Gra dla dwojga, o spójnych mechanice i temacie
Gra dla dwojga, o spójnych mechanice i temacie
Czołem.
Szukam dla siebie i żony (a zatem dla najczęściej 2 graczy), ale także dla przyjaciół (więc spokojnie może być też dla 3-4-5 osób) gry, w której wykonywane akcje są spójne z tematem gry, są logicznie uzasadnione (chociaż w minimalnym stopniu). Ja mam luz z oderwanymi od rzeczywistości sucharami, ale żona lubi jak coś ma sens.
Stąd np. podoba jej się:
Terraformacja Marsa (mamy w kolekcji) - bo widzi logiczne wytłumaczenie w tym, że jak rośnie las to zwiększa się poziom tlenu, albo że jak przekraczamy 0 stopni celsjusza to pojawia się ocean, że jak robimy wielki wybuch to temperatura się podnosi, że przerabiamy energię na ciepło itp.
Agricola (nie mamy, ale graliśmy) - bo dwa zwierzaczki rozmnażają się w kolejne, bo ubicie zwierzęcia daje żywność, bo pole trzeba zaorać zanim się je obsieje itp.
Cuba (mamy w kolekcji) - bo z tytoniu robi się cygara, a porcie ładuje się towary na statki, a w parlamencie można wpływać na korzystne dla nas ustawy
Na przeciwległym biegunie jest (ku mojemu ubolewaniu) dla przykładu Dominion, gdzie niewyjaśnione i kompletnie oderwane jest to, że Kuźnia daje 3 karty, a Ogrody dają 1 punkt zwycięstwa za każde 10 kart.
Przyglądam się obecnie kilku grom i się zastanawiam czy spełniają to, o co pytam:
Brzdęk! - bo ma to sens, że hałas budzi smoka, bo ma to sens, że trzeba ukraść skarb i z nim uciec, albo w wersji kosmicznej, że trzeba złamać kody dostępu do modułu z artefaktami. No i jest ogólnie klimat.
Pola zieleni - bo wygląda sensownie to, że nawadniamy pola, dzięki czemu rosną rośliny, że rośliny przerabiamy na żywność
Może mylę się co do tych dwóch gier, a może warto jeszcze wziąć pod uwagę inne. Będę wdzięczny za wszelkie sugestie
Szukam dla siebie i żony (a zatem dla najczęściej 2 graczy), ale także dla przyjaciół (więc spokojnie może być też dla 3-4-5 osób) gry, w której wykonywane akcje są spójne z tematem gry, są logicznie uzasadnione (chociaż w minimalnym stopniu). Ja mam luz z oderwanymi od rzeczywistości sucharami, ale żona lubi jak coś ma sens.
Stąd np. podoba jej się:
Terraformacja Marsa (mamy w kolekcji) - bo widzi logiczne wytłumaczenie w tym, że jak rośnie las to zwiększa się poziom tlenu, albo że jak przekraczamy 0 stopni celsjusza to pojawia się ocean, że jak robimy wielki wybuch to temperatura się podnosi, że przerabiamy energię na ciepło itp.
Agricola (nie mamy, ale graliśmy) - bo dwa zwierzaczki rozmnażają się w kolejne, bo ubicie zwierzęcia daje żywność, bo pole trzeba zaorać zanim się je obsieje itp.
Cuba (mamy w kolekcji) - bo z tytoniu robi się cygara, a porcie ładuje się towary na statki, a w parlamencie można wpływać na korzystne dla nas ustawy
Na przeciwległym biegunie jest (ku mojemu ubolewaniu) dla przykładu Dominion, gdzie niewyjaśnione i kompletnie oderwane jest to, że Kuźnia daje 3 karty, a Ogrody dają 1 punkt zwycięstwa za każde 10 kart.
Przyglądam się obecnie kilku grom i się zastanawiam czy spełniają to, o co pytam:
Brzdęk! - bo ma to sens, że hałas budzi smoka, bo ma to sens, że trzeba ukraść skarb i z nim uciec, albo w wersji kosmicznej, że trzeba złamać kody dostępu do modułu z artefaktami. No i jest ogólnie klimat.
