Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Jwill5555
Posty: 13
Rejestracja: 20 cze 2021, 02:30
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: Jwill5555 »

Każdy boss ma dodatkową umiejętność pasywną oraz przy zagraniu karty sygnetu.
Czy skorzystanie z tych umiejętności jest obowiązkowe czy opcjonalne ?
Awatar użytkownika
itsthisguyagain
Posty: 491
Rejestracja: 04 lut 2020, 22:27
Has thanked: 218 times
Been thanked: 343 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: itsthisguyagain »

Jwill5555 pisze: 05 cze 2023, 18:56 Każdy boss ma dodatkową umiejętność pasywną oraz przy zagraniu karty sygnetu.
Czy skorzystanie z tych umiejętności jest obowiązkowe czy opcjonalne ?
A jest na arkuszu lidera strzałka? Nie ma strzałki nie ma wyboru.
Awatar użytkownika
Adrian_P
Posty: 36
Rejestracja: 02 gru 2019, 09:25
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: Adrian_P »

Dwie kwestie mnie nurtują.

# Pierwsza. Na polu Bene Gesserit „Sekrety” otrzymujemy profity: punkt wpływu, kartę intrygi i kolejną kartę intrygi wylosowaną od każdego przeciwnika, mającego cztery lub więcej kart intryg. Rozumiem, że w grze solo trzeci profit nie wystąpi nigdy, bo gracz wirtualny, po zdobyciu trzech kart intryg otrzymuje punkt i karty odkładamy na stos kart odrzuconych. Dobrze myślę?

# Druga. Koniec gry następuje natychmiast po osiągnięciu przez dowolny znacznik pola z numerem 10 czy dogrywamy rundę do końca i dopiero jest koniec gry? Według instrukcji następuje natychmiast.
sasquach
Posty: 1822
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 933 times
Been thanked: 581 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: sasquach »

Adrian_P pisze: 06 cze 2023, 17:18 # Druga. Koniec gry następuje natychmiast po osiągnięciu przez dowolny znacznik pola z numerem 10 czy dogrywamy rundę do końca i dopiero jest koniec gry? Według instrukcji następuje natychmiast.
Nie, w instrukcji masz wyraźnie napisane, że sprawdzamy to dopiero w ostatniej fazie rundy.
Obrazek
Awatar użytkownika
Koslaz
Posty: 105
Rejestracja: 03 paź 2022, 19:22
Has thanked: 16 times
Been thanked: 53 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: Koslaz »

Żeby dodatkowo doprecyzować:
jeśli jakiś gracz osiągnie 10 punktów w trakcie rundy, ale straci 10. punkt (np. przez stratę sojuszu) - gra nie kończy się w tej rundzie.
Powiązane jest to z faktem sprawdzania warunku dopiero w piątej fazie rundy.
Awatar użytkownika
itsthisguyagain
Posty: 491
Rejestracja: 04 lut 2020, 22:27
Has thanked: 218 times
Been thanked: 343 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: itsthisguyagain »

Adrian_P pisze: 06 cze 2023, 17:18 Dwie kwestie mnie nurtują.

# Pierwsza. Na polu Bene Gesserit „Sekrety” otrzymujemy profity: punkt wpływu, kartę intrygi i kolejną kartę intrygi wylosowaną od każdego przeciwnika, mającego cztery lub więcej kart intryg. Rozumiem, że w grze solo trzeci profit nie wystąpi nigdy, bo gracz wirtualny, po zdobyciu trzech kart intryg otrzymuje punkt i karty odkładamy na stos kart odrzuconych. Dobrze myślę?

# Druga. Koniec gry następuje natychmiast po osiągnięciu przez dowolny znacznik pola z numerem 10 czy dogrywamy rundę do końca i dopiero jest koniec gry? Według instrukcji następuje natychmiast.
#1 Nie gram solo ale chyba dobrze myślisz

#2 Dogrywasz do końca rundy. Czytasz nie tę instrukcję. Wg instrukcji na stronie 6 akapit Cel gry
Jeśli na koniec rundy któryś z graczy będzie mieć w sumie 10 lub więcej punktów zwycięstwa (...) gra się kończy.
Awatar użytkownika
Adrian_P
Posty: 36
Rejestracja: 02 gru 2019, 09:25
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: Adrian_P »

Dziękuję za szczegółowe wyjaśnienie.

