 17 sty 2020, 23:09
autor: Blom
litk pisze: 14 sty 2020, 09:32 Mam takie 4 pytania:
1. Czy podczas swojej tury można położyć więcej niż jeden pionek?
2. Czy podczas swojej tury można położyć pionek na innym kafelku niż który się wyłożyło?
3. Czy klasztory mogą stać obok siebie, czy musi być pomiędzy inimi jakiś dystans?
4. Czy minidodatku Rzeka I i Rzeka II można bez przeszkód ze sobą połączyć i grać wg zasad z Rzeka II?
1. Tak - jeśli grasz z dodatkiem "kręgi w zbożu"
2. Tak - jeśli grasz z dodatkiem "maszyny latające". "Kręgi w zbożu" umożliwią tobie dodanie pionka do kafelków które wyłożyłeś we wcześniejszych turach.
3. Mogą stać obok siebie.
4. Jak chcesz możesz nawet dokupić jeszcze 10 dodatków rzek i je połączyć.

Re: Carcassonne

: 18 sty 2020, 19:13
autor: Maland
Hej. Dopiero zaczynam przygodę z Carcassone.
Szukałem w google ale nie znalazłem odpowiedzi, czy te małe elementy na płytkach jak: rabuś, chlew, obora, zagroda czy wieża ciśnień mają jakieś znaczenie w grze czy to element ozdobny. Bo nie znalazłem żadnej informacji

Re: Carcassonne

: 19 sty 2020, 13:02
autor: KonradT
Maland pisze: 18 sty 2020, 19:13 Hej. Dopiero zaczynam przygodę z Carcassone.
Szukałem w google ale nie znalazłem odpowiedzi, czy te małe elementy na płytkach jak: rabuś, chlew, obora, zagroda czy wieża ciśnień mają jakieś znaczenie w grze czy to element ozdobny. Bo nie znalazłem żadnej informacji
Jeśli masz tylko grę podstawową, to są to tylko ozdobniki. Kojarzę, że jeden dodatek promocyjny wykorzystywał je jako element gry.