Pola zieleni - bo wygląda sensownie to, że nawadniamy pola, dzięki czemu rosną rośliny, że rośliny przerabiamy na żywność
Może mylę się co do tych dwóch gier, a może warto jeszcze wziąć pod uwagę inne. Będę wdzięczny za wszelkie sugestie
- lotheg
- Posty: 795
- Rejestracja: 11 paź 2017, 10:25
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 271 times
- Been thanked: 276 times
Re: Gra dla dwojga, o spójnych mechanice i temacie
Po tytułach, które wymieniłeś to raczej szukacie czegoś średnio-zaawansowanego, ale jakbyście kiedyś chcieli wejść w tytuły zaawansowane to temat świetnie idzie z mechaniką w Vinhosie albo Lignum.
Kanban to najlepszy Vital, a Trajan jest lepszy od Zamków.
Wishlista
Wishlista
Spoiler:
- KurikDeVolay
- Posty: 989
- Rejestracja: 25 paź 2018, 11:45
- Lokalizacja: Milicz/Krotoszyn
- Has thanked: 982 times
- Been thanked: 433 times
Re: Gra dla dwojga, o spójnych mechanice i temacie
Zerknijcie na Viticulture i Podwodne Miasta. Powinno podpasować jak Terraformacja. Jak Pola Zieleni, to może lepiej zerknąć na Pośród Gwiazd? Tanio idzie wyrwać z dodatkiem, a to zła gra nie jest...
Re: Gra dla dwojga, o spójnych mechanice i temacie
Rzeczywiście myślę o czymś średnio-zaaawansowanym i jednocześnie nie aż tak czasochłonnym. Terraformacja, dla przykładu, jest wspaniała, ale czasem z góry wiemy, że nie starczy nam czasu by na spokojnie się przy niej rozsiąść. Stąd pojawił się pomysł by kupić Brzdęk! albo Pola Zieleni. Myślę nad czymś w widełkach 60-75 min, w porywach do 90 min. Nie mniej dzięki za sugestie Vinhos i Lignum - zawsze warto mieć w pamięci coś z wyższego poziomu wtajemniczenia, tak na przyszłość
Re: Gra dla dwojga, o spójnych mechanice i temacie
To w takim przedziale czasowym:
Klany Kaledonii - czas gry w dwie osoby 75-90 minut jak najbardziej realny, przy kolejnych rozgrywkach powinno pójść szybciej. Dość mocne powiązanie mechaniki z tematem (podobnie jak w Agricoli).
"mała" Agricola z dodatkiem - teraz trudno dostępna dwuosobówka o zaletach dużej Agricoli.
Robinson Crusoe - mnie się tam mocno w tej grze kleją mechanizmy z opowiadaną historią. Kooperacja, dość losowa, może zabić w 30 minut.
W sumie z kooperacji może któryś Pandemic? Dość abstrakcyjny, ale nie odklejony całkiem.
Klany Kaledonii - czas gry w dwie osoby 75-90 minut jak najbardziej realny, przy kolejnych rozgrywkach powinno pójść szybciej. Dość mocne powiązanie mechaniki z tematem (podobnie jak w Agricoli).
"mała" Agricola z dodatkiem - teraz trudno dostępna dwuosobówka o zaletach dużej Agricoli.
Robinson Crusoe - mnie się tam mocno w tej grze kleją mechanizmy z opowiadaną historią. Kooperacja, dość losowa, może zabić w 30 minut.
W sumie z kooperacji może któryś Pandemic? Dość abstrakcyjny, ale nie odklejony całkiem.
Re: Gra dla dwojga, o spójnych mechanice i temacie
Polecam kupić Brzdęk! W kosmosie i Wyprawę do El Dorado.