Dopytam jeszcze o jedną sprawę. Grając solo, w fazie walki gracze automatyczni dobierają karty Hagala w celu ustalenia bonusowej siły, a ja zagrywam karty intryg. Rozumiem, że robimy to w kolejności rozgrywania, zaczynając od gracza ze znacznikiem pierwszego gracza?
Czy może najpierw dwóch automatycznych graczy dobiera karty Hagala, a następnie ja mogę zagrać karty intryg? Pytam, bo jeśli to drugie to mogę oszczędzić karty intryg jeśli jestem wyżej w konflikcie, a jeśli to pierwsze to muszę kalkulować jak z żywym przeciwnikiem.
Zwolay
Posty: 91
Rejestracja: 25 mar 2023, 10:55
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: Zwolay »

Adrian_P pisze: 07 cze 2023, 20:54 Dziękuję za szczegółowe wyjaśnienie.

Dopytam jeszcze o jedną sprawę. Grając solo, w fazie walki gracze automatyczni dobierają karty Hagala w celu ustalenia bonusowej siły, a ja zagrywam karty intryg. Rozumiem, że robimy to w kolejności rozgrywania, zaczynając od gracza ze znacznikiem pierwszego gracza?
Wg mnie w kolejności rozgrywania. Tzn ja tak gram i uważam że to lepsza symulacja żywego przeciwnika :)
zoria_polunocznaja
Posty: 2
Rejestracja: 21 lip 2023, 01:33

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: zoria_polunocznaja »

Mam pytanie / prośbę.
Zasada wysyłania żołnierzy na pole walki mówi, że można wysłać tych których zrekrutowano w bieżącej turze.
"Bieżąca tura" jeśli czytamy instrukcję gry, może odnosić się zarówno do "akcji" czyli konkretnego działania agenta, jak i "tury agentów" czyli wszystkich tych działań, oraz "tury gracza" czyli tur agentów oraz tury odkrywania.

Można zrozumieć tak, że jeśli zrekrutowano żołnierzy do garnizonu w poprzedniej akcji, to można wrzucić ich na pole walki w kolejnej akcji, która nadal jest przecież turą. Jeśli to może wydarzyć się jedynie w konkretnym rozdaniu w którym agent pobrał żołnierzy do garnizonu, warto byłoby to doprecyzować.

W ogóle myślę, że lepiej byłoby zróżnicować "akcje" i tury, to nie powinno nazywać się tak samo 🤔

Będę wdzięczna za informację: czy bieżąca tura w rozumieniu instrukcji to akcja agenta czy może jednak nie?
Awatar użytkownika
Koslaz
Posty: 105
Rejestracja: 03 paź 2022, 19:22
Has thanked: 16 times
Been thanked: 53 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: Koslaz »

W turze agenta nie można otrzymać bonusów z karty bez wysłania agenta na planszę - jest to więc ta sama tura.
Jednostki do konfliktu można wysyłać tylko, gdy agent zajął miejsce ze skrzyżowanymi mieczami (nie pamiętam wszystkich kart na pamięć, więc teoretycznie może być jakiś górny bonus, który na to pozwala, ale wątpię).

Podczas tury odkrywania nie używa się agentów, więc nie można zając żadnego pola ze skrzyżowanymi mieczami. Jeśli więc rekrutujemy wtedy jednostki, musi być wyraźnie zaznaczone, że możemy je dodać do konfliktu.