Re: Carcassonne

: 09 mar 2020, 14:12
autor: hohner
KonradT pisze: 19 sty 2020, 13:02
Maland pisze: 18 sty 2020, 19:13 Hej. Dopiero zaczynam przygodę z Carcassone.
Szukałem w google ale nie znalazłem odpowiedzi, czy te małe elementy na płytkach jak: rabuś, chlew, obora, zagroda czy wieża ciśnień mają jakieś znaczenie w grze czy to element ozdobny. Bo nie znalazłem żadnej informacji
Jeśli masz tylko grę podstawową, to są to tylko ozdobniki. Kojarzę, że jeden dodatek promocyjny wykorzystywał je jako element gry.
Jeżeli wykorzystujemy do gry mini-dodatek Targi w Lipsku (z ang. The Markets of Leipzig/z niem. Die Märkte zu Leipzig) (dodatek wydany w 2017, przygotowany dla drugiej edycji), wówczas są brane pod uwagę elementy: chlew, obora, zagroda, gospodarstwo. Krótkie objaśnienie poniżej.
Dodatek składa się z 4 podwójnych kafelków, które odpowiednio ułożone tworzą obszar miasta Lipsk. Podzielone jest ono na 4 części, w każdej jest brama, do której prowadzi droga. Każda droga połączona z drogą rozpoczynającą się w bramie dają możliwość wysłania jednego podwładnego do Lipska. Nie musi to być droga bezpośrednio prowadząca do Lipska, ale prowadzona np. przez wioski.
Jeśli ukończysz budowę drogi prowadzącej do Lipska i masz na tej drodze przewagę w podwładnych (zbójcach), to masz do wyboru dwie akcje:
- podliczasz punkty za drogę wg. normalnych zasad;
- wysyłasz podwładnego z drogi do Lipska i dostajesz 0 punktów za drogę. Jeśli masz kilku podwładnych na drodze możesz wysłać tylko jednego z nich do Lipska. Większość w podwładnych na drodze jest liczona przed ewentualnym wysłaniem do miasta Lipsk. Więc nawet jeśli utraci po wysłaniu do Lipska utracisz przewagę, to dzięki pozostałym na drodze zbójcom, podliczasz punkty za drogę.
Po wysłaniu podwładnego do Lipska, decydujesz, do której ćwiartki/kwarty ma on trafić. W każdej ćwiartce każdy z graczy może umieścić tylko jednego podwładnego. W jednej ćwiartce mogą być umieszczani podwładni różnych graczy; pionki układa się w stos. Podwładny umieszczony w Lipsku pozostaje tam do końca gry.
Gdy masz umieszczonego podwładnego w Lipsku podliczasz dodatkowe punkty w odpowiednich fazach gry - podczas trwania lub na końcu gry. Wszystko zależy od tego co jest punktowane, ukończona droga, miasto, klasztor, pole; czyli do której ćwiartki miasta jest odniesienie oraz czy w tej ćwiartce jest nasz podwładny. W zależności od ćwierci miasta: punkty może otrzymać ten kto ma przewagę (zbójcy na drogach), wystarczy twój podwładny i możesz, ale nie musisz mieć przewagi aby otrzymać punkty bonusowe (rycerze w miastach) lub budowa klasztoru zostanie ukończona (przez ciebie lub innego gracza lub klasztor zostanie obudowany bez mnicha czy opat w klasztorze).
Na koniec rozgrywki tradycyjnie podlicza się punkty za pola, biorac pod uwagę przewagę w chłopach leżących na polu, sumując ilość miast na danym polu + ewentualnym bonusie punktowym za świnię na polu. Jedną z ćwiartek/części miasta Lipsk jest ćwiartka garbarzy/skórników (z ang. Tanners quarter, z niem. Gerber-Viertel). Jeśli posiadasz w tej ćwiartce Lipska podwładnego, to przy podliczaniu punktów za pola, na których masz przewagę chłopów, otrzymujesz dodatkowo 2 punkty za każdą oborę (ang. Cowshed/niem. Kuhstall), chlew (ang. Pigsty/niem. Schweinestall), stajnię dla osłów (ang. Donkey stable/niem. Eselstall) czy gospodarstwo (ang. Farmhouse/niem. Bauernhof) znajdujące się na podliczanym polu.

Re: Carcassonne

: 21 kwie 2020, 18:21
autor: K-r-i-s
Hej.
Mam pytanie odnosnie dodatku: Karczmy i katedry.
W instrucji jest opis jednej plytki, ktora widac na ponizszym screenie:

Obrazek

Czy dobrze rozumiem, ze na tych malych sciezkach nie moge postawic Zbojcy i dostac za niego 1 pkt gdyz te drogi sa tylko po to, by ograniczyc obaszar łąki? Ale zatem nie rozumiem stwierdzenia: "Skrzyzowanie zamyka trakt po obu stronach". Czy nie jest tak, ze tam sa teraz 4 różne łąki?
Z gory dzieki za pomoc.

Re: Carcassonne

: 21 kwie 2020, 18:46
autor: bdm
Możesz postawić meepla na któryś z pionowych traktów.
Tak, są tam cztery łąki.

Re: Carcassonne: The Castle / Zamek (Reiner Knizia, Klaus-Jürgen Wrede)

: 22 kwie 2020, 21:04
autor: bobule
Z cyklu banalne pytania, ale nie widzę odpowiedzi w polskiej instrukcji.

