Strona 1 z 1

Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 09 gru 2019, 14:51
autor: Halloween
Przykladowo gra w uniwersum Star Wars, czy Marvel czy innym bardzo rozpoznawalnym. Ile wydawca placi licencji i jak sie ja nalicza.
Strzelabym, ze to % od ceny hurtowej - jesli tak to jaki bliżej 5% czy 15%? Ale jak wtedy licencjodawca sprawdzi ile rzeczywiscie egzemplarzy zeszlo, a moze to od wyprodukowanej sztuki?

Czy to bardziej umowy jednorazowa wplata z góry? Jesli tak to jak nadzoruja czy gra/produkt jest zgodna z ich wlasnoscia intelektualna np.zmiana kolorystyki itd.

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 09 gru 2019, 14:58
autor: Miszon
Tajemnica handlowa, nikt tego nie podaje.

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 09 gru 2019, 15:03
autor: HUBertPL
Bez kozery powiem: pińćset !

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 09 gru 2019, 15:07
autor: japanczyk
Let me google that for you: https://lmgtfy.com/?q=board+game+game+license+cost
Spoiler:

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 09 gru 2019, 16:06
autor: Halloween
HUBertPL pisze: 09 gru 2019, 15:03 Bez kozery powiem: pińćset !
Ktos ma jakies bardziej realistyczne oszacowanie?

Skoro trzeba czesc kasy wylozyc na stol od razu to rozumiem, ze zalezy od produktu produktu, marki, nakladu i negocjacji .

Ale ten % od sprzedanych produktow czy zysku to ile to moze byc ? Ponizej 5%? Czy wiecej jak 10%?
Szacunkowo chociaz skoro nie da sie dokladnie ustalic ,zebym mial pojecie. Moze byc koszt licencji z jakiejs innej branzy nawet to lepsze niz nic.

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 09 gru 2019, 16:22
autor: gogovsky
Nie lepiej zadzwonić do Disneya albo Marvela?;)

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 09 gru 2019, 16:29
autor: KubaP
Są to różne kwoty, zwykle wyliczane od najniższej kwoty hurtowej. Zwykle krążą w okolicach 10-15%, chociaż spotkałem się raz z mocną franczyzą z 50% - co było szaleństwem. Dodatkowo, podpisujesz glejt na Minimum Guarantee - czyli kwotę jaką zobowiążesz się w tych royalties dostarczyć w ciągu trwania umowy (zwykle dwa lata). Np. 100 000 dolarów. Przy podpisaniu umowy płacisz część (np. połowę), a pozostałe 50 tysiecy masz dostarczyć przez te najbliższe dwa lata. Oczywiście, są to dolary z tych procentów, na które zgodziłeś się w umowie. Jak już przekroczysz te 100 000 dolarów uzbierane z royalties (załóżmy, że gra kosztuje $50, Twoja najniższa cena hurtowa to 65% zniżki od tej kwoty, czyli $17,5, a 15% od tej kwoty to $2,63 dolara), to już wtedy nie masz noża na gardle. Czyli jeśli sprzedasz 38000 egzemplarzy, to udało Ci się spłacić to 100 000 Minimum Guarantee. Od teraz już płacisz po prostu te 2,63 dolara od gry. Jak nie uda Ci się sprzedać tych 38000 egzemplarzy, to i tak na koniec drugiego roku musisz wyrównać tantiemy do umówionych 100 000 dolarów.
Mam nadzieję, że pomogłem.

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 09 gru 2019, 16:30
autor: esztfke
Halloween pisze: 09 gru 2019, 16:06
HUBertPL pisze: 09 gru 2019, 15:03 Bez kozery powiem: pińćset !
Ktos ma jakies bardziej realistyczne oszacowanie?

Skoro trzeba czesc kasy wylozyc na stol od razu to rozumiem, ze zalezy od produktu produktu, marki, nakladu i negocjacji .