Ponadto:
W instrukcji, na stronie 7. jest napisane: "W swojej turze możesz wykonać turę agenta albo turę odkrywania."
Wyraźnie wskazuje to, że "tura gracza" jest częścią gry, a część ta precyzuje się do "tury agenta" lub "tury odkrywania". Bycie "agenta" bądź "odkrywania" określa cechę "tury", a nie ją usuwa i tworzy nowy byt. Zatem "bieżąca tura" to zawsze czynność jaką wykonuje gracz w czasie swojej kolejki grania.
sasquach
Posty: 1822
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 933 times
Been thanked: 581 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: sasquach »

zoria_polunocznaja pisze: 21 lip 2023, 01:40 "Bieżąca tura" jeśli czytamy instrukcję gry, może odnosić się zarówno do "akcji" czyli konkretnego działania agenta, jak i "tury agentów" czyli wszystkich tych działań, oraz "tury gracza" czyli tur agentów oraz tury odkrywania.
Możesz wskazać konkretny fragment instrukcji który o tym mówi? Bo nic takiego nie widzę.
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: Pynio »

Co Ty mieszasz...

W swojej turze masz wyłącznie 2 możliwości: TURA AGENTA i TURA ODKRYWANIA.

W instrukcji w TURZE AGENTA (strona 10) masz opisane wysyłanie żołnierzy na pole konfliktu (tam jest użyte słowo "bieżącej"). Zatem w turze agenta zagrywasz kartę. Jeśli pole ma miecze to możesz wysłać swoje jednostki z garnizonu szt: max 2. Jeśli na karcie/polu jest jeszcze symbol rekrutacji, to możesz wysłać max 2 jedn z garnizonu + max wszystkie jednostki zrekrutowane. Tyle, nie kombinuj.

Wystarczy przejrzeć ten wątek + bgg. Szkoda czasu na takie teorie.

ps oczywiście są drenoty itp, ale nie wdaję się w takie szczegóły. Pytanie tego nie dotyczy.
Awatar użytkownika
itsthisguyagain
Posty: 491
Rejestracja: 04 lut 2020, 22:27
Has thanked: 218 times
Been thanked: 343 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: itsthisguyagain »

Ciężko dojść o co pytasz w ogóle ale skupię się na tym:
zoria_polunocznaja pisze: 21 lip 2023, 01:40 Będę wdzięczna za informację: czy bieżąca tura w rozumieniu instrukcji to akcja agenta czy może jednak nie?
Nie ma czegoś takiego jak akcja w D:I. Po prostu robisz tury i w trakcie tych tur uruchamiasz różne efekty np zbierasz jakieś zasoby, zagrywasz intrygi, rekrutujesz jednostki kupujesz technologie i karty.

Nie mieszaj zasad gier. W jakiejś innej grze, w którą grałaś, były akcje i nie próbuj sobie tłumaczyć jednej gry inną bo się zakręcisz i nie dojdziesz jak grać. D:I jest grą raczej prostą z dobrze opisanymi zasadami i klarowną instrukcją.



Czas w D:I dzieli się na tury i rundy. Tura to jest
tura agenta = zagranie karty->wysłanie agenta->opłacenie kosztu pola -> rozpatrzenie (w dowolnej kolejności) wszystkich uruchomionych efektów min efektu pola i efektu karty.

albo

tura odkrywania = odkrycie kart dla perswazji/mieczyków -> zakup kart nowych kart z rynku (opcjonalnie rozpatrzenie innych efektów odkrywania).

Runda to czas między odkryciem karty konfliktu a jego rozpatrzeniem. Runda zawiera w sobie wszystkie tury wszystkich graczy.



Odnośnie sedna o co pytasz (jak mi się wydaje to):

"Bieżąca tura" to obecna tura nieważne czy tura agenta czy tura odkrywania. Nie wiem nawet czy gdzieś w instrukcji jest użyte te sformułowanie.

Żeby wysłać żołnierzy do konfliktu jedynym warunkiem jaki musisz spełnić to wysłanie agenta na pole konfliktu tj z obrazkiem pustyni/dwoma skrzyżowanymi mieczami.

