Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Halloween
Posty: 1494
Rejestracja: 18 lis 2018, 13:02
Has thanked: 56 times
Been thanked: 86 times

Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: Halloween »

Chodzi mi o elementy gry, które nie wystapia pozniej w wersji retail a maja wiecej niz estetyczny wplyw na rozgrywke - czyli Nie figurki zamiast odpowiadajacych zetonow w retail. A wiec chodzi o dodatkowe bronie, kafelki terenu, tryby rozgrywki etc.

Z punktu widzenia tworcy, ktory widzi szanse na przyszlosc dla swojego produktu a nie jednorazowy zarobek jaki jest sens dawac fajne, przemyslane exkluziwy do KS? Nie lepiej potem sprzedac to jako dodatek do retail skoro to jest dobre a do KS jako exkluziwy dac rzeczy slabsze, mniej zbalansowane, zbędne jako lep na komplecjonistow?
toblakai
Posty: 1287
Rejestracja: 19 mar 2014, 13:57
Has thanked: 231 times
Been thanked: 251 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: toblakai »

Halloween pisze: 25 gru 2019, 11:02Nie lepiej potem sprzedac to jako dodatek do retail skoro to jest dobre a do KS jako exkluziwy dac rzeczy slabsze, mniej zbalansowane, zbędne jako lep na komplecjonistow?
Z takim podejściem to ten tytuł nie będzie miał żadnej przyszłości bo kampania niekoniecznie będzie sukcesem.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: MichalStajszczak »

Halloween pisze: 25 gru 2019, 11:02 Z punktu widzenia tworcy, ktory widzi szanse na przyszlosc dla swojego produktu a nie jednorazowy zarobek jaki jest sens dawac fajne, przemyslane exkluziwy do KS?
Z punktu widzenia twórcy, który widzi szanse na przyszłość dla swojego produktu, jaki jest sens dawać go na KS?
Halloween
Posty: 1494
Rejestracja: 18 lis 2018, 13:02
Has thanked: 56 times
Been thanked: 86 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: Halloween »

MichalStajszczak pisze: 25 gru 2019, 12:53
Halloween pisze: 25 gru 2019, 11:02 Z punktu widzenia tworcy, ktory widzi szanse na przyszlosc dla swojego produktu a nie jednorazowy zarobek jaki jest sens dawac fajne, przemyslane exkluziwy do KS?
Z punktu widzenia twórcy, który widzi szanse na przyszłość dla swojego produktu, jaki jest sens dawać go na KS?
Przykładowo firma jest już wypłukana z pieniędzy.
A tak ma "inwestora" za prowizje 10% wartości zbiórki i bez odsetek, wychodzi taniej jak kredyt.
koloX
Posty: 83
Rejestracja: 16 gru 2011, 10:17
Has thanked: 40 times
Been thanked: 18 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: koloX »

Halloween pisze: 25 gru 2019, 11:02 Chodzi mi o elementy gry, które nie wystapia pozniej w wersji retail a maja wiecej niz estetyczny wplyw na rozgrywke - czyli Nie figurki zamiast odpowiadajacych zetonow w retail. A wiec chodzi o dodatkowe bronie, kafelki terenu, tryby rozgrywki etc.
Mnie też to nurtuje, chciałem napisać coś takiego ale jestem trochę świeży po długiej przerwie w planszówkach i nie wiem, bałem się że tylko dla mnie jest to jakaś patologia. Nie rozumiem tego podejścia. Czy autorowi gry zależy na tym by gra była grana czy tylko na kasie?
Bo jeśli ludzie mają czerpać z niej przyjemność to jaki sens potem sprzedawać jakąś ułomną wersję? Więcej, jak ułomna wersja ma odnieść sukces? Na zasadzie oszustwa? Kup bo mówią że jest dobre? A potem powiedzą - ale ja gram z takim czymś czego ty nie masz. Sorki...
Mówimy oczywiście o dodatkach istotnych, znajdujących się tylko w KSie.
Co ma zrobić człowiek, który postanowi kupić taką grę za jakiś czas? Po prostu chciałby kupić w sklepie bo ma inne zajęcia w życiu niż ciągłe siedzenie na forach, czytanie czy dana gra jest coś warta i trzeba zamrozić kasę w KSa? Jakie podejście reprezentuje autor, który pełnoprawną grę chce sprzedać tylko tego typu maniakom?
Ja uważam że tego typu podejście dyskwalifikuje autorów/wydawców gry na KSie. Jest jedynie szybkim skokiem na kasę.
Szczęśliwie, z tego co widzę, tego typu gry faktycznie chyba takie są. Do darowania sobie. Nie interesują mnie zbytnio przygodówki, nie mam więc szczególnego poczucia że coś tracę nie inwestując kilku setek złotych w pojedynczą grę. Mimo wszystko jednak jest to dla mnie patologia. Dziwną drogę obrało w niektórych wypadkach środowisko planszówkowe.
feniks_ciapek
Posty: 2308
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1614 times
Been thanked: 941 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: feniks_ciapek »

