Strona 1 z 3

Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 19 cze 2020, 09:07
autor: quagmire
Witam.

Przygotowuję autorski dodatek do "Western Legends" stąd moje pytanie.
Jak to jest z legalnością takich dodatków ?
Czy do wykonania i upublicznienia takiego dodatku potrzebna jest zgoda wydawnictwa ?
Napisałem maila do wydawnictwa "Western Legends" ale póki co nie dostałem odpowiedzi...
Jakie macie doświadczenia ?

pozdrawiam

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 19 cze 2020, 09:34
autor: suibeom
Napisałem dwa e-maile do Portalu Games w takiej samej sprawie, i mnie również olali. Może pytamy o oczywistości? Ja swój upubliczniłem po konsultacjach tu na forum z bardziej doświadczonymi graczami. Choć z prawnego punktu widzenia, to żałosne tłumaczenie :-), wydaje mi się, że dopóki na tym nie zarabiam wpisuję się w rzeszę fanów gry, którzy swoimi działaniami przedłużają jej żywot, przez co takie działania są akceptowane. Ale to tylko moje przypuszczenie.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 19 cze 2020, 09:50
autor: rastula
obudzą się jak poczują pieniądz ;)...


A tak poważnie - jeśli nie jest to komercyjna twórczość to najgorsze co może cię spotkać, to pewnie prośba o usunięcie materiałów z sieci.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 19 cze 2020, 09:50
autor: japanczyk
suibeom pisze: 19 cze 2020, 09:34 Napisałem dwa e-maile do Portalu Games w takiej samej sprawie, i mnie również olali. Może pytamy o oczywistości? Ja swój upubliczniłem po konsultacjach tu na forum z bardziej doświadczonymi graczami. Choć z prawnego punktu widzenia, to żałosne tłumaczenie :-), wydaje mi się, że dopóki na tym nie zarabiam wpisuję się w rzeszę fanów gry, którzy swoimi działaniami przedłużają jej żywot, przez co takie działania są akceptowane. Ale to tylko moje przypuszczenie.
Nawet zarabiajac na fanowskim dodatku jest to wciaz twoja praca - jesli nie korzystasz z oryginalnych grafik, trademarków czy czegos takiego nie powinno byc problemu

https://boardgamegeek.com/thread/186853 ... n-publishe

Na pewno ejst wiecej tematow gdzie mozna znaleźc o tym informacje - jesli nie zarabiasz nie ma zadnego problemu/jesli zarabiasz, ale nie krozystasz z materialow tworcow - tez nie powinno byc problemow

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 19 cze 2020, 10:01
autor: suibeom
japanczyk pisze: 19 cze 2020, 09:50
suibeom pisze: 19 cze 2020, 09:34 Napisałem dwa e-maile do Portalu Games w takiej samej sprawie, i mnie również olali. Może pytamy o oczywistości? Ja swój upubliczniłem po konsultacjach tu na forum z bardziej doświadczonymi graczami. Choć z prawnego punktu widzenia, to żałosne tłumaczenie :-), wydaje mi się, że dopóki na tym nie zarabiam wpisuję się w rzeszę fanów gry, którzy swoimi działaniami przedłużają jej żywot, przez co takie działania są akceptowane. Ale to tylko moje przypuszczenie.
Nawet zarabiajac na fanowskim dodatku jest to wciaz twoja praca - jesli nie korzystasz z oryginalnych grafik, trademarków czy czegos takiego nie powinno byc problemu