Gracz A kładzie kafelek, punktuje za zamknięty chlew i za drogę, gracz B punktuje za dom. Skoro to gracz A kładł kafelek punktuje on jako pierwszy. Czy jego punkty należy zsumować, czy może on np. zdobyć 4 punkty z chlewu i zdobyć żeton, a następnie zapunktować np. 2 punkty za drogę? Gdyby musiał zsumować, to by "przeskoczył" żeton bonusowy i go nie dostał. Nie ma nic na ten temat w instrukcji, więc zakładam, że po prostu sami wybieramy co punktujemy pierwsze i robimy tak, żeby sobie te żetony pozgarniać ;)

Re: Carcassonne: The Castle / Zamek (Reiner Knizia, Klaus-Jürgen Wrede)

: 23 kwie 2020, 07:48
autor: vincentblack
bobule pisze: 22 kwie 2020, 21:04 Z cyklu banalne pytania, ale nie widzę odpowiedzi w polskiej instrukcji.

Gracz A kładzie kafelek, punktuje za zamknięty chlew i za drogę, gracz B punktuje za dom. Skoro to gracz A kładł kafelek punktuje on jako pierwszy. Czy jego punkty należy zsumować, czy może on np. zdobyć 4 punkty z chlewu i zdobyć żeton, a następnie zapunktować np. 2 punkty za drogę? Gdyby musiał zsumować, to by "przeskoczył" żeton bonusowy i go nie dostał. Nie ma nic na ten temat w instrukcji, więc zakładam, że po prostu sami wybieramy co punktujemy pierwsze i robimy tak, żeby sobie te żetony pozgarniać ;)
Chciałem automatycznie od razu odpowiedzieć: sumujemy punkty za wszystkie ukończone obszary i przesuwamy się na torze o liczbę pól równą tej sumie...

Ale postanowiłem sprawdzić czy coś na ten temat znajdę na BGG i znalazłem to: https://boardgamegeek.com/thread/490227 ... d-features oraz to: https://boardgamegeek.com/thread/192879 ... d-features, a tam stoi, że jednak się mylę, że punktujemy każdy zajmknięty obszar indywidualnie i to by decydujemy w jakiej kolejności. Wydaje mi się to nieco dziwne, być może ze względu na wiele lat gry w podstawowe Carcassonne (i inne jego wersje) gdzie ten aspekt jest nieistotny. Niektórzy jednak piszą o house rule, żeby jednak punktować zbiorczo i brać bonusy tylko za pola na których się wyląduje na koniec swojej tury, więc pewnie wybrał bym sobie wariant który bardziej Wam odpowiada.

Re: Carcassonne: The Castle / Zamek (Reiner Knizia, Klaus-Jürgen Wrede)

: 23 kwie 2020, 08:17
autor: Nasza Księgarnia
bobule pisze: 22 kwie 2020, 21:04 Z cyklu banalne pytania, ale nie widzę odpowiedzi w polskiej instrukcji.

Gracz A kładzie kafelek, punktuje za zamknięty chlew i za drogę, gracz B punktuje za dom. Skoro to gracz A kładł kafelek punktuje on jako pierwszy. Czy jego punkty należy zsumować, czy może on np. zdobyć 4 punkty z chlewu i zdobyć żeton, a następnie zapunktować np. 2 punkty za drogę? Gdyby musiał zsumować, to by "przeskoczył" żeton bonusowy i go nie dostał. Nie ma nic na ten temat w instrukcji, więc zakładam, że po prostu sami wybieramy co punktujemy pierwsze i robimy tak, żeby sobie te żetony pozgarniać ;)
Punktujemy każdy obszar oddzielnie. Dzięki temu możemy planować zamykanie obszarów, tak by zdobyć konkretny żeton bonusowy.

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

: 25 kwie 2020, 17:24
autor: FreezeOut
Witam,

Pozwolę sobie zadać pytanie na które nie znalazłem jak na razie odpowiedzi wprost.