Czy ja wiem... potraktujcie to trochę jak promki - też mają wpływ na grę, a nie każdy musi je mieć i nie każdy musi ich używać. Z jednej strony są skokiem na kasę, z drugiej strony ukłonem dla fanów gry, którzy zdecydowali się wspomóc autora w jej wydaniu. Być może taki CMON z tymi promkami trochę przesadza, ale nie przypominam sobie, aby w znanych mi kampaniach jakikolwiek element kluczowy dla rozgrywki był KS exclusive.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: MichalStajszczak »

koloX pisze: 25 gru 2019, 22:57 Mnie też to nurtuje, chciałem napisać coś takiego ale jestem trochę świeży po długiej przerwie w planszówkach i nie wiem, bałem się że tylko dla mnie jest to jakaś patologia. Nie rozumiem tego podejścia. Czy autorowi gry zależy na tym by gra była grana czy tylko na kasie?
Bo jeśli ludzie mają czerpać z niej przyjemność to jaki sens potem sprzedawać jakąś ułomną wersję? Więcej, jak ułomna wersja ma odnieść sukces? Na zasadzie oszustwa? Kup bo mówią że jest dobre? A potem powiedzą - ale ja gram z takim czymś czego ty nie masz. Sorki...
Mówimy oczywiście o dodatkach istotnych, znajdujących się tylko w KSie.
Nie tylko dla Ciebie jest to patologia.
Normalna procedura wygląda tak, że autor proponuje grę wydawcy, a wydawca albo bierze projekt i decyduje, czy wydać go w nakładzie kilku czy kilkuset tysięcy egzemplarzy albo projekt odrzuca. Tych odrzuconych projektów jest znacznie więcej niż przyjętych, pewnie nawet grubo ponad 90%. Oczywiście zdarza się, że odrzucenie pomysłu jest błędem (najbardziej znany przykład to Monopoly). I właśnie dla takich, niesłusznie odrzuconych pomysłów, wspieranie społecznościowe jest znakomitym rozwiązaniem.
Gdyby takich projektów na Kickstarterze itp. pojawiało się rocznie kilkadziesiąt, problemu by nie było, bo byłby to tylko margines, przeznaczony dla wąskiego grona poszukiwaczy osobliwości. Problem zaczął się wtedy, gdy ze wspierania społecznościowego zaczęli korzystać wydawcy. Bo w rezultacie przestało już chodzić o to, czy gra zostanie wydana, tylko o to, by klienci kupowali ją w ciemno. Najpierw zachętą do tego, by szybko wspierać, były informacje, że gra poza wspieraczką będzie droższa. Oczywiście szybko się okazało, że tego zagwarantować się nie da i ci, co nie wspierali, mogli kupić grę nieco później np. za 2/3 ceny wspieraczkowej.
Kolejnym absurdem są tzw. poziomy wsparcia (strech goals), szczególnie wtedy, gdy bez ich osiągnięcia gra byłaby w gruncie rzeczy niekompletna. Ponad rok temu, podczas dyskusji nad jedną z tak wydawanych gier, podałem następujący przykład:
Gdyby twórca szachów wydawał je w formie crowdfundingu, to w wersji podstawowej byłby tylko król i pionki, a pojawienie się w grze wież, gońców, skoczków i hetmana uwarunkowane by było osiągnięciem kolejnych poziomów wsparcia. :D
Teraz okazało się, że te niby dodatki, a w rzeczywistości elementy niezbędne do tego, aby gra była w pełni funkcjonalna, mają być wyłącznie w wersjach sprzedawanych wspierającym, co praktycznie wyklucza takie produkty z normalnego rynku. I dlatego napisałem, że jak ktoś widzi szanse na to, by jego gra nie była wydana tylko raz, nie powinien jej wydawać w taki sposób.
feniks_ciapek
Posty: 2308
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1614 times
Been thanked: 941 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: feniks_ciapek »

