Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5597
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 779 times
Been thanked: 1217 times
Kontakt:

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: mat_eyo »

virnik pisze: 06 lut 2023, 22:37 Za wyłożenie/zagranie karty można zapłacić tylko resource z ręki, czy może to być wynik exhaust karty upgrade ze stołu np. Enchanced Awerness ?
Możesz zapłacić wszystkim, co generuje zasoby, chyba, że karta sama ma jakieś ograniczenia, np.

https://marvelcdb.com/card/14017

https://marvelcdb.com/card/21019
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2071
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 427 times

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: tomp »

virnik pisze: 06 lut 2023, 22:37 Za wyłożenie/zagranie karty można zapłacić tylko resource z ręki, czy może to być wynik exhaust karty upgrade ze stołu np. Enchanced Awerness ?
Tak, ale sprawdzaj dodatkowe ograniczenia tutaj przy Enhanced Awareness masz "uses", czyli za 2 zasoby masz 3.
Przy innych kartach czasem robisz tap karty ale np. tylko do event. Są też uniwersalne np. Super-Soldier Serum
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
venomik
Posty: 538
Rejestracja: 30 kwie 2007, 20:20
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 234 times
Been thanked: 249 times

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: venomik »

virnik pisze: 06 lut 2023, 22:37 Za wyłożenie/zagranie karty można zapłacić tylko resource z ręki, czy może to być wynik exhaust karty upgrade ze stołu np. Enchanced Awerness ?
Płacisz czym chcesz, byle koszt się zgadzał.
Btw: zadałeś dwa dość podstawowe pytania odnośnie zasad. Jeśli masz wątpliwosci na tym poziomie to chyba warto sobie lepiej ogarnąć zasady - przykładowo jakimś filmem na youtube na przykład. Bo niestety zasady MC są momentami bardzo niezdarne i jeśli na tym poziomie masz wątpliwości - to bardzo możliwe, że popełniasz sporo błędów, których nawet nie jesteś świadomy.
tomp pisze: 06 lut 2023, 23:29 Tak, ale sprawdzaj dodatkowe ograniczenia tutaj przy Enhanced Awareness masz "uses", czyli za 2 zasoby masz 3.
W praktyce tak naprawdę 3 zasoby za 3 zasoby, bo jednak zagrywając kartę nie wykorzystujesz jej jako zasób. Ale wiadomo, karta daje wciąż spore korzyści - od optymalnego wykorzystania zasobów po wszelkie karty, które wymagają akurat tego zasobu, co Enhanced Awareness produkuje.
Awatar użytkownika
SosnowyPatyk
Posty: 159
Rejestracja: 20 gru 2021, 21:51
Has thanked: 113 times
Been thanked: 123 times

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: SosnowyPatyk »

Szybkie i banalne pytanie, bo nie zauważyłem chyba nigdzie w instrukcji jednoznacznej odpowiedzi (ale nie ukrywam, że czytałem szybko, by zacząć grać :D ).
Jeżeli używam podstawowych zdolności bohatera, to wiadomo, że go wyczerpuję i na koniec fazy gracza przygotowuję wyczerpanego bohatera. Po fazie bohatera nadchodzi faza przeciwnika, on nas atakuje, ja się bronię i co wtedy. Czy po zakończeniu rundy i podczas mojej fazy gracza, mój bohater jest nadal wyczerpany i przygotowuję go wyłącznie po jego fazie (chyba, że jakaś karta zrobi to wcześniej), czy po skończonej całej rundzie również bohater ze stanu wyczerpany jest na nowo przygotowywany?
komu? czemu? - ludziom, osobom, planszówkom
z kim? z czym? - z osobą, z planszówką
ludzią - narzędnik słowa ludzia, gdyby istniało ;)
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5597
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 779 times
Been thanked: 1217 times
Kontakt:

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: mat_eyo »

Jest tylko jeden moment, w którym przygotowujesz swojego bohatera - koniec fazy graczy. Gdybyś przygotowywał się ponownie po fazie villaina, to korzystanie z obrony byłoby oczywistością i nie miałbyś tam żadnej decyzji.
Awatar użytkownika
SosnowyPatyk
Posty: 159
Rejestracja: 20 gru 2021, 21:51
Has thanked: 113 times
Been thanked: 123 times

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: SosnowyPatyk »

No właśnie takie za proste mi się to wydawało, gdyby można było używać tego dwa razy. Choć fajniej chyba byłoby, gdyby przygotowanie gracza odbywało się na koniec rundy. Wtedy decydujemy, czy w swojej fazie atakujemy, czy jednak przyda nam się defence i odpuszczamy atak w swojej fazie. Ale to tylko gdybanie, a gra jest naprawdę super, dzięki ;)
komu? czemu? - ludziom, osobom, planszówkom
z kim? z czym? - z osobą, z planszówką
ludzią - narzędnik słowa ludzia, gdyby istniało ;)
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5597
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 779 times
Been thanked: 1217 times
Kontakt:

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: mat_eyo »

No ale tak to właśnie wygląda - decydujesz, ale za swoją następną fazę ;) Dlatego na klasycznym zielonym, z tapowaniem się pod obronę, fajnie latają postacie, które się mogą łatwo przygotować - Cpt. America czy Quicksilver.
venomik
Posty: 538
Rejestracja: 30 kwie 2007, 20:20
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 234 times
Been thanked: 249 times

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: venomik »

SosnowyPatyk pisze: 29 lut 2024, 11:41 Choć fajniej chyba byłoby, gdyby przygotowanie gracza odbywało się na koniec rundy. Wtedy decydujemy, czy w swojej fazie atakujemy, czy jednak przyda nam się defence i odpuszczamy atak w swojej fazie.
No właśnie jest idealnie teraz.
W fazę wroga wchodzisz zawsze przygotowany. Więc masz opcje obrony zawsze na stole. I to jest istotne, bo nie wiesz co Cię spotka.
Zaczyna się faza wrogów. Masz na stole sojusznika z punktem życia, to decydujesz się, że on będzie Cię bronił. Wygląda na to, że jesteś bezpieczny. Nie przezyl ataku, ale Ty nie otrzymałeś obrażeń. A tu na koniec fazy wroga dostajesz kartę spotkania, że złoczyńca Cie atakuje.
No i tutaj masz pewność, że możesz się bronić przed tym atakiem, bo jesteś przygotowany. Gdyby przygotowanie następywało po fazie złych, to już w fazie gracza musiałbyć podejmować dezycję czy wykonywać jakąś akcję podstawową, czy też zostawic sobie opcję obrony, ale tak naprawdę często nie wiedziałbyś czy ta obrona będzie Ci potrzebna.

Jest tyle różnych możliwości w kartach spotkań, w tym także w efektach gdy karta jest odsłaniana jako boost - że wchodzenie przygotowanym w fazę złych to najlepsza możliwa opcja.
Awatar użytkownika
SosnowyPatyk
Posty: 159
Rejestracja: 20 gru 2021, 21:51
Has thanked: 113 times
Been thanked: 123 times

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: SosnowyPatyk »

Trafia do mnie ta argumentacja, więc faktycznie racja ;) Podchodziłem do tego, że działasz na zasadzie "hmm... mam jeszcze tyle i tyle życia, to nawet jak przeciwnik zboostuje swój atak o tyle i tyle, to ryzykuję, wykorzystuję inną akcję podstawową, bo będzie to lepsze rozwiązanie" ale faktycznie tak jest lepiej.
Ja przy pierwszych dwóch, trzech rozgrywkach to w ogóle się mieszałem z tym końcem fazy i końcem rundy. Albo mi się zdarzyło przygotowywać wyczerpanego bohatera po fazie przeciwnika, albo np. odrzucałem kartę z Nickiem Fury po fazie gracza zamiast po całej rundzie :oops:
komu? czemu? - ludziom, osobom, planszówkom
z kim? z czym? - z osobą, z planszówką
ludzią - narzędnik słowa ludzia, gdyby istniało ;)
venomik
Posty: 538
Rejestracja: 30 kwie 2007, 20:20
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 234 times
Been thanked: 249 times

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: venomik »

Jasne.
Ale spójrz na to w ten sposób.
Jest decyzja 'czy chcę bronić najbliższy atak złoczyńcy?'. Możesz ją podejmować na koniec fazy bohatera, a możesz ją podejmować na początku fazy wrogów, tuż przed atakiem. To jest identyczna decyzja, posiadasz identyczny zakres wiedzy. Nic losowego się pomiędzy tymi dwoma chwilami nie stanie.
Losowe rzeczy przytrafią się dopiero w fazie złych. I tutaj bardzo się przydaje fakt, że gracz ma jakąś możliwość reakcji na nie.

Czyli przykładowo: gracz A gra na błędnych zasadach, że przygotowanie jest na koniec fazy wrogów. W fazie bohatera zastanawia się czy thwartować czy zostawić aktywację na obronę. Decyduje się thwartować. Nie broni się w fazie wroga, później dostaje kartę spotkania, o której nic wcześniej nie widział. Gdyby miał aktywację dostępną to by się mógł przed nią obronić. Nie ma, przegrywa.