Przykładowo w mieście są trzej mali rycerze gracza A, gracz B wyciąga kafelek z księżniczką i dokłada go do tego miasta. Po pierwsze zdejmuje dowolnego jednego rycerza gracza A, po drugie dokłada swojego rycerza do tego miasta na dołożonym kafelku z księżniczką. Po tym ruchu sytuacja wygląda następująco, gracz A ma teraz dwóch rycerzyi, gracz B ma jednego rycerza. W dalszej części gry gracz B ponownie wyciąga kafelek z księżniczką i czy może ponownie w tym mieście zrobić wspomnianą wcześniej kombinację, czyli zdjąć rycerza gracza A i wstawić swojego rycerza? Po tym działaniu sytuacja w mieście wyglądała by następująco. Graczowi A pozostał jeden rycerz, gracz B ma już teraz dwóch rycerzy i przejmuje miasto. Załóżmy, że ponownie dostanie księżniczkę, to czy po ruchu sytuacja będzie wyglądać tak, że gracz A już nie będzie miał ani jednego rycerza, a gracz B wstawi do miasta trzech?

czyli podsumowując, w jednym mieście można użyć wielokrotnie księżniczek po to aby usuwać rycerzy przeciwnika?

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

: 25 kwie 2020, 18:32
autor: bdm
Z tego, co pamiętam może usunąć meepla przeciwnika ale nie może dołożyć swojego.

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

: 25 kwie 2020, 20:20
autor: Qrzy
A dokładnie - jeśli użyje tego kafla w mieście, w którym jest już jakiś rycerz, to MUSI jednego rycerza zwrócić właścicielowi i NIE MOŻE położyć swojego pionka na tym nowym kaflu (ani w mieście, ani na łące czy drodze).
Jeśli dołoży do pustego miasta albo gdzie indziej, to może postawić swój pionek.

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

: 25 kwie 2020, 20:57
autor: bdm
Qrzy pisze: 25 kwie 2020, 20:20 A dokładnie - jeśli użyje tego kafla w mieście, w którym jest już jakiś rycerz, to MUSI jednego rycerza zwrócić właścicielowi i NIE MOŻE położyć swojego pionka na tym nowym kaflu (ani w mieście, ani na łące czy drodze).
Jeśli dołoży do pustego miasta albo gdzie indziej, to może postawić swój pionek.
No tak, ale działa wtedy jak normalny kafel bez wykorzystania księżniczki a tu chodzi o to, żeby wykorzystać przywilej i usunąć meepla przeciwnika najlepiej z miasta gdzie jest równowaga. :)

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

: 25 kwie 2020, 21:17
autor: Qrzy
Tak, chodziło mi tylko o przedstawienie całości zasad dotyczących kafla z księżniczką ;)

Carcassonne - punktowanie barona rabusiów, króla

: 16 sty 2021, 15:06
autor: Pioorek
Cześć,

Czy aby podliczyć punkty za barona rabusiów (odpowiednio króla) - trzeba policzyć wszystkie zakończone trakty na koniec gry? To jest bardzo czasochłonne i można łatwo przeoczyć jakiś zakończony trakt (miasta łatwiej policzyć)... My z Żoną na koniec gry przyznajemy sobie po prostu po 10 punktów za każdy z kafelków. Czy macie jakiś inny sposób - bo dróg i miast jest na pewno więcej niż 10...

Pozdrawiam
DP

Re: Carcassonne the castle - pytania i wątpliwości

: 16 sty 2021, 17:40
autor: krzyss
Zawsze liczymy.

Carcassconne- mosty zamki i bazary pytanie

: 08 maja 2021, 11:22
autor: gametangiogamia
czy mogę zmienić miasto w zamek jeżeli: jedna z dwóch płytek ma tarczę i jeżeli miasto zamkną drugi gracz ale miałem tam wcześniej ludzika?

Re: Carcassconne- mosty zamki i bazary pytanie

: 14 maja 2021, 23:20
autor: Cin
gametangiogamia pisze: 08 maja 2021, 11:22 czy mogę zmienić miasto w zamek jeżeli: jedna z dwóch płytek ma tarczę i jeżeli miasto zamkną drugi gracz ale miałem tam wcześniej ludzika?

To pytanie ma jakąś dziwną składnię, ale jeśli dobrze rozumiem to tak.