MichalStajszczak pisze: 26 gru 2019, 00:21 Teraz okazało się, że te niby dodatki, a w rzeczywistości elementy niezbędne do tego, aby gra była w pełni funkcjonalna, mają być wyłącznie w wersjach sprzedawanych wspierającym, co praktycznie wyklucza takie produkty z normalnego rynku. I dlatego napisałem, że jak ktoś widzi szanse na to, by jego gra nie była wydana tylko raz, nie powinien jej wydawać w taki sposób.
Ale macie jakieś konkretne przykłady takich kampanii i elementów, czy tylko sobie gdybacie? Bardzo by pomogło tej dyskusji omawianie konkretnych przykładów, a nie formułowanie wniosków na podstawie własnego widzimisię.
koloX
Posty: 83
Rejestracja: 16 gru 2011, 10:17
Has thanked: 40 times
Been thanked: 18 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: koloX »

Dwa przykłady
Jeden viewtopic.php?f=43&t=63691&start=25#p1206372
Lotharain pisze:
Lorenzo faktycznie zyskuje od trzech graczy, bo odblokowują się pola na planszy, poza tym ja gram z dodatkową talią kart z KSa, więc układ jest w każdej grze inny, a przez to i inne odczucia.
A z innej beczki: Daimyo Box z Rising Sun. Wszyscy go chcą choć akurat w tym przypadku wydaje się być nadmiarowym niezbalansowanym elementem służącym do nakręcenia odbiorców. No chyba że macie inne zdanie na temat Daimyo Box :wink:
Akurat na te pozycje zwróciłem uwagę bo są to gry euro. Nie wnikam, w mniej interesujący mnie temat gier typu Gloomheaven, Nemesis itp. gdzie chyba takie zjawiska są częstsze. Ale też pewnie mniej wpływające na rozgrywkę.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: MichalStajszczak »

feniks_ciapek pisze: 26 gru 2019, 13:54 Ale macie jakieś konkretne przykłady takich kampanii i elementów, czy tylko sobie gdybacie?
Ja nie interesuję się tym, co jest wydawane na wspieraczkach, więc przykładu podać nie jestem w stanie. Mój wpis odnosił się do tego co
Halloween pisze: 25 gru 2019, 11:02 Chodzi mi o elementy gry, które nie wystapia pozniej w wersji retail a maja wiecej niz estetyczny wplyw na rozgrywke - czyli Nie figurki zamiast odpowiadajacych zetonow w retail. A wiec chodzi o dodatkowe bronie, kafelki terenu, tryby rozgrywki etc.
przypuszczając, że skoro taki wątek założył, to ma rozeznanie w temacie.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4127
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2686 times
Been thanked: 2599 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: Gizmoo »

Ktoś może mi logicznie uzasadnić dlaczego ta dyskusja nie wylądowała jeszcze w offtopicu? Moderacja leczy zgagę po wigilii? :lol:

Czekam aż jedna ze stron da argument "nie wszystkich stać na drogie gry", a druga strona odpowie "gry to dobra luksusowe". :lol: Temat rzeka wałkowany po raz milionpińcetstodziwińcet, jak zwykle bez konkretnych przykładów, jak zwykle założony przez mistrza offtopiców... Ja wiem, nie muszę czytać, ale może gdyby to było we WŁAŚCIWYM dziale, to bym w ten temat nie kliknął przez przypadek.
koloX
Posty: 83
Rejestracja: 16 gru 2011, 10:17
Has thanked: 40 times
Been thanked: 18 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: koloX »