https://boardgamegeek.com/thread/186853 ... n-publishe

Na pewno ejst wiecej tematow gdzie mozna znaleźc o tym informacje - jesli nie zarabiasz nie ma zadnego problemu/jesli zarabiasz, ale nie krozystasz z materialow tworcow - tez nie powinno byc problemow
Wydaje mi się, że nie do końca tak jest. Jeżeli to co stworzysz staje się integralną częścią podstawy, która chroniona jest prawami autorskimi i majątkowymi, wtedy i to co stworzyłeś podlega tym samym prawom, o ile chcesz na tym zarabiać. Na pewno jest tak w mojej dziedzinie, komiksie i literaturze.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 19 cze 2020, 10:02
autor: kisiel365
W Polsce nie da się chronić prawami autorskimi mechaniki gry planszowej lub ogólnie rozumianego klimatu danego tytułu. Jedyne za co mogą cię pociągnąć do odpowiedzialności to zastrzeżone nazwy i znaki towarowe albo elementy graficzne i tekstowe (np. tekst na kartach czy instrukcja). W wąskich przypadkach kawałki kodu (np po dekompilacji) albo wykorzystanie serwera (jako nieupoważnione użycie, nawet jeżeli twórcy w żaden sposób tego nie zabezpieczyli).
Obecnie nic nie stoi mi na przeszkodzie, abym wydał (i zarabiał z tego tytułu) idealnego klona Zamków Burgundii, o ile dam temu nową nazwę, użyję nowych grafik i napiszę instrukcję od nowa.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 19 cze 2020, 10:27
autor: suibeom
rozumiem, ale Ty piszesz o pseudo nowym produkcie, a my o integralnej części konkretnego tytułu, który siłą rzeczy nawiązuje nie tylko tematyką, ale i wykorzystuje jego elementy, grafika, plansza, pionki/ figurki itd. Dlatego dla mnie mnie to dwie różne sprawy.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 19 cze 2020, 11:23
autor: Fenrisek83
Istniej spora grupa ludzi związana z fanowską twórczością gry Talisman. Sami tworzą karty (na podstawie ogólnodostępnych grafik nie objętych prawami autorskimi), postacie, planszowe dodatki a nawet całe gry na mechanice Talismana jak Schron Zero. Talisman jest ip firmy Games Workshop która ostro się zabiera za tych co łamią prawa autorskie. Jak do tej pory ich nie dojechali to chyba nić wbrew prawu nie robią. Po prostu musisz napisać w instrukcji do dodatku, że to gra na podstawie ip tej i tej firmy i, że to jest produkt fanowski i nie komercyjny. :D
Edit: Było kiedyś takie czasopismo Magia i Miecz które publikowało przygody do rożnych systemów RPG. Z tego co wiem upadli przez znikome zainteresowanie (regres tej formy rozrywki) a nie przez najazdy prawników.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 19 cze 2020, 12:52
autor: kisiel365
Jeżeli w "dodatku" masz nowe figurki i nowe grafiki w tym samym stylu a w nazwie dodatku nie będzie nazwy podstawowej gry to nie ma to znaczenia. Spokojnie możesz na pudełku lub w instrukcji napisać, że produkt wymaga elementów z innego produktu (to jest przecież informacja jawna). Nie sprzedajesz przecież planszy z podstawki w swoim dodatku, co?
Dla przykładu podam popularne krzesełko dla dzieci z IKEA, które jest fajne i tanie, ale brakuje podnóżka, aby było ergonomiczne. Firma z Polski produkuje takie dodatkowe podnóżki (przykręcana deska) i jest to w pełni legalne.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 17 lip 2023, 11:57
autor: BOLLO
Chciałbym nieco lepiej zrozumieć to zagadnienie.

Obserwuję aktualnie że sporo "topowych" gier ma naprawdę spore community które chętnie robi fanowskie dodatki jako integralne rozszerzenia do istniejących podstawek. I ja osobiście takie zabiegi popieram i szanuję że ludziom się chce i robią to naprawdę profesjonalnie. Ale zacząłem się zastanawiać czy aby to do końca jest legalne? Bo:

-Używa się znanej marki lub IP
-Symboli, nazewnictwa itd
-Ikon, szablonów, layoutów, grafik....
-Mechanik (wiem nie jest chroniona)
-i wielu innych rzeczy które już ktoś wymyślił, wykreował, stworzył....

a w końcowym efekcie taki "produkt" się przecież najczęściej sprzedaje. Czy ktoś na tym zarabia czy nie tego nie wiem ale domyślam się że raczej nikt nie robi tego za darmo.

Tak więc jak to jest z tymi fanowskimi sprawami. Troszkę mi to trąci jakaś luką w prawie. Czy zna ktoś jakieś paragrafy albo może przytoczyć konkrety że takie zabiegi są legalne/nielegalne?

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 17 lip 2023, 12:59
autor: sliff
W 90% nie jest to legalne, ale też wydawnictwa nie mają (narazie) żadnego interesu ścigać bo, żadnych szkód z tego nie ma. A same wydawnictwa też są zwiazane sublicencją np. na IP także często nawet jakby chciały to nie mogą dać takiej zgody.

- rzeczy objete ip - potrzeba licencji
- symbole/ nazewnictwo/ikony - temat jest skomplikowany z jednej strony ikony i pojedyncze słowa nie są objete, ale już symbole mogą. Jaka jest różnica miedzy ikoną a symbolem? - nie wiadomo :).
- grafiki - potrzeba licencji, nawet jak zrobisz swoją grafikę w podobnym stylu to może/nie musi podpadać pod pracę zależną.