Euro z najcudowniej przeniesioną tematyką na mechanikę są dla mnie Alchemicy. Wraz z klimatycznymi przygodówkami (np. Posiadłość Szaleństwa i Nemezis) to mój ulubiony typ gier. Będę obserwować ten temat a od siebie wymienię jeszcze kolejne tytuły: Brass, Great Western Trail, Nanty Narking, Trickerion i Kawerna (jako wariacja na temat Agricoli).
-
- Administrator
- Posty: 4616
- Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1196 times
- Been thanked: 1408 times
Re: Gra dla dwojga, o spójnych mechanice i temacie
Wydaje mi się, że Pandemic: Upadek Rzymu wyróżnia się tu pozytywnie.
- Giermek
- Posty: 181
- Rejestracja: 18 paź 2014, 13:21
- Lokalizacja: Słubice (płocki)
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 33 times
Re: Gra dla dwojga, o spójnych mechanice i temacie
To ja napiszę parę słów o Brzdęku. My z żoną od dawna gramy w Brzdęk w Kosmosie. O ile jest to chyba nasza ulubiona gra (zawsze i w każdym składzie chętnie w nią zagramy), to nie wiem czy do końca pasuje do wymogu sensowności. Z jednej strony poczucie biegania po planszy, starania się szybko wykonać cel, zanim narobimy zbyt dużo hałasu i szef nas złapie jest super. Widzimy pokoje, których strzegą strażnicy, które dają jakieś bonusy, które są potrzebne do wykonania zadania i na prawdę można się wczuć w eksplorację statku kosmicznego. Z drugiej strony jednak, w moim odczuciu, karty, które to wszystko napędzają, są raczej oderwane od rzeczywistości. Bo niby spotykamy tych wszystkich ludzi po drodze i dołączamy ich do naszej ekipy przeszukującej statek? Do tego to dlaczego akurat dana postać daje punkty ruchu, a inna co innego, też trzeba sobie mocno dopowiadać. My w to w ogóle nie wchodzimy i dla nas karta to nie postać z unikatowymi cechami tylko po prostu "jeden do ruchu i dwa do zakupów". Jednak jeśli ktoś lubi świat si-fi, to pewnie ma dużo frajdy z odnajdywaniem na kartach referencji do postaci z różńych filmów i dorabiania historii, dlaczego ma taki zestaw zdolności. Natomiast, jeszcze raz podkreślę, gra jest rewelacyjna.
Natomiast z bardziej typowych euro, ale z sensownym powiązaniem mechaniki z klimatem, to nasuwa mi się Loyang. Uprawiamy warzywa, by zaspokioć potrzeby klientów. Kupujemy do tego karty pomocników, których zdolności też pasują nawet do tego, co robią. Jednak trzeba pamiętać, że ta "klimatyczność" jest niezła jak na euro - nie spodziewaj się zagłębienia w świat tej gry, tak jak by to była przygodówka.
Na koniec polecę też Robinsona. Dla mnie gra niesamowice klimatyczna.
Natomiast z bardziej typowych euro, ale z sensownym powiązaniem mechaniki z klimatem, to nasuwa mi się Loyang. Uprawiamy warzywa, by zaspokioć potrzeby klientów. Kupujemy do tego karty pomocników, których zdolności też pasują nawet do tego, co robią. Jednak trzeba pamiętać, że ta "klimatyczność" jest niezła jak na euro - nie spodziewaj się zagłębienia w świat tej gry, tak jak by to była przygodówka.
Na koniec polecę też Robinsona. Dla mnie gra niesamowice klimatyczna.