Gizmoo pisze: 26 gru 2019, 14:54 Temat rzeka wałkowany po raz milionpińcetstodziwińcet,
Ja nie zauważyłem. Ale skoro to tak to do jakich wniosków te dyskusje doprowadziły?
I jaki niby związek ma on z pieniędzmi? Że mamy dodatkową patologię polegającą na zakupach KSów po to tylko by sprzedawać je później innym, którzy chcieliby jedynie zagrać a nie spekulować?
Awatar użytkownika
addekk
Posty: 642
Rejestracja: 28 gru 2018, 11:54
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 44 times
Been thanked: 103 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: addekk »

Przykład patologii to jest np kampania Tytanów na KSie gdzie figurka upadłego tytana nie została odblokowana i zostanie dodana do zamówienia na zasadzie - daj nam 20zl to będziesz miał cały bonusowy kontent a tak dostajesz od nas wersję demo dodatku. Kolejny przykład daymio box gdzie tak naprawdę wystarczyło by dać możliwość dokupienia planszetki gracza bo mając dodatek klanów moon i sun nie ma potrzeby posiadania kompletu 8 figurek - w grze może brać udział tylko 6 osób a jest to klan niezbalansowany.
Weźże chodźże grać BGG
feniks_ciapek
Posty: 2308
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1614 times
Been thanked: 941 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: feniks_ciapek »

No dobra, ale w Lorenzo bez tej talii nie da się grać? Z tego co wiem, to się da. Więc to raczej casus dodatku/promki. Nemesis jest w pełni zamkniętą grą, a wszystkie dodatki wzbogacają ją, ale nie powodują, że nie da się w grę zagrać przy użyciu zawartych w niej komponentów. Wyszły do niej na ten moment trzy promki, z czego dwie są dostępne tylko przez KS Dice Tower albo Man vs Meeple. Tyle że żadnej z nich nie potrzebujesz, żeby w tę grę grać.

Do Daimyo Box nie potrafię się odnieść, bo Rising Sun zupełnie mnie jako gra nie interesuje.

Chyba z podanych przykładów to raczej tylko ta figurka Tytana jest słaba - zakładając, że nie ma tam jakiegoś standeesa albo żetonu. Bo jeśli jest, to popatrzcie sobie na to, co robiło FFG w Imperial Assault (nie KS) - dodawało do podstawki żetony, a jak chcesz mieć figurkę, to kup od nas dodatek. Aczkolwiek wydaje mi się, że taki zabieg nie zawiera się w definicji tematu (bo figurki można traktować jako "kosmetyczne" ulepszenie gry).

Skoków na kasę różnej maści jest wiele i KS nie jest wcale jakoś spektakularnie unikalny w tym względzie. Ale rozumiem frustrację spowodowaną ekskluzywnością jakiegoś elementu i niemożnością zaopatrzenia się weń wtedy, gdy nie uda nam się trafić w dobry moment. Dlatego nie popieram KS exclusive poza kosmetyką, podobnie jak wiele innych osób. Ale nazywanie tego patologią to jednak lekka przesada. To i tak jest trend, z którego KSy raczej się wypisują właśnie przez negatywny sentyment związany z późniejszą sprzedażą. Już wystarczająco problematyczne jest sprzedawanie wersji sklepowej w porównaniu z KS.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: rastula »

karty z Lorenzo były co prawda z KS, ale wersji elektronicznej, a nie samej gry i absolutnie nie są niezbedne aby grą się cieszyć...gra się w tę grę również bardzo dobrze w 2 osoby. Nie podawajmy opinii jako faktów...
koloX
Posty: 83
Rejestracja: 16 gru 2011, 10:17
Has thanked: 40 times
Been thanked: 18 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: koloX »