Ale ten % od sprzedanych produktow czy zysku to ile to moze byc ? Ponizej 5%? Czy wiecej jak 10%?
Szacunkowo chociaz skoro nie da sie dokladnie ustalic ,zebym mial pojecie. Moze byc koszt licencji z jakiejs innej branzy nawet to lepsze niz nic.
Jest jeszcze trzecia opcja.
Może być między 5 a 10%

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 09 gru 2019, 18:05
autor: Halloween
KubaP pisze: 09 gru 2019, 16:29 Są to różne kwoty, zwykle wyliczane od najniższej kwoty hurtowej. Zwykle krążą w okolicach 10-15%, chociaż spotkałem się raz z mocną franczyzą z 50% - co było szaleństwem. Dodatkowo, podpisujesz glejt na Minimum Guarantee - czyli kwotę jaką zobowiążesz się w tych royalties dostarczyć w ciągu trwania umowy (zwykle dwa lata). Np. 100 000 dolarów. Przy podpisaniu umowy płacisz część (np. połowę), a pozostałe 50 tysiecy masz dostarczyć przez te najbliższe dwa lata. Oczywiście, są to dolary z tych procentów, na które zgodziłeś się w umowie. Jak już przekroczysz te 100 000 dolarów uzbierane z royalties (załóżmy, że gra kosztuje $50, Twoja najniższa cena hurtowa to 65% zniżki od tej kwoty, czyli $17,5, a 15% od tej kwoty to $2,63 dolara), to już wtedy nie masz noża na gardle. Czyli jeśli sprzedasz 38000 egzemplarzy, to udało Ci się spłacić to 100 000 Minimum Guarantee. Od teraz już płacisz po prostu te 2,63 dolara od gry. Jak nie uda Ci się sprzedać tych 38000 egzemplarzy, to i tak na koniec drugiego roku musisz wyrównać tantiemy do umówionych 100 000 dolarów.
Mam nadzieję, że pomogłem.
Wyjatkowo. Dobrze, ze kliknalem wyswietl post bo mi sie juz ostatnio nie wyswietlales po czyms tam. A tu diament.


Ta kwote 100tys USD wymysliles?W sensie czy myslisz ,ze takie moze byc to minimum guarantee ? Dla firmy odziezowej czy zabawkarskiej to nic ale dla takiego FFG zaplacic co Najmniej 100tys (nawet jak bedzie klapa finansowa) jak gra ma pewnie z 10tys nakladu ...
To 10-15% placi sie juz do konca zycia produktu? Czy np.przy dodruku licencjodawca moze powiedziec - a podniesmy na 20% albo robimy kolejne minimum guarantee? Czy licencjodawca ma cos do powiedzenia na temat wolumenu produkcji ?

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 09 gru 2019, 18:26
autor: KubaP
Nie wymyslilem- to bardzo realna kwota, choc przy mniejszych licencjach moze byc nizsza - np 50k.

Ale tak - placisz zanim wyprodukujesz gre 50 tysiecy za licencje + pewnie z 200-300 tysiecy za produkcje i wysylke tych 38 tysiecy egzemplarzy.

Nikt nie mowil, ze robienie planszowek to mlekiem i miodem plynaca kraina :)

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 09 gru 2019, 22:36
autor: Halloween
KubaP pisze: 09 gru 2019, 18:26 Nie wymyslilem- to bardzo realna kwota, choc przy mniejszych licencjach moze byc nizsza - np 50k.

Ale tak - placisz zanim wyprodukujesz gre 50 tysiecy za licencje + pewnie z 200-300 tysiecy za produkcje i wysylke tych 38 tysiecy egzemplarzy.

Nikt nie mowil, ze robienie planszowek to mlekiem i miodem plynaca kraina :)
Setting bardziej sprzeda gre niz grafika Sokola Millennium koszulke. Choc w sumie 15% to sporo wydawca tego nie moze wziac na siebie, musi przerzucic na klienta .

Ale co z tymi dodrukami? Czy one musza byc uzgadniane z licencjodawca ?