Także pod względem prawnym dużo prościej jest zrobić reskin 1:1 niż dodatek.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 17 lip 2023, 13:54
autor: BOLLO
sliff pisze: 17 lip 2023, 12:59 W 90% nie jest to legalne, ale też wydawnictwa nie mają (narazie) żadnego interesu ścigać bo, żadnych szkód z tego nie ma. A same wydawnictwa też są zwiazane sublicencją np. na IP także często nawet jakby chciały to nie mogą dać takiej zgody.

- rzeczy objete ip - potrzeba licencji
- symbole/ nazewnictwo/ikony - temat jest skomplikowany z jednej strony ikony i pojedyncze słowa nie są objete, ale już symbole mogą. Jaka jest różnica miedzy ikoną a symbolem? - nie wiadomo :).
- grafiki - potrzeba licencji, nawet jak zrobisz swoją grafikę w podobnym stylu to może/nie musi podpadać pod pracę zależną.

Także pod względem prawnym dużo prościej jest zrobić reskin 1:1 niż dodatek.
No właśnie szkody są i dla autorów i wydawnictw. Taki fanowski dodatek może przypadkiem "wstrzelić" się w to co zamierzał zrobić autor jeżeli gra się przyjmie. Co innego jak gra już latami nie ma żadnego supportu i już dawno licencja wygasła.

Ikona-symbol na karcie np (trademark ikony z M:TG)
Symbol- jakiś charakterystyczny z danego IP np znak smoka z Dragon Ball na stroju GoKu.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 17 lip 2023, 14:12
autor: Leser
BOLLO pisze: 17 lip 2023, 13:54 No właśnie szkody są i dla autorów i wydawnictw. Taki fanowski dodatek może przypadkiem "wstrzelić" się w to co zamierzał zrobić autor jeżeli gra się przyjmie. Co innego jak gra już latami nie ma żadnego supportu i już dawno licencja wygasła.
Żaden dodatek fanowski nie będzie miał nigdy takiego zasięgu, jak oficjalne wydanie. Jeżeli wydawnictwo uzna jednak, że coś zagraża ich interesom, to załatwi zdjęcie odpowiednich materiałów z sieci. Jeżeli zagrożenia nie ma, to nie ma i szkody, jest za to czysty zysk, bo gra żyjąca, to gra, która się sprzedaje.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 17 lip 2023, 14:31
autor: BOLLO
Leser pisze: 17 lip 2023, 14:12
BOLLO pisze: 17 lip 2023, 13:54 No właśnie szkody są i dla autorów i wydawnictw. Taki fanowski dodatek może przypadkiem "wstrzelić" się w to co zamierzał zrobić autor jeżeli gra się przyjmie. Co innego jak gra już latami nie ma żadnego supportu i już dawno licencja wygasła.
Żaden dodatek fanowski nie będzie miał nigdy takiego zasięgu, jak oficjalne wydanie. Jeżeli wydawnictwo uzna jednak, że coś zagraża ich interesom, to załatwi zdjęcie odpowiednich materiałów z sieci. Jeżeli zagrożenia nie ma, to nie ma i szkody, jest za to czysty zysk, bo gra żyjąca, to gra, która się sprzedaje.
A jeżeli nie ma plików w sieci a dodatek jest realizowany za pomocą wspieraczki czy grupowego zamówienia jak w przypadku naszych rodzimych?

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 17 lip 2023, 14:45
autor: Leser
BOLLO pisze: 17 lip 2023, 14:31 A jeżeli nie ma plików w sieci a dodatek jest realizowany za pomocą wspieraczki czy grupowego zamówienia jak w przypadku naszych rodzimych?
Nie wiem, nie praktykuję prawa od kilku lat i nie byłem w takiej sytuacji, ale z całą pewnością nie jest to żadne rocket science. Podejrzewam, że jeden mail do platformy wspieraczkowej doprowadziłby do zamknięcia kampanii - oczywiście, jeżeli byłyby do tego podstawy, o których mowa wyżej w tym temacie (choćby wykorzystanie terminologii z podstawki gry).

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 17 lip 2023, 14:58
autor: sliff
BOLLO pisze: 17 lip 2023, 14:31 A jeżeli nie ma plików w sieci a dodatek jest realizowany za pomocą wspieraczki czy grupowego zamówienia jak w przypadku naszych rodzimych?
Jeżeli pytasz czy będą chodzić po domach i wyciągać zakazane kopie spod tapczanu to nie, nie będą.

Poza tym Bollo czy to nie ty jesteś przypadkiem osobą która chciała robić zrzutkę na "kolekcjonerski" świat dysku ?