Jeśli agent został wysłany na pole konfliktu możesz wysłać do konfliktu dowolną ilość jednostek zrekrutowanych w bieżącej turze i dodatkowo jeszcze dwie z garnizonu.
Ostatnio zmieniony 21 lip 2023, 15:57 przez itsthisguyagain, łącznie zmieniany 2 razy.
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: Pynio »

Jest użyte 3 razy. Napisałem w poście powyżej. Na stronie 10 przy tłumaczeniu wysyłania wojsk jest użyte sformułowanie "w bieżącej turze".
zoria_polunocznaja
Posty: 2
Rejestracja: 21 lip 2023, 01:33

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: zoria_polunocznaja »

Może zapytam na przykładzie, bo wydaje mi się że nadal nie do końca się rozumiemy (dlatego użyłam rozróżnienia na turę i akcję bo inaczej to jest tura i tamto jest tura, a co to jest tura bieżąca? Nie przykładam do tego nomenklatury z innej gry, nie porównuję do innej gry, "akcja" nasunęła mi się w związku z wcześniejszymi postami w tym wątku)

- stawiam agenta na przykład na którymś z pól landsraadu, rekrutuję do garnizonu dajmy na to 4 żołnierzy
- inni gracze stawiają swoich agentów na innych polach
- stawiam kolejnego agenta na polu z mieczami
- ilu żołnierzy mogę wysłać na pole konfliktu - wszystkie 4 jednostki czy tylko dwie?
Awatar użytkownika
itsthisguyagain
Posty: 491
Rejestracja: 04 lut 2020, 22:27
Has thanked: 218 times
Been thanked: 343 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: itsthisguyagain »

zoria_polunocznaja pisze: 21 lip 2023, 17:07 Może zapytam na przykładzie, bo wydaje mi się że nadal nie do końca się rozumiemy (dlatego użyłam rozróżnienia na turę i akcję bo inaczej to jest tura i tamto jest tura, a co to jest tura bieżąca? Nie przykładam do tego nomenklatury z innej gry, nie porównuję do innej gry, "akcja" nasunęła mi się w związku z wcześniejszymi postami w tym wątku)

- stawiam agenta na przykład na którymś z pól landsraadu, rekrutuję do garnizonu dajmy na to 4 żołnierzy
to była twoja pierwsza tura
- inni gracze stawiają swoich agentów na innych polach
- stawiam kolejnego agenta na polu z mieczami
a to jest już inna tura
- ilu żołnierzy mogę wysłać na pole konfliktu - wszystkie 4 jednostki czy tylko dwie?
2
Pynio
Posty: 860
Rejestracja: 14 sty 2013, 14:16
Has thanked: 122 times
Been thanked: 112 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: Pynio »

1 tura: rekrutujesz do garnizonu 4
koniec tury
reszta graczy gra


2 tura: stawiasz agenta na polu z mieczami - WYSYŁASZ do 2 z garnizonu (to jest BIEŻĄCA TURA, tura nr 1 jest turą zakończoną).

Jeśli w turze 2 miałabyś oprócz mieczy np 6 rekrutacji to możesz wysłać tych 6 z rekrutacji + 2 z garnizonu (np. zrekrutowanych z tury 1).
Svensky95
Posty: 34
Rejestracja: 12 paź 2021, 01:46
Has thanked: 8 times
Been thanked: 9 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: Svensky95 »

Witam. Jaki sojusz wybrać w tym przypadku? Walkę wygrała automa i może podnieść o dwa poziomy jeden sojusz... w jaki sposób zdecydować który dokładnie?

Obrazek
Awatar użytkownika
OlazRed
Posty: 148
Rejestracja: 10 paź 2022, 13:38
Has thanked: 15 times
Been thanked: 27 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: OlazRed »

Svensky95 pisze: 09 sie 2023, 21:05
Spoiler:
Informację znajdziesz na samym końcu instrukcji, w "dodatkowych zasadach dla rywali":

Wybory — Zawsze, kiedy rywal ma wybór związany ze zdobywaniem wpływu, wybiera tę frakcję, w której ma go najmniej. W razie remisu (albo kiedy dzieje się wybór niezwiązany z wpływem) decydujesz za rywala.
Svensky95
Posty: 34
Rejestracja: 12 paź 2021, 01:46
Has thanked: 8 times
Been thanked: 9 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: Svensky95 »

Kolejna rozgrywka i kolejne wątpliwości. Co się dzieje w takim wypadku?