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 09 gru 2019, 22:42
autor: KubaP
W ramach dwuletniej umowy drukujesz sobie jak chcesz (zazwyczaj, moga byc inne umowy), po uplywie dwoch lat masz zwykle prawo bezproblemowego przedluzenia o kolejne dwa lata (za kolejna kase, choc czesto mniejsza niz pierwotne MG).

Co do przenoszenia kosztow na graczy - to nielatwe, ciasny rynek. Jak podwyzszych kwote SCD swojej gry z 50 do 65 dolarow (a tyle potrzebujesz, zeby wyrownac te 2,63), to sprzedanie tych 38 tysiecy jest jeszcze trudniejsze.

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 09 gru 2019, 22:50
autor: Halloween
KubaP pisze: 09 gru 2019, 22:42 W ramach dwuletniej umowy drukujesz sobie jak chcesz (zazwyczaj, moga byc inne umowy), po uplywie dwoch lat masz zwykle prawo bezproblemowego przedluzenia o kolejne dwa lata (za kolejna kase, choc czesto mniejsza niz pierwotne MG).

Co do przenoszenia kosztow na graczy - to nielatwe, ciasny rynek. Jak podwyzszych kwote SCD swojej gry z 50 do 65 dolarow (a tyle potrzebujesz, zeby wyrownac te 2,63), to sprzedanie tych 38 tysiecy jest jeszcze trudniejsze.
A czemu poslugujesz sie ta liczba 38tysiecy,mozliwe, ze naklady plaszowek sa az tak duze??
Czyli jak licencjodawca widzi, ze gra odniosla sukces to nie chce wiecej prowizji/udzialow za przedluzenie? Skad wiec te braki przedluzen licencji np.Netrunnera czy Warhammera w FFG. Czytalem, ze to chodzilo o pieniadze - zakladam, ze wieksze jak pierwotnie skoro widze,ze udalo sie opchnac klientom.

W ogole to dziekuje .

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 09 gru 2019, 23:21
autor: KubaP
38 tysiecy to liczba egzemplarzy, ktore musisz sprzedac, zeby nie dolozyc w moim przykladzie do biznesu - 38000*$2,63=$100000.
Normalnie naklady gier sa duzo nizsze - 10k pierwszego druku po angielsku to duzo. 2 tysiace to zabojczo malo. 5k to regularna liczba. 15k i wyzej jest zarezerwowane dla wyjatkowych autorow (Feld, Uwe), wydawnictw (Kosmos) czy IP. No i dla niektorych Kickstarterow.

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 09 gru 2019, 23:59
autor: MichalStajszczak
Halloween pisze: 09 gru 2019, 22:50 A czemu poslugujesz sie ta liczba 38tysiecy,mozliwe, ze naklady plaszowek sa az tak duze?
Bywają większe. Ponad rok temu Trefl chwalił się, że sprzedał w sumie 6 milionów egzemplarzy gry "5 sekund".

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 10 gru 2019, 00:01
autor: KubaP
MichalStajszczak pisze: 09 gru 2019, 23:59
Halloween pisze: 09 gru 2019, 22:50 A czemu poslugujesz sie ta liczba 38tysiecy,mozliwe, ze naklady plaszowek sa az tak duze?
Bywają większe. Ponad rok temu Trefl chwalił się, że sprzedał w sumie 6 milionów egzemplarzy gry "5 sekund".
Tutaj to pewnie akurat wymóg, ta plastikowa spiralka z metalowa kulka nie da sie pewnie wyprodukowac sensownie w malych nakladach (mniejszych niz 100k :) )

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 10 gru 2019, 00:09
autor: kempy
MichalStajszczak pisze: 09 gru 2019, 23:59
Halloween pisze: 09 gru 2019, 22:50 A czemu poslugujesz sie ta liczba 38tysiecy,mozliwe, ze naklady plaszowek sa az tak duze?
Bywają większe. Ponad rok temu Trefl chwalił się, że sprzedał w sumie 6 milionów egzemplarzy gry "5 sekund".
To jakaś absurdalnie zawyżona liczba. Można prosić o źródło?