Trudno mi było wypowiedź o Lorenzo zrozumieć inaczej niż dosłownie...
W tym wątku nie chodzi o to że nie da się w coś grać ale że dostaje się produkt okrojony z części gry.
Ok inny przykład: Martians: A Story of Civilization. W KSie jest talia celów do rozgrywki w trybie rywalizacji. W wersji sklepowej nie ma... No i scenariuszy w KSie jest 11 a w sklepowej 4. Lubicie to?
Ja po prostu mam wrażenie że ten problem nie jest zbytnio tutaj rozumiany czy też dostrzegany gdyż na forum przewagę ma typ geeka. Siedzi w temacie, czyta BGG, kupuje KSy, żongluje grami jak cyrkowiec pałkami. Może dla niego to nie problem rozróżnianie tych wszystkich niuansów. Więcej! To może być dodatkowa zabawa: zdobywanie wyjątkowego produktu, którym inni się nie będą mogli cieszyć. Ale dla innych, takich jak ja, którzy czytają o grze że jest fajna, a którzy potem muszą zrobić dogłębne badanie co zawiera jakaś oferta, by się nie nadziać na coś wybrakowanego, wcale nie jest to zabawne.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: rastula »

nawet dosłownie rozumiana wypowiedź nie świadczy o tym ze dodatkowa talia jest wykrojona czy niezbędna. fakt, że w wersji sklepowej schodzą wszystkie karty nie jest okrojeniem a pewną cechą gry w tej wersji, cechą ktora dla wielu jest zaletą bo pozwala na lepsze planowanie. jest wiele gier gdzie do gry trafiają wszystkie zmienne, modyfikacji ulega tylko np kolejność ich pojawiania się...lorenzo ani trochę nie pasuje do tematu i tyle.

a co do opisanej sytuacji, ktoś nie śledzi, kupuje retail i o zgrozo, działa wszystko i gra się miło i jest fun...i nagle czyta że na KS były 4 dodatkowe elementy i nagle jest nieszczęśliwy i gra już bez sensu... sorry, słabe to. Gra albo się broni, albo nie... złej i pierdyliard dodatkow nie ratuje i osobiście nie mam w kolekcji gry, która jest niegrywalna w wersji sklepowej...to są najczesciej bóle kompletystów i kompulsywnych kolekcjonerów i problem tkwi w ludziach , nie grach...a że kapitalista to jakoś wykorzystuje...no cóż, chcieliśmy, to mamy :lol:
koloX
Posty: 83
Rejestracja: 16 gru 2011, 10:17
Has thanked: 40 times
Been thanked: 18 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: koloX »

Możesz mieć rację a możesz nie mieć. I na tym polega patologia :P Że prowadzi do takich dylematów.
Gra może być kompletna i dobrze chodzić bez tych dodatków ale wtedy jest w sumie naciąganiem KSowców (to akurat byłoby najlepsze, w sumie zrozumiałe).
Albo gra nie jest kompletna i wtedy naciągamy kupujących w sklepie. To już przegięcie gdyż autor gry traktuje tutaj kupujących jak jakąś gorszą kategorię.
Albo jest to bez znaczenia - znać mistrzostwo projektanta :wink:
Ogólnie sądzę że warto mieć na uwadze ten problem. Ok, póki co może nie jest źle, tak jak pisałem, w euro grach raczej poboczne zjawisko (chyba) ale niech może przebije się do szerszej świadomości by się za bardzo nie rozkręciło.
Ciekawe tak swoją drogą co skłoniło Halloweena do założenia tego tematu.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10023
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1309 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: rastula »

jest prosta zasada, ktora pomaga na te problemy...nie kupować gier na KS. Naprawdę można i naprawdę nie zabraknie nikomu gier do zagrania do końca życia a ks obecnie to przedsprzedaż w 9/10 przypadków a nie żaden CF...

natomiast autora skłonił chroniczny ból jestestwa że nas wydawcy oszukują, ktoremu daje upust 3 razy w tygodniu (dosłownie) produkując jednozdaniowe wątki, w ktorych potem i tak nie uczestniczy... taki internetowy troll to się nazywa...
feniks_ciapek
Posty: 2308
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1614 times
Been thanked: 941 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: feniks_ciapek »