Gracz B gra na poprawnych zasadach. Również thwartuje w fazie bohatera, na koniec się przygotowuje. Podejmuje identyczną decyzję (nie bronię się) przy identycznym zakresie wiedzy, co miał gracz A podejmując taką samą decyzję.
Potem dostaję identyczną kartę spotkania, ale on już ma aktywację dostępną, więc jest w stanie się przed nią obronić.

Pod każdym względem istniejace zasady są lepsze. Dają większą decyzyjność, większą kontrolowalność oraz możliwość reakcji na losowe karty spotkań.
Awatar użytkownika
SosnowyPatyk
Posty: 159
Rejestracja: 20 gru 2021, 21:51
Has thanked: 113 times
Been thanked: 123 times

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: SosnowyPatyk »

To jeszcze jedno szybkie pytanie, bo w tłumaczeniu zasad na przykładowej rozgrywce youtuberzy popełniają dużo błędów (obejrzałem Gralutkę i wyłapałem kilka, zacząłem oglądać Planszowe Bestie i jak wyczerpywał Petera Parkera po uzyskaniu żetonu zasobu, to stwierdziłem że słabo weryfikować swoją grę na filmikach z błędami - drugi błąd PB moim zdaniem to tłumaczenie, że Spider Manem dobierasz kartę tylko, gdy villain ma udany atak - ja gram tak, że gdy atak się zaczyna to dobieram kartę, bo nie ma nic o zadaniu obrażeń).
Jest jednak jedna rzecz, którą gram bezpiecznie nie pochylając się w żadną ze stron. Jeżeli jako Peter Parker wygenerujemy sobie jeden zasób, to czy ten zasób nam zostaje, gdy zmienimy się w hero form? Na wszelki wypadek wydaję go zazwyczaj w formie alter-ego, Planszowe Bestie tłumaczy, że można użyć tylko podczas formy alter ego, a moim zdaniem zasób to zasób i jeżeli nie ma zwrotu na karcie "use this resource only in alter-ego form" to możemy go wykorzystać również w hero form.
I drugie mi się przypomniało. Karta Charge z puli Rhino. Po jego ataku karta zostaje odrzucona. Działa to również jeśli udało mi się wcześniej wrzucić mu bonusa w postaci stunned? Bo gram, że tak. Rhino atakuje, zdejmuję mu status stunned i odrzucam kartę Charge, bo w końcu i tak atakował.
komu? czemu? - ludziom, osobom, planszówkom
z kim? z czym? - z osobą, z planszówką
ludzią - narzędnik słowa ludzia, gdyby istniało ;)
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5597
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 779 times
Been thanked: 1217 times
Kontakt:

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: mat_eyo »

Zasobów nigdy nie generujesz na przyszłość, nie możesz ich kumulować czy przenosić. Zasoby generujesz wyłącznie w momencie, kiedy za coś płacisz.

Jeśli chodzi o Charge, to w takiej sytuacji zostaje. Rhino nie atakuje, zamiast tego odrzuca status stunned i tyle. Ataku nie było, Charge nie jest usuwane. Tak samo np. w tej sytuacji nie dobrałbyś karty Spider-manem. Atak nie został zainicjowany, bo został zamieniony przez inny efekt.
venomik
Posty: 538
Rejestracja: 30 kwie 2007, 20:20
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 234 times
Been thanked: 249 times

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: venomik »

Na moje to surowiec generujesz na potrzeby opłacenia karty, więc nie możesz mieć go 'w pamięci':
'Resource Ability: can (only) be used when generating resources to pay a cost'
Więc żadna opcja zmiany formy bohatera, a później wykorzystanie 'wcześniejszego' surowca nie wchodzi w grę.

Co do stuna:
Jeśli nic się nie zmieniło w update 1.5 (a raczej nie), to efekty Stun i Confuse zastępują całą aktywację, więc nie tylko nie możesz odrzucić charge, ale nawet wszelkie karty 'when villain activates...' nie zadziałają.
Zerknij sobie na karty statusów. Tam masz wprost napisane, że jeśli następnym razem złoczyńca miały zaatakować, to zamiast tego odrzuć kartę. Więc do żadnego ataku nie dochodzi.
venomik
Posty: 538
Rejestracja: 30 kwie 2007, 20:20
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 234 times
Been thanked: 249 times

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: venomik »