Zagrywam kartę i wysylam agenta na Wielka Rownine nie posiadajac żadnego znacznika przyprawy.
Obrazek

Wielka Rownina daje mi 3 znaczniki przyprawy. Czy mogę użyć pobraną właśnie przyprawę aby oplacic dodatkowe działanie karty? Czy musze mieć konkretna ilość zasobu w momencie zagrywania karty aby skorzystać z dodatkowego działania?
Obrazek
Awatar użytkownika
Koslaz
Posty: 105
Rejestracja: 03 paź 2022, 19:22
Has thanked: 16 times
Been thanked: 53 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: Koslaz »

Spoiler:
Instrukcja, strona 9:
Kiedy zagrywasz kartę i wysyłasz agenta na pole planszy,
uzyskujesz efekty zarówno z tego pola, jak i ramki agenta
na karcie.
Jeśli pole planszy należy do jednej z frakcji, przesuwasz
także swoją kostkę na odpowiednim torze wpływu.
Wszystkie efekty możesz wprowadzać w życie w dowolnej
kolejności.
Możesz najpierw pobrać przyprawę, a potem użyć jej do zdobycia żołnierzy z ramki agenta.
Jedyne co jest nielegalne, to wysłanie agenta na pole z kosztem (np. zdobycie Mentata), kiedy nie masz danych zasobów (a dostałbyś je z rozpatrzenia ramki agenta).
gregoff
Posty: 791
Rejestracja: 02 maja 2006, 22:55
Lokalizacja: Świecie nad Wisłą
Has thanked: 516 times
Been thanked: 153 times

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: gregoff »

Jedyne co jest ważne że podczas wysyłania agenta trzeba spełnić warunki pola (co jest chyba oczywiste ale mimo wszystko warto przypomnieć). Resztę możliwości wykonujemy w dowolnej kolejności.
Jestem tak stary, że pamiętam internet do którego sie dzwoniło...
vader777
Posty: 112
Rejestracja: 13 lis 2015, 12:15
Has thanked: 3 times
Been thanked: 9 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: vader777 »

Witam mam pytanie o kartę technologii gdy zwyciężysz poświęć(cofnij do zasobów)drednota by zdobyć pkt.zwyc.Czy to działa tylko raz czy jak mam dwa drednoty podwójnie?(mogę oba odrzucić).
sasquach
Posty: 1822
Rejestracja: 29 cze 2016, 00:59
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 933 times
Been thanked: 581 times

Re: Dune: Imperium / Diuna: Imperium (Paul Dennen)

Post autor: sasquach »

vader777 pisze: 18 sie 2023, 02:15 Witam mam pytanie o kartę technologii gdy zwyciężysz poświęć(cofnij do zasobów)drednota by zdobyć pkt.zwyc.Czy to działa tylko raz czy jak mam dwa drednoty podwójnie?(mogę oba odrzucić).
Nie, tylko jedno. To jest efekt zastępujący wysłanie drednota do kontroli pola. Możesz wysłać tylko jednego drednota, więc tylko za jednego dostaniesz punkty zwycięstwa. Plus nie możesz wysłać drugiego do kontroli, bo już pierwszy był wybrany do tego, tylko technologia przerobiła go na punkty.
Awatar użytkownika
BartBerg
Posty: 6
Rejestracja: 14 lis 2006, 00:36
Lokalizacja: Łódź

Re: Diuna/Dune: Imperium - pytania o zasady

Post autor: BartBerg »

Krótkie pytanie:
Czy karta intrygi może być zagrana w tej samej turze agenta w której była wzięta np. jako profit z pola Karthago?
ODPOWIEDZ