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 10 gru 2019, 00:27
autor: MichalStajszczak
kempy pisze: 10 gru 2019, 00:09 To jakaś absurdalnie zawyżona liczba. Można prosić o źródło?
Przecież napisałem wyraźnie, że informacja pochodzi z firmy Trefl. Obrazek
Taki obrazek był w stopce newslettera, wysłanego do mnie z Trefla w październiku ubiegłego roku.

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 10 gru 2019, 01:41
autor: citmod
MichalStajszczak pisze: 10 gru 2019, 00:27 Taki obrazek był w stopce newslettera, wysłanego do mnie z Trefla w październiku ubiegłego roku.
Z tego co ja wnioskuje po tym obrazku to trefl nie chwali się, że sprzedał 6mln 5 sekund, tylko że na całym świecie tyle zostało sprzedane.

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 10 gru 2019, 06:15
autor: seki
citmod pisze: 10 gru 2019, 01:41
MichalStajszczak pisze: 10 gru 2019, 00:27 Taki obrazek był w stopce newslettera, wysłanego do mnie z Trefla w październiku ubiegłego roku.
Z tego co ja wnioskuje po tym obrazku to trefl nie chwali się, że sprzedał 6mln 5 sekund, tylko że na całym świecie tyle zostało sprzedane.
A do tego chodzi o całą serię. Czyli nie sprzedali tak jednego a kilka pudeł, a przecież każde pudło to niezależna inwestycja pracy i innych zasobów.

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 10 gru 2019, 07:26
autor: sqb1978
Marketingu nigdy nie należy brać dosłownie ;)

W przypadku znnaych IP należy się również liczyć z tym, że przyjdzie duży gracz i zażyczy sobie wyłączność na dany rynek, co może w rezultacie skutkować nieprzedłużeniem licencji mniejszym kontrahentom.

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 10 gru 2019, 07:44
autor: KubaP
sqb1978 pisze: 10 gru 2019, 07:26 Marketingu nigdy nie należy brać dosłownie ;)

W przypadku znnaych IP należy się również liczyć z tym, że przyjdzie duży gracz i zażyczy sobie wyłączność na dany rynek, co może w rezultacie skutkować nieprzedłużeniem licencji mniejszym kontrahentom.
I tak i nie. Bo licencjodawca ma juz doswiadczenie w pracy z Toba, jestes jego zrodlem przychodu.
Oczywiscie, taka sytuacja jest mozliwa, ale raczej na poziomie lokalizacji.

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 10 gru 2019, 08:12
autor: sqb1978
Tak tak, nie sprecyzowałem, ale pisząc rynek miałem na myśli zarówno lokalizację jak i obszar (planszówka czy zabawki).
Sytuacja na pewno nietypowa, bo wymaga dużej firmy, która wchodzi w nowy rynek.

Re: Ile wynosi licencja na gry i jak sie ją nalicza

: 10 gru 2019, 18:20
autor: MichalStajszczak
citmod pisze: 10 gru 2019, 01:41 Z tego co ja wnioskuje po tym obrazku to trefl nie chwali się, że sprzedał 6mln 5 sekund, tylko że na całym świecie tyle zostało sprzedane.
seki pisze: 10 gru 2019, 06:15 A do tego chodzi o całą serię. Czyli nie sprzedali tak jednego a kilka pudeł, a przecież każde pudło to niezależna inwestycja pracy i innych zasobów.
Oczywiście macie rację. Ale nawet jeżeli na te 6 milionów złożyło się kilka wersji i 10 wydawców, to i tak wychodzi więcej niż te 38 tysięcy, o których pisał KubaP. A mój post był po prostu szybką odpowiedzią na
Halloween pisze: 09 gru 2019, 22:50 A czemu poslugujesz sie ta liczba 38tysiecy,mozliwe, ze naklady plaszowek sa az tak duze??
i to odpowiedzią, którą mogłem zacytować bez poszukiwania danych. Przypuszczam, że gier z milionowymi nakładami można znaleźć przynajmniej kilkadziesiąt.