koloX pisze: 27 gru 2019, 00:35 Gra może być kompletna i dobrze chodzić bez tych dodatków ale wtedy jest w sumie naciąganiem KSowców (to akurat byłoby najlepsze, w sumie zrozumiałe).
Albo gra nie jest kompletna i wtedy naciągamy kupujących w sklepie. To już przegięcie gdyż autor gry traktuje tutaj kupujących jak jakąś gorszą kategorię.
Albo jest to bez znaczenia - znać mistrzostwo projektanta :wink:
Ogólnie sądzę że warto mieć na uwadze ten problem. Ok, póki co może nie jest źle, tak jak pisałem, w euro grach raczej poboczne zjawisko (chyba) ale niech może przebije się do szerszej świadomości by się za bardzo nie rozkręciło.
Niektórym chyba dobrze by zrobiło przyjrzenie się temu, co w komiksie zrobiły "okładki alternatywne". Albo jak FFG sprzedawało przez dłuższy czas zestawy podstawowe do swoich LCG z 6 pojedynczymi kartami, żeby ludzie kupowali bez sensu po 3 podstawki. To pozwoli trochę nabrać dystansu do tematu naciągania na KS.

Głównym celem segmentacji rynku jest dotarcie do większej liczby różnego rodzaju odbiorców i większa sprzedaż. Poczucie lepszości i gorszości to efekt uboczny, związany z percepcją statusu, zazdrością i innymi mechanizmami społecznymi, które nie mają nic (albo niewiele) wspólnego z główną funkcjonalnością danego produktu. Producenci samochodów też mają modele przeznaczone na różną kieszeń. Ba, nawet ten sam model z lepszym silnikiem możesz kupić, jak chcesz.

I z grami zaczyna być podobnie. Oferta zaczyna być na tyle bogata, że rynek się dzieli. I to trochę smutne - sam ostatnio słyszałem od znajomych wzdychanie, że te dobre gry są strasznie drogie i jest mi z tego powodu trochę przykro, bo należę zapewne do osób, które te ceny windują w górę swoim zachowaniem. A z drugiej jednak okazało się, że oprócz tego, że gram, to jeszcze jestem w tej dziedzinie estetą i kolekcjonerem, więc lubię nie tylko, jak gra jest dobra, ale też jak dobrze wygląda. I kupuję te zbędne promki, dodatki i takie tam.

Z trzeciej strony, gra w wersji podstawowej (nie deluxe) jest pełnoprawną, kompletną grą. Mam u siebie w kolekcji kilka KSów, które ufundowały się z niewielką górką i odblokowano tylko kilka SG. Przykro, bo widać, że warstwa wizualna cierpi, cierpi też może trochę regrywalność. I że ta gra mogłaby być bogatsza. Ale nie jest, a gra się mimo wszystko świetnie. I z tego punktu problem nie posiadania jakiejś promki/dodatku/ekskluzywa z KS jest tylko i wyłącznie problemem świadomości jego istnienia i niemożliwości jego pozyskania w oczekiwanej przez nas cenie.
Halloween
Posty: 1494
Rejestracja: 18 lis 2018, 13:02
Has thanked: 56 times
Been thanked: 86 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: Halloween »

Nie chodzi tu o jakies nie podoba sie to nie kupuj. Nie kupuje przeciez, nie bede kupowal gier na KS.

Chodzi mi o motywy twórcy. Mam wrazenie, ze gdy jest duzo, waznych elementow ekskluzywnych to odzwierciedla to przekonanie tworcy, ze jego projekt nie mialby wiekszych szans w retailu. Co wiecej taki tworca raczej myslalby w wypadku sukcesu o wydaniu kolejnej ulepszonej edycji niz dodatkow do aktualnie fundowanej.
feniks_ciapek pisze: 27 gru 2019, 10:29

I z grami zaczyna być podobnie. Oferta zaczyna być na tyle bogata, że rynek się dzieli. I to trochę smutne - sam ostatnio słyszałem od znajomych wzdychanie, że te dobre gry są strasznie drogie i jest mi z tego powodu trochę przykro, bo należę zapewne do osób, które te ceny windują w górę swoim zachowaniem.
Uswiadomienie sobie to pierwszy krok. KS na grach nakrecil sie w ostatnich 5 latach, przez grupe paru tysiecy osob, ktore kupuja w ciemno deluxe pakiety zaczely sie tam pojawiac tytuly >100$ i szybko przelamywaly kolejne bariery cenowe za egzemplarz. Ani miedzy 2004 a 2009 ani miedzy 2009 a 2014 ilosc produktow premium w tym hobby nie rosla w tak zastraszajacym tempie, nawet niezblizonym.
feniks_ciapek
Posty: 2308
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1614 times
Been thanked: 941 times