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 17 lip 2023, 15:01
autor: BOLLO
Leser pisze: 17 lip 2023, 14:45
BOLLO pisze: 17 lip 2023, 14:31 A jeżeli nie ma plików w sieci a dodatek jest realizowany za pomocą wspieraczki czy grupowego zamówienia jak w przypadku naszych rodzimych?
Nie wiem, nie praktykuję prawa od kilku lat i nie byłem w takiej sytuacji, ale z całą pewnością nie jest to żadne rocket science. Podejrzewam, że jeden mail do platformy wspieraczkowej doprowadziłby do zamknięcia kampanii - oczywiście, jeżeli byłyby do tego podstawy, o których mowa wyżej w tym temacie (choćby wykorzystanie terminologii z podstawki gry).
Idzmy o krok dalej. Hipotetycznie...robię fanowską armie do NH3.0 (takowych Ignacy mówił kiedyś że jest ok 700). Armia zbalansowana , grywalna, robię zbiórkę i wydaję taką armię do tej gry..... Legalne czy nielegalne?

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 17 lip 2023, 15:03
autor: BOLLO
sliff pisze: 17 lip 2023, 14:58
BOLLO pisze: 17 lip 2023, 14:31 A jeżeli nie ma plików w sieci a dodatek jest realizowany za pomocą wspieraczki czy grupowego zamówienia jak w przypadku naszych rodzimych?
Jeżeli pytasz czy będą chodzić po domach i wyciągać zakazane kopie spod tapczanu to nie, nie będą.

Poza tym Bollo czy to nie ty jesteś przypadkiem osobą która chciała robić zrzutkę na "kolekcjonerski" świat dysku ?
Tak to ja ale Phalanx w prywatnym @ mi to wyjaśnił że to złe było....i miał rację. Wycofałem się z tego pomysłu i uderzyłem w pierś. Tak więc pudło :mrgreen:

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 17 lip 2023, 15:06
autor: toblakai
BOLLO pisze: 17 lip 2023, 15:01
Leser pisze: 17 lip 2023, 14:45
BOLLO pisze: 17 lip 2023, 14:31 A jeżeli nie ma plików w sieci a dodatek jest realizowany za pomocą wspieraczki czy grupowego zamówienia jak w przypadku naszych rodzimych?
Nie wiem, nie praktykuję prawa od kilku lat i nie byłem w takiej sytuacji, ale z całą pewnością nie jest to żadne rocket science. Podejrzewam, że jeden mail do platformy wspieraczkowej doprowadziłby do zamknięcia kampanii - oczywiście, jeżeli byłyby do tego podstawy, o których mowa wyżej w tym temacie (choćby wykorzystanie terminologii z podstawki gry).
Idzmy o krok dalej. Hipotetycznie...robię fanowską armie do NH3.0 (takowych Ignacy mówił kiedyś że jest ok 700). Armia zbalansowana , grywalna, robię zbiórkę i wydaję taką armię do tej gry..... Legalne czy nielegalne?
Nielegalne, jeżeli używasz chronionych prawnie dóbr.

Jak stworzysz dodatek z armią ludzików z kasztanów, napiszesz instrukcje bez używania chronionych prawnie symboli, nazw i świata to oczywiście możesz osadzić to w systemie NSHex i pisać że można nią grać.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 17 lip 2023, 15:14
autor: BOLLO
toblakai pisze: 17 lip 2023, 15:06
BOLLO pisze: 17 lip 2023, 15:01
Leser pisze: 17 lip 2023, 14:45
Nie wiem, nie praktykuję prawa od kilku lat i nie byłem w takiej sytuacji, ale z całą pewnością nie jest to żadne rocket science. Podejrzewam, że jeden mail do platformy wspieraczkowej doprowadziłby do zamknięcia kampanii - oczywiście, jeżeli byłyby do tego podstawy, o których mowa wyżej w tym temacie (choćby wykorzystanie terminologii z podstawki gry).
Idzmy o krok dalej. Hipotetycznie...robię fanowską armie do NH3.0 (takowych Ignacy mówił kiedyś że jest ok 700). Armia zbalansowana , grywalna, robię zbiórkę i wydaję taką armię do tej gry..... Legalne czy nielegalne?
Nielegalne, jeżeli używasz chronionych prawnie dóbr.

Jak stworzysz dodatek z armią ludzików z kasztanów, napiszesz instrukcje bez używania chronionych prawnie symboli, nazw i świata to oczywiście możesz osadzić to w systemie NSHex i pisać że można nią grać.
Sęk w tym że nie wiadomo co jest chronione a co nie. Takie np słynne słowo TAP /UNTAP w M:TG jest prawnie chronione.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 17 lip 2023, 15:14
autor: sliff
Jeśli nie impikujesz że to pochodzi od wydawcy, nie wykorzystujesz grafik z neuroshimu a sama armia nie korzysta z IP neuroschimy rpg. Czyli np w temacie cthulhu albo słodkich kotków to tak 100% legalne.