Re: Gra dla dwojga, o spójnych mechanice i temacie
Dzięki za wypowiedź Odnoszę wrażenie - czytając recenzje i wypowiedzi - że w Brzdęku właśnie ten element łażenia po podziemiach/statku kosmicznym i skradania się do pokojów których strzegą strażnicy fajnie równoważy abstrakcyjność kart. To coś, czego brakuje w Dominionie - tam są same karty i ich nazwy, które są zupełnie niepowiązane. Zbliżam się mocno do decyzji o zakupie Brzdęku...Giermek pisze: ↑22 wrz 2020, 08:34 To ja napiszę parę słów o Brzdęku. My z żoną od dawna gramy w Brzdęk w Kosmosie. O ile jest to chyba nasza ulubiona gra (zawsze i w każdym składzie chętnie w nią zagramy), to nie wiem czy do końca pasuje do wymogu sensowności. Z jednej strony poczucie biegania po planszy, starania się szybko wykonać cel, zanim narobimy zbyt dużo hałasu i szef nas złapie jest super. Widzimy pokoje, których strzegą strażnicy, które dają jakieś bonusy, które są potrzebne do wykonania zadania i na prawdę można się wczuć w eksplorację statku kosmicznego. Z drugiej strony jednak, w moim odczuciu, karty, które to wszystko napędzają, są raczej oderwane od rzeczywistości. Bo niby spotykamy tych wszystkich ludzi po drodze i dołączamy ich do naszej ekipy przeszukującej statek? Do tego to dlaczego akurat dana postać daje punkty ruchu, a inna co innego, też trzeba sobie mocno dopowiadać. My w to w ogóle nie wchodzimy i dla nas karta to nie postać z unikatowymi cechami tylko po prostu "jeden do ruchu i dwa do zakupów". Jednak jeśli ktoś lubi świat si-fi, to pewnie ma dużo frajdy z odnajdywaniem na kartach referencji do postaci z różńych filmów i dorabiania historii, dlaczego ma taki zestaw zdolności. Natomiast, jeszcze raz podkreślę, gra jest rewelacyjna.
Natomiast z bardziej typowych euro, ale z sensownym powiązaniem mechaniki z klimatem, to nasuwa mi się Loyang. Uprawiamy warzywa, by zaspokioć potrzeby klientów. Kupujemy do tego karty pomocników, których zdolności też pasują nawet do tego, co robią. Jednak trzeba pamiętać, że ta "klimatyczność" jest niezła jak na euro - nie spodziewaj się zagłębienia w świat tej gry, tak jak by to była przygodówka.
Na koniec polecę też Robinsona. Dla mnie gra niesamowice klimatyczna.
... i w przyszłości Robinsona. Póki co chyba nie jestem gotów porwać się na wiele godzin spędzonych z instrukcją, potem z tłumaczeniem, a dopiero potem z rozgrywką Ale może głębiej w jesień i zimę przyjdzie na to czas
Re: Gra dla dwojga, o spójnych mechanice i temacie
A dla mnie gra która też wpisuje się w twoje wymagania a nie została wymieniona to Abominacja: Dziedzictwo Frankensteina - typowy eurasek ale klimat mega współgra z mechaniką - chociaż oczywiście taki klimat nie każdemu może odpowiadać na szczęście dla mnie moja żona ją uwielbia
- Koshiash
- Posty: 936
- Rejestracja: 01 sty 2010, 17:45
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 116 times
Re: Gra dla dwojga, o spójnych mechanice i temacie
Mechanika spójna z tematem? Może zamiast sztampowego sadzenia marchewek spróbujecie czegoś ciekawszego?
Zimna wojna - znany i lubiany tytuł dla 2 osób
Wyścig do Renu - specyficzna i warta uwagi gra w realiach wojennych
K2 - niby euro, ale z solidnym tematem
Space Hulk - wiekowa już gra taktyczna z łatwymi do przyswojenia zasadami
Poza tym cała masa gier w tematyce wojennej lub ameri, które z założenia spełniają ogólny warunek spójności.
Zimna wojna - znany i lubiany tytuł dla 2 osób
Wyścig do Renu - specyficzna i warta uwagi gra w realiach wojennych
K2 - niby euro, ale z solidnym tematem
Space Hulk - wiekowa już gra taktyczna z łatwymi do przyswojenia zasadami
Poza tym cała masa gier w tematyce wojennej lub ameri, które z założenia spełniają ogólny warunek spójności.