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: feniks_ciapek »

Halloween pisze: 27 gru 2019, 10:33 Nie chodzi tu o jakies nie podoba sie to nie kupuj. Nie kupuje przeciez, nie bede kupowal gier na KS.
Nie wiesz, co tracisz. Może to i lepiej, ale dla mnie 9/10 z tegorocznych najlepszych gier pochodzi z KS. Z tych jedynie 2 miały pakiet "deluxe" i kosztowały więcej, niż $100. Są odważniejsze, bardziej innowacyjne, ciekawsze, niż to, co oferuje "zwyczajny" rynek. 5 z nich po kampanii będzie miało (albo już ma) wersje sklepowe. Może ze 2 były preorderami w klasycznym sensie, historia każdej z tych 9 jest inna i próba podsumowania tego w taki sposób, jak robisz, pokazuje tylko nieznajomość tematu.
Halloween pisze: 27 gru 2019, 10:33 Ani miedzy 2004 a 2009 ani miedzy 2009 a 2014 ilosc produktow premium w tym hobby nie rosla w tak zastraszajacym tempie, nawet niezblizonym.
Fixed it for you :)

No i liczba, a nie ilość. Ale to czepianie się słówek.

Nie, to nie jest grupka "pary tysięcy osób, które kupują w ciemno deluxe pakiety". To bardziej złożony proces rynkowy, na który narzekania części odbiorców nie mają żadnego wpływu. Większa podaż prowadzi do większej różnorodności i specjalizacji, co powoduje segmentację i tworzenie się specyficznych nisz na rynku, do których z kolei nie da się już tak łatwo dotrzeć reklamą globalną i sprzedażą sieciową. Więc KS odpowiada między innymi na zapotrzebowanie bardziej wymagającego albo może bardziej wyspecjalizowanego klienta.
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9479
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 511 times
Been thanked: 1449 times
Kontakt:

Re: Jakość elementów ekskluzywnych dla KS

Post autor: MichalStajszczak »

feniks_ciapek pisze: 27 gru 2019, 10:29 Producenci samochodów też mają modele przeznaczone na różną kieszeń. Ba, nawet ten sam model z lepszym silnikiem możesz kupić, jak chcesz.
To oczywiście prawda. Zazwyczaj cena podawana przez dealera nie obejmuje różnych dopłat, np. za klimatyzację, ABS, radio, lakier metalik czy aluminiowe felgi. Bo to są elementy nie dla każdego istotne. Nie można natomiast obecnie sprzedać samochodu bez wycieraczek, bocznych lusterek czy pasów bezpieczeństwa. Aczkolwiek pamiętam, że gdy w roku 1983 odbierałem z FSO Fiata 125P, kupionego w formie przedpłaty (to był taki kickstarter z PRLu), dostałem tzw. wersję zubożoną, w której np. nie było prawego bocznego lusterka, obrotomierza i jeszcze paru innych drobiazgów.
Wracając do tematyki gier. W odróżnieniu od samochodów, nie ma żadnych ustawowych wymogów, określających warunki, które musi spełniać gra, aby była dopuszczona do sprzedaży. To, czy gra jest "grywalna" zależy od indywidualnej oceny. Pamiętam dyskusję na forum sprzed kilku lat, w której pojawiały się głosy, że na przykład w Race for the Galaxy nie da się grać bez dodatków. I ogólniej - że często dodatki do gier to właściwie sztucznie wyłączone z podstawowego elementy. Wyłączone w celu "dojenia" klientów, czyli zmuszania do zakupu dodatków. Ale statystyki sprzedaży temu zaprzeczają. Zazwyczaj liczba sprzedanych dodatków to 10-20% sprzedaży podstawowej wersji gry.
ODPOWIEDZ