Tak samo jakbyś wpadł na te rozkładane sztaby przed monolith areną to od ciebie musieli by kupić licencję na wykorzystanie tego.

Edit: odnośnie tapowania, to wotc jakimś cudem uzyskał patent w amerykańskim systemie prawnym o którym wiem zero. Także w stanach może, w europie mocno raczej nie.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 17 lip 2023, 15:17
autor: toblakai
BOLLO pisze: 17 lip 2023, 15:14
toblakai pisze: 17 lip 2023, 15:06
BOLLO pisze: 17 lip 2023, 15:01
Idzmy o krok dalej. Hipotetycznie...robię fanowską armie do NH3.0 (takowych Ignacy mówił kiedyś że jest ok 700). Armia zbalansowana , grywalna, robię zbiórkę i wydaję taką armię do tej gry..... Legalne czy nielegalne?
Nielegalne, jeżeli używasz chronionych prawnie dóbr.

Jak stworzysz dodatek z armią ludzików z kasztanów, napiszesz instrukcje bez używania chronionych prawnie symboli, nazw i świata to oczywiście możesz osadzić to w systemie NSHex i pisać że można nią grać.
Sęk w tym że nie wiadomo co jest chronione a co nie. Takie np słynne słowo TAP /UNTAP w M:TG jest prawnie chronione.
Czyli w tym konkretnym wypadku jest wiadomo, prawda?

Są ludzie którzy biorą pieniądze za ustalanie takich rzeczy - natomiast reguła kciuka jest taka, że jak nie wiem to tego nie używam.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 17 lip 2023, 15:23
autor: Leser
BOLLO pisze: 17 lip 2023, 15:14 Sęk w tym że nie wiadomo co jest chronione a co nie. Takie np słynne słowo TAP /UNTAP w M:TG jest prawnie chronione.
Tradycyjnie nie za bardzo rozumiem, do czego zmierzasz.

Jak się decydujesz na czymś zarobić pieniądz bez konsultacji z oryginalnym wydawcą, to w twoim interesie jest się dowiedzieć - to nie są tajne informacje, przeciwnie, muszą być ujawnione publicznie dla swej skuteczności. Jeżeli się cykasz, że nie podołasz, to szukaj interesu gdzie indziej. Każdy termin oryginalnej instrukcji możesz roboczo uznawać za chroniony przez prawo autorskie. Wychodząc z takiego założenia w ogóle nie musisz przejmować się faktem, że jakieś tam tapy są dodatkowo zastrzeżone.

Jeżeli chcesz coś robić fanowsko, to najlepszym i najprostszym sposobem jest się spytać wydawcy. Jak ma coś przeciwko, to da znać.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 17 lip 2023, 15:40
autor: BOLLO
Leser pisze: 17 lip 2023, 15:23
BOLLO pisze: 17 lip 2023, 15:14 Sęk w tym że nie wiadomo co jest chronione a co nie. Takie np słynne słowo TAP /UNTAP w M:TG jest prawnie chronione.
Tradycyjnie nie za bardzo rozumiem, do czego zmierzasz.

Jak się decydujesz na czymś zarobić pieniądz bez konsultacji z oryginalnym wydawcą, to w twoim interesie jest się dowiedzieć - to nie są tajne informacje, przeciwnie, muszą być ujawnione publicznie dla swej skuteczności. Jeżeli się cykasz, że nie podołasz, to szukaj interesu gdzie indziej. Każdy termin oryginalnej instrukcji możesz roboczo uznawać za chroniony przez prawo autorskie. Wychodząc z takiego założenia w ogóle nie musisz przejmować się faktem, że jakieś tam tapy są dodatkowo zastrzeżone.

Jeżeli chcesz coś robić fanowsko, to najlepszym i najprostszym sposobem jest się spytać wydawcy. Jak ma coś przeciwko, to da znać.
nic z tych rzeczy. nie mam w planach w ciemnej piwnicy rzeźbić czegoś do gier juz wydanych. Pytam z czystej ciekawości bo widzę że fanowskie dodatki mają branie i są naprawdę profesjonalnie robione przez fanów danej gry.

Re: Fanowski dodatek a prawa autorskie

: 18 lip 2023, 07:46
autor: ave.crux
My zapytaliśmy się wprost na discordzie Go On Board kiedy była tworzona fanowska karta eredina. Zero problemów z użyciem grafik, a samo GoB nawet umieściło przebitki w swoim filmiku chwaląc się, że community prężnie działa