@SosnowyPatyk

Przypomniała mi się jedna kwestia. Ta gra jest dość restrykcyjna pod względem tego, że nie ma czegoś takiego jak pula zasobów na przyszłość, ale bardziej dziala na zasadzie 'wybierasz kartę, opłacasz koszt, zagrywasz kartę'.
Skoro pytałeś czy możesz wygenerować zasób i sie flipnąć (nie możesz), to powinieneś być też świadom, że nie jesteś w stanie kartą z dwoma surowcami opłacić dwóch kart o koszcie 1.
Dziala to podobnie jak wyżej. Wybierasz kartę, opłacasz koszt odrzucając karty i jeśli odrzucisz kartę z dwoma zasobami aby opłacić coś o koszcie 1 - drugi zasób nie zostaje w puli na później, jest zwyczajnie tracony.
Awatar użytkownika
SosnowyPatyk
Posty: 159
Rejestracja: 20 gru 2021, 21:51
Has thanked: 113 times
Been thanked: 123 times

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: SosnowyPatyk »

Z tym traceniem zasobów niewykorzystanych z karty to tak logicznie wynika i tak gram od początku, więc spoko.
Z tym flipowaniem się nie grałem, bo wolałem bezpiecznie zrobić mniej niż można, niż miałoby się okazać, że nie można :) Choć chodziło mi po głowie, że to może nie będzie wyglądać na zasadzie odkładania zasobów jak na niektórych kartach, na których masz zasoby i je wykorzystujesz w razie potrzeby ale na zasadzie, że generujesz zasób, masz kartę do wykorzystania wyłącznie w hero form, to flip i pozbywasz się zasobu.
Na razie świadomie grałem źle jedynie z tym zdejmowaniem Charge i pewnie masa drobnych nieświadomych błędów (tak jak wspominałem wczesniej, gdzieś tam zapomniałem odrzucić Nicka Fury, gdzieś tam zapomniałem dociągnąć kartę SpiderManem przy ataku villaina, itp. przeoczenia). Przyjdą koszulki, posortuję całość, podzielę i pewnie będę miał masę innych pytań jeszcze w trakcie ;) Na razie świetnie się bawię od tygodnia graniem Captain Marvel i Spider Manem na przemian walcząc z Rhino.
komu? czemu? - ludziom, osobom, planszówkom
z kim? z czym? - z osobą, z planszówką
ludzią - narzędnik słowa ludzia, gdyby istniało ;)
c08mk
Posty: 2462
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: c08mk »

SosnowyPatyk pisze: 01 mar 2024, 09:07 ...gdzieś tam zapomniałem dociągnąć kartę SpiderManem przy ataku villaina...
Tak dodam od siebie, że to nie jest błąd. Interrupt i Response nie jest obowiązkowy. Tylko ze słowem Forced trzeba obligatoryjnie odpalać efekt.
radarek
Posty: 140
Rejestracja: 02 cze 2019, 23:47
Has thanked: 16 times
Been thanked: 54 times

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: radarek »

c08mk pisze: 01 mar 2024, 09:32
SosnowyPatyk pisze: 01 mar 2024, 09:07 ...gdzieś tam zapomniałem dociągnąć kartę SpiderManem przy ataku villaina...
Tak dodam od siebie, że to nie jest błąd. Interrupt i Response nie jest obowiązkowy. Tylko ze słowem Forced trzeba obligatoryjnie odpalać efekt.
Z punktu widzenia zasad gry tak, ale już z punktu widzenia gracza, który nieświadomie pomijał jakiś element gry (i miał alternatywny ruch) jak najbardziej może być postrzegane jak błąd (innego rodzaju niż zgodność ruchów z zasadami gry). Ja również tak odbieram takie sytuacje w moich rozgrywkach.
venomik
Posty: 538
Rejestracja: 30 kwie 2007, 20:20
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 234 times
Been thanked: 249 times

Re: Marvel Champions: The Card Game - pytania i wątpliwości

Post autor: venomik »

To skoro jesteś już po kilku rozrywkach to jak bedziesz miał czas sugeruję sięgnąć sobie do najnowszej wersji pelnej instrukcji (ta z pudełka już przeszła duuuuużo zmian) i sobie przeczytać od deski do deski.
Fakt, jest to długie, 40 stron tekstu, ale ta gra jest pełna jakichś drobnych niuansów o których warto pamiętać. No i czytając szybko będziesz widział, że nektóre części instrukcji możesz pominąć - bo opisywane są rzeczy, których w podstawce jeszcze nie ma.
c08mk
Posty: 2462
Rejestracja: 02 sie 2013, 16:24
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 100 times
Been thanked: 285 times

Re: Marvel Champions: The Card Game (Michael Boggs, Nate French, Caleb Grace)

Post autor: c08mk »

Achtung! Rule change: definicja Teamwork w nowej książeczce Apocalypsa aktywuje tylko miniona, który aktualnie wszedł do gry o ile w grze są jeszcze inne miniony z jego traitem. Wcześniej Teamwork aktywował wszystkie miniony, które dzieliły tego samego traita.
ODPOWIEDZ